Het kan je niet ontgaan zijn dat ze op National Geographic de laatste tijd auto’s aan het bouwen waren. Niet pimpen, verven of verklooien, maar in een steriele fabriek full-bread supercars maken. Bij gebrek aan Top Gear, hier de online herhaling van een meesterwerk uit de serie. Making of the Koenigsegg Agera.
Ook op TV is Koenigsegg de vreemde eend in de bijt. Een fabrikant met eigenlijk maar 1 model en toch een geaccepteerd concurrent van veel grotere merken. Zelfs een van de meest bijzondere en snelle supercars ter wereld zonder ‘klunzig’ aan te doen. Zo ver als de techniek en het comfort van een Bugatti Veyron gaat de Koenigsegg misschien niet, maar de auto is luxueuzer dan veel concurrenten. Merken die hun straat-auto direct van een racewagen hebben afgeleid bijvoorbeeld.
Samen met Pagani is het ook Koenigsegg de afgelopen 15 jaar gelukt definitief door te dringen in de wereld van super- en hypercars. Beiden op een heel eigen manier. Zeer indrukwekkend om te zien hoe zo’n brute auto uit een zo een stille fabriek komt.
agera zegt
Ben benieuwd of de Koenigsegg ook een blijvende supercar merk wordt op lange termijn. De Agera is een gruwelijke auto alleen ben ik benieuwd hoe het zit met de betrouwbaarheid.
De Pagani maakt gebruik van een AMG blok dat zal kopers wel het zekere vertrouwen geven.
xilver zegt
@agera: De Agera is een van de meest vooruitstrevende wagens die er is. Je moet de reportage maar zien ;-), dan zal je zien dat Koenigsegg nog wel eventjes zal blijven doordraaien.
Heb de aflevering een paar weken terug gezien, echt wel de beste (op die van Bugatti na :D) van de serie.
agera zegt
@xilver: Heb het bekeken maar is toch lastig je moet alles halen en verdienen uit een model grof bekeken.
mightymike zegt
@agera: maar het huidige model is al bedacht en gebouwd toen di 20 was ofzo dus 25 jaar geleden, hoelang moet een auto bedrijf mee gaan dan? ik zou zo’n bak zoiezo kopen als ik het geld er voor had
zakar36 zegt
@xilver:
Weet jij misschien waar ik die van Bugatti kan vinden/zien? Heb die helaas gemist :(
OT: prachtig hoe het gemaakt word allemaal! Wist niet dat het zo precies en netjes ging allemaal. Respect!
xilver zegt
@zakar36: http://www.youtube.com/watch?v=5Id36B6Pq9Y
http://www.youtube.com/watch?v=JdRqw0TX6mg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=0eWABwYyFIg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=CKAws5feItE&feature=related
Veel plezier!
zakar36 zegt
@xilver:
Hahaha Sorry mijn fout ben wat vergeten er achter te typen het moest zijn Bugatti Veyron Supersport :P
Maar bedankt voor het helpen hoop dat je me met deze ook kan helpen :D
xilver zegt
@zakar36: Van de Super Sports heb ik spijtig genoeg nog niets gezien. Maar als het komt dan kijk ik er zeker naar uit!
rikus zegt
@agera: gezien je naam zou je denken dat jij het wel gezien zou hebben. Wat betreft de betrouwbaarheid: Elke fabrikant zou z’n wagens zo moeten bouwen.
agera zegt
@rikus: De documentaire heb ik bekeken, ik had het over het blok die erin ligt.
Lucb zegt
@agera: Volgens mij gaat het merk toch al een lange tijd mee.
The360box zegt
@agera: WTF?
agera zegt
@The360box: Ik bedoel of het bedrijf (Koenigsegg) ook stabiel zal blijven in de komende jaren aangezien vele automerken problemen hebben om op de been te blijven.
SimonMc zegt
@agera: Sorry dat ik even de grammar-nazi moet uithangen, maar je spreekt steeds over “de koenigsegg” en “de pagani”, alsof het modellen zijn. Je zegt toch ook niet “de mercedes” of “de BMW” ? In dit geval bedoel je waarschijnlijk : “Ben benieuwd of Koenigsegg ook een blijvend supercar merk wordt op lange termijn.” of “Ben benieuwd of de Agera een succes wordt.”.
agera zegt
@SimonMc: Beste Simon bedankt voor de verbetering, ik zal erop gaan letten. Eerder had ik het aangeven, maar zal het weer doen. Op late leeftijd ben ik naar leeftijd gekomen, ik ben hier sinds een paar jaar. Om mijn Nederlands zo goed mogelijk onder de knie te krijgen probeer ik zoveel mogelijk Nederlands te praten en te schrijven. Ik heb een ontzettende passie voor auto`s net zoals iedereen en kan hier door zoveel mogelijk te schrijven mijn grammatica nog meer verbeteren.
Af en toe heb ik problemen met lidwoorden zoals de en het. Ik zal proberen erop te letten ;)
SimonMc zegt
@agera: Ok, dat wist ik niet. In dat geval schrijf je heel goed Nederlands en heb ik op dat vlak al veel erger gelezen op autoblog !
HDM zegt
De aflevering van Koenigsegg is echt heel interessant. Ook knap hoe ze het hele zooitje wisten te redden.
likeaboss zegt
Heb het 10 minuten kunnen volhouden, maar dit is zo’n slecht programma. Alles loopt door elkaar heen, ongeveer alles is overdreven en ze blijven dingen maar herhalen…
SimonMc zegt
@likeaboss: Ja, het is wel een feit dat National Geographic er van houdt om dingen te verbloemen, of steeds te herhalen. Reportages worden op die manier dubbel zo lang als nodig.
