Ik mocht wat kilometers op de F900XR duurtest motor zetten. Een motorfiets met een heel hoop toeters en bellen maar toch ook weer heel praktisch.
Toen @michaelras aan me vroeg of ik dat wilde was ik wat huiverig. Niet om het vermogen want dat heb je helemaal zelf in de hand. Mijn grootste angst is een te grote motor met mijn 1,64. Wel heel nieuwsgierig naar alle technische snufjes besloot ik het toch te proberen.
Hoe zat het ook al weer met onze duurtester van BMW-Motorrad? Omdat er dagelijks door onze hoofdredacteur een groot stuk A13 en A4 gereden moet worden is een ‘woonwerkfiets’ wel handig om de files te ontwijken. BMW stelde de nieuwe F900XR ter beschikking. Maar door de bekende situatie van de afgelopen maanden was elke dag heen en weer naar Autoblog HQ niet echt gewenst. Dus de km’s die vorig jaar wel met de F850GS werden gemaakt staan nu nog niet op de klok van deze F900XR duurtest motor. Vandaar het verzoek om te assisteren bij het km’s maken.
Klein meisje, grote motor
Ondanks mijn vervelende evenwichtsproblemen besloot ik op te stappen. Met één voet bleek ik net op de grond te kunnen staan. Nu heeft BMW overigens heel goed nagedacht over kleintjes en grote mensen. Er is namelijk naast een laag zadel ook een lage versie beschikbaar. Meteen een dikke plus voor mij als minimotorrijdster. Waar ik normaal bijna altijd mijn motorfietsen moet verlagen zou ik in dit geval voor de lagere versie kunnen gaan. Ik moet toegeven dat de F900XR duurtest gek genoeg wel mijn onzekerheid heeft weggekregen. De ‘normale’ versie was eigenlijk te groot maar ik werd er handig in. De grootte van een motor zal mij niet zo snel meer tegenhouden. Tenzij ik niet meer met mijn voet bij de grond kan komen natuurlijk.
Je moet daarnaast natuurlijk ook schijt hebben aan je omgeving bij het opstappen. Nu is Michael met zijn 1,75 m en af en aan rugproblemen ook niet de aangewezen persoon voor bijvoorbeeld een afgeladen BMW R1250GS met zijkoffers. Dus in plaats van ‘sierlijk’ te pogen zijn been over het zadel te zwaaien en in plaats daarvan vol de koffers te raken, stapt hij ook eerst met een voet op het stepje alvorens op te stappen bij een GS Adventure of andere ‘hoge’ fiets. Hey, waarom zou je het moeilijk maken voor jezelf?
Veel mogelijkheden op het display
Michael had zijn favoriete displaystand al laten zien en kort uitgelegd hoe alles werkte. Fijn, want ik ben een echte digibeet als het om deze zaken gaat. Ik luister standaard muziek op de motor en heb op mijn eigen motor een houder voor de navigatie. En dat laatste miste ik dus. Op een rustige weg besloot ik de F900XR aan de kant te zetten. Na een minuut of tien knopjes drukken lukte het om mijn helm met de motor te verbinden. Na nog een aantal minuten was ook mijn telefoon verbonden. Muziek spelen lukte en op het scherm kon ik mijn muzieklijst doorsnuffelen.
En een hele tijd later kwam ik erachter dat de BMW Connected app nodig was om te navigeren. De navigatieopdrachten waren zichtbaar op het schermpje van de motor, de kaart helaas niet. Soms viel de verbinding weg, maar dit kan ook aan mijn technische skills hebben gelegen. Op het display kan ook een heel hoop over de motor worden afgelezen, van bandenspanning tot hellingshoek. En dat laatste vond de man des huizes dan weer ontzettend interessant.
De motor zelf
Zoals ik al zei gaf de BMW mij vertrouwen. Het is toch een splinternieuwe motor, ik paste er niet helemaal lekker op en ik had nog nooit op een ’tourfiets’ gereden. De F900XR doet precies wat je vraagt en valt zo de bocht in. Met het schakelen had ik echter wat meer moeite. Michael vertelde dat er een blipper op zat maar toen ik probeerde terug te schakelen met de quickshifter dacht ik dat hij zich had vergist. Er was een behoorlijke trap voor nodig. Handmatig (dus met de koppeling) schakelen ging mij een stuk beter af. Het vermogen van de motor is meer dan voldoende. Als je een beetje gas geeft klinkt de tweecilinder ook lekker. Rijd je rustig is het geluid dat ook. Het ruitje wat op de F900XR gemonteerd zat had twee standen. Bij de ‘hoge’ stand kwam de wind precies tegen mijn helm. Dat zorgde voor een minder prettig geluid. Een hogere ruit is in dat geval fijner.
