We hebben een nieuwe duurtester in de Autoblog Garage. Maak kennis met de Peugeot 508 SW duurtester!
De afgelopen jaren heeft Peugeot een transformatie ondergaan met het modellengamma. De 508 was daar een goed voorbeeld van. Tijdens onze rijtest met de berline waren we erg te spreken over het model. Nu krijgen we de gelegenheid om de auto eens verder uit te diepen. De 508 is namelijk opgenomen als duurtester in de Autoblog Garage, dit keer als stationwagen. Naast de Autoblog Garage Mercedes EQC en alle andere eigen auto’s die zich momenteel in de garage bevinden.
Waarom eigenlijk deze Peugeot 508 SW duurtest? Dat leggen we binnenkort in de eerste video nog iets uitgebreider uit, maar laten we het zo stellen. Het is Michael zijn schuld ;-). In goede zin dan wel natuurlijk, want ja, het werd tijd om ook gewoon weer eens een real world-leasebak te gaan rijden. Dat is tegenwoordig geen diesel meer natuurlijk, maar een benzineversie.
Het grootste deel van leasend Nederland moet namelijk nog gewoon ‘benzine’ rijden en wil niet, kan niet of mag (nog) niet elektrisch. Wat als jij in die groep valt? Wanneer je dan iets meer mag kiezen dan C-Segment, dan komen auto’s als de Insignia, Mondeo, Giulia en misschien zelfs wel A4, 3-Serie en C-Klasse in beeld. Echt onderscheidend qua vormgeving is dan de frisse verschijning van de Peugeot 508.
Vandaar de vraag aan Peugeot: “Heeft u voor ons voor 3 maanden een Peugeot 508?” Fijn dat Michael dan ook weer rekening houdt met mijn vakantie, want we zijn op dit moment de reiscapaciteiten van de Fransoos aan het testen in Italië. Dus het werd een SW.
Peugeot 508 SW model
Met zijn opvallende uiterlijk is de 508 moeilijk te verwarren met een andere auto. De slagtanden als koplampen, de uitschreven benaming, de donkere sierstrip achterop: het zijn allemaal kenmerken die de 508 de 508 maken. En het klinkt als een reclametekst, maar de eerste dagen valt het op. Mensen kijken toch nog een tweede keer naar de Peugeot als je voorbij rijdt. Of ze allemaal een poster van de 508 aan de muur willen, kunnen we niet raden. Maar dat het uiterlijk nog opvalt is duidelijk.
Goede nieuwe designrichting
We hadden het al even over de nieuwe designrichting die Peugeot is ingeslagen. Met de 508 heeft het merk zichzelf weer op de kaart gezet en dat op een goede manier. Waar de buurman voorheen niet opkeek als je een destijds nieuwe 508 als leaseauto ging rijden, zal dat nu wel anders zijn. De zin “Peugeot is goed bezig” hebben we nog nooit zo vaak gehoord als de laatste twee jaar. Als we een paar klassen ‘lager’ kijken dan is de 208 daar een goed voorbeeld van, want die vindt bijna iedereen mooi. En ook de nieuwe 2008 is een stuk minder bedaagd vormgegeven en meer een homogeen ontwerp. Je kunt hem nu ineens al overwegen voor je pensioen.
508 SW concurrenten
De 508 SW opereert in het D-segment. Eén van de belangrijkste concurrenten is de BMW 3 Serie Touring. Een populaire, maar ook voorspelbare keuze. Wat dat betreft komt de 508 SW de boel lekker opschudden. Want ook 508 SW is luxe, ook de 508 SW stuurt goed en ook de 508 SW komt goed mee in het verkeer. Andere concurrenten in dit segment zijn de Mercedes C-klasse Estate, de Audi A4 Avant, de Renault Talisman Estate en de Skoda Super Combi.
‘Onze’ Peugeot 508 SW duurtest uitrusting
En dan ons exemplaar. Wij hebben een 508 SW Blue Lease GT-Line PureTech 180 S&S EAT8. Dit is de 1.6 benzinemotor die goed is voor 180 pk. De aandrijflijn is een bekende, want eerder reden we deze motor met 225 pk in de DS 7 Crossback duurtester.
