Het werd echt de hoogste tijd, we verlagen de Audi A6. Maar hoe? Lees hier alles over de laatste ontwikkelingen in de Autoblog Garage.
Het begint al ergens op te lijken, onze Audi A6 Autoblog duurtester. We hebben de auto nu al een paar maandjes in de garage staan en we worden telkens meer ‘vriendjes’. De eerste updates zijn al achter de rug. Met name dat interieur is een stap in de goede richting.
Maar het is nu tijd voor een enorme update. Althans, een enorm ingrijpende update. In principe doet de Audi veel goed. Die motor sleurt er lekker aan, de remmen werken, automaatje doet het zoals het hoort. Er zijn natuurlijk wel een paar kleine puntjes die nog op de i gezet moeten worden. Maar één ding moest gewoon gebeuren en dat is de rijhoogte. En als je een beknopte versie daar van wil hebben we een zin voor je: we hebben het aangepakt!
Eindelijk: we gaan de Audi A6 verlagen!
Mocht je een beetje leesvoer verwachten en nog niet zijn afgehaakt hebben we goed nieuws voor je! Er komt uiteraard veel meer bij kijken en daarbij maken we het ons heel erg graag heel erg moeilijk. We konden namelijk gewoon de fabrieksspecificaties aanhouden om de A6 te verlagen, maar dat is veel te makkelijk.
De Audi A6 kon je destijds (2009) krijgen met diverse onderstellen: standaard, sport en S-Line, plus luchtvering. Onze Audi A6 heeft het standaardchassis. Het sportchassis is ietsje lager (ongeveer 10 mm) en S-Line chassis is 20 mm lager. Beide had ik kunnen bestellen en retrofitten, eitje. . Beide waren uiteraard geen optie omdat ik moeilijk denk en doe. Als je het aanpakt, moet je het goed doen. Het sportchassis is op zich prima, S-Line is nogal hard, mzar zonder dat het echt sportiever wordt. Dat is zonde.
Diverse mogelijkheden
Er zijn diverse upgrades mogelijk om de Audi A6 te verlagen. Sterker nog, ik had al gekeken naar de beschikbare onderdelen voor de auto. Want de Audi A6 was een keuze, niet de keuze. Een Lexus GS, Jaguar XF en Honda Legend waren namelijk ook in de running, want ze zijn enorm tof. Het probleem is: daar is bijna niets voor te krijgen. Dat was een van de redenen waarom we voor de Audi A6 hebben gekozen.
Als je gaat voor een verlagingsset zijn er diverse manieren. Daar gaan we binnenkort heel uitgebreid op in, maar voor nu nemen we de opties door die ik moest afwegen. Een setje verlagingsveren is de meest eenvoudige optie. Voor 250 tot 300 euro heb je een setje van vier. Afhankelijk van de hoogte (en de auto) kun je de veren combineren met de standaard schokdempers.
Onze A6 is alweer 13 jaar oud en de schokdempers waarschijnlijk ook, dus het beste kun je die schokdempers ook vervangen als je toch bezig bent. Daarom koos ik, precies zoals @dutchdriftking voorspelde, voor de Bilstein B12 kit met Eibach Pro-veren. Als het gaat om verlaging, dynamiek, OEM-kwaliteit: is het een topkeuze.
Audi A6 verlagen met Bilstein B12 Pro-kit
Die heb ik op de BMW 325d ook en dat bevalt uitstekend. Aanzienlijk sportiever, maar nog steeds geschikt voor dagelijks gebruik. Ze zijn relatief betaalbaar. Sterker nog, als je vier originele veren en vier dempers vervangt, is zo’n kit zelfs goedkoper dan bij de dealer. Dit terwijl de kwaliteit af-fabriek veel minder is. Dat is de reden waarom ondergetekende tuning premium vindt.
De Bilstein B12 Pro-kit is heel saai – we weten het – maar wel beproefd. De Alfa knapte enorm op van de Bilstein B12 Sportline-set en de BMW van de Bilstein B12 Pro-kit. Daarmee verlaag je ‘m met 30 mm rondom. Dat zou betekenen dat ‘ie voor alsnog te hoog staat en achter misschien te laag.