Gratis tip: cruisecontrol op de motor
Toen ik de duurtester weer terug aan Michael overhandigde had ik nog wel een puntje van (achteraf onterechte) kritiek. Op lange stukken besloot ik de cruise control te gebruiken. Deze werkte eenvoudig en goed, tot ik hem eraf wilde halen. Remmen zorgde voor een schokkerig gedrag en de koppeling inknijpen gaf ook een schok. De reactie van Michael: RTFM. Juist, read the fucking manual. En juist daarvoor ben ik te bijdehand. Ik was in de veronderstelling dat ik alles zelf wel kon uitvinden. Dat bleek niet waar want cruise control kun je door het gas terug te draaien heel soepel uitschakelen. Bij thuiskomst stond het schaamrood me op de kaken want bij de Superduke werkte dat ook. Mocht je nou een motorfiets met cruise control hebben en ook te bijdehand zijn om de gebruiksaanwijzing te lezen dan heb je nu een gratis tip.
Ideale woonwerkmotor
Al met al heb ik met de F900XR duurtest motor heel fijn kunnen rijden. Sturen was uitstekend, ook met sportief rijgedrag. Infotainment gebruiksvriendelijk en heel handig. En op lange stukken was de cruise control ook onmisbaar. En 5,2L/100km heb ik ooit ergens op een Prius zien staan tijdens vakantie maar nog nooit op een motorfiets. De F900XR zou ik omschrijven als de perfecte motor voor woonwerkverkeer.
Inmiddels heeft de BMW natuurlijk de 1.000km ruim overschreden, dus het wordt tijd voor een verlate 1.000km beurt. Daarover de volgende keer meer.
escort77 zegt
“En 5,2L/100km heb ik ooit ergens op een Prius zien staan tijdens vakantie maar nog nooit op een motorfiets.”
Serieus? Een Prius weegt zo 1500kg, deze motor misschien 200?
spence zegt
Je bekijkt het verkeerd: breng de acceleratie-cijfers met elkaar in verband, en dan brengt deze motor je ergens in vergelijking met de éné of ander supersport wagen, die als verbruik ergens rond de 15L draait.
De Pruis mag je vergelijken met een 50cc scooter.
Daarnaast vergeet je de verschrikkelijke luchtweerstand van de bestuurder van de motor, die heel wat extra verbruik veroorzaakt.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
En ook niet onbelangrijk: 99% van de motoren heeft geen Turbo en draaien heel veel toeren om ’t vermogen te kunnen leveren. Dat is veel inefficiënter dan turbotorretjes die je bij 2000tpm opschakelt.
kennone zegt
@F36GC: mijn Ducati Multistrada 620 doet een nette 1 op 32 met een niet bepaald rustige rijgedrag. Ding staat echt wel wat arm aangezien ik wat backfires af en toe heb. Maar het is wel enorm zuinig.
probono zegt
@spence: Hoe snel is de acceleratie eigenlijk? Super sportwagen vergelijkingen brengen hoge verwachtingen met zich mee…
phdg zegt
@probono: met 100pk en 200kg rijklaar gewicht (aan het gewicht van de berijdster ga ik mij niet wagen…) zal de 0 tot 100 ongeveer een 4 sec. duren.
torsen zegt
@phdg: 0-100 zou de F900XR in 3,6s moeten kunnen doen.
michaelras zegt
@torsen ok ik voel nu druk…..
Maar ik zal eens kijken hoe de F900XR de tolpoortchallenge doet….
torsen zegt
@michaelras: Tof! Ben wel benieuwd naar wat je eruit weet te persen.
degrotemuis zegt
@probono Mijn kleine 600je van rond de eeuwwisseling, zeker niet het snelste wat er toen was, doet 0-100 binnen 3,4sec en de kwartmijl in 11 sec. Sneller dan een Lamborghini Diablo GT uit dezelfde tijd. En dat met een normaal straatverbruik van rond de 1 op 17. Al lukt het met stevig circuit gebruik ook wel om minder ver dan 10 km op een liter te komen…
Mijn 1300 cc sporttoerfiets heb ik zelf nooit geprobeerd, maar die zou zelfs iets sneller moeten zijn: die zou de 0-100 in 3,1 moeten doen en de kwartmijl in 10,7. Gelijk aan een Aventador Roadster.
rw1994 zegt
@escort77: En toch zit in een Prius 99% van de tijd één enkel persoon zonder echt bagage. Dan gaat de vergelijking met een motor ineens weer op!
spence zegt
Na meer dan 35 jaar rijden met de motor, ben ik heel wat gevaarlijke situaties tegengekomen. Gelukkig voor mij zonder schade.
