Omdat er twee dingen zijn waar niet over te twisten valt – smaak en cultuur – en omdat beide ten grondslag liggen aan welke auto dan ook, belichten de bloggers de komende tijd de verschillende landen waar onze geliefde vierwielers vandaan komen. Vanwaar die Duitse degelijkheid, die Italiaanse emotie, die Japanse perfectie? Lees het in onze serie ‘Autoblog.world’.
Aflevering 3: de Verenigde Staten.
Niemand in Nederland heeft ooit het nut ingezien van een milkshake van emmerformaat, of van een drive-in bank. Wij zouden raar staan te kijken van een winkelcentrum dat groter is dan een gemiddeld vliegveld, met een parkeerterrein dat je niet in één dag kunt oversteken. En we zouden het nog vreemder vinden als datzelfde winkelcentrum na tien jaar gesloopt werd om vervangen te worden door een groter exemplaar. Wij leren schakelen. Als de verstelbare relaxfauteuils met bekerhouders in onze lokale filmzalen ons rugpijn bezorgen, vinden we het nou niet direct nodig om de hele bioscoopketen aan te klagen.
In Amerika is alles ingesteld op grootte en comfort. Dat is niet vreemd als je bedenkt dat het een land is dat vier tijdzones bestrijkt – als je de staten Alaska en Hawaii meetelt zelfs zes. Er zijn plekken waar je zo afgelegen kunt wonen dat je pas donderdag terug bent van het boodschappen doen. Voor de cowboys die er eeuwenlang doelloos rondzwierven kwam de verbrandingsmotor dus als geroepen. Iedereen moest zo snel mogelijk aan de T-Ford, er werd volop asfalt gewalsd en uiteraard vond men dat een rit van Los Angeles naar New York niet minder comfortabel mocht zijn dan slapen in de trein. Niet voor niets was Detroit de bakermat van de cruise control (Peerless, jaren ‘10), de startmotor (Cadillac, 1912), de automaat (Oldsmobile, 1939) en elektrische ramen (Lincoln, 1946).
Net toen de auto niet meer uit het straatbeeld was weg te denken waren daar de Grote Depressie en de Tweede Wereldoorlog. Na al deze ellende vonden de Amerikanen het hoog tijd voor wat anders. Goedkoop en luxe suburbia schoot uit de grond, de mode was kleurrijk, uitbundige popmuziek schalde uit de buizenradio’s. Oude treinwagons werden opgepolijst en ingericht met felgekleurde neonborden, tafels met mini-jukeboxen en bevallige serveersters genaamd Dot. Tieners verslonden elkaar achterin papa’s stationwagon bij de drive-in bioscoop. Het was een tijd waarin maatschappelijke kwesties even opzij werden geschoven ten gunste van een algehele positiviteit.
Met de aantrekkende economie schoten ook de autoverkopen weer omhoog, en met het continentale wegennetwerk groeiden de two-door coupes en hardtop sedans mee. Luxe zaken werden van jaar op jaar aan mindere merken doorgegeven, en tegen het eind van de jaren ’50 hadden de meeste nieuwe auto’s een V8 met automaat, ‘power everything’ en optionele airco. Terwijl de jeugd het customizen en de hot rod ontdekte werden de Plymouths, Chevy’s en Fords elk jaar lager en langer, sierlijker en flamboyanter. De pastelkleurige auto’s van de Fifties zouden altijd gezichtsbepalend blijven voor de Amerikaanse cultuur.
Het was een geweldige periode voor corporaties, want die konden maken wat ze wilden. Overvloed was een garantie voor succes. Koelkasten groter dan je keuken? Electrische garagedeuren? Hogere staartvinnen op je auto? “You make it, we buy it!” GM, Ford en Chrysler leefden in een luchtbel, bouwden pony cars en muscle cars die gretig aftrek vonden, steeds grotere luxemobielen, en waren zo gelukkig met zichzelf dat ze pas in de jaren ’70 weer een keer gingen opletten.
Maar toen waren de pompstations al droog komen te staan en de waren de verkoopcijfers van o.a. Volkswagen explosief gestegen. Als een gek ontwikkelden ze kleinere modellen met gehalveerde motoren en zetten ze de rest van hun slagschepen op dieet. Waar anderen jaren over doen probeerde Detroit ‘overnight’ voor elkaar te krijgen, terwijl faillissement dreigde voor de Grote Drie en kleinere fabrikanten als AMC en Rambler de pijp aan Maarten moesten geven.
Tegen 1980 was de kwaliteit van Amerikaanse auto’s dramatisch te noemen. Cadillac, het bestverkopende luxemerk dat voorheen bekend stond als ‘the Standard of the World’, stapelde blunder op blunder met ogenschijnlijk goede ideeën die haastig en slecht uitgewerkt waren. Een onbetrouwbare, ratelende dieselmotor van concerngenoot Oldsmobile die het imago van hun topmodellen met roet besmeurde. De V8-6-4 met uitschakelbare cilinders (een primeur in 1980) waarvan de electronica het op de parkeerplaats bij de dealer al liet afweten. Een nieuw ontwikkeld aluminium motorblok met ondoordachte marges, dat door uitzetting bij hitte koelvloeistof met olie pleegde te mengen, de klepstoters vast deed lopen en zo zijn eigen nokkenassen vernietigde.
Ondertussen knorde het toenemende aantal compacte, zuinige en betrouwbare Japanners vrolijk langs alle gestrande stukken Detroit steel. Wat de kleine Kever in de jaren ’60 begonnen was zetten zij voort, en in een mum van tijd hadden de ‘imports’ ten opzichte van de ‘domestics’ serieus terrein gewonnen.
Het offensief van het duizelige Detroit kwam pas halverwege de jaren ’80 op gang. Chrysler had een wereldhit met de eerste minivan in 1984, en het veelbekroonde design van de ’86 Ford Taurus was zijn tijd ver vooruit. Ook GM stapte met succes over op kleinere voorwielaandrijvers. De kwaliteit kwam langzaam maar zeker terug. Het was kantje boord geweest voor de drie reuzen.
Halverwege de jaren ’90 stond de Amerikaanse auto-industrie alweer wat steviger in haar schoenen; maar het dak ging eraf toen iemand bedacht dat ze hun pick-ups ook best als luxe terreinwagens konden verkopen. Na die depressieve jaren ’80 met lelijke muziek en slome rammelbakken waren de Amerikanen wel toe aan auto’s waarin je gezien kon worden. De benzineprijzen waren weer lekker laag, dus weg met die compact sedans – de fullsize SUV was de nieuwe Corolla!
