Dat is een statement. Autodesign misbruikt mensen, zo lelijk is het.
Voor wie graag op Youtube zit (je moet toch je dagelijkse hoeveelheid AH-reclames nuttigen) zijn de filmpjes van Frank Stephenson een aanrader. De ontwerper van auto’s als de Escort RS Cosworth, New Mini, BMW X5 (E53), Ferrari F430, Fiat 500, en McLaren P1 kijkt geregeld naar ontwerpen en keurt deze. Zeker met moderne auto’s zijn de kritieken niet mals.
Autodesign is tegenwoordig heel erg druk, agressief, overdreven en totaal niet tijdloos. Over 10 – 15 jaar zullen de auto’s van extreem verouderd overkomen. Maar over het algemeen weet Stephenson zich bij de feiten te houden en aan te wijzen wáár het precies misgaat. Tip: niet kijken als je BMW-designer bent en slecht tegen kritiek kan.
Autodesign misbruikt mensen
Maar er zijn designers die verder gaan om de huidige trends af te fakkelen. Polestar-designbaas Thomas Ingenlath is er heel duidelijk over. Volgens hem zijn de ontwerpen veel te expressief en schreeuwerig. Er is nog veel te veel nadruk om op te vallen. De huidige moderne auto’s zijn visueel gezien veel te nadrukkelijk aanwezig, volgens de designer van de Skoda Yeti.
Dat laat hij weten aan het Britse Top Gear. Maar hij gaat nog verder om zijn afkeer voor druk design te benadrukken. Volgens hem molesteren de hedendaagse auto-ontwerpen de nietsvermoedende voorbijgangers met het schreeuwerige design. Hij meest juist iets aan fatsoen en klasse.
Decenter
Volgens hem mogen de ontwerpen van tegenwoordig wel iets decenter. Bij Volvo en Polestar past men een Scandinavische stijl toe die al ietsje strakker en meer ingetogen is.
Volgens hem is dat ook goed om een model langer ‘vers’ te kunnen houden. Elegante en eenvoudige lijnvoering blijft over het algemeen langer mooi. Overigens is Thomas Ingenlath zeker niet negatief over alle moderne designs.
Zo kan Ingelath het werk Laurens van den Acker (Renault) en Derek Jenkins (Lucid) erg waarderen. Ook de Land Rover Defender en Range Rover spreken hem erg aan, alhoewel hij liever een Renault 4, Citroen GS, Volkswagen Kever en Transporter heeft.
Via: Motor1.com
pomoek zegt
de ioniq 5 mag toch ook in dat rijtje clean design genoemd worden of niet?
JanJansen zegt
Alleen de achterlichten hebben al meer streepjes dan de handscanner van de appie aan kan.
En wat doet die scheve vouw op de zijkant?
Nee, echt clean is het niet.
tenaci zegt
Op zich wel, maar die vouw over de flank had niet gehoeven
Dutchdriftking zegt
@pomoek: Ik vind het nogal een spookhuis…
petroldrinker zegt
Laat die ingetogen style van volvo en polestar net de reden zijn dat ik ze zo saai vind, opvallen mag zeker!
wza1979 zegt
Gisteren was de eerste Mazda MX5 op tv. Dat is geen stoer design, verre van.
Maar als je het autotje goed bekijkt dan klopt ie gewoon. Geen lijn teveel, geen koplampen, voorkant en achterkant goed.
Simpel , zoals een goede auto, hoort te zijn.
Johanneke zegt
Ik begin het design van Dacia’s steeds meer te waarderen naast de designs van veel auto’s tegenwoordig, zo erg is het met alle neppe diffusers, grillen, uitlaten, en miljoen lijntjes.
