Hoe gaaf de rode MINI Cooper S cabriolet ook was, hij moest het veld ruimen in de Autoblog Garage.
Er zit namelijk geen stoelverwarming op. Geintje natuurlijk, maar ik wist wel zeker dat de volgende het in ieder geval wel zou hebben. Ik ben sowieso al een fan van stoelverwarming, maar in een cabrio is het echt mega-afzien zonder warme billen. Kan echt niet. Voor de restwaarde en het leasetarief overigens ook niet: met stoelverwarming daalde het leasetarief.
De echte reden was dat het contract van de rode al weer afliep. Verlengen was een optie of we konden de MINI configurator aanzwengelen om een nieuw exemplaar samen te stellen. Dat blijft een bizarre luxe van (private) lease: het “gratis” winkelen op de site van je favoriete automerk. Natuurlijk betaal je er ergens voor. Is het niet via de bijtelling, dan is het wel via een hogere leasetarief. Toch voelt het anders om niet direct de 795 euro voor de dubbel gestikte schapenleren bougiehouders af te tikken. Kan natuurlijk ook aan mij liggen, maar dat hoor ik dan graag in de comments.
Echt zat waren we de MINI cabrio zeker ook nog niet, het is de perfecte auto voor erbij. Als je tenminste niet op zoek bent naar ruimte en/ of praktische gebruiksmogelijkheden. De bagage kan perfect door de bagagesleuf, daar passen zelfs boodschappentassen makkelijk in. Bij het eruit halen, moet je ze wat meer begeleiden. Maar goed, dat is een gratis workout. Win-win.
De MINI Cooper S Cabriolet verliet de Autoblog Garage ook nog wel eens met mij achter het stuur. Het is niet mijn auto, maar voor sommige ritjes is de MINI cabrio gewoon erg lekker. De Cooper S Cabrio heeft het bekende twee liter BMW blok wat goed is voor 193 pk en 280 Nm koppel. Aangezien we kozen voor de Automatische sporttransmissie met dubbele koppeling en stuurschakeling is het sprintje naar de 100 in 7,1 seconde gedaan. De topsnelheid zou 228 km/u moeten zijn, maar de cabrio is niet de auto om dat nou eens mee uit te proberen.
Liever genieten van het roffeltje in de uitlaat. Het is direct al bij de start duidelijk dat de Cooper S niet de instapper uit de range is. Dat is gewoon serieus goed gedaan voor het soort auto. Qua rijden is de Cooper S ook leuk genoeg, hoewel je niet overmoedig worden. In deze trim is de MINI eerder vlot dan dat je iedere stoplicht sprint gaat winnen.
Emerald Grey met Leer Chester Malt Brown
Eerlijk gezegd leek het mij persoonlijk een tikje too much. Emerald Grey is smaragd grijs, dus een grijs-groenige kleur. Een kleur die alleen mooi is als die schoon is, anders wordt het nogal smoezelig. Het donkerbruine leer is ook relatief uitgesproken. Als het aan mij lag, waren we voor de veilige keuze gegaan: zwart leer. Gelukkig heb ik hier thuis duidelijk niet de broek aan en was het bovendien ook niet mijn auto. Dus prijkt er in de virtuele Autoblog Garage nu een Emerald Grey MINI Cooper S Cabriolet met Leer Chester Malt Brown.
Enige verbeterpuntjes die ik zelf nog wel heb: er zou misschien wel een streepje op mogen. Een MINI zonder strepen voelt tenslotte bijna kaal toch? Het scheelt ook dat we nu niet de MINI Yours cabrio-kap hebben. Dat is het cabrioletdak met de Union Jack erop die de rode MINI Cooper S cabrio wel had. Dat vond ik altijd een gimmick, maar nu we een dak zonder hebben, mis ik hem weer.
Tikje lawaaiige kap
De kap is ook niet het echt fantastisch geïsoleerd. Tochten doet die niet en kou en regen komen niet binnen. Lawaai daarentegen, het is gedeeltelijk letterlijk een tentdoek. Voor degenen die voor het eerst gaan kamperen met hun vriendje of vriendinnetje. Als mensen je niet kunnen zien, betekent het niet dat ze je niet kunnen horen.
Nog een nadeeltje dan. De achterbank staat bijna kaarsrecht, een klein beetje hellingshoek was een stuk fijner geweest. Het is een trucje om wat meer ruimte te creëren, maar erg lekker zit dat natuurlijk niet. Het is een vierzitter en toevallig zijn er ook zo veel gezinsleden in huize Karssen. Kortom: ik was het bokje en kon een keer achterin plaatsnemen. Dat was dus één keer en hopelijk nooit meer. Gelukkig vinden de twee vaste achterbewoners het allemaal minder problematisch. Tenminste zolang ze een telefoon in de handen gedrukt krijgen om zelf te bepalen welke muziek er via Spotify wordt afgespeeld.