De dwangbuis was los: de modellen van de Grote Drie mochten weer een maatje groter. Sterker, Detroit was met haar automobiele bakbeesten ineens de aangewezen trendsetter! De zoete zuurstokgeur van de jaren ’50 hing weer even in de straten van Motor City.
Inmiddels weten we dat, zeker in de VS, 2007 net zo radicaal tegenover 1997 staat als destijds 1974 tegenover 1964. Plots waren daar de dure benzine en de milieubeweging, doorontwikkelde dieseltechniek en zuinige hybrides, fijngetunede onderstellen en hoogwaardige interieurmaterialen; en ondertussen nog de immer veeleisende vakbonden. Al hoest Detroit zo nu en dan een goed idee op (Night Vision, FlexFuel) en knallen ze er nog elk jaar veel geavanceerde concept cars tegenaan – de Amerikaanse auto’s van nu, hoewel lang niet zo slecht als wel gedacht wordt, lopen toch achter de feiten aan. Dat blijkt ook uit de over het algemeen belabberde Europese verkoopcijfers – hoewel dat ook op onze eigenwijsheid en algehele smaak is terug te voeren. ‘Groot, simpel en goedkoop’ is immers niets voor ons, wij willen bescheiden, geavanceerd en duur.
Toyota is de nieuwe grootste autoproducent en GM, Ford en Chrysler moeten vechten voor elke klant. Zijn dit de laatste stuiptrekkingen van een ooit groot autoland, of kunnen ze, net als in de jaren ’80, elk moment hard terugslaan?
Kwalitatief hebben de Amerikanen de afgelopen tijd een enorme sprong voorwaarts gemaakt, wat dat betreft zijn ze op de goede weg. Ook het terugbrengen van iconen als de Camaro en Challenger zal ze, zoals de Mustang reeds heeft bewezen, geen windeieren leggen, en zelfs het uitbundig verkrachten van het Chevy-merk in Europa lijkt een goede zet geweest te zijn. Maar zullen de Detroit-giganten hiermee het hoofd boven water kunnen houden in deze, zeker voor hen, totaal omgeslagen markt die de Prius knuffelt en de Ram pickup de banden lek steekt?
Amerikanen zijn een hardleers volkje. Al schiet hun gewicht sneller omhoog dan de zeespiegel, je houdt ze niet van hun McOntbijt. Al geef je ze vrachtladingen bewijs dat hun president een crimineel is, het merendeel herkiest hem alsnog. En al maakten de bobo’s uit Michigan nog zo’n buikschuiver dertig jaar geleden, dat lesje zijn ze vrij snel weer vergeten. Wordt het nogmaals een ‘close call’, of is elke Amerikaan over tien jaar Chinees? De tijd zal het leren.
Lexus IS zegt
Mooi stukje, mijn complimenten. (is het niet een column?)
paul zegt
pfffffff, vind het echt niks , rommel uit de US
geef mijn maar de auto uit Europa (maar ja das dan weer persoonlijke he,)
Pieter zegt
Toch knap om de Amerikaanse auto-industrie in zou weinig woorden samen te vatten en de essentie te raken. Waarvoor hulde.
Apache zegt
Geef eens één bewijs van die vrachtladingen bewijzen dat hun president een crimineel is? Wie is eigenlijk hardleers hier? Opgestookt door de media noem ik dat.
– Apache (gelieve niet te censureren)
Bdllh zegt
erg vet stukje! :)
P@ zegt
Die Plymouth Superbird! Wat een geniale wagen was dat!
Leuk stukje om te lezen trouwens.
Arthur zegt
In Amerika Is Niet Alles Slecht Zoals De Mc Donalds Wie Eet Hier In Europa NIet Soms Een Hamburger
joep zegt
Erg leuk en goed geschreven stuk! Super!
Fiat Coupe 20v turbo zegt
Leuk stuk, interesant om eens wat meer te weten over de geschiedenis van de Amerikaanse autoindustrie.
Toch vind ik het grappig dat de meest verkochte auto (Ford F-150) de beoordeling ‘below average’ krijgt op het gebied van betrouwbaarheid.
Lijkt wel een beetje op dat verhaal van die president die herkozen werd ondanks het feit dat ‘ie crimineel is.
Zou je voorzichtig de conclusie kunnen trekken dat het overgrote deel van de bevolking een beetje ‘ignorant’ is of houden de Amerikanen gewoon van ‘below average’ kwaliteit?
Ik vind het maar rare jongens die Amerikanen, maar dat zullen ze ook wel van ons denken, dan staan we dus quite.
Egon zegt
Erg goed geschreven! En erg waar ook nog… Wij betalen immers Bush z’n oorlog (geschatte kosten 2 biljoen euries = 2000 x 1 miljard) keihard terug met dure olie. Met dit geld had hij immers de hongersnood in Afrika kunnen verhelpen maar ach, Hoessein is dood en alle olie in handen, dat was z’n eigenlijke doel natuurlijk. De idioot, zucht… En die amerikanen hem nog herkiezen ook nog… triest, erg triest…
Rvh zegt
Leuk stuk! geweldig die Camaro! in Transformers rijd er ook 1:)
lincoln zegt
leuk stukje .. maar je moet er geweest zijn om het te weten,ruiken,voelen.
Amerikanen zijn soms net mensen .. individueel erg leuk en inteligent maar in de massa….!!!!
Vinox zegt
“Amerikanen zijn een hardleers volkje. Al geef je ze vrachtladingen bewijs dat hun president een crimineel is, het merendeel herkiest hem alsnog”
Da’s al even degoutant als dat het waar is, mooi gezegd hoor :-)
Vinox zegt
Ik vind trouwens dat Southpark de amerikanen en hun manier van denken/doen/leven zo mooi weergeeft. Er wordt daarin zo gehekeld op sommige dingen, ook al is het vijf/zes keer tussen de regels door, geniaal gewoon.
jurrian zegt
mensen die over politiek beginnen na zo’n leuk stuk over auto’s :(
er komt zo af en toe ook door de rommel nog best wat interessants uit america. zo zijn de corvette’s uit de jaren 70 de mooiste, en lijkt de chrysler 300c toch een klein succesje te zijn geweest hier.
Klassiekerrally zegt
Fijn leesvoer weer!
Ik zou zelf niet zo snel een Amerikaanse auto kopen, maar vind dit toch wel echt geweldig om te zien:
Ach ja… Het leven door een roze bril… heerlijk!
cl600 zegt
voordat ik het stuk ga lezen, autoblog de eerste foto van route 66, hebben jullie die eventueel in een link ook in het groot ? zou het erg op prijs stellen want vindt em heel erg stoer :D
XP zegt
Heel leuk en aangenaam om te lezen. Goed geschreven!