De uitvoering die wij hebben komt overeen met een auto uit de echte wereld. Dat wil zeggen dat het geen volgehangen auto is met alle denkbare opties. De consumentenprijs ligt voor de Blue Lease GT-Line PureTech 180 op 47.340 euro. Onze duurtester heeft welgeteld drie opties en komt uit op 48.960 euro. De opties zijn de vernismetaallak ‘Gris Amazonites’, een FOCAL Premium Hi-Fi System en een reservewiel in de kofferbak.
De standaarduitrusting bestaat uit onder andere een alarm, DAB+ digitale radio, een LED lichtpakket en getinte achterste zijruiten en achteruit.
Wat gaan we er mee doen?
Op de zaterdagochtend dat dit artikel verschijnt ben ik met mijn familie vakantie aan het vieren. Dus bij terugkomst staan er wat kilometers extra op de Peugeot. Waarschijnlijk moet de achterbank dan ook even grondig gereinigd worden.
Die zal wel nooit meer ‘fabrieksnieuw’ worden. De Peugeot 508 SW duurtest zal er vooral eentje zijn van kilometers maken. Nu de eerste persintroducties weer plaats gaan vinden, soms net over de grens, heeft de auto bij ons de voorkeur als het om transport gaat. Zo was de Peugeot al met ons mee naar Hannover waar wij de video van de ID.3 schoten.
Wordt vervolgd!
Arnoud zegt
Laat het commentaar over sportief sturen eens een keer achterwege. Ik ben vooral benieuwd of er nog zoiets bestaat als Frans comfort.
willeme zegt
@Original_Arnoud:
Ah, dat oude vooroordeel ;-) Het is niet zozeer het een of het ander. Een goed ontwikkeld onderstel, zorgvuldig opgebouwd en voorzien van de juiste (prijzige) onderdelen kan zich onderscheiden door het beide heel erg goed te kunnen.
Peugeot was hierin koning in de jaren ’80 en ’90. De Peugeot 406 bood enorm veel comfort, maar ook relatief veel scherpte, precisie en stabiliteit. In beide opzichten beter dan een gelijkwaardige Passat of Vectra. Ooit met een 15 jaar oude 306 over Malta gecrosst, die auto (1.4 met carburator!) was niet vooruit te fikken, maar in de bochten had je de grootste mogelijke lol. De veel nieuwe Chevrolet Lacetti (ofziets) een paar dagen later toonde ernstig duidelijk aan dat het onderstel op een veel lager plan stond.
Frans comfort is wat mij betreft ook een gezonde hoeveelheid sportiviteit en scherpte. Niet zo zompig en ongecontroleerd als een Amerikaan, maar juist met een beetje finesse. Althans, dat is mijn mening en interpretatie ;-)
lekbak zegt
@willeme: het is ook een stukje comfort als je auto prettig stuurt. Maar wat mij betreft is het vooral ook hoe auto het doet op wat minder gladde wegen en over drempels. Een Franse auto gaat daar comfortabel en stabiel overheen op hoge snelheid. Een Koreaanse of Amerikaanse auto gaat daar comfortabel en instabiel overheen. Rij je nog langs Antwerpen op de terugreis?
Arnoud zegt
Ik vind het maar niks dat volgens het journaille alle auto’s Duits hard afgeveerd moeten zijn. Ik vond de Franse auto’s uit de jaren ’80 en ’90 heerlijk rijden.
mp014 zegt
@willeme: hoe sportief zou die Zwitser met die mooie uitlaatjes sturen eigenlijk?
karhengst zegt
@willeme: Mooi verhaal! En ook een mooie insteek om de ervaringen te polsen. Misschien kunnen jullie ook wat andere zaken meenemen die een auto met premium aspiraties daadwerkelijk tot premium zou kunnen maken. Dan gaat het vooral om hoe stil de auto is bij hogere snelheden (130 km/h, maar ook Autobahn) en hoe het geluidssysteem zich toont. Focal heeft een naam hoog te houden, ik heb het merk hoger staan dan het moderne Harman Kardon (Samsung) of Bose om maar een paar grote automotive concurrenten te noemen.
Donkeyman zegt
Inderdaad, biedt deze 508 het bekende Franse comfort? Na 12 jaar Peugeot 406 diesel (630.000 km) en 5 jaar Citroen C5 kan ik wel meepraten over dit aspect van autorijden. De fijne stoelen en met name de hydractieve vering van de C5 mis ik sinds ik ben overgestapt naar een Ford Mondeo MK5. Deze Ford is een prettige, ruime en economische auto, maar ligt bijvoorbeeld erg laag op de weg, waardoor je verkeersdrempels heel voorzichtig moet nemen. Met de C5 ging je daar overheen alsof je op een vliegend tapijt zat, maar PSA heeft deze techniek al een tijd geschrapt i.v.m. de hoge productiekosten.
