Jazeker, de Alfa Romeo rijdt nog steeds. Zonder behulp van een sleepwagen is het mogelijk om in een jaar tijd 50.000 km af te leggen. We hebben nu ook nieuwe wielen voor de Alfa Romeo 159.
We zijn inmiddels meer dan een jaar verder met de Alfa Romeo 159 duurtester in de Autoblog Garage. De eerste vier letters omschrijven het onderhoud. In de tussen tijd is er een hele hoop gebeurd en helaas niet alles is positief. Mocht je denken dat je een oude sloopauto prima en probleemloos kunt rijden als dagelijks vervoer: eh, doe het niet.
Brembo remmen
We beginnen positief. De rit van en naar Italië is uitstekend bevallen. Terug in Nederland werd de auto weer vol ingezet als werkpaard. Helaas fungeerden niet alle upgrades even goed. De Brembo remmen upgrade is tot nu toe geen succesvolle geweest. De auto trok behoorlijk naar links bij stevig remmen. Naar verloop van tijd werd het aanzienlijk minder. Ook ging je er aan wennen en op anticiperen.
Maar het is wel jammer dat een setje dure remmen minder goed functioneert dan de oude remmen die overigens helemaal versleten waren. Positief: ze zien er véél beter uit en de daadwerkelijke remkracht is beter. De standaard Alfa remmen doen het prima, maar zeker na een paar keer flink remmen merk je dat deze ho-ijzers meer reserves hebben. Kortom, die remmen moet nog even naar gekeken worden.
Navigatie
Dan de tweede upgrade: de Sony XAV-200 dinges geval. Het is de beste 375 euro die je kan besteden als je een dubbel Din hebt. Heel veel navigatiesystemen uit 2006 zijn nauwelijks meer te gebruiken. Ze worden al lang niet meer voorzien van updates dankzij de oude techniek werkt alles traag en lelijk.
De Sony XAV-200 is behoorlijk snel. Inmiddels is er een nieuw model dat aanzienlijk sneller is, met name qua opstarten scheelt het. Het grootste voordeel is hoe het samenwerkt met je smartphone. Ik ben zelf een ‘Apple-schaap’ en het is gewoon prettig dat de belangrijke apps van je smartphone werken op Apple Carplay. Over deze Sony specifiek heb ik een paar dingen. Ten eerste zit ‘ie teveel in het dashboard. gemonteerd. Een centimeter naar voren zou prettig zijn.
De draaiknop is een goede keuze. Alle auto’s zouden een draaiknop moeten hebben. Maar Sony, kom op: je kan niet een klein glad knopje gebruiken als het draaien juist heel stroef gaat. Het voordeel van draaien is dat je juist niet hoeft te kijken wat je doet. Het moet moeiteloos gaan. Ook jammer is dat bij het kopen van de unit (niets is gesponsord aan deze Alfa Romeo 159) werd verteld dat de knoppen op het stuur zouden werken, maar dat is vooralsnog niet het geval. Dus nu heb ik loze knoppen of ik moet er even naar laten kijken, daar ik twee linkerhanden heb.
Voordelen? Er zit een CD-speler in, wat ik zelf altijd erg kan waarderen. Ik koop nog altijd CD’s en deze af kunnen spelen in de auto is een meerwaarde. Nog een meerwaarde is de DVD-functie. Als je een uurtje moet wachten, heb je even wat vermaak. Het is een subjectief voordeel, maar ik vind het design briljant. De meeste navigatie-units zien eruit alsof ze rechtstreeks uit KITT komen. Het design van de Sony is juist heel erg ‘rustig’. Daardoor heb je niet het gevoel dat het detoneert in het interieur. Ook wel handig: er zit een 4x55W versterker in, wat een uitkomst is als ik besluit de speakers te vervangen voor betere items.
