Omdat er twee dingen zijn waar niet over te twisten valt – smaak en cultuur – en omdat beide ten grondslag liggen aan welke auto dan ook, belichten de bloggers de komende tijd de verschillende landen waar onze geliefde vierwielers vandaan komen. Vanwaar die Duitse degelijkheid, die Zweedse veiligheid, dat Britse raffinement, het Amerikaanse comfort of Chinese kopieerdrift? Lees het in onze serie ‘Autoblog.world’.
Italië is een raar auto-land. Het meest succesvol zijn de hele kleintjes, supermini’s zoals de Panda en de 500, en de extremen, de supercars zoals Ferrari en Lamborghini. Alles wat er tussenin zit, verkoopt vooral in Italië zelf goed, maar daar buiten een stuk minder. Toch heeft Italie één waanzinnig pluspunt: ze zijn meesters in het ontwerpen van auto’s. Bedenk welke auto’s het mooiste zijn en de kans is levensgroot dat er een Italiaanse designer of designhuis voor tekende. Klinkende namen als Bertone, Ghia, Giugiaro (Italdesign), Michelotti, Pininfarina en Zagato hebben in de afgelopen eeuw vele bijzondere creaties ontworpen.
Die supercars en supermini’s hebben overigens nog een ding gemeen: in beide ben je absoluut de snelste op de weg. De Italiaanse rijstijl dicteert dat ieder gaatje op de weg benut kan worden en dat gaat makkelijker met een kleine auto. Bovendien zijn zelfs de langzaamste kleine Italiaanse auto’s sportief. Dat heeft te maken met karakter en de gewilligheid om de bestuurder de beschikking te geven over iedere laatste pk en kleine beetje extra toeren wat je als Italiaans motorblok in je hebt.
Alfa Romeo
Als er één merk is met een fanatieke aanhang is het wel Alfa Romeo. Alfisti verdedigen hun autokeuze met hand en tand. De niet alleen spreekwoordelijke slechte betrouwbaarheid van Alfa Romeo’s wordt weggewuifd met de volgende uitspraak: “Als die het doet, dan rijdt het wel zo lekker”.
Het huidige Alfa Romeo ontstond in 1910 uit SAID, de Italiaanse vestiging van het Franse automerk Darracq. Het bedrijf kreeg eerst de naam ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), tot het werd overgenomen door Nicola Romeo. Zonder de volledige historie van Alfa Romeo te willen beschrijven zijn er zeker wel een aantal sportieve hoogtepunten te noemen. Ene Enzo Ferrari gebruikte voor zijn renstal in eerste instantie Alfa Romeo’s, alvorens na de tweede wereldoorlog eigen auto’s te gaan ontwikkelen.
Tijdens de eerste jaar van de Formule 1 (1950) nam Ferrari deel met de Ferrari 125, maar het was Alfa Romeo die dat jaar de competitie domineerde. Ook in het tweede jaar van de Formule 1 was dit het geval en in beide jaren kon Alfa Romeo het wereldkampioenschap op zijn naam zetten. In de jaren vijftig en zestig produceerde Alfa Romeo liefhebberauto’s zoals de Giuletta, Giulia en Montreal. De jaren zeventig en tachtig werden gekenmerkt door ups en downs, waarna de Fiat groep in 1986 Alfa Romeo overnam.
Met de komst van de Alfa 164 leken de Italianen de koers te hebben ingezet om voortaan voorwielaangedreven auto’s te bouwen. Na het afscheid van de Alfa 75, SZ en de opvolging van de Spider konden de Alfisti geen nieuwe achterwielaandrijvers meer kopen bij Alfa Romeo. Nu heeft Alfa al aangekondigd dat de opvolger van de 166 de aandrijving weer achter krijgt.
De lancering van de Alfa 156 in september 1997 vormt een sleutelmoment in de herpositionering van Alfa Romeo op de Europese markt. De Alfa 156 werd verkozen tot Auto van het Jaar 1998; het was de eerste keer dat Alfa Romeo deze prestigieuze prijs won. In 2001 werd de Alfa 147 eveneens uitgeroepen tot Auto van het Jaar.
Ferrari
Als we één merk moeten kiezen waar liefhebbers in de wereld van watertanden dan is dat wel Ferrari. Natuurlijk zijn er ook andere merken supercars en er zijn ook andere autofabrikanten die deelnemen aan de Formule 1, maar Ferrari is de enige die compleet toegewijd is aan snelheid en sportiviteit. Oprichter Enzo Ferrari begon in 1923 als testcoureur bij Alfa Romeo, maar hij ging later op eigen voet verder.