Mede hierdoor hebben Franse auto’s hun identiteit verloren en maakt het niet zo veel meer uit welk merk auto je koopt. Mijn Ford is bijvoorbeeld voorzien van een PSA dieselmotor, dus in die zin rijd ik nog steeds Frans.
edward330d zegt
@yzord: na mijn avontuur met drie VAG auto’s twijfel ik ook ernstig aan de kwaliteit van dit merk. Maar zo zullen er nog wel een aantal mensen zijn die met andere merken avonturen hebben beleefd. Als dat de criteria wordt om er niets over te schrijven hebben we straks alleen maar lege artikelen.
KEV9 zegt
Van mij mag liever nog gisteren dan vandaag dat hele VAG gebeuren de bietenbrug op. mijn A8 heeft bijna een A8 aan reparaties gekost en ik ben niet de enige die dit vind..
En kijk eens naar BMW. wie wil anno 2020 daar nog in gezien worden en geassocieerd willen worden met de snuifbrigade
oochiewally zegt
Een van de belangrijkste concurrenten is volgens mij de Volkswagen Arteon (SB), toch?
ukbob zegt
@oochiewally: ik snap ook niet zo goed waarom de 3-serie en C-klasse er bijgehaald worden terwijl de échte concurrenten toch de Passat SW (of Arteon SB idd) en auto’s als de Octavia en Talisman zijn.
Richmond zegt
@ukbob: Peugeot heeft de 508 hoger in de markt geplaatst, zij vinden dat ze nu concurreren met de Duitse 3.
willeme zegt
@benaj01: en geef ze eens ongelijk! De meeste Premium Duitsers worden in Nederland nog altijd afgeleverd op pingpong-tafelwieletjes, stoffen bekleding, koffiemolen in het vooronder en vooral heel erg veel dingen niet ;-). Dus een rijk uitgeruste 508 met een redelijk potente motor is dan een prima alternatief. Althans, daar gaan we nu achterkomen ;-).
Richmond zegt
@willeme: ik geef ze zeker geen ongelijk. Alleen Nederlanders denken ’60k voor een Peugeot? Dat kan niet. Dan rijd ik liever ik een kale 140pk Duitser dan een 180pk full options Peugeot.”
mp014 zegt
@benja01: rare jongens die Nederlanders
willeme zegt
@ukbob: de Skoda Octavia is een C-segment auto. De 3 Serie, C-Klasse, A4, Arteon, Talisman, Passat en Arteon zijn allemaal D-segment auto’s, net als de 508.
seba zegt
Dan mis ik nog ford mondeo, hyundai i40, mazda 6, opel insignia, skoda superb, toyota avensis, subaru outback, volvo v60 ;)
Richmond zegt
@seba: je moet niet alleen kijken naar de grootte van de auto, maar ook naar de prijs en uitrusting etc.
seba zegt
@benja01: ik moet wel bij zeggen dat ik dit van autorai site heb. copy/plakken.
D-segment Sedan/Station – vanafprijzen variërend van 32.000 tot 43.000 euro
Alfa Romeo Giulia
Audi A4
Audi A5
BMW 3 Serie
BMW 4 Serie Gran Coupé
Cadillac ATS
DS 5
Ford Mondeo
Hyundai i40
Infiniti Q50
Jaguar XE
Kia Optima
Lexus IS
Mazda 6
Mercedes-Benz C-Klasse
Opel Insignia
Peugeot 508
Renault Talisman
Skoda Superb
Subaru Outback
Toyota Avensis
Volkswagen Passat
Volvo S60/V60
Ik zie nu pas dat deze informatie uit 2017 komt dus de prijzen kunnen ondertussen anders zijn.
saxoke zegt
@willeme: qua formaat komen de C segment octavia en de D segment 508 aardig overeen lijkt me. De Octavia vind ik eerder een kleine d segment dan een grote C segment. Een bmw 3 heb k bvb ook altijd een grote C segment gevonden. Een C5/Mondeo/…. komen qua formaat aardig overeen met bvb een A6 uit t zelfde tijdperk…. autos zijn tegenwoordig moeilijk in segmenten in te delen…. als de prijs dan gaat bepalen in welk segment ze staan, dan kan je bijna zeggen dat een A1 met goeie uitrusting een c segmenter is geworden….
willeme zegt
@saxoke:
Je maakt een paar ‘fouten’, naar mijn bescheiden mening ;-).
