Tijd voor een redelijk forse upgrade: de Volkswagen Golf GTI van Loek is nieuw in de Autoblog Garage.
Soms val je precies op iets waar je nooit op dacht te vallen. Aan het einde van 2022 dacht ik niet dat ik binnen aanzienlijke tijd ineens een Golf GTI zou rijden. En nu, in januari 2023 staat er ineens een Volkswagen Golf GTI voor de deur én in de Autoblog Garage!
Clio
Voordat we op de zaken vooruit lopen: de komst van de GTI gaat ten koste van de Renault Clio in de Autoblog Garage. Dat was een puike startersauto, maar ik groeide er een beetje uit. Letterlijk en figuurlijk. Niet alleen is de auto klein (groot genoeg, maar het blijft een B-segmenter), ik vind hem een beetje té startersauto. Soms wil je iets groters, iets volwasseners. Ik had geen zin meer om er geld tegenaan te smijten en besteedt dat geld liever aan iets nieuws, zeg maar. We hebben het uiteraard uitgebreid gehad over de Clio en diens verkoop in het artikel afgelopen week.
Zoektocht
Het leukste gedeelte van een nieuwe auto kopen is natuurlijk de zoektocht. Ik kan je melden: er ging eigenlijk geen zoektocht vooraf aan de aanschaf van de Volkswagen Golf GTI. En als ik zeg dat ik deze auto niet verwachtte te kopen, dan meen ik dat. Ik was namelijk op zoek naar een ietwat sportieve stationwagon, het liefst D-segment. Het werd wikken en wegen tussen een BMW E39/E46 en een Ford Mondeo ST220. Toch begonnen er ook scheurtjes te ontstaan in mijn stationwagon-wens. Die Clio wist ondanks al zijn gebreken steeds maar weer een lach op mijn gezicht te toveren, want die 1.6 voorin bromt alsof ‘ie de GP van Zandvoort wil winnen en het ding stuurt lekker licht. Daardoor ging ik toch weer twijfelen: moet je niet gewoon een hete hatchback vinden?
Rationeel of emotie?
En dat begon ook steeds meer een rol te spelen. Ik kan wel zeggen dat ik een bepaalde auto wil, maar meestal is dat vrij rationeel bekeken. Laten we wel wezen: autofanaten zien auto’s als meer dan een afweging. Het is emotie. Het is soms vallen als een blok voor een bepaald exemplaar. Dat gebeurde toen ik Marktplaats aanzwengelde met de opdracht ‘Golf GTI’, pas recent kwam die auto op mijn netvlies.
Dat had wel een reden trouwens. Beide hebben te maken met eerdere artikelen op Autoblog. Ik schreef recent over een naar middenstuur gemodificeerde Golf GTI en dat liet mij herinneren hoe mooi de lanceerspecificatie (rood met “Monza” velgen) is. Ook vanwege de prijs: 4.000 euro leek aardig goedkoop voor een GTI, wat mij deed denken dat zo’n gekke conversie enorm onder de marktwaarde zat.
Na het gebruiken van bovenstaande afbeelding als header voor een ander artikel begon het toch te kriebelen. Potverdikkie, wat is die Golf V GTI mooi oud aan het worden. Nou gaat dit klinken alsof ik nog in de luiers lig, maar dat ik wat sentiment voel voor de Golf V GTI heeft dan weer te maken met Gran Turismo 4. De eerste racegame die ik ooit speelde en toen was dit de hagelnieuwe Golf GTI. Ook in Gran Turismo 4 koos ik ‘m in de lanceerspecificatie.
