Wil je profiteren van een gunstige bijtelling door een hybride aan te schaffen, dan doe je er goed aan snel te beslissen. Het bijtellingsvoordeel wordt namelijk keihard geschrapt.
Dat blijkt uit de Autobrief II, waarin staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes uit de doeken doet wat hij van plan is met de autobelastingen. Laten we beginnen met de bijtelling, aangezien daar de afgelopen maanden nogal wat over te doen is geweest. Het komt kort gezegd op het volgende neer: elektrische auto’s houden hun bijtelling van 4 procent, elke auto die ook maar enigszins CO2 uit stoot, krijgt een bijtelling van 22 procent. Deze bijtelling wordt gefaseerd ingevoerd, zodat in 2019 alle categorieën gelijk getrokken zijn. Overigens geldt de bijtelling van 4 procent vanaf 2019 alleen voor elektrische auto’s tot 50.000 euro. Over elke euro boven deze grens betaal je alsnog 22 procent bijtelling.
Uitstoot (CO2/km) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|
0 gram | 4% | 4% | 4% | 4% | 4% |
1-50 gram | 15% | 17% | 19% | 22% | 22% |
51-106 gram | 21% | 22% | 22% | 22% | 22% |
> 106 gram | 25% | 22% | 22% | 22% | 22% |
De BPM gaat de komende jaren langzaam maar zeker omlaag: met 12 procent over de periode 2017-2020. In 2016 harkt de staat nog 1,3 miljard euro binnen via de BPM, maar dat zal in 2020 zo’n 150 tot 200 miljoen euro minder zijn. Het staat in ieder geval vast dat auto’s die minder dan 30 gram CO2 per kilometer uitstoten meer gestimuleerd gaan worden én dat plug-in hybrides per 2017 kunnen fluiten naar hun BPM-vrijstelling. Het is nog niet bekend hoe Wiebes de BPM precies gaat afbouwen, maar daar zal vermoedelijk op Prinsjesdag meer duidelijkheid over komen.
De motorrijtuigenbelasting gaat voor elk voertuig met 2 procent omlaag, behalve als je een dieselauto van 12 jaar of ouder en zonder roetfilter rondscheurt. Val je in die laatste categorie, dan zul je vanaf 2017 jaarlijks zo’n 250 euro extra moeten aftikken. De overheid heeft immers een hekel aan ‘oude’ diesels. Voor PHEV’s geldt tot en met 2018 een korting van vijftig procent op de mrb. Vanaf 2019 wordt dat voordeel afgeschaft, al wordt er bij het bepalen van de belastingcategorie wel rekening gehouden met het gewicht van de accu’s. PHEV’s mogen namelijk 300 kilogram van het totale gewicht van de auto aftrekken.
trustmeiamanengineer zegt
Joepie, scheelt met toch 94 cent per maand aan mrb…
metalmike zegt
@trustmeiamanengineer: hier 23 cent :’) De andere auto blijft wegenbelastingvrij, dat scheelt weer.
henkhupelschoten zegt
@trustmeiamanengineer: Kun je toch bijna een euroburger van kopen, je bent rijker als je denkt..
e1000bmw zegt
@trustmeiamanengineer: @metalmike: hier circa 2 euro per maand.??
gerjanm zegt
Beter
granlusso zegt
Goed plan en ook overzichtelijk voor de leken, fijn dat de regering een keertje actief geluisterd heeft naar de branche. Ik blijf het echter jammer vinden dat er boven de 50.000 euro alsnog 22% gerekend wordt voor een elektrische auto.
Jantje_555 zegt
@granlusso: iemand die dat kan uitgeven aan een auto zal hier wel niet treurig om doen
granlusso zegt
@jantje_555: Misschien, maar het stimuleert niet om een elektrische auto te kopen voor op de zaak.
gtwillem zegt
Hadden ze dit niet eerder kunnen bedenken? Is in elk geval een stukje eerlijker zo. Gaan ze nu ook die extra CO2 BPM afschaffen? Of is dat een blijvertje (kortom, wanneer kunnen we weer gewoon in Mustang V8’s en STI’s rondrijden?).