Marten zegt
Ga zo door!
christian zegt
Mooi stuk.
cl600 zegt
idd een mooi stuk. je leest zoiezo wel wat ruben amerikanen vindt, je kan het soms net even niet laten om je mening door te laten schijnen ;)
Jan C. zegt
Ik vind het in tegenstelling tot kennelijk velen hier niet zo bijzonder goed geschreven. Langdradig, met zelfs een aantal onwaarheden. Als het een column is, dan is het niet een probleem dat er geschreven is vanuit de buik, maar dat staat nergens; ik denk dus dat autoblog.nl dit niet ziet als een column en dus zou het niet geschreven moeten worden met een mening.
RubenBaeten zegt
@Fiat Coupe: Ignorant is misschien wel een goede omschrijving, al heeft het ook wel met ‘dom houden’ te maken. Kijk maar eens een half uurtje Bill O’Reilly op Fox, dan heb je het ergste voorbeeld wel te pakken…
@cl600: Kan geregeld worden, die grote foto. Moet ik ff checken bij mensen die er meer verstand van hebben, hoe ik die moet plaatsen. ;-)
@Jan C: In de autoblog.world-serie schrijft elke blogger over een autoland waar hij affiniteit mee heeft, dus mijn mening achterwege laten zou ook een beetje vreemd zijn…
Smackbietch zegt
Super goed stuk!
Alleen, ben net terug van Amerika, en mijn mond viel inderdaad open van het aantal europese & japanse wagens dat daar rond reed.
Maar wat me ook opviel was dat die “kleinere” europese japanse wagens niet meer zo heel klein zijn… Massa’s Toyota Tundra’s (nog een stuk groter als de Ford F150) en Tacoma’s, en zo’n Toyota Avalon is nou meteen ook geen klein autootje…
sacha zegt
@mening:
“Opinions are like assholes. Everybody has one.”
Hehe: http://www.geocities.com/mattreigns/Cops/DeadPool.htm
Jan C. zegt
Waarom zou dat vreemd zijn? Ik heb een bepaalde affiniteit met Tatra, maar daarom hoef ik toch als ik een stuk schrijf over Tatra niet mijn mening te geven?
RubenBaeten zegt
@Jan C: Ik wel. :-)
Fiat Coupe 20v turbo zegt
@ Ruben:
ik kon niet zo snel een passend woord vinden wat de lading goed dekte, ik vond ignorant wel een geschikte vanwege de betekenis gebrek aan kennis.
Ignorance is a bliss, en in het land van de blinden is een cyclops koning
Fiat Coupe 20v turbo zegt
ROFLOL @ Sacha
Rick dos zegt
Schrik niet mensen, maar dit is dus een collectors item voor de Amerikaanse autoliefhebber….
En dan durft men te beweren dat Amerikanen taste hebben……
RubenBaeten zegt
@Rick dos:
I rest my case. ;-)
jurrian zegt
Ahh, kom op rick dos, ga me nou niet vertellen dat jij stiekem niet ook zo’n spoiler op je beemert wil
rgseidl zegt
Er zijn veel Amerikanen, vooral in de heartland tussen de kusten in, die nog steeds er fier zijn op ‘hun’ automobielindustrie. Kwaliteit, verbruik etc. spelen naturlijk een belagrijke rol, maar ok het idee dat de VS niet onder mag doen aan de Europeanen, Japanners of wie dan ook. Auto’s zijn een stuk staal geworden nationale identiteit en trots. Dat geldt elders ook, met name in Duitsland in Japan.
De Britten lieten hun industrie min of meer naar de knoppen gaan, maar Amerikanen zullen dat niet gauw laten gebeuren. De laatste keer kreeg Detroit subsidies van de overheid omdat de oliecrises van 1973 en 1980 min of meer uit de lucht kwamen vallen. Deze keer verwachten de burgers echter innovatie, en die zou wel eens in puur eletrisch aangedreven auto’s kunnen zitten (dwz batterijen c.q. brandstofcellen). Niet een geheel nieuw idee, uiteraard, maar toch een waar de Amerikanen meer brood in zien dan de Japanners en Europeanen. Wellicht is dit gedreven door wanhoop, maar het geloof in technologische oplossingen is enorm. Het enige alternatief heet namelijk voorlief nemen met minder, en het woordje “bezuinigen” bestaat gewoonweg niet in het woordenschat van de gemiddelde Amerikaan.
Adnan Sabir zegt
Rare mensen zijn het die Amerikanen. Wat mij betreft mogen ze hun auto’s ook daar aan de overkant houden. Logge bakken die gigantisch veel verbruiken en (relatief) maar weinig presteren, precies net zoals de makers.
Rick dos zegt
@Ruben Baeten
Is een X3 een collector’s item dan?
European collector’s item:
See the difference?
I rest MY case. :)
Rick dos zegt
@jurrian
Jaaaa prachtig! ;)
RubenBaeten zegt
@rgseidl: Good point! Ik ben heel benieuwd hoe het zich ontwikkelt, want met minder genoegen nemen is voor hen idd geen optie. ;-)
LOL @ Adnan Sabir
@Rick dos: Het ging over smaak toch?
Is ook een loze discussie, want ik heb weinig tegen (de meeste) Europeanen. Ik ga het anders aanpakken:
Yeah baby. ;-)
cl600 zegt
@ ruben : svp :)
Michiel zegt
Die Plymouth supervleugel is een collectors item omdat het een extreem snelle wagen is. Met een werkelijke topsnelheid van 360 km/u echt een verschrikkelijk snelle auto. Natuurlijk, je moet er niet de bocht mee om willen, zeker niet met die snelheid. Maar een straat-legale Mclaren F1 bijvoorbeeld doet het hem niet na als het om snelheid gaat. Mijn smaak is deze auto ook niet, maar een begrijpelijk collectors item is het wel.
Jurrie zegt
@ Fiat Coupe 20v turbo
Quote:
“Toch vind ik het grappig dat de meest verkochte auto (Ford F-150) de beoordeling ‘below average’ krijgt op het gebied van betrouwbaarheid.
Lijkt wel een beetje op dat verhaal van die president die herkozen werd ondanks het feit dat ‘ie crimineel is.
Zou je voorzichtig de conclusie kunnen trekken dat het overgrote deel van de bevolking een beetje ‘ignorant’ is of houden de Amerikanen gewoon van ‘below average’ kwaliteit?”
