De autofabrikanten staan wereldwijd voor zware tijden. Over de gehele linie zijn dalende verkopen te zien, en de aandelenkoersen kelderen. Uit de VS komen al geruime tijd voornamelijk slechte berichten, maar ook Europa ontsnapt niet aan hoge grondstofkosten en dito benzineprijzen.
Met name GM staat er weinig florissant voor. Een analist van de gerennomeerde zakenbank Merrill Lynch zei gisteren dat een faillissement voor de General ‘niet onmogelijk’ is. Dit is dodelijk voor de aandelenkoers, want GM sloot gisteren 15% lager op net iets onder de 10 dollar.
Op de Duitse beurs verloor Daimler in 10 dagen tijd bijna 20% van zijn waarde, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De bottom line is dat gedaald consumentenvertrouwen er voor zorgt dat er minder snel grote aankopen, zoals auto’s, worden gedaan, en dat autobouwers met stagflatie te maken hebben.
Mocht het met GM zo ver komen dat het failliet gaat, dan is er vast nog wel een vriendelijke Chinees die de boedel wil overnemen. Dat zou wat zijn….
AutoInformatief zegt
Tata rules the world.
Achter een paar jaar kunnen we al helemaal niets meer kopen wat niet door één of andere chinese zaak opgekocht is.
Of dat nu een goed punt of een slecht punt wordt dat moeten we dan nog maar afwachten
robbie zegt
@autoinformatief.com, alleen een beetje jammer dat Tata niet uit China komt…
FFFBBB zegt
De wereld komt ten einde.. dat is mijn voorspelling.. mwhaha
Iceman zegt
Vroeger werd er wel eens gezegd pas op voor het gele gevaar.
In de koude oorlog tijd werd dat heel ander uitgelegd.
Maar nu lijkt het weer op te gaan, maar dan in de business world.
Alles wat failliet gaat wordt door Chinezen opgekocht.
Ice.
JPM zegt
Ik ben het niet met de titel eens. De Amerikaanse autoindustrie gaat zware tijden tegemoet en sommige Europese bedrijven. Voor Aziatische merken zijn het echter hoogtijdagen. Komt nog eens bij dat eigenlijk de hele Amerikaanse economie het op dit moment zwaar heeft, niet alleen de autoindustrie.
Frasker zegt
A fijn, toch raar dat de benzineslurpende merken als Ferrari, Spyker, Lamborghini etc het zwaarst getroffen zouden moeten worden maar dat hun omzet juist stijgt.
smoke zegt
@JPM
China moet anders net zoveel voor staal en olie betalen als de rest van de wereld, dus ook zij voelen de hogere kosten.
W!d zegt
@Frasker.. de patsers kunnen dan zeggen, het gaat slecht met heel amerika, behalve met mij! kijk maar ik kan zelfs nu een nieuwe Lambo kopen!
Daarnaast erg treurig, en met toyota gaat het ook niet super.. de grote verkopen niet.. en de kleine zijn uitverkocht
chrizzzie zegt
Autoverkopen in Italie en Spanje zijn afgelopen maand ook met 30% gezakt dus geloof mij maar dat we het hier in Europa ook gaan voelen.
Bij failisement van GM zal het in delen verkocht worden waarvan idd een gedeelte best naar Azie zou kunnen gaan en een gedeelte naar Private Investment.
bakkerst zegt
dan hoop ik stiekum toch op Tata, die schijnen nog wel fijn te zijn voor werknemers enzo..
lijkt me beter dan zo’n stelletje chinezen
ziemon zegt
@smokalot
Natuurlijk geldt de kostenverhoging voor iedereen, maar bij de een doet dat een beetje meer pijn dan bij de ander.
Eric zegt
Mooi, als ze van hun overstock af willen moeten ze maar iets doen aan hun prijzen politiek. Ik verwacht een instorting van de 2′ handsmarkt en een eventuele daling van de nieuwprijs. Ben de laatste dagen aan het surfen voor een Lotus. Die prijzen voor een Elise of Exige blijven wel hoog in 2’hands.