Op 2 maart 1947 lanceerde Ferrari de eerste eigen auto: de Ferrari 125 S. Dat was meteen een twaalfcilinder, maar wel met een relatief kleine cilinderinhoud van 1,5 liter. Met een topvermogen van 118 pk sprintte de 125 S desondanks in 8 seconden naar de 100, voor die tijd zeker geen slechte prestatie.
Om de automobiele hoogtepunten van Ferrari te beschrijven is eerder een encyclopedie nodig dan een artikel hier op Autoblog. Laat ik eens een paar willekeurige hoogtepunten noemen:
De 250 GTO: vreselijk mooi. Mocht ik voor het dilemma worden gesteld of ik mijn vriendin zou willen ruilen voor een 250 GTO, dan levert dit zeker slapeloze nachten op.
De 348 TB: de eerste Ferrari waar ik even in mocht zitten. Achter het stuur ook nog, want op de passagiersstoel stond een kinderzitje.
De F40: gebouwd voor Ferrari’s 40e verjaardag. Een monster van een auto met een V8 met twee turbo’s, totaal vermogen: 478 pk. Ooit reed ik met mijn moeder in haar Panda in de Belgische Ardennen en werden we ingehaald door een F40 die minimaal 300 op de klok had staan. Indrukwekkend is nog een te laffe beschrijving.
Fiat
Fiat S.p.A. (Fabbrica Italiana Automobili Torino) is meer dan een autofabrikant, maar een Italiaans industrieel concern die ook uitgeverijen en fabrikanten voor landbouwmachines bezit. Daar gaan we verder niet op, de automobiele historie van Fiat is al meer dan interessant genoeg.
In 1899 werd op initiatief van Giovanni Agnelli in Turijn de Società Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino opgericht. In 1900 rolden de eerste 24 auto’s van de band in de fabriek in Corso Dante, waaronder de 3/12HP.
Fiat’s grootste makke lijkt dat ze tot nu toe niet in staat zijn geweest om grotere auto’s echt succesvol aan de man te brengen. De kleinere modellen zoals de Fiat Panda, 500, Punto, Grande Punto, Cinquecento zijn nooit aan te slepen. De grotere modellen zoals de Stilo, Croma en Regatta (ken je die nog) werden nooit verkooptoppers.
De Fiat groep heeft dan ook een serieuze poging gedaan om de automobiele tak te verkopen. In 2000 nam General Motor een groot belang in de automobiele activiteiten van Fiat. Onderdeel van de deal dat Fiat na vier jaar de gehele autodivisie aan GM kon verkopen tegen een eerlijke marktprijs. Indien GM dat niet wilde moesten ze 2 miljard dollar boete betalen en uiteindelijk is dat de optie die GM heeft gekozen. Inmiddels was de uitwisseling van onderdelen al aardig op gang gekomen. De GM producten (Astra, Vectra, Saab 9-3, BLS) kregen de lekkere JTD’s uit Italië en Alfa en Fiat mochten gebruik maken van de benzine blokken van GM. Over dat laatste wapenfeit waren de meeste autoliefhebbers wat minder enthousiast, hoewel met name Alfa de blokken behoorlijk onder handen nam.
Toch zijn de Italianen innovatief. De eerste personenauto met direct ingespoten diesel was de Fiat Croma in de jaren tachtig. Pas enkele jaren later maakte Volkswagen furore met de TDI’tjes.
Ook het hergebruik van platforms (zoals bij de A3, Golf, Octavia, Leon) hadden de Italianen eerder onder de knie. Midden jaren tachtig bouwde de Fiat groep met het Tipo 4 project een platform wat voor de Lancia Thema, Fiat Croma, Alfa Romeo 164 en Saab 9000 werd gebruikt. Met de Fiat 500, Panda en Grande Punto blijft Fiat weer succesvol op het terrein waar ze dat al jaren waren: het bouwen van compacte auto’s.
Lamborghini
Ferruccio Lamborghini is rijk geworden met het fabriceren van tractoren. Het verhaal gaat dat een splinternieuwe Ferrari die hij bezat in één jaar vier maal stuk ging. Toen Ferrucio Enzo Ferrari daar op aansprak, schijnt deze hem te hebben afgewimpeld en te hebben gezegd dat Ferrucio zich maar met het bouwen van tractoren moet bezig houden. Het bouwen van sportauto’s moest hij maar aan anderen over laten.
