In Autoblog Zomerrapport deel 2 gaan we verder kijken naar de beste coureurs.
We zitten nu midden in het zomerreces van de Formule 1. De heren coureurs zijn eventjes chillen met hun familie of lekker op vakantie. Want ja, de wereld rondvliegen naar maar mooie oorden doen ze al zo weinig. Zonder gekheid, dit seizoen is voller dan ooit met het aantal races dat gepland staat.
Sterker nog, in de jaren ’50 werden er nooit meer dan 7, 8 of 9 races gereden! Het volle seizoen is typisch iets van de laatste 10 jaar. Gisteren maakten we de balans op in ons Autoblog Zomerrapport deel 1, waarbij de coureurs op de positie staan waar ze horen te staan. In de Formule 1 is het mogelijk dat de kwaliteiten van de auto de kwaliteiten van de rijder maskeren of verbloemen. De stand in het échte kampioenschap weet iedereen, maar hoe zit het als we de coureurs afwegen tegen hun auto en eigen prestaties?
Autoblog Zomerrapport deel 2
Gisteren behandelden we de eerste 10 coureurs van nummer 20 tot en met 11. Nu gaan we verder met het Autoblog Zomerrapport deel 2 waarbij we aftellen van nummer 10 naar 1:
10. Lance Stroll
Positie in WK-stand: 14
Aantal punten: 18
Cijfer: 7
We beginnen het Autoblog Zomerrapport deel 2 met Lance Stroll. Hier hebben we lang over moeten discussiëren. Lance Stroll is namelijk niet het prototype F1-held. Maar dit seizoen doet hij het heel erg aardig. Natuurlijk, de start van de GP van Hongarije was niet al te subtiel, maar zeker niet representatief voor de rest van zijn prestaties dit seizoen. Hij kwalificeert, rijdt en finisht telkens rond de 10e positie, precies waar die auto ook staat. Het is gewoon een stabiele coureur die zijn werk doet. Wellicht dat er nog een regenachtig weekend waarin hij zijn kunsten kan vertonen, zoals de GP van Turkije 2020 of Italië 2018.
9. Esteban Ocon
Positie in WK-stand: 10
Aantal punten: 39
Cijfer: 7
We geven het ruiterlijk toe, Esteban Ocon steeg de laatste race in de tussenstand. Ook bij ons. De Fransman leek aanvankelijk lekker te beginnen, maar zag Alonso snel dichterbij komen. Met name in de races, maar óók in de kwalificaties zijn de twee erg aan elkaar gewaard. In Frankrijk, Azerbeidzjan en twee keer Oostenrijk ging het voor geen meter. Echter, in de eerste vijf races belande hij vijf keer in de punten. Oh ja, hij WON de GP van Hongarije.
8. Fernando Alonso
Positie in WK-eindstand: 11
Aantal punten: 38
Cijfer: 7.5
Het was even afwachten hoe de Spanjaard het zou gaan doen. Fernando Alonso geldt als een van de absolute toppers van de Formule 1 aller tijden. Van de afgelopen 20 jaar is hij misschien wel de beste, ondanks de aanwezigheid van een viervoudig (Vettel), zevenvoudig (Schumacher) en nóg een zevenvoudig (Hamilton) wereldkampioen. In relatief korte tijd (zo’n 4-5 races) had de Spanjaard zijn draai gevonden in de auto en het team. Sinds Bakoe pakte hij telkens punten en goed ook. Ja, teamgenoot Ocon heeft een race gewonnen, maar dat kwam wel door Alonso die Hamilton rondenlang achter zich liet. Daarom staat Alonso net een trede hoger.
7. Carlos Sainz
Positie in WK-stand: 6
Aantal punten: 80
Cijfer: 7,5
De keuze om voor Ferrari te gaan kan geen makkelijke zijn geweest. De Spanjaard kwam terecht in een wespennest (dat Ferrari traditioneel is als er geen buitenlanders aan de leiding staan), waarbij overduidelijk alle hoop op Leclerc is gevestigd. Daarnaast was de Ferrari vorig jaar episch traag. Carlos Sainz heeft zich goed staande gehouden. Er worden absoluut fouten gemaakt door de Spanjaard, precies de reden waarom hij niet hoger staat. Maar daar staat tegenover dat hij mooie dingen laat zien en behoorlijk stabiel presteert.
6. Pierre Gasly
Positie in WK-stand: 8
Aantal punten: 50
Cijfer: 8-
The Comeback Kid. Zijn eerste stint bij Toro Rosso was helemaal niet verkeerd. Helaas kwam hij iets te vroeg bij Red Bull terecht, waar hij zichzelf niet waar kon maken. Bij AlphaTauri is Pierre Gasly ook dit jaar ijzersterk. Bijna elke race rijdt hij in de punten en in de kwalifiactie heeft hij nul moeite met zijn teamgenoot. Fouten maakt hij bijna niet. Een snelste ronde (Hongarije) en podium (Baku) scoren is bijzonder knap met een auto die aanzienlijk minder goed is dan de toppers van het veld. Dat lukte Max Verstappen destijds niet (maar die zat al vrij snel in een Red Bull).