Nog even wachten blijkbaar!
Peter zegt
Weer zo’n onzin bericht over GM . GM kan niet failliet gaan , en een gerennomeerde zakenbank Merrill Lynch kan zoveel zeggen als hij er maar veel geld voor krijgt
Victor zegt
De autotak van GM draait al jaren verlies. De winst kwam van de bankdivisie, GMAC. Nu deze ook geen winst meer maakt is een faillisement zeer goed mogelijk! Gelukkig staan de meeste Europese concerns er een stuk beter voor en halen zij wél winst uit het produceren van auto’s in plaats van de bankactiviteiten.
AutoInformatief zegt
@ Robbie
Ik had het daarna even over de chinese bedrijven in het algemeen. Aangezien de economie daar flink het groeien is. Maar natuurlijk had ik daar beter aziatisch kunnen plaatsen daar geef ik je groot gelijk in ;)
RDS zegt
doe net als alle amerikanen koop een mini cooper
http://www.ft.com/cms/s/0/5a44d48a-4899-11dd-a851-000077b07658.html?nclick_check=1
Trommelt zegt
Het ongebreideld kapitalisme ten voeten uit. Met mijn eenvoudig boerenverstand weet ik dat alsmaar meer niet blijft duren. Nu die slimmeriken nog.
De Belgische auto-industrie blijft overleven dankzij hele zware overheidssubsidie. Ooit barst ook die bom nog eens ; na Renault/Vilvoorde en Volkswagen/Vorst… Spijtig voor de arbeiders terwijl de managers vertrekken met volle zakken…
greg zegt
Barack 4 President!!!
Victor zegt
Barack 4 President!!!
Dan zullen de problemen worden opgelost :?
IlCuoreSportivo zegt
De verdiende straf voor gm wat mij betreft.
En dan bedoel ik het verneuken van de huidige alfa modellen. (zware onderstel…)
En wie weet komt er dan ook weer toekomst voor saab, want gm heeft saab zijn identiteit ontnomen.
emile zegt
Hoezo grondstoffen en brandstof duur?
Nog steeds nagenoeg dezelfde prijs (bij de producent). Alleen we zijn zo dom om met dollars, die geen drol meer waard zijn, te betalen…
En dan wordt zogenaamd alles duurder. En onze regering beduveld ons daar mee. “Ja, we zijn er meer dollars aan kwijt, dus het is duurder…NOT! Betaal met euro’s, die is meer waard dan de dollar!
JPM zegt
@ Sir Smokealot
Ja maar dat kunnen ze makkelijk compenseren in tegenstelling tot de Amerikanen. Dus nogmaals de Aziatische autoindustrie gaat geen zware tijden tegemoet. Tata heeft recordwinsten evenals twee Chinese autobedrijven en ook Kia doet het erg goed. Porsche heeft een all-time recordwinst laten zien vorig jaar evenals Ferrari, Lamborghini en Bentley. VW heeft de weg naar boven weer gevonden en voor zover ik weet zijn er ook geen problemen bij Renault-Nissan, of Peugeot-Citroen. Honda doet het ook lekker. De enigen die echte problemen hebben zijn de Amerikanen. Het zal dan denk ik ook neit heel lang duren tot er een Amerikaanse gigant omvalt. GM danwel Ford.
Jan C. zegt
We gaan met zijn alle zware tijden tegemoet. Dat is nooit anders geweest. Vroeger was het misschien voorspelbaarder.
danny zegt
en toch maken de merken als audi, porsche, mercedes megawinsten en stijgt de verkoop in Belgie elk jaar weer ( ook in Nederland dacht ik ), er zijn nooit zoveel dollarmiljonairs geweest, huizen zijn onbetaalbaar en toch zit de bouwsector in de lift , en ga zo maar door ….
ik ben die berichten eigenlijk heel beu geworden …
Greg zegt
@ Victor
Ja!