Ik huiver wanneer ik lees dat een motorbestuurder muziek luistert of een telefoongesprek voert al rijdend. Om in leven te blijven op een motor is een absolute concentratie nodig en een perfect gehoor. Dat laatste wordt al beperkt door wind en uitlaatgeluid, waarom het verder beperken met muziek ?
Dat nieuwe display van BMW mag dan nog heel praktisch zijn, het is één en al verstrooiing.
Motorrijders klagen met reden over autobestuurders die met van alles bezig zijn in hun auto en hierdoor motorrijders in gevaar brengen. En nu gaan ze dat zelf doen ? Je speelt met je leven !
jeroen82 zegt
@spence: Ik was het er vaak ook niet mee eens, vooral fietsers met oordoppen in, maar sinds kort heb ik ook een headset (Sena) waarop getelefoneerd en muziek geluisterd kan worden. Ik moet eerlijk zeggen dat het erg meevalt, muziek luisteren doe ik niet vaak maar bellen gaat prima en ik wordt daardoor niet meer afgeleid dan. En wat ik vooral nog handiger vindt (met die Sena dan) is de intercom functie met bevriende motor rijders, je kan elkaar veel beter in de gaten houden en elkaar ook vertellen wat er om je heen gebeurt (pas op flitser, volgende afslag rechts, hier links). Wat dat grote display betreft met teveel informatie ben ik het wel weer met je eens. Navigatie ok, maar door muziek scrollen is dan net weer wat teveel afleiding denk ik, maar ook dat kan ik mis hebben.
hamerhaai zegt
Stel me nu die geforceerd rechtzittende motorrijder met fluoriserend hesje voor me die automobilisten terecht wijst waar ze moeten rijden en hoe op hen (de motorrijder) te letten. Boeiend, dop je eigen boontjes. Zeker na al die jaren is opperste concentratie me wat te veel. Gewoon voordat je erop stapt accepteren dat je kwetsbaarder bent en daarna genieten en anticiperen. Als je tijdens je rit nog elke seconde moet analyseren dan zou ik er ook geen lol meer in hebben.
phdg zegt
@hamerhaai: ????
spence zegt
Ik beantwoord geenszins aan uw beschrijving, zelfs niet van ver. Eerder een intense rijder met vooral niet teveel ruiten en andere beschermingen, enkel een goede helm, vest, handschoen en hoge schoenen.
Communicatie naar de helm om info van het gps-systeem te krijgen vind ik top. Eveneens met bijrijder en andere motorrijders.
GSM gebruik vind ik ronduit gevaarlijk, omdat ik het zelf uitgetest heb. Muziek heb ik niet getest, maar het gsm-gebruik leidt tot dezelfde collusie.
Het is de laatste jaren veel gevaarlijker geworden op de motor. Ik heb teveel vrienden verloren of zwaar gekwetst geraakt. Dezelfde rijders die jaar en dag op de motor zaten zonder een schrammetje.
En indien je “motorjournalist dood” intikt op Google sta je versteld hoeveel er de laatste tien jaar overleden zijn. Allemaal vakmensen met ervaring.
Genieten van de motor vraagt aandacht van elk moment, zodat je aan de stommiteit van andere weggebruikers kan ontsnappen. Maar je MOET dat voor mij zeker niet doen. Ik moet trouwens ook niet jouw pampers vervangen de dag dat je geen ledematen meet kan gebruiken.
Succès !
degrotemuis zegt
@spence Deels met je eens, maar niet over het geluid. Na meer dan 35 jaar motorrijden heb je geen perfect gehoor meer als je geen oordoppen gebruikt. En alle doppen, van die gele schuim dingen tot otoplastieken, filteren ook nuttig omgevingsgeluid weg. Ik vind dat muziek, op de achtergrond, niet te luid dus ook wel kan. Zeker op de snelweg, waar het windgeruis zo erg is dat je je eigen motor vaak niet eens hoort. Dat leidt ook minder af dan telefoongesprekken of intercom. Schermen volgepropt met informatie, menu’s om doorheen te scrollen hoeft van mij ook niet op de motor, teveel afleiding. Liever gewoon knoppen. Ook die hellingshoek indicator mag er wel af. Leuk voor sommigen, maar er zijn ook genoeg mensen die daar een wedstrijd van maken met alle gevolgen van dien… Liever minder hellingshoek en net zo vlot de bocht door.
Rick-dos zegt
“En dat laatste vond de man des huizes dan weer ontzettend interessant.”