De marktsegmentering is niet op prijs. Althans, dat kun je wel doen, maar dat is niet wat er bedoeld word met A, B, C, D segment (et cetera). Skoda Octavia is een C-segment auto, maar voor zijn segment een bijzonder ruime auto. Wat ze doen met de Scala, Octavia en Superb is vrij simpel: uitrekken voor extra ruimte.
De A1 is ab-so-luut geen C-segment auto. Ja, hij kan duurder zijn dan menig C-segment auto, maar dat is niet relevant. Een DS3, Mito, Adam of Mini kunnen ook duurder zijn dan de gemiddelde C-segment auto.
Een 3 Serie is een kleine D-segmenter, geen grote, weet ik uit eigen ervaring ;-).
Er zijn overigens wel een paar manieren om de klasse aan te duiden. Pak de Octavia en 508. De 508 is 10 centimeter langer. Belangerijker, die wielbasis is 11 centimeter langer en de 508 is 4 centimeter breder. Met name de wielbasis en spoorbreeedte zijn een goede indicatie van de klasse waarin de auto opereert.
Dat een auto in een klasse thuishoort, wil overigens niet zeggen dat de concurrentie óók in die klasse thuishoort. Dan komt inderdaad weer prijs om de hoek kijken. Dus als de junior accountmanager erachter komt dat ‘ie geen A-Klasse kan leasen, zal die wellicht de Astra, 308 en Civic overslaan om te kijken naar een kekke Audi A1 met S-Line pakketje.
Hoop dat het zo wat duidelijker is :-D
onnes zegt
Auw die kleine lease velgen doen pijn aan m’n ogen. Doet echt afbreuk aan verder een mooie auto in de basis
Tonnie zegt
@onnes: klein? Dit ziet er gewoon uit als nette 17 of 18″. Van die McDonalds meeting velgen hoeven niet op een leasebak.
Calimero zegt
Ik heb dat met de achterlichten en, in iets mindere mate, de koplampen. Nog steeds het idee dat er iemand met een spuitbusje achterlichtspray aan de wandel is geweest. Zo lelijk.
Na de 406 was Peugeot voor mij een autofabrikant met modellen die mij veel minder aanspraken.
Al vond en vind ik een 206 bv al een stuk minder om te zien dan een 205.
De auto die hier door bijna iedereen afgekraakt wordt, de 207 die ja, vind ik dan weer een verbetering. De eerste 208 ging maar dan ook net, maar de huidige laat ik aan mij voorbij gaan. Ik zou dan liever een Clio kiezen omdat die beter op het netvlies ligt.
mashell zegt
Zwarte velgen ogen altijd kleiner dan ze zijn.
Richmond zegt
@yzord: dus door een slecht ‘avontuur’ is alles aan Peugeot slecht en trek je zelfs Renault en citroen mee. En moet het zelfs van de wereld verbannen worden.. beetje kinderachtig. Je mag een merk minder mooi vinden, niet fijn rijden etc. Maar om nou alles over één kam te scheren..
Yzord zegt
@benja01: moet?
Ik vind Franse auto’s gewoon poep en ik heb meer dan genoeg ervaring om dat te mogen vinden. Dat jij je geld wilt spenderen aan Frans plastic moet je helemaal zelf weten.
Loek zegt
@yzord: wat is de nieuwste die je hebt gehad? Want ik ken die problemen maar die zijn grotendeels opgelost, in ieder geval qua betrouwbaarheid. En inderdaad, vooral Peugeot en Citroën hadden een ‘dark age’. Renault maakt al jaren prima spul. Maar zoals gezegd, de meeste Peugeots en Citroëns van na 2015 hebben ook van veel minder last dan ze vroeger deden.
Yzord zegt
@720s: mijn ‘nieuwste’ was een 207GT met thp blok. En daar ben ik zelfs met Radar op tv geweest.
Crosscabouter zegt
@yzord: dan is je opmerking terecht… voor toen. Die THP problemen zijn al een stuk minder de laatste jaren. Nu hebben ze net zoveel aandacht nodig als elk ander direct ingespoten turbo blokkie….
