Afgelopen zomermaanden heeft u mogen genieten van onze serie Autoblog.world™, waarin we dieper ingingen op diverse automotive-minded landen. We schreven over Duitse degelijkheid, Zweedse veiligheid, Brits raffinement, Amerikaans comfort, Italiaanse emotie, Chinese kopieerdrift en Japanse betrouwbaarheid. Ook Frankrijk hoort eigenlijk in dat lijstje thuis, maar die bewaren we voor een volgende keer. We hebben nog wel een aantal minder bekende autolanden op een rijtje gezet.
Zuid Amerika
Argentinië
Argentinië heeft veel meer automerken gehad dan de meeste mensen wellicht zouden denken. Mijn onvolledige overzicht geeft al 22 merken aan. Het zijn niet alleen kitcarfabrikanten, zo maakte Autoneta een amfibievoertuig, is er een zelfstandige Lamborghini actief die een SUV op de markt wil brengen en werd er vroeger de Wartburg in licentie geproduceerd.
Brazilië
Bij Brazilië denken veel mensen aan het beeld bij Rio, carnaval en wellicht ook armoede en criminaliteit. Toch zullen velen weten dat Volkswagen en Fiat al jaren auto’s bouwen in Brazilië. Zo werd de Fiat Palio in Brazilië gebouwd en in Europa verkocht. Van hetzelfde laken een pak is de Volkswagen Fox. Het is waarschijnlijk onder de autoblog-bezoekers bekend dat in Brazilië door de Europese en Amerikaanse fabrikanten auto’s worden geproduceerd speciaal voor de Braziliaanse markt, zoals de Volkswagen Gol.
Tot 1990 was er een speciale belastingmaatregel die ingevoerde auto’s enorm duur maakten. Voor fabrikanten als Dacon en Gurgel lag er dus een markt voor goedkopere auto’s. Niet verwonderlijk is dat de kleine fabriekjes die sportwagens en dwergauto’s maakten rond 1990 haast allen het loodje legden.
Mexico
In Mexico werden voornamelijk Amerikaanse auto’s geproduceerd, tevens is er een Volkswagenfabriek. Er zijn enkele truckfabrikanten actief geweest, maar de enige min of meer onafhankelijke producent was Borgward. Men maakte precies dezelfde producten als in Duitsland, maar het Duitse concern was toen al een paar jaar failliet.
Europa
Ierland
In Ierland zijn niet of nauwelijks eigen auto’s ontwikkeld. Wel waren er assemblagefabrieken voor onder meer Volkswagen, Ford, Opel, Mazda, en zelfs DKW. De eerste auto die in Ierland gebouwd werd was de Silver Stream, maar toen was het nog deel van Groot-Brittannië. De Silver Stream is onlangs verkocht aan een Ier. Het symbool van Ierland is een klavertje, ofwel Shamrock. Dit was ook een Iers automerk dat waarschijnlijk niet meer dan tien stuks heeft geproduceerd.
Luxemburg
In Luxemburg is bij mijn weten geen auto geproduceerd, maar aangezien het concern TAG zijn zetel heeft in Luxemburg moeten we de TAG Croco zien als een Luxemburgse auto. Er zijn ongeveer 60 stuks van dit amfibievoertuig geproduceerd.
Liechtenstein
In Liechtenstein was het merk Jehle actief. Men kan het indelen als een kitcar fabrikant, aangezien de basis voor de auto een Volkswagen Kever was, hoewel men desondanks een vermogen van 1000pk claimde en een topsnelheid van 440km/u. (Bugatti-killer avant-la-lettre?)
Monaco
Venturi geeft als zetel op Monaco, waarmee ook het mediteraine landje een automerk heeft. Venturi is vrij bekend en wordt vaak Frans genoemd.
San Marino
Ook in dit geval gaat het om een autoproducent die als hoofdzetel San Marino aangeeft, maar waarvan de productie ergens anders plaats vindt, in dit geval Milaan. Het product was de Panther.
Noorwegen
Noorwegens bekendste automerk is de Pivco, of Th!nk. Dit elektrische wagentje werd zelfs overgenomen door Ford. Andere merken in Noorwegen zijn meestal geen lang leven beschoren.