Niemand minder dan G.W. Bush is verantwoordelijk voor de crisis waar Amerika nu in zit. Miljarden steken in een War against Terrorism, terwijl je land naar de klote gaat.
Barack gaat gaat die oorlogsmachine voor een deel de nek om draaien en de economie in de VS stimuleren..
chrizzzie zegt
@ JPM: Citroen/Peigeot gaat de laatste ook niet zo lekker maar wel beter als de amerikanen.
@ Eric: Het is juist niet waar dat de autoprijzen gaan insorten want vanwege de steigende grondstof prijzen zullen auto´s alleen maar duurder worden.
@ Peter: Hoezo kan GM niet failiet gaan? En vindt jij kerkorian dan zo voorspelbaar?
T-Bird zegt
@Sir Smokalot
In het FD van vandaag (3 juni) staat een artikel over de amerikaanse automarkt. De gehele markt loopt terug, maar de hardste klappen vallen bij de amerikaanse merken met -open deur- de SUV’s en pick-ups (-39%!). Ze kunnen op korte termijn onvoldoende omschakelen naar de vraag naar kleine auto’s.
Toch is ook Toyota niet bij machte de gestegen vraag naar de Prius op te vangen (productie draait al op volle toeren) en weet daarom niet optimaal te profiteren. De drie grote amerikaanse merken moeten snel overschakelen naar kleinere auto’s en daar zit het verschil. GM en Ford kunnen natuurlijk makkelijker kleinere en zuinigere modellen uit Europa overhevelen naar Amerika en daarmee de grootste nood ledigen. Chrysler heeft dat voordeel niet, heeft bovendien de boot bijkans gemist in Azië en balanceert al een tijd op de financiële afgrond.
De conclusie klopt dat GM er dus niet best voor staat, maar het is bij Chrysler nog beroerder aldus het FD…
In deze tegenvallende markt wisten Honda, Volkswagen en (!) Hyundai wel bescheiden meer auto’s te verkopen.
Pixed zegt
We gaan zware tijden tegemoet…
We oogsten gewoon wat we met z’n allen zelf gezaaid hebben.
De prijzen swingen de pan uit door China, India, enz…?
Stel je voor dat we een continent als Afrika uit de armoede zouden halen, zou de olie voorraad nog sneller slinken.
Politiek en speculatie zijn vandaag de boosdoeners, maar wij consumenten moeten ook eens de hand in eigen boezem durven te steken. Op wereldniveau gezien is onze levensstijl buiten alle proporties.
Maar die waarheid willen we niet graag onder ogen zien. Mezelf inbegrepen.
Rick dos zegt
Ach, het is de conjunctur waar we heden ten dagen in zitten. Het zal heus wel nog veel erger worden voordat het weer beter zal worden. Het is even weer de storm uitzitten.
Alleen denk ik dat de zonnige periodes voor GM niet lang genoeg hebben geduurd. GM loopt al jaren te kwakkelen. Ik persoonlijk dacht dat we al jaren geleden afscheid konden nemen van GM, maar ze zijn er nog steeds. Maar goed, het geluk houdt eens een keer op.
smoke zegt
De Nederlandse cijfers over juni zijn ook binnen: 8 % minder auto’s verkocht tov juni 2007.
Valt nog wel mee als je ziet dat Hummer in de VS 60% minder verkocht. Zoals hierboven al terecht werd opgemerkt vangen de SUV’s en pick-ups de grootste klappen.
thijs zegt
Als er 1 fabrikant is die er nu slecht voor staat is dat wel Chrysler LLC. Ze hebben vorig jaar ongeveer alle modellen vernieuwd en ze lopen allemaal nogsteeds hopeloos achter op alle concurrentie. Ik vind dit wel heel jammer, aangezien er best mooie auto’s gemaakt worden daar zoals de Magnum, Avenger, Charger, 300C, Challenger etc.
