Oké, het is een replica, maar hoe gaaf is het om dit op de openbare weg te zien?
Als je Autoblog Spots een beetje in de gaten houdt dan weet je dat Oisterwijk een ware spottershotspot is. Je kunt dit een beetje zien als het Laren van Noord-Brabant. Spotter @ecnerualcars wist er deze week iets heel bijzonders te spotten: een Audi Sport Quattro S1 E2. Op Nederlands kenteken.
Dit roept natuurlijk wel een aantal vragen op. Een Sport Quattro S1 E2 is niet straatlegaal. En het is een legendarische rallyauto waar er maar 20 van gebouwd zijn, met een bijbehorend prijskaartje. Je raadt het al: dit is dus een replica.
Dat neemt echter niet weg dat dit een hele bijzondere verschijning is. Deze auto is volledig omgebouwd naar een Group B-rallyauto, inclusief een gestript interieur en een rolkooi. Deze auto wordt ook daadwerkelijk gebruikt voor allerlei rally-evenementen, zoals de Eiffel Rallye. En tegelijkertijd zit er dus gewoon een kenteken op.
Het blijft nog wel de vraag waar deze auto precies op gebaseerd is. Volgens de RDW is het een Audi 90, maar dan moet wel flink in gezaagd zijn om tot deze Sport Quattro te komen. Als je een oer-Quattro als uitgangspunt neemt voor een replica (wat op zich een logische basis is) moet de wielbasis overigens alsnog in gekort worden.
We weten in ieder geval wel dat deze Sport Quattro meer vermogen heeft dan de 136 pk die de kentekencheck opgeeft. Naar verluidt heeft deze auto 550 pk, wat vergelijkbaar is met het vermogen wat de vijfcilinder in de originele rallyauto’s leverde.
Dit is hoe dan ook een mooi eerbetoon aan de vervlogen tijden van het Group B-tijdperk, toen de Sport Quattro S1 werd bestuurd door legendes als Walter Röhrl, Stig Blomqvist en Michele Mouton. En dat kun je dus zomaar op straat tegenkomen in Oisterwijk.
Deze auto moet je eigenlijk niet alleen zien, maar ook horen. Bekijk daarom vooral ook even de epische video hieronder, waarin deze specifieke auto in actie komt op het ijs in Zweden:
Met deze unieke verschijning heeft @ecnerualcars deze week de Spot van de Week te pakken. Heb jij ook iets bijzonders gespot? Upload je foto’s op Autoblog Spots en wie weet verschijnt jouw spot de volgende keer in deze rubriek!
Check alle foto’s van deze auto op Autoblog Spots!
Video: Sjoerdrallyracing
kennone zegt
Klinkt ook enorm bruut! Zie hem regelmatig voorbij rijden👌🏼
Robert zegt
Zelfs dit soort natuurgetrouw nagebouwde replica’s kosten tegenwoordig ook zo maar een tonnetje – of meer. Men hoeft overigens niet eens een Ur-Quattro als basis te gebruiken (die kosten tegenwoordig ook al snel 70-90.000 euro), dus een ‘gewone’ Audi 80/90 vijfcilinder Quattro (B2 / Typ 85) is feitelijk voldoende, want niet alleen wordt de auto ingekort, zo’n beetje elk carrosseriepaneel behalve de deuren wordt vervangen.
rubend zegt
Ik heb ‘t van horen zeggen:
Indien je een coupe als basis neemt dan moet daar de stijlere (meer verticale) voorruit van de 80 sedan ingelast worden. Daardoor dus ook een stuk van het dak en uiteraard de deuren. Dus ook die veranderen :)
dracae zegt
Dit dus.
De echte waren ook gebouwd op basis van een sedan. De steilere voorruit draagt bij aan de kortere wielbasis.
Een Sport Quattro bouwen op basis van de coupe is eigenlijk ondoenlijk en een ‘ ur’ gebruiken is gewoon zonde.
Toen ik zelf nog een ur-quattro had, al weer lang geleden, bouwden ze dit soort replica’s , die bijna niet van echt te onderscheiden waren al in Nederland. Echt geweldig om te zien van dichtbij en vooral om te horen.
werf76 zegt
Echte een vette spot.
zjos zegt
Kan best waardering uitspreken voor een mooie goede replica als de bouw en het bijbehorende vermogen ook goed matchen met het origineel. En als je een audi 90 als basis kan gebruiken voor zoiets kan je je geen betere upgrade wensen denk ik zo. Gaaf ding.
kniesoor zegt
Een soort otomobiele transgender. Daar loop ik normaal gesproken niet zo warm voor, maar in dit geval is het wel een enorm knappe verbouwing, er lijkt geen detail ongemoeid gelaten. Dat dwingt flink respect af, super gedaan 👌
jjcp zegt
Ook een originele is straatlegaal!! Rally autos lieggen ook hele stukken af op niet afgesloten openbare weg en moeten daarbij gewoon aan de wet voldoen.
mc96 zegt
Iderdaad, een rallyauto moet per definitie straatlegaal zijn. Het is ook niet logisch een quatro op te offeren voor het maken van een replica. Kun je beter een 90 door midden zagen. De wielkasten aan de achterzijde zijn toch helemaal anders dan de ur-quattro en ook de Sport Quattro.
MarcoM zegt
In Zuid Duitsland zit een bedrijf die bouwt ze op wens, kost wel wat, maar oh oh wat gaaf. Dichter bij huis in de buurt van Venlo ook trouwens.