Denemarken
Hier zijn vrij veel automerken actief geweest, waaronder Hammel, de oudste nog rijdende auto ter wereld, die in 1888 gebouwd zou zijn. De Deense automerken hadden meestal wat meer geluk dan de Noorse en konden het vaak langer uithouden. De Kewet is van deze automerken waarschijnlijk het bekendste en toevallig, dat is ook een elektrische auto.
Finland
Finland heeft in Valmet wel een bekende autofabrikant, maar ze maakten zelf enkel prototypes. Het bekendste voertuigmerk is SISU, een producent van vrachtwagens. Daarnaast probeerden enkelingen zelf een auto te bouwen, maar dat liep meestal na een paar exemplaren niet zo goed af.
Zwitserland
Hoewel je bij Zwitersland niet aan auto’s denkt zijn namen als Sbarro, Monteverdi en in mindere mate Orca en Beck meestal wel bekend. Zeker voor de Eerste Wereldoorlog waren er veel Zwitserse automerken, zoals Martini, Ajax, Berna en Dufaux. De auto’s waren meestal goed in het beklimmen van bergen en hadden vaak ook relatief veel vermogen. Ook nu nog zie je relatief veel auto’s met veel vermogen in Zwitserland, ondanks een streng gecontroleerde snelheidsbeperking.
Oostenrijk
Ook hier denkt men meestal niet direct aan auto’s, maar Bitter, Steyr, Puch en (Austro) Daimler en Porsche zijn toch bekende namen. Bij Puch denken de meeste Nederlanders waarschijnlijk aan een Puch Maxi, maar men produceerde voor de Tweede Wereldoorlog ook auto’s. Bij Steyr denkt men vaak aan trucks, maar ook dit merk bouwde voor de oorlog auto’s. Oostenrijk was tot de Eerste Wereldoorlog groter en omvatte ook bijvoorbeeld Tsjechië. Na de Tweede Wereldoorlog bouwde Porsche korte tijd zijn sportwagens in Oostenrijk. Porsche behoort tot wat men later de Oostenrijkse school van auto-ontwerpers is gaan noemen. Overigens was het merk Gräf & Stift waarschijnlijk de eerste met voorwielaandrijving.
Overig
Nepal
Nepal heeft een automerk dat bestelwagens en minivans maakt voor de lokale markt.
Iran
In Iran bouwde men lange tijd de Paykan, een Hillman Hunter. Nu nog bouwt men auto’s in licentie van andere fabrikanten. Men bouwt echter ook een eigen auto.
G. de Groot zegt
EDIT: Nutteloze bijdrage
G. de Groot zegt
Hoort DeLorean niet ook onder het kopje ‘Ierland’?
Coolguy zegt
“Ook nu nog zie je relatief veel auto’s met veel vermogen in Zwitserland, ondanks een streng gecontroleerde snelheidsbeperking.”
haha :)
AlexZjuH zegt
@ G de Groot
Nope, werd in Ierland gebouwd, maar was een amerikaanse engineer, en Delorean stond als Amerikaans merk geregistreerd.
PieterA zegt
België met de Gillet Vertigo had ook nog in het lijstje gemogen ;)
YK zegt
Ongelovelijk dat er Turkije niet in die lijst staat. Dat land kent ook een grote verscheidenheid aan merken waarin een overgrote bevolking nog in rijdt.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/08/turkish-tuning-scene
Het moet vast en zeker net zo’n rijke geschiedenis hebben als alle andere landen
Michael zegt
HEY!!! Bij Ierland vergeten te vermelden dat Henry Fords’ opa uit Bandon kwam in West Cork!!
Dus zonder Ierland was het allemaal niet zo geweest in de wereld vandaag!(kijk zo zie ik dat, is misschien niet 100% waar dat we dan nu nog steeds in een stenen tijdperk hadden geleefd, but give us some credit :p )
Michael zegt
Oh enne, officieel, niet mijn mening, maar werd de Delorean in Noord-ierland gebouwd dat dus, officieel, bij het VK hoort.
westy B zegt
Zijn we Nederland met de befaamde Spyker niet vergeten?
Arjan zegt
Mis ik nou Zuid-Korea in beide rijtjes?
