Het moet schoner.
Dit jaar is een belangrijk jaar voor de Europese Unie en de autofabrikanten. Men gaat over op de WLPT-cyclus en ook de komende jaren moeten auto’s schoner worden. Autofabrikanten die niet meegaan in de nieuwe strenge eisen riskeren een miljardenboete vanuit de EU.
Volgens een analist van IHS Markit kunnen fabrikanten een boete van maximaal 14 miljard euro verwachten, mochten ze niet aan de milieustandaard in 2020 voldoen. Dezelfde analist stelt dat een flinke omslag naar volledige elektrische auto’s kan helpen om op tijd aan de eisen te kunnen voldoen. Bij de Duitse merken zit het wel snor. Analisten van Exane BNP Paribas denken dat de PSA Groep en Renault de meeste uitdagingen te wachten staan.
De idiote trend van de crossovers en SUV’s helpt ook niet. Consumenten zijn gek op de ‘hoge zit’ yada yada. Het nadeel is dat deze grotere auto’s meer zuipen door het extra gewicht. Een driepitter hangen in een dergelijke wagen helpt ook niet.
Dit jaar is het elektrische offensief begonnen met de komst van de Jaguar I-PACE. Begin 2019 krijgen we de Audi e-tron en later dit jaar komt de Mercedes EQ C. Voor de Nederlandse markt heeft Jaguar de I-PACE op een gunstig moment gelanceerd. Kopers kunnen nog nét de voordelige bijtelling meepakken, terwijl Audi en Mercedes daar te laat voor zullen zijn. (via Autonews)
drdre1 zegt
Mensen denken niet zoveel aan ’t milieu als het gaat om ’t SUV verhaal. Soortgelijke trend zie je met elektrische fietsen. Prima voor hen die moeite met fietsen hebben door ouderdom of anders, maar nu fietsen zelfs de jongsten op zo’n ding. Weet niet hoe makkelijk de accu afbreekbaar is, maar denk dat men zich daar niet zo om bekommerd.
schreute01 zegt
@drdre1: vergeet niet dat die fietsaccu eerst jaren gebruikt wordt. Ik heb nu ook zo’n ding en gebruik hem dagelijks voor woon- werkverkeer. Ik rijd nauwelijks nog in mijn wagen. Het milieu vaart er wel bij, ik voel me een stuk fitter en bespaar bakken met geld.
lekkerlinksrijden zegt
@schreute01: hij heeft het over mensen die makkelijk zonder accu kunnen maar voor het gemak er toch 1 nemen
racerx zegt
@lekkerlinksrijden: Prima toch? Collega van me heeft ook zo’n ding, fitte vent van eind 20. Komt lekker dagelijks met dat ding naar het werk, 15km heen en 15 terug. De auto blijft veelal staan, ook als het regent, dus het milieu vaart er wel bij.
lekbak zegt
@racerx: 15km is heel goed te doen zonder accu voor een fitte jonge vent.
evdw zegt
@lekbak: Tuurlijk is dat te doen, maar hij doet het niet en pakt lekker de auto. Nu, met de elektrische fiets doet hij het wel en laat hij dus de auto staan. Dus het heeft wel degelijk voordeel voor het milieu op deze manier.
drdre1 zegt
@evdw: 15km is wel te doen, maar zou voor mij ook precies zo’n afstand zijn om elektrisch te gaan fietsen. Maar ik bedoel eigenlijk ook de 12-jarigen die waarschijnlijk niet zo’n afstand hoeven af te leggen en toch zo’n ding hebben omdat de fietswinkel die nu eenmaal meer op voorraad heeft.
lekbak zegt
@drdre1: Juist een 12 jarige heeft geen enkele keus als die op het platteland woont. Fietsen of gebracht worden door de ouders. Maar 15km is echt niet zo veel als je het eenmaal gewend bent. Met een beetje oefening doe je dat in 30/35 minuten als je niet teveel stoplichten tegenkomt.
tuutertuuter zegt
@lekbak: das elke dag ruim een half uur extra reistijd, mocht je uit gaan van 20 km/h tegen 30 gemiddeld. Verdien je zo terug. Heeft niks met conditie te maken.
lekbak zegt
@tuutertuuter: Terug verdienen? Sinds wanneer heeft vrijetijd een prijs? Het is niet zo dat hij nu een half uur langer aan het geld verdienen is ofzo…
Daarbij is 20kmh wel heel erg langzaam als je dagelijks 15km fietst.
Joost zegt
@racerx: velobike zou alternatief kunnen zijn, maar die krengen zijn zo duuuuir
tjongejongejonge zegt
@schreute01: denk er eens over na hoe goed je je had gevoeld met het gebruik van een gewone fiets ipv een valsspeelfiets en hoeveel dunner je was geweest.
sjonniedeluxe zegt
@tjongejongejonge: als ik dunner zou zijn zouden ze me gaan bijvoeren
schreute01 zegt
@tjongejongejonge: gelukkig weet jij hoeveel km ik heen en weer moet fietsen.
tjorque zegt
@drdre1: een lithium accu is perfect te recycleren… er zijn al een aantal bedrijven mee bezig ook.
drdre1 zegt
@tjorque: ja, dat wist ik dus niet. En je kan van de andere kant ook zeggen dat iemand die volledig op eigen kracht fietst ook weer meer eten nodig heeft en dus slecht voor ’t milieu is. ? Maar puur gevoelsmatig vind ik het een ontwikkeling waarbij mensen het milieuaspect niet lijken af te wegen, net zoals met SUV’s het geval is.
tjorque zegt
@drdre1: er zijn zoveel oplossingen voor het milieu & klimaatprobleem. De beste oplossing is afvoeren van de mensheid.
