Vandaag hebben we een even zeldzame als ondergewaardeerde supercar als Spot van de Week: de ‘nieuwe’ Honda NSX.
Als autofabrikant een ‘halo car’ uitbrengen is dat een riskante onderneming. Vandaar dat veel merken er voor kiezen om dit lekker niet te doen. Zelfs BMW durft het niet aan om een nieuwe supercar uit te brengen. Honda deed het echter wel, en kwam in 2015 gewoon met een gloednieuwe NSX.
Dit pakte helaas niet helemaal uit zoals gepland. Honda had moeite om hun halo car aan de man te brengen en de NSX krijgt niet de waardering die de auto verdient. Omdat je er nooit eentje ziet, zou je bijna vergeten dat ‘ie überhaupt bestaat.
Er is nu echter een exemplaar gespot, en wel in het mondaine Knokke. Dit is een plek waar de Porsches en Ferrari’s je om de oren vliegen, dus om de blits te maken zul je toch wat anders mee moeten nemen. Een Honda NSX bijvoorbeeld.
Voor degenen die vergeten zijn hoe de aandrijflijn ook alweer in elkaar zat: de NSX combineert een 3,5 liter biturbo V6 met niet één, niet twee, maar drie elektromotoren. Dit is een zeer geavanceerd systeem, waarbij twee elektromotoren individueel een voorwiel aandrijven. Daarmee heeft de NSX dus vierwielaandrijving met torque vectoring.
Helaas kan niet iedereen dit technologische hoogstandje op waarde schatten en dus rijden er maar weinig rond. Ons land is slechts drie exemplaren rijk en in België zijn dat er niet veel meer. Daarom verdient deze spot van @justawheelchairguy (inmiddels een bekende naam in deze rubriek) de titel Autoblog Spot van de Week.
Ben je zelf ook iets bijzonders tegengekomen? Dan zien je foto’s graag verschijnen op Autoblog Spots en wie weet zetten we volgende week jouw spot in het zonnetje! Daarnaast krijg je een mooie Autoblog-pet of -muts als aandenken.
PS: Als je iets op vakantie gespot hebt maak je ook nog kans op een Autoblog-strandlaken. Vermeld dan even de hashtag #vakantiespot2023 in de beschrijving van je upload. De beste vakantiespots worden gebundeld in een artikel!
Alle foto’s van deze NSX check je op Autoblog Spots!
basman147 zegt
Ik heb een beetje moeilijke verbinding, dus ik had de kop al gezien maar het duurde even voordat de foto was geladen.
Toen die op het scherm stond was mijn eerste gedachte toch;”jammer, het is de nieuwe”. Zegt eigenlijk genoeg over deze auto
Spot is natuurlijk wel top!
ggj1987 zegt
Ik vind de voorkant totaal niet mooi. Helemaal met die rare kronkel die maar deels is meegespoten (in het zwart niet te zien). De NSX Type S ziet er een stuk beter uit wat dat betreft
kniesoor zegt
Best een mooie kar om te zien. En de hybride-techniek is ook niet op voorhand een afknapper (anders zou de laatste iteratie van de Ford GT niet op de tweede plaats van m’n die-mot-ik-nog-eens-hebben-lijstje staan). Desondanks hoef ik er zelf niet perse één te hebben. Maar wel een hele mooie spot 👌
Stefje zegt
Gek genoeg zakken de prijzen niet. Ze blijven gewoon heel lang te koop staan. Had gehoopt dat ze ala Maserati snel naar iets onder een ton zouden afwaarderen. Dan kan je er eentje oppikken en afwachten tot de markt weer stijgt, want het gaat weer iets bijzonders worden in de toekomst. Maar zoals het er nu uit ziet blijven ze lekker in de collecties van verzamelaars en blijven ze daar tot de prijzen de pan uit rijzen, zoals bij een LFA.
JanJansen zegt
Ik vraag me af of het zulke dure en gewilde auto’s gaan worden. Ze zijn niet apart of extreem mooi, ze hebben geen bijzondere techniek, niet extreem snel en geen connectie met een legendarische F1 coureur als Senna. Het enige USP wat overblijft is de iconische NSX badge.
Een LFA heeft een V10 onder de kap die als een oude F1 klinkt. Daarom alleen al zou ik hem willen hebben.
Maar misschien heb ik het mis. Waarschijnlijk wel, als ik echt verstand van geld had hoefde ik nu niet meer te werken.
iphonistvongates zegt
Als je geen problemen hebt om de Honda badges te verwisselen voor Acura kun je een NSX uit 2019 aanschaffen voor nog geen US$120K in het voormalige Trumpistan. Ik begrijp dat USA-imports Acura NSX niet goedkoop zal zijn maar toch is er meer dan voldoende aanbod. Honda heeft zo ongelooflijk lang geleurd/getreuzeld met deze NSX dat tie al verouderd was toen hij E I N D E L I J K verkocht/geleverd werd via de dealers. Heeeeel veel potentiële kopers zijn toen maar afgehaakt en hebben zich gewend tot de Nissan GT-R en de 911’s. Mooie (unieke) spot voor Nederland. 😎
JelmerS zegt
In andere AB artikelen wordt de BMW XM als HALO car aangeduid, in dit artikel heeft BMW weer geen HALO car op dit moment. Het blijft een apart fenomeen de HALO cars, meestal levert het wel wat moois op voor de liefhebbers. Net zoals deze NSX. Gebruikt zijn ze toch ook nog steeds heel prijzig..
hondafn2 zegt
Ik heb altijd begrepen dat de oude NSX ook niet warm ontvangen werdt. En die is ook onbetaalbaar geworden. En kijk bijv. naar een Nissan Skyline. Vroeger voor relatief weinig te koop in veel landen, nu ook onbetaalbaar. Dus gezien het verleden dat zich altijd herhaald, zal deze na een lange tijd ook sterk in waarde stijgen. Maar dan moet je nu veel geld hebben om hem te kunnen kopen, en hem lang kunnen stallen zonder er veel mee te rijden. Hmm, zo wil je toch niet leven? Een fantastische auto kopen, niet of nauwelijks gebruiken om hem later voor een absurd bedrag te verkopen als je bejaard bent. Wat heb je dan nog aan al die r*tcenten?
Wel een mooie auto, alleen zwart zou verboden moeten worden voor een supercar, alle mooie lijnen, luchtgaten, uitlaten etc. vallen nauwelijks nog op.