Snelladen is niet zomaar snelladen. In deze video leggen we je de definitie van snelladen uit en wat er allemaal bij komt kijken.
Ja, er zitten veel facetten aan snelladen. We zetten in bovenstaande video de belangrijkste zaken op een rijtje.
- De maximale laadsnelheid van de auto. Soms is namelijk de auto de beperkende factor en kan hij de maximale laadsnelheid van de laadpaal niet benutten.
- De maximale laadsnelheid van de laadpaal waar je bij staat (Kies de juiste!). Als jouw EV een hoge laadsnelheid aankan, kies dan niet voor de 50kW lader, maar voor de paal met de hoogst beschikbare laadsnelheid. Match dus de laadsnelheid van de auto bij die van de laadpaal.
- De Laadcurve van de auto is belangrijk. Zo laadt een I3 tot bijna 90% vol op de top van zijn snelheid, maar een Hyundai Kona begint al vanaf 60% accu af te bouwen in snelheid.
- Temperatuur van de accu. Om goed te snelladen is het raadzaam dat de accu op temperatuur is. Dus aan het einde van de straat ’s ochtends al snelladen kan wel eens resulteren in sub-optimale snelheden.
- Kosten. Fastned en Ionity zijn allebei prijzig aanbieders, het loont de moeite om door te hebben wat de kosten zijn. Zie de video voor een overzicht
- Tijd. Je hoeft niet altijd ‘vol te laden’. In 10-15 minuten kan je meestal best wel aardig wat bijladen.
Dit is alweer het vierde deel in onze reeks Autoblog Goes Electric. In voorgaande delen hadden we het over de eerst stap naar elektrisch rijden (zie video hieronder)
thuisladen (zie de video hieronder)
hoe zit het met laadpassen? (zie de video hieronder)
Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
Pascal zegt
Leuke serie. Valt me toch een beetje tegen van de EQC dat laden niet sneller kan dan 110kw, aangezien een Model 3tje de 250kw haalt. Gezien de hoge prijzen bij Fastned en Ionity is ook maar weer duidelijk dat het Supercharger netwerk van Tesla toch wel echt een sterk verkoopargument voor ze is.
flutterby zegt
@Pascal: die 250 kW is het piek vermogen, maar de EQC houd het laden veel langer vol. Even uit mijn hoofd denk ik dat de ECQ rond de 60% meer kW op kan nemen dan de Model 3. De Model 3 zal wel altijd meer kilometers per minuut laden omdat die efficiënter is en betere aërodynamica heeft (goh).
Pascal zegt
Heb je daar een bronvermelding van? Ik heb al regelmatig naast m’n model 3tje gestaan terwijl er tegen de 150kw in ging (v3 supercharger heb ik helaas nog niet kunnen proberen), en dat houdt ie (afgezien van wat lichte fluctuaties) gewoon vol van pak ‘m beet 20% tot 80%. Dat lijkt me ook wel logisch, aangezien de lader dan nog steeds de zwakke schakel is omdat de auto wel richting de 250kw kan. Ben daarom zeker benieuwd naar de herkomst van je berekening dat een EQC dan maar liefst 60% meer kw kan opnemen in dezelfde tijd. (Zou gezien de cijfers uiteraard eerder andersom verwachten)
flutterby zegt
@Pascal: rond de 60% SoC ;-)
koeberg zegt
Ik heb al een paar keer bij een snellader een niet-Zoe zien laden met de Type-2 stekker. Want dat kennen ze, zal wel goed zijn. Natuurlijk altijd even netjes uitgelegd dat ze dan lang kunnen wachten. Laatst nog een MG; eigenaar had nog niet gezien dat er een extra klepje voor de CCS-pinnen zat.
flutterby zegt
@koeberg: sommige Zoë’s doen 43 kW via type 2 hoor. ChaDeMo is niet standaard.
koeberg zegt
Daarom heb ik het ook over niet-Zoe’s. Die komen doorgaans niet verder dan 7kW, soms 11kW op Type-2. En dat is wel een heel stuk trager dan de auto aankan als die CCS heeft. Ik heb al de bestuurders van twee i3’s en een MG geholpen. En nog een i3 aan Type-2 zien laden zonder bestuurder in de buurt. En zo vaak laad ik niet, dus die fout moet wel heel regelmatig voorkomen.
moveyourmind zegt
70-80 cent voor een KWh bij Ionity…
Laad maar.
Ik bedoel laat maar.
flutterby zegt
@moveyourmind: beter duur dan niet te koop. Als je voor je dagelijks kilometers langzaam laad dan kan je van je besparen je met af en toe snelladen nog steeds tov brandstof.
moveyourmind zegt
Daar heb je een punt, maar ik zou toch voor een goedkopere aanbieder kiezen voor het snelladen dan Ionity.
MarcoM zegt
Grote boog om Ionity heen, op Youtube staan een aantal filmpjes over de ervaringen aldaar, jammer eigenlijk van hun om hiermee hun eigen glazen in te gooien. Zie https://youtu.be/ZPywah_I8p8
viertakt zegt
De EQC kan ook je ook gewoon inpluggen en op het scherm in de auto je betaling bevestigen.
