‘Uw diesel is de komende jaren nog veel vervuilender dan waarmee u adverteert? – Geen probleem.‘ ~ de EU.
In de autowereld zijn er 2 soorten emissies: geoptimaliseerde testwaarden uit het laboratorium, en veel hogere realistische waarden. De wetgever weet dit, en accepteert dat er eigenlijk meer viezigheid uit de uitlaat komt dan dat er heel wervend in de autofolder staat. Deze status quo zal zeker nog 6 jaar worden getolereerd, en daar valt wat voor te zeggen: je kunt op de motorenafdeling niet met je vingers knippen en plotseling je blokken binnen de lijntjes laten kleuren, daar gaat wat tijd overheen.
Momenteel is de dieselmotor en zijn stikstofoxiden-uitstoot (NOx) de gebeten hond, dus logischerwijs wordt hier op ingezoomd door Brussel. CO2 en de benzinemotor zijn even niet zo interessant, het is allemaal NOx wat de klok slaat. Vanaf 1 september 2017 mogen Euro6-dieselmotoren hun NOx-maximumnorm van 80 mg/km met maximaal 110% overschrijden, een alleszins gulle factor 2.1. Als er dus niet meer dan 168 mg uit je uitlaat komt, dan laat Oom EU-agent je met rust. Deze uitstoot ligt bijna op de Euro5-norm (180 mg/km), die in 2009 van kracht werd.
Vanaf 1 januari 2020 wordt de toegestane overschrijding teruggebracht naar 50%, wat betekent dat de NOx-uitstoot maximaal 120mg wordt. Let wel, voor auto’s die dan gemaakt worden. Voor nieuw gekochte auto’s gaat die strengere factor een jaar later in.
NEDC op de schop
Om dit reële verbruik te gaan meten is het de bedoeling dat er haast gemaakt wordt met een vervanger van de aan alle kanten rammelende NEDC, die in de basis nog ergens uit de jaren ’70 stamt. Al vanaf 2017 moet er een gestandaardiseerde realistische verbruiks- en emissietest zijn, zo is het plan. Er mag gesteld worden dat het hele dieselgate-/sjoemelsoftwareschandaal de katalysator is van het doorvoeren van nieuwe regels in een systeem waarvan elke insider al sinds jaar en dag weet dat het krommer is dan Willem van Hanegem.
Autoindustrie tevreden
De huidige voorstellen kunnen als bijzonder mild voor de autofabrikanten beschouwd worden, en daar valt wat voor te zeggen: als er een bedrijfstak is die de laatste decennia van bovenaf overmatig veel is gedwongen te vergroenen, dan is het de automotive wel, en ijzer met handen breken kunnen maar weinigen. Daarnaast: de wereld is groter dan Europa, en bij een dergelijk grote bedrijfstak is er wat voor te zeggen niet te veel af te wijken van het globale (uitstoot-)plaatje.
Desalniettemin komt de autoindustrie hier goed weg, maar dat zal u niet verbazen: als één van Europa’s grootste werkgevers heeft de automotive flink wat in de melk te brokkelen, en de lobbypoppetjes zijn in Brussel op de juiste plaatsen gepositioneerd. Nederland – een land zonder noemenswardige eigen autofabrikanten (Nedcar fabriceert naar opdracht) – stemde als enige tegen deze vrij soepele benadering van de emissienormen.
‘Als de auto’s nog even ontzien worden, dan de dieren ook‘, moet men in Europa gedacht hebben. Daarom werd vandaag besloten dat het ongebreideld methaanruften van de Europese veestapel evenmin een strobreed in de weg wordt gelegd. Gelijke monniken, gelijke kappen.
ghost zegt
Je moet natuurlijk wel bedenken dat een autofabrikant niet in 1 dag zijn hele productielijn omgooid. Ik vind de gegeven tijd dan ook netjes. Laat ze daarna maar streng zijn.
kwakmare zegt
@ghost: Typische poldermodel reactie. Bedenk wel dat deze normen niet vandaag pas bepaald zijn. ‘Dag 1’ is al een beste tijd geleden en al die tijd hebben ze de boel besodemieterd terwijl ze (meer) aan het omgooien van de lijn hadden kunnen werken……
pomoek zegt
@kwakmare: when you’re right, you are right!
ghost zegt
@kwakmare: stereotyperende reactie van een doorsnee Nederlander; Meteen iemand in een hokje plaatsen en zeggen dat hij een poldermodel reactie geeft.
