Hoewel staatssecretaris Wiebes belooft de BPM met 12% te gaan afbouwen, worden auto’s duurder. Soms zelfs veel duurder, met dank aan de gestegen tarieven per gram CO2-uitstoot.
Er kwam ook de belofte om het belastingstelstel eenvoudiger te maken, maar ook dat blijkt nog niet echt uit de plannen. Er zijn diverse staffels waarmee de CO2-uitstoot belast wordt. Dieselauto’s krijgen nog extra straf-euro’s aan BPM-heffing om hun oren. Plug-in hybrides krijgen zelfs een eigen tabel met belastingen, dus ook die worden fors duurder. Met een hogere bijtelling voor plugins kunnen we dus rustig stellen dat die markt inderdaad echt dood is.
2015 | 2016 | 2020 | 12% korting | |
---|---|---|---|---|
Volkswagen up! 60 pk | 11.752 | 11.941 | 12.772 | 12.462 |
Volkswagen Golf 1.0 TSI | 22.590 | 22.779 | 25.731 | 25.133 |
Volvo V40 D2 Business | 25.995 | 26.617 | 28.719 | 28.209 |
BMW 120i | 31.518 | 32.534 | 34.404 | 33.450 |
Volkswagen Golf GTE | 38.190 | 39.366 | 39.981 | 39.738 |
Audi RS3 | 68.000 | 69.395 | 82.259 | 78.575 |
Ford Mustang V8 | 104.500 | 112.466 | 123.379 | 113.341 |
In de tabel vind je de huidige prijs, de prijs in 2015 en die in 2020. In de tussenliggende jaren stijgt de BPM overigens ook, dus ieder jaar worden auto’s weer zwaarder belast. Leuker kunnen we het niet maken. In de laatste kolom is de “korting” verwerkt van 12% die ook in de Autobrief 2.0 wordt beloofd.
Voor de mensen die deze week nog juichten met de beloofde 800 euro netto extra in de portemonnee: zowel leaserijders zijn dit direct kwijt aan de hogere bijtelling. En stijgende nieuwprijzen leiden tot hogere occasionprijzen, dus autorijden wordt voor iedereen duurder.
Alleen volledig elektrische auto’s ontspringen de dans, want die krijgen nog steeds geen BPM om de oren. Allemaal aan de Tesla is gezien de Tesla-tax voorlopig ook nog niet heel gunstig. Over het bedrag boven 50.000 euro mag de volle mep aan bijtelling worden betaald, waarmee de Model S feitelijk met zo’n 13-14% bijtelling wordt belast.
De reguliere auto’s worden niet alleen duurder, het bijtellingspercentage gaat ook nog eens omhoog naar 22%. Dubbel genaaid inderdaad, want dat houdt beter.
premiumduitser zegt
Ik begrijp maar al te goed waarom steeds meer mensen hun auto’s bij de buren halen..
franserommel zegt
@premiumduitser: Carpoolen met een leuke buurvrouw vind ik ook niet vervelend.
370z_stillen zegt
Godver de godver…
VeniVidiVici zegt
@emilio89: Niet zeiken en accepteren!!! Kwiebus (en gehele overheid) weet ook dat het speelbal volk NIKS, 0,0 kan veranderen aan wat de regering besluit! Wij zijn nou eenmaal een blaffend volk wat niet (terug) bijt!
370z_stillen zegt
@VeniVidiVici: Het volk wat terug “bijt”, en waar je niks meer van hoort, verkast naar onze zuider/ooster buren.
VeniVidiVici zegt
@emilio89: Inderdaad… En grote bedrijven vertrekken ook naar het buitenland! Kun ja nagaan waar Nederland naar toe afglijdt… Overheid denkt met elke verandering een verbetering te hebben.
Maar 1 ding is mij allang duidelijk… het zijn allemaal stuk voor stuk geen zakelijke figuren in de 2de kamer. Als eenieder een bedrijf had gehad was het 100% al failliet geweest!