Mmmm, hier heb ik toch ook m’n bedenkingen bij.
Hier in Europa zijn de meestverkochte modellen toch ook niet de meest betrouwbare.
Als het aantal verkochte auto’s afhankelijk zou zijn van de betrouwbaarheidssurveys dan waren de Opels, Renaults, Peugeots en VW’s niet bovenaan onze verkooplijstjes te vinden maar wel Toyota’s, Honda’s, Subaru’s en andere Aziaten.
Jarenlang streden de Honda Accord en de Toyota Camry om het hoogste ‘schavotje’ qua verkoopaantallen in de US.
En als ik vroeger naar Amerikaanse TV reeksen keek zoals bijvoorbeeld ‘Chips’ dan zag je de ene na de andere Japanner voorbijrijden.
Dus op dat vlak zijn die Amerikanen in mijn ogen zelfs minder chauvinistisch dan wij Europeanen.
Ik wacht op de dag dat de top drie van de meestverkochte modellen in Europa ook van Japanse makelijk zijn.
Fiat Coupe 20v turbo zegt
@ Jurrie:
toch denk ik dat een Amerikaan chauvinistischer (schrijf je dat zo?) is dan een Europeaan. Misschien niet op het gebied van auto’s, al denk ik van wel, maar zeker op het gebied van patriotisme. Met name in gebieden als Texas vind je op iedere hoek wel een Amerikaanse vlag. En daarnaast, in ons land kennen we patriotisme niet eens. Ik geef alleen de Fransen een kans op een even groot chauvinisme als de Amerikanen, meer niet.
En wat die Accord en Camry betreft vreest ik dat je het hebt over de best verkochte PERSONENAUTO in de USA. De bestverkopende auto was tot 2006 toch echt de f-150
Rick dos zegt
@Ruben Baeten
Smaak i.c.m. collector’s item, Ruben. ;)
De 1e en 3e foto I am there with you, man! Maar de 2e foto is dat nou om mijn punt te onderstrepen? :)
@Michiel
De Plymouth road runner superbird is meer een amerikaanse collector’s item. Ook ivm z’n nascar herritage. Volgens mij zijn er buiten Amerika vrij weinig tot geen mensen die dit echt in hun collectie willen hebben.
Trouwens de McLaren f1 heeft een top van 386 km/u en deze auto is niet met racerij in gedachte gemaakt zoals de Plymouth dat wel was. Niet slecht, toch?
a-town zegt
krijg volgende week de nieuwe auto van de zaak. had de keus tussen ford explorer, gmc yukon denali, en chevy suburban.
allen kutbakken met gigantische v8 erin. ben uiteindelijk toch voor de suburban gegaan. je kunt zeggen wat jet wil, maar dat ding rijdt comfortabeler dan welke auto dan ook.(bij mijn weten). iedereen zegt wel dat de amerikanen zon klote autos bouwen maar hoeveel van die mensen hebben uiteindelijk nou het genoegen gehad om eens in zon container te rijden? juist
Apache zegt
@ iedereen met vooroordelen
Het is wel nogal de mode om vooroordelen te heben, maar alleen tegen Amerikanen dan, dat is toegelaten, maar tegen de rest van de wereld, oeioei… De media zoekt kijkcijfers, en is maar al te gretig om haat te verspreiden (jaja, zelfs in West- Europa) tegen onschuldige en zelfs goede zaken. En als kuddebeesten en lafhartige hypocriete mietjes zoals velen hier zijn, loopt men hier gewoon achteraan. De Amerikaanse cultuur is een prachtige cultuur, en wij kunnen meer van hen leren dan zij van ons. Hun openhartigheid, liefde, rust, verantwoordelijkheid, kinderlijkheid, evenwichtigheid en hulpvaardigheid is iets wat hier ondenkbaar is, met onze jachtigheid, stress, bemoeizucht, prestatiedruk en kritiek op alles. Zwijg gewoon, de Europese bemoeizucht en kritiek op alles is de wereld aan het stuk maken, het heeft Zuid-Afrika stuk gemaakt en nu moet de m****rf***ing media van Amerika afblijven.
@ Rik Dos
Heb je gehoord wat Michiel zei?
trouwens:
– Apache
RubenBaeten zegt
@Apache: Nice!
@A-Town: De nieuwe Suburbans zijn prachtig, gefeliciteerd.
Rick dos zegt
@Apache
Zooooo, das een aardig stukje of horse manure…….en dan heb ik het niet over de foto’s… ;)
GOD zegt
@ Apache
je bedoelt hun bemoeizucht, grootspraak, machttsvertoon, vetzucht, schietpartijen in scholen, oorlogs schandalen, doofpot affaires, preutsheid,schijt-aan-eigen-volk-heid, de baas spelen, mensen rechten schennis, etc. etc. etc.
maar ik moet zeggen het ligt voor het meeste gedeelte aan de overheid daar
Fiat Coupe 20v turbo zegt
@ Apache
ONZE jachtigheid, stress, prestatiedruk???
ik weet niet of je op de hoogte bent van de situatie in Amerika als je besluit school te verlaten op je 16de?
Dat betekend alleen maar buffelen om iets te bereiken. Dat is pas prestatiedruk en stress.
Sorry dat ik het zeg, maar ze kunnen daar echt niet voor het volk zorgen, tuurlijk wij hebben onze nadelen (doe maar gewoon….) maar hier wordt er tenmiste voor je gezorgd als je dat zelf niet kan. Daar mag je lekker creperen zonder dat iemand zich om je bekommert.
H.J. Vaesen zegt
Heb twaalf jaar net onder Wash D.C. gewoond. Ben daarom erg Pro-American, ik gedij daar goed. En daar moet je een tikkeltje egoïstisch voor zijn en je oogkleppen ophouden voor alles wat krom is aan het land.
Stond vrijdag nog met mijn vriendin door een ruit naar een nieuwe Escalade rijden, niet echt sociaal verantwoord maar jezus wat een gave bak. Overigens is het autoliefhebber-heaven. Prijzen van auto’s, brandstofprijzen, verzekering, BPM? Fuck that, verkeersregels, flitsers? Nee, gewoon een Chevy Impala die scheef de weg op komt glijden als je 10 mph te hard rijdt. Geef een grotere kick dan die flits.
H.J. Vaesen zegt
Overigens, over het chauvinisme van Amerikanen. Dit verschilt enorm per staat. Inderdaad, in Texas is een Toyota Tundra niet sociaal verantwoord. Daar is dat not-done. Good ‘ol American Pick-up does the trick.
