Het is iets voor zevenen op een donderdagochtend. Ik sta op een perron, net zoals vele anderen te wachten op de stoptrein. Voor het eerst sinds een lange tijd ga ik met de trein naar Utrecht Centraal. Het regent pijpenstelen op deze donkere herfstochtend. Als je geen last hebt van een depressie zou je die hier wel krijgen. Op het hele perron is geen overkapping te bekennen, alleen een heel klein veel te vol glazen hokje waar het condens hoog op de ruiten zit. Ik zie dat de fietsenstallingen net zijn vernieuwd. De fietsen hebben het hier beter dan de passagiers want die hebben prachtige grote glazen overkappingen, de fietsen zouden ook eens nat worden. De passagiers zijn blijkbaar minder belangrijk. Hoe kun je zo in vredesnaam mensen bewegen om in de trein te gaan zitten?
Is dit een serieus alternatief voor het uit de garage rijden van je eigen auto? Als je het zo bekijkt niet, maar op deze manier kan ik in de trein wel mooi wat werk afmaken, dat dan weer wel. Maar laat je me de keuze, dan stap ik toch veel liever in de auto, dan neem ik maar wat files op de koop toe. Over files gesproken, laatst kwam ik weer in langzaam rijdend tot stilstaand verkeer terecht, natuurlijk net toen ik een keer haast had. Wat was (natuurlijk) het geval, een vrachtwagenchauffeur vond het weer eens noodzakelijk zijn collega (te proberen) in te halen met een vergelijkbare snelheid. Gevolg: een rij auto’s van hier tot Tokyo. Er wordt zo vaak gezegd dat files niet het gevolg zijn van inhalende vrachtwagens, maar waarom zie ik het dan steeds weer gebeuren? Ik ken meerdere vrachtwagenchauffeurs en dat zijn stuk voor stuk geweldige mensen, maar toch…, alsjeblieft!! Als je zo graag een wedstrijdje wilt doen, organiseer dan gewoon een uitje naar de kartbaan voor alle chauffeurs, mag je ongestoord proberen iedereen in te halen, maar doe dat niet op de normale weg!! Het veroorzaakt bij zoveel mensen irritatie en de files kosten handenvol geld, doe daar wat leuks mee. Een snelweg is om, het woord zegt het al, snel te rijden en niet met een gangetje van 80 of minder.
Het is ongeveer kwart voor acht en het wordt al lichter. Ik zie naast het spoor de auto’s al in lange rijen in de file staan terwijl ik rustig door rijd. Is de trein dan toch zo gek nog niet…?
Ach, ik pak de volgende keer de auto, bij gebrek aan beter!
Jez zegt
Ach, de trein is gewoon diep kudt. Overal hard pratende, bellende, te-harde-muziek-luisterende mensen. Altijd te laat, nooit plaats,…
En dan ook nog eens veel te duur voor wat je krijgt.
Nee doe mij maar een auto! Alleen als het echt niet anders kan, ik fiets nog liever 20km dan dat stuk op de trein te gaan zitten en er weer 5 euro voor te betalen.
*/rant*
RenesisHP zegt
Karten is hartstikke gezellig met een paar man. Een volle heat met idioten is een stuk minder gezellig. Dan gebeuren er de meest bizarre ongelukken. Meestal te wijten aan mensen die het verschil tussen een kart en een botsauto nog niet ontdekt hebben.
Citrofiel zegt
Ik zit wekelijks zo’n drie a vier uur in de trein, en het is best uit te houden. Het zal wel aan de tijden liggen, maar ik heb genoeg plek, en gewoon rustig muziek luisteren (niet hard) laat je tot rust komen. Daarbij is het voor mij ook nog eens gratis, dan kan het niet meer stuk. ;)
Supersport zegt
Met de trein reizen is zeker een goed alternatief voor de auto, zeker als je midden in een drukke stad in de randstad woont. Lekker comfortabel een krantje lezen, en van medereizigers heb je in het algemeen weinig last.
Maar als je in een rustige provincie woont, dan is de auto toch echt sneller.
Jozo zegt
De trein is een noodzakelijk kwaad voor studenten en geitenwollen-sokken.
bozewolf zegt
Niks mis met de trein.
Over Arriva heb ik dan wel weer het een en ander te mekkeren.
RenJie zegt
Ben zeer benieuwd welk station dat is! Zoek maar eens een plek op Utrecht CS waar je NIET nat wordt!