Maar ja… laat ze maar ik vind wel weer een creatieve modus om het voordeligste uit te zijn…
sanderm3 zegt
@venividivici: als je hier terug bijt wordt je meteen opgesloten. Voorál als t om belastingcentjes gaat. Zelfde als je je verdedigt bij een inbraak, vooral die arme inbreker niet slaan, want dan mag Jíj brommen.
dirkiii zegt
Toe maar op je knieen maar weer wiebes komt eraan.
volkswagena4tdi zegt
@dirkiii: obersturmbannführer wiebes trekt weer wat trucage uit de hoge ss pet.
Dus voorlopig lekker bukken en snel vergeten.
clarkson zegt
Ondertussen in de 2e kamer: ” Zeg Wiebes, ik heb geen idee wat die C02 uitstoot enz. inhoud. Maar volgens mij heb ik nu een regeling in elkaar gebreid zodat wel zo veel mogelijk kunnen cashen!”
st220 zegt
Voor ondernemers, vooral de ZZP-ers, weer dubbele kostenposten. Ik woon 2km van de grens met Duitsland en je zou toch bijna overwegen om een volgend koophuis in de grensstreek aan te schaffen.
lekbak zegt
@st220: als ik mijn sociale leven vlak bij de grens had gehad was ik al weg geweest…
audirijder zegt
@lekbak: Autoblog is ook gewoon bereikbaar in Buitenland hoor!
audirijder zegt
@st220: Helaas is die mogelijkheid niet aan mij besteed. Ik moet namelijk dichtbij werk wonen vanwege het hoge olieverbruik.
lekbak zegt
@audirijder: heeft Mercedes daar nu ook al last van?
audirijder zegt
@lekbak: Duurt nog eventjes. Het is alweer een maand uitgesteld. Op z’n vroegst eind juli. Ik zal het gelijk voor jullie testen in de olieverbuikmeter.
spidermann zegt
@st220: ik zit dit ook serieus te overwegen. Genoeg = genoeg.
rolov zegt
@st220: dat was voor mij al lang geleden een no-brainer geweest. Gewoon doen.
hoonigan247 zegt
@st220: gedaan…. geen moment spijt van gehad
siemi zegt
@st220: gewoon doen. Ik betaal nog geen 300 euro Mrb hier voor een passat diesel. Per jaar :-)
mashell zegt
@st220: en Duitsland kennen ze het begrip Lohndumping, in Nederland kennen we dat ook en noemen we het ZZP. Zelfstandige zonder Pensioen/Perspectief/Personeel (vul in wat van toepassing is). ZZPers die voor €35 per uur werken zijn geen ondernemers, dat zijn dieven… van hun eigen protomonee en toekomst.
gillesvda zegt
Dus auto’s in Nederland worden nóg duurder dan vandaag? Haha
matje140 zegt
De overheid is probeert de markt in nieuwe auto’s helemaal dood te maken en dat gaat ze nog lukken ook……. Wanneer komen ze er nou eindelijk achter dat deze melkkoe volledig leeggezogen is??
st220 zegt
@matje140: Bovendien; dit helpt de economie absoluut niet, tezamen met de belastingverhoging qua BTW. Dankzij jarenlang links als ook rechts……
matje140 zegt
@st220: Precies, in de landen rondom het onze is het wel gelukt de economie te stimuleren door lastenverlichting. Helaas is dat niet de strategie die onze overheid heeft gekozen en dus zitten wij nog steeds in de problemen.
dawwg zegt
@matje140: Met dank aan rechts he, later we wel wezen. Want de VVD is anno 2015 tegen elke vorm van investeren; stelletje randdebielen; heb je niets aan als ondernemer !
jaapiyo zegt
@dawwg: Probleem is ze willen wel maar ze kunnen niet. Natuurlijk wil de VVD de belasting wel verlagen maar op papier krijg je dan een gat in de begroting en dan is het credo dan moet je het op je eigen ministerie halen. Ja logisch dat je dan linksom of rechtsom genaaid wordt met auto’s, het alternatief is geen onderhoud aan wegen en dergelijke.
