Onder het mom van “naastenliefde” buitelen alle autofabrikanten momenteel over elkaar heen om toch maar vooral zo sympathiek mogelijk over te komen voor de buitenwereld slachtoffers in Japan. En dus sturen ze allemaal zo veel mogelijk berichten de wereld in, over hoe geweldig ze wel niet zijn en hoeveel geld & goederen ze beschikbaar stellen. Hoog tijd dus voor een overzicht.
Laten we beginnen met het meest belachelijke bericht. Mitsubishi stuurt namelijk heel trots een persbericht waarin staat dat ze maar liefst 30 elektrische i-MiEV’s beschikbaar stellen. Dat is uiteraard heel handig in een gebied waar aan stroom een ernstig tekort is. Verder stellen ze ook nog enkele Triton pickup’s beschikbaar en doneren ze 270.000 euro.
Dan doet collega Honda het een stuk verstandiger. Die doneren 2,6 miljoen euro en sturen daarnaast ook nog eens 1.000 aggregaten (en brandstof), inclusief personeel om uit te leggen hoe ze werken. Misschien dat die aggregaten gelijk gebruikt kunnen worden om die i-MiEV’s op te laden?
Verder schenkt Toyota 2,6 miljoen euro, Subaru 430.000 euro (+ een zelfde bedrag aan goederen). Nissan doneert meer dan 3,5 miljoen euro aan geld en goederen, waaronder 50 voertuigen. En Mazda sluit de rij met slechts 340.000 euro.
Maar ook bedrijven buiten Japan trekken hun knip, al is het maar om een goede indruk bij het publiek te maken. GM maakt 530.000 euro over aan het Rode Kruis en Renault (partner van Nissan) maakt ook een half miljoen euro over. Chrysler doet een hele uithaal door maximaal 140.000 euro beschikbaar te stellen. Net als Fiat met maximaal 200.000 euro. Hekkensluiter is Ford met maar liefst 35.000 euro(!).
Tot slot hebben we nog de Duitse concerns. De BMW Group doet bescheiden met een donatie van 1 miljoen, daarna volgt Daimler met 2 miljoen euro en als klap op de vuurpijl hebben we nog het Volkswagen concern. Die maken in totaal 2,5 miljoen euro over. VW en Audi doneren ieder 1 miljoen en Porsche draagt een half miljoen bij.
Daarnaast bieden (bijna) alle bedrijven ook nog de mogelijkheid aan hun personeel om geld in te zamelen. En vaak wordt die opbrengst dan weer verdubbeld door het bedrijf zelf.
Een opvallende afwezige in deze lijst is PSA (Peugeot/Citroen). Wellicht hebben ze al die extra aandacht niet zo nodig?
lastcombo zegt
Japan heeft zelf aangegeven geen geld van het Westen nodig te hebben,hoorde ik gisteren op het nieuws, groot welvarend land en kunnen hun eigenboontjes wel doppen.
jack_abarth zegt
@lastcombo:
Hebben ze ook helemaal niet nodig.
Zag het van de week nog op tv, een Japans gezin, boot op de oprit en 2 auto’s op zolder.
Lijkt me duidelijk niet….?
Megakix zegt
@jack_abarth: ghi…
kets zegt
wedden dat maar een kwart van het geld ECHT wordt uitgegeven aan voedsel, water, energie….
jack_abarth zegt
@kets:
En dan ben je nog optimistisch, tel overigens wel mee dat er ook het nodige aan manuren bij komt kijken.
Megakix zegt
Goh, heeft de bestuurstop besloten geen bonus te graaien ? :lol: … dus maximaal 2,6 miljoen = 3 raad van bestuursleden = goh = zielig…
Rossi zegt
Goed om te horen dat daar geld naartoe gaat! Hoop dat ze daar spoedig weer de draad van leven kunnen oppakken!
Naar mijn mening is VW/Audi/Porsche het barmhartigst, gezien hun verkopen/balangen daar hadden ze dit (bedrag) niet hoeven doen.
likeaboss zegt
@lastcombo
Daarom staat er bij mij vast en zeker rechtsboven een reclame met: ”Help slachtoffers in Japan. Japan kan dit niet alleen.”
Apache zegt
We hebben vast wel nog een paar Polen staan hier om hun land weer op te bouwen… ja toch?
En voor de gelegenheid:
http://www.youtube.com/watch?v=5qvQ_2nsVtk
Polen blij , Japanners blij. Iedereen blij.
Supra1981 zegt
Ze schatten de kosten voor opbouw op meer dan 200 miljard dus ik denk dat ze blij zijn met elke donatie.
560pkferrari zegt
Had toch wel meer verwacht van bedrijven die ieder jaar voor miljarden aan omzet hebben
Renesis zegt
@560pkferrari: Omzet is toch heel wat anders dan winst, maar ach zolang ze maar helpen vind ik het al best. Beter dan fabrikanten die helemaal niks doen
supercarwaar zegt
dat is 13.545.000 euro
barney zegt
Chrysler doet het bescheiden. Misschien omdat die centen bij de Amerikaanse belastingbetaler vandaan komen?
Verder denk ik dat Japan nu het meest heeft aan materiaal en mankracht. Geld moet geen probleem zijn voor een land als Japan.
tarquesh zegt
PSA kan natuurlijk niet achterblijven omdat ze de joint venture hebben met Toyota ,,
– c1, 107 , en Aygo.
GOD zegt
Wat een toestand in Japan zeg, maar er is ook goed nieuws!!! Keek net tv en het ging over de kerncentrales in Fukusima. Het lijkt allemaal opgelost te zijn want de werknemers kwamen zojuist stralend naar buiten.
Mr_Yigit zegt
En gaat Autoblog ook wat doneren of..? :)
wimpie zegt
@Mr_Yigit: denk het niet
autoblogger zegt
@Mr_Yigit: wij geven media-aandacht.
aschie1 zegt
die mense vant goede doel geve een kwart aan japan en van de rest kope ze gwn een dikke bak
Maarten zegt
toyota is trouwens bezig met een nieuwe auto. De tsunami hij is net iets groter dan de Golf
Cantago zegt
Geld hebben ze daar niet nodig! Ik zag op tv dat al die Japanners gewoon 2 boten op de oprit hebben en een auto op het dak! Geld zat;)