Richmond zegt
@crosscabouter: motoren technisch doet PSA het niet goed sinds de THP. Ook de DV6 diesels en nieuwe 1.2 puretec motoren die na de THP zijn gekomen, zijn niet gevrijwaard van problemen. Alleen kiest men er voor om PSA aan de schandpaal te nagelen en blijven mensen dat onthouden. De motor problemen van anderen hoor je niet, maar zijn er het zo goed. Mensen houden ervan om bevooroordeeld te zijn, zolang het niet over henzelf gaat. Dan is de wereld te klein.
Loek zegt
@yzord: ah, maar dan heb je precies eentje gehad uit de drama-periode. Het ouderlijk volk hier heeft een 1.6 VTi (eerste gen 308 SW) moeten wegdoen vanwege onherstelbare motorschade bij 165.000 km. Dat is dramatisch en een Consumentenbond-rapport dat aangeeft dat bijna elke 308/3008/5008/207/407 met die VTI of THP-rotzooi dit soort problemen heeft. Wat dat betreft zijn die dramaverhalen terecht.
Maar het heeft niks meer te maken met bijvoorbeeld deze 508. Die PureTech-motoren zijn alweer een stap in de goede richting. Langdurige betrouwbaarheid weten we nu natuurlijk nog niks over, maar sluit niet uit dat dit drama achter de rug is.
Hoe dan ook is het eerdergenoemde ouderlijk volk uit wanhoop overgestapt naar Hyundai en de kans is klein dat er ooit nog een Peugeot voor de deur komt te staan. Dus die VTI-troep heeft in ieder geval hier een permanent brandmerk achtergelaten.
Richmond zegt
@720s: ieder merk heeft zijn problemen. Bij de een hoor je er meer over dan bij de ander. Mensen onthouden wat willen onthouden en houden daaraan vast.
Richmond zegt
@yzord: uit jouw eerste reactie was niet af te leiden hoeveel ervaring je had. Maar dan nog hoor je niet te generaliseren. Maar prima als jij dat wil, maar houdt niet in dat er een complete ban op moet komen. Lees gewoon de artikelen niet en klaar.
Yzord zegt
@benja01: ik lees het wel in de hoop dat het een afkraaktopic is ?
Richmond zegt
@yzord: het is een vrij land, vooral doen wat je zelf wil. Maar vast houden aan slechte ervaringen uit het verleden heeft weinig zin.
Yzord zegt
@benja01: doek toch. Rij nog liever in een Tesla dan ooit nog in een Peugeot.
Ergo, ik heb net een heel verhaal getypt waarom ik zo anti ben over Peugeot en geplaatst. Echt 10 minuten over gedaan. Toen zag ik een foutje en wilde het wijzigen en nu is die hele post ineens verdwenen. Echt MEGA irritant. Dus ik begin nog gefrustreerder te raken door dat kut merk nu.
Yzord zegt
@Benja01 Weet je wat, ik ga op deze vroege zaterdag morgen mijn verhaal doen.
Ik was vroeger DE grootste Peugeot fan die Peugeot zich maar kon wensen. Ik heb tig 205GTi’s gehad, met Mi16 blokken erin, turbo erop etc. etc. 306GTi gereden, 206RC gereden, een 607 gereden, een 405 gehad bla bla bla bla. Sterker nog, ik bezitte een website, peugeotgti.nl, waar ik de meest snelle auto’s van Peugeot revieuwde en on top of that, ik mocht ze zelfs ophalen bij Peugeot Breukelen voor een week om ze te testen. Me lul mag er af vallen als ik hier sta te liegen. Jaja, we hebben het hier niet over een standaard Peugeot rijdert.
Afijn, dus ik kocht van mijn zuur gespaarde centjes een splinternieuwe 207GT. Trots dat ik was joh. Bij 19k kreeg ik motorproblemen. Ik dacht, wasdadan joh. Bleek dat de timing van slag was van de distributie. Afijn, garantiegevalletje, dus het werd gemaakt. In de tussentijd heb ik samen met een Griek (apart verhaal, doek niet nog een keer typen) een nieuwe mapping gemaakt voor de 207GT’s. Kreeg die spontaan 200pk van…best leuk toch? Naja, boeiuh, dat was met 30k op de tellert dat ik die mapping erop pleurde…niks aant handje. Bij 50k kreeg ik PRECIES eenzelfde probleem als wat ik had met de 19k issue. Maarja, 3 maanden nadat de fabrieksgarantie was verlopen, dus Peugeot vond dat ik het zelf maar moest betalen. Daar was ik totaal niet over te spreken…was zelfs een beetje boos.