De enige manier om het grondig te veranderen is via een volledig nieuw belastingplan, dus ophouden met die auto’s zo zwaar te belasten en feitelijk alles regelen via inkomstenbelasting en BTW. Maar ja dan heb je gelijk die linkse rakkers op hun achterpoten want dan zien we eindelijk echt hoeveel er wel niet genivelleerd wordt in dit land, dat wordt dan namelijk uitgedrukt in een niet te ontkomen torenhoge belastingschijf (deze torenhoge belasting op nieuwe(re) auto’s is bijvoorbeeld weer een verkapte nivellering want wie koopt er een nieuwe auto…juist) en de groene hippies want CO2 blablabla…
Zolang er geen meerderheid komt voor rechts verandert dit gewoon niet, dan blijft de verkeerde gedachte van de roverheid ‘we hebben meer geld nodig dus belasting omhoog’ hoogtij vieren.
pixeltrooper zegt
@jaapiyo: als de regering voor een keynesiaanse aanpak ging.. Lasten omlaag, mensen houden meer over en gaan meer kopen dus meer belastingsinkomsten
soffree zegt
@pixeltrooper: Het werkt niet zo makkelijk. De overheid had begin de economische crisis voor de keynesiaanse aanpak gekozen en zo de crisis beperkt, maar wat de keynesiaanse aanpak meebracht zijn miljarden aan kosten. Dan heb ik het over tientallen miljarden. Dus om alles weer normaal te krijgen moeten de overheid bezuinigen. Anders krijgen wij Griekenland taferelen.
nasty zegt
@matje140: aangezien nederlanders zo gierig zijn op alles, kunnen jullie nog wel even standhouden :)
slickrick zegt
@matje140: nee hoor, zolang we nog met z’n allen in de file staan, moeilijk een parkeerplek kunnen vinden in de randstad en lekker blijven tanken kan deze melkkoe nog veeeel verder uitgemolken worden…….. Dat autorijden en bezitten goedkoper wordt is een utopie.
volkswagena4tdi zegt
@slickrick: alleen in de spits zie je nieuwe auto’s .
Die ouwe troep zie je pas als je een dag vrij neemt.
gtwillem zegt
Kijk, dit vroeg ik mij al af. Ergens moet de overheid toch een enorme tampeloerus in de rectale gebieden van de automobilist kwijt…
Ongelooflijk eigenlijk, we bouwen de BPM af maar verhogen de BPM ‘boete’. Echt top geregeld weer. Ik zou er bijna een Outlander PHEV van bestellen!
Rob zegt
@gtwillem:
Nederland is een balansschaal.
De gewichten zijn de de uitgavenposten van de rijksoverheid. Het is niet de vraag welke gewichten op balansschaal komen, maar waar ze op de balans komen. Links of rechts, maakt niet uit. Als alle gewichten maar op de balans komen….
Wat mij betreft mag er eens heel kritisch gekeken worden naar de “gewichten” van de Nederlandse balans. Maar of dat ooit gaat gebeuren met het korte termijn denken van de Nederlanse politici…..
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Helaas heb je gelijk. Het leek in de eerste brieven wel mee te vallen, maar al de voordelen die er waren zijn bij deze weer verdwenen…..
jag00 zegt
En dit noemen we een vrij land… Alleen als je geld hebt is vrijheid niet duur!
Over 10 jaar rijdt iedereen elektrisch, simpelweg omdat dat nog de enige betaalbare optie is, alleen de rijke kunnen nog kiezen…
jaapiyo zegt
@jag00: Als je geld hebt is vrijheid in Nederland juist heel duur…je mag namelijk bijna alles afdragen en als je denkt ik houd tegen de afspraken in desondanks toch nog wat over van mijn harde werk, ik trakteer mezelf op een Mustang V8 dan word je nog een keer gruwelijk hard genaaid.
thimochand zegt
@jag00: als iedereen elektrisch gaat rijden gaat de co2 norm weg dan krijg je vreselijk dure elektriciteit het kan niet goedkoper dus blijf lekker benzine rijden veel meer plezier
gerjanm zegt
@jag00: Alle uitkeringen en geld waar jij recht op hebt word je gewoon afgenomen als je spaargeld heb. Als je spaart je gewoon keihard gestraft door de overheid. Wat dat betreft kan je het beter zo snel mogelijk uitgeven.
