De oplopende lasten voor automobilisten heeft er ein-de-lijk voor gezorgd dat de grote belangenorganisaties van ons land de krachten hebben gebundeld en bij de Tweede Kamer gezamenlijk hun middelvinger opsteken namens de automobilist.
We verbazen ons er al jaren over: keer op keer wordt de automobilist verder uitgeknepen als weer eens blijkt dat de schatkist leger en leger raakt. En keer op keer was er wel een organisatie die zei “Dit is echt oneerlijk, foei overheid” maar verder gebeurde er nooit wat. Het lijkt er echter op dat die organisaties nu eindelijk eens een front proberen te vormen.
In een gezamenlijke brandbrief van de ANWB, Bovag, VNA en RAI Vereniging aan de Tweede Kamer wordt “groot alarm” geslagen over de lastenverzwaring die het kabinet probeert door te voeren voor de automobilisten. Door een miljard euro extra te willen ophalen middels zeven nieuwe maatregelen is de maat nu echt vol, aldus de organisaties. Een aantal van die maatregelen zijn: hogere boetes op te laat betalen MRB, hogere accijnzen, de nieuwe oldtimerregeling, opheffen MRB vrijstelling schone auto’s, bijtelling op elektrische auto’s, enzovoort.
Goed om te zien dat de krachten gebundeld worden door de organisaties die ons, de automobilisten vertegenwoordigen. Of het echt iets uitmaakt valt echter nog maar te bezien, onze overheid staat er immers niet om bekend dat ze met de automobilist meedenken.
tupperware zegt
Roepen heeft weinig zin, gewoon met z’n allen naar Den Haag, gooi daar de boel eens plat.
Die gasten helemaal suf mailen, is ook een manier om ze wakker te schudden, of het helpt is een ander verhaal maar zonder actie gebeurd er helemaal niets.
Dus met alle AB’ers naar het Malieveld, kan best een gezellig dagje worden.
darkpluisje zegt
@tupperware: als je ziet hoe sommige hier op elkaar reageren is gezellig een groot woord denk ik ;) volgens mij krijg je op het veld dan een voor en tegen vag groep en een groep die het niets kan schelen om ze uit elkaar te houden :p
MAB zegt
@darkpluisje: we discusseren hier en dat gaat er soms niet rustig aantoe maar als het om zoiets gaat dan zijn we allemaal auto liefhebbers. Weet ik zeker.
potver7 zegt
@tupperware: Geloof mij, een goeie lobby heeft 10x meer effect dan wat jij allemaal voorstelt.
tupperware zegt
@potver7:
Voorlopig zijn we van al dat “gelobby” nog geen steek wijzer geworden, bijkomend is dat ook lang niet zo gezellig.
Maar als jij voor ons wil gaan lobbiën, be my guest.
jaguarjunk zegt
@tupperware: ik stem voor.
ruudw zegt
Die laatste twee punten daar zie ik wel wat in. En dan kunnen ze met dat geld de accijnzen mooi omlaag doen
bertorelli zegt
@ruudw:
Je denkt werkelijk dat ze de accijnzen OMLAAG gaan doen?
De burger iets terug geven gaat tegen de principes in van dit kabinet.
Trouwens, de hele oldtimerdiscussie is wel het meest beschamende voorbeeld van geldtrekkerij van dit kabinet. Inclusief het door Frans Weekers verkeerd inlichten van de kamer.
diehard zegt
Eindelijk! Dit had al veel eerder moeten gebeuren. Helaas dat de Nederlanders zo meegaand zijn en alles accepteren.