Dat viel niet helemaal goed bij Ferrucio en dus besloot hij om zelf maar een supersportwagen te bouwen. Slechts drie (!) maanden later werd de 350 GTV geïntroduceerd op de autosalon van Genève. Hiermee was een geduchte Ferrari concurrent geboren die met modellen als de 350/ 400 GT, de Miura, de Countach en de Diablo het leven van Ferrari zuur probeerde te maken. In tegenstelling tot Ferrari bouwde Lamborghini ooit wel een SUV: de fabuleuze LM002. De geruchten over een opvolger zijn er nog steeds, maar daar lijkt het voorlopig bij te blijven.
Nadat Ferrucio Lamborghini zijn bedrijf verkocht is Lamborghini onderdeel geweest van diverse autofabrikanten, waaronder Chrysler en het Indonesische MegaTech. Sinds 1998 is het bedrijf echter overgenomen door Audi, wat naast een verbetering van de kwaliteit ook leidde tot de geboorte van de Audi R8.
Lancia
Het merk Lancia lijdt een wat zieltogend bestaan met een op dit moment zeer incomplete modellenlijn. De Ypsilon en Thesis zijn in mijn ogen fabuleus gestileerde auto’s, maar ik lijk wel eens alleen te staan met deze mening. Bovendien heeft Lancia dan nog wel de Musa en Phedra MPV’s, maar een middenklasse hatchback, sedan of station ontbreken in het aanbod. Daarmee laat Lancia het grootste gedeelte van de markt links liggen, hoewel de aangekondigde Delta HPE daar hopelijk soelaas kan bieden.
Als buitenstaander leek Lancia’s grootste probleem welk imago het merk nu exact nastreeft. In Italië is het een chique merk, wat bijvoorbeeld vertaalt is in een auto als de Thesis, waarvan niet iedereen fan zal zijn. Denk je aan rallyrijden, dan moeten de Delta Integrale (in diverse vormen) en de Fulvia door je gedachten schieten. Beide Lancia creaties doen nog menig autohart sneller kloppen, maar voorlopig kunnen we alleen nog maar op de tweedehands markt terecht voor een sportieve Lancia. Mijn absolute persoonlijke favoriet is overigens de Lancia Thema 8.32. Een sober gestileerde sedan met een fabuleuze Ferrari V8 onder de motorkap. Het temperament van die V8 overvleugelt overigens de capaciteiten van de het voorwielaangedreven chassis, maar dat mag de pret niet drukken.
Van die autosport historie zien we in de huidige modellenlijn helaas niets terug, wellicht om de concurrentie met zustermerk Alfa Romeo te beperken.
Maserati
Het merk Maserati werd opgericht in 1914 door de zes gebroeders Maserati: Carlo, Bindo, Alfieri, Mario, Ettore en Ernesto. Pas in 1926 richtten zij zich op de productie van autos’s, in dat jaar lanceerde zij hun eerste raceauto: de Tipo 26. Alfieri Maserati nam in de Tipo deel aan de Targia Florio en won deze meteen. Een mooi begin voor een sportief merk als Maserati. In de jaren erna bleef Maserati actief in de racerij, maar pas in de vijftiger jaren werd besloten om straatauto’s te gaan bouwen.
In de jaren zestig en zeventig vestigde Maserati zijn reputatie als fabrikant van GT’s. Modellen zoals de Mexico, Ghibli, Bora, Merak, Kyalami en Quattroporte waren fijne reisauto’s waarmee je op een reis door Europa hoge gemiddeldes op de klok kon zetten.
In de jaren zeventig nam Citroën Maserati over. Zodoende vonden we de hydraulische techniek van Citroën in Maserati en met de SM kwam er de eerste (en laatste) Maserati powered Citroën op de markt. Eind jaren zeventig stond de boel er niet zo rooskleurig voor en kwam Maserati voor een symbolisch bedrag in handen van De Tomaso.
In de jaren tachtig lanceerde Maserati de Biturbo. Alleen de naam al is om te watertanden en de bijbehorende prestaties zijn indrukwekkend. De Biturbo is in diverse varianten gebouwd, waaronder Spyder, de vierdeurs 425 en 430 en diverse coupes zoals de 222, 228, 2.24V, Racing en de Ghibli II.