Het patriotisme aldaar is er één in extreme vorm. Een half uur na het tweede vliegtuig in het WTC gestort was, hingen er overal al Amerikaanse vlaggen aan viaducten etc. Het land kruipt direct tegen elkaar aan, als nuchtere Hollander raak je daar wel van onder de indruk. Die saamhorigheid kunnen wij echt nog wel iets van leren.
H.J. Vaesen zegt
En natuurlijk zijn Amerikanen egoïstisch en ignorant. Wat wil je, er wonen zo veel mensen. Nederland stelt geen fuck voor, laat staan Frankrijk. De staat Maryland is al zo groot als Frankrijk. Amerikanen hoeven niet met andere culturen in aanraking te komen als ze gaan skiën. De tunnelvisie waar ze aan lijden is een logisch gevolg van een gigantisch land, overigens verschilt ook dit weer per regio.
In een internationaal georiënteerde stad zoals Wash D.C. vind je veel meer cultureel onderlegde Amerikanen terug.
OJ zegt
@ Apache: de positieve ‘vooroordelen’ over Amerikanen die je noemt als liefde, rust, verantwoordelijkheid en openheid e.d. komen op mij en meerdere mensen die ik ken die in de VS geweest zijn juist zo gemaakt over. En dan kom ik al snel weer terug op het negatieve vooroordeel, naïviteit…
Europeanen zijn dan misschien kritischer en individualistischer dan Amerikanen, maar volgens mij houdt dat de mens scherp. Persoonlijk word ik altijd een beetje angstig van dat Dr. Phil/Oprah-achtige wij-gevoel. Brrrr…
En last but not least is 300 miljoen mensen in 1 hokje plaatsen ook verdomde moeilijk. ;-)
Rob USA zegt
Amerika heeft gewoon de mooiste autohistorie vind ik. Grootse iconen die hier ook iedereen kent en dat terwijl ze hier echt niet in grote getalen reden zoals in de States.Ze hebben ons altijd weten te verrassen met hun aparte modellen en waren vaak als eerste met nieuwe gadgets en accesoires die het comfort vergroten.En dat alles tegen betaalbare prijzen niet te vergeten.Dat gezeur over de kwaliteit moet ook maar eens afgelopen zijn want op die crisisjaren na hebben ze altijd kwaliteit geleverd.Een good old V8 loopt altijd nl en dat er dan een groter spleetje tussen een deur zit duhhhh.
Elk model hoeft ook gelukkig niet eerst door een windtunnel zoals elders wel het geval is en daardoor dat elke auto hier op elkaar lijkt.
En een hoop mensen hier praten idd negatief over de ami’s maar hebben er zelf nog nooit in gereden of zelfs maar de modellen in het echt gezien!!!
Maar gelukkig voor ons ami lovers met onze echt goede en aparte smaak op autogebied maar beter anders zouden onze auto’s net zo gemeengoed en op elke hoek van de straat te zien zijn als alle jap-ital en duitse auto’s.
OJ zegt
Zo, ik was blijkbaar ook niet de eerste die op Apache reageerde… maar vergat me door alle ‘ophef’ heel saamhorig aan te sluiten bij de positieve reactie op deze Special. Erg leuk geschreven! Meestal geef ik het bij wat langere stukjes snel op, maar bij deze bleef ik hangen.
Naast een goede cameraman/regisseur dus ook nog een goede schrijver! Hmmm, in welk hokje moeten we jou nu weer plaatsen?!? :-P
jurrian zegt
@ rick dos
De redacteur van de autovisie zei vorig jaar in zijn 2 wekelijkse column dat hij als hij 1 amerikaanse auto uit zou kunnen kiezen hij die road runner van jou plaatje zou kiezen. naast de KPGC10 skyline uit japan bijvoorbeeld. Niet bepaald mijn keuze, maar geeft wel aan dat het iets speciaals is.
tweaker zegt
@ Egon
Je kan veel zeggen over de amerikanen maar jouw stelling over die dure olieprijzen en hun oorlog is fout.
Tot 3/4 van de prijs die wij momenteel aan de pomp betalen gaat naar de overheidsmaffia. En wie zegt dat wij olie kopen van de amerikanen?
Als onze leveranciers morgen hun prijzen zouden halveren zou je daar aan de pomp niks van merken, zo erg zijn ze wel.
Die crimineel is tenminste niet van oordeel dat elke euro die hun onderdanen verdienen eigenlijk in eerste instantie aan de staat toebehoort.
Hun wagens zijn inderdaad niet de moeite om kopen maar ook onze eigen duitsers zijn daar stukken goedkoper… check maar es op de websites. Je zou je beginnen afvragen wie hier de crimineel is!
Stefan zegt
Prachtig land, je mag vanaf je 18e in pornofilms spelen maar pas vanaf je 21st sex hebben…
Rob USA zegt
….en voor alle anti USA people wees gerust al het goede en slechte komt toch uit de States of je het nu wil of niet !! :) Zo hebben ze al voor ons de weg gewezen naar de mini-van en Pick-up en SUV’s maar nieuwe trends zullen vast
en zeker ook weer daar vandaan komen. En niet te vergeten onze te dikke kids
op school omdat ze te lang achter hun X-box zitten of reruns van het A-team aan het kijken zijn :)
Rob USA zegt
@ Apache heerlijke foto’s zo op een rij en bijna echt allemaal vernieuwende
modellen en zeker geen massa en wat ik al eerder zei te betalen!!!
De Camaro staat ook zeker bovenaan op mijn verlanglijstje :) ik hoorde dat hij in de States rond de $ 35000 gaat kosten :) dat is hetzelfde lees ik hier net als een 1 serie bmw hahaha dan weet ik wel wat ik en mijn USA vrienden kiezen !!!
Nick zegt
@Apache: De Viper was eigenlijk een Lamborghini project, en hij was nog niet eens af.
Lamborghini zou een DOHC cilinderkop ontwikkelen i.p.v. de 2-klepper OHV cilinderkop.
Maar dat mocht, niet scheen te duur te zijn.
Nick zegt
En de Chrysler 300C is gebouwt op het LX-platform, dat weer eigenlijk een Mercedes-Benz W220 S-klasse en W210 E-klasse is.
Rob USA zegt
@ Rick Dos Vergeet ff niet dat de Plymouth zo ongeveer al 35 jaar eerder op deze aardkloot stond als de Mac Laren :)
Welke auto’s gaat bmw(en anderen ) hier tegenover zetten ???Zie foto’s Apache! Een 2 serie of een X4 geeeeeuwww
Ik ga ff op vak maar ik wil nog steeds onze auto’s vergelijken op alle punten…
I dare you !!!
