Nu we de BMW 325d gaan verlagen, moet het totaalplaatje zo een beetje beter kloppen.
Wat gaat de tijd toch snel. Nog niet zo lang geleden was ondergetekende druk aan het zoeken naar een vervanger voor de Alfa Romeo 159-‘duurtester’. Vaak is de zoektocht net zo leuk als de auto daadwerkelijk voor de te hebben staan. Begrijp mij niet verkeerd: ik ben er zeer blij mee, maar dat speuren op het internet werkt therapeutisch.
Autoblog advies
Gelukkig mag ik elke week het Autoblog advies maken, waardoor ik de raderen kan laten draaien en oeverloos kan zoeken naar geschikte kandidaten. Er is natuurlijk nog een manier die ik ontdekt heb dankzij de Alfa 159: onderdelen speuren! En man, wat is er een hoop voor de BMW E90 te krijgen. Vorige keer hebben we de nieuwe BBS RX-R velgen onder de duurtester gelegd, voor nu kijken we hoe we het beste de BMW 325 kunnen verlagen. In principe horen die twee bij elkaar, vind ik. Net als bij de Alfa Romeo is de periode dat je de velgen wél hebt gemonteerd en het onderstel níet, een vreemde. Alsof je een soort 8 maanden oude Labrador pup hebt: je snapt waar het op moet gaan lijken, maar het geheel staat nog te hoog op de poten.
BBS RX-R
Over de velgen gesproken, de BBS RX-R wielen bevallen telkens beter. Velgen zijn smaakafhankelijk en deze helemaal. Zeker bij de puristen die alles zo origineel mogelijk willen hebben. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat ook BMW ‘goedkope’ keuzes maakt en er dus potentieel in zit om de auto daadwerkelijk te verbeteren. Dat van die goedkope keuzes is overigens niet zozeer BMW, elke fabrikant bouwt een auto tegen een prijs. Dat kun je bijvoorbeeld zien aan de velgen. BMW heeft een hele range aan wielen gebouwd voor de E90, variërend van matig tot redelijk goed. Het nadeel is dat de prijzen dit niet reflecteren. Kijk dus bij velgen niet alleen of je zo mooi vindt, maar ook naar de bouwwijze, bouwkwaliteit en hoe lang ze het uithouden. Dezelfde filosofie moeten we toepassen nu we de BMW 325 gaan verlagen.
Alfa reed beter?
De witte stationwagon rijdt overigens goed. Er is niets mis mee. Alleen bleef er iets knagen: de Alfa reed beter. Eh, wat? Ja, de Alfa was stiekem een erg prettige auto. Volgens @jaapiyo was dit onmogelijk vanwege Het gemis van superieure achterwielaandrijving. Maar dat is slechts één onderdeel. Nu vergelijken we appels met peren, want de 159 was al gemodificeerd. Ook heeft de Alfa 159 een sneller reagerende stuurinrichting en lag deze veel strakker op de weg en stabieler in bochten. Zeker in snelle bochten, denk aan een klaverblad. De BMW heeft een beetje te veel rol, is wat vager en beweegt wat meer. Tegelijkertijd bood de Alfa meer comfort en was deze koersvaster. Daar moeten we wat aan gaan doen!
Dunlop
De BBS RX-R’s onder de BMW 325d bleken een goede keuze. Samen met de Dunlop (Sportmaxx RT) banden heb je gewoon wat meer ‘scherpte’ in de besturing zitten. De runflats zijn ondingen: je levert in qua comfort en hebt meer hardheid, niet meer gevoel en informatie. Ook de Dunlop Sportmaxx RT-banden verdienen een dikke pluim. Ze leveren domweg meer grip, wat meer vertrouwen geeft. Daarnaast is er een tandje meer gevoel en communicatie in het stuurwiel en is het onderstuur minder aanwezig. Ja, de voorwielaangedreven Alfa had minder initieel onderstuur dan de BMW. Nog een enorm voordeel van de Dunlop banden: ze zijn bijzonder stil
Verlagingsveren
Maar we spelen vals, want de Alfa had er een ander onderstel onder zitten. Zonder die kit zou de Alfa niet zo goed scoren. Dus we moeten de vergelijking eerlijker maken. Maar wat moet er onder de BMW komen? In elk geval iets waarmee we de BMW 325d verlagen, want het lijkt nu een xDrive, zo hoog als deze staat. Althans, aan de voorkant. De veren aan de achterzijde waren al moe, waardoor de hoogte daar al op orde was. Nu kun je een aantal kanten op. Een setje verlagingsveren heb je al voor 100-150 euro. Dat is wel van het merk ‘Knaakie’ en dient ten alle tijde vermeden te worden. Een setje kwaliteitsveren die de boel lager zet kost veelal het dubbele.
Diverse opties
Maar mijn auto is niet meer nieuw. Ondanks dat de 325d enorm fris overkomt, zijn de veren en dempers nog origineel en dus 9 jaar en 145.000 km oud. Er zijn hiervoor een paar opties. Bij H&R kun je uitstekende kwaliteitsveren halen die bij de originele dempers passen. Gemonteerd en wel ben je dan voor zo’n 500-600 euro klaar. Maar als je toch bezig bent, kun je het beter goed doen. Daarvoor wende ik mij tot de tuningsgoerroe van Autoblog: @martijngizmo. Hij heeft ook een witte BMW met zescilinder motor en weet echt van de hoed, de rand en alles wat erachter zit. Daarnaast won ik informatie in bij Pieter van Jan Steverink banden in Apeldoorn.
Schroefset
Martijn raadde mij een schroefset aan. Die kun je in hoogte en hardheid instellen. Dan heb je heel veel vrijheid over hoe je de auto kant aanpassen naar jouw smaak. Er zijn een enorm aantal aanbieders van schroefsets. Ook hierbij geldt dat je voor relatief weinig geld enorm slechte troep kunt kopen van het merk ‘Goedkopie’. Als het je alleen om de looks van het verlagen gaat, kan het overigens een prima optie zijn.