Maar even terug naar de ineens kennelijk bestaande wens van mij voor een Golf GTI. Want ik zal je eerlijk bekennen, ik kreeg ook best een beetje kriebels toen ik recent een ietwat goedkope Subaru SVX zag staan. Dat heb ik niet gedaan, want ik zoek geen coupé, ik wilde iets van na 2004 en de staat in combinatie met verschillende Subaru-dingetjes qua betrouwbaarheid laten die kriebels toch verdwijnen. Het is dus niet zo dat bij het kleinste beetje emotie alle rationele redenen voor een auto de deur uit moeten. Bij de Golf GTI was het andersom. Nadat ik de kriebels voelde, begon ik te beseffen dat het best een goede keuze kan zijn. Ik zocht namelijk iets groters dan de Clio maar kon dus geen goede stationwagon vinden, dan is een vijfdeurs C-segment hatchback een goed compromis. Ik wilde dat de auto comfort kan bieden op de snelweg, ook dat kan een Golf en in de zesde versnelling comfortabel overdag 110 rijden moet ook wel lukken. Ik wilde een voldoende groot scala aan gadgets, ook dat kan een goed uitgeruste Golf voor je betekenen. Is zo’n GTI niet gewoon perfect als je hem kan betalen?
Marktplaats
Goed, Marktplaats aangezwengeld. En wat bleek: een Golf V GTI hoeft helemaal niet duur te zijn. Het kan wel (als je een briljant onderhouden exemplaar in concoursstaat wil), maar er zitten nog wat goedkope uitschieters in de lagere regionen. Eén daarvan stond maar een twintigtal kilometers van mijn huis vandaan en de prijs was erg vriendelijk. Binnen budget zelfs. De meeste in die regionen hebben prominente (motor)schades, dit was de enige waar geen grote problemen aan kleefden volgens de advertentie. Binnen een week na de eerste kriebels voor een GTI heb ik de auto bezichtigd en gekocht. En daarmee verwelkom ik een Volkswagen Golf GTI in de Autoblog Garage!
Kilometerstand
De Volkswagen Golf GTI van Loek in de Autoblog Garage misschien wel de goedkoopste GTI van Marktplaats geweest, in ieder geval was het de goedkoopste functionele in de specificatie die ik wilde: rood met Monza’s. Waarom is ‘ie dan zo goedkoop? Welnu, laten we maar gelijk de olifant uit de kamer vissen: de kilometerstand. In zijn 18-jarige bestaan heeft deze GTI 300.000 kilometer afgelegd.
Normaal natuurlijk reden voor alarm, maar het gaat ook om het onderhoud en de historie. Eerlijk is eerlijk, de eerste paar jaren staan niet perfect gedocumenteerd, maar dankzij de documenten die er zijn en wat extra info van de RDW is er genoeg bewijs dat ook toen prima is gezorgd voor de auto. Vanaf 150.000 km kocht iemand uit Hilversum deze GTI en die heeft het onderhoud ’tot in het neurotische’ bijgehouden. Elke cent die is besteed aan het welzijn van deze GTI tussen 150.000 en 250.000 kilometer heb ik in een map erbij gekregen.
Vanaf 250.000 kilometer kocht de vorige eigenaar hem en die is er niet zo neurotisch over geweest, maar die heeft wel elk jaar netjes een beurt gedaan en eventuele reparaties zelf uitgevoerd. Dat klinkt ook als een oeps, maar alles wat is gekocht qua onderdelen is gedocumenteerd en de beste kerel werkt voor de ANWB. Die weet wat ‘ie doet, dus. Kortom: een hoge kilometerstand is een risicootje, maar bij deze Golf GTI durfde ik het aan. Genoeg met het ‘rug-tegen-de-muur-indekken-voor-eventuele-jij-spoort-niet-reacties’, laten we het eens hebben over de Volkswagen Golf GTI in kwestie.
Volkswagen Golf GTI in de Autoblog Garage
Want laten we wel wezen: er staat een beeldschone rode Volkswagen Golf GTI in de Autoblog Garage! Hij komt dus uit 2005 en, ja ja: origineel Nederlands! Dat was geen must, maar het hebben van een nummerplaat uit het bouwjaar van de auto vind ik altijd een extra leuke touch. Laten we gewoon eens een virtuele tour door de auto doen en ik vertel je er alles over.