@ Ruben kom jij filmen ???
Rob USA zegt
@ Nick Daarom ben ik blij dat je dat platform van de buitenkant niet ziet !! :)
En dat Chrysler niet meer onder MB valt !! Echt een plaatje die 300C vooral in de SRT-8 uitvoering !!! Niet als al die andere massa !!!
Jordey zegt
geen fan van:
– goedkoop uitziende autos met bling bling.
– bluffen, een keer op de snelweg. we reden in een 335i, kwam een mustang stoer doen met zn v8 ( volgens mij wel want hij had zn overdreven geluid ). wij dik eerste voordat er een splitsing kwam. maar ik hou dus niet van grote motoren en ”weinig” vermogen.
– dodge viper, coole car, maar te grote motor en maar 500 pk. de nieuwe heeft dan wel 600 maar toch.
Apache zegt
jullie zijn mietjes
@ “god”
dat is net wat de media je de hele tijd aansmeert, Amirika is niet wat je hoort van de media, het is zoals Zuid- Afrika, van een reisje weet je niks, je moet er gewoond hebben om ze te appreciëren en te begrijpen, het zijn parels van mensen, en ze hebben teminste leiders die geen mietjes zijn, die opkomen voor hun land en de westerse wereld. Hoeveel aanslagen waren er ook alweer in de VS sinds 9/11? en dan nu Europa…
@ OJ
Iemand die zo wilt leven heeft geen leven, leer toch in alle vrijheid en rust genieten man. Wij Europeanen zijn de westerse mentaliteit van buiten Europa niet gewoon, daarom noemt men hier de Amerikanen, Zuid- Afrikanen, verwesterde Bengalen, zwarte Afrikanen en Indiërs zo “naïef”. In werkelijkheid zijn ze gewoon niet zo zuur overrationeel als wij hier, en weten ze tenminste wat echt leven is. Men maakt er niet van 30 mijl te rijden om een hotdog, ze hebben veel betere humor en zijn zeer puur van innerlijk.
– Apache
Rob USA zegt
@Jordey, Je hebt de foto’s van Apache zeker niet gezien!!
Bluffen ?? Ja idd, al die bmw mannetjes denken dat ze een raceauto hebben en
gaan opeens gas geven als je met afschuw naar hun vierwieler kijkt omdat je er
die dag al 50x dezelfde hebt gezien.
V8 is het mooiste geluid wat een auto kan voortbrengen !!!
En ik hou van grote motoren met “veel” vermogen!! en ik neem dus wel genoegen met maar 500 pk :) sorry
Adnan Sabir zegt
mietjes zijn mensen die 200.000 onschuldige weerlozen in minder dan 10 seconde van de aardkloot wegvagen en dit dan beschouwen als een bescherming van hun eigen vrijheid.
het scheelt niet veel of jullie ‘american fanboys’ gaan hier degenen die amerikaanse auto’s afkraken, bestempelen als As van het Kwaad. chapeau hoor.
RubenBaeten zegt
@OJ: Mag ik ook buiten de hokjes blijven? :-)
@H.J. Vaesen: Twee zielen. Kom na een lange periode in de VS terug in Nederland en je ruikt de kneuterigheid. En de dieselwalmen.
Apache, ik heb er ook gewoond en ben behoorlijk American-minded, maar ik ben het pertinent met je oneens. Er is iets voor hun chauvinisme te zeggen tot op bepaalde hoogte, maar ik kan geen goed woord over hebben voor het beleid dat Bush en zijn buddies erop na houden. Al het anti-Amerikanisme van het moment verwondert me niets, er zijn immers ook in de rest van de wereld veel bekrompen mensen. Dat de approval rating van Bush onder de Amerikanen tot in de lage 20% gedaald is vergeten zij gemakshalve.
Maarre, wat mij betreft genoeg politics, laten we het weer over vermogen vs. motorinhoud hebben. ;-)
RScosworth zegt
Mooiste auto vind ik een aston DB7 en een vorig model XKR vind ik ook meesterlijk. Maar toch kwijn ik telkens weg wanneer ik naar een maffiastuk van Martin Scorsese zit te kijken waarin Cadillacs, Lincolns en Plymouths overheersen. Waar een Lincoln Mark IV door de straten van Las Vegas rijdt anno jaren tachtig. Chroom, witte strepen over de banden en meer comfort dan wat dan ook en geen kreukelzones die ervoor zorgen dat je wagen bij de eerste de beste aanrijding compleet afgeschreven is. Maar dit is niet voor ons weggelegd aangezien het hier niet verantwoord is zonder kreukelzone te rijden met suzuki salto’s en fiat pinda’s op de weg, met alle respect natuurlijk. Daarnaast wil ik als een nette jongen gezien worden door mijn naasten en niet door een of ander asociaal typ wat ik helemaal niet ben. Daarnaast vind ik zo’n amerikaans bakbeest helemaal niet mooi in het Nederlandse straatbeeld omdat een simpele Plymouth al langer is dan hier een doorsnee rijtjeshuis.
Zit er nog maar één ding op en dat zou verhuizen zijn, maar aangezien ik het hier veel te goed heb neem ik genoegen met een oude afgeschreven DB7 of XKR.
Vanavond misschien toch nog even snel Vanishing Point kijken voor het slapen gaan :)
RScosworth zegt
En door al mijn emoties moest het in plaats van een Lincoln Mark IV natuurlijk Lincoln Continental Mark IV zijn en 5 maal hetzelfde opsommigswoord gebruiken is ook nogal kneuterig. ;)
lancia delta 1.8 LX zegt
@ rob US and A
cit:V8 is het mooiste geluid wat een auto kan voortbrengen
12 cylinder is mooist en meest harmonieus.
OJ zegt
@ Apache: Tja, ik denk dat iedereen een ander beeld van vrijheid en rust heeft. Iedereen is tenslotte uniek… Maar de één accepteert sommige dingen nu eenmaal wat sneller dan de ander. De vraag is of er op sommige plekken wel ruimte is voor individualiteit. In Nederland denk ik wel en daar kan ik me goed in vinden… (hoewel er inderdaad momenten zijn dat ‘we’ doorslaan)
Desalniettemin heb ik respect voor de Amerikanen en hun auto’s. Heel andere wereld, geweldig toch!