Heb zo ooit eens een reportage proberen volgen over Toetanchamon. Een hel !
Dimglor zegt
Dit hebben ze al een paar keer getoond hoor….
Heb het 3 weken geleden al gezien…
Niet mis om eens naar te kijken… Is nog eens interessant…
Reinbergen zegt
Ontzettend interessant, NGC wordt ook steeds interessanter. Mikt ook op een bredere doelgroep dan vroeger, in a positive way. :)
HDM zegt
@Reinbergen: de programma’s zijn wel leuk, de rest totaal niet. Van het arrogante betweterige toontje van de ”omroeper” tot de elk-blok-herhaalde zooitjes aan goede doelen en zielige honden reclames. Heeft Discovery ook last van helaas, wat dat betreft was het vroegah betah.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Reinbergen:
@HDM:
National geographic en Discovery Channel FTW!
Ronduit beste zenders met minst storende reclame.
Daar zie je nog eens mooie reclame in tegenstelling tot die marginale reclames over wasproducten en scheermesjes.
phantom95 zegt
@As_long_as_it_is_fast: Ik heb nu wel genoeg van die WSPA reclames.
As_long_as_it_is_fast zegt
@phantom95: Haha, ze hebben allemaal storende reclames. Neemt niet weg dat ik de beste programma’s op televisie nog altijd die van Discovery vind.
SimonMc zegt
@As_long_as_it_is_fast: Minst storende reclames misschien ( National Geographic ),maar is het echt nodig elke 2 seconden een reclame in te lassen?
Positief punt is wel dat je op die manier eens naar de wc kan of om drinken kan gaan zonder dat je daardoor iets mist. Maar bij National Geographic moet ik zoveel naar de wc op den duur omdat ik zoveel drank ga halen vanwege de vele reclames ! Het is als het ware een visieuze cirkel !
As_long_as_it_is_fast zegt
@SimonMc: Dus je hebt nog eens beweging ook! :D
midasracer zegt
Ik kan me ongelooflijk irriteren aan de slechte en onrustige montage van Megafactories, om maar niet te spreken over de continue herhalingen in het programma. Alsof ze bang zijn dat mensen alles vóór een reclameblok al weer zijn vergeten. Ik ben toch niet gek? Op zich geweldig dat men de moeite neemt om bij deze bedrijven te filmen, maar zet er dan vervolgens een capabele regisseur en editor op. Het blijft allemaal zo stom en oppervlakkig. Op het eind heb je vrijwel nog niets gezien.
Cantago zegt
Het programma is inderdaad behoorlijk slecht van opzet, maar de geweldigheid van deze auto maakt alles goed! Ik heb met open mond zitten kijken naar ieder stukje koenigsegg dat voorbij komt met de kennis dat de kans om ooit in zo’n geweldige machine te rijden echt extreem klein is… Maar wie weet, we blijven gewoon hoop houden!
donzobar zegt
Hier nog een spellings naziobersturmbahnführer :
Kan het ook ‘full bred’ supercars zijn i.p.v. full bread (brood)
mylvan zegt
Mega factories is er ook over de Veyron…
xilver zegt
@mylvan: Ik heb een paar linkjes hierboven geplaatst over Bugatti ;-)
Orichy zegt
De Agera is de top van de supercars, zover niets nieuws. Koenigsegg is een merk, dat ik vanaf het begin af aan, een warm hart toedraag. Ik vond het gelijk een geweldige auto, die CC8, niets was zo extreem, als die auto. Nu dik tien jaar later, is Koenigsegg nog steeds het merk, waarin ik ooit een keer zou willen rijden, de ervaring lijkt mij geweldig.
De Agera is super efficiënt in elkaar gezet, meesterlijk mooi, maar tot mijn verbazing, zie ik niets van het werkelijke verhaal. De werkelijke achtergronden, de exacte details van hoe en waarom, waardoor het zo gevormd is, mis ik totaal in dit programma. Echt jammer, ik dacht dat de inhoud meer diepgaand zou zijn, dan het vertellen van hoe het ongeveer gegaan is met Koenigsegg, en hoe men daar in Zweden de auto’s bouwt, maar helaas voor mij blijft de details een raadsel.
Het is wel een inspiratie en motivatie om zelf, je eigen dingen te blijven vol houden, ook al verklaren anderen je voor gek. Geloof in eigen kunnen en vertrouw op een goede afloop.
Cantago zegt
@Orichy: ik zou inderdaad ook wel wat details willen zien zoals de complexe deurscharnieren of het veersysteem van de auto. En ook de leuke details missen, zoals het feit dat er pas zo’n 100 Koenigseggs gebouwd zijn!
janklaassen zegt
Die voorkant lijkt freakin’ veel op een 360 Modena (foto 1)
Cantago zegt
@philipzuidijk: Totdat je ze naast elkaar zet!
geertjuh zegt
Wat een schitterende brute wagen. Deze wagen zou ik als eerste kopen als ik wat meer te besteden zou hebben. Ik vraag me alleen af wat de Agera kost
xilver zegt
@geertjuh: $1.400.000, voor een Agera R komt daar nog eens $211.000 bij.
supermo zegt
Zegt ie nou dat ze maar 1 auto gebruikt hebben voor het hele crashtestprogramma? Vreemd, elke crashtest-onderdeel heeft wel een bepaalde impact op de auto en dat heeft weer invloed op de testresultaten van een volgend test-onderdeel.
SimonMc zegt
LOL, carbonfiber koplampen.
Ik weet toevallig dat één koplamp van een Opel Speedster bij de 1500 EUR kost.
Over wat voor een bedrag zouden we hier dan spreken? 5000 EUR?