5. Lewis Hamilton
Positie in WK-stand: 1
Aantal punten: 195
Cijfer: 8-
De leider in het kampioenschap niet op 1? Nee. Lewis Hamilton is een geweldige coureur en hij heeft dit seizoen vaak genoeg laten zien dat hij zijn gages meer dan waard is. Toch zijn er kreukjes en kraakjes. De Britse coureur maakt simpelweg veel te veel foutjes en dan doelen we niet alleen op ondersturen in Copse Corner. Op Imola ging ‘ie niet lekker en in Baku schakelde hij zichzelf uit. Op Monaco presteerde hij ook onder zijn kunnen. De Brit zit eventjes niet lekker in zijn vel, maar als het een beetje mee zit is Hamilton onverslaanbaar in de Mercedes. Dat weet ‘ie zelf ook. Hamilton geeft zelf aan dat zijn gezondheid hem parten speelt (long covid). Wellicht dat het daarom nog niet helemaal lekker loopt.
4. Charles Leclerc
Positie in WK-stand: 7
Aantal punten: 80
Cijfer: 8.5
We komen nu bij de échte toppers. Het zit overigens als sinds de top 5 heel dicht bij elkaar. Dus een klein verschil in de uitslag van een race zal al een verschil kunnen maken. Ook Charles Leclerc was niet helemaal foutloos overigens. Het probleem is dat hij het moet doen met een auto die duidelijk ‘off the pace’ is. Zijn tweede plaats in Silverstone is een bijzonder knappe prestatie, alhoewel die ‘schijnsnelheid’ van Hamilton dat wat verbloemde. Lewis had hem 15 ronden eerder in kunnen halen. Leclerc haalt net als vorig jaar snelheid uit de auto, die er eigenlijk niet echt in zit.
3. George Russell
Positie in WK-stand: 16
Aantal punten: 4
Cijfer: 9-
Zijn we gek geworden? Een Williams-coureur op 3 in het Autoblog Zomerrapport deel 2? Jazeker! Sterker nog, als hij niet de stomme fout had gemaakt op Imola, kon George Russell zelfs hoger eindigen. Het is zo verrekte lastig om goede dingen te laten zien in een matige auto. Williams is als team extreem gegroeid, maar tot tot de GP van Engeland stonden ze gewoon onderaan, zonder punten.
Ondanks dat Latifi meer punten heeft verzameld, slaan we Russell (veel) hoger aan. Op Hongarije na behaalde hij elke keer Q2 en hij heeft zelfs Q3 gehaald met die zeepkist. Ook in de races is hij vaak ijzersterk. De Williams is extreem gevoelig voor wind (vandaar ook zijn slechte prestatie in Portugal), maar als de kans er is, pakt Russell hem. Op Imola na klinkt hij ook niet gefrusteerd. Sterker nog, hij ruikt een kans om volgend jaar mooie dingen te laten zien bij Williams, mocht Bottas nog een jaartje mogen blijven.
2. Max Verstappen
Positie in WK-stand: 2
Aantal punten: 187
Cijfer: 9
Hier hebben we uiteraard lang over gewikt en gewogen. Max Verstappen beleeft zijn beste seizoen tot nu toe. Wederom ‘vreet’ hij zijn teamgenoot op in de kwalificaties en tijdens de race. Verstappen is Nederlands, dus moet hij bovenaan staan, nietwaar? Eigenlijk wel, ook op basis van zijn prestaties. Het verschil met zijn teamgenoot is (weer) eens extreem groot. Waarom dan niet op 1? Het zijn kleine dingetjes die in een titelstrijd beter moeten.
Die inhaalactie op Bahrein moest kordater en zonder tracklimits op te zoeken. Hetzelfde geldt op Portimao in de kwalificatie (alhoewel het voor de race niet veel had uitgemaakt). Maar sinds Spanje rijdt de Nederlander foutloos. Wellicht had ‘ie van het gas moeten gaan in Copse met de titel in het achterhoofd, maar zie het als een investering in de toekomst. Verstappen inhalen zal altijd bijzonder lastig gaan. Met recht een sportman waar heel Nederland trots op mag zijn.
1. Lando Norris
Positie in WK-stand: 3
Aantal punten: 113
Cijfer: 9+
We kunnen eigenlijk niet spreken van de grootste verrassing, vorig jaar presteerde Lando Norris ook uitstekend. Dit jaar lijkt hij er nog een paar tandjes te hebben bijgezet. Helaas voor Ricciardo, want hij heeft geen kans tegen Norris. Lando Norris voert niet alleen de lijst aan in het middenveld, maar heeft meer punten behaald dan Bottas en Pérez. Gezien het enorme snelheidsverschil zou dat écht niet moeten kunnen.
