De ultieme vrekkenmobielen zijn geweldig als je links en rechts een paar eurootjes wil sparen.
Het is weer het begin van het jaar. Dat betekent dat we ook allerlei goede voornemens hebben. Een paar kilootjes eraf, iets meer bewegen, niet meer drinken. Je kent het wel. Meestal zijn er ook wat financiële voornemens. Lekker geld sparen. Een goede manier omdat te doen is de autokosten te drukken.
In Nederland kost het gebruik van een auto enorm veel geld. Dermate veel dat je al je principes opzij kunt zetten: het is immers niet te betalen. Daarom leek het ons een geschikt moment om te kijken naar de ultieme vrekkenmobielen. Dat betekent in dit geval: de A-segment met dieselmotor. De combinatie tussen die twee is eigenlijk heel erg vreemd.
Kleine stadsautootjes zijn met benzinemotor al heel erg zuinig. En ja, met een diesel kun je nog veel zuiniger rijden, maar in de meeste gevallen moet je flink kilometers maken om voordeel te halen. Dan kun je je afvragen of je wel zoveel kilometers wil maken in zo’n kleine A-segment-auto. Qua comfort is het vaak behoorlijk afzien.
Maar, je kan er je voordeel mee doen. Ze zijn namelijk wel degelijk verkocht. Op dit moment is het niet het heetste gedeelte van de markt, dus het grootste nadeel is komen te vervallen. En of je er blij van wordt, is een tweede. Maar ter lering ende vermaak kijken we naar de top 10 vrekkenmobielen!
Seat Arosa 1.7 SDI (6H)
1998 – 2001
We kennen allemaal de Lupo 3 L. En ja, die gaan we ook behandelen. Maar deze was er eigenlijk eerder. De Seat Arosa kwam in 1997 als de opvolger van de Seat Marbella. Het is een van de weinige keren dat er eerst een Seat-versie verscheen, voordat de Volkswagen-versie kwam. De Lupo kwam namelijk ietsje later op de markt.
Naast een 1.0 (50 pk) en een 1.4 (60 pk) kon je kiezen voor een 1.7 SDI, een extra kleine turboloze diesel met 60 pk. Als je de airco aanzette, remde je af op de motor bij wijze van spreken. Later kwam er een nog een 1.4 TDI driecilinder diesel. Een 3L-concept werd op de IAA wel getoond, maar haalde het productiestadium niet. Leuk weetje, de Seat Arosa is door dezelfde persoon ontworpen die ook de Bugatti Veyron tekende.
Volkswagen Lupo 3L (6X)
1999 – 2005
Kijk, het idee van Ferdinand Piëch was om een ‘3 Liter’-auto te maken. Een slimme auto met veel ruimte en aerodynamisch koetswerk. Inderdaad, dat werd de Audi A2. Maar toen Ferdinand hoorde dat Renault óók met een 3 liter auto bezig was (op basis van de nieuwe Clio), besloot Piëch dat Volkswagen eerder moest zijn.
Men pakte een Lupo en paste deze op een aantal punten aan. De Lupo 3L lag lager, was voorzien van ultralichte wieltjes en een andere achterklep. De motor was een 1.2 met gerobotiseerde bak. En verrek, de Volkswagen was eerder dan Renault met een 3 liter auto. Volkswagen had het ook niet begrepen, want de Clio in kwestie was een Clio met een 3 liter V6 en achterwielaandrijving. De ultieme vrekkenauto bestaat dus enkel en alleen vanwege een Renault Clio V6…
Peugeot 106 1.5 XTD
1993-2003
De 1.9 diesel is een legendarische motor in de 206. De legende wil dat je met één 1.9 D blok ongeveer 2 tot 3 206’en kan slijten. In de 106 was deze motor niet te vinden, nee, de 106 kreeg een extra kleine 1.5. Deze motor had een kleine cilinderinhoud, geen directe injectie, geen turbo: gewoon helemaal niets. Let op: de XTd is een XT met dieselmotor, geen X met turbodiesel. Je bent niet de eerste daar in trapt.
Op een goede dag moet het blok ooit 58 geleverd hebben. Maar een turboloze diesel is zo futloos en klinkt zo rauw, dat je geen toeren durft te maken. Volgens Peugeot moest je 1 op 18,9 halen. Echter, dat kon nog veel beter. Gewoon een kwestie van de banden nog harder oppompen, nog beter anticiperen en nog langzamer rijden. Met een beetje je best doen kon je 1 op 23 halen.