Winterwielen
Met de winter op komst leek het mij een goed idee om de 159 te voorzien van nieuwe winterbanden. Nu heb ik prima winterbanden (van Vredestein) liggen, maar die zijn ‘slechts’ 16”. Nu er grotere remmen opzitten, passen deze wielen helaas niet. Jammer. Ik heb de originele 17” wielen ook nog liggen, maar daar zitten nog bruikbare Michelin zomerbanden onder. Ook was ik van plan die een keer te gaan verkopen. Maar ja, al een jaar lang liggen ze in de schuur.
Op zoek naar een setje wintervelgen dus! Ik besloot om ter lering en vermaak te kiezen voor 18” banden. Dan heb ik ervaring met alle vier de maten op een 159. Ik probeerde eerst te zoeken naar Brera-velgen of 18” Alfa Romeo 159 wielen. Bijna allemaal was het imitatie, beschadigd of niet mijn smaak.
Team Dynamics
De Prodrive velgen worden overigens niet door Prodrive zelf gemaakt. Prodrive laat ze maken door Team Dynamics. Dit Britse bedrijf (en raceteam) maakt een hele serie velgen. Ik ben gegaan voor jeugdsentiment en heb een setje Team Dynamics Monza GT-wielen besteld. Het is een beetje een wiel in de geest van de OZ Superturismo en TSW Imola. Velgen die WTCC-esque overkomen. Ik zag de velg eerst op een Giulia en dat zag er mijn inziens niet verkeerd uit. Dan moest het op een 159 ook wel kunnen. De 159 is ook een oudere auto, dus een niet al te modieus model moest geen probleem zijn.
Zonder de winterbanden discussie opnieuw op te laten bloeien, ik vind het wel handig. Zeker omdat er erg veel met de auto gereden moet worden, weer of geen weer. Ik heb gekozen voor Dunlop Winter 3D-rubber. In vergelijking met de 19” Bridgestones zijn de Dunlops aanzienlijk stiller. Uiteraard stuurt het wat wolliger, maar de wegligging is nog altijd meer dan puik te noemen.
Onderhoud
Bij het plaatsen van de nieuwe wielenset moest er ook onderhoud worden gepleegd. Een grote beurt en een nieuwe APK. Aangezien de auto geregeld naar de garage geweest is dit jaar, was mijn verwachting dat de auto er vrolijk doorheen zou fietsen. Een jaar eerder ging het heel soepeltjes en toen was de auto in aanzienlijk slechtere conditie. Appeltje eitje dus.
Nou, mooi niet. Er was weer eens van alles mis mee, natuurlijk. De remmen moesten nagekeken worden, want dat remmen gebeurde niet goed. Dat lag aan de remslangen, die waren te kort. Dus nieuwe laten monteren. Omdat een Alfa Romeo 159 een Alfa Romeo is, moest er WEER een draagarm vernieuwd worden. Ditmaal het exemplaar rechtsvoor aan de onderzijde. De koplampen moesten ook bijgesteld worden. Waarom geen idee, want weinig auto’s hebben slechtere verlichting dan een 159. Alsof je met een zaklamp met bijna lege batterijen rond rijdt.
Roest
Ook de uitlaat was niet meer goed. Het originele exemplaar zit er nog onder. Omdat het een Alfa Romeo is, roest dat onderdeel ook. Als klap op de vuurpijl zat er ook te veel speling op de fuseekogels. Oh wacht, er was nog wat: het roesten vanuit de dorpels is ook begonnen. Omdat het een Alfa Romeo is, rotten deze al voortijdig weg. Volgens Alfisti is dit geen bekend probleem, volgens de onderdelenleverancier wel: nieuwe dorpels zijn bijna niet meer te krijgen. Nu is het nog in een vroeg stadium en kan het volgend jaar ook gelast worden, maar voor een auto uit 2006 is het eigenlijk onverkoopbaar.
Ondanks dat de uiterst vriendelijke werkplaatschef (je raakt toch aan elkaar gehecht) mij gematst heeft met de rekening, bestond het alsnog uit 4 cijfers. In principe geen enkel probleem. Ik wist dat er onderhoud aan de auto nodig was en houd hier ook rekening mee, maar dat het elke keer raak is, is gewoon frustrerend. Volkomen mijn eigen schuld, overigens. Gewoon rekening betalen en weer door.
