That’s a wrap! Het zit er weer op voor het twintigste seizoen van Top Gear, en naar het schijnt was de laatste uitzending er eentje van het kaliber ‘going out with a bang’. Tijd om te kijken dus.
Om heel eerlijk te zijn heb ik gisteravond zelf niet gekeken, maar gelukkig schreef collega Rico voorafgaand aan de uitzending dit uitgebreide epistel, en dus weten we dat er kennelijk heel veel Brits geweld voorbijkwam en dat Mark Webber carte blanche kreeg om zijn teammaatje Seb Vettel af te zeiken. Oh, en om een rondje in de Suzuki Liana te doen natuurlijk.
De uitzending online terugkijken kan hier. Sla je de uitzending liever op je harde schijf op, download hem dan in 720p, of, als je wat minder bandbreedte hebt, in lo-res.
koenh zegt
Hele leuke aflevering maar waarom worden de seizoenen steeds korter?
linealuna zegt
@koenh: dit seizoen zit er geen kerstspecial bij, daarom denk ik
felix1989 zegt
Meh, slappe hap
kraakensmaak zegt
Geweldige aflevering, vooral aan het einde het eerbetoon aan de Engelse autoindustrie en vervolgens om 22:00 uur de docu Das Auto. Goed gedaan BBC!
desjonnies zegt
@kraakensmaak:
Eerbetoon aan de Engelse auto industrie?
Welke autoindustrie, de Britten konden niet eens Rolls Royce en Bentley op eigen kracht draaiende houden; dit was 1 groot stuk misplaatst nationalisme !
Wij bluffen toch ook niet over DAF dat het Nederlands is, want dat is het niet meer.
We bouwen en ontwikkelen ze nog wel, maar de baas zit in de VS.
Die had een iets betere lange termijn visie dan wij hier in Nederland.
Zeker als je de docu Das Auto ook hebt gezien -die niet 100% zuiver was- zul je tot de conclusie moeten komen dat de Britse auto industrie willens en wetens door de Britten zelf is vermoord.
Oh, ik ben gek van Engelse auto’s dat weer wel dan.
Dev zegt
@desjonnies: Heb zelf voor DAF gewerkt, zit hier om de hoek. Maar voor DAF is het wel echt zo dat puur en alleen de baas in de VS zit, de rest is 100% Nederland en België (cabines) eigenlijk. Er worden nog wel “lorries” zoals ze bij Top Gear zeiden gemaakt in Leyland UK, maar die komen niet of nauwelijks weer terug naar NL.
ziko zegt
@Dev: Niet geheel correct, alle LF’en worden in Leyland gemaakt en een heel groot gedeelte komt toch echt terug naar het vaste land.
gregorius zegt
@desjonnies: Dat is nog altijd de discussie. Stel dat een bedrijf wel NL is, maar dat de aandelen voor >50% in de handen zijn van Amerikanen, is het dan NL of US?
Als een DAF in NL en BE wordt gemaakt en als in NL ook de breinen erachter zitten, dan is ie NL/BE.
Zo is een Jag/RR ook nog steeds Engels.
Maar goed, je iPhone en je MacBook worden in China gemaakt uit, over het algemeen in China ontworpen onderdelen. Het zijn echter de Amerikanen die de winst er op pakken. Is je iPhone dan ook Chinees of is ie Amerikaans.
En in dat geval; is Shell nog NL/GB of niet. Het grootste gedeelte van de olie/gas wordt niet in NL/GB gewonnen of verkocht. En de aandelen zijn ook niet voor het grootste gedeelte in handen van NLers, maar in de handen van investeringsmaatschappijen. Dus moeten we dan zeggen dat Shell NL is? Ga zo maar door!
n54coupe zegt
@kraakensmaak: Ja, die laatste 10 minuten hadden er dit keer van mij ook wel af gekund.Engelse (deels vergane) glorie vakkundig opgehemeld.
Verbazend dat ze daar The Mall volledig voor mochten afsluiten.
jawi94 zegt
@kraakensmaak: indd echt leuk vooral goeie presentator
tweede_woning zegt
Zeker een behoorlijk orgastisch einde ,zeker nu vanmorgen het journaal meldde dat er een recordaantal engelsen op straat wonen , of nabij een brug , of…..
VeniVidiVici zegt
@tweede_woning: Nog even wachten Nederland volgt. Er zit nu nog genoeg sap in de citroenen om uit te knijpen…
Benjamin1 zegt
Zo indrukwekkend was het nou ook weer niet. Verbleekt bij de Franse en Duitse industrie
911GT2 zegt
Zucht, ik heb 1 keer gelachen… “But what about zie Zjerman” terwijl ik juist altijd tegen het SIARPC ben.
Nee als entertainment zowel als autoshow is Top Gear wel klaar eigenlijk.