Renault Twingo dCi
2007 – 2014
Voor heel veel mensen was dit hun eerste leaseauto. Als je na je studie aan de slag mocht bij een groot kantoor, werd dit de voorloopauto. De Renault Twingo dCi is een raszuivere A-segment auto die je voor lange tijd kon krijgen met een dieselmotor. Opmerkelijk, want de eerste generatie van de Twingo was er enkel met een 1.2 benzinemotor.
In vergelijking met de 1.2 TDI driecilinder van VW was de 1.5 viercilinder van Renault een verademing. Een veel betere laufkultur en koppelafgifte. In de kleine lichte Twingo voelde de motor ook best potent aan (zeker nadat bleek dat je het blok eenvoudig kon chippen naar 130 pk). Deze motor werd uiteindelijk tot 2014 geleverd, waarbij het de meest recente S-segment diesel is.
Smart City Coupe diesel (450)
1998-2004
Waarom zou je jezelf dit aandoen? Nou, omdat zo’n Smart stiekem best grappig rijdt, extreem zuinig is en typisch Europees is. Er was zelfs een cabrio-versie voor de persoon die graag ging zonnen in een dieselwalm. Ook stond er achterop ‘CDI’, net als bij de dikke Mercedessen met deze moderne vorm van commonrail-inspuiting. Het blokje pompte er bij 4.200 toeren maar liefst, eh, 42 pk uit! Het koppel was zo gargantuesk dat je drie cijfers nodig had om het te omschrijven: 100 Nm.
Zonder gekheid, het autootje woog net 700 kilogram, dus je had ook geen grote motor nodig. Of een grote tank. Er ging namelijk 22 liter in, ongeveer net zoveel als het ruitenwisservloeistof reservoir van jouw crossover. Ondanks dat kleine tankje kon je met een beetje anticiperen gewoon 700 km halen op één verse lading satansap. En vergeet niet dat in deze periode de diesel nog echt een goedkope brandstof is.
Toyota iQ D4-D (KGJ10)
2009 – 2010
De Toyota iQ is al een maf ding. Natuurlijk, de connotatie met de Aston Martin Cygnet is snel gelegd. Maar de iQ was op zichzelf best een geinige en slimme auto. Bij de introductie van de kleine stadsauto in 2009 werd er meteen deze 1.4 D-4D voorgesteld, naast de 1.0 en 1.3 VVT-i-motoren. De 1.4 diesel was zelfs goed voor 90 pk en 190 Nm.
Met name door dat laatste voelde het autotootje rap aan: van 0-100 km/u sprinten kon in 10,7 seconden. Op een volle tank kon je met gemak 800 km halen. Je moet je afvragen of dat een fijne bezigheid is als de spoorbreedte bijkans groter is dan de wielbasis. Toyota zag in dat ze een enorme fout hadden gemaakt en ze schrapten het model amper een jaar later alweer.
Kia Picanto 1.1 CRDi (SA)
2005 – 2010
Als een fabrikant speciaal een klein motortje moet maken, dan weet je dat je in een echte vrekkenauto zit. De Kia Picanto is zo ontzettend verstandig dat je er melig van wordt. Onder de kap ligt namelijk een 1.1 CRDI motor. Voor de badgesnobs, dat is wel naar beneden afgerond, want de driepitter heeft 1.120 cc. Qua vermogen van 75 pk is het niet eens zo’n heel verkeerd blokje.
Nee, het was de extreem rauwe loop. Alsof je 75 kilogram aan botten aan het vergruizelen was in een botte hakselaar. Ondanks een piepklein tankje van slechts 35 liter kon je toch meer dan 750 km halen. Niet dat je dat wilde met deze rijdende barkruk, maar het kon wel. Ook handig: een Picanto had altijd vijf deuren. En hiermee had Kia de ‘edge’ over Hyundai. Er was immers geen Atos diesel.