Als je nog binnen een jaar alles omgooit wereldwijd staan er honderdduizenden mensen op straat, dat gaat geen enkele regering toelaten. Dus krijgen deze producenten gewoon de tijd. Uiteindelijk gaat het niet om CO2, het gaat uiteindelijk altijd om geld.
marc94 zegt
@ghost: het gaat om NOx (en geld)
Esprit_de_Flandre zegt
@ghost: Wie steekt nu wie in een hokje, “doorsnee Nederlander”.
Euro 6 werd aangekondigd in 2007. Tijd genoeg gehad dus. Ik vermoed eerder dat fabrikanten onderling afspreken om niet te veel hun best te doen, zodat ze druk kunnen zetten om de normen te rekken, met werkgelegenheid als belangrijkste argument natuurlijk.
Maffia-praktijken noemen we dat…
ghost zegt
@Esprit_de_Flandre: oke boomknuffelaar, jij je zin, prima. En ja, ik ben een doorsnee Nederlander, ik kan gewoon me verlies nemen.
VeniVidiVici zegt
Mooi… dit i.c.m. dat van Mansveld opgerot is ga ik binnenkort toch maar eens de DPF verwijderen van m’n 330d
rossi46audi zegt
@venividivici: veel beter voor de auto EN de prestaties. Had het direct gedaan
VeniVidiVici zegt
@rossi46audi: Weet je een top adresje waar dat te laten uitvoeren?
slippie101 zegt
@venividivici: kc performance in Oisterwijk
rossi46audi zegt
@venividivici: ik heb het zelf gedaan. Los halen leeg kloppen( edelmetalen niet weggooien maar verkopen) naar een chiptuner gaan en dpf laten uitleren. Mocht je er dan toch zijn laat dan ook meteen je egr uitleren. Je motor zal 10x beter ademen maar wel 10x meer stinken en/of roetten.
Dutchdriftking zegt
@rossi46audi: De EGR is inderdaad iets waar je maar beter vanaf kan zijn.
VeniVidiVici zegt
@rossi46audi: Oké dus geen downpipe monteren? Vraag me alleen af of dat gedoe van verplicht een dpf bij apk keuring door zal gaan…
rossi46audi zegt
@venividivici: nee gewoon de orginele uitlaat laten zitten. Het hoort er voor apk er namelijk op te zitten. Maar kunnen ze er niet in kijken dus als hij leeg is kunnen ze niks. Roetmeting word op de nieuwere autos met obd niet meer uitgevoerd. Ze lezen de auto uit en als er geen fout meldingen zijn is dat gewoon goedkeur. Daarom moet ook dat je de data moet uitleren anders krijg je een fout melding.
henkhupelschoten zegt
Uhm. Even de gegevens aanpassen in de boekjes, internet en folders is toch ook niet heel moeilijk
lincoln zegt
@henkhupelschoten:
Yep .. TNO achtige “onderzoeksbureaus” nemen het toch 1 op 1 over ..
trustmeiamanengineer zegt
@lincoln: Je hebt werkelijk geen idee wat TNO doet blijkbaar ..
ghost zegt
@trustmeiamanengineer: daar vliegen ze toch rond in UFO’s ?
lekbak zegt
Hoe lang zou het duren voordat een overgesubsidieerd onderzoeksbureau heeft berekend hoeveel dagen minder we nu weer te leven hebben? Ik geef het anderhalve maand.
knipperlichtje zegt
Ik vind het bijzonder dom dat Nederland tegen heeft gestemd, ”wij maken geen auto’s” zal het argument aldaar wel geweest zijn, maar dat is te kort door de bocht. We maken wel auto’s, maar dan de kleine stukjes, toeleveranciers dus. Die raak je ook als je de fabrikanten dwars wilt zitten.
lincoln zegt
Whahaha wat een komedie ..
