Heel leuk al die Audi RS6’en, maar deze Saab 9-5 SportCombi is pas écht een bijzondere stationwagen.
Bij de Autoblog Spot van de Week draait het niet alleen om hypercars, mocht je die indruk krijgen. Het draait om bijzondere spots. Dat kan een hypercar zijn, maar dat kan ook een diesel stationwagon zijn.
Een Saab 9-5 SportCombi zal door de gemiddelde voorbijganger worden afgedaan als een alledaagse stationwagon, maar de kenner weet wel beter. @basplankgas liet dan ook niet na foto’s te maken, toen hij deze Saab in België tegen het lijf liep. Dit tot onbegrip van zijn collega’s.
Wat die collega’s waarschijnlijk niet wisten: de Saab 9-5 SportCombi is nooit geleverd. Saab ging namelijk ter ziele voordat de productie van de SportCombi op gang was gekomen. Beoogde Messias Victor Muller had het merk helaas niet kunnen redden.
Gelukkig zijn er nog een handjevol 9-5 SportCombi’s gebouwd, maar dat waren pre-productiemodellen. Het stadium van serieproductie heeft deze auto dus nooit bereikt en de dealers evenmin. Dat maakt de 9-5 SportCombi extreem zeldzaam. Het schijnt dat er maar 27 exemplaren bestaan, waarvan 24 rijdbaar en straatlegaal.
Eentje daarvan staat dus op Belgisch kenteken. Het betreft een handgeschakelde 2.0 TiD, met 160 pk en 350 Nm koppel. Wat dit exemplaar uniek maakt is de kleur. En met uniek bedoelen we deze keer ook echt uniek. Dit is namelijk de enige 9-5 SportCombi in Sky Blue.
Het is niet de originele kleur van deze auto, want de eigenaar heeft de auto over laten spuiten (bron: 9-5sc2012.com). Hij koos voor Sky Blue, een erg fraaie kleur die op de laatste 9-3 leverbaar was. De auto was trouwens eerst bruin en stond op Nederlands kenteken.
@basplankgas heeft met deze Zweedse zeldzaamheid in ieder geval een hele bijzondere spot te pakken, die we bij deze uitroepen tot Spot van de Week. Als blijk van waardering krijgt Bas een mooie Autoblog-pet opgestuurd.
Volgende week is er uiteraard weer een nieuwe ronde. Ben je ook wat bijzonders tegengekomen? Upload je foto’s vooral op Autoblog Spots en wie weet verschijnt jouw spot volgende week in deze rubriek!
Alle foto’s van deze Saab 9-5 SportCombi bekijk je op Autoblog Spots.
Jens zegt
Wat een gave bak!
Robert zegt
Het blijft jammer dat dit merk de rat race in automotive land niet heeft kunnen overleven.
Het rijdend houden van een auto als deze zal ook nog wel een behoorlijke uitdaging zijn. Zeker nu ook deze auto op leeftijd begint te komen.
wza1979 zegt
Ik heb toen wat serieuzer gekeken naar een 9-5 ( station ) en ik meende dat er Foto’s waren waar er behoorlijk wat verlaten op het fabrieksterein stonden.
Ik wilde er graag eentje maar ja waar kun je met een deze auto heen voor onderhoud of ( goedkope ) onderdelen als het merk failliet is. De motoren waren van Opel maar de rest van de insignia was behoorlijk verbouwd door Saab.
Ik heb het niet aangedurft toen. Maar cool zijn ze.
wigboldus zegt
Goedkope onderdelen wordt hem niet inderdaad, tenminste wat afwijkt van de Insignia of andere Saab modellen.
Verder heb ik met mijn “normale” Saab 9-3 die uit de inboedel van de fabriek komt nog geen issues.
Onderdelen:
https://www.orio.com/en/parts/
Via die website kun je ook bedrijven in Nederland binnen die snel aan onderdelen kunnen komen.
denniss00 zegt
Velteck. Is een bedrijf van een kennis van me. Heeft flink wat onderdelen :)
Johanneke zegt
Ik vind zeldzame normale auto’s zoals dit prachtig. Wat een verschrikkelijk mooi ding. Hopelijk nog lang in handen van een liefhebber.
redbeams zegt
Prachtige wagen en maakt hebberig.
1 van de weinige auto’s die zowel als sedan als station mooi zijn.Na het zien van deze zou ik een lichte voorkeur voor de station hebben.
alcantara zegt
Totaal niet mee eens, vind het een ouwe lullenbak om te zien, die lelijke velgen + ballonbanden die eronder liggen maken het er ook niet beter op.
redbeams zegt
Velgen kan je altijd nog veranderen dus zie daar geen probleem in.Gelukkig verschillen meningen anders zou iedereen in een saaie e46/e90 rondtuffen met m stikker.