Citroen C1 HDI
2006 – 2008
Het voordeel van een klein stadsautootje is dat je ook met een benzinemotor een laag verbruik kunt realiseren. De Citroen C1 is zo’n auto. De 1.0 benzine deed 1 op 21, voldoende zuinig. Met de Citroen C1 HDI kon je zelfs 1 op 25 halen en zelfs 1 op 30 als je op eieren ging rijden. De vraag is alleen waarom je dat in hemelsnaam zou doen. De C1 koste destijds zo’n 10 mille met benzinemotor, de diesel was dik 4 mille duurder.
Je moest dus echt heel erg veel kilometers rijden om dat verschil eruit te halen. En als je dan zó veel kilometers maakt, is het dan wel ‘verstandig’ om in een C1 te rijden? Citroën zag dat ook in en schrapte dit motortje al na 1 jaar uit het gamma. Een heerlijk obscuur autootje waar je verder niet zo veel mee kan, dan alleen een kort stukje erover te schrijven. Wel een voordeel: de C1 HDI was altijd een vijfdeurs.
Fiat Panda 1.3 JTD (169)
2004 – 2010
Wederom eentje in de categorie ‘je moet echt geen haast hebben’ is daar de Fiat Panda. De eerste generatie was er nooit met een dieselmotor, maar in de tweede generatie was dat wel mogelijk. Om heel eerlijk te zijn waren dit best fijne blokjes voor hun soort. De viercilinder van Fiat diesel is klein, maar voorzien van turbo en commonrail-injectie. Een prima motortje eigenlijk.
Alleen is het natuurlijk de vraag of je dit ook wel moet willen. Je zit een beetje rechtop, ‘op de bok’ in een Panda. En dan heb je een motortype waar je alleen baat bij hebt als je echt veel kilometers maakt. Een Punto met deze motor was dan ook veel verstandiger. Dat gebeurde dan ook, want dat model was niet aan te slepen.
Ford Ka 1.3 TDCI (RU8)
2008 – 2010
De eerste generatie Ford Ka stond bekend om het gebruik van een stokoude viercilinder benzinemotor. Het ding had nog net geen zijkleppen en een carburateur. De tweede generatie was er met een klein dieseltje. Het is de enige Ford met een 1.3 diesel.
Hoe dat zit? Nou, Ford en Fiat werkten innig samen met het kleine autootje. De Ford Ka staat op het platform van de Fiat 500, maar heeft wel zijn eigen afstemming van de ophanging. De motor is de 1.3 MultiJet van Fiat. Nog altijd het rijdende equivalent van thuis gesmeerde boterhammen eten in de bioscoop (ja, die mensen bestaan dus).
BONUS: Chevrolet Spark BiFuel (M300)
2010 – 2012
Toegegeven, deze Chevrolet heeft geen diesel, maar desalniettemin is dit echt de ultieme vrekkenmobiel. Een Zuid-Koreaanse A-segment auto mét LPG. Hoe graag wil je niet met iemand uit eten die vrijwillig zo’n auto uitkiest? De Spark heeft namelijk niets dat het leven kleur of glans geeft.
Het is niet vooruit te fikken, het reed behoorlijk beroerd en met LPG was ‘ie nog ietsje trager. Maar de motorrijtuigenbelasting was erg laag, de verzekeringspremie was dermate laag dat je bijna geld toe kreeg en de prijs voor een liter gas was destijds twee kwartjes.
Meer lezen? Dit zijn 11 twaalfcilinders met handbak!
Rachid zegt
Ik ben het eens met bovenstaande artikel! Ik rij op moment van schrijven een Twingo 1.5 DCI, ik had hiervoor eentje en die beviel aardig goed, spijt dat ik hem verkocht had, dus kocht ik een andere!
Auto rijdt super, heerlijk zuinig in deze (belachelijke) dure tijden moet je wel wat als ‘loonslaaf’ zijnde. Twingo’tje is gechipt, iets meer dan 128 PK en bijna 300 nm koppel, nou dat wilt best vooruit. Met een beetje normaal rijgedrag kun je best 1 op 25 halen (zonder al teveel je best te doen) – minpunten? Soms het nagelende injector geluid bij lage toeren, de 86PK versie is de versie die je eigenlijk moet hebben.
Aanvullend daarop: ze zijn zeer degelijk en tevens euro 5, waardoor je in Amsterdam of elders mag komen.