Upgrades
Ikzelf vind het altijd prettiger dat alle upgrades ook daadwerkelijk upgrades zijn: de kwaliteit moet hoger liggen dan wat BMW zelf gebruikt. Vandaar destijds ook mijn keuze voor BBS-velgen. Ik twijfelde tussen een paar producten: de KW Street Comfort, Bilstein B14 en ST XTA.
KW Street Comfort
De Street Comfort set van KW is afgestemd op maximale gerieflijkheid. Het is een uitstekende schroefset voor als je dagelijks met je verlaagde auto moet rijden. Je kan de hardheid en de hoogte instellen. KW is kwalitatief bijzonder goed en de prijs valt redelijk mee, zeker als je kijkt wat je ervoor terug krijgt. Het nadeel: omdat ik vrij brede voorwielen heb (9J), passen deze er niet gemakkelijk op. KW schroefsets zijn vrij ‘breed’ (de veren zijn konisch). Nu kun je met camberplates eenvoudig het een en ander oplossen. Het is voornamelijk millimeterwerk.
ST XTA
Een andere optie kreeg ik van Martijn: de ST XTA-set. ST is een merk van KW en de XTA is eigenlijk de KW V3-schroefset, maar dan gemaakt van een ander materiaal. Ook deze set past niet zomaar, maar de camberplates zitten er al bij. Dus die kun je eenvoudig passend maken. De laatste optie was voor mij was de Bilstein B14: een eenvoudige schroefset die je in tien klikken hoger en lager kunt zetten.
Bedenkingen
Nu had ik met alle drie de sets wel mijn bedenkingen. Er wordt 40.000 km per jaar met de auto gereden en ondanks alle sportieve intenties is comfort zeker belangrijk. Ook is het heel erg leuk dat je alles kunt instellen, maar ik heb twee linkerhanden. Ondanks mijn beste bedoelingen wist ik dat ik zelf nooit ermee in de weer zou gaan. Het schaterlachen en proesten van mijn vriendin bij de gedachte hieraan bevestigde dat.
Keutel ingetrokken
Toen ik de beslissing moest maken, heb ik Dus toch mijn keutel ingetrokken. Ik ben op het laatst toch voor ‘plug & play’ gegaan: de Bilstein B12 Pro-kit. Op de Alfa Romeo had ik een B12 Sportline-kit (te herkennen aan de rode veren). De Pro-kit is overigens geen bewuste keuze, voor de E91 met zescilinder is simpelweg alleen de Pro-kit leverbaar. Het is een combinatie van monotube upside-down Bilstein B8 dempers met Eibach verlagingsveren. Deze verlagen de BMW 325d zo’n 30 millimeter aan de voorkant en 25 millimeter aan de achterkant. Precies genoeg. Nog een voordeel is dat de Bilstein-dempers en Eibach-veren op elkaar zijn afgestemd. Als het goed genoeg is voor Alpina (dat deze set gebruikte voor de B3 en D3), dan is het goed genoeg voor de KS-742-X.
Touring is lastiger
De auto werd gebracht naar Jan Steverink Banden in Apeldoorn om de Bilstein B12 Pro kit te laten monteren Het was een kwestie van de auto afleveren, een dagje bij mijn schoonouders werken en de auto weer ophalen. Bij een 3 Serie Touring is het net even wat lastiger om overal bij te kunnen, dus duurt het ietsje langer dan bij een coupé of sedan. Het viel uiteindelijk mee, in de middag kreeg ik een mailtje van Pieter en kon ik de auto ophalen. Naast de verlaging werd de auto meteen opnieuw uitgelijnd.
Citroen C6
Nu maakte ik een cruciale fout bij het ophalen van de auto. Ik werd namelijk afgezet in een heuse Citroen C6. Je weet, de soepelste en meest comfortabele auto van de afgelopen 20 jaar. Het vliegende tapijt-effect van die auto is overweldigend. Om dan in een verlaagde BMW 325 te stappen is een flinke cultuurschok. Sterker nog, een kleine teleurstelling maakte zich even van mij meester. Maar nogmaals, een Citroen C6 is dermate indrukwekkend dat al je normale parameters een indrukwekkend subtiele opdonder krijgen.
Verlaagd
Gelukkig ging het op de terugweg al wat beter. Sowieso moet je je nooit laten leiden door de eerste paar meters. Met name de veren moeten echt nog even ‘zetten’. Hetzelfde geldt voor de letterlijk verlaging. Zoals je kan zien bij de verlaagde 325d is de verlaging, eh, opmerkelijk. Alleen de neus lijkt gezakt te zijn. Dat is niet helemaal vreemd. Ondanks dat de veren en dempers bij inspectie nog ‘ok’ waren, waren ze gewoon versleten. Dit is het verschil tussen goed genoeg voor de APK en een beurt, maar de veren en dempers hadden eigenlijk al vervangen mogen worden.
Nog geen wauw-effect
Dus het wauw-effect van de Bilstein-kit bij de Alfa bleef dus uit bij de BMW. Ik heb onderweg niet zitten kirren. Daar zijn meerdere redenen voor. Het onderstel van de Alfa was destijds écht gaar. Naast de veren en dempers, kreeg de 159 toen nieuwe draagarmen rondom, een nieuw wiellager en nog wat nieuwe rubbers. Dat was bij de BMW niet nodig. Het verschil was bij de Alfa zoveel groter omdat ‘ie zo crappy was.