@ Ruben: I’m with you on that! De hokjesgeest sloeg ook meer op mijn eerdere reactie naar Apache. Ik hou ook niet van hokjes, hoewel ze soms wel erg leuk kunnen zijn… net als vooroordelen. :-D
lincoln zegt
@Apache .. trek het je niet teveel aan jongen .. de meeste nederlanders/belgen komen niet verder dan de camping en de telegraaf en hebben geen idee wat amerika is .. trust me , there all asleep at the wheel.
Rob USA zegt
@Lancia Delta, Een V8 kan ik nog nieuw betalen maar een 12 cil niet en ik
kan ik het geluid van de 12 cil niet zo goed voor me halen als de V8 en ik vind dat je ook op een moment tevreden moet zijn !! :)
lancia delta 1.8 LX zegt
@ robUSA
een overvierkante v12 loopt stationair heel stil, je hoort hem bijna niet, totdat je hem op de staart trapt, dan komt een hels opgefokt geluid vrij, prachtig weerkaatsend aan de uitgehouwde muren van een toscaans binnenweggetje… non faccio niente di piu!
Bentley zegt
Apache,
ik ben nu eerder ook wat tegenstander van het Amerikaanse manier van doen, maar ik geloof wel dat veel Amerikanen individueel heel aardige mensen zijn. Het zijn slechts de extremen die wij in ons Verenigd Europa te zien krijgen, en dat Europa is volgens mij niet zoveel beter dan de VS, gewoon wat minder patriotisme. De voorkant van de medaille is altijd even groot als de ahterkant.
die mustangs en camaro’s zijn altijd wel schitterende verschijningen, ookal zijn ze dan qua sturen minder, zolang ik er niet moet in rijden vindt ik ze ok.
de andere Amerikanen zijn veel te groot, zeker die oude.
Nick zegt
@Rob USA: Een 5-cilinder in-lijn (of VR5) dan? ;)
It’s as if hell freezes over, and they’re quite cheap aswell!
Chip zegt
Ben net terug van een leuke rondreis met een 5.0 liter V8 door de westkust, jammergenoeg lag die niet in een sportauto maar in een camper ;P.
Ik snapte alleen twee dingen niet die ze op hun auto’s deeden.
– Van die zwarte doeken op hun voorbumper en een stukje motorkap met 2 wat uitstekende stukjes. (bescherming?)
– Kleine spoilertjes voor de gap tussen voorbumper en motorkap. (opspattend stof/water?)
Kan iemand die hier meer komt graag dat uitleggen want ik snapte niet dat je ze niet ziet in Europa maar daar alleen maar. Bvd, Chip.
RubenBaeten zegt
@Chip: Het eerste heet een ‘bra’ en dient om steenslag en beschadigingen door insecten tegen te gaan. Ik begrijp er persoonlijk ook geen bal van, want een auto met een bra ziet er per definitie niet uit. Die kleine schermpjes vooraan de motorkap doen hetzelfde, maar vroegâh (toen auto’s nog een motorkap hadden) zorgden ze ervoor dat er op snelheid minder insecten tegen je voorruit vlogen. Da’s dan wel weer nuttig.
de sjonnies zegt
De 1960 Oldsmobile 98 van m’n jeugdvrienden Fokke en Sokke’s vader heeft een onuitwisbare indruk op me gemaakt, een lichtblauwe droom met lichtblauwe satijnachtige bekleding, een radio met een ‘wonderbar’ die zelf! de radiostations zocht, de elektrisch verstelbare voorbank, de pillarless elektrisch bediende ramen, de kleine lampjes die voor en achter brandden bij je voeten als je de deur open deed, een kofferdeksel wat vanaf de bestuurderszijde kon bedienen en airco ja airco het was gewoon een alladins cage voor een jonge autogek…………..onze Peugeot 403 Diesel was gewoon een zielepoot, met z’n plastic plafondlampje, z’n altijd naar de diesel stinkende interieur en z’n armetierige ruitenwissertjes, nee de Olds was the thing to have and the thing to be in …….. 47 jaar later hebeen we in Europa goddank niet stilgezeten en rijd ik in een soort Olds cloon waar Citroen op staat ! Maar die Olds is nog steeds mijn persoonlijke matlat voor comfort en eigenlijk ook wel uitstraling, jongens wat hebben die Amerikanen super gave, nee geile bakken gemaakt !
H.J. Vaesen zegt
@ Ruben ;) ;)
Heerlijke cultuur, ook wat auto’s betreft. Nou en minder vermogen. Een mooie zwarte mustang die veel brult is prachtig. Interesseert mij dat interieur nou, gewoon die 20″ laten draaien, ramen naar beneden, Blue Note Jazz vol aan en rustig een beetje over een interstate roffelen. :)
Dat is veel mooier dan in NL in de file naar een bedroevend saai nieuwsbericht luisteren in je lease-dieseltje.
Polomen zegt
Mijn burman heeft laatst zo’n oude Amerikaan gekocht. Heel de straat ziet al zwart van de olie. Waarom koop je zo’n auto? Hij rijdt niet lekker, ziet er niet uit, stinkt als je erachter rijdt en lekt liters olie. Wat wil je nog meer?
RubenBaeten zegt
@de sjonnies: You’ve caught the bug! ;-)
@H.J. Vaesen: Dat zijn de momenten!
@Polomen: Als je een goede koopt rijdt het heerlijk, ziet het er prachtig uit, stinkt niet (in tegenstelling tot alle diesels hier) en doet hij langer met z’n olie dan menig hoogtoerig Europees of Japans blok. ;-)
Citrofiel zegt
“Een onbetrouwbare, ratelende dieselmotor van concerngenoot Oldsmobile die het imago van hun topmodellen met roet besmeurde.” :lol: Letterlijk én figuurlijk!
“Amerikanen zijn een hardleers volkje. Al schiet hun gewicht sneller omhoog dan de zeespiegel, je houdt ze niet van hun McOntbijt. Al geef je ze vrachtladingen bewijs dat hun president een crimineel is, het merendeel herkiest hem alsnog. En al maakten de bobo’s uit Michigan nog zo’n buikschuiver dertig jaar geleden, dat lesje zijn ze vrij snel weer vergeten.” Die Amerikanen toch…. Het blijft een maf volkje, met slechte auto’s (tegenwoordig, de jaren 40 t/m 60 waren qua Amerikaanse auto’s top! Wat een mooie bakken, voor mij nog steeds het toppunt van design)
Rick dos zegt
@jurrian
Het is wel iets speciaals net zoals een opgevoerde kever zeg maar…
@Rob USA
Ik hou er niet van om iemand z’n illusies aan diggelen te helpen…. ;)
FORDGTFREAK!!! zegt
die plymoth superbird zit ook in de film CARS het is die blauwe
kristian zegt
waarom allemaal anti amerika, al die media maakt het zo erg. IK ben er een paar keer geweest en ik vind het een HEERLIJK land, geen gezeik, mooie autos en vrouwen, grote huizen en heerlijk klimaat (hangt er vanaf waar je woont)
Wouter zegt
Voor de liefhebbers, de openingsfoto in een wat grotere resolutie.