Dutchdriftking zegt
@Rachid 300nm in een auto van nog geen 1.000kg moet zeer vermakelijk rijden. Ik vind de 400nm die ik op 1.500kg moet doen al prettig.
audicoupe84 zegt
De gemiddelde Nederlander is blij met subsidies op auto’s of manieren om de overheid te slim af te wezen. Daarom reden velen old(young)timers totdat er zoveel slimmeriken met MB190 waren dat de overheid de oldtimerregelling wel aan moest passen. Ben ook benieuwd hoeveel EV bezitters voor hun kantoorraam parkeren en een kabel op het stopcontact van de baas aansluiten…..
gamma81 zegt
De eerste Panda was er wel met een 1300 diesel motor, alleen niet hier te koop. Vriend van mij heeft een AX diesel gehad, reed ontzettend goedkoop.
roverbmwdriver zegt
Wat te denken van bijvoorbeeld een Volvo 142/144/145 op LPG. Wegenbelasting vrij en met een goedkope oldtimerverzekering (WA natuurlijk).
tmenges zegt
Helaas is oldtimerverzekering alleen mogelijk als je de oldtimer als tweede auto hebt en je hebt vaak een kilometer beperking. Daarbij heeft een lpg installatie , zeker op een oudere auto onderhoud nodig. Neemt niet weg dat een oudere Volvo best relaxed rijdt.
stefanvts16v zegt
@willeme: Ik heb zelf 9 jaar lang een Twingo diesel gereden die ik na 2 jaar heb laten chippen. Maar meer dan 110 pk/290 Nm kan je er echt niet uit halen zonder wat behoorlijk ingrijpende aanpassingen. Sowieso is dit wel de max wat de versnellingsbak nog aan kan qua koppel. ;)
Wellicht verwar je deze met de 110 pk 1.5 dCi uit de Megane (met 6-bak), deze kan je wel naar 130 pk laten chippen. Maar er zitten wel wat verschillen tussen beide diesels, ook al lijken ze op het eerste oog identiek.
ronaldotour zegt
Ik heb 3 Lupo’s 3L gehad en altijd met plezier in gereden. De techniek is nog steeds niet overtroffen, omdat er te dure lichtmetalen in verwerkt zitten. Ik heb zelfs een keer 2,4 liter op 100 km. gehaald. Deze en de Phaeton hebben we aan Piech te danken, anders waren ze nooit ontwikkeld.
EJS zegt
Fijne auto’s, zeker het verbruik in acht genomen! Mijn vader heeft een a2 1.2 tdi versleten en dat was een veel minder fijne auto.
saxoke zegt
Ik heb de Citroen Saxo versie gehad van die 106 XTd.
Het was een 3 deurs VTS uitvoering. De verschillen met de niet VTS diesels waren de betere remmen op de vooras (geventileerde schijven van de 1.6) en een extra stabilisatorstang op de vooras.
Verder was die even traag als de Peugeot en de andere diesel versies van de Saxo.
Qua verbruik zat ik tussen de 4.5l en 5l op 100km (1op22.2/1op20)
tjorque zegt
Mijn vader reed met de eerste generatie C3 1.4 HDI. Ondanks de opgave van 4.5 l/100km deed hij het met 3 l/100km…
En ik heb nooit begrepen hoe hij zo geduldig kan zijn om een een paar euro te sparen.
outlook zegt
Sapig verhaal: Lupo Clio en het 3-liter verhaal.. heerlijk
Hubert zegt
Heb veel lol gehad met mijn Twingo dci.
Heb hem bij aflevering meteen laten chippen en hij ging als de brandweer.
202km/h op de teller en 197 op de navigatie. En hij zat ook vrij vlot op deze snelheid.
Vooral het invoegen op de snelweg was leuk.
En dat gewoon op de standaard stalen velgjes met plastic doppen en de eco sticker achterop. Niemand verwachtte dit.
Ik zie trouwens dat de 3L Lupo’s die aangeboden worden, minstens 280k km hebben gelopen. Met uitschieters tot 450k km. Toch best goede autootjes dus.
Johanneke zegt
Ik ken een ‘vlotte’ huismoeder met zo’n Spark. 1 keer in meegereden, wat een lawaai om heel langzaam te gaan. Maar haar man vertelde een keer wat voor kosten ze nu hadden gehad aan 2 ton met zo’n karretje, nou de kmprijs was bizar laag. Zo laag zelfs, dat hij zijn mazda 6 soms liet staan, en de Spark pakte.