De slechtste (voor ons en heel wat andere levende wezens) is afwachten tot de aarde er zelf iets aan doet.
Elektrisch fietsen is een mooie oplossing waar ook misschien wat scherpe randjes aan zitten, maar gewoon verder blijven autorijden en 1.5 ton materiaal meezeulen i.p.v. 25kg materiaal van een elektrische fiets hoeft voor mij verder geen rekenwerk qua energie efficiëntie
drdre1 zegt
@tjorque: nee, tussen auto en e-fiets niet, maar tussen e-fiets en fiets mss wel?
tjorque zegt
@drdre1: da’s wel een rekening die wat moeilijker te maken is. Het menselijk lichaam heeft een rendement van 40% op de spieren als ik me niet vergis, maar hoeveel je eet en weer uitsch**t om te kunnen fietsen dat weet ik zo direct niet ?
justsomebody zegt
@tjorque: ben het zeker niet met je eens, bij “end of life” is recycling van Lithium accu’s tot op de dag van vandaag erg complex en kost veel geld , zoveel zelfs dat de terugwinning van de gronstoffen nog steeds verre van rendabel is. Dat is ook de reden dat er streng op wordt toegzien dat dit type accu niet gedumpt wordt
banaan7 zegt
@drdre1: hoe zit dat dan met autoaccu’s? Die zijn ook niet makkelijk afbreekbaar neem ik aan?
henkhekje zegt
PSA groep heeft geen uitdagingen, zij hebben Opel met veel elektra techniek. En verder komt er een hele aparte divisie voor elektrische psa’s. Dus ze zijn er vast al druk mee bezig
RubenPriest zegt
@henkhekje: welke volledige elektrische auto’s van PSA gaan we vòòr 2020 zien dan? Naar mijn idee valt het vies tegen. 2019 staat vooral in teken van (plug-in) hybrides bij oa Peugeot, maar een volledige elektrische 508 staat volgend jaar niet in de showroom. Hooguit een elektrische 208.
evdw zegt
@rubenpriest: Inderdaad, dat wordt echt pas na 2020.
henkhekje zegt
@rubenpriest: PSA heeft in 2021 al 7 elektrische modellen in de verkoop. Ik verwacht dus dat PSA het wel oké zal doen in 2020
henkhekje zegt
@henkhekje: correctie 7 plug-in Hybrids en 4 volledig elektrisch..
RubenPriest zegt
@henkhekje: ik ben oprecht benieuwd. De 508 is de start van een mooie toekomst voor PSA en ik hoop dat het ze gaat lukken. Groeten van een Peugeot-rijder;)
mashell zegt
@henkhekje: maar Opel heeft helemaal geen electra techniek. Die twee Ampera modellen kwamen rechtsteeks van General Motors. Uiteraard heeft PSA niet zo’n grote uitdaging, die electrotechniek koop je gewoon in, net als zoals ze nu al zo’n 90% van de auto inkopen.
henkhekje zegt
@mashell: welke 90% van de auto’s kopen ze in dan?
mashell zegt
@henkhekje: alle electronica, de dashboards, de stoelen, de wielen, etc. etc. De meeste fabrikanten persen zelf de carroserie en de motorblokken en alles wat daar om heen zit komt van toeleveranciers. Een fabrikant dus ook gemakkelijk een electrische aandrijflijn of autonome besturing bij een Bosch of zo inkopen.
sjonniedeluxe zegt
@henkhekje: ok, dus dit onderzoeksbureau snapt het gewoon niet?
widodh zegt
Prima toch? Want uit eigen beweging waren de fabrikanten niets gaan doen. Tesla heeft het voorbeeld gegeven en nu kan de rest volgen.
Maar ook Jan met de Pet zal het milieu vaak maar iets schelen terwijl we écht wel moeten met zijn allen, om diverse redenen.
Dus ja, goed dat de EU druk legt op de fabrikanten! Zo kunnen we die transitie alleen maar versnellen.
evdw zegt
Een flinke boete is denk ik de enige manier om ze om te krijgen want je ziet hier allerlei nieuwe modellen langskomen en altijd immer met de benzine en diesel motor. Geen enkele biedt ook de EV variant er bijvoorbeeld bij aan.
