Linksom of rechtsom, maar om te overleven hebben ook autofabrikanten brood op de plank nodig. Eerder deze week nog het bericht dat de autoindustrie momenteel per geproduceerde auto 1.800 euro verlies maakt. Dat houden ze op deze manier niet heel lang vol. De autobouwers haalden hun marges voorheen vooral uit de grotere en duurdere modellen, maar de consumentenvraag is duidelijk verschoven naar de kleinere modellen. Dus zoeken de fabrikanten hun winstmarges nu veel meer in de kleinere modellen waar de marges traditioneel klein zijn.
Dit constateert Jato Consult (pdf). Ondanks dat de vraag naar kleinere en meer zuinige auto’s verschuift, willen we als consument wel dat deze compleet zijn uitgerust, zodat we nog altijd prima voor de dag kunnen komen. Als voorbeelden worden de Mini en Fiat 500 genoemd. Kleine auto’s waarbij mensen niet beroerd zijn om hun knip te trekken voor de duurdere uitvoeringen en minder terughoudend zijn bij het aanvinken van de optielijst. Win-win, want de klant rijdt compact en zuinig terwijl er voor de fabrikant weer wat meer te verdienen valt.
Jato noemt ook BMW als een fabrikant die goed is ingesprongen op de nieuwe marktomstandigheden. Door de modellen over de gehele linie zuiniger te maken, worden de grotere premium modellen door een groter publiek geaccepteerd. Eerder werd met de 1-serie een compleet nieuwe kopersgroep aan het merk gebonden. Dacia is volgens Jato een goed voorbeeld in het goedkope segment.
Verder concludeert Jato dat auto’s de afgelopen vijf jaar in absolute zin fors duurder zijn geworden, maar we krijgen tegenwoordig wel veel meer auto voor ons geld. Auto’s werden veiliger, duurzamer en hebben hogere specificaties.
Laue zegt
klopt aan alle kanten.Het is vooral te merken aan de opties. Tegenwoordig heb je airco/elct ramen,spiegels/airbags al in een alto zitten. dat was 15jaar geleden niet voor te stellen.
het is nu ook steeds moeilijker voor de “premium” modellen om luxe en premium te blijven maken. dan krijg je met leder beklede tissuieboxen enzo.
Jeroen zegt
Die auto op de foto is wel leuk. Heb je tenminste geen problemen meer met parkeerplaatsen vinden :)
Egon zegt
Haha die mini Porsche is kicken! Mag die foto wat groter??
JPM zegt
“de consumentenvraag is duidelijk verschoven naar de kleinere modellen”
is dat wel zo? De verkoopcijfers van de X6, CL, 7-serie, E-klasse etc. zijn allemaal prima. Natuurlijk is dat niet een doelgroep die snel naar een kleiner model switcht maar toch. Golf/Insignia/Prius doen het allemaal ook goed. Dus volgens mij is er helemaal geen vraag verschoven maar zijn juist de aanbieders meer met kleine auto’s aan de slag gegaan. Overigens ook gehyped door de media, je hebt het gevoel dat iedereen tegenwoordig in kleine auto’s rijdt als ik autoblog moet geloven. Ik heb nog nooit een IQ gezien, heel af en toe een 500 maar de Golfjes/A3’tjes regeren het straatbeeld nog steeds.
Supra1981 zegt
@ JPM
Maar als je kijkt hoeveel Aygo’s, 107’s, C1’s tegenkomt onderweg dan kan je niet anders concluderen dat er zeker meer kleinere auto’s verkocht worden.
Daarnaast komt deze 3-ling samen met de alto en panda de laatste maanden veelvuldig voor in de top-10 van de verkoopcijfers in Nederland.
Het is misschien maar net waar je liever naar kijkt ;-) Ik zie een porsche ook liever dan een twingo :-)
autobandventieldopje zegt
Als Porsche een dergelijke babyelfer zou gaan produceren zou het een dikke hit worden..doet aan die miniopwindotootjes denken LOL..heeft wel iets van een Aygo qua compactheid..
BananaFlip zegt
@ Dennis
“Autofabrikant halen de winst nu meer uit de kleine modellen”
Slecht geslapen vannacht?
BananaFlip zegt
@ Egon
Helaas, er is geen grotere foto beschikbaar.
Daar is de auto te klein voor.