Brusselse Jiskefet op zijn best ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: Duitse economische macht op z’n best…
HIM zegt
Hmm ik ben benieuwd wat dan bijv. Naar de nieuwe Giulia diesel motor …. Wordt dus een zwaar geknepen blok
trustmeiamanengineer zegt
@HIM: Italianen kunnen wel gewoon goede motorblokken bouwen zonder truucjes. Maar het is toch jammer dat de diesel kapot gemaakt wordt (in Europa). Het is in de basis gewoon een veel beter (efficiënter) principe dan een benzinemotor.
trustmeiamanengineer zegt
Een auto ontwikkelen kost ongeveer 6 jaar tijd. Een motor(serie) misschien nog wel langer. Geen wonder dat de regels dus niet zomaar ‘even’veranderd kunnen worden.
Bovendien komt die hoge NOx uitstoot door de strenge focus op de CO2 uitstoot van de laatste jaren.
moveyourmind zegt
Alle nieuwe Volkswagens voldoen ondertussen wel eventjes aan de strenge Euro 5 en Euro 6 normen!
Na al dat negatieve nieuws mag dat ook wel eens gezegd worden…
Dutchdriftking zegt
@moveyourmind: op papier ja….
moveyourmind zegt
@dutchdriftking: Even tussen ons, dat weet ik ook wel…
Maar Pon betaalt mij voor iedere positieve reactie over Volkswagen 100 euro…
Zo’n mooi aanbod kan ik niet laten lopen, dat is lekker snel euro’s erbij sjoemelen…
mashell zegt
@moveyourmind: gezien de hoeveelheid negatieve reacties over VAG hier op Autoblog vermoed ik dat de Opel, Ford en Renault importeurs meer betalen per negatieve reactie.
clarkson zegt
@moveyourmind: Volgens mij zijn er ondertussen 11 miljoen volkswagens die er net niet helemaal aan doen.
Dutchdriftking zegt
Goed idee!
blaze3027 zegt
Kut voor de mensen die in utrecht wonen, en de auto moesten verkopen. Morgen Mag het weer
ab1963 zegt
@blaze3027: het is inderdaad wel interessant om er achter te komen of die milieuzones nog wel een juridische basis hebben.
pomoek zegt
“als er een bedrijfstak is die de laatste decennia van bovenaf overmatig veel is gedwongen te vergroenen, dan is het de automotive wel”. Dat is sarcastisch bedoeld of niet? Als er een industrie is die zich geen reet aantrekt van het milieu (me reet is ook milieu) dan is het de auto industrie wel. Vrijwel alle ontwikkelingen qua milieu en veiligheid zijn door overheden aan fabrikanten opgelegd omdat de fabrikanten het zelf niet deden.
Een goed voorbeeld vind ik de pk race die tot op de dag van vandaag doorgaat. Who de fuck needs een vertegenwoordiger in schoenlepels die een auto heeft met 250+ pk’s? Leuk, maar volstrekte waanzin. Als autofabrikanten net zo enthousiast bezig waren met auto’s te vergroenen als dat ze bezig zijn met het zoveel mogelijk vermogen uit een klein blok te krijgen dan waren uitlaatgassen geen issue meer.
lekbak zegt
@pomoek: een autofabrikant is een commercieel bedrijf. Het doel is geld verdienen, altijd. Nooit zal een commercieel bedrijf als doel hebben het milieu te verbeteren, hooguit dat ze milieuvriendelijk worden omdat de klant dat wil en ze daarmee dus meer geld kunnen verdienen. Blijkbaar levert het meer op om vermogen te leveren dan schone voertuigen. De enige manier om ze schoner te krijgen is door regels van de overheid. De consument geeft er namelijk werkelijk geen ene zak om. Die wil alleen maar goedkoop.
pomoek zegt
@lekbak: Mee eens. Volledig. Waar het mij om gaat is dat een vrije markt alleen kan functioneren als er goed “government control” is. Deze controle heeft er in het verleden toe geleid dat er wat gedaan is aan de vergroening van ons wagenpark. Die controle lijkt op dit moment, onder invloed van de sterke autolobby in Brussel, niet echt effectief. Die controle is overigens ook op andere gebieden dramatisch slecht maar dat even terzijde.