LMV zegt
@gtwillem: Je kunt morgen naar de dealer gaan en 1 bestellen…
gtwillem zegt
@LMV: naar de dealer gaan zat al in de planning. Ik zou hem kunnen bestellen. Maar bij aflevering verlangen ze wel 80 mille voor een nieuwe STI en daar gaat het een beetje fout ;-)
e1000bmw zegt
@gtwillem: Ik vrees dat dat een gevalletje “kwartje van Kok” is…
m550d zegt
Oké, en een >15 jaar oude diesel met een achteraf ingebouwde roetfilter? Wiebes kennende…
gezondverstand zegt
@m550d: specs op datum 1e toelating tellen, de rest niet, al hang je er een nieuwe motor in.
volkswagena4tdi zegt
@gezondverstand: herkeuren
metalmike zegt
@volkswagena4tdi: Oude dieselmotor in een nieuwere auto hangen. Gewoon omdat het kan
gezondverstand zegt
@volkswagena4tdi: auto’s zijn ook nooit herkeurd als ze getuned waren of voorzien van bredere banden oid, dus waarom nu ineens wel?
volkswagena4tdi zegt
@gezondverstand: onzin , je kunt alles op kenteken zetten .
Zelfs een lagere bijtellingscategorie dmv tuning.
Makkelijk is het niet maar het kan zeker..
gezondverstand zegt
@volkswagena4tdi: auto’s zonder af fabriek roetfilter onder het regime van meer betalen vallen. Herkeuren heeft dus geen zin. En hoe belangrijk is dit. De auto’s waar het over gaat zijn in 2019 ongeveer 15 jaar oud. Dat zijn er niet zo veel meer.
ArnoldH zegt
Hoe zit dat dan met die bijtelling voor elektrische auto’s?
Tot de €50.000 betaal je 4% en als die auto €70.000 is dan betaal je over die €20.000 22%? Of over het gehele bedrag 22%?
potver7 zegt
@arnoldh: …zucht… lees de volgende twee zinnetjes uit het artikel nou nog eens aandachtig door?
Overigens geldt de bijtelling van 4 procent vanaf 2019 alleen voor elektrische auto’s tot 50.000 euro. Over elke euro boven deze grens betaal je alsnog 22 procent bijtelling.
Veel duidelijker kun je het niet omschrijven volgens mij…
berlinetta zegt
@potver7: potverdorie, die mensen leren het ook nooit he m’n beste potver7.
henkhupelschoten zegt
@potver7: We gaan gewoon allemaal 22% betalen is geen ontkomen meer aan, zijn nog vrij weinig/geen serieuze hybrides onder de €50.00
tunefuldjmike zegt
@henkhupelschoten: dit geldt alleen voor volledig elektrische auto’s hybrides mogen gewoon 22% dokken
henkhupelschoten zegt
@tunefuldjmike: Weet ik..
clarkson zegt
@henkhupelschoten: nissan leaf of renault zoe kosten niet eens de helft?
gezondverstand zegt
Hehe eindelijk die PHEV fout hersteld (nu alleen nog die 300kg bevoordelingen schrappen).
En nu gaat het er hopelijk weer wat gevarieerder uitzien op de Nederlandse wegen. Niet meer elk jaar een andere golf van leasekuddes van het type auto dat in dat jaar de regeltjes het best wist te misbruiken.
potver7 zegt
@gezondverstand: Persoonlijk snap ik niet waarom daar een vast gewicht van 300kg voor ingesteld is. Zo moeilijk kan het toch niet zijn voor een fabrikant om het gewicht van de accu’s op te geven? Sterker nog, ik neem aan dat die fabrikanten het accu-gewicht toch al moeten melden in verband met de Europese WEEE-regelgeving. Dan kan toch simpelweg het werkelijke gewicht-zonder-accu’s gemeld worden?
parker zegt
@potver7: accu’s en electromotor dan, plus andere hulpsystemen
jackass266 zegt
Ok, dus over de jaren 2017 tot 2020 gaat de BPM 12% omlaag. Dus over 4 jaar betaal je bij het invoeren van een auto nog steeds 88% van de BPM die je nu ook betaald. WOW, zet ook zode aan de dijk. Wachten is op iemand die het niet pikt en de staat een rechtzaak aanspant en dit laat lopen totaan het hof van europa. Als Nederland iets doet wat niet mag moet je dat toch winnen lijkt mij.
jrsmoke zegt
@jackass266: Dat kan, maar die verlies je.