Wél een wauw effect
Nee, de verlaging bij de BMW 325 moest eventjes inwerken. Letterlijk. De eerste paar dagen reed de auto alsof er nog blokjes tussenzaten. Een tikkeltje stoterig en hard afgeveerd. Dat terwijl de Alfa de extremere Sportline variant van de B12 had. Watskebeurt? Simpel: je moet gewoon even ermee blijven rijden. Het duurde een paar dagen, maar de B12-kit werd merkbaar soepeler.
Bijstellen
Het is maar goed dat deze rubriek een paar weken achterloopt, want mijn mening en perceptie moet ik ernstig bijstellen. Alles is fijner met de B12-kit: kuilen in de weg, drempels en slecht wegdek zijn geen probleem. Op strak asfalt heb je véél meer vertrouwen. De auto ‘danst’ wat minder op zijn dempers. Ook zijn de veren straf, maar progressief. Pas als je de auto harder gaat zetten, merk je dat er meer tegendruk is. Als je normaal rijdt, functioneren de veren ook normaal. Precies wat ik wilde.
Telkens verder zakken
Dat niet alleen, ook de neus zakte telkens verder en verder. In eerste instantie leek deze te hoog te staan, maar het duurde zeker drie weken voordat ‘ie op het punt zat waar die moet zijn. In vergelijking met het originele onderstel win je wederom enorm veel scherpte en precisie. Dat niet alleen, er is veel meer rust in de auto. Je voelt wel degelijk wat er gebeurt, maar storend is het niet. Qua comfort lever je eigenlijk nauwelijks in. Inderdaad, ondanks de verlaging en 19” wielen is het comfort min of meer hetzelfde gebleven ten opzichte van originele hoogte en 17″ runflats.
Kleine update, na een paar weken lijkt de set nog beter te settelen. Zeker op slecht wegdek is het comfort merkbaar toegenomen. Het enige waar de auto niet van houdt zijn flinke dwarsrichels. Die voel je erg goed en je merkt dan dat de wiel-onderstelcombinatie even geen antwoord heeft op zo’n impact. Dan is zo’n Citroen C6 met grote ballonbanden geen slecht idee.
Vergelijking met 159
Als ik de vergelijking qua wegligging met de Alfa Romeo 159 moet maken, (iets wat ik constant doe), dan verbaasde mij het verschil bij die auto meer. De 159 wordt zwaar ondergewaardeerd als het om rijeigenschappen gaat. Met een paar simpele modificaties kun je daar een fijn sturende auto van maken. De 159 kon je zo hard door bochten jagen, dat is met de E91 niet zo makkelijk.
Er zit nog een beetje rol in, dat je absoluut niet hebt in een Alfa 159 of bijvoorbeeld een Lexus IS. Ook heeft de 159 een directere besturing wat meer gevoel biedt. Maar met de Bilstein B12 Pro-kit is de BMW 325d in elk geval een heel fijne auto geworden waarmee je zowel comfortabel kunt cruisen als semi-sportief kunt sturen. Precies wat een 3 Serie behoort te doen. Ook vind ik de BMW 325 na het verlagen er fraaier uitzien, maar dat is persoonlijk.
Onderhoud
Tot zover de update! Mocht je denken: hoe zit het nu met het onderhoud? Ja, dat was als eerste al aangepakt, maar door mijn infantiele enthousiasme heb ik eerst de upgrades behandeld. Een volledig rapport over de technische staat komt dan ook snel voorbij. Uiteraard staat er nog veel meer te gebeuren met de BMW 325d-duurtester. Je leest alle vorderingen, ins en outs op Autoblog.
Mocht je vragen, opmerkingen, tips hebben of heb jij een leuke upgrade in gedachten voor de BMW 325dA Touring? Laat het weten, in de comments!
bpc zegt
Ik hou van een goede ophanging upgrade maar liefst met zo weinig mogelijk verlaging, in de echte wereld moet je veel voorzichtiger omgaan met een verlaging en bn je gewoon sneller zonder, op mijn daily bem ik voor 30mm verlaging gegaan icm koni special actives, voor dagelijks gebruik vind ik dit een ideale setup
Onehp zegt
@bpc Eensch. Op mn ST Cupra staat de schroefset quasi originele hoogte. Vooral vanvoor is er chronisch tekort aan veerweg bij een verlaging, MQB is nooit ontworpen om zo laag te liggen, de draagarmen die naar de hemel wijzen zijn daar ook een indicatie van. En op normale Cupra hoogte, dwz een 15-20mm lager dan een gewone Leon, kan ik verkeersdrempels aan een normaal tempo nemen, en beladen heb ik dankzij de hardere veren warempel méér veerweg dan origineel, duidelijk merkbaar als de weg er slechter bij ligt…. Dus schroefset = zelf je hoogte kiezen en dus niet per se de laagste stand…
heelmeester zegt
Mijn ervaring met de Bilstein B12-Pro Kit is precies dezelfde – ik had er na het installeren op mijn E91 325i M-Sport direct ‘meer van verwacht’, maar dat viel lichtelijk tegen. Precies zoals je omschrijft lijkt het aanvankelijk of er nog blokjes tussen zitten. Maar dan begint het ‘zetten’ en zakken, en na een paar weken merk je wat een geweldig onderstel dit is. Comfortabel bij normaal gebruik, zeer communicatief, en door het progressieve karakter ligt de grens in bochten een heel stuk verder dan bij het ook al niet slechte M onderstel. Enige nadeel is dat de verlaging zodanig is dat de bodem hoge drempels raakt… Na verloop van tijd is daarom
Onehp zegt
Erg herkenbaar, jaren een E81 gehad en E91 van men vader. En inderdaad, voor fijngevoelig, lichtvoetig stuurgevoel ben je aan het verkeerde adres. Op de E81 een KWv2 set, die was met wat jaren iets te hard bevonden qua comfort. V3 is beter, kan je de compressiedemping naar beneden halen.