Begin jaren negentig ging Maserati over in handen van Fiat. Het eerste model onder het nieuwe bewind was de 3200 GT met de beroemde “boomerang” achterlichten. Ook een vernieuwde versie van de Quattroporte zag het levenslicht.
Rippance zegt
Mooi geschreven :) De F40 blijft een droomauto :D
Bertjan zegt
Ik ben het zeker met je eens wat betreft de Ypsilon en Thesis. Fantastische uitstraling en anders dan anders.
Leuk overzicht wederom.
Zephyr zegt
Bellisimo!
Hugo zegt
Multi benne!
PieterA zegt
Mooi overzicht, maar het is dacht ik Quattroporte ;) (aan elkaar geschreven dus)
bramwillemse zegt
leuk maar beknopt overzicht. Ik vind dat je lamborghini wat te kort doet Wouter, maar ik gok dat dat iets met persoonlijke voorkeur te maken heeft? :)
Jansen zegt
Aardig artikeltje, enkele missers (lees ook taaltechnisch nog eens door… zinnen zoals “Fiat S.p.A. (Fabbrica Italiana Automobili Torino) is meer dan een autofabrikant, maar een Italiaans industrieel concern die ook uitgeverijen fabrikanten voor landbouwmachines bezit.” lopen niet zo lekker, het is de Lambogini Miura, niet Muria en de SM was een Citroën powerd by Maserati, niet anders om. Er zitten nog wel wat dingetjes in, maar deze waren het meest in het oogspringend. Waarom worden de Franse merken niet genoemd in de kop? Ik stel voor: Franse zin om anders te zijn. Een overzicht als deze is natuurlijk bovendien nooit compleet, er zijn altijd wel op of aanmerkingen, jammer is het niet noemen van OSCA en de V8 modellen van Fiat )
Verder ben ik het met je eens dat de huidige Lancia modellen echt het einde zijn, Thesis en Ypsilon zijn echt het einde, jammer dat er echter concurenten op de markt zijn die aantrekkelijker zijn, de C6 is leuker dan de Thesis en de Ypsilon wordt overvleugeld door de Fiat 500.
Armada zegt
Mooi geschreven. Bij Ferrari mis ik alleen nog 1 model.
De 288 GTO.
Statler&Waldorf zegt
Goed artikel wouter!
Italiaanse auto’s zijn bijna altijd om van te watertanden.
dekster zegt
Bovendien zijn zelfs de langzaamste kleine Italiaanse auto sportief.
Moet dat niet zijn :
Bovendien zijn zelfs de langzaamste kleine Italiaanse auto‘s sportief.
of
Bovendien is zelfs de langzaamste kleine Italiaanse auto sportief.
dekster zegt
Mooi artikel, maar ik vond het wel spijtig dat je designhuizen links liet liggen.
vla zegt
damn was klassiekerrally er nu maar, wat zou hij vinden van de Thesis…
ik vind de Thesis één van de mooiste Lancia’s ooit gemaakt.
maar je vriendin inruilen voor een 250 GTO?…ik niet, tenzij om hem weer te verkopen voor 13 miljoen euro (!) want daarvoor en enkel daarvoor gaat hij onder de hamer.
btw sla me niet dood voor dit laatste, ik ken de historie heus wel, alle overwinningen, jaar na jaar na jaar…totdat de GT40 (ja toch?) daar een eind aan maakte, en die wagen zou ik wel willen. (niet ten koste van mijn vriendin (die ik overigens toch al kwijt ben) natuurlijk)
Christiano zegt
Ahhh mooi hoor, en wat betreft Lancia, dan staan we iig met z’n tween! Leuk stuk gast!
Rvh zegt
Leuk om dit te lezen! veel dingen wist ik nog niet.
maar die boomeranglichten…ik heb eens gehoort dat die in Europa worden vervangen door die lelijkere lichten… heeft iemand enig idee waarom dit is?
Jan C. zegt
De Montreal was jaren ’70.
RenJie zegt
“modellen als de 350/ 400 GT, – de Muria – , de Countach”
Bedoel je niet misschien Miura of zit ik ernaast? :)
Jan C. zegt
Lancia was een coureur voor Fiat.