Toen Nederland op zijn vingers werd getikt dat het een verboden belasting was hebben ze het snel omgezet in een CO2 belasting.
Daarom varieert de BPM tegenwoordig ook.
De reden waarom ze het nu langzaam gaan schrappen is omdat ze er nu steeds minder inkomsten uit halen. De mensen met geld rijden tegenwoordig even naar Duitsland om daar een jaar oude auto te halen. Scheelt weer zoveel procent BPM.
jansuh87 zegt
@jrsmoke: Snap ik niet want als je een auto importeert beb je toch rest bpm verschuldigd?
VeniVidiVici zegt
Met andere woorden… als de BPM omlaag gaat en bijtelling hoger wordt op dikke wagens dan wordt het interessant om een auto met privé geld aan te schaffen (spaarrente levert tenslotte toch geen reet meer op)
jackass266 zegt
@venividivici: of je pakt die dikke auto enkel voorzakelijke kilometers en doet er b.v. een oude 964 bij voor prive kilometers. Geen bijtelling
knipperlichtje zegt
@venividivici: dat klopt niet volledig, de BPM-verlaging vermindert de gederfde interest en zorgt ervoor dat de absolute waardedaling van de auto na afloop van het contract lager is. De leaseprijs gaat dus naar beneden. De BPM-verlaging heeft ook een positieve invloed op de bijtelling, dat is immers een percentage van de fiscale waarde, waarin de BPM is inbegrepen.
menaz zegt
22%. Net als vroeger…
archiebald zegt
En weer lekker de mensen met een oudere diesel naaien. Natuurlijk NL lekker bezig. Denken ze daar in Dh soms dat mensen die in een oudere auto rijden (13 jaar oude diesel) dat voor de lol doen. Alsof wij geen nieuwere auto zouden willen rijden. Nee laten we hun geld nog meer afpakken. Dat zal ze helpen iets beters te kopen. Idioten!!
parker zegt
@archiebald: niks naaien, die diesels zonder roetfilter stoten veel teveel fijnstof uit. Het gaat om 400.000 auto’s in Nederland, dat is aanzienlijk. Dat dat volk ‘geen geld’ heeft voor een jongere auto moet niet ten koste gaan van anderen in termen van fijnstof: een auto rijden is geen grondrecht. Dan gaan ze maar fietsen of met het OV, of kopen ze een oud benzine barrel. Dat overdreven geknuffel en gepamper van losers in dit land vind ik zó vermoeiend!
406_v6 zegt
@parker: alsof “nieuwe” diesels zo fijn zijn; onderzoekers hebben vastgesteld dat de uitstoot van de nieuwere generaties dieselmotoren dusdanig kleine deeltjes roet en fijnstof produceert dat deze nog verder in de luchtwegen/longen binnendringen en daar méér problemen veroorzaken dan de oudere diesels.
carmasterr zegt
@parker:
Jij bent vast te genieten op feestjes.
Een beetje sympathie mag wel soms, heel soms.
Er zijn zat voorbeelden te bedenken waarbij iemand met een minder dan royaal inkomen toch een dieselauto nodig heeft. En daarbij zijn het toch vooral de rijken die nog steeds gepamperd worden door Marky Mark Rutte en Slim Shady Samsom.
Maar dat is natuurlijk onzinnig om aan jou te slijten.
Alsof je een Jehova probeert te overtuigen dat God niet bestaat.
parker zegt
@carmasterr: je kunt je ook afvragen of het überhaupt verstandig is om auto te rijden als je niet eens het geld hebt om een auto jonger dan 12 jaar oud aan te schaffen. De aanschafprijs is één ding, hem rijdend houden een tweede: onderhoud, verzekering, mrb: dat loopt aardig in de papieren.