Ach, ze heeft een man, jongens. Laat maar. Op naar het volgende artikel.
mustang750supersnake zegt
@Rick-dos: ????
vraag me echter wel af hoe brit eruitziet?
mar10us zegt
@Rick-dos: alles kan kapot!
stefan00 zegt
Ik herken je verhaal over de quickshifter, zelf een eigenaar van een S1000XR en die schakelt echt boter zacht. Ik had een leenfiets mee, en moest zo trappen dat ik ging twijfelen of er überhaupt wel een quickshifter op zat. Erg vreemd. Dat was geloof ik een F850gs.
elemento zegt
@stefan00: 1000 xr verkocht. Nu evem tijdelijk z1000 iit 2015. Ook goed bike. Maar volgend naar weer 1000xr. Ik vind 1000 xr de beste allround motor
mustang750supersnake zegt
zelf vind ik al die dingen niet bij motorrijden horen….audio,cruisecontrol,displays, telefoonverbinding en al die onzin….bij motorrijden horen je ogen op de weg gericht te zijn….t is zo al opletten genoeg….
mar10us zegt
@mustang750supersnake: woon-werkverkeer is cruise control echt geen luxe hoor. Je moet alleen weten wanneer het handig te gebruiken is. Ik rijd altijd buiten de spits en dan gaat dat makkelijk!
torsen zegt
@mustang750supersnake: Ik snap met het meeste wel waar je vandaan komt alleen niet zo goed m.b.t. cruise control.
Waarom zou je niet meer goed op kunnen letten als je je rechterpols kunt ontspannen?
sabrerator zegt
Dat verbruik haal ik ook met m’n Daytona 900 van 27 jaar oud.
Verder eens met velen hier, al dat afleidende gedoe hoeft van mij niet.
Hooguit zal ik eens navigatie voor mooie routes gaan overwegen, maar voor de rest mogen ze alle elektronica houden.
Mijn motoren hebben geen ABS en geen injectie. En gewoon mooie klokken.
(Oké, de Sabre heeft een LCD displaytje tussen de tellers met wat gegevens. Was wat, in 1985!)
giel zegt
Ik zeg al jaren tegen mezelf dat ik een tourmotor moet gaan kopen vanwege het comfort, maar denk toch dat m’n volgende gewoon een supersport wordt. Ook deze BMW vind ik gewoon niet mooi… Het rijgedrag en het comfort hoef je me niet van te overtuigen, dat zal 100x beter zijn dan op een supersport. Maar toch… nee denk voorlopig nog geen supersport.
Zelf ben ik ook tegen muziek e.d. op de motor. Zal er zelf ook niet snel mee gaan rijden. Navigatie ook niet chill, maar dat komt ook omdat je met je hoofd behoorlijk naar beneden moet buigen wil je het scherm op je mount kunnen zien. Maar goed, dat moet iedereen voor zich weten. :)
sabrerator zegt
Ik heb drie motorfietsen, een toerfiets, een sportfiets en een naked.
Alle drie verschillend qua windgeluid. Maar in elk geval zodanig dat ik met oordoppen rijd, dus ik vraag me af hoe hard je die muziek moet zetten om dat te kunnen horen. Idem met bellen.
(Waarom wil je bellen op een motor? De enige plek waar je nog lekker onbereikbaar bent.)
tjorque zegt
Muziek op de motor werk bij mij gewoon niet.
Er is gewoon teveel lawaai (R1250 GSa + Schuberth C4)
Ik overweeg wel een groter scherm, maar ook dan denk ik dat muziek niet echt een meerwaarde is)
Dat van de cruise control hebben ze me bij de dealer bij aflevering allemaal uitgelegd… waarvoor dank want ik gebruik dat echt veel op mijn werkverplaatsingen.
Op mijn gs is de quickshifter van 1 tem 3 op niet echt goed te noemen.
Vanaf 3 gaat het omhoog perfect en omlaag gaat voor alle versnellingen goed.
Volgend bezoekje aan de dealer ga ik vragen of ze dat niet kunnen verbeteren.
degrotemuis zegt
@tjorgue Schubert C4 met een Schubert sc1 erin? Dat gaat bij mij (FJR1300 of ZX-6R) echt meer dan hard genoeg. Met de otoplastieken of met de Alpine parapluutjes in de oren komt de muziek er ruim bovenuit, de headset moet dan echt lager dan max volume om de muziek op de achtergrond te houden, ook bij 200+. Wel even de telefoon op max volume (voorbij ‘veilig volume’) instellen, dan hoeft de sc1 niet zo hard, gaat de batterij weer wat langer mee.
Alan zegt
Ik ben geïnteresseerd in deze motor maar zorg mij wel over het zithoogte. Net zoals jij ben ik vrij kort, 1.65m. Het was mij niet duidelijk van je verhaal als je op een motor met de lagere stoel zat of niet. Dus voor alle duidelijkheid, zou je dat willen doorgeven ?