Tip: de bussen van het achterste subframe zijn echt erg ruim en nemen heel wat stuurgevoel weg, daar kun je PU inserts insteken om de beweging te beperken en zo een beter gevoel van de achteras en daarmee stuurgevoel krijgen. Nauwelijks verslechterde NVH. Een andere populaire mod zijn voorste draagarmen van een M3. De dwarsrichels zullen daarmee niet beteren maar wel het stuurgevoel. Zonder camber plates kun je alsnog wat camber vanvoor doen, de poot is gelocaliseerd met een pinnetje, die kun je uitboren. Destijds de bevestingsgaten ook wat meer uitgevijld om zo een half graad camber te krijgen vanvoor. Is noodzakelijk om terminaal onderstuur te minderen. Soms kan je ook rubbers kopen met een offset, weet even niet of dat hier verkrijgbaar is. Of je koopt echte camberplates maar die verminderen het geluidscomfort drastisch.
willeme zegt
@onehp: Thanks, ik ga de tips even meenemen. M3 draagarmen heb ik vaker voorbij horen komen. Die dwarsrichels waren bij de Alfa overigens nog iets erger. Lage auto, platte banden, grote veren: op een gegeven moment houdt et op. Voor de rest waren beide auto’s erg comfortabel.
Op dit moment staan de voorwielen recht, de achterwielen hebben wel iets camber volgens mij. Het feit dt ik 245 voor en achter heb, is overigens bijna een must. Iedereen monteert een breedset, tegenwoordig. Persoonlijk vind ik dat niet heel erg mooi, maar het zorgt erg veel onderstuur in langere bochten, dat is nu behoorlijk voor elkaar.
Die PU inserts ga ik even opzoeken, die zijn erg interessant.
ouwedibbes83 zegt
Mijn E92 op 19″ en M-Sport onderstel ging lekkerder sturen na het monteren van de M-Performance veerpootbrug. Je voelde veel minder torsie in de koets, zowel bij rotondes als in een lange doordraaier. Ik had verwacht dat het verschil minimaal zou zijn, echter voelt de auto een stuk minder beweeglijk en veel preciezer. En ook met 2 linkerhanden kun je ‘m monteren ;)
michiel_vandelft zegt
@willeme: Powerflex rubbers voor, kwa stuurgedrag (precisie en directheid) de beste mod die ik ooit op m’n Bimmer gedaan heb! Affabriek zit er gewoon peperkoek tussen. Heerlijk comfortabel natuurlijk, want het filtert een hoop weg. Wat het ook wegfiltert is precisie en trakteert je op een flinke vaagheid in de besturing. Pas onder “load”, bij een flinke stuuruitslag of hoge bochtsnelheid, krijg je pas stuurgevoel. Dat is na het installeren van Powerflex draagarm rubbers wel anders. Direct merkte ik dat de vaagheid rond de middenstand weg is. De auto stuurt scherper in en is op de snelweg een stuk koersvaster. Is het dan alleen maar hosanna? Grotendeels, als ik een minpunt mag; Je krijgt veel meer informatie, maar ook informatie die je soms niet wil. Bijvoorbeeld, rijd je over een klinkerweg of over een strakkere weg. Maar goed, dat vond ik een kleine trade-off voor eindelijk dat stuurgevoel wat ik zocht :)
JanJansen zegt
Ik werd meestal voor gek versleten als ik zei dat mijn 3-serie als een oude krant stuurt. Eindelijk iemand die het ook durft te zeggen.
Mijn Ford Fiësta stuurt zo veel beter en pak ik veel vaker.
hehe zegt
@janjansen: ik vind zelf dat het stuurgevoel bij BMW flink achteruit is gegaan toen er electrische stuurbekrachtiging moest komen.
De nieuwste BMW’s heb ik nog niet gereden, dus weet niet of het inmiddels weer beter is.
Maar die 159 had ook hydraulische bekrachtiging, dus een eerlijk vergelijk is het niet
donaldjgarrison zegt
@hehe: mee eens. Heb 5 e91’s gehad. En de laatste twee met elektrische bekrachtigingen hebben absoluut geen stuurgevoel of niks. Ook niet met M dempers Eibach veren 19” wielen met de beste banden die men kan kopen.
Veerpootbrug, pu bussen en dikkere stabilisatie stangen is eigenlijk een must als je wat serieuzer wil sturen.
Robert zegt
@JanJansen: LOL, in de tijd dat ik Honda Accord reed (toch wel geroemd om de wegligging en rijgedrag) had ik ook nog een tijdje een VW Polo; zo’n ding van de tweede generatie, kaler dan kaal uitgevoerd (vierbak!) maar wel de 1.3 met 75 pk onder de kap. Eenmaal voorzien van een setje goede banden, was dat en is dat nog steeds de best sturende auto die ik ooit zelf heb gereden.
@willeme: mooie uiteenzetting van je keuzes weer. Dat geeft mi stof tot nadenken voor de C-Klasse die hier thuis onder de carport staat. Mede daarom ook de meest Hollandse vraag die je kunt stellen: wat kost dat?
willeme zegt
@rrrobert: ik zou als eerste zorgen dat alles in goede conditie is. Eventueel keuren met een beurt. Zeker bij de Alfa hielp dat enorm. Dus reken de beurt en eventuele reperaties mee.
Ik ga ervan uit dat je een W204 hebt. Een W202 of W203 wordt vanzelf lager als de veerpoten beginnen door te roesten ;-).
Voor een C200 Kompressor kost een B12 Pro kit slechts 830 euro. Dat is voor vier Bilstein dempers en vier Eibach veren. Origineel bestellen bij de dealer voor slechtere kwaliteit is niet veel goedkoper. Montage is afhankelijk per auto. Reken op 1.200 ongeveer. Bij mijn Alfa Romeo was het destijds iets goedkoper, omdat ik de set voor 660 op de kop kon tikken volgens mij. Installeren op de 159 was ook veel makkelijker en sneller gedaan.