Exterieur
Het exterieur is stiekem de hoofdreden dat ik deze Volkswagen Golf GTI wilde. Hij is namelijk echt zoals in Gran Turismo: Tornado Red (LY3D) met de Monza-velgen. Je had bij de Golf V GTI de Monza-velgen in twee stijlen: de 17 inch volledig zilver of de 18 inch ‘Diamond Cut’ (zwarte achtergrond met hoogglans zilveren spaken). Stiekem zijn die volledig zilveren mooier, maar 18 inch staat dan weer fijner onder een Golf V. Daarom heeft de Golf GTI uit de Autoblog Garage 18 inch zilveren wielen. Hoe dan? Simpel: de volledig zilveren kwamen in 18 inch op de Golf VI, dus die liggen eronder. Schades zijn er niet op hele kleine oneffenheden in de lak na en op het dak heeft wat blanke lak het begeven. Allemaal een beetje vervelend maar niks baanbrekends. Je ziet het trouwens goed: er zit een trekhaak op. Veel mensen vinden dat een afknapper, maar in de kleine straatjes met dito parkeerplekken waar de auto vaak staat is het toch een beetje extra bescherming. Bovendien kan ‘ie eraf als ik dat zou willen en laat je ‘m erop zitten, dan mag de Golf gewoon 1.400 kg meezeulen. Da’s niet verkeerd.
Interieur
In het interieur van de Volkswagen Golf GTI in de Autoblog Garage is het meer van hetzelfde. De lekker dik gebolsterde stoffen Recaro’s zitten heerlijk en hebben het immer fijne tartan-motiefje waar de GTI bekend om staat. Zo’n beetje alles wat je aan opties kon hebben zit erop en doet het ook nog, daar valt ook het schuif/kanteldak onder. Uiteraard zal je her en der wat gebruikssporen vinden, niet in de laatste plaats een compleet uiteen gereten wang op de bestuurdersstoel. Dat los ik mettertijd zeker op. In plaats van de originele radio zit er een Pioneer-scherm in de auto met Android. In eerste instantie was ik er niet zo’n fan van, maar de Bluetooth erop werkt perfect en hij zit gelinkt aan de knopjes op het stuur, dus volume omhoog en naar beneden en bellen kan gewoon met de knoppen van de auto. Wel ben ik via een omweg bezig om Apple CarPlay op dit scherm te krijgen, eventuele ervaringen en of dat heeft gewerkt lijken me leuk voor een extra artikel.
Motor
De zeer ervaren motor in de Volkswagen Golf GTI in de Autoblog Garage is de welbekende 2.0 TSI turbo-benzinemotor die in normale omstandigheden 200 pk en 280 Nm levert. Eén van de bijgeleverde documenten in de map is echter een factuur van JD Engineering, die er een stage 1 chiptune voor hebben gedaan. Het echte aantal pk’s en koppel ligt dus volgens JD op 250 pk en 360 Nm. Hij wil meer dan prima vooruit en dat voelt wel echt lekker. Het hele zwikkie is gekoppeld aan de handgeschakelde zesbak: een DSG vond ik toch te riskant met dit soort kilometerstanden. De transmissie is overigens ook in perfecte staat en de motor klinkt alsof ‘ie de helft heeft gelopen van zijn daadwerkelijke stand.
Olie
De Volkswagen Golf GTI in de Autoblog Garage is een TSI en dus voel ik de grappen over olieverbruik al aankomen. Welnu, de vorige eigenaar heeft gesleuteld aan de motor (en uitgelegd hoe en wat, maar met mijn technische kennis had dat net zo goed Chinees kunnen zijn) op een manier dat het olieverbruik flink gedrukt wordt. Da’s fijn, want ze lusten inderdaad olie. Dit exemplaar dus een stuk minder.