Dweilen met de kraan open
Het dweilen met de kraan open gaat nog eventjes door. Omdat het een Alfa Romeo 159 is, hoor ik WEER een draagarm piepen. Ditmaal linksachter. Nog een dingetje is de schade aan de deur. Nu zat er al een schadeplek, maar dankzij een mooie betonnen bloembak is de deur en wielkast beschadigd. Het uitwijken voor een vrachtwagen ging op zich uitstekend, maar de bloembak was nét niet in het zicht. Het is een bijzonder lelijke plek. Dit kan overigens gewoon gebeuren.
Het hoort erbij, als je 50.000 km per jaar met een auto rijdt, kun je dit soort dingen verwachten. Daarbij moet de auto 100% zijn, niet 80%. Nu is het wel het geval dat je met pappen en nat houden alsnog heel ver kunt komen. Als je piepjes, kraakjes en rammeltjes niet erg vindt. Wel kan ik zeggen dat een restauratieproject met een auto waarmee je veel rijdt, niet te doen is. Maar ja, dat konden we je van te voren ook verklappen.
Rijden
Kortom, er is weer voldoende te doen aan de auto. Is het dan allemaal kommer en kwel? Welnee. Rijden doet de 159 nog als de beste. De wegligging is echt uitstekend. Weinig auto’s geven zo veel vertrouwen in snel genomen snelweg bochten. Misschien wel belangrijker, het is nu ook echt leuk om erin te rijden. Ook is de motor nog prima. De gietijzeren achtklepper loopt als een zonnetje. Het is altijd starten en lopen. Bijzonder snel is de auto niet, maar in Nederland is het voldoende om door te kunnen rijden. Dat koppel onderin (360 Nm) van de 1.9 JTD is erg prettig. In principe valt het huwelijk met de 159 nog steeds niet tegen.
Het is misschien wel de fijnst rijdende grote voorwielaandrijver die ik ken. Alleen de kosten om het rijdend te houden grenzen aan het hondsdolle. We gaan binnenkort verder over de kosten van de 30-TG-VN, maar het onderhoud van de 159 is prijziger dan de Porsche Cayenne S van mijn ouwe heer die nota bene bij een Porsche Centrum in onderhoud is. Maar ja, dat had ik eigenlijk kunnen zien aankomen door een sloopauto te kopen en er dagelijks mee te gaan rijden.
Naast de huidige auto’s in de Autoblog Garage kun je ook onze belevenissen lezen met auto’s die al weer uit de Garage zijn verdwenen, zoals de Alfa Romeo Giulia duurtest. We hadden in 2019 ook voor drie maanden een BMW-Motorrad F850GS. Zo was er ook de BMW M135i van Wouter. Wouter mocht in de winter van 2019/2020 drie maanden lang genieten van een DS7 Crossback duurtest. In 2018 hadden we de beschikking over een Peugeot 308 GTI duurtest. Maar de eerste Porsche in de Autoblog Garage, dat was de Porsche 911 Carrera S 992 Autoblog Academy. Met pijn in ons hard namen we ook na drie maanden weer afscheid van de Renault Megane RS Trophy duurtest.
tazmania zegt
Ik lees toch wel een teleurstelling door de regels heen. Over de moeite die het kost om het rijdend te houden en de kosten. Liever had je een degelijke oude Italiaan gehad met 1x een fikse investering, maar dat lijkt helaas niet zo te zijn.
artje zegt
Vreselijk jammer van de velgen, ziet er gelijk cheap uit. En dat terwijl AR origineel zulke mooie velgen in het gamma heeft.
willeme zegt
@artje: De originele velgen van Alfa Romeo zijn loodzwaar en waren derhalve geen optie.
specialveloce zegt
@willeme: ze zijn inderdaad zwaar maar ja waar vergelijk je het mee. Van de week had ik een porge gts targa velg in mijn handen 12j 20″ weegt de helf van mij 19″ Ti velg. Die Porsche velg zal wel van magnesium zijn.
