De nabije toekomst ziet er niet rooskleurig uit voor werknemers van autofabrikanten.
De berichten over autofabrikanten die banen gaan schrappen waren het afgelopen maanden niet van de lucht. Mercedes, BMW, Audi: allemaal zagen ze geen andere oplossing dan het mes te zetten in het personeelsbestand. De Duitsers liepen dan ook niet voorop met de elektrificatie. Een merk als Nissan, dat wel meer vooruitstrevend was op dit punt, is echter ook genoodzaakt een flink aantal banen te schrappen.
Bloomberg heeft alle onheilspellende cijfers bij elkaar opgeteld en komt uit op een totaal van meer dan 80.000 banen. Deze zullen verspreid over de komende jaren het veld moeten ruimen. In Duitsland zullen verreweg de zwaarste klappen vallen. Maar ook de rest van de wereld, met name Verenigd Koninkrijk en de VS, moet er aan geloven. Snel groeiende economieën als India en China ontspringen evenmin de dans.
De acties zijn het gevolg van de grote verschuiving naar elektrisch in de auto-industrie. Daar zijn namelijk grote investeringen voor nodig. Voor autonome systemen geldt hetzelfde verhaal. Tegelijkertijd stijgen de kosten door spanningen op het handelsgebied. De wereldwijde productie komt dit jaar uit op 88,8 miljoen auto’s, wat een daling is van 6% ten opzichte van vorig jaar. De verwachting is de daling volgend jaar door zal zetten.
Bron: Bloomberg
dwfc zegt
Hey Machiel, bijkomende factor, volgens een artikel in AMS is de montagetijd van een EV wagen 20-30% sneller dan huidige wagens …..das ook een niet te onderschatten parameter.
tttijn zegt
Autosector ligt altijd iets voor op de rest.
fanboy zegt
Volgens mij is het niet alleen elektrificatie, maar ook mondiale economie die niet meer zo hard groeit.
9000cse zegt
@fanboy: Er zijn momenteel ontwikkelingen gaande binnen de auto-industrie die banen gaan kosten en dat is natuurlijk enorm zuur voor de mensen, die hierdoor gedupeerd worden. Maar ik vind het te ver gaan om dit te wijten aan de overgang naar EVs. Dat daarvoor minder werknemers nodig zijn dan voor de productie van ICEs moge zo zijn, maar onderschat de invloed van andere factoren daarom niet! De robotisering neemt steeds grotere vormen aan en ook die maakt mensenhanden overbodig. Verder wordt de invloed van de “America first” politiek van ene Donald T. te W. onderschat. Alhoewel de handelsconflicten nu nog niet helemaal duidelijk en verwezenlijkt zijn, zullen zij zeker invloed hebben op het beleid dat aanstaande is. En onzekerheid over hoe de toekomst eruit zal zien, zal autoproducenten ertoe leiden, dat er bezuinigd zal worden. Alle geplande miljarden investeringen voor de overgang naar de ontwikkeling naar EVs ten spijt. Dat die bezuinigingen gezocht worden in een reductie van het personeelsbestand ligt voor de hand, omdat grote bedrijven zich in hoofdzaak laten leiden door het principe, dat hun allergrootste doel is te voldoen aan het return-on-investment vereiste. Dat heeft tot gevolg gehad, dat menselijke arbeid in de loop der jaren is gereduceerd tot een productiefactor. Dat is niet alleen zo in de auto-industrie, maar in alle sectoren. Maar de grote vraag is natuurlijk: Leidt dit tot een recessie? Ik denk van niet! Mogelijk tot een dip, maar beslist niet tot een recessie zoals in 2008. En als ik terugkijk hebben al vaker transities plaatsgevonden. Denk bijv. aan de automatisering. Hoeveel banen heeft de invoer van de computer gekost? En dat had betrekking op alle sectoren! De IT-sector heeft méér banen opgeleverd dan er verloren zijn gegaan door de invoering ervan! En voor wat de in mijn ogen stupide “America first” politiek van Donald T. te W. betreft: Ook GM en Ford hebben massaontslagen aangekondigd! En waarom? Omdat protectionisme (zeker in de mondiale economie!) uiteindelijk alleen maar leidt tot ontslagen en verliezers! Ook en zeker in de US of A!
pascalio92 zegt
Recessie incomming?
ghost zegt
Heeft dat Extinction Rebellion vast niet over nagedacht. Wereld gered van de ondergang, iedereen werkloos. Succes!
fanboy zegt
@ghost: Wat vooral jammer is, is dat er geen middenweg lijkt te zijn.
Economie kapot omdat economie moet wijken voor klimaat of natuur?
Of economische groei boven alles stellen, dus ook boven klimaat/natuur?
Het is allebei niks.
dawwg zegt
@fanboy: Uiteindelijk draait het allemaal om zakken vullen; ook de boomknuffelaars-lobbyisten zoals die enge Greta & haar ouders met een geheime commerciële agenda; want de milieu-maatregelen die we nemen kosten wel veel geld, maar lossen amper wat op …. ofwel, er spelen anderen belangen op de achtergrond (zoals de duizenden miljarden aan beleggingen door pensioenfondsen die onder publieke opinie uit de ‘oude economie’ gehaald worden en toch ergens ‘groen’ in geherinvesteerd moeten worden).
vondick zegt
@dawwg: je bent zelf eng
moveyourmind zegt
Wilde vroeger als kind altijd autofabrikant worden.
En dan niet zomaar één, maar gewoon gelijk één van het formaat Volkswagen / Ford / Toyota…
Blij toe dat ik het nooit gedaan heb. Leek toen zo leuk, maar er is geen droog brood meer mee te verdienen.
dwfc zegt
@moveyourmind: Je had beter econoom geworden …
moveyourmind zegt
@dwfc: Of meesteroplichter…
IIshet helaas ook niet geworden, de vacature van Minister-President was net al vervuld.
dwfc zegt
@moveyourmind: Voorzitter Nationale Bank is je op het lijf geschreven ! De bron van alles !
BaRa zegt
80.000 banen over 7.000.000.000 mensen in de wereld. Grosso modo 0,01 promille. Yup, het einde van de wereld… *eyeroll*
BaRa zegt
@bara: kwestie van de zaken in context te plaatsen: Mercedes had in 2018 bijna 300.000 werknemers. VAG zat 640.000. Alles is relatief, en het is door de zaken in context te plaatsen dat je kan begrijpen waar het over gaat. Glas water + storm = autoblog?
ghost zegt
@BaRa: iets met topje van de ijsberg..
Esprit_de_Flandre zegt
@bara: Eigenlijk zou je moeten vergelijken met het aantal mensen dat in de auto-industrie werkt. Meest betrouwbare cijfer dat ik vind wereldwijd is 8.4mio. Dit zijn directe jobs (productie), dus geen indirecte (dealers, garages, etc). Komt dus neer op een neergang van 1% in jobs…
frank2b zegt
Peak car?