Het delen van platformen is nog veeeeeeeeeeele malen ouder dan het voorbeeld wat je hier aanhaalt. Zelfs het dieselvoorbeeld is niet waar. Ook directe inspuiting bij diesels werd al eerder toegepast.
Classic Italian Car Driver zegt
Mooi en bekopt stuk. Jammer dat je niet veel verteld over Lancia. Ik had graag wat meer gelezen over de geschiedenis, omdat de meeste bezoekers niet echt bekend met Lancia zijn. Want de rallygeschiedenis begon niet met de Delta, maar de Fulvia Coupe!
Pomoek zegt
Goed om te lezen dat Lancia nog voldoende aanhangers heeft in de lage landen. Het interieur van de Thesis is wat mij betreft een automobiel design hoogtepunt. De voorkant blijft voor mij een beetje lastig. De kont is fantastisch, maar dat blijft een beetje het punt bij Lancia. De auto’s zien er vanuit sommige hoeken gezien fantastisch uit, en vanuit andere maar matig. B.v. ook de Delta Nuova. De Stratos blijft overigens tot aan mijn dood in mijn favoriete auto top 3.
Sjon zegt
Alfa 164 moet 146 zijn denk ik ;)
De 348 TB was een dieptepunt van Ferrari, mooi van buiten, gigantisch onbetrouwbaar van binnen. De opvolger 355 met het design nog een stuk mooier was een gigantisch succes en relatief redelijk betrouwbaar en zie ik dus stukken meer als een hoogtepunt.
sus zegt
@Rvh : De boomerang lichten lichten van de 3200 gt zijn al een jaar of 3 (? , ongeveer) vervangen door een gewoon lichtblok.
Dat is gebeurd toen hij een facelift kreeg en de naam van 3200 naar 4200 gt ging. De 3.2 biturbo werd vervangen door een 4.2 atmosferisch.
Maserati’s verhaal is dat de lichten vervangen werden voor de amerikaanse markt maar daar waren ze er helemaal niet zo blij mee.
Leuk stuk trouwens !
Ik ben al lang aan het twijfelen om me een italiaan aan te schaffen.
En dan denk ik aan een 147 gta of gt 3.2 v6.
Italiaanse auto’s zijn top!
floryn zegt
ik geloof dat we van deze artikelen net zo goed een autowiki artikel kunnen maken zodat iedereen die nog iets wil toevoegen over designhuizen, lancia delta integrale’s, cultuur enz enz dat kan doen want wouter heeft zeker best wat werk gestoken in dit artikel, maar het dekt de lading nog lang niet.
viva italia
WTFF!! zegt
Waterbloempjes:)
Mooi stukje ik mis alleen de Enzo de auto die vernoemd is naar de oprichter,
en wouter over je vriendin die je zou inruilen je kan naar het stadhuis rijden om te trouwen in een 250 GTO dus je kan t ook allebei nemen
Citrofiel zegt
Eindelijk een leuk land besproken. ;) Go Italia!!! Over Lancia, ik moet zeggen dat ik waardeer dat ze anders zijn, maar ik vind het niet mooi. De Ypsilon is te klein en te vrouwelijk, de Thesis heeft een heel saaie lijn eigenlijk (waarvan de aandacht wordt afgeleid door de lelijke koplampen en mooie achterlichten). De Musa en Phedra zijn gewoon FIATs. Ook vind ik de ouderwetse grille niet staan op de moderne ontwerpen. Tóch vind ik het nog een topmerk, en ik hoop dat het weer goed komt.
@ sus; Stop met twijfelen! Gewoon doen! :P
Citrofiel zegt
@ floryn; Dat zou leuk zijn, dan wordt het hééél uitgebreid, en wordt het een soort encyclopedie voor ons! :D
Jan C. zegt
Gewoon toevoegen onder http://nl.wikipedia.org/wiki/Lancia of maak een nieuw artikel aan, http://nl.wikipedia.org/wiki/De_geschiedenis_van_de_auto_in_Italië ofzo.
Zephyr zegt
En Pagani? Ik weet dat het van Argetijns ontwerp is, maar toch.
Zephyr zegt
Argentijns, excusez.
Giovanni zegt
Geweldig leuk stukje om te lezen. Nu eens niet de meest voor de hand liggende Italiaanse modellen. Kleine schoonheidsfoutjes in zo’n stukje storen me totaal niet. Misschien is het leuk om in de reakties wat dingen toe te voegen?