PunicaOase zegt
Ben het er wel mee eens. Veels te veel plastic frutsels, spoilers en neppe luchtinlaten.. Met klap op de vuurpijl: die schermen ipv klokken: die gaan 100 procent zeker niet mooi oud worden :-(
Richmond zegt
Tsja het gros heeft nu ook liever een scherm om de pols dan een klok. Dus dan is het logisch dat in de auto hetzelfde gebeurt.
bakkerst zegt
De Alfa Romeo 159 is het perfecte voorbeeld dat een ontwerp mijn weinig lijnen heel lang “goed” kan blijven.
Daar zit bijna niks aan overbodige frutsels op, de manier waarop de motorkap overloopt in de voorste wielkasten, en de neus met 1 vlak “afgesneden” is, is in naar mijn menig prachtig. Er zit niks gekunstelds aan.
PortRo zegt
Ik begrijp dat die youtube filmpjes kijkers moeten trekken en ik weet ook dat zeuren over designs meer kijkers trekt dan complimenten geven. Er zitten nogal wat design flaws aan de Polestar 2, hij staat (onnodig) te hoog op zijn wielen waardoor de verhoudingen nogal zoek zijn. Hierdoor is hij te gedrongen, alsof hij aan beide kanten in elkaar geduwd is. De genoemde X5 E35 is met zijn afgezakte achterkant en vreemde koplampen ook niet moeders mooiste (vind ik). Om nu te zeggen dat het design mensen misbruikt, gaat wat ver.
De BMW 4 serie met zijn grote nieren is nogal wennen, om het mild uit te drukken, maar we moesten ook heel erg wennen aan de BMW I3, nu een hele populaire compacte EV, die natuurlijk nog steeds niet door iedereen mooi gevonden wordt. Maar ja, als je een allemans vriendje wil, neem dan een Volkswagen. En wees net zo middelmatig als de rest van de Vinex buurt. Het ligt vaak ook aan de hoek waarop de auto is gefotografeerd. Alle foto’s laten een auto zien alsof je op de grond ligt. Zo zie je de auto zelden, zeker niet als voetganger of als duizendste MPV rijder. En dan ziet een auto er heel anders uit. De 4 serie went erg snel in het wegbeeld, niet bij het bekijken van de foto’s. En je rijdt een keer niet in hetzelfde ontwerp als de Koreaan van je buurman.
KiraLight zegt
“Volgens hem molesteren de hedendaagse auto-ontwerpen de nietsvermoedende voorbijgangers met het schreeuwerige design.”
Hahaha… doe relax man.
banderas zegt
Mee eens maar heeft vooral met mijn eigen smaak te maken. Ik vind auto’s als een Skoda Enyay, Audi A5, MG Marvel R, Seat Leon, Mazda6 e.d. fijn om naar te kijken omdat ze vrij normaal ogen. Strak design. Al die gekke Citroens is leuk bedacht maar te blij en al die gekke accenten hoeven van mij echt niet.
frederik zegt
Stephenson is een held. De ontwerpen van Polestar daarentegen… het doet mij helemaal niets. Of hoewel, het heeft een anti-auto uitstraling die ik heel irritant vind. Een auto voor mensen die niets met auto’s hebben. Net zoals Tesla, het is een huishoudelijk voorwerp.
potjak zegt
Altijd makkelijk een design te beoordelen als je de uitgangspunten en visie van de opdrachtgever niet kent/mee weegt.
mashell zegt
Ingelath heeft een geweldige smaak (niet alleen eigen designs maar hij noemt de Renault 4!!!) maar dit is toch helemaal in zijn voordeel? Mensen die al die agressie niet willen die nemen een Polestar, zij die in een origami wagen willen rondrijden nemen een RAV4 en wie agressie wil kan bij de Duitse merken terecht.
str8six zegt
Spannende designs zijn over het algemeen een stuk tijdlozer dan die inspiratieloze Scandinavische stijl.
allesmetturbo zegt
Ik vind die range rover en defender echt draken van auto’s, ontzettend lelijk.
Heb niet veel met crossovers maar een polestar 2 of enyaq vind ik nog wel redelijk geslaagd.
Waar ik een hekel aan heb is de trend van de unibrow doorlopende achterlichten, echt vreselijk.