Net als bij de BMW E91 kun je voor de Audi A6 4F een slechtwegdek-pakket krijgen, waarmee je de achterzijde iets omhoog brengt. Vergeet ook niet dat zo’n set moet inzakken. Bij de BMW duurde het een jaartje voordat ‘ie zat waar die moest zijn. Hij staat nu werkelijk op de perfecte hoogte, naar mijn bescheiden mening.
Eh, toch niet
Kortom: de Bilstein B12 Pro-kit moest het worden, zo gezegd zo gedaan. Daar bestelden we in januari de B12-kit. Nu denk je: waarom heeft het zolang geduurd? Nou, wegens grondstof-perikelen duurde het tot april voordat de set zou arriveren. En dan specifiek de Bilstein-dempers, de Eibach-veren waren namelijk wél binnengekomen. Prima, dan kon ik in de tussen tijd mooi de motor aanpakken.
Maar het liep allemaal anders. April werd mei, mei werd juni. In juli gingen we er alsnog achteraan en toen zou het augustus worden dat de set geleverd werd. We doen alles in stapjes met de auto (zodat we leuke artikelen hebben voor jullie), dus op zich is het niet heel erg dat sommige dingen langer duren. Maar in augustus kregen we de boodschap dat het december ging worden. Tja, in die tijd worden er complete auto’s afgeleverd. Zolang wachten op dempers is gekkenwerk.
Dus toen maar gekeken naar wat alternatieven. Het internet staat er vol mee, maar je moet echt eventjes goed opletten dat je iets besteld dat ook daadwerkelijk goed past en werkt. Daarom ben ik met Pieter van Bandencentrum Jan Steverink even gaan kijken naar de mogelijkheden. Eigenlijk klop ik bij hen aan voor alle onderstel-gerelateerde vragen
Audi A6 verlagen met schroefset
Ik heb de A6 met 3.0 TFSI quattro en daarbij is de aslast vrij hoog. Al gauw kwam ik tot de conclusie dat ik een schroefset wilde. De neus staat namelijk echt enorm hoog terwijl dat achter redelijk meevalt. Met een schroefset kun je dat precies afstellen. In principe hoef ik geen schroefset waarbij ik constant moet afstellen, dus gewoon eentje die meteen goed is.
Schroefsetjes heb je al vanaf 300 euro, maar die zou ik ernstig afraden. Aan de andere kant is een AST, Ohlins of KW set misschien iets te veel van het goede. Vandaar dat ik koos tussen de Eibach Pro Street S, KW Variant 1 of H&R Monotube. De Bilstein B14 sloeg ik eventjes over om redenen die jullie vast wel kunnen begrijpen.
Eibach Pro Street S
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Eibach Pro Street S schroefset. Deze staat namelijk goed aangeschreven als het gaat om comfort. Een schroefset kan soms wat hard en oncomfortabel zijn. Nu is dit zeker niet altijd het geval. Zeker de dure sets kun je helemaal naar je smaak afstellen. Nog een voordeel, de Eibach set kon veel sneller geleverd worden. Binnen een week! Nu bleek dat uiteindelijk een tikkeltje optimistisch in verband met vakanties en dergelijke, maar we hadden een afspraak gemaakt om de set te monteren. Eindelijk!
Net als bij de BMW destijds bracht ik de auto auto naar Bandencentrum Jan Steverink in Apeldoorn. Kon ik meteen een dagje bij mijn schoonouders werken, terwijl zijn de auto konden aanpakken. Ik bracht de auto in de ochtend, zodat ze de hele dag hadden om het te monteren. Bij een wat oudere auto kan het wat langer duren in verband met onderdelen die erg vast aan elkaar zitten.
Audi A6 verlagen: wat is het effect?