Bij Chrysler is er ook een groot gebrek aan kleine, zuinige auto’s, die hebben ze gewoonweg niet. De Caliber kan je nou niet echt klein noemen. Ze hebben gewoon veel te veel SUVS en Trucks. En nu juist de grote auto’s niet goed meer verkopen hebben ze een groot probleem.
Nu heeft Chrysler zelf ookwel door dat het modellenaanbod niet veel voorstelt, dus zijn er al voor verschillende modellen vervroegde facelifts gepland zoals voor de Sebring/Avenger.
Hoewel ik de Avenger mooi vind, is het wel de auto waaraan je precies kan zien wat er mis is met de auto’s van Chrysler. Het dashboard is zoo plastic en grijs, de motoren missen pit, de besturing is te gevoelloos (in de R/T is deze wel goed maar deze is dan weer niet te krijgen in NL) en de auto is gewoon te duur. Een basis-avenger is even duur als een basis-mondeo, en dan is de mondeo ook nog eens completer. De sebring heeft dezelfde problemen, alleen is deze ooknog eens hondslelijk. Ik kan hem gewoon niet mooi vinden, en dat terwijl de oude best een mooie auto was.
Mijn advies voor Chrysler:
Chrysler:
Hou de 300(C), kap snel met de PT Cruiser en de Aspen. De Voyager heeft alleen een styling en interieur update nodig. Vervang de Sebring door een nieuw model met andere naam dat moet kunnen concurreren met de premium merken (3-serie, C-klasse), Chrysler is ook altijd gepositioneerd als premium merk. Doe dit met sportief rijgedrag, veel luxe en vooral een hele mooie buitenkant/binnenkant. Introduceer daarnaast nog een klein model die de Fiesta/Panda/C2 aanpakt.
Dodge:
Hou de Charger/Magnum, Journey, Viper, Challenger, RAM en de Nitro. Update de Avenger en Caliber met betere motoren, rijgedrag en interieur voor een eerlijke prijs zodat ze mee kunnen concurreren in de (compacte)middenklasse. Introduceer ook de Dodge Hornet, die gebouwd wordt door Nissan als kleine, zuinige auto.
Jeep:
Beperk Jeep tot de Patriot, Cherokee, Grand Cherokee en de Wrangler.
Ik denk niet dat ik Chrysler hier veel mee help, maar mochten ze willen overleven moeten ze iets doen! En rap een beetje!
smoke zegt
@thijs
Klopt. Veel verder dan zuinige concepten zijn ze niet gekomen.
thom zegt
@ Pixed
“Stel je voor dat we een continent als Afrika uit de armoede zouden halen, zou de olie voorraad nog sneller slinken ”
Bedoel je hiermee dat wij Azie uit de armoede geholpen hebben?
guzmann zegt
De Aziaten komen….
lincoln zegt
wel heel bijzonder dat de V8 fabrikanten buiten schot blijven genaamd
BMW / MB / Nissan / Toyota ..
maar geen meelij van mijn kant .. 30 jaar geleden waren ze ook te sloom om orde op zaken te stellen ..
Ford ontspringt de dans gelukkig weer ..
xjs678qr zegt
Dalende autoverkoop betekent ook dalende olieprijs!!! De olieprijs gaat volledig crash’n!
Rob USA zegt
Jaaa daaar isss tiii weeeeer de Help de USA car door de winter actie!!!
Save the V8 monsters en stort uw geld op GIRO 666.
En U voorkomt het nog grijzer wordende straatbeeld en monopolie van de eurojapse zooi en help het uitsterven van de lokroep van de enige echte V8, dat oergeluid mag nooit verloren raken!! Tevens blijft u sponsor van Shell en zegels blijven binnenstromen!
