Begin je week lekker met Top Gear in je browsert.
Wat is beter (en vooral sneller): een Corvette C7 of een Porsche Cayman GTS? Ene Richard Hammond heeft het voor je uitgezocht. Maar dat is slechts voorspel, want het moment waar we allemaal op gewacht hebben is dat Captain Slow ontiegelijk hard gaat in een Ferrari LaFerrari. Uiteraard helpen de heren ook even de keuze voor één uit het hypercar-trio een stukje makkelijker te maken. De ster in een betaalbare auto kun je deze week weer skippen, je kent hem niet. Dat maakt ons olijke trio weer volledig goed met een analyse over Peugeot waarmee het wel plaksnor zit.
Jep, dit heb je gisteren allemaal gemist. Maar, geen nood! Uw kans om vanavond mee te praten in de voetbalkantine is hier! Terugkijken die handel dus!
redneckdarian zegt
Heel jammer dat mclaren, porsche en Ferrari zo moeilijk doen…
w0o0dy zegt
@redneckdarian: for the record… Porsche doet volgens mij nooit moeilijk en stuurt gewoon de persauto’s…
p964 zegt
@redneckdarian: bedoel je McLaren en Ferrari? Volgens mij had Porsche genoeg vertrouwen in hun product.
redneckdarian zegt
@p964: het was zo’n vaag verhaal. Ik was het een beetje vergeten
gtwillem zegt
@p964: klopt. Vooral Ferrari is extreem kinderachtig met vergelijkende tests. Zelf lenen ze niets uit, en ze verbieden dealers om het zelfde te doen. En eigenaren mogen het zelf ook niet doen.
Ik weet dat ze bij de Evo Car Of The Year contest bijna standaard gezeur hebben met Ferrari. Ze mogen er dan best een lenen, maar dan gaat er een heel Ferrari team mee en moet de Ferrari wel even de test winnen… (En elke keer betrekken ze een klantenauto en wint er een Porsche GT3.)
Hulde aan Porsche. De enige fabrikant van de die drie die z’n auto voor elke test meegeeft en al een Nürburgring tijd heeft gezet (en gepubliceerd). Doe mij de 918 maar.
Foramen zegt
@redneckdarian: TopGear magazine heeft ze wel tegenover elkaar gezet. Geen ronde over het circuit maar wel een leuk stukje.
http://www.topgear.com/uk/photos/laferrari-vs-mclaren-p1-vs-porsche-918-spyder-the-final-verdict-2014-11-14
viezefreddyw zegt
Wederom een heerlijke aflevering.
Treurig dat Mclaren, Porsche en Ferrari maar zo moeilijk blijven doen.
Blauw gelegen om de analyse over Peugeot, wat alleen de heren van Top Gear kunnen.
Aangenaam verrast met de prestaties van de Cayman GTS en Corvette, heerlijke auto’s.
gtwillem zegt
@viezefreddyw: Porsche heeft er geen enkel probleem. Wat grappig is, want op papier is juist de Porsche het langzaamst.
gregorius zegt
Daar zaten toch weer een paar leuke lach-momentjes in.
Heerlijk die vergelijking tussen de Naughty Librarian and the Educated Striptease Dancer.
En die sneer naar Ferrari over het testen van de LaFerrari: Jullie mogen m alleen testen als wij m ‘af fabriek’ leveren. Prachtig: Italiaans valsspelen. “En als iemand die een LaFerrari heeft m uitleent aan jullie, mag deze nooit meer een limited edition Ferrari kopen.” WHAT?? Kinderachtig gedoe!
En als afsluiter de Peugeot. 10 years of crap cars; en of ze gelijk hebben. Heerlijk hoe ze 8 minuten dingen rammen met hun Peugeot; heel flauw, maar o zo vermakelijk!
w0o0dy zegt
@gregorius: als TopGear nou de al Thani’s even belt…. Die hebben vast alledrie of 2 vd 3 en zelfs Ferrari gaat die lui niet de wet voorschrijven… Die wil je koste wat kost te vriend houden als supercar fabrikant
Dutchdriftking zegt
@gregorius: Klopt, ik heb me rot gelachen, geweldig!
mrrallycross zegt
Doe mij die cayman maar. Morgen even terugkijken. Trouwens top dat er niet steeds reclame doorheen zit!
