Autodealers hebben geen vertrouwen in de toekomst, zo blijkt uit onderzoek.
Het is dezer dagen amper nog te zeggen of het nou goed of slecht gaat met de economie. Cijfertjes betekenen haast niks meer in deze tijden waarin als er tekorten zijn gewoon de geldprinter even wordt aangezet. Het ene moment hoor je dat China op instorten staat omdat de aldaar oh zo belangrijke vastgoedsector op lucht is gebouwd. Het volgende moment hoor je dat de Chinezen meer Rolexen en Tesla’s kopen dan ooit.
Casino
Iets zeggen over de economie is nu hetzelfde als aandelen Tesla kopen (of short sellen). Het is niet meer dan een casino geworden. Er zullen vast nog wat mensen zijn met vijf schermen voor hun neus die dikke winst toucheren. Maar inmiddels heb ik het idee dat ook zij meer bezig zijn met patroonherkenning van een grafiekje, dan met de reële waarde van een aandeel. Als er nog zoiets bestaat.
Weinig vertrouwen onder Muricaanse dealers
Zodoende zijn we aangewezen op de autohandel, om ons te vertellen of het goed gaat of hoe slecht. Een onderzoekje van Cox Automotive onder Amerikaanse dealerts, laat een negatieve trend zien. Dealers zien de komende kwartalen met minder vertrouwen tegemoet dan zij voorheen deden. Zowel voor wat betreft de markt in het algemeen als voor wat betreft de markt qua EV verkoop:
For more than two years now, after reaching peak profits in 2021, U.S. automobile dealers have viewed the overall market as weak. The retail auto business today is working through a lot of uncertainty, with the coming national election front and center, and also expectations of shifting market dynamics. U.S. dealers are feeling the effects of these dynamics in the market today and their expectations for the future.
Cox Automotive
Sleepy Joe
De verkiezing is een van de redenen voor onzekerheid in de markt, maar niet de enige reden voor pessimisme. Een andere factor is dat de kloof tussen de middenklasse en de rijken groter is geworden door inflatie. Dit is logisch; als er gratis geld bijgeprint en zaken gesubsidieerd worden, komt dit uiteindelijk terecht bij bedrijven die goederen verkopen. Zo gaan subsidies voor stijgende energiekosten bij Jan Modaal met de knollen de pot in en komen die bedragen terecht bij de (politiek-)economische elite. Tenzij je Ferrari’s verkoopt, is dat voor de gemiddelde autodealer echter slecht nieuws. Jan Modaal kan de steeds duurder wordende nieuwe auto immers niet meer betalen.
Als het gaat om EV’s, is in Murica (maar we kunnen de parallel met Europa ook wel trekken) de verkiezing heel belangrijk. Dealers claimen dat de miljarden die Sleepy Joe heeft gestopt in het promoten van EV verkopen enigszins werken, maar dat klanten nog niet onverdeeld warmlopen voor EV’s. En dat dit alleen maar erger zal worden als de subsidies stoppen:
While sentiment about electric vehicle (EV) sales improved in Q3 following a low point in Q2, a majority of dealers continue to report EV sales that are worse than one year ago. A majority of dealers feel their EV sales will decline in the months ahead, not grow. The future EV sales index scores for both franchised and independent dealers were lower quarter over quarter and year over year in Q3.
Cox Automotive
Nu gelden deze cijfers voor ‘Murica, maar in Nederland biedt is de verkoop van nieuwe auto’s ook al jaren geen reden voor een feestje meer. We zien eigenlijk dezelfde trend, alleen dan nog een geëxacerbeerd door waanzinnig hoge belastingen op CO2-uitstoot. Waarvan akte.
kniesoor zegt
Geëxacerbeerd. Oftewel : eens verder verslechterd.