willeme zegt
@specialveloce: met andere Alfa velgen. Team Dynamics velgen zijn over het algemeen wat lichter dan standaard ‘lichtmetalen’ velgen. Bij de 159 boek je dus veel winst, want de standaard velgen zijn zwaar, ook in zijn klasse. En imitatie had ik geen zin in. Postfacelift wielen zijn wel een stukje lichter, maar is niet ‘period correct’. Vandaar deze wielen.
breakingpoint zegt
Kop op Willem, weinig auto’s die niets kosten in hun levensloop. Nog even en je bent erdoor. Gewoon een slechte timing. Veel mensen claimen dat ze er geen sleutel op gezet hebben, maar rijden er gewoon niet lang genoeg mee.
maferick74 zegt
@breakingpoint: toyota yaris1.8ts, kost niks
Olleh zegt
@maferick74: maar dan heb je ook niks… Tenzij je 85 bent
olivier420 zegt
Ik weet ook niet zo goed wat ik van de velgen vind, het design is an sich mooi maar toch schuurt er iets ..
@willeme mbt dr verlichting, heb je al eens LED met halogeen aansluiting geprobeerd? Even zoeken naar de juiste en testen hoe het eruit ziet. Max 6000k is aan te raden, anders ziet het er Johnnie uit.
Ik heb tijdelijk een astra K gehad en die had ook echt beroerde halogeen verlichting, LED scheelde een hele hoop en zag er absoluut niet fout uit (was een belangrijke voor ondergetekende).
Robert zegt
@olivier420: ik begrijp de goede intenties v.w.b. je advies voor LED conversie lampen, maar… Doe. Het. Niet. Je constatering dat het werkt op een Astra is meer een toevalstreffer dan bewezen wetenschap. En dan nog iets: élke tegenligger en voorganger zal je haten vanwege de verblinding die de conversie oplevert voor het overige wegverkeer.
specialveloce zegt
@rrrobert: Led’s werken standaard goed voor reflector lampen. Maar halogeen reflectoren zijn er inderdaad niet voor geschikt. Projectoren zijn niet altijd optimaal voor LED. En er zijn maar enkele LED lampen die goed werken en genoeg licht geven voor een projector. En soms kan de projector door de tijd wat dof zijn geworden
Robert zegt
@specialveloce: LED werkt zelden goed. Zelfs als de reflector goed is en de lens niet dof, is vaak het lichtbeeld verstoord en de reikwijdte beperkt. Op het YouTube kanaal van die Autodoktoren is er een keer een aflevering aan besteed: https://youtu.be/8KldDbzMUE0
Sowieso een erg leerzaam kanaal om zowel oude als moderne autotechniek te leren doorgronden.
specialveloce zegt
@rrrobert: die gasten hebben een leuk kanaal en die doen dat inderdaad goed uit de doeken. Zelf heb ik hier een BI-led projector voor gemaakt en hier betekend dat 1 ‘goede’ led volstaat omdat die in het brandpunt staat. Kijk maar https://www.clubalfaromeo.nl/forum/show-your-ride/alfa-159-tbi-rosso-competizione/75/
specialveloce zegt
@rrrobert: hier staan de plaatjes het moest toen nog wat hoger worden afgesteld. Reikweidte is als van de nieuwe auto’s
ericd zegt
Het is eigenlijk schande dat Alfa Romeo zo weinig aan roestpreventie deed… misschien nog steeds doet. Terwijl de twinspark motoren (mits goed onderhouden) eindeloos mee kunnen gaan. De 156 zie je al weinig, maar de 159 gaat dezelfde richting op. Gevoeligheid van het onderstel ligt natuurlijk aan de combinatie van het regelmatig moeten nemen van speed bumps en laag-profiel banden en dus grote diameter wielen. 15″ is het beste voor de 156, 16″ (bij niet kunnen toepassen van 15″) het beste voor de 159. De Alfa’s hebben de verende/dempende werking van de bandwang nodig.
nietcreatief zegt
@ericd bij de 159 moet dat toch een heel ander verhaal zijn dan bij de 156. De poging tot roestpreventie was bij de 156 op zich goed maar die is aan zijn eigen succes ten onder gegaan. Tussen het zuur en het vertinnerbad moet ie wel ff helemaal drogen anders hecht de tin niet.. en omdat de vraag gigantisch was is die auto tussen het staken door veel te snel gebouwd.