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/big/Route66.jpg
Hans zegt
Toch ook maar even reageren (kwam de website en dit stukje bij toeval tegen). Wel veel ani-Amerikanen hier zeg. En ik denk dat de meesten hier nog nooit in zo’n auto gereden hebben. Of wel eens in Amerika geweest zijn en veel in aanraking komen Amerikaanse mensen. Ik moet toegeven dat ik er zelf ook nog nooit geweest (moet er nog steeds eens van komen), maar heb hier wel 2 van die gas guzzlin’ sloepen staan. Waarvan 1 zelf geimporteerd uit Texas. Alleen gezien op foto’s en filmpjes en veel contact met de vorige eigenaar. Ik kan je vertellen er zijn een hoop toffe mensen daar. Ze doen over veel dingen helemaal niet moeilijk. Erg aardig en behulpzaam ook. Ik laat zo vaak wat overkomen uit The States (onderdelen), en dat gaat altijd prima. Op Ebay zijn die gasten ook vaak erg vriendelijk en behulpzaam, net als verscheidene bedrijven. De kwaliteit van nieuwere Amerikaanse auto’s weet ik weinig over te zeggen. Weet alleen dat ik ze mooier vind dan al die Euro-gebakjes en zakjappen. Maar ik doe sowieso niet aan nieuwere auto’s. Het is allemaal plastic en glas en FWD, uit welk land ze ook komen. The old days, the glory days……those were the days!! Plus dat een nieuwere V8 te mooi loopt met al die computer brut erop. En wat mensen altijd zeggen over de techniek en rij-eigenschappen snap ik ook niet. Dat spul rijdt super. Ook naar 30/40 jaar nog. Maarja als je liever zo’n krappe stugge skelter wil….Het Amerikanen wereldje hier is ook erg leuk, met de talloze meetings enz. Een mooi ons-kent-ons clubje, maar men elkaar ook helpt met probleempjes.
ELB zegt
Wat een gave bak blijft dat toch :D
Haris zegt
Ik vind het zonde wat de meeste Amerikaanse fabrikanten doen met mooie oude echte Amerikaanse auto’s. Bijvoorbeeld de Dodge Charger vroeger was het een echt auto met charme, nu is de nieuwe versie van de charger uitgekome en er is niks van overgebleven! =l
Haris zegt
En waarom denk je dat die auto de charger in de film Death Proof zat..
Het is gewoon angstaanjaagend.. Je begint te rijde maakt meteen een burnout is er ineens een grote rook wolk en dan rij je ineens 190 kilometer per uur! ;)
Rob USA zegt
@ Ruben, Ik vind wel dat wij als Ami lovers wel een aantal meer delen mogen krijgen voor een land met zoveel betekenis voor de autowereld !!! Zelfs Belgie
heeft er al 2 ????? En de rest van Europa word opgedeelt per land terwijl de USA veel groter is en totaal bijna evenveel geschiedenis zal hebben dan.
Ja, ik lijk net een Amerikaan ik wil altijd meer en met respect en fair behandelt
worden !!! :) Dus maw waar blijven deel 2,3,4 en 5 ????? :)
olds custom zegt
Ik begrijp mensen niet die zeggen dat oude amerikanen alleen maar groot,zwaar en vierkant zijn en niets teruggeven voor wat je rijdt,behalve een gepeperde brandstofrekening.
Dat in reactie op het stuk cadillac een slecht imago kreeg door die diesels van Oldsmobile vind ik twijfelachtig, de eerste diesels liepen stuk,de latere kregen betere koppen en koppakkigingen en draaiden gewoon 7 ton mee, de eerste BMW 6 pitterdiesels waren ook niet vermaard vanwege hun betrouwbaarheid..
Daarbij is het vannuit de GM directie nooit aan de cadillac division opgedragen die diesels te gebruiken,Cadillac wilde ze zelf hebben!
Heb zelf een Oldsmobile custom cruiser uit ’78, de vierkante periode zeg maar, het is een station met een 5.7 V8 die na de nodige afstelling en het verwijderen van de nodige “milieu” randapparatuur zoals EGR en kat gewoon trekt als een lier en gaat als de brandweer, veel van die leasedieselrijders verras je er compleet mee,en inderdaad..ik zit ook liever voor ze dan achter ze met die walm.
Slecht sturen?, gewoon aan de auto wennen en met 80-90 dat klaverblad door,die olds heeft er geen probleem mee, waarom die 320D dan wel?
Vooroordelen heb je overal,maar ik zie ze graag wat betreft amerikanen het liefst onderbouwd, dus..zelf mee rijden,na een dag sturen heb je een aardig beeld en ben overtuigd dat 70-80% ineens een stuk milder is geworden qua mening, ik zie “de overtuigden” de volgende keer wel als er weer ergens een meeting is..
DockVenom zegt
De auto’s die er wegkomen zijn hondslelijk en onpraktisch in ons land, hun producten zit volgestopt met vet en andere ongezonde dingen. Hun manier van tv maken is met één woord sensatiebelust te noemen. Zo zijn er vats nog wel meer dingen.
Toch ivnd je in elke stad wel een Mc Donald’s, Burger King of KFC. En één editie van Shownieuws kijken weet je ook wat ik bedoel over sensatiebelust tv maken.
En dan de auto’s. Ze zijn hier zeer onpraktisch door hun formaat, gewicht en verbruik (alhoewel, dat laatste begint daar nu ook wel). Maar bij het zien van dit plaatje: http://static.autoblog.nl/images/wp2007/03_diner.jpg droom ik gewoon weg. Die sfeer die dat oproept, dat aparte stijltje. Van mij had ik wel wat eerder geboren mogen worden en dan wel in dat vieze, eigenwijze, overheersende maar toch prachtige land. Volgende vakantiebestemming: The U.S.A!!
TUUR zegt
Amerika is wel beter om auto te rijden, de wegen zijn breder en hebben meestal wel meer rijstroken dan in europa,
ik hou van de Amerikaanse auto’s, ik zou wel een mustamg of een camaro ofzo willen hebben :) maar ik denk niet dat het hier handig is om mee te rijden, zeker niet in steden.