Twingo DCI met een klein chippie zal overigens best grappig rijden. In een kleine auto onder de 10 seconden naar de 100 is al snel best geinig.
goodvibrations zegt
Eigenlijk een beetje een lofzang voor diesel dit?! Waren mooie blokken, koppelrijk, betrouwbaar en zuinig… Jammer van de hoge wegenbelasting…
burb zegt
De ultieme vrekkenwagen die ik mij kan herinneren was de vaal rode Daihatsu Charade diesel van mijn zwager. Altijd blauwe rook, en na de eerste versnelling gelijk naar vijf, of misschien was vier toen nog de hoogste versnelling.
Robert zegt
Ik wil graag een eervolle vermelding voor mijn eerste auto: een Opel Kadett C, bj. 1979, met onverwoestbare 12N motor èn lpg installatie. Gekocht in 1990 voor 800 ouderwetse guldens. Dankzij de lpg liep die niet harder dan 120 (met wind mee, best ook wel een veilig idee voor een beginnend bestuurder) en 1:9. Met een kostprijs van omgerekend naar euro’s 18 eurocent per liter lpg waren de brandstofkosten 2 cent per kilometer. En drie jaar later weer voor 600 guldens verkocht, inclusief een setje verse banden van hooguit 150 gulden. Datzelfde bedrag moest ik tussendoor een keer uitgeven om wat roestgaten in de bodem laten dichten en idem voor een nieuw stoffen interieur van de sloop, ter vervanging van de billen verbrandende zwarte skai bekleding. Goedkoper heb ik nooit meer gereden. Minder comfortabel ook niet, trouwens.
papa zegt
Ik heb 280.000 km gereden met dezelfde Lupo 3L, nooit grote problemen he gehad tot hij bij 360.000 niet meer rendabel te repareren was.
faalhaas zegt
Ik rij een Prius Wagon op LPG. 7L/100km gemiddeld.
Euro’s per 100km een moeilijke om te verslaan. Enkel de wegenbelasting is behoorlijk duur, maar dat betaalt zich terug in comfort. (Adaptive cruise, automaat, panoramadak etc.)
eMbe zegt
Is dat inclusief maximaal getint glas rondom?
EJS zegt
Dat verbruik is niet zo heel laag. Ik rijdt met mijn 307 2.0 16v (ook een 7 zitter) 7,3l per 100 km (aan de pomp!)
faalhaas zegt
Op LPG wel, op benzine is dat omgerekend 5,4L/100KM.
Met extra getinte ramen natuurlijk en 7 zits natuurlijk.
Michel-GR zegt
Vw up kost ook nagenoeg niets. Houderschaps belasting+ all-risk verzekering en je bent voor €50 per maand klaar. 600-700km bereik met 35liter benzine. En bovendien rijdt hij ook nog eens lekker.
Dutchdriftking zegt
Ik heb een collega met zo’n Spark Bifuel. Die gek is er zelfs mee naar Kroatië gereden. Ultieme zelfkastijding naar mijn bescheiden mening.
petroldrinker zegt
Allemaal hokken waar ik niet dood in gevonden zou willen worden…betaal liever wat meer dan om wat leukers te rijden als het el cheapo moest
MvanG zegt
Helaas valt het telkens weer op hoe slordig jullie zijn bij het schrijven van artikelen. De Toyota iQ werd geïntroduceerd in 2007 en geproduceerd van 2008 tot en met 2015. Waarna Toyota het concept verkocht naar China alwaar men er een elektrische auto van maakte. Juist door de spoorbreedte rijdt het ding uiterst stabiel en geeft hij je het gevoel alsof je in een veel grotere auto rijdt. Het is één van de weinige kleine auto’s waar ook mensen van dik 1.90 m’ comfortabel in kunnen zitten. Het is niet alleen de kleinste maar ook de veiligste kleine auto. De eerste die 5 sterren in de euro NCAP kreeg. Bovendien in de meest luxe uitvoering standaard voorzien van keyless-entry, automatische dimmende spiegels, climate-control en een audio installatie met 6 speakers. Helaas was hij in Nederland erg duur (bpm) waardoor hier de belangstelling tegen viel. En om die reden verdween hij in Nederland in 2014 al van de markt. Google is your best friend ;)
damrakker zegt
Ik mis toch echt een Hyundai Getz in dit lijstje
ra-smit zegt
Een Toyota Prius op lpg dàt is pas een vrekken(accu)bak:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/toyota/m1927789414-toyota-prius-1-8-hybrid-lpg-g3-panoramadak-led-leder-navi-tr
mijosu zegt
Heerlijk zo’n lijstje. Maar wat moeten ze nu kosten als je er een wilt hebben?