Kvgorp zegt
@mrrallycross: Yep.. dat hebben ze goed geregeld bij de Beeb
saikol zegt
@Kvgorp: daar betalen de engelsen 1500 pond per jaar voor
trustmeiamanengineer zegt
@mrrallycross: Hebben we in Nederland ook bij de publieke omroep hoor ;). Alleen geen TopGear uiteraard..
Veronica knip overigens nog stukken uit de uitzending ook, want duurt bij hun ook een uur, alleen dan met 3 reclameblokken…
gtwillem zegt
@trustmeiamanengineer: Klopt, dat zijn de export varianten, voor Veronica, Netflix en de DVD). Ingekorte SIARPC scenes (drie vragen en racen), nauwelijks nieuws (toch niet erg relevant na een paar maanden) en ingekorte versies van de wat flauwere artikelen. Alle challenges en trials staan er wel helemaal op.
uncivilsum zegt
Dat gedoe van ferrari doet me denken aan dat artikel van chris harris op jalopnik, over hoe ferrari hun pers auto’s juist aanpassen aan het circuit waar ze over rijden om een zo best mogelijk resultaat te krijgen
Vincegail zegt
@uncivilsum: “how ferrari spins” Erg verhelderend artikel inderdaad, en precies zoals Clarkson het beschreef.
osmo zegt
Heerlijk dat geluid van de LaFerrari door de surround :)
pomoek zegt
Leuk item over Ferrari, en de C7, jammer dat het verhaal over Peugeot weer eindigde in onleuke slapstick. Het begon leuk met een ode aan het merk Peugeot. En uiteraard wederom een grapje over Argentinië (al was dit op aangeven van die mij onbekende star in a reasonably priced car). Sinds de special in elke aflevering dus…
gregorius zegt
@pomoek: Onbekende star? Nou vind ik een hoop van de hedendaagse ‘pop-muziek’ bagger en 13-in-een-dozijn, maar van deze gast mag je toch best gehoord hebben:
Het irritante ‘My heart skips a beat’;
Toublemaker met Florida;
En Dear Darling; wat op zich helemaal niet slecht is en elk seizoen wel langskomt bij alle talentshows.
pomoek zegt
@gregorius: sorry, never heard of him…
reistje zegt
Was de P1 niet voor een deel getest op het Top Gear circuit zoals de McLaren 12C? Dan mag ik hopen dat ze toch wel een deftige ronde tijd kunnen neerzetten.
Flink gelachen om het Peugeot gedeelte. Van mij mogen ze dat wat meer doen, een geschiedenislesje met veel humor.
Ram-G-maN zegt
Ach, ik zie de Koenigsegg de One:1 en Porsche ee 918 Spyder wel gewoon laten lappen door The Stig. Zet Top Gear deze merken extra in het zonnetje en Ferrari en McLaren te kakken. Beter gaat het niet worden met de mietjes uit Maranello en de pussies uit Woking.
trustmeiamanengineer zegt
De test van de LaFerrari was ouderwets lekker!
Verder triest dat de 3 merken zo moeilijk doen, alle wagens zijn al lang uitverkocht en de eigenaars zal het een worst zijn welke ’t snelst is op dat baantje.
FlighTom zegt
@trustmeiamanengineer: het gaat McLaren maar vooral Ferrari niet om de eigenaren, maar om hun eigen reputatie.
toniominestrone zegt
@trustmeiamanengineer: Porsche doet niet moeilijk
berlinetta zegt
Als ik een ouwe knar van 70 was die een LaF had gekocht, had ik hem wel uitgeleend hoor. Tegen de tijd dat de opvolger uit komt, lig ik toch al tussen 6 planken.