Eerste ‘modificaties’
Er zijn een paar ‘modificaties’ aan de Volkswagen Golf GTI in de Autoblog Garage gedaan, die ik gelijk maar weer ongedaan heb. Het is niks meer dan schroevendraaierwerk, daar niet van, maar ik ben er toch blij mee. Het eerste vinden we voorop: daar preek een matzwart Volkswagen logo, wat je kunt zien in alle eerdere foto’s. Ben ik geen fan van, dus ik heb via Facebook contact gekregen met iemand die een chromen had liggen. Grille eruit, logo eruit, nieuwe logo erin, klaar is Kees. En nu we de schroevendraaier toch in de aanslag hadden: de kentekenhouder achter was van een Opel-dealer. Bij de dealer die waarschijnlijk ook het onderhoud gaat doen heb ik gratis en voor niks een nieuwe houder gekregen met Volkswagen-logo’s erop, dus dat is dan een stukje mooier. Zo is de auto eigenlijk met twee hele simpele dingen volledig naar mijn smaak: zo simpel kan het zijn.
Toekomst
De magische afkorting GTI vindt zijn return in de Autoblog Garage met de Volkswagen Golf GTI van Loek. Plannen met de auto heb ik niet qua verdere modificaties, qua specificatie is ‘ie echt perfect. Vanaf nu wordt het ermee rijden en ervan genieten, zowel binnen als buiten Nederland. En bijhouden, want ik denk dat er nog voldoende leven zit in deze GTI als je hem een beetje liefde geeft.
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
alpina007 zegt
Gefeliciteerd 🥳!!
henk123456 zegt
Gefeliciteerd Loek, mooie auto!
Johanneke zegt
Poeh ik hoop dat ie zo netjes is als je zegt. Kan natuurlijk goed gaan, zeker gezien de onderhoudsinfo uitgebreid is.
Wel weer bijzonder, dit zie ik zo verschrikkelijk vaak bij Golfjes en Polo’s: loeiveel eigenaren. Je bent de 10e eigenaar. Soms zie je ook een auto op marktplaats, check je kenteken, en dan heeft iemand er anderhalve maand mee gereden en weer ingeruild bij een autobedrijf. Hoe dan.
Overigens heb ik een blanco nummerplaathouder, vind ik veel mooier dan reclame voor een garage maken!
Maar veel leuke km’ers toegewenst, hopelijk blijft ie lang heel. En denk om je rijbewijs 😉
ukbob zegt
Mooie upgrade, van Clio naar GTI!
Heel veel plezier met de brandweer rooie 👍
Ook een model dat zich goed leent voor mooie OEM upgrades, dus waarschijnlijk nog paar leuke vervolg Posts over deze..?
Mogen we vragen wat je voor de GTI betaald hebt (ongeveer)?
Loek zegt
@ukbob: dankjewel! Ik ben eerlijk gezegd geen grote dingen van plan om te upgraden, ik vind dit eigenlijk al de specificatie van mijn dromen ;) maar ik zal er zeker voor zorgen dat er af en toe een update komt over het eigenaarschap, eventuele kleine zaken die ik verbeter/vervang etc.
Dutchdriftking zegt
Deftige wagen! En zo met originele velgen maar dan 18 inch staat heel erg fraai. De Pioneer radio staat prima, als je hier Apple Carplay op krijgt dan niks meer aan doen. De bijbehorende camera is wel een erg lelijke pukkel. Kan deze niet achter het logo zoals origineel? Wat overige modificaties betreft, ik vind de enorme zwarte achterbumper altijd jammer. Deze mooi rood spuiten(de uitsparing voor de uitlaten wel zwart uiteraard) vind ik altijd een enorme verbetering. Mocht je echt geld over hebben dan maken originele xenon koplampen met projectoren hem wel af. Ga genieten van dit snoepje.