Aan het einde van de middag kon ik de Audi dan eindelijk ophalen! Heeft het allemaal zin gehad? Hoe zou het eruit zien? Wordt het alsnog niet te hard? Passen die joekels van wielen er nu wel onder of loopt het aan? Spannend! In eerste instantie de looks. Ik wilde een aanzienlijke verlaging aan de voorzijde en een redelijke aan de achterzijde. Dat het mooi recht staat (Duitse auto’s hebben vaak hangende kont-syndroom). Echter, het hoeft zeker niet te laag. De motor hangt voor de vooras, dus je wil dat niet te laag hebben in verband met drempels. Daarbij wil je een prettig rijdende auto.
En rijdt het prettig? Nou, het was wel eventjes wennen. Ondanks dat het maar een paar centimeter is, is de uitstraling compleet anders en moest ik van binnen een beetje juichen. Eindelijk is de uitstraling de A6 zoals die hoort te zijn.
Kirren
Ik stapte in de auto en reed meteen op een slecht wegdek. Dan kom je erachter of het wat is. En het resultaat? Ongelooflijk, wat goed! Niet alleen omdat ‘ie strakker is, maar omdat het comfort zoveel beter is. Het is niet 10 of 20% beter, maar echt heel erg veel beter. Ook veel beter dan standaard.
Alleen op hele dikke dwarsichels krijg je het iets harder binnen maar het comfort is er verder echt enorm op vooruit gegaan. Ook als de snelheid toeneemt, kunnen de veren en dempers het met gemak bijbenen. De auto ligt rustiger, er zijn minder bewigingen, de stabiliteit is toegenomen. U zult begrijpen dat ik met een grote glimlach achter het stuur zat. Sterker nog, ik moest er gewoon van kirren. Ik kirde.
Het stuurgedrag is opvallend genoeg ook veel beter. Dat komt voornamelijk ook door de uitlijning, schat ik zo in. Dat was sowieso wel nodig eigenlijk. De Audi A6 heeft nu een veel prettiger stuurgedrag dan voorheen.
De centrerende werking is nog altijd niet zo sterk als bij de BMW, maar het is nu veel meer lineair. Je voelt veel beter wat de wielen doen en de auto reageert veel natuurlijk op je input. Er is zowaar een vorm van communicatie. Omdat de auto minder helt in alle richtingen, remt de auto ook aanzienlijk beter. Alles is gewoon veel beter. Mocht je een oudere auto hebben, investeer in het onderstel. Het maakt zo’n groot verschil dat het niet meer leuk is. Natuurlijk, chippen, dikke spoilers, goede audio: er is voldoende wat je kan upgraden, maar met een een ander onderstel is letterlijk elke meter fijner.
Audi A6 verlagen: combinatie met de wielen
Oh, en waar ik blij mee ben: de looks! Ik had het van te voren allemaal uitgerekend of het ging passen en volgens mij calculaties moest het passen. Maar ik kon geen voorbeeld vinden van iemand die het ook had gedaan. In principe zit ik namelijk op het randje van wat je kunt doen qua breedte. In de meeste gevallen gaat men voor een agressieve ET-waarde (al dan niet met spacers) waardoor men erg afwijkt van de KPI.
De beste oplossing is dan om niet te veel van de ET-waarde af te wijken en een bredere velg te kiezen. Dat is dan ook precies wat ik gedaan heb (ook bij de BMW). In combinatie met de bandenmaat die Audi adviseert (265/30 20) was het nog wel de vraag of het mooi zou passen en warempel: het past uit de kunst! Ik wilde wel volle wielkasten en een nearly-flush stance, maar geen aparte maten of rare bandenmerken. En dat is gelukt! Mede dankzij @MartijnGizmo die alle maten en toepassingen uit zijn hoofd lijkt te kennen.
Het uitrekenen of iets past luister heel nauw bij een A6. Een centimeter afwijking is een duidelijk waarneembaar verschil tussen wel passen en niet passen of dat het er gewoon niet lekker uitziet. Mijn inschatting was dat de wielen ietsje camber zouden krijgen naarmate de auto lager gezet zou worden. Het eindresultaat is naar mijn mening erg geslaagd. De wielen vullen de wielkasten keurig, de auto staat laag, maar drempels en zo kun je gemakkelijk nemen.
Waarom niet standaard?