Arno's zegt
Dus mijn vrouw is de ultieme vrek? Nou, dacht het niet als ik de pinbetalingen van de afgelopen maanden bekijk. Ze rijdt al wel 11 jaar in haar Spark, gekocht als voorraadauto op 31 dec 2011 met een fikse korting. 11 jaar probleemloos met alleen onderhoudsbeurtjes en een keer nieuwe bandjes op de lichtmetalen wieltjes. Het is een 1 liter motortje op benzine en als je hem doortrekt tot het rode gebied op de toerenteller loopt het als een naaimachientje. Auto heeft nog nergens roest en ziet er nog als nieuw uit na 80k km. Ze wil hem nog lang niet kwijt
Joost zegt
Heerlijk artikel! Die 1.3 JTD heb ik ooit in een Alfa Romeo Mito gehad. Niets mis mee. Ook de Mito was best een volwassen autootje voor zijn formaat!
De “renault komt met een 3 liter variant” zin toverde een glimlach op mijn gezicht :)
por100 zegt
Mooi lijstje, mocht je hierin geinteresseerd zijn zou ik ivm de veiligheid voor een moderne auto gaan. VW Up of Suzuki Baleno ofzo.
En weet waar je op stemt straks want met rekeningrijden maakt die wegenbelasting op gewicht een stuk minder uit.
bietje zegt
We hebben het niet allemaal even breed, maar dat gezegd hebbende zijn er altijd nog keuzes.
Voor mij is het ’t absolute dieptepunt als ik weer zo’n Dacia Logan (altijd donkerblauw) zie rijden. En ja… dan kijk ik wie/wat daarin rijdt en het zijn idd vaak dezelfde types. Het ‘oudere’ stel (55-70+) waarvan de heer vaak ietwat geïrriteerd door de overige verkeersdeelnemers, stuurs voor zich uit kijkend ofwel kilometerslang met 101 km/u op de linkerbaan blijft rijden, ofwel met 80km/u (op de teller) vrachtwagens zit op te houden op de rechterbaan, met fijne inhaalacties van vrachtwagencombinaties tot gevolg.
Je ziet de Dacia, je ziet de inzittende(n) en je wéét het gewoon 🤷🏻♂️
Een beetje autoliefhebber kiest waarschijnlijk liever een 10 jaar oudere niet-dacia, dan zoiets.
rogerzz zegt
Toch even opgezocht, een Smart 0.8 CDI doet er 19.8 seconden over om de 100km/u aan te tikken. Rij je een Prius wel het snot voor de ogen, maar de rest van Nederland rijdt je wel voorbij..
retsok zegt
@willeme:Je bent nog een recordhouder vergeten. De citroën AX 1.4d uit 1989! Deze haalde destijds het guinnes book of records door van Dover naar Barcelona (1000 mijl) te rijden met een gemiddelde van ca 2,7l op 100km. (Ca 1:37) Dat record heeft heel lang stand gehouden.
Allison Burgers zegt
“Het is een van de weinige keren dat er eerst een Seat-versie verscheen, voordat de Volkswagen-versie kwam.”
Ik zit te denken van welk model eerst een VW-versie kwam en daarna een SEAT? Alleen de Mii toch? De Alhambra/Sharan waren er volgens mij tegelijk en VW kwam ook pas later met de Polo sedan (wat een Cordoba was).
Welke modellen mis ik? De Exeo en laatste Toledo waren geen VW’s.
ns_tl zegt
Wat een dure auto’s zeg.
Dan doet mijn Cuore op lpg het toch beter. Zelfs op gas rijdt ‘ie 1 op 17 a 18. Gezien de lage lpg prijs zal je al 1 op 40 op diesel of benzine moeten kunnen rijden om goedkoper uit te zijn. Zelfs een brommobiel rijdt duurder :D