Het aantal diefstallen van personenauto’s daalde in 2007 met 7,5%. Vooral het percentage auto’s dat werd teruggevonden liet een duidelijk stijging zien: 55,9%. Goed nieuws natuurlijk, alleen blijken de motorrijders de dupe, het aantal diefstallen van motorfietsen groeide namelijk met 11%.
Het diefstalrisico verschilt sterk per merk. Bij Mini, Volkswagen en Mercedes is het diefstalrisico hoger dan 0,3%, bij Porsche en BMW ongeveer 0,3%. Het diefstalrisico bij de overige merken is 0,2% of lager.
Het diefstalrisico bij personenauto’s daalde van 0,19 naar 0,16%. Dit betekent dat in het afgelopen jaar 1,6 per 1000 auto’s werden gestolen. Het aantal diefstallen van alle gekentekende voertuigen samen lag vorig jaar 6,4% lager dan in 2006. Bij de bedrijfsvoertuigen was de daling meer dan 10% en bij de aanhangwagens ruim 4%.
Het aantal diefstallen van motorfietsen steeg met 11%, van 1.547 in 2006 naar 1.676 in 2007. De algemene trend van voertuigdiefstallen is een halvering ten opzichte van 1995. Het aantal gestolen motorfietsen is echter weer op het zelfde niveau als in 1995!
Vooral in de grote steden zijn bikers populair, zo lijk het. Bijna een kwart van de motorfiets-diefstallen vond plaats in en rond Amsterdam. Nog een kwart in en rond Rotterdam en Den Haag samen. Ruim 10% van de gestolen motorfietsen is ouder dan 20 jaar. Gemiddeld wordt slechts 26% teruggevonden maar dit loopt uiteen van 36% bij Honda en BMW tot slechts 4% bij Harley.
Het grootste probleem bij de tweewielers is dat veel van de gestolen motorfietsen worden gedemonteerd. De onderdelen dienen voor reparatie of om nieuwe tweewielers te bouwen. Volgens AVc zijn twee maatregelen noodzakelijk. Er moet meer toezicht komen op de handel in onderdelen, onder andere via het internet. Verder verwacht AVc veel van het permanent merken van alle onderdelen van tweewielers met microdots. Via het framenummer dat op de microdot staat, kan van onderdelen worden vastgesteld of ze van diefstal afkomstig zijn (bron: RDW / Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit).
Georgio zegt
Leuk plaatje erbij!
Heel gek lijkt me deze ontwikkeling niet, dure auto’s worden uitgerust met track and trace systemen en veelal met alarm.
Daarbij probeert de overheid de diefstal gevoeligheid in te dammen met regeltjes, dezelfde overheid is wat betreft motoren wat nalatiger denk ik…
Aan de andere kant: de diefstalgevoeligheid van bromfietsen en scooters is door het nieuwe kenteken volgens mij wel gedaald.
MrSelected zegt
Ik woon in Amsterdam, en deze zomer komt er een motor. Ik ben nu een stuk geruster..
Een paar honderd meter waar ik van woon zijn vorig jaar 2 suzuki gsx-en (volgens mij) gestolen. Ze stonden in de garage, aan genoeg sloten vast.
Als de dief de motor wilt hebben neemt hij deze ook mee.. Mijn persoonlijke mening over deze gasten zal ik maar achterwege laten.
Michael zegt
(hoe zit het nou met het volgende deel van GTA?)
èrcé zegt
hopelijk komt GTA IV dit voorjaar.
Feanatieke zegt
Ik weet even niet meer of links posten wel of niet tegen de AutoBlog Huisregels is, maar hier vind je alles over GTA IV: http://www.gtagames.nl
De meest complete en door Rockstar erkende site
Thijs zegt
Erg teleurstellende ontwikkeling. Je leest er veel over dat er weer motoren gestolen zijn. Op vreselijk smerige manieren ook, leer gewoon eens respect voor andermans eigendommen te hebben.
Jan zegt
Maar kan er in een moto dan ook geen track&trace systeem worden ingebouwd?
Want die microdots, dat kunnen ze er toch uithalen als ze die onderdelen hebben gestolen
ps: ik wacht ook al lang op GTA IV pfff
lincoln zegt
lees net dat Lincoln Lada Ferarri Austin de minst gestolen auto,s zijn .. zegt dat nu meer over de auto,s .. of over de boefjes ??