Wat mij het meest verbaast is dat Audi dit niet standaard aanbiedt. Met zoveel extra comfort, scherpte en controle is dit toch perfect? Het probleem is dat wij voornamelijk kijken naar 0-100 km/u tijden, kwartmijlen, Ringtijden en in iets mindere mate topsnelheid. Remmen? Bijna nergens wordt de afstand van 100 km/u naar 0 km/u vermeldt, bijvoorbeeld.
Daarbij ‘denkt’ de consument vaak: “Oh, dit is hard. Dat is sportief. Ik ben sportief, dus ik wil dit.” En het kostenplaatje telt ook mee. Een setje aparte dempers en veren zijn een stuk duurder dan even de standaardmeuk re-kalibreren. Overigens biedt Audi wel een dergelijke oplossing aan bij de Audi RS4 Competition Plus, die standaard ook een schroefset heeft.
Dus, waar zijn we nu aanbeland? Een Audi A6 die uit de kunst stuurt. Sportiever, comfortabeler en handzamer. Nu gaan we de auto maar eens verder nalopen op kleine imperfecties. De auto zit in elk geval nu op het niveau dat ‘ie voorlopig niet weg gaat!
Details fitment
Velgen | BBS RX-R (RX313) |
Bouwwijze | Flowformed |
Breedte | 9,5J |
Diameter | 20 inch |
Offset | ET40 |
Naafdop | BBS Japan, zwart-goud |
Spacers | Nee |
Banden | Dunlop SP Sportmaxx RT |
Bandenmaat | 265/30 ZR 20 93Y |
Verlaging | Eibach Pro-Street S |
Type | Schroefset |
Verlaging voor | Instelbaar, 30 tot 65 mm (staat nu op zo’n 50 mm) |
Verlaging achter | Instelbaar, 30 tot 65 mm (staat nu op zo’n 35 mm) |
Demping instelbaar | Nee |
Wielkasten uitgerold of uitgeklopt? | Nee en nee |
Loopt aan in wielkasten? | Nee |
Eerder in deze serie:
- Intro Audi A6 Avant
- Eerste update A6 duurtester
- Nieuwe wielen voor de Audi A6
- Apple CarPlay voor de Audi A6
- Interieur en exterieur-upgrades voor de Audi A6
- Nog een update Audi A6
Deze auto’s staan nog meer in de Autoblog Garage:
- Audi A6 Avant (4F5) van WillemE
- BMW 130i (E81) van Michael en Wouter
- BMW 325d Touring (E91) van WillemE
- BMW M135i (F21) van Martijn
- BMW 535i xDrive Touring (F11) van de baas van Wouter
- Chrysler Crossfire (ZB) van Machiel
- Kia EV6 duurtest
- Lexus IS250 (XE20) van Ruben
- Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G (KF) van Michael
- Mercedes EQB duurtest
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Porsche Boxster (981) van Nicolas
- Porsche Cayenne (958) van Nicolas
- Renault Clio van Loek
Meer lezen? Check hier ons Audi A6 4F-aankoopadvies!
Johanneke zegt
Mooi resultaat zeg. Ik had niet verwacht dat comfort zo’n verschil zou zijn. Hoe veel uur is een monteur bezig geweest?
willeme zegt
@4g63:
Ongeveer een dag. Begin van de ochtend gebracht, einde van de middag opgehaald. Bij oudere auto’s kan het soms ietsje langer duren.
Dutchdriftking zegt
Weer genieten dit! En een bizarre verbetering qua looks.
willeme zegt
@dutchdriftking: thanks! Scheelt een hoop hè?
Dutchdriftking zegt
@willeme: echt bizar. De 159 is dankzij het TI onderstel al een stuk beter en ik tijfelde nog over een cm in combinatie met 5mm spacers rondom. Ik denk dat je mij over de streep getrokken hebt. Volgende week een artikel met een bezoekje aan JD? 500pk minimaal natuurlijk. 🤣🤣
Flatsix zegt
Veel dynamischer zo zonder ‘hangende kont syndroom’ maar had van mij in totaal 1 centimetertje minder verlaagd gemogen gezien het type auto. Net iets subtieler.