Bijvoorbeeld: Alfa die met haar Alfetta bodemplaat een auto als een GTV een basis meegaf, de Giulietta en de 75 die op vrijwel dezelfde bodemplaat stonden, en als klap op de vuurpijl nog een badkuip van een SZ/RZ produceerde op wederom dezelfde basis. (ding reed ontzettend goed overigens)
Dan de Ritmo, die een doorontwikkeling van de 128 was, zusje Delta was op hetzelfde platform gebaseerd, de Regatta en de Prisma idem.
Auto’s die inmiddels totaal vergeten zijn, zoals de Fiat 127 Sport, de A112 Abarth en de 128 Sportcoupe, X1/9, stuk voor stuk modellen waar het Italiaanse temprament volledig tot uiting kwam. Ik krijg nog een brede glimlach op m’n gezicht als ik aan de tijd terug denk dat ik met die wagentjes onderweg was van en naar het zonnige zuiden. Superlichte motoren waar een gang is zat waar je serieus bang van werd. Je voelde je een echte held als je 180km/u op het tellertje van je A112 Abarth met 1049cc toverde, gaf meer emotie dan 240km/u op het klokje van m’n huidige 156 2.5 24V.
En die boomerang achterlichten van de 3200GT? Die hadden ze NOOIT moeten laten verdwijnen, maar dat is m’n persoonlijke smaak.
floryn zegt
@ JAn C.
ik bedoel niet óp wikipedia maar op autoblog een soort encyclopedie beginnen met een hoop informatie en pics en video’s en dan kan iedereen z’n kennis daarop zetten.
remco zegt
Je vriendin inruilen voor een ferrari 250 GTO dat zou ik altijd doen want met een 250 GTO heb je aan vrouwen geen te kort of je rijd er een tijdje in verkoopt hem weer en dan kan je de rest van je leven zo vaak naar de dames van lichte zeden als je maar wilt :P
Jan C. zegt
@floryn: Dat was me duidelijk, maar is dat niet het paard achter de wagen spannen? Er is al een mooi platform dat kwijt te kunnen.
Frostbite zegt
Mooi stukje! Misschien wat te kort, maar er valt ook zoveel te vertellen…
Wanneer doen we Japan???
Nooit gedacht dat ik het ooit zou zeggen maar Fiat heeft nu toch wel heel begeerlijke autootjes neergezet met de Grande Punto en de Bravo. Ik heb er nog niet in gereden, wel in gezeten, en wat dan opvalt is de mooie materialen en het gevoel voor design. Dan snap je ineens waar die liefde voor Italianen vandaan komt.
Boxster zegt
@Jansen Als je commentaar hebt op de grammatica van een ander, moet je er in ieder geval voor zorgen dat je eigen stukje niet bol staat van de taalfouten ;-)
slick rick zegt
komkomer nieuws ????
ieder zijn hobby of merk .
miste ook wat van lancia modellen of waar italie rijders met een tand kunnen beamen .
dat hok volk krijgt meer aandacht rest die een echt italiaans merk zeer kunnen
bekoren moeten maar zelf gaan zoeken .
afkraken van een paar merken is zo out of date .
als je een fan bent van een italiaans merk weet je beter kraak je de rest af , je kijkt er wel naa maar je heb er niks mee .
wat ik net leest komt hier over als komkomer verhaal .
italiaanse merken lopen meestal meer voor op dat zg hok volk .
dat het niet altijd uit de verf komt komt door de tijds druk .
das pas als italie rijder een passie imago prob of niet gaat er om dat er dan in een straat een italo bella staat en geen lease hok model ( waar er momenteel teveel van staan en dan nog in een kleur ??? erg hollands )
ondanks dat miste ik wat meer van lancia !!!!!
later s
Pizza zegt
Multo bene!
de sjonnies zegt
Ach ja, de schoonheid van de Italianen, het dashboard met de kobaltblauwe Veglia meters van de Giulia Super Nuova, het bijterige geluid van de A112 Abarth, de beste Mini kwam uit Italie de Innocenti Cooper 1300.
Italiaanse auto’s zijn net als Italiaanse vrouwen, al draagt een Italiaanse vrouw een vuilniszak, ze weet er toch nog elegant uit te zien !
Esprit_de_Flandre zegt
Deel 2 uitsluitend over Italiaanse designbureaus? Is ook veel over te schrijven. En veel foto’s te vinden van Adembenemende Concepts en Prototypes.
que? zegt
Wil iemand ff slick rick’s commentaar vertalen in het Nederlands?