Rob zegt
Tsja, het geld moet ergens vandaan komen als we de, ahum, “verzorginsstaat” zoals die nu is in stand willen houden….
Als links lasten worden verlaagd, moeten er rechts wel lasten worden verhoogd….
stfu zegt
AutoBlog. Check your facts!
stfu zegt
@stfu: Boven de 50.000 euro voor de Tesla is pas na 2019!
audirijder zegt
@stfu: dus als je voor 2020 een volledige elektrische auto aanschaft is het niet van toepassing? 2019 loopt dat net mijn leasecontract af van de mercedes plug in, zou mooi zijn om dan een tesla te kopen met verbeterde accu of een volledige elektrische auto van de Duitse drie.
lamborgfan zegt
@audirijder: C350e besteld?
patrick_koning zegt
Ik ga emigreren! Iemand nog werk voor me in Spanje?
st220 zegt
@patrick_koning: Griekenland! Nieuwe land van mogelijkheden, althans, binnenkort.
toniominestrone zegt
@st220: daar hebben ze alleen paard&wagens.
slickrick zegt
@toniominestrone: nee hoor, de Griekse landbouw stad Larissa heeft het meest aantal Porsche cayenne’s per hoofd van de bevolking van de hele wereld. Een stad van 250.000 inwoners. Dus meer dan London of new york per capita. Het scheelt natuurlijk wat als je weinig belasting hoeft te betalen….
gtwillem zegt
Ik zit nu eigenlijk te wachten op een epische turade van @lincoln ..
gtwillem zegt
@gtwillem: turade moet tirade zijn…
lincoln zegt
@gtwillem: waarom ?? Deze regels zijn alleen van toepassing op slavenvolk .. Sukkels die hun ziel en zaligheid hebben verkocht aan de staat .. Achterlijk stemvee dus .. Schapen die geslacht dienen te worden .. Waar ze in de Sovjet een Lada hadden hebben we hier een leasebak .. Dombo,s betalen toch wel ..
gop1 zegt
@lincoln: Hoe wilde je onder deze regels uitkomen dan?
jaapiyo zegt
@gop1: Hij neemt hits from the bong.
dutchneon zegt
@lincoln: tja leasevolk is nu eindelijk ook de klos inderdaad… maar bpm op oude diesels gaat ook omhoog en bpm op nieuwe diesels ook… co2 tax op benzine en diesel gaat omhoog en met auto’s ouder dan 10 jaar mag je al niet meer de stad in. en dat is binnenkort vast 5 jaar.
Word je eigenlijk verplicht om nieuw te rijden en dus de bpm=co2 taks kas te sponseren.
Het is ronduit belachelijk! Maar ik weet het goed gemaakt ik ga wel zo’n tesla halen.
Dan maar 40k bij fincancieren tegen lage rente…. alles beter dan genaaid worden met de wegenbelasting en bpm
Rob zegt
@gtwillem:
Die koopt alleen maar ouwe meuk joh, die heeft niks te maken met deze regeltjes ;-)
dutchneon zegt
@Rob: daar mag je straks geen stad mee meer in!
stamp zegt
@dutchneon: wat moet je met een auto in de stad? Parkeren zeker?
Alle supermarkten, bouwmarkten en sportvelden liggen al jaren buiten de stad. Wat moet ik met een auto (of wat moet ik zelf überhaupt) in de stad?
alaindjamal zegt
2020 audi rs3 82k :s
bmwadept zegt
@alaindjamal: dat soort auto’s worden onbetaalbaar. Straks kan je in Duitsland twee Audi RS3 kopen voor een Audi RS3 in Nederland.
jrk68 zegt
@bmwadept:
Dat vind ik dan weer een positief bij effect van deze maatregel.
Ik kan mij er sowieso niet druk over maken, de moderne automobiel kan mij nauwelijks nog boeien en mijn toekomstige klassiekers gaan hier geen last van hebben.
Dat ik de binnensteden er straks niet meer mee in mag?
I couldn’t care less, parkeren is daar een utopie en onbetaalbaar, ik plemp hem wel in een transferium.
reistje zegt
Waarom verbaasd mij dit niks? Het is altijd het zelfde in Nederland. Als iets 10 euro goedkoper word betaal je onder de streep 20 euro meer. En mensen die nu “misbruik” maken van de lage bijtelling worden helemaal genaaid. Ik verklaar je voor gek als je in Nederland een nieuwe auto koopt.