Verder wel grappig om te zien dat een perfectie-fetisjist zoals @willeme nog steeds zijn nummerplaat achter scheef heeft hangen :-). Bewaar je dat voor het laatst?
Super dat het qua rijden zoveel scheelt. Eye-opener voor mij.
fiscaal zegt
Kentekenplaat is Audi kwaaltje denk ik… ik heb eenzelfde a6 en is kentekenplaat ook scheef, maar dan de andere kant op… Hopelijk komt er een nieuwe update met kenteken recht zetten..
willeme zegt
@fiscaal: geen kwaaltje, ligt voornamelijk aan de kentekenplaathouder ze hadden de schroef gezet op het ‘lange’ gedeelte waardoor die telkens zakte ;-). Is dus gefixt!
willeme zegt
@flatsix:
Staat al recht inmiddels. Hing telkens scheef. Meteen even de plaat vervangen en opnieuw vast gezet. Staat nu recht met originele Autoblog.nl-kentekenplaathouder!
wza1979 zegt
Ik kan me wel vinden in je verhaal: heb een a6 gehad van het type daarvoor een s line. Dat was niet fijn : ik dacht het went wel maar het gestuiter bleef irriteren .
Oncomfortabel
Alles doorgeven
Wegligging ook niet best
Bij spoorvorming een ellende
Hoge snelheden steeds zoeken en de andere Kant op willen.
Ik naar een mannetje – ik dacht de afstelling zal niet goed zijn want zoiets kan af fabriek niet – daar bleek niets verkeerds aan.
Om alles te verhelpen moesten er o.a. nieuwe vering onder.
Heb hem maar verkocht toen.
willeme zegt
@wza: nieuwe vering/dempers en opnieuw uitlijnen maakt echt een wereld van verschil. Zeker als je dan een upgrade kiest. Moet je wel weten dat je er langer mee gaat rijden, anders vergroot je de rijvreugde van de volgende eigenaar ;-).
Cuprafan123 zegt
@willeme wanneer komt er nog en jd stage 2 of 3?
willeme zegt
@cuprafan123: ik ben benieuwd. Deze motor heeft al 290 pk. Er zit geen turbo op, dus weet niet of er nog veel meer vermogen uitgehald kan worden.
🤭
Cuprafan123 zegt
@willeme ik weet dat het de b8 S4 en S5 motor is. Daar kan zeker nog wel wat uithaalde worden. En er zit inderdaad geen turbo op maat wel een supercharger of compressor als ik me niet vergis. Dus heb je nog plannen of laat je het zo? ;)
willeme zegt
@Cuprafan123:
zonder al te veel verklappen: nee, de auto blijft niet standaard ;-). Met name de hogere toeren zijn niet erg prettig, de A6 wel erg ‘afgeregeld’. Gevoelsmatig komt er boven 4.500 toeren geen pk meer bij. Net als een diesel, bijna ;-). Maar eerst even de motor goed na lopen, want het is wel een 13 jaar oud blok. Daarbij is 290 pk op zich ook meer dan prima. Voor nu. ;-)
tatog zegt
Heb ik het kostenplaatje nou gemist? Ik vind mijn V70 van 2008 op sommige eigenlijk oncomfortabel en qua wegligging is ook maar zo-zo. Ik denk dat mijn V70 dezelfde ingreep goed kan gebruiken! Als de kosten nog genoemd kan worden…
willeme zegt
@tatog:
Het is van heel veel zaken afhankelijk. Een schroefset heb je vanaf 300 euro. Dat zou ik zelf niet adviseren. Vanaf 600-800 heb je een redelijke (BC Racin, AP en zo). Dan kun je ook kiezen voor bilstein/eibach of H&R/Koni. Voor 1.000-1.500 heb je goede kwaliteit schroefset van KW, Bilstein, Eibach, H&R. Dan heb je alleen in hoogte verstelbaar. Betere afstellingsmogelijkheden (KW V3, Bilstein B16 en dergelijke) gaan over de 2 mille heen. Absoluut topspul van Öhlins en AST is al gauw 3 en gaat nog verder tot hoe gek je het wil maken.