(Ongelovelijk = ongelooflijk of ongelofelijk)
Of heb ik een artikel gemist?
Renaldo zegt
En India? (Tata, Mahindra, …)
Tabasco zegt
Leuk stuk, toch weer wat van opgestoken!
Oul@ zegt
En Suriname met BMW?!!!!
Ja, dat wisten jullie niet he ;)
Bouterse Moet Weg.
Maar ff seri. Volgens mij heeft Turkije best veel automerken.
Volgens mij zijn bijna alle Turkse taxi’s (ook geel van kleur, hoe kan het ook anders) van een Turkse autobouwer. Ik kan me natuurlijk zwaar vergissen.
Het was/is in ieder geval wel een merk welke je alleen in die regio tegenkomt.
Een beetje een Lada-model.
Emrah zegt
Turkije:
Tofas: veel taxi’s zijn van deze merk (was de grootste automerk van Turkije) en heeft tot 1999 auto’s geproduceerd
Anadol: grappige auto’s zijn van plastic en mest dacht ik :P. Word vaak grappen over gemaakt in Turkije.
Renault Torros, Renault Broadway.
ETOX :D
Dan heb je nog heel wat Vrachtwagen merken maar het gaat hier om auto’s denk ik.
Als ik wat mis kan iemand me natuurlijk aanvullen :P
Cerbera zegt
Euhhm…volgens mis ik Spanje hier? Pegaso? hopelijk zegt het iemand wat…
Prachtige auto’s namelijk…..
Emrah zegt
Even nog een foto’s
Tofas:
http://www.demirsoy.com/web/demirsoy_com_tofas_sahin_01.jpg
Tjah:
http://www.bildirgec.org/imaj/enemy/21.jpg
Anadol in Nederland :O:
http://www.anadol.nl/anadol_fotos/anadol_03.jpg
Toros dus geen Torros:
http://img509.imageshack.us/img509/3269/imag0472lk6.jpg
Broadway:
http://www.arabadergisi.com/ps/renault/broadway-01a.jpg
Jan C. zegt
Over de landen die mensen missen:
Spanje: Heeft relatief veel automerken, o.a. Santana, Seat, Pegaso, etc. en daardoor is het niet toegevoegd.
Turkije: Had er wellicht bij gekund, met Tofas, Andadol en Etox, en er worden ook Ford’s, Renault’s e.d. geproduceerd. Echter de meeste autoliefhebbers weten dat in Turkijke auto’s gemaakt worden
India: Is ook een land met veel meer automerken dan je zou denken. Vandaar dat het er niet tussen staat. Volgens mij weten we dat daar auto’s gemaakt worden.
Zuid-Korea: Zou een eigen artikel mogen hebben
Nederland: Is al eens geweest via Michiel
België: Heb ik al een paar maal gedaan
Ierland: Ford staat erbij, maar dat iemand’s opa geboren is in Ierland maakt verder niks uit.
Echter, zo’ overzicht is nooit compleet, maar ben blij dat mensen meedenken. Zo worden die landen toch nog genoemd.
Dan nog DeLorean, die had ik wellicht kunnen noemen bij Ierland, maar dat was in Noord-Ierland, dus niet deel van de republiek, maar van het VK. Daarbij was het in Amerika ingeschreven automerk, zie ook San Marino.
In Iran zijn, naar ik later uitvond, veel meer automerken actief dan Paykan. Over het algemeen zijn het echter auto’s die in licentie geproduceerd worden. Ook een rare hybride met een oude Renault 5-body en een Kia Pride onderstel wordt geproduceerd in India.
autoblogger zegt
@PieterA: Belgie (incl Gillet) hebben we het reeds over gehad:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/18/de-belgische-autoindustrie
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/24/de-belgische-autoindustrie-deel-2
Turkije is misschien een goeie voor de serie van volgend jaar ;)
The Gambler zegt
En Rusland en Australie
Robert zegt
australie: Holden en Ford
Rusland: ZIL???
Jan C. zegt
Rusland heeft wel wat meer, zoals natuurlijk Lada, maar daarbuiten, ZAZ, GAZ, UAZ, e.d. Australië heeft ook wat meer eigen productie, maar bekendste “eigen” merk is natuurlijk Holden.