Semi-oftopic: betaal je serieus 22.600 euro voor een kale Golf met een te kleine motor?….
parker zegt
@reistje: waarom worden mensen die nu een lage bijtelling hebben genaaid? Juist die niet!
dennisdd zegt
@reistje: de mensen die nu de lage bijtelling misbruiken zouden een herberekening moeten krijgen en een stevige naheffing naar verbruik op aantal gereden kilometers. Maar helaas is het systeem niet bedacht om eerlijk te zijn…
lekbak zegt
@dennisdd: welnee, dat zijn modelburgers die precies de huidige regels volgen. Die leaserijders doen niks verkeerd.
Als er al een persoon aangepakt moet worden is het diegene die de huidige (oude) regels heeft verzonnen. En eigenlijk diegene die de verbruikstesten bedacht heeft, wat dat is waar de fout werkelijk zit…
yvett zegt
In Nederland willen ze echt alles kapot maken -_-
Rick-dos zegt
Volgens mij is er vanaf het begin geroepen dat de ombouw voor autobelastingen kostenneutraal moet zijn. Dus dat we er niet op vooruitgaan moet niet als een verrassing komen. Daarnaast komen de meeste plannen, zo niet alle plannen, van belangenorganisaties als Bovag, ANWB en ga zo maar verder.
Om dus net te doen alsof dit een verrassing is of dat dit plan helemaal van dit kabinet komt is nogal naïef en kortzichtig.
jaapiyo zegt
@Rick-dos: Reken maar dat ANWB en BOVAG en dergelijke hier niet blij mee zijn…dealerbedrijven gaan hier gewoon kapot aan, zeker als je dealer bent van auto’s met een beetje sjeu. Stel je voor dat je Jaguar/LandRover dealer bent, dan kan je nu definitief wel inpakken met nog zwaardere CO2 belasting. Maar dat is misschien ook het doel van zuur links Nederland.
Rick-dos zegt
@jaapiyo: Think again…
Let ff op waar Bovag trots op is in de eerste alinea en lees ook de laatste alinea aandachtig door…
http://leden.bovag.nl/Actueel/Nieuws/2015/Autobelastingen-2017-2020-bekend
jaapiyo zegt
@Rick-dos: Wij van WC eend. Dit stukje is natuurlijk niet geschreven door de BOVAG handelaar op je lokale industrieterrein maar door een of andere marketing/management pipo die ‘zijn’ resultaat moet verdedigen.
En ja, qua invullen van de regels zitten er inderdaad een paar goede punten in zoals een klein beetje gesnoei in de verschillende categoriën (nog steeds teveel IMO, maar goed), maar onder de streep blijft de belasting op auto’s hoog en dat is niet goed voor die branch. Alleen de lease-mijen zijn wellicht blij want die waren als de dood dat hun wagenpark door potentieel goedkopere nieuwe auto’s in waarde zou dalen…dat werd gisteren tenminste nog geopperd maar daar kan dus nu een grote streep door. Voor de rest wordt zo’n beetje iedereen die wat met auto’s heeft of doet genaaid.
rolov zegt
Gelukkig heb ik net een motor gekocht….
trustmeiamanengineer zegt
@rolov: Ook een mooie optie. Helaas is daar de mrb in een jaar of zes ook al voor verdubbeld… Blijft met een kleine €100 pm natuurlijk wel oneindig minder dan voor een auto. BPM betaal je overigens ook gewoon voor een brommert…
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: €100 per jaar natuurlijk
lekbak zegt
@rolov: een motor is nagenoeg even duur per km als een auto. Als je veel rijdt ben je iets goedkoper. Niet vergeten dat een goed pak al snel €1500,- doet en een helm vanaf zo’n €400. Dat moet je wel over een paar jaar afschrijven. Dan zit je nog met het feit dat onderhoud bij een motor veel vaker is. De mijne krijgt nu nieuwe kettingset en banden. Kost €600 en de banden zijn na 15000 km weer op.