Davidov zegt
@diehard: Alsof wij burgers ook maar iets in te brengen hebben in deze ‘democratie’.
diehard zegt
@Davidov: Dat bedoel ik nou. In jou ogen heeft ‘iets’ ondernemen geen zin. En zo heeft de hele bevolking de laatste paar jaar maar alles over zich heen laten komen.
towi1989 zegt
@diehard: En wat heb jij er dan tegen gedaan? Wat moet je in hemelsnaam ‘ondernemen’. Als ‘eenvoudige’ burger sta je totaal machteloos.
diehard zegt
@towi1989: Staking, actie voeren, boycotten? Als maar 30% van alle nederlanders dit doen gebeurt er echt wel wat. Maar we zitten alleen maar het slechte nieuws te bekijken vanaf onze luie gat op de bank terwijl we zeiken/zeuren van ongeluk.
toroloco zegt
@diehard: In België wordt al regelmatig gestaakt en actie gevoerd door ambtenaren en werknemers,. Dat maakt geen verschil, de politici lachen je uit.
diehard zegt
@toroloco: Dan klopt er in deze maatschappij en in Europa toch iets niet? Het is tegenwoordig alleen maar geld incasseren van de burgers voor de ‘economie’ terwijl iedereen lijdt aan de bezuinigingen. Ik vind dat het tijd is geworden voor een opstand.
toroloco zegt
@diehard: belasting innen gebeurde ook al in de middeleeuwen, vroeger waarschijnlijk ook.
johannes79 zegt
@Davidov: nou nou niet zo dramatisch!
Davidov zegt
@johannes79: De waarheid is helaas dramatisch.
mashell zegt
Die brief is aan dovemansoren gericht, Mark Rutte is de dove man en Diederik Samson de oren.
HDM zegt
Ok….
…. en wie in het kabinet boeit die brief ook maar iets? Alsof het wat gaat uitmaken.
towi1989 zegt
@HDM: Dit is de procedure voor dergelijke brieven:
http://www.youtube.com/watch?v=gLYj5D0g2TY
midasracer zegt
Zo daar zullen ze van schrikken! Een boze brief. Nee het enige wat helpt is het land naar de verdoemenis te helpen. Die boodschap zal wel aankomen. Je hebt 2 soorten mensen in Nederland, de gratis geld mensen en degenen die er voor werken (ik weet niet in welke groep de ambtenaren vallen, mag jezelf bepalen). De groep gratis geld mensen wordt steeds groter, want zijn stemvee voor bepaalde partijen. De groep werkenden kan al dat geld niet meer ophoesten en wordt steeds verder uitgeperst. Nivelleren noemt de gratis geld partij dat. De enige oplossing die ik zie is een hele grote reset. Is overigens voorspeld door verschillende economie goeroes.
melkkoe zegt
@midasracer: haha, mooi verwoord. Maar hoe kunnen we helpen om dit land naar de verdoemenis te helpen? Kan niet wachten op die reset.
desjonnies zegt
@melkkoe:
Dit land is al naar de kloten.
Al jaren.
Alleen, omdat iedereen zegt dat het goed of slecht gaat, gaan mensen dit niet alleen geloven, ze gaan het nog uitdragen ook.
Ooit hadden we een arbeidsethos (zoals bv in Duitlsand), iedereen had een Opel Kadett, een Philps televisie en, als het kon een Miele wasmachine.
Toen werd iedereen ineens rijk en gingen we boven onze stand leven en moesten we drie keer per jaar op vakantie, een Audi of BMW op afbetaling kopen.
Gillende politic over kenniseconomie, we hoefden niet meer te produceren, daar waren immers de Chinezen voor.
En nu, nu betalen we de rekening voor Balkenende en Bos.
En is de politiek totaal niet geloofwaardig meer.
het kwartje van Kok, een tijdelijke maatregel.
100 jaar is ook tijdelijk.
En da’s het hele probleem : alles wat ze van je afpikken, dat krijg je nooit meer terug.
M.a.w ik vertrouw geen enkele politicus meer.
Ik betaal bv BTW, en draag het af.
Dan krijg je een blauwe brief, waarin ze zeggen dat je dan en dan je aangifte ingeleverd moet hebben.
Ik kreeg nu een brief waarin stond dat je het zelf nu maar moet gaan regelen, immers je weet toch dat je BTW moet afdragen cq terugontvangen.
Dat is Nederland geworden : ik draag BTW af en krijg er niet eens fatsoenlijke correspondentie over.
Ze kunnen net zo goed een pistool tegen je kop houden en zeggen : betalen.