Toen ineens kwam Radar met een oproep. Heeft u ook een auto met een THP blok (welke is samengesteld door PSA en BMW) en ervaart u ook problemen met de timing van uw distributie? Neem dan met ons contact op zodat wel de fabrikanten erop aan kunnen spreken. Dus ik dacht, hey, dat is er eentje voor mij. Dus ik mailen en voordat ik het wist stond ik met mijn smoelwerk en de GT op de televisie.
In die aflevering, die vast nog wel ergens online te vinden is, kwamen Renault, BMW en Peugeot aan het woord. En nu moet je ff opletten. Renault en BMW erkende tijdens de uitzending dat het om een fabrieksfout ging bij de THP motoren. En nu komt ie…Peugeot, mijn toentertijd ow zo geliefde merk, vond dat de schuld bij mij lag. Want ik had hem gechipt. Jaja, de flapdrollen van Peugeot vonden het geen fabrieksfout, maar mijn eigen fout. Zelfs de miep van Radar was verbaasd. Ik hoefde dus ook niet op coulance te rekenen. PLOINK!!11!!
Dus toen heb ik al allerlaatste redmiddel (ik wilde gewoon mijn geld terug van de reparatie) mijn contactpersoon bij peugeot Breukelen geschreven in een brief of er echt niet even goed naar mijn situatie gekeken kon worden. Hij zou het meenemen in een meeting. Resultaat: nee, het lag aan de mapping en het was geen fabrieksfout. En toen was ik er HELEMAAL KLAAR mee. Mijn 207GT verkocht voor een prikkie (wilde er meteen vanaf) en toen voor de grap eens een Audi gekocht. MAN, wat een verschil zeg. Ik reed ineens in een auto die rolde over de weg en eens niet kraakt als je schuin over een drempel ging. Ik wist niet wat ik meemaakt.
En dat is mijn verhaal over Peugeot. Voor mij geen Franse rommel meer. Hoe mooi, stoer of snel ze ook zijn (ok, voor een originele 205 T16 wil ik nog een uitzondering maken). Opzouten met die troep.
liesrijdert zegt
@yzord: ik rij al jaren Renault & Peugeot tot volle tevredenheid. Heb nu sinds 1 jaar een 508SW GT-line Hdi automaat en het rijdt als een vorst. Staan nu ruim 65.000 probleemloze en comfortabele kilometers op. Heb heel soms een elektronische hapering (navigatie of radio start dan niet goed op) maar dat heb ik ook met een Skoda Octavia gehad. Denk dat de meeste merken wel probleempjes hebben met de steeds complexere electronica. Kennis van mij had vorig ook problemen met zijn gloednieuwe Audi Q5.
KEV9 zegt
Je moet eens weten hoe blij ik ben dat ik de A8 heb kunnen inruilen voor de Renault Espace, wat een fantastische door en door betrouwbare auto met een enorm comfort en luxe. iets waar je bij de Duitsers 50K standaard meer voor betaald.
jajeroenja zegt
Ben totaal geen Frans-fan, maar moet zeggen dat de 508 en 208 best een fris ding is.
Nu nog wat spannende motoren erin en ik ga erover denken om me te bedenken.
powerblue zegt
Ik rijd sinds een jaar in een 2.0hdi 508 berline. In het rood. Geen spannende auto maar voldoet prima. Ook kwalitatief
PunicaOase zegt
Als je dit neemt ipv een 3-serie, dan kick je op veel afschrijving..
mp014 zegt
@punicaoase: als je een (kale, en dan bedoel ik niet enkel op het hoofd maar ook in de oksel, de armen, benen en in het kruis, werkelijk helemaal kaal) 3 serie kiest boven deze 508 dan ben je volgens mij meer bezig met wat anderen van je vinden dan met wat goed is voor jezelf. Uiteraard verantwoorden we dat dan met het woordje “smaak” want ja, smaken verschillen.