Het is te veel om te zeggen ‘doen we even’, maar het is een van de belangrijkste modificaties. Alles wordt er zoveel fijner van. Bij Bilstein blijft ook alles binnen de marges en blijft de auto ‘OEM-Plus’.
Robert zegt
@willeme: dank voor zeer deze uitgebreide toelichting ??
Oh, en een W203 roest niet of nauwelijks meer, als je er eentje hebt van ná de facelift (>2004). De mijne (S203) in ieder geval niet ? maar da’s eentje uit de allerlaatste bouwserie, dus daar zijn de kinderziektes wel al uitgehaald.
willeme zegt
@rrrobert: I stand corrected! Post facelift was een stuk beter. En het was voornamelijk als grap bedoeld, het doorroesten begon vaak bij de carrosserie.
Bij de Mercedes kun je een enorme verbetering krijgen, ook met Avantgarde. In dit tijd waren Mercedessen bovengemiddeld soepel, dus daar is wel wat marge voor een fijnere auto zonder dat je vullingen eruit vliegen. Tip: check even de fora en wat ze te koop aanbieden. Deze upgrades worden niet door iedereen begrepen, dus worden ze vaak los voor een fractie van de prijs aangeboden.
willeme zegt
@janjansen: Ho ho, geen woorden in mijn mond leggen ;-). De BMW 3 Serie stuurt niet als een natte krant. De auto stuurt gewoon prima. Het is alleen geen Alfa Romeo 159 qua besturing. Of een Ford Mondeo. Of een Lexus IS250. Of een Honda Accord. Of een Toyota Avensis. Het is gewoon prima, puur op stuurgedrag. Het rijgedrag, de balans en de wegligging daarentegen staat wel op een hoger plan ;-)
theblazerunner zegt
@willeme: Ik vind rijgedrag, balans en wegligging een beetje drie verschillende woorden voor hetzelfde.
Smaakvolle en verstandige updates aan de E91. Staat zo erg mooi op z’n wielen!
willeme zegt
@theblazerunner:
Thanks! Ben er ook erg blij mee ;-)
Betreft de drie omschrijvingen, ik ben misschien een nerd en zie die drie los van elkaar.
Balans in de BMW is véél beter in dan in de Alfa (verdeling van gewicht is daar debet aan). Het is hoe de bewegingen in de auto opgevangen worden.
Wegligging is veel minder (Alfa had grotere spoorbreedte). Er is simpelweg minder grip en mede daardoor minder vertrouwen.
Rijgedrag: hoe de auto reageert op alle oneffenheden, stuurinput, verschillende soorten asfalt
Stuurgedrag: welke informatie je krijgt van het stuurwiel, stuurprecisie
Toegegeven: als je wilt, kun je voldoende overlap vinden ;-)
deSjonnies zegt
Tsja ik mis mijn rode 159 JTDm berlina ook nog vaak, zeker nu ik in mijn zomerwagen, de Impreza rijd .
Het was voor mij de mooiste auto-combo ooit : de bravoure van de sonic blauwe, blaf-boxer met gouden velgen en dakluik tegen de rode Italiaanse kilometervreter met zijn zes koplampen en het dashboard.
Zelden zo’n mooi dashboard gezien, zeker op een moderne wagen.
Met die 159 meer dan 250000 probleemloze kilometers gereden en inderdaad nooit begrepen dat het auto-journaille elkaar als papagaaien napraatte over ‘ de te zware neus ‘, ‘ onderstuur ‘ ik kende die wagen door en door en kon het kreng zo hard door bochten jagen op zijn 18″ standaard ‘spaakwielen’ met Hankook rubber dat het bloed even uit je hersens draaide.
Een kennis met een Quattro begreep nooit dat ik de enige was die hem in van die doordraaiers makkelijk kon bijhouden.
Een Alfa rijd je met je hart, zo simpel is het.
viezefreddyw zegt
@deSjonnies: Aah dus je rijdt nu volop in TEO? Cool! Een paar weken terug, net na je terugkomst, zei je nog dat je er eigenlijk schandalig weinig in reed.
Verder ben ik het met je eens wat de 159 betreft. Mijn 1750 TBI TI gaat als een jecko na chip en ligt heerlijk op de weg. Je moet van goede huize komen wil je me wegrijden. Maar eigenlijk zit het hem in het design. Die is na 15 jaar na introductie nog steeds niet overtroffen.
deSjonnies zegt
@viezefreddyw
Lijkt me een match made in heaven, de 159 met die 1750tbi motor.
SpiderIV zegt
@deSjonnies: en je moet een beetje kunnen autorijden !! De meeste bestuurders denken dat ze dat kunnen maar kunnen het echt niet.
rw1994 zegt
@spideriv: Wat ik persoonlijk erg belangrijk vind, is het kennen van het gedrag van je auto als deze net wel over die grens gaat! Dus een onderstuur of overstuur moment en hoe je deze op kan vangen. Als je dit weet kun je veel harder die turbo rotonde over :D
rw1994 zegt
@deSjonnies: Ik ben ook nog steeds weg van mijn 2.0 jTDM TI, SW dan wel. Een overstap naar een klasse hoger en in de vorm van een potente Duitser lag even op de loer, echter gooit de huidige tijd wat vertraging op. Rijd nagenoeg niet meer vanwege al dat thuiswerken, goede ontwikkeling, behalve dat ik nu te weinig van mijn auto geniet
ttr6 zegt
Leuk verslag @willeme, kijk uit naar de volgende. En oh ja, Lexus IS, zwaar ondergewaarde stuurmansauto.
willeme zegt
@ttr6: Thanks!