Ik zie steeds minder onderscheid tussen straatrovers en onze staat.
1 letter verschil : de R.
midasracer zegt
@melkkoe: Kopersstaking, dat is het enige waar deze regering zenuwachtig van wordt, getuige de oproep van Rutte. Stel al je aankopen uit en als je al iets koopt, bestel het buiten de grens. Ik gebruik bijna dagelijks de Duitse en Engelse Ebay. Ook bestel ik steeds meer direct uit Taiwan en China (kleine invoerrechtenvrije dingetjes). Gratis verzending natuurlijk.
mashell zegt
@midasracer: niet hardop over die gratis verzending uit China. Want daarmee impliceer je dat transport veel te goedkoop is (is het eigenlijk ook) en steun je de regering in het ophogen van de brandstofaccijns.
sjeppie156 zegt
Nou hoppa Facebook event aanmaken en gaan als het moet doe ik het nog wel :)
En anders ook nog een advertentie in de krant
Gaan we allemaal 11jes trekken in Den Haag (of is dit te rebels?) Ik heb ter wel zin an
Emile_Benz zegt
@sjeppie156: 11-jes en donuts… Voor zover dat lukt op de keien van het Binnenhof…
sjeppie156 zegt
@Emile_Benz: Je klappert er in ieder geval je tanden er uit =D
Alfarobert zegt
Ik snap ook niet dat Mark Rutte en die Samson er nog steeds zitten.Als mensen minder geld hebben kunnen ze minder kopen dus minder produkten nodig.Dan sluiten die fabrieken en krijg je steeds meer werklozen.Wij Nederlanders betalen al het meest per hoofd van de bevolking en we moeten steeds meer betalen van geld dat we niet hebben.Rutte komt wel rond van z’n 193000 per jaar + aftrekposten natuurlijk.Die heeft oogkleppen op en ziet totaal niet hoe het land ervoor staat.Ik ben ook werkloos en de hele dag alleen maar denken;Waar “leef” ik in godsnaam voor en s’avonds naar bed gaan en hopen dat je niet weer wakker wordt is echt geen pretje.
desjonnies zegt
@Alfarobert:
ik wel want zou jij het willen doen?
Niemand wil en kan deze crisis oplossen, daar zijn veel grotere en externe factoren voor nodig.
En de ellende heeft Rutte niet veroorzaakt.
Wat ik wil, en ik denk dat dat het sentiment in den lande is, is een betrouwbare overheid
Meer niet.
Een overheid die een tijdelijke lastenverzwaring ook tijdelijk maakt en hem opheft als we uit de put zijn.
Een overheid die ons weet te binden en zegt schouders eronder dan komen we eruit.
Geen mannetjes die zichzelf nu belangrijk vinden omdat ze denken macht te hebben om te manipuleren met een meerderheid in de eerste kamer.
Geen dwarsliggers a la Wilders
Want aan het einde van de dag, weet niemand “het”
Zelfs ik niet !
autogek123 zegt
Als iedereen nu gewoon eens netto belasting ging betalen! Dan hoeft Den Haag ook niet zo hard te bezuinigen en alles duurder te maken. Gewoon iedereen 42% belasting en geen huur/zorg toeslagen, kinderbijslag enz uitbetalen. Kinderen gewoon zorgpremie laten betalen en zelf de opvang bekostigen. Dan gaat het een stuk beter met de NL economie.
melkkoe zegt
@autogek123: met jouw plan, ontneem je werklozen en mensen in de bijstand de mogelijkheid om kinderen te nemen. En dat mag natuurlijk niet in onze zorgstaat.
Hier moet je ook betalen voor de kinderen en verzorging van anderen.
mashell zegt
@melkkoe: je hebt een medische ingreep nodig om mensen te verhinderen kinderen te krijgen. Daar helpt geen belasting regel tegen.