E34M5Touring zegt
Ik vond de Corvette lap toch wel indrukwekkend. Liet toch een paar grote namen achter zich. Knap voor een auto die volgens velen alleen rechtdoor wil. Dat hele hypercar verhaal vind ik echt ongelofelijk sneu. Dr zijn best mensen die ze alle drie hebben, laat die dan maar een testje doen. Ik zie Ferrari nog niet snel tegen hun grootste klanten zeggen dat zij geen limited edition meer mogen kopen. Aangezien je, voordat je in aanmerking komt voor zo’n kreng, al een flinke collectie Ferrari’s moet hebben. Lijkt me niet dat je die gaat weigeren.
Rob zegt
@E34M5Touring:
En weet je wat nou het echt leuke aan die Vette is? Hij is gewoon mooi, in tegenstelling tot zijn voorgangers.
In het rood als cabriolet? Ja hoor, zet maar voor de deur, die Porsche komt in de midlifecrisis wel ;-)
http://img.netcarshow.com/Chevrolet-Corvette_C7_Stingray_Convertible_2014_1600x1200_wallpaper_05.jpg
Rick-dos zegt
Ik vond het verhaal van McLaren nog wel te begrijpen eigenlijk. Zij willen gewoon een eerlijk vergelijk. Zij zien de bui al hangen dat als de anderen fabrieksauto’s sturen waar mee geklooid is dat er een beeld kan ontstaan dat McLaren toch niet zo’n goede hypercar heeft neergezet.
Niet meer dan begrijpelijk dus dat ze eisen dat het auto’s van klanten zijn zodat je gewoon een gelijk speelveld hebt.
Wat Ferrari eist is gewoon te schandalig voor woorden. Het zijn gewoon maffia praktijken. Dreigen dat als een klant z’n auto uitleent deze niet meer in aanmerking zal komen voor een volgende hypercar.
Hiermee vallen ze echt door de mand en heeft Chris Harris toch al die jaren geleden gelijk gehad. Je kunt ook alle reviews mbt Ferrari in twijfel trekken.
Denk dat Ferrari met TG hun gelijke heeft gevonden, want elk andere journalist zou bezwijken aangezien ze voor verkopen van tijdschriften en clicks mede afhankelijk zijn van mooie artikelen over Ferrari. TG is veel groter dan dat en zal dus minder vatbaar zijn.
Het stuk van gister was in ieder geval geen goede PR voor Ferrari en aangezien TG over de hele wereld wordt uitgezonden denk ik dat er nu wel wat wordt afgevloekt in Italië.
Vincegail zegt
@Rick-dos: Dat denk ik ook. En in Frankrijk…
gtwillem zegt
@Rick-dos: inderdaad, McLaren kan ik ook begrijpen, zij hebben er wel vertrouwen in. En ik denk dat flat out de McLaren het snelste is. En op het circuit is de 918 het snelste, waarschijnlijk. Wellicht dat Ferrai dat ook aanvoelt/incalculeert. Voor op de TG test track in Dunsfold zal de 918 de LF en P1 het snot voor de ogen rijden. Veel bochten in de 1e, 2e en 3e versnelling, waar tractie bij uitaccelereren van belang is voor een snelle tijd.
Vergeet niet dat Ferrari voor dit soort grote tests met een arsenaal aan monteurs klaar staat. Om de Ferrari per testonderdeel te voorzien van perfect ingereden banden, minimale brandstofvoorziening, bandendruk afgestemd op onderdeel en afstemming van het motormanagement. Right.
Porsche geeft een volgetankt exemplaar mee. Je hoeft hem alleen maar schadevrij met volle tank af te leveren.
berlinetta zegt
@gtwillem: Porsche de snelste? Ik weet het niet hoor. Uit de triotest van TG bleek dat de Porsche de meest innovatieve en meest op de toekomst gericht was. Tevens was het de meest bruikbare hypercar. De P1 was een beest, een echte widowmaker. Ik verwacht ook dat die het snelste is (evenals TG). De Ferrari reed volgens TG het best. En dat houdt niet meteen in dat hij het snelste is, maar het was de lekkerste auto om te rijden.