The Honda Spirit zegt
iedereen aan de Honda’s !!!
Turbo zegt
“Een analist van de gerennomeerde zakenbank Merrill Lynch zei gisteren dat een faillissement voor de General ‘niet onmogelijk’ is.”
Dat zeiden mensen die echt nadenken in 2004 al. Het is vaker voorgekomen dat degenen die wel geacht worden het te weten, hun mond houden of als Lemmings de status quo nablaten totdat het echt zover is of al is geweest.
Wij luxekinderen hebben nog nooit crisis meegemaakt als 1929. Eens moet de eerste keer zijn ;)
Jeroen zegt
Wereldwijd alle aandelenkoersen onderuit, help, de Chinezen kopen alle olie (en alle staal, maar daar hoor je nooit iemand over). Binnenkort zit iedereen bibberend bij de uitgevallen verwarming…. Er zijn nog nooit zoveel rampenfilms gemaakt als nu. Het meest vreest de mens het vrezen, uhhh, hoe was het ook alweer??? De VS is het meest welvarende land op aarde, maar gelukkig zijn ze er nog steeds niet en zolang ze zich gek laten maken door dit soort goeroes, wordt het nooit wat. De gemiddelde Nederlanderis een stuk gelukkiger als hij zich niet zo druk maakt over een paar tientjes per maand meer kwijt aan benzine! So what?
Ik hoor het allemaal, maar wat moet ik ermee? Dit is één van de meest welvarende delen van de wereld en er is geen enkel teken dat dat plotseling zou ophouden, ook niet als de olie morgen € 300 per vat kost. In China moeten ze dat namelijk ook betalen. Dat het volstrekt onethisch is dat van dat geld in Dubai geskied wordt in een hal terwijl het buiten 50 graden is, is een ander verhaal. Wij kunnen in ieder geval nog zeggen dat we onze welvaart niet hebben gebouwd op olie of gas zoals in het midden oosten of Rusland, maar op kennis. Daar koop je gelukkig -ook in de toekomst- meer voor dan een tank benzine…
Turbo zegt
Onze welvaart kent een goede traditie van uitbuiting. Dat was tijdens de VOC al zo, en nu niet anders (grondstoffenoorlogen in Afghanistan en Irak). Maar goed, let the games begin met een GM dat door het toiletputje gaat.
Victor zegt
Onze welvaart kent een goede traditie van uitbuiting. Dat was tijdens de VOC al zo, en nu niet anders (grondstoffenoorlogen in Afghanistan en Irak).
En, via bijv. de Wereldbank, de derde wereldlanden in schulden storten met fiat geld, zodat we de grondstoffen bijna gratis krijgen.
@Jeroen, er zijn genoeg tekenen dat we onze rijkdom ten einde loopt. In 10 jaar tijd kunnen we alles kwijt zijn… Als het buitenland onze dure lonen niet meer kan betalen en onze kennis niet meer nodig heeft, zijn we afhankelijk van het buitenland. We importeren teveel eerste levensbehoeften en leveren het buitenland teveel minder belangrijke dingen.
Maar over GM. Hoe kunnen ze een faillisement nog afwenden? De afgelopen tijd toen het goed ging met de economie, werd er geen geld verdient. Nu worden er aanzienlijk minder auto’s verkocht, dus dan lopen de verliezen alleen maar op.
Arnoud zegt
Laat GM maar failliet gaan. Dan verdwijnen al die duffe (sl)Opels langzamerhand uit het straatbeeld. En daar zijn we toch uiteindelijk op uit? En die slagschepen uit de Joe Es of Ee zal ik ook niet missen.
RubenBaeten zegt
@Arnoud: Comment van de week!!!
Julian zegt
@Arnoud
naast het feit dat er dan duizenden mensen hun baan verliezen moet je erop rekenen dat Opel nog een van de beste merken is van GM en om die reden waarschijnlijk gewoon verkocht word of een doorstart maakt.