Vettel won gisteren niet de Grand Prix van Silverstone. Who cares? Was hij sneller dan de 62 jaar oude Barrichello op het Top Gear testbaantje in de antieke Suzuki Liana?
En verder: de McLaren MP4-12C wordt door Jeremy Clarkson tegenover de 458 Italia gezet, de heren moeten tweedehandsjes shoppen met een maximale straatwaarde van de goedkoopste auto in de UK (een Nissan Pixo) en James May test de Range Rover Evoque.
Online terugkijken doet u hier! Torrentje trekken doet u hier. Laat de baas het niet merken!
Barnato zegt
elke test is de mclaren langzamer dan de Ferrari en ineens in top gear stuk sneller! Hoezo objectief!
Sciurida zegt
@Barnato: Aangezien dat ding ontwikkeld is naast het Top Gear Circuit verbaast dat me niet heel veel hoor. Maar ook na de review van JC is de 458 gewoon superieur!
baasbas zegt
@Barnato:
Is de ronde op het TG test track van de Ferrari 458 niet toevallig door oude Stig (Ben Collins) gereden? Niet dezelfde bestuurder dus eigenlijk ook niet te vergelijken. Ik weet niet meer precies waarom maar ik heb het idee dat de nieuwe Stig sneller is dan Ben Collins. Oke oke, precies 3 seconden is wel een enorm groot verschil. Dus of het een verklaring is voor het hele verschil weet ik niet. Misschien voor een deel..
Merry zegt
@baasbas: het TG testtrack is eigen een McLaren testtrack.
De studio van TG ligt op het McLaren terrein.
Het zou me ook niet verbazen als de nieuwe stig een Mclaren man is en hij ook gelijk wat info over andere wagens voor McLaren verzamelt.
Tg en McLaren is 2 handjes op 1 buik.
Neemt niet weg dat de Mclaren sneller is dan de Ferrari.
macready zegt
@baasbas:
Belangrijkste verschillen:
– McLaren op semi clicks (Corsa’s), Ferrari op straatrubber uit september 2009 (Michelin PS)
– verschillende dagen, betekent niet gelijke omstandigheden (denk aan baantemperatuur etc.)
– verschillende rijders
Kortom, red apples vs oranges. Ze hadden de 458 gewoon op Michelin Supersports moeten zetten en nog eens een rondje moeten doen onder gelijke omstandigheden als de McLaren. Net zoals EVO, Car Magazine en Fifth Gear dat hebben gedaan.
Hupke zegt
@Barnato:
Misschien kon de Stig wel overweg met het tractiecontrollesysteem en dan kunnen de waarden op papier wel waar gemaakt worden.
Stopwearingpants zegt
kut links
Emerald_Green_Jag zegt
@Stopwearingpants: …en dat is je volledige vocabulaire?
Overigens is rechts rijden minder natuurlijk dan je denkt. Ook in Nederland is er tot aan de eerste helft 19e eeuw links gereden. De meeste mensen zijn rechtshandig. De koetsier zat altijd rechts op de bok, ruiters passeren elkaar aan de rechterhandszijde (ridders hadden daar hun zwaard).
Het rechts rijden is een uitvinding van Napoleon, en alleen om tegen de rest van de wereld in te willen druisen. Omdat Nederland destijds deel uitmaakte van het Franse Keizerrijk, hebben wij braaf gevolgd.
eddygolf zegt
@Emerald_Green_Jag: Jij bent baas.
Emerald_Green_Jag zegt
@eddygolf: klopt!
Freewarefreak zegt
@Emerald_Green_Jag: Of de heer Pants bedoeld dat hij het torrentje niet kan binnen lurken.. dat de shortcut niet werkt.. ;)
Emerald_Green_Jag zegt
@Freewarefreak: dat bewijst maar weer dat met iets meer informatie misverstanden vermeden worden. ;-)
MLTB zegt
Moet zeggen dat deze nieuwe afleveringen mij wel kunnen bekoren :). Het gaat tenminste weer over auto’s, en rijden. En heb gelukkig nog geen domme challenges gezien.