9114life zegt
@911GT2: ik heb ook en harder moeten lachen toen Jeremy begon over de Duitse “half-track” voor de poorten van “Warsaw”
baars1992 zegt
Het eerbetoon aan de Engelse auto industrie was aan de nationalistische kant, echter maakt me dat niet zoveel uit bij zo’n mooie parade aan voertuigen. Daarbij werkt dit denk ik ergens wel economie stimulerend bij die Britten, beetje ‘feel good’ bij de door hun “gefabriceerde” producten.
Daarentegen vond ik de, desalniettemin mooie, documentaire wel misplaatst na de ophemeling van de mannen van Top Gear. Want daar werd de realiteit der toch wel even weer met de hamer ingeslagen :p
TimmiX zegt
Vond dit een vrij matige aflevering, Mark Webber was totaal niet interessant, Jaguar item was wel aardig, maar hadden ze meer uit kunnen halen, vond de conclusie vrij ’tam’ en niet eens een rondje met de Stig? Range Rover Sport is geweldig, maar wederom: wat een rare conclusie… Op alle punten beter, maar toch voor de oude gaan. Huh?
Hoogtepunten van dit seizoen voor mij:
1. De caravans (Tiguan/CX-5) in aflevering 5.
2. De ‘budget-supercar’-test in aflevering 3
3. Porsche 911 Singer in aflevering 5
Vond het geen heel geweldig seizoen. De specials houden dit programma draaiende, denk ik.
aventador51 zegt
@TimmiX: nee niet voor de oude sport maar voor de nieuwe gewone RR
xilver zegt
@TimmiX: Budget supercars was voor mij ook de beste.
djim zegt
Wat een tenenkrullend slechte aflevering was dat zeg.
Het laatste stukje was misplaatste bullshit. Home run van BBC2 met de documentaire erachter.
bofkont zegt
Ik ben een zeer grote TG fan, maar deze aflevering vond ik zelfs wat slapjes.
Jaguar gedeelte was wel geweldig :)
tomas_hanedoes zegt
Ik weet niet of iemand die sneer heeft gezien in de documentaire naar Top Gear over de Grumpy old man Jeremy :-) Ik kreeg een beetje het gevoel alsof TG de docu al had gezien en dat ze te trots zijn en dat ze vandaar die 10 min propaganda voor de Engelse Auto industrie hebben toegevoegd aan het programma.. Want het sprak elkaar wel heel erg tegen!
xilver zegt
Laatste tien munten gingen er wat over… misplaatst patriottisme en nationalisme… Toyota, Nissan en Ford als Brits erbij sleuren is net zo absurd als zeggen dat de Audi A1 een Belgisch product is. Als morgen die fabriek sluit en naar een ander verhuisd is de kous af. Hadden ze het echt Brits gehouden konden ze net zo goed het doodlopend straatje bij mij in de straat houden voor hun parade.
gregorius zegt
@xilver: Dat is voor een aantal Belgen zeker om trots op te zijn; aangezien zij dat ding maken met al hun liefde en inzet…. en voor het inkomen. Het is iig een goed voorbeeld voor de Belgen die dan kunnen zien dat er bij hun in de buurt ook nog echt dingen worden gemaakt.
Vergeet niet dat TG een Engels programma is, gemaakt door Engels geld. Of het nou leuke tv is of niet, je mag er best 10 minuutjes lang mooie plaatjes doorheen gooien waarin je laat zien dat verschillende buitenlandse bedrijven hebben geinvesteerd in jouw land en daar dingen laten maken. Zo’n filmpje kan aardig van Britten een beetje trots maken.
TimmiX zegt
Vonden meer mensen het trouwens vreemd dat de McLaren P1 amper in beeld kwam tijdens de ‘eindshow’? Was wel duidelijk dat Jaguar het meeste geld richting de BBC heeft geschoven deze aflevering…
Hupke zegt
Ik had nog eens 5 min. tijd en heb eens naar Top Gear gekeken, ik vraag me af. Of ze het zelf merken dat hun afleveringen toch wel een stuk minder zijn dan vroeger. Of zouden ze daar blind voor zijn bij de BBC?
driescuit zegt
Ondanks een beetje veel herhaald, zowel qua inhoud als qua grappen en bv. soundtracks; Toch vind ik het Top Gear concept nog altijd goed. Echter deze keer was het chauvinisme lichtjes zielig. Kan veel beter. Als je trouwens een echte review wil bij Top Gear moet je wachten als het nieuwe model er is, dan zeggen ze de waarheid over de oude. (Hammond over de Land Rover).
jessetje zegt
Was toch weer een mooie aflevering:-D
onbeschoft zegt
Ik ben ook fan van top gear, maar vond seizoen 20 toch wel echt een minder seizoen, en de laatste aflevering vond ik zelfs een beetje “ongepast”. Er kijken miljoenen mensen over de hele wereld naar top gear, en om je seizoen dan af te sluiten met zo’n nationalistisch eerbetoon aan je vaderlandse industrie die niks voorstelt vergeleken met bijvoorbeeld de Duitse, is niet wat ik ervan verwacht had. Jammer dit Top Gear, jammer.