Laue zegt
mijn studententijdperk+treinervaringen heeft weinig positieve kanten gekend.
is dit trouwend de vrijdagmiddag-depressie-Collum? ik lees liever iets vrolijks rond deze tijd.
autoblogger zegt
@Laue: helemaal gelijk! hoop dat dit vrolijk genoeg is: ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/09/video-heffner-twin-turbo-lamborghini-gallardo-superleggera-1050-pk
Valleyman zegt
Never again, liever een heat vol idioten op de kartbaan dan 5 minuten op een spitsuurtrein.
Tinus zegt
Idd noodzakelijk kwaad als student.
Ben student-af dus NOOIT meer!
Vooral waar je tegenover elkaar zit zijn verschrikkelijk! Zit er zo’n lelijk wijf naar je ballen te staren, bah!
Emile_Benz zegt
@Tinus: En als ’t ’n lekker ding was, vond je ’t zeker niet erg… :wink:
YK zegt
@Tinus: bedek je ballen, oen! :roll:
OT: Kheb nu al 1,5 maand zo’n OV-jaarkaart + OV-chipkaart. Tot nu toe maar drie keer gebruikt, het leed van de bus, trein, tram, regen, kou etc. etc. weegt niet op tegen m’n kacheltje + comfortabele stoel… Heb dan wel het voordeel van de A44, daar staat bijna nooit file. ;)
Stef_4 zegt
Het lastige van een trein is dat je afhankelijk bent van de tijden wanneer dat ding (niet) rijdt..
Ik heb nou als student een OV dus dan is de auto geen optie..vooral niet als je altijd in de spits midden in Eindhoven moet zijn..
Enrique zegt
Ach, ik reis met de trein wel eens van stad naar stad (randstad) en dan wel eerste klas, merk daar wel veel verschil in. 2e klasse is altijd rumoerig en druk, terwijl je in de eerste klasse coupe’s prima een krantje kunt lezen zonder dat je gestoord wordt door te luide muziek of hard pratende mensen. Daarbij is het in de randstad mijns insziens niet rendabel om met de auto tussen Amsterdam en Utrecht bijvoorbeeld te reizen. Als ik naar een dorp moet echter, pak ik absoluut de auto. Zonder enige twijfel.
Majinstar zegt
Sorry maar dit is echt een waardeloze column.
matthis zegt
Ik denk dat je mensen pas massaal in de trein krijgt als een ritje Amsterdam – Enschede 30 min duurt ipv 2 uur
Susp1cious zegt
@ Majinstar,
Gelukkig onderbouw je jouw kritiek met hele sterke argumenten!
Geef tenminste aan waarom je dat vindt!
Je kan zeggen dat het een eindeloos onderwerp is, dat de revu al zo vaak gepasseerd is dat we ons kunnen afvragen of de discussie nog wel zinvol is.
Aan de andere kant. Een column is er om een mening uit te lokken van anderen en daarin slaagt dit geijkte onderwerp dus echt wel en daarmee ook de schrijver ervan.
Alpitlum zegt
Alle vrachtverkeer van de linker rijstrook, altijd!
Simpson zegt
@majin: geeneens sorry, maar dat dat is een waardeloze reactie!
OT: tuurlijk, de trein is te duur en hopeloos verouderd, er zijn teveel (lege) eersteklas coupes en algeheel wel voor verbetering vatbaar.
Maar als je die nadelen voor lief neemt, is het toch zo gek nog niet. als je niet instapt waar iedereen instapt, maar even de tijd neemt om naar de kop of staart van de trein te lopen, heb je plek zat en rust op de koop toe.
ik zit liever een uur in de trein dan een half uur in de file
Vincenzo zegt
@Tinus…….that’s all you gonna get, live with it!
davido89 zegt
ja ik vind auto ook veel relaxter maar ik woon in denhaag en studeer in amsterdam en van den haag naar amsterdam is met de trein 50 minuten, daar kan je met de auto nooit tegenop dus alleen op bepaalde trajecten is de trein echt veel beter maar in t weekend neem ik de auto
Rodney zegt
Niks mis met deze site, maar ik zou wel eens wat vernieuwends willen lezen. Na tig keer gelezen te hebben dat treinen zo slecht zijn, vrachtwagenchauffeurs niet moeten inhalen, caravans verboden zouden moeten worden en audi een wannabe premium-merk is, gaat het allemaal een beetje vervelen. Jullie blijven nogal in dezelfde thema’s hangen. Verzin eens wat nieuws!