In het filmpje zou enkel Tesla dit kunnen en Porsche zou er mee bezig zijn. Maar dat kan dus al bij de EQC.
Wel fantastisch filmpje. Die laadcurve, nog nooit rekening mee gehouden dat dat ook wel een reeel verschil kan maken tussen auto’s.
cossiekiller zegt
Maar waarom zou je altijd de snelste laadpaal moeten nemen?
Een trage laadbeurt is veel beter voor je accu. Zeker als je de tijd hebt…
Pascal zegt
Als ik onderweg moet laden, wil ik graag zo snel mogelijk weer op weg. Ik heb altijd wel iets beters te doen dan rondhangen bij zo’n snellaadstation. Zelfs al heb ik m’n laptop bij me en kan ik werken, dan nog ga ik liever weer op weg. Dus doe mij met snelladen maar gewoon die snelste paal, de andere 95% laadsessies zijn bij mij toch gewoon aan de langzame openbare (gemeente)paal, dus weinig zorgen over levensduur.
eimert zegt
Hallo, ik rij in een Renault Zoe Q90. Deze laad nog met een snellader met een type 2 stekker (AC 43kw). Met een CanZe kastje in de auto, kan ik precies zien met welk vermogen de auto laad. Ik ook constateer dat de laadsnelheid al bij 65% afneemt. En inderdaad, zorg dat je accu vol is als je je reis begint. Dan warmt de accu tijdens rijden op.
Als een auto met een CCS of een ChaDeMo (DC) staat te laden, kan men met een type 2 (AC) ook gelijktijdig aan dezelfde kast laden. Met vermogen wordt dan wel gehalveerd. Dus voor de mensen die met een CCS steker snellader, kies de kast uit waar alleen een CCS stekker opzit. Dan kan ik ook snellader. Meestal zie je meerdere CCS stekkers maar 1 type 2 stekker snellader.
Voor snelladen gebruik ik de Duitse laadpas van Maingau. De stroom kost dan €0.37/kwh (DC €0.47/kwh). Er zit wel een laadtijd restrictie op maar daar heb je met snelladen weinig last van en het werkt niet bij een snellader van Nuon. Voor meer info, over laadpassen, zie laadpastop10.nl
degrotemuis zegt
De video wil niet laden in Chrome mobiel, na klikken op play zo’n YouTube video niet beschikbaar scherm. Ben ik de enige?
Ik mis weer wat dingen in de video zelf:
Heb je een auto zonder actieve accukoeling, zoals de Leaf, dan kan het wel eens een slecht idee zijn om het laatste stukje naar de lader stevig door te rijden. En gewoon keihard af te raden als je later op de dag weer wil snelladen. Dan wordt de accu te heet, slecht voor je accu én je laadsnelheid. Met rustiger rijden blijft je laadsnelheid hoger. Of dat gunstig is voor je totale reistijd zal afhangen van de situatie.
Heb je een 50 of minder kW CCS auto en kom je bij een plek met 1 50 kW triple charger en meerdere vrije 175 of 350 kW CCS laders, pak de 175-350. Zoe en Leaf rijders zullen je dankbaar zijn.
Leuk die laadcurve, maar als je auto na x procent de snelheid afbouwt, wordt er nog steeds geladen. Dus als je lunch 30 minuten duurt terwijl de auto na 25 trager laadt, jammer dan zou ik zeggen. Ja, je komt misschien een paar minuten later aan, maar wel meer ontspannen dan wanneer je op de procent precies optimaal probeert te laden. Op drukkere plekken met snellaad schaarste wel zo aardig om even de auto van de lader te trekken boven de 80 procent.
Fastned een van de duurdere? Shell rekent een tijdelijk actietarief, normaal 69 cent. Sommige Shells rekenen dat al. Allego 69 cent. Total is met abonnement waarbij je ook stroom afneemt en in de voorwaarden staat een beperkt aantal keer DC laden, daarna kunnen ze de werkelijke kosten doorbelasten. Dus ook niet 22,5 zonder abonnement. Tango is nog gratis, wordt 55 cent. Ik denk dat je algemeen kan zeggen dat Fastned prima in de normale range zit, dat Shell en Tango nu nog dik goedkoper zijn.
Ionity is gewoon duur, maar werkt over het algemeen wel super. Maar op de meeste route ook prima te mijden. Abonnementen bij Ionity zijn alleen gunstig voor veelgebruikers, niet voor de thuislader die 1 keer per week of 2 weken bij een Ionity laadt. bij de eTron bijvoorbeeld 20 euro per maand, dan een kWh prijs van 34 cent, maar verplicht een jaar abonnement, dus niet alleen voor je vakantie maand.
WimM zegt
@degrotemuis Bij mij laden diverse video’s en afbeelding van Autoblog niet in Chrome. In Safari doen ze het wel. Ik heb in Chrome PrivacyBagder geïnstalleerd en als ik die voor Autoblog disable, dan werkt het allemaal weer wel
eimert zegt
Gewoon MainGau laadpas gebruiken, altijd de zelfde prijs ongeacht bij welke provider je laad.
AC laden 37ct, DC 47ct. Geen abonnement kosten. Goed te gebruiken in Europa.