Deze zondag hebben we Double Dutch als Spot van de Week.
Een gloednieuw model van Nederlandse bodem, dat maken we niet vaak mee. Zeker niet eentje die ook daadwerkelijk in productie gaat. In december mochten we echter de Donkervoort F22 verwelkomen. Een nieuw huzarenstukje van de enige Nederlandse autofabrikant die momenteel auto’s bouwt.
Inmiddels is het eerste exemplaar in het wild gespot. En ook meteen het tweede exemplaar. @ronald1 kwam in Utrecht namelijk twee gloednieuwe Donkervoort F22’s tegen. Zodoende kunnen we de F22 eens vanuit alle hoeken bekijken onder normale lichtomstandigheden.
Qua vorm is de F22 nog steeds een typische Donkervoort, maar de gelijkenissen met de Lotus Seven waar het allemaal mee begon zijn inmiddels vrij beperkt. Voor klassieke looks moet je bij Caterham zijn, de Donkervoort F22 oogt hypermodern.
Het zelfde geldt voor het chassis, waarbij Donkervoort gebruik heeft gemaakt van hun gepatenteerde Ex-Core carbon. Donkervoort heeft het voor elkaar gekregen om de F22 maar liefst twee keer stijver te maken dan zijn voorganger.
De Donkervoort F22 weegt slechts 750 kg, wat betekent dat deze twee auto’s sámen minder wegen dan de Ferrari op de achtergrond. Dat is een SF90 Stradale, die 1.570 kg op de weegschaal legt.
Nu we toch de vergelijking maken met de SF90: de Donkervoort F22 heeft met 500 pk ook de helft van het vermogen, maar is toch even snel weg bij het stoplicht. Beide auto’s knallen in 2,5 seconde van 0-100 km/u.
Deze unieke spot met twee Nederlandse producten verdient deze week de titel Spot van de Week. @ronald1 krijgt daarom een Autoblog-pet of -muts naar keuze thuisgestuurd en de spot wordt een week lang uitgelicht op de frontpage.
Volgende week zondag is er weer een nieuwe aflevering van deze rubriek. Ben je ook iets leuks, speciaals of opvallends tegengekomen? Deel je foto’s op Autoblog Spots en wie weet zetten we volgende week jouw spot in het zonnetje!
Alle foto’s van dit Donkervoort-duo bekijk je op Autoblog Spots!
3246cm252kw zegt
Hele gave verschijning! Lijkt me wel moeilijk instappen.
Robert zegt
Het zal niet alleen moeilijk instappen zijn, ook het rijden met die semi-slicks, onder de weersomstandigheden van de afgelopen week is een ware uitdaging voor gevorderden.
De ranke sigaarvorm die ooit tot erfenis behoorde van de Lotus Seven, is hierbij wel definitief geschiedenis. Die ‘dikke bodem’ waarop de auto is gebouwd (en vakkundig gecamoufleerd door de zwarte zijskirts) zal waarschijnlijk wel een voorbereiding zijn op het onvermijdelijke accupakket waar ze vroeg of laat mee zullen worden uitgeleverd.
Ik moet ook wel zeggen dat ik de auto ‘in het echt’ er beter uit vind zien dan destijds vanaf de persfoto’s. Ook is de dichte versie (hardtop?) nu veel harmonieuzer dan bij het voorgaande model (D8 GT).
bitd zegt
Je zit direct op de bodem, er is geen ruimte onder. Er staat ook geen electrificatie op de planning, wel laatste 5 cilinder van Audi(!)
Overigens laat dit apparaat zich moeilijk fotograferen, live ziet die er een stuk beter uit.
MaartenD zegt
Prachtig!
ghini zegt
Gaaf, eindelijk een beter beeld van formaat en verhoudingen. Op eigen foto’s van Donkervoort was dat toch wat lastiger.
p993 zegt
Ik vind het er niet uitzien. Maar ieder zn smaak. Ik vermoed dat ze erg gaaf rijden!!
gdjnl zegt
Aardig druk design idd, ze worden er op de foto’s iig niet mooier op. Wel erg gaaf dat dit nog steeds gemaakt wordt.
kniesoor zegt
Spectaculaire oto’s. Da’s wat anders dan ‘mooi’, maar zeker een aanwinst voor ‘s Heren wegen.
schreute01 zegt
Mijn eerste reactie op de eerste foto was: zware schade! Toen zag ik t pas.
jjcp zegt
Op de persfotos vond ik ‘m wel spannend uitzien. Maar nu begrijp ik waarom die zo donker waren. Die uitsparing in het bodywork voor het voorwiel en van daaruit eigenlijk die hele rand over de auto, erg lelijk.
donald zegt
Ik ben een echte Donkyfan maar vind de wielkasten, dorpel en motorkap wel wat teveel bolle/ronde vormen hebben, ik verwachte wat strakkers. de wielkasten nemen ook in de hoogte erg veel ruimte in.
leuke wagen, maar een GTO zou mij meer passen. Veel strakker qua design.
Bij de eerste foto’s krijg ik wat meer TVR vibes met veel afgeronde vormen in beeld.
wel een leuke wagen, zondermeer, maar valt mij wel wat tegen
Janus zegt
Wat een lelijke auto’s zo op de foto’s. Lijken wel opgeblazen Hot Wheels!
Maar, ieder z’n voorkeur….
William zegt
Met die weersomstandigheden op semi slicks in een Donkervoort, wow! Vormgeving blijft wennen maar die donkerblauwe zal er irl vermoedelijk beter uit zien.