Voor de V70 is er voldoende te krijgen. En je kan er veel kanten mee op (en je merkt echt verachil!)
pyrat zegt
Hele verbetering inderdaad, knapt ie echt van op! Terwijl dit bij oude auto’s wel gevaarlijk is, kan al snel fout worden.
Mijn Duitse auto (330e touring) heeft ook last van het hangende-kont-syndroom, maar aangezien lease en er vast een reden voor is waarom geen sportchassis mogelijk is bij hybride en bmw, laat ik het zo maar.
p3r0x zegt
Heeft bij hybride vaak te maken met rijhoogte en een accupakket wat onder de auto hangt. Daarom niet altijd het fabrieks af lagere onderstel mogelijk.
20klepper zegt
Investeren in een schroefset maar de ruitenwisser achter zo scheef als een hoepel en dorpels in een deuk.
Prioriteiten stellen?
kniesoor zegt
Niet zoveel azijn drinken joh, word je zuur van.
willeme zegt
@autoscout14:
Op basis daarvan kunnen we natuurlijk alles afserveren.
Persoonlijk had ik de schroefset veel eerder moeten doen. Zo’n groot verschil maakt bet.
Prioriteiten stellen: inderdaad! Die twee dingen die jij noemt zijn puur optisch. Niet technisch. Dat heeft voorrang. En maak je maar geen zorgen, ook optisch wordt de auto nog aanpakt ;-).
nicolasr zegt
Lang geleden dat ik je hardop heb zien kirren, @willeme . Je kirde te weinig de laatste tijd. Blij dat je het kirren weer hebt opgepakt. Kir ze!!
kniesoor zegt
Als ik het bericht van @willeme zo lees is het zelfs een flinke kir, om niet te zeggen een kir royale 🙂
willeme zegt
@nicolasr: dat kirren komt en gaat. Maar nu je het zegt, het kirren was te lang geleden.
stekkerkoning zegt
“Oh, dit is hard. Dat is sportief. Ik ben sportief, dus ik wil dit.”
Dat is zó waar. Het gemiddelde sportonderstel neemt het comfort weg en geeft er te weinig voor terug.
Wel was ik oprecht onder de indruk van een Polestar 2 met Performance-pakket. De standaard aanwezige Öhlins-dempers laten de auto strak op de weg liggen, ook als de asfaltkwaliteit niet te best is, zonder dat het comfort eronder leidt. Een sterk argument om die te verkiezen boven de stuiterende, nerveuze, maar alsnog vermakelijke Tesla Model 3.
Om het toch weer terug te brengen naar de witte Audi, weggedrag doet ertoe.
p3r0x zegt
Veren en dempers maken inderdaad het verschil. Voor de vakantie mijn 11 jaar oude muesli diesel voorzien van nieuwe originele veren en Bilstein B4 dempers. Inderdaad elke meter een glimlach, zeker op vakantie in de bergen.
Over de A6; goede ‘stance’ zo en nog even een nieuwe achterwissermotor. Dit kan echt niet hoor. 😉
willeme zegt
@p3r0x:
Thanks! Er zijn nog zat kleine dingetjes die gedaan moeten/mogen/kunnen worden. Maar uiteindelijk zal die er uiteindelijk strak bijstaan, hoop ik ;-).
BRT zegt
Was me niet eerder opgevallen, maar wat stond ‘ie hoog inderdaad. Stukken beter zo! Om het een beetje OEM te houden, kan je de velgen misschien nog voor BBS speedlines vervangen?
willeme zegt
@brt:
De BBS Speedlines zijn ook erg mooi en zouden mijn keuze zijn als ik ging voor de wielen die je destijds kon kiezen.
Die zijn alleen kleiner in diameter, smaller en zwaarder. Daarbij vind ik de BBS RX-R echt heel gaaf! En OEM maakt niet echt uit voor mij. Er is zoveel leuks mogelijk buiten OEM 😀
mc96 zegt
Hehe, eindelijk de verlagingsset 😄. Ziet er fraai uit, de wielen en de kleur komen ineens ook veel meer uit de verf.
willeme zegt
@mc96: dankjewel!! Ja, eindelijk!