Bender zegt
@parker: sorry maar dit is echt een domme opmerking. Juist een iets oudere auto is goedkoop in aanschaf en makkelijk zelf rijdend te houden. Ik rijd een 2004 Alfa 147 1.9 JTD met alle opties. Een heerlijke comfortabele en luxe woon werk auto die ik zelf volledig onderhoud. Dat gaat met een veel nieuwere auto echt niet meer lukken ivm met inleren van nieuwe onderdelen bij de dealer en de toegenomen complexiteit van nieuwe auto’s.
De meerkosten van een benzine auto voor de afstand die ik dagelijks afleg weegt echt niet op. En ik voel me met dit nieuwe plan weldegelijk keihard genaaid. Niet alleen ga ik meer betalen, mijn auto schrijft ook in een keer fors af. Dit terwijl ik deze auto heb gekocht als vervanging van een hele mooie klassieker op LPG waarvoor de regels ook al ineens gewijzigd werden. Een auto waar ik net een fors bedrag in had geïnvesteerd voor de restauratie en revisie. Wat natuurlijk ook ineens als sneeuw voor de zon verdwenen was…
In jou mooie wereldje is zeker geen ruimte voor autoliefhebbers die graag zelf het onderhoud doen en een iets oudere auto daadwerkelijk mooier vinden dan een nieuwere/modernere auto.
Al zou ik morgen de loterij win, is de kans dat ik een nieuwe auto koop erg klein. Liever een paar mooie youngtimers. (Semi) analoge auto’s met gevoel.
carmasterr zegt
@parker:
En dat is voor een nieuwe auto zeker compleet anders…
Vaak is een nieuwere auto juist duurder door het hogere gewicht (meer mrb) en meer complexe techniek (duurder dealeronderhoud).
Als je zo nodig moet trollen, probeer er dan tenminste een beetje moeite voor te doen.
Dit is een beetje zwakjes allemaal.
desjonnies zegt
@carmasterr:
hij mag momenteel 1 uur per week internetten……..
ter zegt
@carmasterr: Ik zou hem eerder Dirty Diedrik Samson noemen.
desjonnies zegt
@parker:
Je zit -zoals gewoonlijk – weer eens populistisch te raaskallen,
Fijnstof komt van ZEE van onze kust waar de wind het meevoert van het ZANDSTRAND
Het percentage dat Diesels veroorzaken is relatief klein en te verwaarlozen
In de zeventiger jaren hadden we ZURE REGEN, troosteloze linksmensch filmpjes in grauw zwart-wit en grijs die stervende loofbomen in Scandinavië toonden, toen geloofden we nog in organisaties als Greenpeace.
Met zo’n zeurende dreigende monotone commentaarstem, je wou jezelf ophangen na het zien van zo’n documentaire !
Helaas, bleek de zure regen veroorzaakt te worden door een natuurlijk proces in die Scandinavische bossen zelf.
Tsjernobyl er zou een apocalyptische RAMP uitbreken na het exploderen van de kerncentrale aldaar, de bossen floreren er met allerlei nieuw leven de wolf is er weer terug evenals de beer en EERLIJKE onderzoekers zijn verbaasd en verstomd hoe snel de natuur zich hersteld !
En nu, nu ineens is ” FIJNSTOF ” uitgevonden door de milieu maffia ?
La’me niet lachen jongens echt ik geloof al die onzin niet meer.
Als je wat wilt doen, bouw dan een schip wat al het plastic uit de wereldzeeën kan scheppen, dat is een echte serieuze bedreiging ; maar deze populistische onzin kan me niet boeien
jansuh87 zegt
@parker: nee, maar als je wel een roetfilter op je auto hebt geïnstalleerd ben je alsnog de sjaak.
parker zegt
Geen woord in de autobrief over de 35% bijtelling na 15 jaar over de dagwaarde.. Dat is zoveel als ontkennen noch bevestigen dat ie in stand blijft..