roadronner zegt
Treinen kan best comfortabel zijn. Probeer met je baas te regelen dat je een OV-kaart krijgt voor de 1e klasse. Heerlijk comfortabel, zelfs met stopcontact voor je laptop! Als je naar grote steden gaat (amsterdam, utrecht) dan is de trein best een goed alternatief. Hét grote nadeel van de trein is dat je afhankelijk bent van de locaties van stations. Als jij ergens anders zijn moet, moet je weer verder reizen, en dat kost tijd en moeite, en juist daarom gaat lang niet iedereen met de trein.
Majinstar zegt
@ Suspicious:
Knap dat jij mijn sterke argumenten begrijpt en ziet ? Vindt jij het niet stom dat wanneer je bijna altijd de auto pakt en na een lange tijd gebruik maakt van het openbaar vervoer, wat achteraf niet bevalt, waarbij je al van te voren wist dat je de volgende keer toch weer de auto pakt om daar een column over te schrijven ?
De reden waarom dit onderwerp meningen ontlokt is omdat het van dezelfde niveau is als dat van de gemiddelde member. Vandaar je emotionele reactie.
Misschien kan je volgende keer vragen of diezelfde columnist een column maakt over een broodje pindakaas, maar toch voor de jam gaat, omdat hij zich ergert aan de pindakaas omdat dit trager smeert dan jam ?
Vince zegt
Ik ga meerdere keren per week van Rotterdam naar Amsterdam met de trein. Daar kun je qua tijd niet tegenop met de auto (zeker niet met de Fyra) en het is nog goedkoper ook. Tot nu toe ALTIJD kunnen zitten (ook met 2e klas kaartjes). Het is confortabel en je kan onderweg jezelf nog nuttig maken ook. Dus waarom niet?
Bart zegt
Combinatie oplossing: GRATIS OPENBAAR VERVOER voor mensen t/m 18 en 65 jaar en ouder plus mensen van 18 tot 23 jaar betalen bv. 300 euro per jaar voor ov jaarkaart dus geen studentenkaart, EN WERKGEVER verplichten te betalen voor de OV JAARKAART of TRAJECTJAARKAART voor werknemers , dus geen kilometervergoeding te beginnen bij overheidsbedrijven, gevolgd door semi-overheid (bv. S.V.B.) en dan commerciele bedrijven, zo kan Prorail samen met de vervoersbedrijven erop in kunnen springen.
M3_lover zegt
Is wel k*t vrachtwagen op de linkerstrook alhoewel ik moet zeggen dat het bijna altijd auto’s zijn die links rijden en blijven rijden. Verschrikkelijk irritant. Zij rijden 119 of 120 en jij moet je er dan ook maar aan houden! Bah Ik sjeez ze dan wel voorbij langs rechts en wordt dan meestal aanzien als wegpiraat en flitsen ze eindeloos met hun grootlichten. Best niet op reageren…
Jaap zegt
@M3_lover: of nog erger: automobilisten die links met 100 gaan inhalen, en links blijven plakken. Inhalen zou je minimaal met 120-140 moeten doen, ter bevordering van de doorstroming…
Vince zegt
@Jaap: Waarom is de trein geen serieus alternatief? Wat jij zegt geldt sinds de privatisering van de NS al lang niet meer, en bovendien, wat denk je dat het aanleggen en onderhouden van het wegennetwerk en bijbehoren kost? Inderdaad, dat is een stuk meer. Ik heb nooit last van stinkende perrons en als je eerste klas reist heb je ook geen last van medetreingebruikers. En ook jammer dat je meteen generaliseerd, in de trein kun je prima doorwerken, iets dat je in de auto niet lukt.
Jaap zegt
De trein is geen serieus alternatief, zeker niet als je weet dat elke euro die je besteedt het dubbele aan subsidie kost. De trein wordt virtueel aantrekkelijk gemaakt, op kosten vande automobilist. En dan nog: stinkende perrons, stinkende medereizigers die herrie maken, griep rondniesen, irritant doen. Aan echt werken kom je niet toe. Soms is een trein helemaal leeg, dan weer bomvol. Fietsen, bus, trein, bus. Van deur tot deur is ellende. De trein is voor studenten, ambtenaren en paupers…
Laurens zegt
Als back-up vervoersmogelijkheid is het handig. En het lijkt erop alsof de reiziger de kosten tegenwoordig zelf voor zijn/haar rekening neemt (?).