Loek zegt
@Dutchdriftking: ook bedankt voor de mooie woorden! Die camera is mij ook een beetje een doorn in het oog, mede dankzij dat ‘ie momenteel niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet, iets met de bedrading) functioneert. Onder het logo wordt lastig: bij moderne VW’s kan dit omdat het logo elektronisch uitklapt, bij de V is het nog een handmatig klepje. Ik vind zo’n camera wel fijn tijdens het parkeren dus het liefst zorg ik ervoor dat ‘ie werkt, dat levert voor mij meer op dan dat het stoort.
Jetlag zegt
Allereerst gefeliciteerd met je “nieuwe” bolide en veel rijplezier ermee.
Wat die achteruitrijcamera betreft, dat is helemaal niet zo lastig en is achteraf nog gewoon verkrijgbaar, hoor.
CarTronic (https://www.cartronic.nl/) doet niet anders! ;-)
Ik kon het zo ff niet op hun site vinden, maar als ik wel geïnformeerd ben, doen zij voor dezelfde prijs als Autopar, maar dan inclusief montage….
Ik zou het ervoor over hebben, zeker bij zo’n fraai en origineel exemplaar als de jouwe.
https://www.autopar.nl/product/achteruitrijcamera-vw-golf-5-5k0827469aqulm/
Loek zegt
@Jetlag: thanks voor de suggestie! Dat ziet er wel uit als een fijne upgrade, zeker de moeite waard om eens te bekijken.
alfaqv zegt
Leuk artikel! Inderdaad een hoge kilometerstand, maar het is een dikke zware motor die het met de juiste onderhoud lang zou moeten kunnen volhouden. Je lijkt je due diligence goed gedaan te hebben, dus dit kan zo maar eens dat pareltje zijn waar je later altijd met veel plezier aan terug zal denken. Stoelbekleding fiksen (zit een leuke vent in Hillegom die dit goed kan) en genieten maar!
Dutchdriftking zegt
@alfaqv: naam? Ik zoek nog iemand in de regio.
kniesoor zegt
Leuke otomobiel ! Hoop, dat ie je alles gaat brengen wat je ervan verwacht 👌 Overigens : ik heb nog ergens een Autoblog kentekenplaathouder liggen, geloof ik. Voor het geval je er interesse in zou hebben 😁
Loek zegt
@kniesoor: bedankt, ik hoop hetzelfde natuurlijk! Een Autoblog-kenteken zou inderdaad ook leuk zijn, maar ik verwacht dat ik daar via mijn werkgever ook wel aan kan komen ;)
stekkerkoning zegt
Puik bakkie. Staat er precies zou bij als iedereen m zou moeten wensen, in het rood en met ruitjesbekleding als bij een Golf I GTI. Een schuifdakkie en een trekhaak op de koop toe. Drie ton is natuurlijk niks, want 16d kilometer per jaar. Iedere auto zou dat moeten kunnen halen met normaal onderhoud. Is deze trouwens verlaagd, of lijkt dat zo door de grotere wielen?
Heel houden en kilometers maken maar!
Loek zegt
@stekkerkoning: thanks, de specificatie is inderdaad precies zoals ‘ie moet zijn wat mij betreft! Hij is niet verlaagd, ik denk inderdaad dat de 18-inch die illusie een beetje wekken. Ik ga hem ook niet verlagen denk ik, niet zo lang ik in de wijk Verkeersdrempel-Zuid woon.
pignon zegt
Gefeliciteerd met de aankoop Loek. Die km stand, dat is ca. 15k per jaar. Rijden we allemaal toch wel? Niets bijzonders, gewoon onderhoud goed bijhouden. Veel plezier er mee
hotze zegt
Leuk artikel Loek!
Als die roestige trekhaak eraf te halen is graag, dat zou 10x beter smoelen. Of anders schuren en zwart spuiten of kwasten, ook goed 😄
Fijn zo’n pornodakje erbij, ga je veel plezier aan beleven. Succes en veel plezier!
berrychello zegt
Prachtig! Precies zoals ik m ook wel zou willen hebben en ook regelmatig in mijn MP favorieten staat.