E34M5Touring zegt
Leuk dat je de 159 de credits geeft die ie verdient in mijn ogen. Mensen zeiken altijd op die wagen maar zo’n ding ligt als een blok op de weg. Stuurgevoel vind ik beter dan bij m’n GTI.
Moet zeggen dat de 3er er zo wel mooi bij staat Willem. Strakke bak zo!
willeme zegt
@e34m5touring: dankjewel! Het begint eindelijk ergens op te lijken.
Alfa is inderdaad zwaar ondergewaardeerd. Er waren zeker nadelen, maar tot nu toe is mijn ervaring positiever dan destijds in de pers was te lezen. En dan te bedenken dat die van mij een afgetrapt sloophok was!
basman147 zegt
Ik kan me nog een video van Auto Motor und Sport herinneren waarbij een 159 gehakt maakte van de Duitse 3 op een handlingtest, daar was men toch wel enigszins verbaast over.
Uiteraard werd hij wel laatste in de test, kan me niet herinneren wanneer voor het laatst een niet-Duitse auto een test heeft gewonnen…
cvoo zegt
Mooie upgrade Willem! Leuk dat je mijn advies hebt opgevolgd ;-) Ik heb op een vorige auto ook heel veel plezier van de b12 pro set gehad. Het na zakken en settelen is erg herkenbaar. Als ik weer toe ben aan n nieuw onderstel dan is dit een no-brainer!
willeme zegt
@cvoo: Thanks ;-). In principe is de B12 Pro altijd goed en op eigenlijk elke auto een verbetering, inderdaad. Wat voor auto rijd je nu?
cvoo zegt
@willeme: Niets speciaals, een 2009 Focus station met no-nonsense 1.6 benzine motor. Goedkoop, betrouwbaar, ruim en stuurt prima. Voor z’n tijd wel luxe met origineel xenon, voorruitverwarming, halfleer, stoelverwarming en keyless-go :-)
willeme zegt
@cvoo: Focus uit de periode stuurt nog serieus goed. Zeker in vergelijking met Golf en Astra uit die tijd. En vooruit-verwarming zal wel chill zijn in de winter!
cvoo zegt
@willeme: Stuurt zeker prima, maar inmiddels dus ook al 11 jaar oud. Een B12 onderstel zal m vast goed doen! Ja, voorruitverwarming is echt fijn. Inmiddels op veel meer auto’s te krijgen, maar Ford was er vroeg bij en t zat vaak standaard in de Titanium trim.
frank2911 zegt
Wederom leuk verhaal!
davelepeef zegt
Leuk artikel. Overigens vooral interessant dat hier eigenlijk en passant wordt opgemerkt dat het onderstel na krap 150k km’s “moe” is. Wel meer gehoord. Vervanging valt niet onder regulier onderhoud. Eén en ander afhankelijk van gebruik natuurlijk, maar dit is een puntje wat mensen graag over het hoofd zien als er “prima onderhouden auto’s” met hoge kilometerstanden wordt gesproken.
SimonMc zegt
Wel @willeme, als je scherpte mist, vermoed ik dat dat een stuk door die (te) brede voorwielen komt ;) . ( overigens: ” te allen tijde “)
willeme zegt
@SimonMc: nee, gek genoeg niet. De besturing was met de runflats veel wolliger. Sterker nog, dankzij de brede voorbanden heb je meer ‘vlees’ aan de voorkant zitten. Sterker nog, ik zit er aan te denken om nog breder te gaan in plaats van een breedset. Die voorkant mist relatief gezien meer grip dan de achterkant. Met een breedset wordt het terminale onderstuur alleen maar erger. In de VS zie je het veel voorbij komen voor de trackdays en autocross, breed rubber aan de voorkant. Zal dus met een reden zijn ;-)
rw1994 zegt
@willeme: Dat is om al die rechtuit peekaaas over te brengen op de “tarmac”. Prima upgrades denk ik, besef me alleen dat de echte specialist waarschijnlijk hoofdschuddend het stuk over budget merken e.d. leest, de veer is volgens mij het eenvoudigste deel van de ophanging en kan een goedkope veer prima dienst doen. Waar de demper het complexere deel is, tot elektronisch regelbaar aan toe.
karaya zegt
Heb het niet zo op after-market velgen maar deze BBS-en zijn heel mooi.
willeme zegt
@karaya: thanks!
karaya zegt
De 159 heeft overigens een grote spoorbreedte, de auto is gebouwd op een platform dat ontwikkeld is voor een klasse hoger. Je ziet dit vooral aan de achterzijde, de wielen staan heel ver naar buiten.
De 3-serie is daarentegen voor zijn klasse altijd relatief smal geweest, Dit heeft natuurlijk zo zijn voordelen als een geringer frontaal oppervlak wat resulteert in een lager verbruik en een hoge topsnelheid. Voor de wegligging is dit natuurlijk niet optimaal.
Dit moet één van de redenen zijn dat je de 159 zo hard door een bocht kan jagen.
mpgc zegt
Mijns inziens kun je ook te brede banden onder een auto leggen. Dat komt het stuurgevoel en de balans niet altijd ten goede.
goodvibrations zegt
Toch bizar om te moeten vernemen dat Alfa het op een betere schroefset heeft laten liggen des tijds? ?
karaya zegt
@goodvibrations
De set die onder de eerste generatie van de 166 lag was bizar slecht dit terwijl het onderstel voor double wishbones had en achter multi-link, mooier wordt het niet.
basman147 zegt
De enige auto’s die niet beter worden van een setje andere veren en dempers zijn Donkervoorts, T50’s en andere specials. Voor de rest wordt er voornamelijk naar de prijs gekeken.
