Een Montreal die gespot is in de week dat Gandini is overleden: deze moesten we wel uitroepen tot Spot van de Week.
We horen je denken: kwam de spot van deze prachtige Alfa Romeo niet gisteren al voorbij in het lijstje met Gandini-ontwerpen in het wild? Jawel, toch gaan we nog een keertje naar deze auto kijken (nu wat uitgebreider), want we konden het niet over ons hart verkrijgen om ‘m te passeren als Spot van de Week.
Ondanks het feit dat je een Duits kenteken ziet is deze Montreal gewoon op Nederlandse bodem gespot. @justawheelchairguy wist deze auto te vinden in Maastricht, wat de afgelopen week het toneel was van de TEFAF. Daar komen altijd weer de nodige gave bakken op af. Waaronder dus deze Montreal.
De Alfa Romeo Montreal heeft zijn naam te danken aan het feit dat de concept car in het Canadese Montreal werd onthuld. Zo simpel kan het soms zijn. Al denken we niet dat de auto Alfa Romeo Amsterdam had geheten als de concept car op de RAI onthuld was.
De Montreal is de enige productieauto die Marcello Gandini voor Alfa Romeo heeft ontworpen, maar daarmee heeft hij het merk wel een van zijn meesterwerken gegeven. Van het silhouet tot de details: op elk niveau is dit een buitengewoon fraai ontwerp.
Een van de meest opvallende details zijn de unieke louvres boven de koplampen. Bij de concept car waren dit gewoon sleuven in de motorkap. Daarmee kon de auto echter niet overal straatlegaal gemaakt worden. Daarom zaten de louvres bij de productieauto op een apart paneel, wat wegklapt zodra je de koplampen aanzet. Wat overigens een reden is om de koplampen alleen in te schakelen als het écht nodig is.
Ook heel typerend voor de Montreal zijn de sleuven achter de portieren. Waar de Miura met zijn middenmotor echte luchtinlaten achter de zijruiten had, zitten ze er hier vooral voor de sier. Hetzelfde geldt overigens voor de NACA-luchtinlaat op de motorkap.
Voordat je denkt dat het alleen maar om het design draait: de Alfa Romeo Montreal heeft ook een exotische motor die past bij het uiterlijk. Waar de concept car nog een simpele viercilinder had, kreeg de productieauto een V8, afgeleid van het blok uit de 33 Stradale.
De V8 uit de Tipo 33 was slechts een 2,0 liter, maar in de Montreal is de V8 gegroeid naar 2,6 liter. Deze was goed voor 200 pk en 245 Nm. Daarmee was het geen Ferrari-killer, maar wel een concurrent van bijvoorbeeld de Porsche 911 S, die 190 pk en 220 Nm had.
Hoe dan ook, de Alfa Romeo Montreal is een meesterwerk van Gandini en een zeer bijzondere verschijning. Meer dan genoeg reden om deze spot van @justawheelchairguy te verkiezen tot Autoblog Spot van de Week.
Ook wat bijzonders gespot? Deel je foto’s op Autoblog Spots en wie weet zetten we jouw spot volgende week in het zonnetje!
Alle foto’s van deze Alfa bekijk je op Autoblog Spots!
ttr6 zegt
Prachtige Alfa maar had qua design 1 minnetje wat mij betreft: hij was gebaseerd op de 105 serie en dat waren smallere auto’s De Montréal had hetzelfde probleem als de Etype van Jaguar, de achterwielen stonden wat ver naar binnen. Maar wat maakt het uit, ook de Etype is een design klassieker geworden.
potver7 zegt
Sleuven achter de voorruit? Ja strikt genomen klopt dat natuurlijk (ze zitten niet vóór de voorruit, en er ook niet in, op, onder of naast), maar de portieren zitten er nog tussen… dus misschien kunnen die beter omschreven worden als sleuven achter de portieren?
machielvdd zegt
Excuus, ik bedoelde natuurlijk de zijruiten
mc96 zegt
Prachtige auto. Staat in mijn Persoonlijke top 10. Destijds was er in de buurt van Dongen een oval circuit (Het Vaart Circuit) waar races werden gehouden. Veel deelnemers reden daar met wat oudere circuitauto’s en rally auto’s (Escorts met BDA motor, Alpine A110, Mini Cooper e.d). Daar reed ook een garagehouder met een flink aangepaste Montreal. Machtig apparaat was dat.