VivelaFRANCE zegt
Aaah! Prachtige auto’s! Na Frankrijk het land met de mooiste auto’s! Vooral Lancia doet het goed. Prachtig… Net zoals het eten; Frans eten is natuurlijk het lekkerst, maar daarna Italiaans eten! France – Goud, Italia -Zilver, en daarna?
Arie Nap zegt
Wouter je bent niet de enige die de Thesis mooi vind, ik vind het ook echt een stijlvolle auto, jammer dat je er zo weinig van ziet !! Aan de andere kant maakt dat ze wel exclusief :)
Alfa kan mij trouwens op dit moment niet echt bekoren, zo’n beetje alle modellen zijn zwaarlijvig en voorwiel aangedreven, oude Alfa’s waren juist licht en RWD, wereld van verschil, als ik een Alfa 75 voor weinig tegenkom denk ik dat ik mij niet kan inhouden :)
Paolo zegt
Wouter, als ik het zo lees zitten er een hoop lezers te wachten op een Lancia-special. En daar mag je van mij de Thema uitvoerig in behandelen ;-) Dus als je nog ‘ns tijd over hebt….
Murrrphy zegt
Giovanni schreef al over de Ritmo. Die miste ik ook al, toch de auto waarin ik heb leren rijden.
(OK ik begon in een Ascona, maar dat heb ik verdrongen…)
Klassiekerrally zegt
Italia! De eerste auto waar ik veel in reed was een Alfa Romeo Alfasud Sprint 1.5.
Oranje. Fijne auto, fijn geluid, fijne motor en een fijn onderstel. Maar roesten!!!!
Alleen de Ritmo die ik ooit had roestte erger. Maar die reed ook erg fijn.
Classic Italian Car Driver zegt
@ Arie Nap, daarom heb je me dus overboden op Marktplaats…..:) Die grijze twinspark weet je wel…
Julian zegt
ik denk dat wouter hier een grove zonde begaan is door de 8c Competizione niet te noemen…
Ilquadrifoglio zegt
Ook mis ik de racehistorie, die als een rode draad door de Italiaanse autogeschiedenis loopt…
Tijmen zegt
Bij Lancia ben je ook iets vegeten: de Stratos! Dit is toch echt een van DE iconen op rallysport gebied…
tekkie zegt
mooi stuk. mijn favoriet blijft toch altijd de maserati ghibli
Nick zegt
Heb alleen Ferrari gelezen, daar gaat het gewoon om in Italië en de rest van de wereld. Neem nou bijvoorbeeld de Formule 1, in Italië is gewoon heeeelemaal niemand voor een coureur als Fisichelle of Trullie, nou misschien een paar. Iedereen is Ferrari-gek! En zo hoort het natuurlijk ;)
jvc zegt
Bellisimo!
Dedra Turbo zegt
Lancia heeft een rijkere geschiedenis dan iedereen zou denken of weten. vind dit artikel mooi samengevat maar wat velen ook niet weten van lancia is dat de 037 de laatste achterwielaangedreven auto was die een wereldtitel haalde en zelfs de “legendarische” (toen dominerende) audi quatro stof heeft laten ruiken met Toivonen achter het stuur.
ook nog dit wat de duitsers van de italianen geleerd hebben is de Turbo en Compressor samen gebruiken. deze techniek gebruikt VW vandaag op een 1.4l als ik me niet vergis. deze tecchniek werd begin jaren 80 gebruikt in de Delta S4 (dit noem ik pas een legendarische auto) wat spijtig genoeg een zelfcremerende doodskist was en het einde van de groep B rally betekende… om maar te zeggen de S4 was een 1800 met maar liefst 550pk en woog iets van 850kg en schoot in 2,5seconden naar 100 km/h. zoiets als een F1 wagen vandaag doet :-)
Dedra Turbo zegt
@ Vive la FRANCE! 1. het is algemee bekend dat italiaanse keuken de Franse overtreft…. einde discussie hierover
2. Franse design? wtf heb je renault bekeken? lelijkste gamma oooit, ik bedoel, die rare auto’s die lelijker zijn dan de multipla? als ik een bazooka in handen mocht hebben waren dat de auto’s die ik het eerst van de baan zoou knallen!!! peugeot overdrijft met die bumpers, het lijken speelgoedauto’s. citroën, ja das nog ok. hierover ook einde discussie
:-)
Dedra Turbo zegt
http://www.youtube.com/watch?v=CRt0epipxQI&mode=related&search=
gewoon omdat ik dit de meest geweldige auto ooit vind!