De 159 was helemaal zon succes niet dus die kon rustig genoeg geproduceerd worden zou je zeggen.
willeme zegt
16” past er niet meer op, helaas. Ook met 16” vreet ‘ie draagarmen, trouwens. Dus ik weet niet zeler of die theorie klopt.
pa045 zegt
Een auto van 14 jaar en plus 3 ton ervaring gebruiken om er 50000 per jaar bij te zetten kost geld. Zeker als je 100% wenst en geen genoegen neemt met 80%.
Dan kan je een Alfa rijden, een Audi of een BMW. Geld gaat het kosten.
En het vergelijk met de Porsche: die rijdt vast nog geen 10% van de kilometers die deze Alfa in een jaar tijd heeft gemaakt.
willeme zegt
@pa045: die Porsche doet 75k per jaar ;-)
pa045 zegt
@willeme: respect!
SpiderIV zegt
Rijdt die oude heer ook 50.000km per jaar?
Nb onderhoudskosten moet je natuurlijk icm de afschrijvingskosten nemen. En dat totaal afzetten tegen je km’ers.
willeme zegt
@spiderIV: 75.000 km per jaar ;-)
piedlourd zegt
Hm. Ik dacht dat al dat geknutsel gesponsord was. Gelukkig heb ik zelf een probleemloze (to do: nieuwe matten).
Ik zet even mijn snelheid&wegligging pet (ben geen petroleumhoofd) af en mijn economenhoedje op:
NEEE stop ermee. Stop het bloeden. Besteed dat geld dan aan een Giulia.
Hoeveel kost dit geintje al? Twintig k?
singer zegt
Ik vind de velgen er smakelijk onderstaan, ziet er niet johhny uit.
Bij Alfa’s op leeftijd is het maar de vraag of je meer geluk had gehad als je een paar k meer had uitgegeven bij aanschaf. Ook daar had je dezelfde kosten kunnen hebben. Dan scheelt het maar dat hij in aanschaf zo goedkoop was! Alsnog zuur van de hoge onderhoudskosten, maar het zorgt reeds wel voor leuke artikelen
autodidact zegt
Het klinkt alsof je bijna op het punt gekomen bent dat je de handdoek in de ring wil werpen, maar geen afscheid kunt nemen juist omdat er nu zoveel tijd, geld en liefde in gestoken is. Lastig!!!
oo0ch zegt
Weer een geweldig verhaal. Tijdens het lezen denk ik steeds: doe het niet, doe het niet – koop nooit een Alfa. En bij het zien van de Fotos wil ik er toch een :-)
gandini zegt
@oo0ch: Gewoon doen, ik ben er ook al 3x ingetrapt en ik kan het niet uitleggen, maar het heeft iets. Een maand terug heb ik ook weer een zwarte 147 facelift gekocht voor 800 euro. En direct ging het weer fout: TI-wielen eronder, een nieuwe koplamp want de één was wat doffer dan de ander, toch voor de zekerheid een nieuwe riem erop… Je blijft er op een of andere manier geld in stoppen… Maar als je er dan weer een stukje in rijdt, dan ben je al die investeringen gelijk weer vergeten. Grappig hoe dat gaat.
crashingduke zegt
Het gaat niet om het geld. Het gaat om de grijn op je gezicht, als je in de auto zit.
crashingduke zegt
@crashingduke: … grijns …..
alfafever zegt
Beetje flauw, een sloopauto kopen en bij alle problemen die je krijgt zeggen “omdat het een Alfa is”. Nee, als je een sloopauto koopt, dan weet je dat hij al jaren geen deugdelijk onderhoud meer heeft gehad.