RutgerK zegt
Toevallig gisteren een Sportcombi op NL kenteken zien rijden in metallic grijs. Niet zo bij stilgestaan dat het zo’n bijzondere auto was.
Gisteren veel in de auto gezeten dus ik weet niet meer precies waar ik de auto zag. Mogelijk in de buurt van Voorschoten.
alcantara zegt
Is het ook niet, collega van mij had ook een 9-5 Sportcombi.
Niks sportiefs aan, al helemaal niet in vergelijking met een E91 oid.
Richmond zegt
Was het geen 9-3?
wigboldus zegt
Denk het ook, dit is de complete 9-5 NG estate lijst: https://9-5sc2012.com/saab-9-5-sportcombi-2012-directory/
Zelf ook een grijze 9-3 estate uit 2010, rijden wel een aantal van rond in Nederland.
RutgerK zegt
Ala ik google kom ik wel een 9-5 Sportcombi tegen in een artikel van 2016 bij een concurrerende autowebsite. Die auto is wel de kleur grijs die ik zag.
tenaci zegt
Zeker voor de combi is het doodzonde dat Saab ter ziele ging. Wat een schitterende auto. Een aantal jaar geleden reviewde Doug Demuro een 9-5, de sedan. Toen al bleek helaas dat de kwaliteit niet meer op al te hoog niveau stond. Interieur had al verschillende volledig kale knopjes. Auto was toen paar jaar oud. Zonde
Design_Driven zegt
De kwaliteit is prima, de knopjes uitgezonderd inderdaad. Dat bleek een probleem bij een toeleverancier die niet de juiste procedure volgde. Gelukkig zijn er after marktet oplossingen voor.
Svenska II zegt
Beauty! Gave kleur ook, helemaal goed! Inderdaad, meer uniek worden auto’s niet. De 27 9-5 NG SC’s moesten eigenlijk in de shredder. Een Noorse Saabdealer heeft ze toen gekocht uit het faillissement, en heeft ze op een of andere manier op kenteken gekregen. Op de genoemde site worden ze nog steeds keurig gevolgd.
Basplankgas zegt
Leuk om m’n eigen spot hier terug te zien! Als Saabliefhebber moest ik deze natuurlijk vastleggen. En bedankt voor de pet jongens, leuk!
denniss00 zegt
Voor geïnteresseerden, een kennis van me heeft z’n eigen Saab-onderdelen bedrijf. Is op o.a. Instagram te vinden onder @velteck_saab. Hij en z’n vrouw hebben samen ook een stuk of 12 Saabs, waaronder een donkerrode 9-5 SportCombi (ook te vinden op de instapagina).
Design_Driven zegt
Bekenden in de SAAB wereld inderdaad.
Loek zegt
Op de AutoRAI van 2011 stonden een aantal 9-5’s, waaronder NG Estates. Toen was alles rondom Saab, de breuk met GM en Victor Müller nog niet officieel, dus stond het daar gewoon als showauto, zo van, deze zomer kun je er eentje kopen.
Niet alleen een erg mooie auto, het feit dat dit één van de meest zeldzame auto’s ter wereld is maakt hem oh zo fijn. En het is typisch zo’n auto die liefhebbers onderscheidt van de leken. Je moet het echt weten om dit bijzonder te vinden.
Design_Driven zegt
Ik heb net een deal gemaakt voor een 2011 SAAB 9-5 ttid Aero dus het zal niemand verbazen dat ik een beetje kwijl bij het zien van dit exemplaar.
Tegelijkertijd is het wel heel zonde dat hij niet meer origineel is. Daar heb ik meestal niet zo’n last van maar als er maar 27 van zijn is dat een beetje pijnlijk. Dan gaat er toch een stukje geschiedenis verloren. Bovendien is het bruin een prachtige kleur.
Het blauw is wel mooi maar ik weet niet of ik het vind passen bij zo een grote auto die niet erg snel is. Zelf zou ik dan maar voor de rood metallic gegaan zijn.
Design_Driven zegt
Er is nog iets anders dat niet klopt. Waarschijnlijk was dit een Vector editie en is er een bumper van de Aero opgezet. Nieuwe voorbumper en achterbumper aangepast. De velgen zijn gewoon van de vector en niet de aero. Tenzij hij op winterbanden staat is het een beetje vreemd anders. Als de eigenaar mee leest, er staan nu 2 sets Aero velgen te koop. Wat mij betreft een van de mooiste velgen ooit gemaakt.