De automobilist is nog steeds een melkkoe daarentegen, straks wordt dat de op fossiele brandstof rijdende automobilist. Electrisch rijden wordt het nieuwe OV, qua prijsbeleid. Of het milieu er beter van wordt, is niet van belang, zie hybride (over)subsidiëring. Nemen, niet geven…
J. zegt
Ik ga elke dag met de trein naar m’n werk maar kan de problemen die anderen hier beschrijven heel goed begrijpen.
Ik heb namelijk nog een paar voordelen die het reizen met de trein dragelijk maken:
Komt de trein niet? Terug naar huis en een dagje thuis werken.
Drukte? Ik zit tegen het eindpunt van de trein aan, nooit last van.
Oh en irritante mensen? Daartegen werkt een iPod wel goed, en niet te hard zetten natuurlijk want dan ben je zelf irritant :P
Ik ga overigens binnenkort wel met de auto reizen, de reden is simpel. De trein kost me dan niks maar van deur tot deur is het 2x langer dan met de auto en ik heb de laatste tijd een gebrek aan tijd :)
DafMaf zegt
Van de zomer reed ik van Castelldefels naar Barcelona voor 75 cent per enkeltje. Dertig kilometer! Daarvoor kun je niet met de auto.
Ook valt het me op dat in Frankrijk de dubbeldekkers zo zijn ingericht dat je er heel snel in- en uitstapt. Waarom neemt NS zo’n indeling niet over?
Verder reis ik even vaak met de auto als met de trein, maar binnen de Randstad liefst met de trein. Die is wel duur, maar een retour Utrecht-Amsterdam is even duur als twee uur parkeren. Dus, met de trein als het kan, met de auto als het niet anders kan
Susp1cious zegt
@Majinstar,
Mijn reactie naar jou is alleen om het feit dat ik hier vaak comments zie die slechts één zin bevatten. Dat vind ik nogal onzinnig, aangezien er hier een poging gedaan wordt een discussie aan te wakkeren.
Als jij het niveau van de gemiddelde bezoeker/discussie van deze website onder de maat vindt, waarom schrijf je dan zelf niet wat sterker commentaar. Dan kan je het niveau een beetje optrekken naar je ‘eigen standaard’.
Als laatste heb je een spelfout in je tweede zin! Het is:’Vind jij’. Zonder ’t’ dus.
Laat iedereen lekker z’n ding doen zonder nutteloos commentaar te plaatsen. Reageer liever met wat inhoud. Dan ga ik ook niet azijnpissen over grammatica.
Ja, je hebt gelijk dat de uitkomst van dit artikel voorspelbaar was, omdat mensen mensen nou eenmaal sterke persoonlijke voorkeuren hebben die vaak niets te maken hebben met rationele afwegingen. Ik ga ook persoonlijk liever met de auto voor allerlei redenen. Sommige in mijn ogen rationeel, de andere wat minder. Hoofdreden: Ik kan komen en gaan wanneer ik zelf wil!
Alpitlum zegt
@Susp1cious:
Korte reactie: Mooi gesproken:)
Ibanez zegt
de trein brengt je van een plek waar je niet vandaan komt naar een plek waar je niet wil zijn voor een prijs die je niet wil betalen.
daarom pakt men de auto, en met reden.
heb het 4 maanden gratis gedaan voor m’n werk, met een fiets op begin en eindpunt was het best te doen, al duurt het wel gewoon veel langer. in die 4 maanden trouwens maar 3 keer serieus vertraging gehad (5 min telt niet mee, let je in de auto ook niet op) dus op zich valt het wel mee.
Joost zegt
De trein zou inderdaad een goed alternatief zijn. Maar wat ik altijd zo jammer vind is dat de fanatieke trein reizigers nooit de tijd rekenen die het hen kost van deur tot deur? een half uur heen naar het station en vanaf daar nog overstappen op de metro om op plaats van bestemming te komen.
Maurice16 zegt
Met de NS is niks mis (traject Arnhem-Nijmegen), altijd plaats en bijna nooit overvol. Enige belachelijke vind ik die stilte-coupé’s. Syntus daarentegen is echt drie niks, die dingen lijken meer op bussen in plaats van treinen. :P
De colomn vind ik deze keer overigens wat minder..
sir_smokalot zegt
@Maurice16: Klopt, ik zat me laatst na een autorit Nijmegen-Arnhem (centrum-centrum)af te vragen hoe vaak ik dat stuk in de trein in dezelfde tijd heen en weer had kunnen gaan.