jaapiyo zegt
Kniesoor die een exacerbatie COPD heeft
kniesoor zegt
Jaja, l*l je dr maar uit ! 😁
iphonistvongates zegt
Ik betwijfel of de Chinese vastgoedsector de indicator zou moeten zijn voor de stand van de (wereldwijde) economie. Omdat China (nog steeds) de grootste is in de maakindustriesector zou ik eerder kijken naar de energietermijnmarkten of te wel de olieprijs. De olieprijs is al enige tijd aan het zakken naar het niveau dat de winning/exploitatie/opslag van een vat ruwe olie geen positief saldo oplevert maar geld kost voor de OPEC+. Mijn PINpas schoot in de lach toen ik afgelopen woensdag een tankbeurt E98 afrekende bij een Dirk vandekorteBroek benzinepomp. Geen zorgen voor de dealers….de mensheid hier is en blijft afhankelijk van persoonlijk/zakelijk vervoer.
jaapiyo zegt
Op zich eens vwb China. Dat vastgoedgebeuren heeft niet alles te maken met de reele economie. Wel een eventuele systeemshock als het belly up gaat. Op de middenlange termijn is wel problematisch dat hun bevolking de komende 20-30 jaar minus 40% gaat. Stuk minder arbeiders en klanten dus…
harrie zegt
‘Het volgende moment hoor je dat de Chinezen meer Rolexen en Tesla’s kopen dan ooit’
.
Rolex als sentiment indicator: de marktwaarde van een Rolex daalt al een jaar of twee, en de hele zwitserse luxe horloge industrie ligt op dit moment z’n gat, en sommige kloppen zelfs aan voor staatssteun (ja echt).
kniesoor zegt
Neem aan, dat die steunaankloppers kleine merken zijn. Grote jongens zoals Rolex, alles wat onder LMVH en Richemont e.d. valt, zal nog geen steun nodig hebben, lijkt me. Maar goed, wel fijn als de gebakken lucht een beetje uit de markt zou gaan. Dwz voor degenen, die een klokje kopen om het te dragen, niet om zichzelf of z’n nabestaanden er een grotere nalatenschap mee te bezorgen.
vopo zegt
Misschien dat een Rolex dan eindelijk eens bij een officiële dealer te koop is zonder verplichte extra aankopen.
panam1 zegt
Het gaat hier over Amerika , waar auto bezit als heilig wordt gezien (public transport is voor de armen / zij zonder motivatie – is de denkwijze van Amerikanen). Autoverkopen zijn zeker in Europa nooit een goede graadmeter geweest voor groei/recessie. Verder is Amerika immens groot , en is een electrische wagen op dit moment daar gewoon geen ideaal vervoer voor een groot deel van de bevolking.
mashell zegt
Dat argument van “Amerika is enorm groot” is toch juist een argument vóór de elektrische auto? Veel mensen leven in steden en komen die steden nooit uit tenzij met het vliegtuig. Eventjes met de auto van Miami bij je tante in Seatle op bezoek doe je gewoon niet tenzij je een road-movie wil maken.
rollingstoned zegt
Eens. De gemiddelde forens in de VS zou ook prima met een EV uit de voeten kunnen, aangezien de gemiddelde woon/werkafstand aldaar +/- 42 km bedraagt.
“Compared to 2019 levels, employees’ average distance from their home to their employer has risen 2.7x: The mean distance to work rose from 10 miles in 2019 to 27 miles at the end of 2023. The share of workers living more than 50 miles from their employer rose more than five-fold, from 0.8% to 5.5%.”
https://gusto.com/company-news/americans-now-live-farther-from-their-employers#
SanderB zegt
Ik heb toch sterk de indruk dat dealers in Nederland in ieder geval, vooral geld verdienen met onderhoud. Ik was vorige week bij de Audi dealer en daar vroegen ze met droge ogen €200 per uur en dan moet je vaak nog 2 maanden wachten voor ze überhaupt tijd hebben
audirs3 zegt
Trump heeft ook een 360 gemaakt en houdt plots van EV’s. Op zich snap ik het ook wel, is niet zozeer het milieu aspect maar wel het doel van energie onafhankelijkheid. De VS produceert veel olie, maar onvoldoende voor eigen consumptie. Miljarden per jaar lekken zo via import het land uit. Dus efficiënter met energie omgaan (zoals een EV doet) is economisch erg aantrekkelijk