Daarbij houden de meeste mensen een auto dus die kosten tellen ook nog mee.
rolov zegt
@lekbak: is zo. Maar de mijne Is puur voor de fun. En ik heb een snaar ;).
baasbas zegt
TDI-goeroe zegt
iedereen in een up! manman wat en beleid…
fconderkantlat zegt
g*dverdomme zit ik net heel blij aan een vriend van me die op vakantie is in miami, te vertellen dat aanschaf auto’s goedkoper wordt vanwege bpm verlaging, lees ik 2 minuten later dit op autoblog….manmanmanmanmanman hier word ik echt niet vrolijk van
rolov zegt
@arashrsf: ik zat het net te vertellen aan een vriendin in dubai. Lees ik dit idd.
trustmeiamanengineer zegt
Man man man, ’t was ook te mooi om waar te zijn hé…. Eerst lekker 94 cent korting per maand op mijn mrb, ondertussen de rest van de kosten alsnog laten stijgen.
Mijn vriendin woont al bij onze zuiderburen, ik denk dat ik daar volgend jaar ook maar heen ga…..
franserommel zegt
Ik snap het probleem niet. Je kan toch ook met de fiets naar je werk?
fconderkantlat zegt
@franserommel: ok.
dutchneon zegt
@franserommel: ja makkelijk joh, 11 uur per dag fietsen en 8 uur werken….. ideaal heb ik ook geen tijd meer om mn geld uit te geven…. zit ik in een half jaar met meer als 20k waar ik ook over mag afdragen ;)
str8six zegt
Ze zijn volledig van de pot gerukt daar in den haag, hoop dat ik in 2020 niet meer in NL woon.
mercedesbenz63 zegt
Mogooltjessss
phaeton zegt
”Dieselauto’s krijgen nog extra straf-euro’s aan BPM-heffing om hun oren.”
@Wouter: zou je een overzichtje in elkaar willen flansen van grotere diesels dan de V40 D2? Laten we zeggen de Titanium uitvoeringen van: een Focus Wagon 1.5 TDCI 120 à EUR 26.895,- (MT) en een slag groter, een Mondeo 2.0 TDCI à 40.795 (AT) ?
alaindjamal zegt
Iedereen een fiets kopen
sjeemsbond zegt
Tabel met prijzen slaat natuurlijk nergens op…is allemaal hypothetisch. Je kunt niet voorspellen wat de prijs van een auto in 2016 is, laat staan in 2020. (Om nog maar te zwijgen of een model uberhaupt nog wel bestaat)
Had dus wel een disclaimertje bij kunnen staan Wouter.
Author zegt
Slaat wel ergens op. De tabel geeft een duidelijke indicatie wat er gebeurt bij (kale) autoprijzen die gelijk blijven.
Op die manier zie je dus in één oogopslag wat voor invloed de regels in de praktijk hebben, ipv dat je zelf met percentages aan de gang moet.
Dat over vier jaar blijkt dat ’t niet tot op de euro klopt is jammer dan.
sjeemsbond zegt
@mauritsh: dat het niet klopt dan is dat jammer dan…dus wat voor een nut heeft die tabel dan? Elke fabrikant stelt elk jaar zijn prijzen opnieuw vast en die zijn afhankelijk van heel veel factoren. Enige conclusie die we kunnen trekken is dat een auto gewoon duurder wordt en de overheid ons weer eens pakt.
Author zegt
@sjeemsbond: Precies! En juist dat illustreert de tabel middels concrete doch hypothetische voorbeelden. Ik zei overigens niet dat het ‘jammer dan’ als de cijfers over x jaar van geen kant blijken te kloppen, maar dat het dan maar zo is als blijkt dat het niet tot op de euro klopt. Da’s wel een verschilletje.
thoisss zegt
@sjeemsbond: Je hebt deels gelijk, het is wat speculatief natuurlijk; 5 jaar is een zeer lange tijd als we over technologie spreken. Uitstoot zal ondertussen nog steeds teruglopen en die 82k voor een kale RS3 zullen we vast niet bereiken.