Achterbumper met dat zwart echt zo laten. Eerst vond ik het ook niks, maar het hoort zo l. Is het rood, dan ziet het er toch wat minder uit. Krijgen die VW ontwerpers na al die jaren toch gelijk :)
Polo Fun zegt
Het interieur laat zien dat deze gti wel wat km´s achter de rug heeft. Daar zou ik iets aan doen en voor de rest origineel laten: niet verlagen of wat dan ook. Misschien leder, maar dan verlies je een hoop GTI identiteit. Gefeliciteerd en vele veilige km´s toegewenst!
Robert zegt
Knappe wagen, @Loek. En 300.000 goed gedocumenteerde km’s is belangrijker dan de helft, zonder duidelijke inzage in de historie.
De kleur Tornado Rot (LY3D) is er een die al sinds de vroege jaren tachtig in het portfolio van Volkswagen en Audi zit, wat mogelijk mede verklaart waarom deze zo mooi oud is geworden.
Het enige wat mij optisch altijd aan de Golf V heeft gestoord, is die grote zwarte onderzijde van de achterbumper; enkel de R32 had deze af-fabriek in de carrosseriekleur meegespoten, maar dat was dan ook een afwijkend model bumper.
Loek zegt
@Robert: bedankt! Mooi hoe meningen verschillen, want ik heb niks liever dan de onderste gedeeltes van de bumpers in het zwart. Meegespoten (zoals bij een Edition 30 bijvoorbeeld) vind ik de kont net iets te dik, in het zwart valt dat net weg. De kont is wat mij betreft niet het hoogtepunt van de V, maar goed, daar hoef ik me zelf niet aan te storen ;)
rubend zegt
Zelf heb ik nog geen V GTI gehad. Heb nu een variatie op de VII GTI. Toch staat de V wel op ‘t lijstje…
Als ‘t er ooit van komt dan zou ik t onderste gedeelte wel rood laten spuiten. Alleen het “diffusor gedeelte” zou ik matzwart laten. Dat oogt ook weer anders dan helemaal rood.
Veel plezier er mee!
camber24 zegt
Van harte proficiat Loek!! Mooie GTI, mooie configuratie. Zeer veel plezierige kilometers gewenst.
dree16v zegt
Gedurft maar in deze spec wel een tijdloze auto. Zo origineel mogelijk houden dan zijn ze naar mijn mening het mooist. Veel plezier ermee. En oja wel ff die stoel repareren, das toch wel jammer…
hogelandman zegt
Gefeliciteerd met je nieuwe auto. Wens je daarnaast veel sterkte. Kan niet in je portemonnee kijken, maar dit wordt financiële ellende. Kilometerstand is te hoog.
Variomatic zegt
Fijn dat jij ons dat als expert komt uitleggen..
allesmetturbo zegt
Lekker man! Ook een golf v gti gehad, stage 2 met downpipe en ander vliegwiel. eibach veren en ps4 banden deden de auto fijn rijden. Lekkere cruiser was dat. Wel wat bang voor bochten, zelfs na andere uitlijning maar ach. Lekker van genieten!
simonferrari zegt
Toffe wagen Loek! Heel mooie combinatie van kleur en velgen. En fijn dat je het zwarte logo direct hebt vervangen voor een origineel exemplaar! GTI’s zijn fantastische wagens, veel plezierige km’s gewenst!
ronaldotour zegt
Mooi hoor, vooral met een origineel Nederland kenteken nu al behoorlijk zeldzaam.
Hij is heel goed onderhouden dus als je dat blijft doen dan blijft alles heel hoop ik voor je.
Alleen de donker getinte ramen achter is niet mijn smaak en waarschijnlijk strafbaar?