Aan het begin van de ontwikkeling wordt gekeken wat alle onderdelen maximaal mogen kosten en wordt er een aanbesteding uitgestuurd naar de bekende toeleveranciers. Daarin wordt gevraagd wat ze kunnen leveren voor het genoemde bedrag, eventueel met gewichttargets, de beschikbare ruimte, en de verwachte hoeveelheden.
Als je niet aan de prijs komt, maakt niet uit wat voor topproduct je hebt, kom je domweg niet in aanmerking.
snowbird zegt
Mooi gedaan …de BMW….ik rij oa een Cadillac met Magnetic Ride…elke millieseconde…checkt het systeem de wegdek situatie…elke 5 milliseconden..wordt de demping afgesteld via een electromagneet op elke hoek van het onderstel…er zit vloeistof in elke “schokdemper” met metaal deeltjes…de spanning via de electro magneet kan veranderd worden…zo wordt de vloeistof “harder” of “zachter”…alles automatisch…de ene keer rijdt de auto heel comfortabel zeg maar in de stad …maar op de snelweg rijdt ie superstrak..en zeker ook sportief..prachtig systeem…en in combinatie met Stabily Track helt de auto vrijwel nooit over in snel genomen bochten..heel aparte ervaring ! Er zijn verschillende GM modellen met hetzelfde systeem..en blijkbaar heeft Ferarri dit systeem ook in gebruik (onder licentie van GM)…ik ben gek op oldtimers..ook oldtimer rallies..dus ouderwets onderstel enzo…maar wat een technologie kun je in moderne auto’s hebben…zoals Magnetic Ride…:)
bohica zegt
Het Meeste wat je schrijft is om je eigen aankopen te rechtvaardigen.
Leest je vriendin soms mee .
De e91 die ik had met 19 inch styling 230 met runflat banden en h&r verlagingsveren was niet uit de bocht te slaan zeker niet in lange bochten .
En volgens mij moet je de auto altijd pas na een paar weken uitlijnen omdat de auto nog moet settelen
willeme zegt
@bohica:
Ja, mijn vriendin leest mee ;-). De auto stuurt ook prima, maar in vergelijking met de Alfa is het (nog) niet op hetzelfde niveau.
smijsie zegt
Knappe wagen! Waarom niet eerst een paar weken rijden en daarna pas laten uitlijnen? Zoals je al beschrijft zet alles zich in het begin nog…
willeme zegt
@smijsie: wordt binnenkort nog even een keer uitgelijnd, maar de geometrie veranderd niet heel erg veel. Het is meer het karakter van de veren die veranderen. Net als de Alfa zal de BMW zeer geregeld worden uitgelijnd. het rijdt prettiger en het geld wat je aan uitlijnen uitgeeft, bespaar je aan scheef afgesleten banden ;-).
pa045 zegt
Tja. Het heilige BMW. Een Alfa rijdt beter, goedkopere onderdelen, makkelijker te repareren en is bovendien mooier (dat laatste is een mening). Zullen veel mensen hier weer een hoop excuses gaan zoeken om dit te ontkrachten.
snowbird zegt
Exactly ……:)
willeme zegt
@pa045: NEE! Alfa 159 is mooier. Gewoon een feit ;-). Het is dat de Giulia net even te duur was, die dingen schrijven niet af.
Gelukkig heeft deze BMW een troef achter de hand…
pa045 zegt
@willeme: ach. De Giulia is nog jong. In ieder geval voor onze begrippen. Die worden nog wel eens bereikbaar. Hij staat in ieder geval op mijn lijstje van ‘moet ik eens gehad hebben’.
Diesel Rocks zegt
Een E91 rijdt niet zo strak als een E90. De F30/32/36 was ook niet echt een verbetering tov het vorige model. Aan mijn F36 heb ik wel het eea moeten aanpassen om het enigszins acceptabel te krijgen. Bilstein ProKit 12 is volgens mij de beste optie inderdaad, bij voorkeur met Michelin Pilot Sport 4S banden non-runflat op 19 inch maximaal. Anti rol bar erbij en je hebt een redelijk strak sturende auto (na enkele weken dus).
Ik heb xDrive en dat haalt veel stuurgevoel uit de auto en daardoor rijdt het lang niet zo fijn als mijn E90 van 10 jaar geleden. Elektronische stuurbekrachtiging verpest eigenlijk alles. Na LCI (F36) is het gevoel wel verbeterd maar een E90 met een active front steering is onverslaanbaar. Dat rijdt echt als een kart.
Met Alfa heb ik geen ervaring maar ik geloof meteen dat een 159 een heerlijke stuurmansauto is. BMW heeft een fout gemaakt door met name vanaf de F30 voor meer ‘comfort’ te gaan. BMW onwaardig eigenlijk.
willeme zegt
@diesel435d: E91 en E90 rijden grotendeels hetzelfde. Als je dat verschil haarfijn kunt aanvoelen en beschrijven, zou ik een cariere switch overwegen ;-).
moveyourmind zegt
Mooi geworden zo, de velgen komen zo helemaal tot hun recht. Gek genoeg staan de rode naafkapjes nu hij verlaagd is ineens heel erg mooi.
Leuk dat je benoemt dat je heel even moet omschakelen na de rit in de C6. Als je er van houdt is dat zweven in de Citroën geweldig. Moet wel bekennen dat ik het af en toe heerlijk vind om van de C6 in de Smart Roadster te stappen en iedere oneffenheid in het wegdek te voelen en precies te voelen wat de auto doet.
joel1987 zegt
Een subtiele verlaging doet een auto altijd goed. BMW ziet er strak uit zo!
Bij mijn Mazda ook de originele dempers en veren vervangen voor een Billstein B12. Een feest in de bochten, verlaging staat ook goed. Toch vind ik ‘m vooral op slecht wegdek soms te stug. Weet niet of ik bij een volgende auto weer voor eenzelfde set zou kiezen.