jippie zegt
Deze regering liegt glashard dat de belastingen omlaag gaan. Ondertussen maken ze het zo ondoorzichtig waardoor het dan uiteindelijk toch weer nog duurder wordt.
w0o0dy zegt
Allemaal wel braaf op de VVD stemmen volgende keer he? Want daar worden we allemaal beter van… Sukkels!
parker zegt
@w0o0dy: ja, want als de SP het voor het zeggen krijgt wordt alles beter: iedereen een Lada!
w0o0dy zegt
@parker: daarom geen stemadvies.. Maar dat Rutte’ en Samson er een fucking zooi van maken is wel duidelijk. Ik vraag me serieus af wie van dit beleid profiteert..
str8six zegt
@w0o0dy: heb je een beter alternatief?
w0o0dy zegt
@str8six: daar waag ik me niet aan. Er is nog wel één slechter alternatief (PVV) maar langzamerhand ziet Rutte’ kabinet er wel uit als het slechtste wat NL de laatste 20 jaar heeft gezien..
lincoln zegt
@w0o0dy: een heleboel Griekse adoptie kinderen .. Met rente ..
bigfun zegt
@w0o0dy: het komt door de pvda!!
Als de vvd iets wil moet de pvda daar PERSEE MEER voor terug
Vvd is te verwijten dat ze met die kut-pvda in een kabinet blijven
Dus komt door Pvda
jaapiyo zegt
@w0o0dy: De andere partijen zijn in het algemeen alleen maar voor nog meer roverheidsinmenging en dus nog meer belasting om dat te bekostigen, liefst ook met nog meer nivellering zodat iedereen nog meer precies hetzelfde huis, dezelfde VW Up (doe maar normaal dan doe je al gek genoeg) en dezelfde vakanties heeft. Stel je voor dat een ander namelijk wat meer heeft…de gruwel! Liever iedereen een Up dan de zure linksigaard een Polo maar diens buur een Golf. Leve de middelmaat!
desjonnies zegt
Goed
’t is heel erg simpel
Maaaarrrrre ik wist het al.
Daarom geen zin om te reaguren op al die ‘blij-met-dooie-mus’ verhalen van de Rijksoverheid
Denk ik erover na, word ik boos triest en krijg ik een gevoel van onmacht
Maar linksom of rechtsom hebben de lokale overheden, Europa en Brussel steeds meer geld nodig en zal er binnenkort ook weer iets duurder worden en zal de kut smoes dan wel iets van ‘ defensie ‘ zijn of nog iets anders.
Leuker kan ik het niet maken.
Realistischer wel !
Of zijn hier nog reaguurders te vinden die die sukkel van een de Jager geloofden met zijn ” Iedere cent geleend aan de Grieken komt terug ”
Kom op jongens !
Ze zitten al lang weer op een nieuw milieu ‘probleem’ te broeden om ons na het ‘fijnstof’ weer ietsie verder uit te knijpen !
hight96 zegt
Manmanman…
joost1990_2 zegt
Mensen, mensen, geen nood hoor! Hebben jullie niet ook gehoord dat de MRB met 2% omlaag gaat?? Dat scheelt maar liefst €2,25 per maand!
Rob zegt
@Joost1990_2:
Zoveel nog??
Twee kwartjes, dat is wat ik zomaar van de overheid in mijn zak mag houden ;-)
TCdoubleM zegt
Het belastingstelsel makkelijker maken, maar wel weer wat nieuwe categorieën introduceren (oude diesels, phev’s). Dit is echt het toppunt der compromissen!
clioracing zegt
”In de tabel vind je de huidige prijs, de prijs in 2015 en die in 2020. In de tussenliggende jaren stijgt de BPM overigens ook, dus ieder jaar worden auto’s weer zwaarder belast.”
Onlangs werd toch met veel bombarie geroepen dat de BPM zou verdwijnen?! Ik had hier al mijn twijfels over. Als je in Nederland aan de ene kant iets ”terugkrijgt”, weet je gewoon dat je aan de andere kant dubbel genaaid wordt.
Dutchdriftking zegt
Tuurlijk joh, eerst verlagen en dan weer verhogen. Ze delen weer genoeg dooie mussen uit in Den Haag……
azuli zegt
Tot en met 2018 ontspringt de Tesla model S sowieso de dans. Die “volle” 22% geldt pas vanaf 2019.
