Autodealers zien hun winst kelderen. De automarkt zit in een dip.
Personeel wordt duurder, onderdelen worden duurder en de aanschafprijs van nieuwe auto’s stijgt ook maar door. We kopen minder nieuwe auto’s en rijden langer door met onze oude brikken die we vervolgens naar de plaatselijke dorpsgarage brengen voor onderhoud. Kortom autodealers zien hun winst verdampen.
De cijfers
Niet best voor de Bovag autodealer dus. Aldus Bovag, want die zet de harde cijfers op een rijtje. De nettowinst van de gemiddelde autodealer daalde in het tweede kwartaal met 34,1 procent ten opzichte van vorig jaar. De omzet steeg nog wel met 6,03 procent.
De markt zit in een dip en de kosten stijgen. Zoals gezegd zorgt de inflatie dat personeel en onderdelen duurder worden, maar ook de kosten voor werkkapitaal en voorraden zijn gestegen door hogere rentepercentages. Ook huisvestings- en automatiseringskosten zitten in de lift. Dus staat het resultaat onder druk.
Er wordt nog wel winst gemaakt, maar met een nettowinst van 1,15 procent voor de gemiddelde autodealer is dat niet heel veel.
We kopen geen nieuwe auto’s
Er is in ieder geval één activiteit van de autodealers waar de omzetstijging niet vandaag komt en dat is de verkoop van nieuwe auto’s. Daar daalde de omzet met zo’n 200.000 euro. Dat wil zeggen dat de autodealers gemiddeld zo’n 15 auto’s minder verkochten. Dat voelt een dealer wel.
Niet zo gek dat we geen nieuwe auto’s meer kopen want een gemiddelde nieuwe auto kost in Nederland op dit moment 35.285 euro! Ik herhaal 35.285 euro! Wie heeft dat nog in een oude sok liggen én wil dat uitgeven aan een nieuwe auto.
Overigens is dit gemiddelde al weer 6,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. In harde pegels is dat 2.063 euro. Aan die stijging komt voorlopig geen einde want het nieuwe jaar komt er weer aan en dan gaat de BPM ook weer omhoog. Pittige tijden dus.
Private lease onder druk
Particulieren kopen eigenlijk steeds minder nieuwe auto’s. Die trend is al jaren aan de gang. Door rentestijgingen en het bijna volledig verdwijnen van het A-segment is ook private lease minder aantrekkelijk geworden.
Als klap op de vuurpijl hebben we ook nog eens te maken met een zwalkende overheid. Wat gaat er gebeuren met de elektrische auto, de stroomprijzen, belastingvoordelen, subsidies en de auto op dinosap in het algemeen.
Wat zorgt dan voor winst bij autodealers?
Nou wat een depressief verhaal tot nu toe. Gelukkig gaan er ook nog dingen wél goed. De omzet is immers gestegen en ook wordt er nog winst gemaakt.
Nou zo kopen we een stuk meer gebruikte auto’s. Op zich logisch als een nieuwe auto onbetaalbaar wordt. Gemiddeld verkochten autodealers in het afgelopen kwartaal 27 occasions meer dan vorig jaar. Daar ziet de Bovag dan ook een omzetstijging van 12,6 procent.
Die occasion werd gemiddeld ook nog eens 485 euro goedkoper. De gemiddelde verkoopprijs van een occasion in Nederland ligt daarmee op 18.919 euro. Een bedrag waar je niet zo heel lang geleden ook nog gewoon een nieuwe auto voor kon kopen.
Onderhoud
De omzet van de autodealers drijft steeds meer op de tweedehands verkoop en de werkplaats. Daar is de omzetstijging zelfs 23,7 procent. Al zijn de kostenstijgingen daar ook hoog. Gemiddeld is per werkplaats 1,1 FTE bijgekomen en de onderdelen zijn ook flink in prijs gestegen.
Met de huidige markt en onzekerheid over de toekomst vrezen wij voor de autodealer dat ze steeds meer moeten concurreren met de dorpsgarage en steeds meer afhankelijk gaan worden van de verkoop van occasions. Henk en Ingrid kunnen zich immers geen nieuwe auto meer veroorloven, al helemaal geen elektrische. Sterkte.
Svenska II zegt
Ah, het aloude spreekwoord geldt dus nog steeds: Wat moet je doen om 2 miljoen over te houden als autodealer? Beginnen met 3 miljoen…
ericc zegt
Ergens hebben ze dit zelf in de hand gehad. De showroom moest groter, moderner, uniform met de merk kleuren….. Veel kosten voor kleine garages die over gingen van vader op zoon maar hun opgelegde investeringen niet aan konden. Beterschap niet direct in zicht met het huidige politieke klimaat in Europa.
vopo zegt
Je doet voorkomen of de merkdealers zelf graag groter en mooier willen. Uit die droom kan ik je helpen, het zijn keer op keer de importeurs met hun stupide eisen. En je voldoet daaraan of je kan je dealerschap inleveren.
Om die reden zie je ook dealers die jaren lang trouw zijn geweest aan een merk de handdoek in de ring gooien. Om vervolgens als specialist van een bepaald merk door te gaan en een goede boterham te verdienen.
vetnek zegt
“Niemand verplicht je om dealer te zijn als je niet meer aan de standaarden van de fabrikant wenst te voldoen” – is dan idd een veel gehoorde uitspraak wat maakt dat de familiebedrijven er genoeg van hebben.
awesome zegt
Dat zijn de importeurs inderdaad.
En niet allemaal: de Kia dealers in het noorden hebben vrijwel allemaal nog het oude logo aan de gevels hangen.
denniyo zegt
Ik weet niet waar in het noorden jij komt, maar hier in Friesland en Groningen hebben ze allemaal het nieuwe logo hoor.