Montage en effecten m.b.t. camerabeelden is er ook erg op vooruit gegaan!
Frankypanky zegt
@MLTB:
BTW, JC verontschuldigde zich daar ook voor…nml. dat de hele show over auto’s was gegaan… ;)
ericc zegt
Of de Mc nu sneller is of niet, ik denk niet dat de 458 minder zal verkopen. Wat wel is, deze 2 wagens zijn momenteel de absolute top op technisch gebied, geen enkel ander merk komt in de buurt. Gallardo,AM,911,R8,SLS hebben allemaal het nakijken!!
PS. voor jullie beginnen te zagen dat de ene mooier is, ik heb het over techniek niet over smaak!!!!
dennisr zegt
@ericc: veyron dan ? of reken je die niet mee ?
chrispothast zegt
@dennisr:
chrispothast zegt
@chrispothast: K$¥ iPad
tombiesheuvel zegt
@dennisr: De Veyron is wel ff een ander prijsniveau dan een “Gallardo,AM,911,R8,SLS”…
dennisr zegt
@tombiesheuvel: weet ik, maar ik begreep dat het hier om de techniek ging.. :) begreep er niet uit dat daar techniek/prijsverhouding mee bedoeld werd..
calibandar zegt
Ik heb me afgelopen week de EVO Magazine gekocht, en de Car Magazine, prachtige engelse bladen die een supertest deden met de McLaren vs Ferrari, en ook vergeleken met de SLS, Porsche 911 Turbo, Noble M600 en Audi R8 v10. In beide magazines werd de McLaren in de rondetijden gewoon geklopt door de Ferrari. Gewoon objectief, geklopt. Hij was wel retesnel hoor die McLaren, en het commentaar op de manier waarop hij reed was zeer positief. Hij was ook sneller dan vrijwel alle anderen behalve de verrassend rappe Ferrari, die daarnaast ook continue de harten stal van de reviewers. Het enige wat continu aan de mcLaren als minpunt genoemd wordt is het gebrek aan emotie en gebrek aan rijdersbeleving. Een technologisch wonder wat ontzettend goed rijdt en uitermate snel is. En die concludie van die magazines zag je gisteren gedeeld door Clarkson.
RazorHead zegt
hoe kan vettel de snelste zijn?? deze auto heeft toch geen blown diffusor? :D
Merry zegt
@calibandar: vergeet alleen niet dat EVO en Car magazine geen slecht woord over Ferrari durven te zeggen omdat ze anders geen test auto meer van Ferrari krijgen.
Top Gear zal het een worst wezen of ze wel of geen wagen van Ferrari krijgen daar komen ze toch wel aan.
Zeker met het BBC geld en anders hebben ze nog vele andere opties om aan auto’s te komen.
Al deze magazines hebben die opties niet.
Ik vraag me af wie het meest objectief is, het zal wel ergens tussen in zitten.
macready zegt
@Merry:
Wat een kolder. Even vergeten wat Chris Harris over Ferrari testauto’s schreef? Daarbij, EVO heeft juist vanwege de skepsis de hele auto doorgelicht (afstelling, vermogen, bakverhoudingen, gewicht, etc.) en de auto voldeed ook gewoon aan fabrieksopgaven.
Alpinaa zegt
Leuke aflevering, grappig interview!
desjonnies zegt
Aardige relaxete gozert, die Vettel !
Een van de vier Duitsers met gevoel voor humor.
En die Monty Python begrijpt.
jipino zegt
@desjonnies: En ook leuk dat ‘ie zelf een nep Duits accent doet in de auto. Zelfspot is altijd goed :P
Floris9 zegt
@desjonnies: Ja aardige kerel inderdaad, verder leuke aflevering…
midasracer zegt
Top aflevering. Na het vorige seizoen wat overdreven en overscripted was, lijken ze teruggekeerd naar de basis. Wel een hoop lol, maar mooi camerawerk en interessante topics. Wat een heerlijk programma, helaas nog maar 3 afleveringen te gaan en dan is het weer gebeurd. Ik neem ze allemaal op om in komkommertijd nog eens van na te genieten.
floryn zegt
Ik vond het een goede aflevering met relevante onderwerpen. De evoque en het oordeel daarover verrasten me wel.