Ik voorspel een aantal verkooprecords in NL voor Tesla model S de komende jaren!
michaelb zegt
Per saldo wordt over het algemeen alles duurder waarover veel dus klagen. Vergeet echter niet dat je zelf hebt gestemd op deze figuren tijdens de verkiezingen.
willemveenstra zegt
Totdat je tesla nieuwe accu s nodig heeft. Dan kan je een nieuwe hypotheek op je huis aanvragen!
SummerSky zegt
Nederland was een anti-autoland en zal dat altijd blijven.
thimochand zegt
Hier word je toch helemaal gestoord van, laten we lekker emigreren naar marokko ofzo.
nibor zegt
Lekker populistisch geschreven stuk hoor. Beetje jammer, is meer iets voor de Telegraaf ofzo.
En 22% bijtelling is geen stijging, maar een daling. Het huidige normale tarief is 25%. 20, 14, 7 zijn kortingstarieven waar alle verwende (sorry, maar het is zo…) leaserijders aan gewend zijn geraakt.
michaelb zegt
@RRenault: Een (jaloerse?) sneer naar de leaserijders? Grappig, want door het nieuwe CO2 rekenmodel is iedereen meer kwijt.
retsok zegt
Wanneer komen wij als nederlandse bevolking nou eens massaal in actie? Er moet toch een keer een streep worden getrokken van: tot hier en niet verder! Wat is de limiet van wat wij accepteren? We worden leeg gezogen, vroeger waren de mensen veel vechtlustiger.
right zegt
Tja, de werkende klasse wordt weer gestraft door links. Heb je een baan, een wagen, een huis dan wordt je kaal geplukt. Wanneer wordt het uitgave patroon van de Rijks overheid gekort en blijft er geld te besteden door de werkende? Blijf toch eens van onze auto af
kobus1967 zegt
@Willemveenstra een accu van 85 Kwh kostte 3 jaar geleden nog 35000 euro mar nu nog mar de helft dus 17500 euro en dat zakt nog steeds alleen niet meer zo hard.
Ook is een accu te repareren door afzonderlijke cellen te vervangen, Mitsubishi heeft hier nu 3 reparatie gekwalificeerde dealers voor verspreid door het land.
Jantje_555 zegt
En dan moet je in het buitenland nog vollop péage of vignetten aankopen…
shicomm zegt
Toch maf dat de prijzen relatief zo gek uitvallen…
Tuurlijk is 20k op een mustang er bij behoorlijk fors maar die 10k extra op een rs3 komt op het gevoel iig een stuk pijnlijker over…
Dat een muesli golf 25k moet gaan kosten en de gte bijna de 40k aantikt is natuurlijk van de zotte…
Momenteel wil ik niet eens weten wat m’n yaris hybrid meer gaat kosten maar ik word al boos bij het idee…
Als musk slim is drukt ie de prijs van de model 3 zo ver mogelijk , dan stappen er nog meer mensen in lijkt me…
De leaser is al flink de zak maar ook de ‘eigen rijder’ is goed aan de beurt…
boxergt zegt
Dus BPM verdwijnt en we krijgen een CO2 taks terug?
misterBo zegt
Tja geld moet ergens vandaan komen want de meeste Nederlandse klunzen willen natuurlijk wel zorgtoeslag , huurtoeslag, kindertoeslag en natuurlijk dat wij als samenleving die stomme elektrische scooter voor hun moeder betaald en ga zo maar door. Als iedereen nu eens zijn eigen broek gaat ophouden is er ook minder gemeenschapsgeld nodig! Dit is een neerwaartse spiraal waar jullie zelf aan meewerken
mazdarx8 zegt
Ergens is dit ook goed nieuws.
Eindelijk is er onweerlegbaar bewijs dat de Nederlander genaaid wordt door de overheid.
Ze laten het lijken dat de belasting omlaag gaat. En wij er vervolgens ”achter komen” dat het juist een belastingverhoging is.
bennyyy zegt
Only in Holland.
mrrallycross zegt
Kut nederland