814Diecast zegt
Investeren hoort er bij. De politiek is het issue hier.
Stel dat de wereldleiders massaal hazelnootpasta als de duivel en ondergang van de aarde bestempelen, extra regels, extra belasting, niet meer met een pot het centrum in mogen…
Dan zit er voor de hele keten van hazelnootboer tot Nutella pannenkoekshop niets anders op dan de boel dicht te gooien.
potenza zegt
Voor een beurt bij de VAG merkdealer ben je over 9 weken aan de beurt. In het dorp binnen 9 dagen. Voor minder.
Richmond zegt
Maar in het dorp heb je geen garantie, geen uitlees apparatuur etc
petroldrinker zegt
Naar mezelf kijkend, zou ik ook niet snel een nieuwe auto kopen, voor die genoemde 35K kan je ook leuk een gebruikte F80 M3 kopen of een 1e generatie M2 of een F10 M5 om maar iets te noemen, veel gaver en leuker om te rijden dan wat je er nieuw voor koopt. Daarbij koop ik ook gebruikt liefst bij een particulier (kunnen zien hoe de eigenaar ermee omgaat vind ik belangrijk, en dat kan niet als die bij een dealer staat)… onderhoud doe ik sws ook niet bij de dealer maar bij een specialist (al zit ie aan de andere kant van NL maakt me dat niet uit)
beetec zegt
VAG is een ramp. Ik gaf aan bij een beurt dat de voorbanden aan vervanging toe waren. Als reactie kreeg ik “hoe kunt u beoordelen of deze aan vervanging toe zijn?” Mijn reactie was “door ernaar te kijken”. Na een uur wachten op de beurt kreeg ik de melding dat de voorbanden vervangen moesten worden maar dat deze niet op voorraad waren. Met een leenauto weggegaan waar ik achteraf €81 voor 6km mocht betalen. Gek hè dat men liever naar de dorpsgarage gaat..
kniesoor zegt
De kunst is dan ook om proactief te zijn, niet reactief. Dat laatste kost je vrijwel altijd (extra) geld. Dus op voorhand bespreken wat je gedaan wil hebben en wat niet. En vooraf de prijs daarvoor afspreken met daarbij de duidelijke stipulatie, dat ze je eerst bellen voordat ze andere/meer dingen gaan doen dan wat afgesproken is. Zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Het vergt enige ‘vasthoudendheid’, maar daar vraagt de interactie met m.n. merkdealers soms helaas om.
NB : voor banden voor doorsnee oto’s ben je 9 van de 10 keer goedkoper uit bij KwikFit o.i.d. dan bij de garage, zeker als die laatste een merkdealer is. Ja, is een extra inspanning, maar het prijsverschil maakt vaak dat het loont, gemak(zuchtigheid) kost vrijwel per definitie geld.
Richmond zegt
Banden online bestellen en dan laten bezorgen bij een banden montage bedrijf
kniesoor zegt
Dat heeft het risico, dat je oudere banden en/of banden van vrij uiteenlopende productiedata toegestuurd krijgt. Zelfs bij grote jongens als reifen.com kan dat gebeuren. Is voor een huis, tuin en keukenband niet zo’n probleem, maar voor onder het grovere geschut waag ik me daar niet aan.
slickrick zegt
Kan je weer terug sturen als je niet tevreden bent. Overigens een complete set besteld bij reifen.com, zelf keuze gemaakt in banden , super service . En je kan tegenwoordig montage aan huis laten uitvoeren via een mobilele banden boer
wimof zegt
Ik ben als leerjongen begonen in 1975 doorgeklommen door alle regionen, magazijn ,werkplaats verkoop, in 1992 samen met een collega een bestaand agentschap overgenomen, en dan moesten we uitbreiden, showroom, je kent het wel.
Ik kende mijn klanten de kilomterstanden van hun wagens en stond er altijd klaar voor en wat tegenwoordig zit daar een kip m/v achter een pc uren te verkopen/boeken en trekken zich geen reet meer van de klant aan.
Zo hebben ze een vriend van me toen hij in panne viel op hun parking droogweg gezegd dat er plaats was binnen 42 dagen om er naar te kijken (en zo geschiedde) ik zou mij doodschamen
Het is om zeep
Diesel Rocks zegt
Dit heb ik jaren geleden al voorspeld. Ik kan nog een voorspelling doen. Autorevisie bedrijven gaan een gouden toekomst tegemoet, daar is echt geld te verdienen. Het is toch logisch dat de geforceerde EV transitie gedoemd was te mislukken.
audirs3 zegt
@Diesel Rocks de EV transitie gedoemd te mislukken? De EV verkopen stijgen nog steeds in NL. En wereldwijd ook. De techniek is relatief simpel en accu’s worden steeds lichter, krachtiger en goedkoper. De ICE is uitontwikkeld. De EV groei zal dus alleen maar toenemen, ook zonder subsidies.
marcomanta zegt
@audirs3: volgend jaar stort de EV markt in, geen subsidies meer en BPM van bijna 700 euro erbij plus dat de MRB er zit aan te komen.
p993 zegt
Dan zijn we dus goed bezig voor het milieu. Heeft het beleid toch eens effect 😜
marcomanta zegt
Gewoon lekker blijven rijden in de 5 pitter, nauwelijks afschrijving, ruime wagen, onderhoud kun je nog veel zelf van doen, dussss.
mustang750supersnake zegt
‘ahum!’…betaal..kuch!..bare auto’s’ proest…….
mustang750supersnake zegt
vindt je t trouwens gek met zo’n zwalkende overheid……de enige die steeds meer gaan verdienen is de kluit schavuiten in den haag…en die laten zich maar lekker rondchaufeuren….en wij vinden dat maar allemaal goed zo….kennelijk.