Je wist het wellicht nog niet, maar Brazilië is de vierde grootste automarkt ter wereld. Er worden zelfs meer auto’s verkocht dan in Duitsland! Merken als BMW, Jaguar, Land Rover en Mercedes staan dan ook te trappelen om nog meer auto’s in dit Zuid Amerikaanse land te produceren (en verkopen). Hoog tijd om ons eens wat meer te verdiepen in dit land, waar binnenkort ook het WK voetbal en de Olympische Spelen gehouden zullen worden.
Tekenend voor de automarkt van Brazilië is het feit dat het land torenhoge invoerrechten heft op auto’s die worden geïmporteerd, iets wat we bijvoorbeeld ook zien in China. Dit zorgt dat fabrikanten uit Europa, Amerika en Azië gedwongen worden om lokaal te produceren, anders prijzen ze zichzelf uit de markt.
Zo is VW door middel van Volkswagen do Brasil al sinds 1953 aanwezig met fabrieken in Brazilië. Fiat bouwt sinds 1976 al lokaal auto’s via hun dochteronderneming Fiat Automóveis. En wist je bijvoorbeeld dat Volkswagen do Brasil en Ford do Brasil in 1987 een joint venture begonnen om gezamenlijk diverse modellen te ontwikkelen en produceren voor de Braziliaanse en Argentijnse markt. Dat doen ze onder de naam AutoLatina. Dit samenwerkingsverband duurde tot 1995 en leverde onder andere de Ford Versailles op, een gerebadgde Volkswagen Santana.
Lokale Volkswagens
Speciaal voor de Braziliaanse markt ontwikkelde Volkswagen een aantal modellen die nergens anders te koop waren. Zoals de Volkswagen Brasilia. Deze auto leek qua uiterlijk op de Volkswagen 412 Variant, maar onderhuids was het een Volkswagen Kever.
De VW Brasilia was een zeer populair model en werd gebouwd van 1973 tot en met 1982. Uiteindelijk werd de auto vervangen door de Volkswagen Gol, inderdaad Gol. Zonder ‘f’ aan het einde.
Een andere auto die door Volkswagen do Brasil zelf werd ontwikkeld was de SP2, een sportieve coupé die gezien zou kunnen worden als de opvolger van de Volkswagen Karmann Ghia. Uiteindelijk werden er iets meer dan 10.000 exemplaren van deze tweedeurs Volkswagen gebouwd. De auto werd geproduceerd van 1972 tot en met 1976.
Een Braziliaanse Volkswagen die je waarschijnlijk wel kent is de Volkswagen Fox. Deze auto werd zelf naar Europa gehaald als opvolger van de Volkswagen Lupo, maar een groot succes was dat niet. Met de huidige, in Europa ontwikkelde, Up! heeft Volkswagen meer succes in Europa. In Brazilië en andere landen in Zuid Amerika is de Fox echter nog steeds te koop.
Alfa Romeo & Brazilië
Alfa Romeo was er vroeg bij, ze zijn vanaf de jaren ’50 al actief in Brazilië. In 1952 sloot Alfa Romeo een samenwerkingsverband met de Braziliaanse fabrikant Fábrica Nacional de Motores. Dit staatsbedrijf werkte in eerste instantie samen met het Italiaanse Isotta Fraschini, die ging echter failliet en toen kwam Alfa Romeo in beeld.
Fábrica Nacional de Motores (FNM) sloot een deal met Alfa Romeo om personen- en bedrijfsauto’s van het Italiaanse merk in licentie te mogen bouwen. In 1968 kwam FNM zelfs onder controle van Alfa Romeo. Dit leverde bijvoorbeeld de Alfa Romeo 2300 op. Een auto die in 1981 onder de naam Alfa Romeo Rio naar Europa (Nederland, Zwitserland en Duitsland) werd geëxporteerd.
Zo’n 600 stuks werden op de boot gezet naar Nederland, maar deze auto bleek vrijwel onverkoopbaar vanwege de belabberde kwaliteit. Auto’s die wel verkocht waren moesten door de importeurs teruggekocht worden, klanten waren zeer ontevreden. Nadat deze auto’s drie jaar buiten hadden staan wegrotten werden ze verkocht aan occassiondealers en kwamen ze weer op de markt. Dit zorgde dat het imago van Alfa Romeo nog verder afbrokkelde in Nederland.