Gokte een keer of 4-5.
Hadden de Romeinen de Waal maar nooit uitgevonden….
Appelscha zegt
Wees blij dat er zo veel mensen met de trein reizen: als zij ook allemaal de auto zouden pakken, waren de files nog veel langer!
8 zegt
Wat een kutstukje zeg. Je zal wel een kilometer of 10 rijden dan op jaarbasis als je 80 /95 km/h al als file beschouwd.
Fijn dat je dit met ons wilde delen.
majinstar zegt
@ Supspicious:
Ik heb altijd op school geleerd dat wanneer men in de JIJ vorm praat er altijd een t achter de IK vorm komt, maar misschien loop ik alweer achter t.o.v. jou ( ik vind – jij vindt – ik ben – jij bent ) ?
Ik hoef mijn commentaar en kritiek niet gegrond te onderbouwen met eventuele argumenten. Het is leuk voor je gemoedstoestand dat je lange berichten typt om interessant over te komen, maar het heeft gewoon geen inhoud. Je laatste alinea bewijst alleen al wat ik in mijn eerste post aangaf. Waarom dan de moeite nemen om te typen ?
Zo en nu even in jouw taal reageren: Jij heb zeker je mavo diploma behaald.
PloegR zegt
1)NS IRM Regiorunner
Wel erg makkelijk hoor, zo’n quiz!
cdp1193 zegt
De trein valt nog mee vind ik, maar de tram of bus kan echt vreselijk zijn. Maar gisteren was het echt erg: ik ga samen met vrienden met de tram tot aan de rand van de stad omdat we dan geen halfuur in het stadsverkeer staan te wachten en daar stond hij dus te wachten en juist als we daar de tram uitstappen begint er daar een die ook op de tram zat met stenen (die onder de sporen liggen) naar ons te smijten, dus we vertrekken en dan begint er daar iemand met stenen naar die vriend zijn auto te smijten! En dat was nog een van de mindere dingen die we daar meegemaakt hebben.
sjouwveur zegt
Wat een kulverhaal over stilstaan door inhalende vrachtwagens.
Als het al stil zou staan door een inhalende vrachtwagen, zit je er veel te ver achter om te kunnen zien wat er vooraan gebeurt is.
Makkelijk kankeren op anderen!
L-Fred zegt
Ik reis voor m’n werk ong 10 uur per week met de trein. Hierdoor gebruik ik de auto alleen nog privé. Dat geeft als voordeel, dat autorijden nu alleen nog voor leuke dingen gebruikt wordt en ik dus alleen nog maar een positief beeld over autorijden heb. Als ik in m’n auto zit, ga ik iets leuks doen. :-)
RenJie zegt
@majinstar
Nooit gehoord van “Jij vindt – Vind jij”? Of fietst/loopt jij altijd?
sir_smokalot zegt
@RenJie: Misschien is het een Rotterdammer. Dan wel.
Race_Kees zegt
@ Tinus.
In een trein is het wel zo fatsoenlijk een broek aan te doen, en dan bij jij verbaast dat ze naar je ballen staren..
tss..
KeesB zegt
Lange stukken met de trein gaan nog wel vlot.
Zo ben je in no-time van Zwolle naar Rotterdam.
Het gemier zit ‘m in de kleine stukjes ervoor en erna met slechte overstappen (20 minuten wachten is geen zeldzaamheid).
Susp1cious zegt
@ Majinstar,
Het is een uitzondering op de regel! Ik heb taalkunde gestudeerd aan de UvA. Dus je mag het best van mij aannemen.
Susp1cious zegt
Het is: ‘Heb jij’ en niet ‘Hebt jij’. Net zoals ‘Vind jij’ en niet ‘Vindt jij’.
Als ‘jij’ dus achter het werkwoord komt heb je alleen de stam van het werkwoord.
alpitlum zegt
Volgenz mij gaad het hier over trijnen en ooto’s hoor en nied ofer nederlants.
Sciurida zegt
Beter laat dan nooit reageren maar Majnstar wat ben jij ongelooflijk ZIELIG zeg! Wat een irritante rot posts hier, BAH