nicos zegt
De 250 GTO staat erbij dus alles is in orde :D
VivelaFRANCE zegt
@ dedra turbo
sorry, maar zo te zien heb jij nog nooit een goede eendeborstfilet met pepersaus, plateau de fruits de mer of een tarte tatin in een goed Frans restaurant gegeten! Daar VALT gewoon niet over te twisten!
En dan de auto’s. Ik ben het een beetje met je eens dat sommige goedkopere Franse auto’s lelijk zijn, vooral die van Renault. Bijvoorbeeld de Mégane Sedan. Maar als ik die achterwegen laat, en óók naar de klassiekers kijk dan, zijn ze zeker wel prachtig! Neem bijvoorbeeld de Citroën C6, DS, de concept cars van Citroën, de Renault 4CV, de Renault Vel Satis, de concept cars van Renault, Peugeot 607 of de vele andere prachtige concept cars van Peugeot! Prachtig gewoon. En zeg dan niet dat je een of andere BMW of Mercedes mooier vindt dan de Citroën C6, Peugeot 607 of de Renault Vel Satis! En over die Renault Mégane gesproken; die produceren ze gewoon voor de minder rijken onder ons, zodat ze toch een redelijke goede en ruíme auto hebben, voor een lage prijs. Zo dekken de Franse merken alle doelgroepen: de student (Peugeot 107), het kleinere gezin (Citroën C3), het gezin (Renault Mégane, Peugeot 307 of Citroën C4), de kantoorganger (Citroën C5 of Renault Laguna), het grote gezin (Citroën C4 Picasso) het grote gezin + kantoorganger (Renault Espace) de directeur/designer/senior (Citroën C6, Peugeot 607) en de vrijetijdsbesteder/vrouw (Peugeot 207 CC, Citroën Pluriel)
Zo… En voortaan eerst denken dan doen :- ) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fiat Coupe 20v turbo zegt
Mijn complimenten voor een zeer interessant stuk over mijn favoriete auto land
Maar ik mis toch een aantal belangrijke iconen uit de italiaanse auto-geschiedenis:
de Lancia 037 & de Stratos
de oude Fiat Coupés oa. de 124 en de 1500 en de snelste Fiat ooit.
de 288 gto
de Maserati Barchetta
de Alfa 33/2/3/4 serie
Viva Italia!
Dedra Turbo zegt
@ vive la france
is dat niet wat fiat ook doet? modellen creeeren voor de minder rijken onder ons? toch zijn die veel mooier van design… de 607 en de C6 zijn idd mooie auto’s maar dan kom je in de klassse van de 166 en de Thesis. (begin niet te zagen zoals de andere meelpoers dat thesis een rare auto is, ok tis een gewaagd model, maar tis andders dan de doordeweekse design…) als je spreekt over midddennklassers vergeliijk bravo en die rare renault, vergelijk grande punto met clio, vergelijk 500 met twingo (alhoewel moet eerlijk toegeven dat ik dit de mooiste auto bij renault vind, en dt ik respect heb voor de oude twingo) op peu en cit heb ik niet echt iets tegen. de klassiekers van frankrijk zie ik nog steeds graag, maar dat is de dag van vandaag niet meer zo…
ik heb die eendenborst nooit gegeten, moet eerlijk toegeven. maar dan heb je noooit een bord pasta van mn oma nooit geproefd. geloof me dan spreek je anders! :-) ze heeft heeeeeeeeel wat mensen weten te overtuigen dat een simpel bord beter is dan eender welk superdeluxe gerecht…
VIVA ITALIA!!!
Dedra Turbo zegt
uhm correctie meelpoers = meeelopers….
Citrofiel zegt
@ Dedra Turbo en Vive la France!; Ik meng me er maar niet in, maar ik wil even kwijt dat jullie een oneindige discussie voeren. Over smaken valt geen objectieve conclusie te vormen. Frankrijk en Italië bouw(d)en beide mooie auto’s en hebben beide een lekkere keuken. Je kunt wel doorzagen, maar klaar met deze discussie ben je nooit. Veel succes nog. ;)