Frankypanky zegt
@floryn:
Hoe dat zo? Ik vond die Evoque best een goede auto, als je weet dat het ontworpen is met Vicoria Beckahm in het achterhoofd…
floryn zegt
@FrankypankyV8:
Door het LRX Concept, was ik wel enthousiast, dat was in 2007 toen er nog auto’s over Times Square reden.:
Daarna kwam de productieversie in 2010 en die vond ik een stuk minder met de beschikbare specificaties. Topgear en James May waren nu echter behoorlijk positief, dus ik zal maar aannemen dat het nog niet zo erg is. Dat was verrassend.
Dimglor zegt
Het was een mooie aflevering.. Goeie test van de Evoque en de Mclaren, leuk interview met Vettel en het onderdeel op het einde van het kopen van een wagen voor de waarde van een nieuwe Nissan Pixo vond ik ook interessant…. Ik wist niet dat je voor dat geld al zo’n wagens kon kopen…. Oké het is in Engeland en de verzekering en dergelijke zal wel een stuk duurder zijn, maar toch….
macready zegt
Jammer van de optionele semi slicks on de McLaren. Alleen dat scheelt al seconden.
floryn zegt
@macready: Goed punt!
willemseles zegt
“..Online terugkijken doet u hier!..
ik krijg bij downloaden een virusmelding van Kaspersky.
zeevink zegt
Erg leuke uitzending en idd de evoque was verassend terrein waardig.
Topic met auto’s voor 7000 pond was ook erg leuk. Good old BMW 850CI, wat een heerlijke bak.
Is er iemand die ook vermoed dat een van de stigs Lewis Hamilton is. Dat zou wellicht ook de toptijd van de Maclaren kunnen verklaren.
Alwood zegt
@zeevink: of juist button… is wat groter als je hem tegenover Vettel zet ;)
macready zegt
@zeevink:
Geen van beide. Actieve F1 coureurs hebben een veel te druk programma.
willemseles zegt
Deze link is beter/veiliger :
http://www.youtube.com/watch?v=eBUr6sDYcms
super sympathieke gozer, die Vettel.
FIAT127 zegt
De Ferrrrrari was in de laatst CAR (juli)(carmagazine.co.uk) ook al beter bevonden dan de McLaren. Die mensen doen echt iets meer aan journalistiek dan JC (ondanks zijn opleiding)
Maar ja, heel Top Gear is gescript om zo opvallend en opruiend mogelijk te zijn voor de kijkcijfertjes.
Gelukkig betekent dat ook goed camerawerk en James May (blijkbaar)
JanC zegt
@FIAT127: JC zegt toch dat de Ferrari beter is. Niet op papier, maar gevoelsmatig.
Nv zegt
Dat de McLaren sneller is dan de gumbert kan ik echt moeilijk geloven.
betonstaal zegt
mijn firewall wordt zenuwachtig van geekisland
Frankypanky zegt
Dat van die dikke auto’s voor 7000 pond vond ik interessant.
Graag meer van dat soort dingen ,want ik wil nu eens weten hoe zo’n bak ervan af brengt…Als je al sporen van urine en k*tsappen aantreft op de stoelen?!?
Nu weet ik het zeker…als ik een tweedehands koop, gaat tie EERST langs bij de autopoetsexpert. Voor buiten en binnenkant… :shock:
spiderman zegt
Goeie aflevering, gewoon weer over auto’s. Leuk item over mooie auto’s die je kunt kopen voor 7000 pond. TG doet zijn best dit seizoen. Vettel is een coole gast, mag best weer kampioen worden.
Bartholomeo zegt
Heel mooie aflevering, heb er van genoten. Was al een tijdje geleden.
Zo’n CL600 kost wel wat om mee te kunnen rijden, afgezien van de aankoopprijs.
alfamail zegt
Leuke kerel die Vettel!
En blij dat James May vaker in beeld komt: TG kon wel wat humor gebruiken zo langzamerhand!
Blijft een Top-Programma!