JohnnyArnhem zegt
Is er een vergelijkbare set voor de E klasse (station) van de W212 serie?
En heeft iemand ervaring of dit ook zo’n verbetering geeft?
(Heb achter overigens luchtvering mocht dat iets uit maken).
willeme zegt
@johnnyarnhem:
Eibach heeft dat niet voor de S212, maar KW wel:
https://www.winparts.nl/onderstel-aandrijving/schroefsets/mercedes-benz/e-klasse-w212-bouwjaar-2009-01-2016-12/c1198-548-19081/kw-variant-1-schroefset/p1032490.html
JohnnyArnhem zegt
Weet iemand of er vergelijkbare sets zijn voor de E klasse (station) van de W212 serie?
Met luchtvering op de achterwielen, mocht dat iets uit maken voor een schroefset.
anthwan zegt
Mooi gezicht!, ziet er een stuk mooier uit nu die “recht” staat.
willeme zegt
@anthwan: dankjewel! Vind ‘m zelf ook inderdaad aardig opgeknapt!
cossiekiller zegt
Weer een mooie update.
Maakt een enorm optisch verschil ook!
Nu kan je niet meer met de boeren mee gaan betogen 😅
willeme zegt
@cossiekiller:
Nee, he? Hij stond echt véél te hoog. Misschien toch maar een rode zakdoek erop binden ofzo :-D
hotze zegt
Leuk stuk weer Willem 👍 Ben meer een liefhebber van deze ‘hardware’ dan allerlei fratsen als een auto-app of een joekel van een scherm in de cockpit. De Eibach Pro street is geweldig, je beschrijft eea perfect. Heb deze in twee Leon’s laten monteren, super zoals die daarmee over de weg danst. Op het punt van de besturing een opmerking: mijn idee dat het directe sturen ook door het nieuwe onderstel komt en weinig/niets met uitlijnen te maken heeft. Sturen geeft ballastwijzigingen die door dit onderstel veel beter worden opgevangen. “Meer stabiliteit in de auto” zou Max er van maken 😂 Je zegt dat je in andere auto’s Billstein hebt gemonteerd – geen last van stuiteren op de snelweg? De B12 eerst in een Leon gehad, maar dat was echt oncomfortabel op de snelweg. Wel grandioos in bochten en bv.diepe sporen werkt ie feilloos weg.
willeme zegt
@hotze:
Dankjewel! Leuk om te horen! Ben zelf ook meer van hardware-upgrades, simpelweg omdat elke kilometer er leuker van wordt.
Over het uitlijnen: ik denk persoonlijk dat het er wel mee te maken heeft. Heel erg denderend was het allemaal niet van te voren. Er is zeker meer stabiliteit in de auto, maar hij is ook koersvaster en minder zijwindgevoelig. En belangrijker, het sturen gaat nu wat ‘natuurlijker’. Maar ook dat zou je kunnen verwijzen naar de Eibach-set.
Over de Bilstein B12-kit: goede opmerking! Deze kan stuiteren. Bij de Alfa Romeo was de Sportline kit echt geweldig. Nauwelijks comfortverlies en enorm veel stabieler, sportiever, strakker en directer. Echt een no brainer (voor @dutchdriftking ;-)). Bij de BMW was het resultaat iets anders. Ondanks dat dat een Pro-kit is, toch duidelijk iets minder comfort (maar goed genoeg voor mij) en je wint minder aan scherpte. Pas met de Eibach Anti-rollbar werd het een fijn rijdende auto.
Een heel groot verschil zijn de wielen. Op BBS RX-R wielen met Dunlop banden (245/35 19) rijdt ‘ie uit de kunst, op de BBS CK met Continental allseasons (235/35 19) is ‘ie eigenlijk net te hard. Ik ga daar na volgend seizoen ook 245 op leggen. Niet wat BMW bedoelde, maar het rijdt wel veel beter.