Ik ben thuis opgegroeid met BMW, heb er zelf verschillende gereden, niet de minste overigens (320d 535d en als laatste de X5 M50d (ja die ene waar ze mee stoppen)), en heb nu noodgewongen moeten kiezen voor een 11 jaar oude Kangoo….. heerlijk wat een rijcomfort!!! De “comfort stoelen” met Elfenbeinweiss geperforeerd leer in m’n X5 waren duurder dan de hele Kangoo maar NOOIT (echt nooit) ga ik nog zoveel geld uitgeven aan belachelijke opties als ik lekker comfortabel Frans kan rijden voor een fractie van de prijs.
Dus…. doe mij deze 508 maar ipv die nieuwe 3 ?
balboni zegt
@mp014: bijzondere autohistorie
mp014 zegt
@balboni: tja soms kies je met je hart en soms met je hoofd hè. Ik heb 1,5 jaar terug een oude hoeve gekocht en ben die aan het verbouwen tot B&B en vakantiewoning dus ik heb financieel even wat andere prioriteiten. Bovendien gaat verbouwen een heel stuk zorgelozer met een 11 jaar oude Kangoo dan met een splinternieuwe X5 met wit leer…..
Als we alles op de rit hebben kijken we wel weer verder. De kans dat het dan weer een BMW wordt, zoals de laatste 30 jaar, is echter bijzonder klein. Ik heb de auto-industrie op een andere manier leren kennen ondertussen.
giel zegt
Fraaie auto, net als de sedan uitvoering en de nieuwe 208 inderdaad. Ben benieuwd hoe de auto bevalt. Toch als je hem een beetje aankleedt zit je idd in de prijsklasse 3serie ed.
Robert zegt
Dus bij terugkomst (…) moet de achterbank dan ook even grondig gereinigd worden.
Hoezo moet die achterbank grondig gereinigd worden? Is het zó veel moeite om niet te hoeven eten op de achterbank? Zeker tijdens de vakantietrip is het maken van een periodieke stop, met even de benen strekken en indien nodig de plaspauze, een uitgelezen gelegenheid om ook ff een hapje te gaan eten.
Verder vind ook ik de 508 inderdaad een erg fraaie auto, al moet ik wel toegeven dat ik, geheel tegen mijn natuur in, de sedan veel fraaier vind dan de wagon. Die oogt van achteren namelijk nogal plomp.
Richmond zegt
@RRRobert: misschien neemt Wouter een hond mee?
blackeye zegt
@RRRobert: aannames, heel irritant. Bij mij op de achterbank werd ook niet gegeten, wel gepoept, geplast, overgegeven, snot afgeveegd, gelikt, enz. Krijg je met kinderen van tussen de 0-14 jaar. Nooit plotseling zieke kinderen achterin gehad? Ontplofte luiers, broeken en meer door plotseling opkomende diarree? Wij wel…
lekbak zegt
@blackeye: dingen die je nooit meer vergeet, vooral omdat je ze nooit weer wilt doen: stront van de rugleuning van de achterbank verwijderen!
bruinwerker zegt
@RRRobert: Perswagen, dan hoeft dat allemaal niet. Zal me niks verbazen als die Wouter ook even gaat kijken of ie dwars door de bochten kan, dan pas is het een leuke auto.
grasvreter zegt
Fabrieksopgave: 1 op 19.2. Mijn 1e reactie: dat kan nooit. Even WLTP combinatietest opzoeken: 1 op 14.5. En bedankt, hoe komen autofabrikanten er nog mee weg om 1 op 19.2 op te geven.
willeme zegt
@grasvreter: omdat het mogelijk is om zo zuinig te rijden ;-). Brandstofverbruik is dermate variabel, dat je niet kan spreken van ‘één verbruik’ voor een auto.
Ik kijk zelf altijd op Spiritmonitor.de, maar ook daar zie je dat er enorme variabelen zijn. Tsja, dat fabrikanten van die variabelen het meeste gunstige getal kiezen… ;-)
grasvreter zegt
Het is vast mogelijk, 70 in de hoogste versnelling windstil of wind mee, hier en daar wat afplakken, heel dunne bandjes eronder. Maar in normaal verkeer met stoplichten, rotondes, zebrapaden en een file hier en daar ga je dat nooit redden.
E34M5Touring zegt
Collega heeft er sinds kort 1. Ook met zo’n GT pack en flink wat spec. Mooie bak hoor, echt strak!