Het is de nieuwste methode om snel een inventarisatie te maken. Autodiefstal met drones is helemaal 2024.
Het is helaas iets dat nog veel voorkomt: autodiefstal. Onverlaten, sujetten en schavuiten achtten het nodig om het gebrek aan fatsoen (en moedermelk) te compenseren met het stelen van andermans goederen. Daarin worden de dieven telkens directer en brutaler. In dit geval in Voorne-Putten past het dievengilde een nieuwe discipline toe: autodiefstal met een drone.
Of nou ja, autodiefstal: diefstal uit de auto’s. Men laat de auto’s gewoon staan. Het gaat de dieven voornamelijk uit de onderdelen. Met de drone scannen ze de omgeving naar gewillige slachtoffers (lees: BOMVOL uitgevoerde Duitse auto’s).
Autodiefstal met drones: dure opties zijn doelwit
Het gat vooral om dure opties die niet alle modellen hebben. Denk aan uitgebreide navigatiesystemen, LED-koplampen, multifunctionele stuurwielen, airbags en andere electronica. In veel gevallen gaat men doelgericht te werk. Dat betekent dat ze een gat in het portier boren. Vandaar kunnen ze de auto van binnenauto openen.
Alle items die snel te verwijderen zijn en veel geld opleveren, nemen ze mee. Dus het lederen sportinterieur laten ze liever zitten, want vier deurpanelen, twee stoelen, een bank en zwarte hemelbekleding is lastig te stelen. Maar zo’n kek sportstuurtje, dat nemen ze dus graag (en snel) mee.
Mannen met pet
De politie erkent wel dat er veel inbraken plaatsvonden, maar niet dat het door middel van een drone gedaan werd. Dat is namelijk iets dat de bewoners zelf hebben waargenomen. Gelukkig hebben ze het ook gemeld aan de politie.
Over de omschrijving is men vrij duidelijk: twee mannen met een rugzak en een pet. Tja, vind die maar eens terug.
Via: AD Auto.
fotocredit: Hoe een BMW in 2019 in 1 minuut werd gestolen
V8Vantage zegt
Gebruiken ze ook niet het VIN om er achter te komen wat ze moeten hebben? Ik zag bij mijn auto dat dit is afgedekt middels een zwart papiertje of iets degelijks
joejojo2012 zegt
Een zwart stukje papier over je dashboard schuiven net over je VIN nummer is altijd aan te raden. Vaak kan men via corrupte garage medewerkers (in het oosten van Europa) precies uitspitten wat de wagen heeft. Laat ze er dan maar tenminste wat meer moeite voor doen.
Ontopic: Als ik een drone boven mijn huis/tuin/auto zie zweven zal ik op z’n minst m’n luchtbuks pakken, de schavuiten
V8Vantage zegt
Yes! Eindelijk een goede reden om een luchtbuks aan te schaffen. :-)
Richmond zegt
Duurt te lang
Loek zegt
@V8Vantage: misschien een vraag waar ik het antwoord op zou moeten weten, maar heeft het een reden dat auto’s altijd het VIN-nummer ergens op het exterieur hebben? Lijkt me meer fraudegevoelig dan dat het nut heeft of zie ik een heel duidelijk nut over het hoofd?
mashell zegt
Op zich is een VIN natuurlijk een nietszeggend gegeven. Die VIN zit daar pontificaal in het zicht juist om fraude te voorkomen, om te voorkomen dat gestolen auto’s met weggevijlde VIN’s verkocht kunnen worden en zomaar aan het verkeer kunnen deelnemen.
Het lost dus een ouder probleem op dan het probleem dat er schimmige dealers zijn die aan de hand van de VIN aan boeven lijsten met productcodes verkopen zodat de boeven weten welke auto het S-line stuurtje of de ///M stoelen heeft.
stefanvts16v zegt
@willeme: “in Voorne-Putten” moet zijn “op Voorne-Putten”. ;)
Inwoners van de Zuid-Hollandse eilanden Voorne-Putten en in mindere mate Goeree-Overflakkee turfden tientallen auto-inbraken. Er werden 26 auto’s opengebroken, waaronder 20 BMW’s.
mashell zegt
Schilder je die “eilanders” met dat woord “turfden” nou niet als simpel af?
sanderkomnogeensergens zegt
Ik verbaas me in Nederland vooral over de ongelofelijke hoeveelheid buitenlandse auto’s op de wegen. En dan heb ik het niet over Belgen en Duitsers. Maar Bulgaren, Polen, Litouwers, Esten, Slowenen, Kroaten. Wat doet dat volk hier allemaal?
maotje zegt
Wat denk je van geld verdienen? Dat zijn de gevolgen als je in een land woont waar de arbeidslonen bijna het hoogst zijn van de EU.
De lonen in die landen liggen veel lager voor hetzelfde beroep tot soms wel 60% lager.
Met open grenzen is er vrij verkeer van goederen en personen en mogen ze hier werken.
Gulli zegt
Alle k*tklusjes die wij niet willen doen. Zoals metselen, stuccen, schilderen, grond verzetten, tomaten plukken, asperges steken en noem maar op.
Vooral in het westen zie je ze veel, dan komen ze uit de tuinderijen, en in het oosten werken ze op het veld. Zijn harde werkers, alleen moet je soms goed duidelijk maken wat je van ze wil.
mashell zegt
In het oosten op het veld? Hier in het oosten is maar weinig veld, vooral vee. De gastarbeiders werken hier in het oosten vooral in de bouw en in de distributie centra. Maar we zullen er aan moeten wennen, met de personeelstekorten in de zorg en horeca zul je daar ook meer en meer gastarbeiders gaan zien.