Er moet natuurlijk ook parallel gekeken worden hoe al die EV’s straks van stroom gaan voorzien worden want als de opkomst van EV te hard gaat worden ze straks allemaal opgeladen met steenkolen en dat is nou net niet de bedoeling.
pivavar zegt
”het elektrische offensief begonnen met de komst van de Jaguar I-PACE. Begin 2019 krijgen we de Audi e-tron en later dit jaar komt de Mercedes EQ C” en “Jan met de Pet” gaan volgens mij niet samen.
sjonniedeluxe zegt
@pivavar: hyundai kona, kia niro, en straks de nissan leaf en hyundai ioniq met grotere accu…
pier zegt
Voordelige bijtelling voor de I-PACE meepakken…ik denk niet dat er veel mensen zijn die 1200 ex btw in de maand mogen uitgeven voor een leaseauto (48mnd, 35.000km p/j). En dan heb je de kaalste uitvoering.
sjonniedeluxe zegt
@pier: precies, dat weerhoudt mij ook. Ik moet zoveel aan leasebedrag bijbetalen voor een ipace dat een volvo v60 t8 net zo duur is.
gregorius zegt
En hoe wordt het dan berekend, anno 2020? Gemiddeld modellen aanbod? Of ook gecompenseerd voor productie aantallen? Of gecompenseerd voor verkoopprijs (zet je gewoon een in alle Peugeots een elektromotor met 20KWh en 70pktjes en zet er een verkoopprijs van 100k bij)?
allesmetturbo zegt
Waterstof is toch echt zinvoller dan elektrisch. Tenzij je accuswaps kan doen in 5min.
Ben wel benieuwd of iedereen op tijd zn gebakkie weer opgeladen krijgt op zwarte zaterdag. Lekker in de file staan naast andere dode ev’s zonder airco omdat de accu leeg is. Lekker gewerkt pik (EU)
wjeurs zegt
@allesmetturbo: ik heb ergens gelezen (nee ik kan helaas geen bron vermelden) dat ze in 2030 een energieoverschot verwachten, doordat apparaten zuiniger worden en er meer wordt geproduceerd. Ook stond er dat waterstof dan de beste manier is om dit op te slaan, omdat accus milieutechnisch en door de zeldzame grondstoffen deze capaciteit niet aan kunnen. Probleem is nu wel, dat het grootste deel van de Waterstof momenteel van fossiele brandstoffen wordt gemaakt. Als dit over kan gaan naar Water (helaas veel lagere efficientie momenteel) zouden we een onuitputtelijke bron hebben…
widodh zegt
@allesmetturbo: Verdiep je AUB in het rendement van Waterstof alvorens je dit roept.
Lees anders ook eens dit artikel: http://www.wattisduurzaam.nl/15443/energie-beleid/tien-peperdure-misverstanden-over-wondermiddel-waterstof/
allesmetturbo zegt
@widodh: rendement is idd ruk, maargoed, van benzine ook. En totdat de accus snel opladen en de energiedichtheid van de accus heel erg vermeerderd worden is waterstof een prima schoon alternatief. Nu alleen nog te duur voor de consument.
mashell zegt
@allesmetturbo: schoon maar ook hoog explosief. En met een brandstofcel rijdt je alsnog electrisch met je waterstof wagen, kun je net zo goed meteen op accu’s gaan rijden. Zeker omdat accu’s overal inzitten (mobieltjes, laptops) en er daarom daar veel meer ontwikkelingspotentieel ligt. Snel te laden, milieuvriendelijk, recyclebaar, hoge capaciteit, er wordt allemaal aan gewerkt.
wjeurs zegt
Krijgen de merken voldoende tijd om hun motorengamma om te gooien? Ik kan me voorstellen dat dat niet in 1 jaartje zomaar kan, en je ook modellen die al langer op de markt zijn niet compleet gaat herzien…
ikleesookoverautos zegt
@wouterjeuring: die zijn daar allang van op de hoogte gesteld.
Gulli zegt
De eerstvolgende sjoemelcrisis in 2021? Hoe kun je nou jarenlang zien dat fabrikanten het niet kunnen bolwerken om die enorm strenge eisen na te leven, en daardoor dus zelfs gaan sjoemelen om in elk geval op papier schoner voor de dag te komen. Dan vervolgens een paar dikke boetes uitdelen en vervolgens de eisen nog scherper stellen.
Je moet de 100m onder de 7 seconden rennen
*100m in 8,5 seconde rent*
Nee sukkel, je kunt er niets van!
Ok nu moet je de 100m onder de 6 seconden rennen!
F1Tim zegt
Ik snap dat ze in Europa de constructeurs in een bepaalde richting willen duwen, maar dit gaat toch te ver! En de bewering dat de elektro waggie het goed doet, is larie: de particulier is totaal niet mee wegens de hoge kosten. Ook al wil je wel als particulier, de portemonnee heeft altijd het laatste woord!
mashell zegt
@f1tim: hoge kosten? Electrisch rijden is nu al per kilometer goedkoper. De aanschafprijs ligt nu nog flink hoger maar die zal snel dalen naar het niveau van brandstofwagens. Juist de particulier, die minder kilometers per jaar rijdt dan de zakelijke rijder, heeft voordeel van electrisch rijden. Nu er geen spaarrente meer is: zonnepannelen op het dak, thuis accu in de schuur en een electrische auto onder de carport.