Emile_Benz zegt
@mashell: Dat soort maatregelen stammen uit het verleden…ergens tussen 1935 en 1945 bij de Oosterburen…
amgpower63 zegt
@melkkoe: dat plan klopt voor geen meter maar wat jij zegt zou ook een regel moeten worden, zolang je zelf met je tengels omhoog zit en dan nog een kind durven te nemen en er geen minuut voor willen werken kan ik me kapot aan irriteren maar goed, als je hier wilt studeren en wilt werken wordt je van alle kanten genaaid en als je op je luie reet wilt zitten krijg je toeslag op toeslag en een uitkering, zulke figuren zouden als het aan mij ligt morgen al geen zak meer krijgen en gaan maar werken als schoonmaker of whatever.
potver7 zegt
Heel sympathiek natuurlijk van die belangenverenigingen, maar eigenlijk boeit het ze geen lor hoeveel belasting een automobilist betaalt. Ze proberen alleen hun eigen hachje te redden en daar hebben ze nu even de automobilisten voor nodig. Als ze straks weer dubbele groeicijfertjes maken hoor je ze echt niet meer over een accijnsverhoging of belastingaanpassing.
eddythedriver zegt
Ik rijd een door mijzelf betaalde auto, ik betaal de MRB altijd op tijd, mijn auto is geen oldtimer, mijn auto is ook geen “schone” auto, bijtelling betaal ik ook niet, alleen de verhoging van de accijnzen zullen mij raken.
Kut!!!, hebben ze me toch nog te pakken
Emile_Benz zegt
@eddythedriver: join the club, bro. Eigen belangenvereniging starten voor de staatsondersteunende automobilist…?
pomoek zegt
“De automobilist” is dat het aantal mensen met een rijbewijs in Nederland? Dat zijn dus 10 miljoen mensen, of vrijwel iedere Nederlander die 20+ is. Per persoon € 100,- per jaar dus. Beetje overdreven om hier zo over te gaan gillen. Of je nu die € 100,- inlevert via de inkomstenbelasting, BTW of via de MRB, dat maakt natuurlijk geen biet uit. Dat laatste zinnetje is wel heel erg flauw. Minister Schulz en daarvoor Eurlings hebben behoorlijk geïnvesteerd in de infra en de maximum snelheid verhoogd.
melkkoe zegt
Deze lastenverhogingen doen me eigelijk weinig, die 3 cent accijnsverhoging kom ik wel overheen. Laat maar gewoon doorgaan
sjeppie156 zegt
@melkkoe: Het is ook niet gigantisch ingrijpend alleen uiteindelijk blijven ze er mee doorgaan en zit je na een paar verhogingen op 20 cent duurder
Tevens als benzine rijder heb ik geluk deze keer
melkkoe zegt
@sjeppie156: als het ze nu niet lukt, beginnen ze over een paar maanden gewoon weer opnieuw. De politiek heeft nu eenmaal een langere adem dan dit soort organisaties.
Afspraken?? dat is een vies woord in de politiek. Wat nu ja is, kan volgende week zomaar nee worden. Mensen die vastigheid of stabiliteit willen of willen weten waar ze aan toe zijn, hebben een probleem. Dat komt er niet meer in deze nieuwe tijd. Daarvoor is de zorgstaat te ver uitgezaaid over ons land. De enige oplossing is het inkrimpen van de overheidsbemoeienis.
sjeppie156 zegt
@melkkoe: En dan kom je dus weer terecht bij de pvv….
Goh zou bijna men eigen partij starten.
melkkoe zegt
@sjeppie156: De Libertarische Partij. Die zijn voor het drastisch inkrimpen van de overheid. Een bijkomend nadeeltje, de zorgstaat is dan verleden tijd. Enige taak van de overheid, de wetshandhaving.
citroends3 zegt
Tsja, gewoon het binnenhof volzetten met auto’s, dat er geen hond meer in kan. En de straten rond de tweede kamer gebouwen ook. Liefst de gang van de tweede kamer ook, maar dat gaat niet.
ericc zegt
Een oplossing waar politiekers naar luisteren is een partij oprichten door deze 3 organisaties die met deftige economische- en mobiliteitsoplossingen komen. Dit betekent stemmenverlies en daar zijn ze wel gevoelig aan.