Ik denk dat het voornamelijk ligt aan het soort circuit waarom ze dan getest zouden worden. De Porsche heeft de meeste grip inderdaad, maar ook het meeste gewicht en minste power. Dat zal hem toch wel parten gaan spelen.
gtwillem zegt
@berlinetta: op Spa, Barcelona, Silverstone en Monza is de 918 de langzamere. Maar Dunsfold is een te klein baantje waar de P1 en LF echt kunnen shinen. Te weinig lange stukken, en te veel krappe bochten. De 918 kan met het uitaccelereren zoveel winst pakken, dat de rest niet uit maakt.
Edge zegt
@Rick-dos: McLaren is net zo kinderachtig bezig hoor. Ja, jullie mogen een test doen, maar NEE, niet op jullie circuit. En dat terwijl het Top Gear Test Track in Dunsfold de baan is waar die auto ontwikkeld is.
sjeppie156 zegt
Eerste keer dat ik dacht waar gaat dit over met peugeot…..
pomoek zegt
Overigens komt de hybride technologie van Ferrari mij nogal pointless over. Voor zover ik het heb begrepen vooral interessant bij hoge snelheden en hoge toeren. “wij zijn niet geïnteresseerd in het maken van elektrische auto’s”, was blijkbaar het statement van Ferrari. De vraag is hoe lang het publiek nog geïnteresseerd blijft in Ferrari’s. Ik geloof direct dat Ferrari de beste supercar is van dit moment. Het zal best. Maar hoe relevant ben je nog als merk als je zwaar achterloopt met het inbouwen van nieuwe technologieën?
Foramen zegt
@pomoek: hybride techniek van Ferrari werkt juist heel effectief. Het regenereert energie van remmen om deze te gebruiken in wanneer de verbrandingsmotor nog laag in toeren zit en dus niet het het volledige koppel beschikbaar heeft.
De elektromotor die volledig koppel vanaf nul toeren heeft zorgt er dus voor dat je direct vanaf stilstand of vanuit een bocht vol koppel kunt benutten.
baars1992 zegt
@foramen: ja maar vergeleken met de Porsche is het eigenlijk net niks. Want de Porsche doet dat en nog veel meer.
Foramen zegt
@baars1992: Wat Porsche doet is gewoon een beetje schijnheilig, die is nu op papier een elektrische auto wat goed is voor de bomenknuffelaars.
Ferrari doet het puur voor de performance en rept niets over verbruik, uitstoot en ander soort geneuzel wat bij een hypercar absoluut niet van belang is.
macready zegt
@pomoek:
Zeker niet nutteloos. Hij helpt de V12 juist bij lage toeren (hoogtoerige N/A motor) en zorgt ook dat remenergie (die anders verloren gaat) wordt hergebruikt. Dat laatste doe de McLaren niet, waardoor die bij het betere circuitwerk dus al snel zonder electroboost verder moet.
sleepyj zegt
Mindere aflevering. Begin was super maar toe ze een beetje dom gingen doen in die peugeots moest ik mn best doen om niet af te haken.
toniominestrone zegt
@sleepyj: beetje humor mag toch wel? En eerlijk gezegd, Peugeot maakt tegenwoordig toch ook auto’s zonder enige passie, helaas zijn ze niet de enige autoproducent die zich hier aan schuldig maakt.
sleepyj zegt
@toniominestrone: Ja dat zeker, en ze maken een goed statement. Het stukje dat ze in vergadering zaten was leuk, maar dat dom rondrijden vond ik persoonlijk meer kinderachtig dan humor en top gear onwaardig. Maargoed, zoals gezegd de rest was zeker vermakelijk.
mout zegt
Een echt briljante quote van Jeremy uit een vroege aflevering over Peugeot. Bij de introductie van de 306: https://www.youtube.com/watch?v=hzqHfBgRuVU
‘and the engine? Brilliant, it’s got one.’