Lokale held: Puma GTE
Brazilië heeft geen rijke traditie van eigen autofabrikanten, maar toch zijn er wel enkele geweest. Zo is er bijvoorbeeld Puma, een merk dat van 1965 tot ongeveer 1995 actief was en bekend is vanwege de GTE. Dit was een kleine coupé (en cabrio) met een motor van Volkswagen.
Sinds 2006 wordt deze auto weer geproduceerd in Zuid Afrika en er wordt zelfs gewerkt aan een elektrische variant.
Premium merken zien kansen
Inwoners van Brazilie hebben steeds meer te besteden en dat zorgt er voor dat premium automerken geld ruiken. Naar verwachting zullen er vanaf 2017 zo’n 100.000 auto’s verkocht worden in het premium segment. Als je daar een graantje van wil meepikken moet je er snel bij zijn.
Zo willen onder andere BMW, Jaguar-Land Rover, Audi, en Mercedes/Daimler fabrieken gaan bouwen in Brazilië. Door lokaal auto’s te produceren worden torenhoge importbelastingen ontlopen en heb je als merk een betere concurrentiepositie.
Fiat is het grootst
Fiat is al jarenlang de grootste speler op de Braziliaanse automarkt en dat willen de Italianen graag zo houden. Daarom gaat Fiat de komende jaren vele miljarden investeren in het Zuid Amerikaanse land. Op dit moment zijn 70% van de nieuwe auto’s die verkocht worden afkomstig van Fiat, Volkswagen, General Motors (Chevrolet) en Ford.
Afgelopen jaar daalde de hoeveelheid verkochte auto’s overigens voor het eerst in lange tijd. Het zal daarom interessant zijn om te zien hoe 2014 gaat verlopen. In 2013 werden in totaal 3.575.935 auto’s verkocht in Brazilië.
Top 10 verkochte merken (2013)
1. Fiat
2. Volkswagen
3. General Motors
4. Ford
5. Renault
6. Hyundai
7. Toyota
8. Honda
9. Nissan
10. Citroën
Top 10 best verkochte modellen (2013)
1. VW Gol
2. Fiat Uno
3. Fiat Palio
4. Ford Fiesta Hatch
5. Fiat Siena
6. Chevrolet Onix
7. Hyundai HB20
8. Renault Sandero
9. VW Fox/CrossFox
10. Fiat Strada
gearhead zegt
Leuk voor fiat dat ze buiten Italië toch nog een afzetgebied hebben. Wel nodig ook
spidermann zegt
Spreek uit eigen ervaring: zakendoen in Brazilie is extreem moeilijk voor het MKB tot zeg EUR 300 miljoen. Grootste struikelblokken zijn de corruptie en de enorme (belasting) bureaucratie. Zonder lokale mensen/partners niet aan beginnen.
OT: auto’s spotten daar geen lol aan, op zijn best oude VW’s of Gerebadgeted Opel, behalve mijn directeur die een MB G 500 in Rio de Janeiro reed.
JamesBond007 zegt
Supertof dat ze gewoon VW golfjes uit 1992 nog laaaang na de golf 3 en golf 4 hebben gebouwd in Brazilie. En dat helaas, vorig jaar de productie van het oer-oude en geliefde VW busje is gestopt!
kickass zegt
Het beste van de Braziliaanse automotive-branche zijn de tv-reclames.
roppp zegt
Kun je nagaan… Een 31-jarig modelletje staat gewoon op 2. Met een paar aanpassingen. Dat dan weer wel.
Tot voor kort een Braziliaanse 127 gehad. Extra versterkt, fantastisch ootootje.
Esprit_de_Flandre zegt
@roppp: Er is ondertussen een nieuwe Uno hoor…
En een mooi bakje ook. Maar waarschijnlijk zal het nog wel de oude Uno zijn in die verkoopslijst, want lekker geodkoop…
fiatpalio zegt
ik heb een fiat palio XD super goede auto de benzine versie dan!
denniz zegt
Brazilië is een land in ontwikkeling. Ze zijn een inhaalslag aan het maken op autogebied.
Maar ook in de landbouwsector. Add blue doet zijn intrede ook al kun je dat nog maar op relatief weinig punten kopen. De modernisering geeft dus problemen. Electrisch rijden is gelukkig sporadisch.