MetalLaires zegt
Omdat er niemand is op wie ik kan stemmen, (ik kan kiezen tussen adolf, musolini, attila & bin laden) stem ik niet. Mocht 50% van nederland ook wachten op iemand op wie ze kunnen stemmen dan zal dat, in tegenstelling tot deze ‘boze’ brief, wel aankomen in DH.
Echter, hoe verander je de nederlander en zijn arrogante mening om dit te doen? Niet, gewoon weer stemmen en daarna weer klagen. cirkeltje
solz zegt
De bevolking van Syrië heeft absoluut geen reden tot klagen als ik hoor wat jullie Nederlanders allemaal niet moeten ondergaan! De grensposten daar worden vast overspoeld met Nederlanders op zoek naar een beter leven!
melkkoe zegt
@solz: er zijn inderdaad bepaalde groeperingen met bepaalde geloofsovertuigingen in NL die vertrekken naar Syrië. Om daar te vechten voor een beter leven. Dat heb jij goed begrepen
Search zegt
Vind het belachelijk dat elektrische en zuinige auto’s bijna geen belasting betalen, laatst genoemde zijn niet eens zuinig als je daar continu plank gas mee rijdt zoals veel lease rijders, dat je ze een voordeeltje geeft oke maar de huidige regelgeving gaat veel te ver, verder is deze maatregel onhoudbaar als er teveel mensen in die zuinige klasse zitten. Nee laat hun maar lekker wat meer betalen maar zorg dan wel dat mensen met hun hobby oldtimer een leuk voordeeltje hebben al dan niet door de leeftijd langzaam omhoog te schroeven naar 30 jaar bv.
pomoek zegt
@Search: Dus mensen die voor hun werk in een zuinige auto rijden moeten méér belasting gaan betalen en mensen die voor hun hobby in een auto rijden minder? Euh….ja, jij hebt het begrepen….
drijver zegt
In een land waar al een ww- regeling is hebben we toch geen wachtgeld voor politici nodig?
Schaf die per direct af en maak met het vrijgekomen geld het autobezit/gebruik goedkoper! Maak de kosten vergelijkbaar met deutschland, krijgen we hier misschien ook weer eens economische groei.
mashell zegt
@drijver: dat wachtgeld is helemaal niet zoveel (bij elkaar opgeteld) en het is er met een goede reden. Iemand die politiek beschadigd raakt (bijvoorbeeld omdat zijn ambtenaren gefaald hebben) en daarom aftreed heeft niet zomaar weer een baan. Wachtgeld hoort gewoon bij publiek bestuur. Wil je bedrijfsleven regels gaan toepassen op de regering en andere bestuurders dan moeten de salarissen heel erg veel omhoog. Rutte draagt meer verantwoordelijkheid dan alle CEO’s van Nederland bij elkaar. Zou je dat naar maatstaven van het bedrijfsleven moeten belonen dan verdient hij 10 tallen miljoenen per jaar. Dat zou voor alle bestuurders in het openbaar bestuur bij elkaar zo duur worden dat de belastingen flink omhoog moeten. Dan is dat wachtgeld maar een goedkope aflaat.
kaasboerin zegt
@mashell: Dus is er eigenlijk weinig ‘politiek’ meer aan..
jeanclaude zegt
Er zijn 2 problemen in autoland, 1 de leaserijders,2 de bepalingen van kosten voor priverijders.
Om met de leaserijders te beginnen, verdient de overheid bakken vol met geld aan leaseauto’s (denk aan tanken, aan btw bij aanschaf, co2 tax, enz.) de leaserijders betaalt daarnaast ook nog eens bijtelling, Om dan gelijk naar punt 2 te gaan, stelt die bijtelling geen ene drol voor in vergelijk wat een pirverijder voor zijn auto betaald. Daar gaat het in mijn ogen gruwelijk de mist in. Zorg ervoor dat die 2 bedragen per maand wat meer naar elkaar toeschuiven zodat de priverijder wat minder hoeft te betalen en die leaserijder persoonlijk wat meer.
slak zegt
Ben ik blij dat ik geen lid ben van zo’n k*t clubje.Die brief flikkeren ze ongelezen bij het oud papier,