TimoBac zegt
@parker: goed punt. Gouden regel at the moment!
siemi zegt
@parker: ik had dezelfde gedachte. Geen bericht goed bericht.
fromtheg zegt
Ik blijf lekker door walmen in m’n Golf 1 Diesel. Lach me slap bij de pomp met een gemiddeld verbruik van 1 op 22. Dan maar wat meer belasting.
garp zegt
@fromtheg: en je kan in je Giugiaro ontwerp sowieso alle andere Golf rijders uitlachen. Het is alleen maar bergafwaarts gegaan.
insomnia zegt
Leuk die bijtelling cijfers, maar in de uiteindelijke bijtelling zat mi nog een percentage verwerkt en die ligt nu ook onder loep. Heb ik de impact op leaseprijzen vanwege regelgeving nog niet eens genoemd.
Al met al zijn alle rekensomdelen tav leasekosten en bijtellingskosten voor de leaserijder nu in de tombola. 1 is nu bekend, de bijtellingspercentages. Nu de rest nog. Ik juich nog niet…
toniominestrone zegt
Daaaaaaag, Outlander, see you in Poland!
parker zegt
@toniominestrone: pas na 2021 helaas, tot die tijd blijven ze vol in het straatbeeld der Nederlanden..
centho zegt
” Overigens geldt de bijtelling van 4 procent vanaf 2019 alleen voor elektrische auto’s tot 50.000 euro.”
Owh dat wordt zoeken naar 2de-hands electrische/hybride bakken.
shicomm zegt
@centho: Sterkte met het vinden van een hybrid met minder dan 50gr uitstoot , die zijn er niet veel…
Dutchdriftking zegt
Oke op twee zwaar belachelijke dingen na top. De wetgeving voor oudere diesels en het wegenbelastingsvoordeel voor PHEV’s is bijzonder kansloos. De rest is overzichtelijk en eerlijk.
mrrallycross zegt
Mooi auto’s kopen wordt dus goedkoper. Daar houden wij van
jaapiyo zegt
Ik vind dit verhaal allemaal een beetje bijtelling centrisch. Wat veel belangrijker is is om te weten wat deze nieuwe regels nou betekenen voor de nieuwprijs van een F12 of zo, dan weten wij tenminste of we de fantasy garage nog steeds in het buitenland moeten bouwen of dat dat eindelijk ook enigszins schappelijk in Nederland kan zonder dat je tonnen extra kwijt bent aan staatskas spekkende CO2 nonsens.
sanderm3 zegt
Denk dat de youngtimers het straks goed gaan doen. Met 35% bijtelling over de aanschafwaarde. Toch?
bigfun zegt
Fisker is geen plugin hybride maar die a-technische ambtenaren zullen de Fisker zeker ook op 22 procent zetten?
willemveenstra zegt
Wel 12% korting op BPM. Eerst wel nog even een stijging van de schijven in 2016. En dan worden CO2 grenzen ook nog even scherper gesteld. Ze geven geen geen knaak weg. De autobrief 2 staat wel online op de overheid site met nieuwe CO2 grenzen en bedragen. Beloftes van niks!
lohran zegt
Ah, bijna 21 euro per maand meer als dieselloefhebber (met een 25 jaar oude auto). Fijn! Zal goed zijn voor de restwaarde.
thijs413 zegt
Pfff ben toch even blij dat ik e-tron in december krijg..
Dan heb ik als het goed is nog 5 jaar 7% bijtelling
dolledries zegt
Zo. Dag GTE. eTron, en al dat andere zgn milieuvriendelijke spul. Wel jammer voor de autofabrikanten zoals Mitubishi, en in mindere mate VW. Gaat het ineens weer om je merk en wat je biedt aan de consument. Niet hoe goed je marketing werkt en hoe je de regeltjes benut. Wat zal dit betekenen in lease-land?
Tonny zegt
Jammer dat deze beslissers bijna altijd ” autofoob ” zijn. Zal dus nooit in het voordeel van de ware autoliefhebber uitpakken.
willemveenstra zegt
Belasting verlaging kan je wel uit de titel halen. Ik heb alles doorgerekend. Auto s boven de 150 CO2 worden allemaal duurder!
jrcornelisse zegt
Ik heb sterk het vermoeden van nee, maar gaat mijn 25% 4 serie dan nog tijdens de looptijd naar 22%? Dát zou pas eerlijk zijn ?