Vergeet niet dat Hamilton en Verstappen soms een minuut eerder bij de finish zijn dan Norris. Het enige wat Lando kan doen is foutloos rijden en genadeloos toeslaan als er een kansje opduikt. Dat is precies wat hij nu al 11 races doet. Vandaar dat hij in het Autoblog Zomerrapport deel 2 op nummer 1 staat. Congratulations!
revstars-net zegt
Leuke artikel(en) weer @willeme zoals altijd en redelijk eens met de top 5.
-edit: Klopt! Dank u, is inmiddels gefixt!-
pomoek zegt
Sainz had van mij wel hoger gemogen, Leclerc en Russel wat lager en kudos voor het Verstappen niet op 1 zetten.
Verder geen opmerkingen!
550maranello zegt
Het is altijd moeilijk om als Nederlander toe te geven dat er een landgenoot is die echt de allerbeste is. Tuurlijk zijn Lando, Charles en George ook top maar Max heeft nagenoeg foutloos gereden, is nog niet eens op zijn top denk ik en is ook mentaal ijzersterk. Leuk geprobeerd en ook hoffelijk @Willeme maar Max staat op 1!
mashell zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Robert zegt
Het rijden van een Formule 1 race is een fysiek zeer veeleisende bezigheid, een die vaak wordt vergeleken met bijv. het lopen van een marathon of het rijden van een pittige bergetappe op de racefiets. De uitleg die Lewis geeft aan z’n mindere optredens (‘long covid’) zijn waarschijnlijk een klap in het gezicht van de vele mensen die daar écht last van hebben. Die zijn namelijk al blij als ze na maanden van intensieve (fysio)therapie in staat zijn tot in aangepaste vorm hervatten van het werk, of het weer zelfstandig boodschappen kunnen doen en níet elke dag minimaal twaalf uur per etmaal te hoeven slapen…
toniominestrone zegt
@RRRobert: De eerste regel van jouw relaas klopt wanneer je het hebt over een GP in laten we zeggen de jaren 70 en 80, de F1 is lang niet meer zo fysiek zwaar, woorden van onze eigen Max, wat wel waar is dat coureurs veel meer G krachten te verwerken krijgen, met name de nekspieren.Na een race zie je zelden een van het zweet doordrenkte coureur uit zijn bolide stappen, dat was in het verleden wel anders, denk aan Lauda, Senna of Mansell.
Dutchdriftking zegt
Mooi artikel weer. Ik kan mij goed vinden in de score.
saxoke zegt
@willeme : eindelijk een artikel waar het geschreven staat: ” Wellicht had ‘ie van het gas moeten gaan in Copse met de titel in het achterhoofd, maar zie het als een investering in de toekomst.”. Die investering in de toekomst heeft ie in die race in mijn ogen naar de kloten gegooid. Door die race wordt ie dit jaar geen wereldkampioen. Hij had genoegen moeten nemen met de 2e plaats en zo zijn voorsprong moeten behouden. Velen geven me ongelijk maar een kampioenschap racen is veel meer dan proberen elke race te winnen. Het spelletje dient voor een bepaald deel ook in het kopje gespeeld te worden, en daar is Max (en zelfs Red Bull) niet goed genoeg in. Toen Max de eerste x aangetikt werd door Hamilton had hijzelf moeten denken dat het gevaarlijk werd om veel te verliezen, ook RB had toen moeten ingrijpen, zij konden op beelden zien dat Ham veel sneller was, ze moesten team orders geven om Ham door te laten. Zeker omdat het nog zo vroeg in de wedstrijd was. Maar, wat gebeurd is, is gebeurd, hopelijk gaat Max z’n achterstand nog helemaal in en kan hij Hal nog wat meer laten janken.
mashell zegt
Weet je, als je je grootste concurrent voorbij laat ben je juist niet voor het kampioenschap aan het racen, dan ben je aan het opgeven. Ik denk ook niet dat een echte coureur die knop omkrijgt in de eerste helft van het seizoen. Zulke dingen ga je pas doen in de laatste races.
saxoke zegt
@mashell: bij de laatste races is het te laat. Dan is de achterstand te groot. Tja, je kan het opgeven noemen, je kan het ook verstandig noemen. Door de snellere concurrent niet door te laten, is ie uiteindelijk uitgevallen door te veel risico te nemen. Ikzelf noem dit niet opgeven, ik noem dit vooruit kijken.
mc96 zegt
Norris is zeker iemand die in de toekomst voor het kampioenschap gaat strijden, maar nu heeft ie nog niet die druk. Alleen al om die reden horen verstappen en Hamilton wat mij betreft op 1 en 2 te staan. Niet noodzakelijk in die volgorde.