We kunnen in het westen dus heel krampachtig in tesla’s gaan rijden maar de wereld is daar nog niet klaar voor. Verder wordt Peugeot niet genoemd maar die hebben daar ook modellen rijden die we hier niet kennen. Brazilië is een cool autoland. De oude transporters en veel andere modellen zijn een lust voor het oog. Afhankelijk van het rietsuikerseizoen rijdt men daar op alcohol of benzine… Hoe speciaal is dat ? Voor een autoliefhebber een intressant land….
caterpie zegt
@denniz: landbouwsector? Door de soy gaat heel de Amazone naar de klote. Ze hebben daar weinig technieken om te produceren zonder erosie en afbraak van de grond…
Techniek in Brazilië valt sowieso wel mee, als je de voertuigen daar zit vind ik het vreemd dat grote steden zonder smog zitten
patab zegt
Fascinerende artikel! Hier heb je tenminste iets aan
tondek zegt
Brazilie is wat autos betreft een ramp. De hier geproduceerde autos zijn barrels met verouderde techniek die tegen woekerprijzen en winsten verkocht worden en imports, zoals in het artikel ook staat, kosten 2/3 zo duur als in NL. De benzine wordt standaard vermengt met etanol (tot 30% toegestaan) in praktijk nog hoger dus zelfs een 1.0 mueslibakje doet hooguit 1 op 10.
Wat wegenbelasting kijkt men naar de prijs van het voertuig. Zo kan het dus dat ik omgerekend zo’n duizend euro voor een zware pickup af moet tikken terwijl het voor m’n tweezitter het viervoudige is. Uiteraard gaan de opbrengsten niet naar het wegennet waardoor na een paar regenbuien enorme gaten en kraters onstaan die dan telkens weer gedicht worden tot de volgende regenbui. Asfalt is dus van zeer lage kwaliteit
De banken: 9 van de 10 Brazilianen koopt een auto in termijnen. Dikwijls 60 termijnen tegen 1% a 2% per MAAND. Dus uiteindelijk betalen ze 2 a 2.5 x de aanschaf prijs. De banken, de overheid, de fabrikanten lachen zich een ongeluk en de arme braziliaan moet het doen met barrels waar ze rustig 20 a 30 mil euro voor betalen.
Entao, neen, Brazilie is een fantastisch land, maar niet wat autos betreft.
Hubert zegt
@tondek:
Leuk verhaal, maar het enige wat ik herken is het verdunnen van de benzine (met steekvlammen uit de uitlaat) en het betalen in termijnen.
Ik heb in Santo Andre (SP) gewerkt en daar zitten ook bijna alle grote autofabrikanten.
En ik was positief verrast over de VW Gol. Dat was een mooie solide wagen die goed in elkaar stak.
Mijn vrouw had een Palio en die moest met volgas en airco uit de oprit van ons app. gebouw oprijden. Wat een drama auto was dat.
tondek zegt
@Hubert:
R$28,000 voor een Gol 1.0 zonder airbags and abs? Ik weet niet wat je gewend bent maar ’t is lachwekkend voor de prijs. Of doe eens 40km per uur frontaal botsen met een hier gefabriceerde auto, ook lachen. Waarom denk je dat de hier geproduceerde autos niet naar Europa of de VS gaan? Omdat het troep is die daar never nooit geaccepteerd zal worden en volgens mij niet eens door de veiligheidstests komen.
En wat benzine betreft. Het wordt niet verdund, het wordt gewoon standaard gemixed. Staat zelfs op de pomp. 30% etanol (bio brandstof), wettelijk toegestaan.
Liter benzine kost geloof ik R$2,80, of te wel een kleine euro. Lijkt goedkoop maar niet als je bedenkt dat het minimum salaris hier 250euro per maand is. Brazilie zelf voorzienend is (petrobras), die bende dus ook nog wordt gemixed met etanol waardoor het minder rendeerd en de autos hier motoren uit het jaar kruik gebruiken. 1 op 12 is zo’n beetje het zuinigste wat ik gezien heb. Ik had een c63 amg, uiteraard niet de zuinigste, maar de 1 op 3 die ik gemiddeld reed is wel erg extreem natuurlijk.
norge zegt
Waar is @Robbie eigenlijk?
Rob zegt
@norge:
Robbie heeft de paling ingepakt, zoals de tukker zou zeggen..
http://corporate.autoblog.nl/hq/server075/my_documents/2014/vaarwel-robbie#more-1060
Sinds April blijkbaar al.