Citrofiel zegt
Aha! Jullie bewaren gewoon het beste voor het laatst! :D
Klassiekerrally zegt
@ Cerbera: je was me voor! :)
Pegaso heeft inderdaad waanzinnig mooie auto’s geproduceerd:
Ook de Pegaso vrachtwagens zagen er imposant uit…
@ Citrofiel: Groot Brittannië en Italië zijn toch al geweest? ;)
Jan C. zegt
@Klassiekerrally, de auto’s waren mooi, maar duur. De trucks vind ik niet zo imposant, de Troner heeft een DAF cabine, bijvoorbeeld.
Klassiekerrally zegt
@ Jan C.: Ik bedoel ook eigenlijk de oude Pegaso’s. Dat nieuwe spul ken ik niet.
henk zegt
Ierland: DeLorean (DMC toch?)
Oostenrijk: sinds kort dus ook KTM.
henk zegt
Sorry, van Delorean, had comments nog niet gelezen.
Maar KTM dus nu wel bij Oostenrijk
Jochen zegt
http://www.autogen.pl/art/400+/JehleSuperSaphier.jpg
Dit ding rijdt echt geen 440 km/h
Rick zegt
Weetje wat mijn moeder wil? Een Fox 5 deurs! en in Brasilië zijn ze wel te krijgen en hier niet!!
Rick zegt
@Jochem wat bedoel je?
Floris zegt
Ik mis Australië als relatief groot autoland in dit lijstje.
Rick zegt
Nederland heeft toch ook Donkervoort en spyker (ligt eraan hoelang de laatste het volhoud)
Jan C. zegt
@Rick: Die zijn toch eigenlijk al geweest? Zie column Michiel
@Floris: Volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen.
@Jochen: Ik vind het zelf ook apart, vandaar het woord “claimde”. Of ie het “echt” niet haalt maakt ook niet zoveel uit, het feit dat eigenlijk niemand van het merk gehoord heeft zegt denk ik genoeg.
@henk: Klopt.
@Klassiekerrally: De Troner komt uit ’87. Is dat te modern voor je?
cerbera zegt
@Klassiekerrally: Als ik er een er 1 uit mag kiezen….dan wordt het de 1953 “Thrill”
Z-102 Touring…..doet me een beetje denken aan de B.A.T Alfa’s uit die tijd
Jan C. zegt
Ik ga voor Hispano-Suiza, (overigens de Pegaso werd gemaakt in die fabriek)
Ejay zegt
India en Rusland zijn toch de belangrijkste die missen. Zeker qua afzet volume. Iedereen die wel eens in India is geweest dat bijna alle auto’s Tata of Mahindra zijn. Kijk eens op Youtube waar Jeremy Clarkson zijn tour over de wereld doet en lekker racet in een Mahindra Ambassador.
Jan C. zegt
@Ejay, iets voor volgend jaar dan?
Jareth zegt
Iran bouwt tegenwoordig de Samat als volksauto.
De peykan wordt langzamerhand door de overheid ingenomen en je krijgt ongeveer 1000€ terug ofzo als je de auto voor een bepaalde tijd inruilt voor een nieuwe. Ze willen die oude auto’s uit het straatbeeld van Teheran en heel iran hebben. Ze zijn druk bezig met technologie.
Ook bouwt Iran onder licentie van Peugot en Mercedes auto’s.
Een erg populaire auto is daar de Peugot 206.
Citrofiel zegt
Wanneer komt Frankrijk nou eens aan de beurt…? :(
Jan C. zegt
@Jareth: er zijn tegenwoordig vele automerken actief in Iran.
Interessante landen waarvan velen denken dat er geen auto’s gebouwd zijn:
Libië
Noord-Korea
Venezuela
Uruguay
Ecuador
Verenigde Arabische Emiraten
Cuba (toegegeven, geen auto)
Jamaica
arabalifecom zegt
En Rusland en Australie
Leon zegt
Puch bouwt nog steeds auto’s… tot 1999 zelfs onder eigen naam, Puch GE 230, Puch GE 280 en de Puch GD 250….
Dat die meestal als Mercedes G verkocht worden,en zo ook het bekendst zijn, maar het is een ontwerp van Puch…