Als je trouwens gaat ‘jagen’ met de BMW op de Autobahn, is de Bilstein set een musthave. Op het laatste stukje A3 tussen Hünxe en Rees is het echt ongelooflijk hoe die rijdt. Ja, je voelt het een en ander, maar dat is juist prettig. Zeker omdat de 3 Serie graag ‘in’ wil sturen en je zou goed voelt hoe de kont volgt. Ik denk wel dat de Eibach Pro Street-S een betere keuze was geweest voor de E91.
Ot92 zegt
Wanneer gaat er motorisch wat aan gebeuren? Het is namelijk een motor met best wat potentie zoals je zelf ook weet @willeme
willeme zegt
@Ot92:
Wanneer de motor helemaal in goede staat is! Die moet eerst echt 100% zijn voordat ik er eventueel wat aan ga laten doen. Op dit moment is ‘ie al fijn zat en lekker vlot. Die begrenzer tik je wel aan op de Autobahn. Maar meer vermogen is altijd meer beter!
Ot92 zegt
@willeme Oftewel, die pulley upgrade komt in de toekomst? ;-)
willeme zegt
@Ot92:
Eerst moet die motor 100% zijn. Die 3.0 TFSI’s zijn sterk, maar kennen een paar aandachtspunten. Ik wil eerst alle risico’s uitsluiten.
Er zijn diverse upgrades mogelijk. Met een sportfilter, intake, pulley en ECU kun je veel voor elkaar krijgen. Dan zit ‘ie net boven S6-niveau met een iets beter verbruik. Ik moet echt zeggen dat ‘ie standaard goed voldoet. Echt een fijne motor, alhoewel ‘ie van mij wel ietsje meer power bovenin mag hebben. Eigenlijk moet je de S4 specificatie hebben, die heeft 43 pk extra en zitten bovenin (met gelijk koppel).
Ot92 zegt
@willeme Kan je een paar van die aandachtspunten opnoemen? Ben er benieuwd naar. 1 ervan zal de distributieketting zijn gok ik.
Laatst zat ik even te kijken en zag dat ze niet meer zo duur zijn voor hetgeen wat je terugkrijgt. Bijvoorbeeld een Golf 7 1.2 TSI kost bijna evenveel als een A6 C6 3.0 TFSI. Me handen jeuken wel eerlijk gezegd… Misschien ga ik volgend jaar eens kijken of ik een leuke donkergrijze sedan kan vinden. Ik zou er alleen aan beginnen als ik een auto van de zaak krijg, anders wordt het een te dure grap.
Weet je toevallig of deze motor ook een ketting aan de achterkant van het blok heeft?
willeme zegt
@Ot92: De kettingspanners was inderdaad een dingetje, maar als eerste aangepakt. Zit aan de voorzijde. Verder bromt de uitlaat een beetje en wil ik de motorolie, olie van de bak en olie van de supercharger verwisselen. Dan mag ie gekieteld worden ;-).
Daarna nog een paar cosmetische dingetjes om m strak ta maken. Daarna mag je ‘m kopen 😂
roideshollandais zegt
Vraag: zou je al die investeringen kunnen terugverdienen als je de auto nu zou verkopen? Zou het niet voordeliger zijn gewoon een full-option te kopen i.p.v. een basis versie en die dan te upgraden…
Persoonlijk heb ik een voorliefde voor de sterkste motor uit het gamma in combinatie met een basis trim (tot zover de configuratie dat toelaat). Dat vond ik nou net leuk aan je Audi: zag eruit als een 20 TDI met een lel van een motor.
willeme zegt
@roideshollandais:
Ik hoeft het niet terug te verdienen. Het is vooral belangrijk dat de Audi A6 fijner rijdt. Het is ook meer onderhoud/upgrade dan ‘opties’ monteren. Ook bij een full-option A6 heb je een Audi-onderstel en niet eentje van Eibach.
Overigens heb ik destijds niet de hoofdprijs betaald voor de A6 en de prijzen zijn sindsdien enorm gestegen. Dus in principe zou ik er niet te veel aan verliezen. Maar het liefste houd ik deze twee auto’s (de BMW heb ik ook nog) zo lang mogelijk.
techniekmeneer zegt
Qua hoogte staat hij perfect zo!
willeme zegt
@techniekmeneer: Thanks! En jij kan het weten ;-).