Als er iets duidelijk wordt uit deze affaire is dat we meer en betere controle moeten hebben. Maar nog geen 2 maanden na het begin van de sjoemelsoftwaregate wordt deze controle al stevig onderdrukt.
prop zegt
Snelle onverwachte besluitvorming door die onwenselijke EU. Valt me weer mee dan. Doet de lobby toch iets goed maar aan de andere kant is het ook een stukje realiteitsbesef. Die normen zijn een wassen neus. Toevallig wordt VAG gesnapt met iets wat door de media nog al gretig is opgepakt. Elk merk ontwijkt de test op zn eigen manier
norge zegt
De Vage lobby jongens hebben waar voor hun geel geleverd…
norge zegt
@norge: geel is geld…
moveyourmind zegt
@norge: Lobby-jongens? Geldlopers zul je bedoelen…
Meer dan een paar goed gevulde koffertjes aan de juiste personen overhandigen zal het niet geweest zijn. Of zou de wereld sinds de Lockheed affaire, ICT debacles bij de overheid en de Fyra zoveel veranderd zijn…
desjonnies zegt
Het gaat dus om 12 miljoen arbeidsplaatsen
En dan heb je macht !
Diesels zijn populair omdat de brandstof in de meester EU landen minder belast is qua accijnzen en een Diesel meestal spaarzamer is omdat het rendement van een Diesel hoger ligt.
Ik kom nog uit het tractoren-tijdperk van Diesels dat je je Diesel langzaam warm moest rijden (doe ik nog) en dat 130 km/u een hele prestatie was voor je Peugeot !
Omdat Diesel goeiekoper was voor de kilometervreter en zuiniger is de hele industrie zich op Diesel gaan toeleggen
Eén van de meest interessante stukken over de populariteit van de Diesel stond destijds in Autovisie waar Dr Zahnradmacher die bij BMW werkte de directie had moeten overtuigen waarom de naam Diesel en BMW toch samen konden gaan.
Die eerste 524 TD was een beul en een enorme prestigewagen, had je zo’n ding, dan was je iemand toen ! (terwijl Citroen je de CX 2500 Turbo Diesel voorschotelde)
De rest is eigenlijk geschiedenis, Volkswagen heeft als eerste laten zien dat een kleine Diesel echt als een benzinemotor kon lopen en Peugeot pareerde dat weer met de 205 Dieseltjes.
De echte doorbraak kwam eigenlijk met Alfa en de common rail motoren, VAG pareerde dat met de TDI en alles werd Diesel.
Wat ik wil zeggen is dat de consument heeft gekozen voor de Diesel, de nadelen ten opzichte van een benzinewagen zijn verdwenen, ze zijn zuinig en betrouwbaar, goedkop in onderhoud.
Ik zweer er persoonlijk bij, makkelijk 1000 kilometer op één tank en dood en doodstil bij 130 op de grote weg en een levensduur van pakweg 4 ton kilometers !
fit4fun zegt
Dit krijg je dus wanneer corrupte politici met hun hoofd in de anus van de auto industrie zitten. In de USA idem, zie alle uitzonderingen voor grote pick up trucks. Individuele landen zouden middels belastingen de boel nog wel de goede kant op kunnen sturen denk ik (lees: diesels uit de markt prijzen)
fit4fun zegt
De gemiddelde auto fabrikant heeft zich altijd verzet tegen meer veiligheid en minder vervuiling: zie destijds hun pogingen om de verplichte airbag en katalysator tegen te gaan….