Zoals op de foto te zien is heeft de MINI ook het vrij prijzige John Cooper Works Trim Pakket ( € 3.250,06). Had voor ons niet gehoeven, maar restwaarde-technisch en dus ook leaseprijs-technisch is het vrij gunstig. Het ziet er ook wel ietsje dikker uit. Het Serious Business pakket mocht er ook op: van grote touchscreen navigatie, Apple Carplay, PDC, Harman Kardon audio tot aan de erg coole Union Jack achterlichten.
Hopelijk kunnen we er in de zomer meer van genieten dan nu. Want net als in vele andere Nederlandse huishoudens staan de auto’s nu vooral veel op de oprit. Mooi te wezen, dat gelukkig wel en dat is ook wel weer wat waard.
Wat er nog meer te vinden is in de Autoblog Garage naast deze MINI? Natuurlijk de BMW 318 Ci van Ruben, de BMW M135i van Martijn en Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter. Maar op dit moment ook nog steeds het Suzuki Swift Sport project en de Mazda MX-5 van Ruben. Binnenkort volgen er nieuwe aankondigingen. Zowel op 4 als op 2 wielen!
Naast de huidige auto’s in de Autoblog Garage kun je ook onze belevenissen lezen met auto’s die al weer uit de Garage zijn verdwenen, zoals de Alfa Romeo Giulia duurtest. We hadden in 2019 ook voor drie maanden een BMW-Motorrad F850GS. Zo was er ook de BMW M135i van Wouter. Wouter mocht in de winter van 2019/2020 drie maanden lang genieten van een DS7 Crossback duurtest. In 2018 hadden we de beschikking over een Peugeot 308 GTI duurtest. Maar de eerste Porsche in de Autoblog Garage, dat was de Porsche 911 Carrera S 992 Autoblog Academy. Met pijn in ons hard namen we ook na drie maanden weer afscheid van de Renault Megane RS Trophy duurtest.
flutterby zegt
Wat een heerlijke auto!
jlachenal zegt
Super gave uitvoering zo!
PunicaOase zegt
Een ‘dichte’ driedeurs vind ik nog altijd heel gaaf.. maar als cabrio wordt het wel echt een ‘vrouwenauto’.. Sorry!
emping zegt
@punicaoase: De vrouw gaat er toch ook in rijden?
Stefje zegt
Toch gek dat na zoveel jaar de Cooper S nog steeds zo relatief weinig vermogen heeft vergeleken met de concurrenten. Hoe is het met verbruik? Vroeger klaagde iedereen daarover (1 op 8 ofzo voor de Cooper S), is dat nu nog zo? Daar ben ik eigenlijk meer benieuwd naar :)
PunicaOase zegt
@stefje: Mijn Clubman Cooper S (18 inch) rijdt met veel stadsverkeer erbij 1:13 gemiddeld (wel 98).. Op snelweg is 1:17 prima haalbaar.. is zelfde 2-literblok.. niet superzuinig maar ook geen 1:8.. dat zijn enkel circuitwaarden denk ik..
PunicaOase zegt
@stefje: er is overigens een site waar je ‘echt’ verbruik kan zien: spritmonitor.. best handig ;-)
PunicaOase zegt
@Henk_he: bij mij wel “erweitere suchen” is dat in het Duits ;-)
flutterby zegt
@stefje: In principe stond de Cooper S vooraan bij het downsizen. Mijn verwachting is dat je er redelijk zuinig mee kan rijden, maar ook totaal niet.
Het blijft tenslotte een kleine, lichte auto en motor waardoor de verliezen klein zijn.
Henk_he zegt
Ik vind 1300kg voor zo’n relatief kleine auto niet bepaald licht.
sanderz28 zegt
@stefje: 1e generatie dus de R53 staat wel bekend om veel te zuipen, misschien dat je die bedoelt.
spence zegt
Eigenlijk zou je altijd eerst met een auto moeten rijden voor je een mening geeft. Zo kan je zelf uitmaken of je topargument voor of tegen dat voertuig überhaupt belangrijk is. De MCS is zeker nier perfect, maar de smile die dat autootje op je gezicht tovert, spreekt boekdelen. Tijdens de zomervakantie rijden we een goede 3000 à 4000 km met een gelijkaardige uitvoering. Niks dan plezier. Kleine opmerking: de kofferklep is een perfect Picnic tafel :) Ik zou wel wat foto’s delen, maar dit venster geeft ons die mogelijkheid niet.
mrdjm zegt
Je vrouw heeft smaak Wouter. Nike geen veilige keuze zwart leer. Dat is saai, dit is super mooi!
Groninger zegt
Mooie kleur!