Kan het per merk en model nog schelen hoe stug de set is?
mark383 zegt
Fijn leesvoer weer!
Ik zit voor mijn Bmw E30 ook te denken aan Eibach Pro verlagingsveren, maar dan in combinatie met Bilstein B6 dempers (in plaats van de B8). Wat ik lees is dat nog net een wat comfortabelere combinatie.
cvoo zegt
@mark383: Een Bilstein b12 pro kit bestaat uit b6 schokdempers en eibach pro verlagingsveren. Dus deze kit is precies wat je op het oog hebt :-).
upp3rd0g zegt
Bilstein… overal lees je dat het redelijk kwalitatief spul is, blijkbaar heb ik pech gehad, mijn B14 set op m’n E81 is binnen 3,5jr & max 70k km overleden (dempers voor), blijkt vervolgens dat je in NL 2jr garantie hebt terwijl dezelfde set in DLD 4jr garantie heeft (en in US zelfs levenslange garantie), dan kun je hoog&laag springen maar Bilstein DLD zegt jammer maar helaas, ga maar naar je NL leverancier, de NL leverancier (een bekende bmw/mini/porsche tuner uit Den Haag) zegt ook jammer maar helaas, Uiteindelijk gedwongen om een nieuwe schroefset (voorzijde) aan te kopen (met een beetje korting). Frappant was dat de bekende Den Haag leverancier me wist te vertellen: tja, wat wil je… Bilstein is ook maar gewoon instap-materiaal. (Die mening had hij me niet verteld toen hij de set verkocht had…)
saxoke zegt
Goeie upgraden voor de 325! Waar je wel rekening mee dient te houden, althans dat is mijn ervaring met veren die zichzelf nog even moeten “zetten” , is dat ze dat soms blijven doen, en na verloop van tijd geen -3cm, maar eerder -6cm verlagen. Dat heb ik aan de hand gehad met veren van Eibach en dempers van Koni voor destijds mn saxo. Daarna vervangen door -5 veren van KW icm dezelfde Koni dempers (de instelbare gele), en die zijn uiteindelijk altijd -5cm gebleven.
Dutchdriftking zegt
Kijk, mooie upgrade. Ik vind de auto er ook 10 maal mooier van geworden. De BBS wielen waren erg wennen, maar met de verlaging komen ze veel beter uit. Niet zo mooi als BMW M225 style wielen, maar het staat echt goed.
willeme zegt
@dutchdriftking: Thanks! Ik had destijds gekeken naar de M225 wielen. De M225’s zijn inderdaad erg fraai, maar die moeten wel onder een M Sport. Daarbij is de kwaliteit van die velg niet zo best (zwaar én kwetsbaar). En ik wilde liever BBS’jes eronder hebben ;-). Autootje is overigens nog niet af, dus uiteindelijk moet alles op zijn plaats vallen!
KiraLight zegt
Mooi verhaal en auto.
Zelf een Bilstein B12 rijder sinds begin dit jaar onder een Mercedes W204.
Heel herkenbaar bij de eerste kilometers dat je denkt: “Is dit het?… :( ”
Maar naar mate je er langer mee rijdt, wordt het steeds beter. :)
Destijds bij aanschaf nog gekeken naar de Koni SportKit, KW V1 en H&R Cupkit.
Omdat ik als leek toch niet van plan was om te gaan verstellen, en zit je altijd met de vraag of je het goed heb afgesteld, vielen de Koni en KW af.
H&R Cupkit bleek maar tot de W203 gemaakt te worden.
Dus is het uitendelijk ook de B12 geworden.
Praeses zegt
@willeme Zag ik jou zondagochtend bij de Kuil bij Lage Vuursche? Zo niet, dan is er een nagenoeg identieke 3-serie.
willeme zegt
@Praeses: Dat klopt, dat was ik. Heb daar geluncht, dus de kans is zeer groot dat het mijn auto was ;-). Jij was daar met de familie in die 530i Touring, neem ik aan? ;-)
Praeses zegt
@willeme Haha, had gekund! Ik was niet met de familie dus met de Scott Scale :)
upp3rd0g zegt
@willeme omdat ik voor m’n nieuwe auto weer naar vervangend onderstel aan het kijken ben heb ik dit artikel nog eens doorgelezen. Wat ik me nu afvroeg: is het slim om je auto meteen te laten uitlijnen na plaatsen B12 set? Kun je niet beter wachten tot de setup ingewerkt/ingedaald is? Bij mijn B14 set ben ik 2 weken later nog een keer terug gegaan voor uitlijnen/uitwegen.
willeme zegt
@upp3rd0g: Je moet ‘m sowieso uitlijnen na het installeren. Het moet er in eerste instantie goed onderzitten, anders gaat het bij het ‘zetten’ alsnog mis. Ik laat de auto geregeld uitlijnen. Sowieso 2 keer per jaar. Dat is een kleine investering, maar dan rijdt de auto altijd snaarstrak. Nog een voordeel is de evenredige bandenslijtage. Dus in de meeste gevallen haal je die investering er ook weer (bijna) uit.
Wat voor auto heb je gekocht?
upp3rd0g zegt
@willeme begrijp ik goed dat je stelt dat: inwerken/indalen/zetten gaat niet goed indien je het onderstel niet onmiddellijk na plaatsen uitlijnt? Maar als dit zo is betekent dit dan ook niet automatisch dat het onderstel na inwerken/indalen/zetten _nog_ een keer uitgelijnd moet worden? Bij m’n volgende onderstel-vernieuwing zal ik dit nog eens expliciet voorleggen aan de experts.
Is uitlijnen iets wat iedere garage om de hoek met vierkant-uitlijnings apparatuur kan doen? Of kun jij nog een expert aanbevelen die het beter kan?
Ik ben sinds kort in het bezit van een F32 met B58 hart.