Ik rijdt zelf ook een 8 klepper 1.9 JTD, uit 2006. Was ex-lease en ik heb er de eerste jaren best kosten aan gehad. Maar het is maar hoe je ermee omgaat. Bijna drie jaar geleden heb ik de koppeling moeten laten vervangen (voor het eerst, bij 275.000 km). Nu 75.000 km verder en sindsdien één dure reparatie gehad en dat was de distributie. Eigenlijk dus gewoon regulier onderhoud. Rij ik dan nooit snel? Topsnelheid, nee, gewoon de plaatselijk limiet. Maar accelereren en bochtenwerk, oh yeah! Je koopt zo’n heerlijk rij-ijzer niet voor niets natuurlijk.
Over die draagarmen: ik heb ze zo’n 10.000 km na aanschaf (bij 4,5 jaar oud, 125.000 km) laten vervangen. Een ondanks dat mensen bij de club beweerden dat dat “elke 20.000 km wel weer terug kwam”, was dat tegelijk de laatste keer! Geen centje pijn meer gehad daarna. En hier is m’n tip: rustig aan over die verkeersdrempels. Dat is alles.
karaya zegt
Ik had het geld voor die velgen gebruikt om de carrosserie op te knappen.
Je gaat toch niet nieuwe velgen/Brembo’s monteren als de auto zelf er voor de honden niet uitziet? Al kan ik daar de humor ook wel weer van inzien.
Dat je tegen kosten aanloopt is gezien de kilometerstand, staat en leeftijd niet zo vreemd. Ik heb een 159 uit 2007 met 230.000km maar die zag er bij aankoop (200.000km) uit als of hij net uit de showroom kwam. Behalve een bakreparatie (Getrag, Duits dus) en een nokkenassensor(zal ongetwijfeld van premium merk Bosch zijn) nog niets aan gehad.
willeme zegt
@karaya: Het idee was om te kijken wat je kan doen met de lelijkste en goedkoopste 159 van Nederland. Een auto moet in eerste instantie goed rijden. Exterieur maakt mij minder uit. Ben zelf niet zo’n poetser. Zolang ‘ie technisch maar goed in elkaar steekt. Dus bij alle onderdelen die vervangen moeten worden, kies ik voor upgrades. Zoals je zelf al stelt: Alfa heeft niet de meest gelukkige partners gekozen qua onderdelen ;-)
pjotr zegt
Ach, ik heb net 1500 euro afgetikt (en nog geeneens bij de dealer) voor de apk van mijn 17 jaar oude BMW en ik weet dat er nog meer aan zit te komen. Op een gegeven moment ben je met auto’s van de leeftijd aan de beurt, en daarna nog een keer, en daarna nog een keer, en…
jajeroenja zegt
Velgen zien er netjes uit. Schade is erg jammer, maar kan meteen het kleurverschil tussen voor en achterportier opgelost worden ;)
Heeft je hond nu werkelijkwaar een staartje?
baserati zegt
Jammer dat er wat zaken tegenzitten.
Ik rijd met die van mij , 159 sw Ti 2.4 qtronic , moeiteloos en zorgeloos de kilometer erbij. Wel netjes al het onderhoud laten uitvoeren maar vooralsnog is ook deze weer een genot om te rijden en vind het oprecht nog een prachtige wagen die mooi oud wordt.
camber24 zegt
Respect voor je doorzettingsvermogen
hbk62 zegt
Heb een GTI mk1 vanaf de grond heropgebouwd. Het is maar goed dat ik van tevoren niet wist wat het me zou gaan kosten. Want dan had het karretje allang op de sloop verder staan wegroesten. Gelukkig maken de positieve reacties van liefhebbers nu veel goed ?
mout zegt
Ik rijd al mijn hele autoleven auto’s van zulke leeftijd. Meestal Zuid-Europees. Ik zie het zo: de een betaalt afschrijving, de ander onderhoud. Zelf probeer ik ‘upgrades’ te vermijden: laat uit dit verslag radio, velgen, winterbanden en remmen weg, en het spaarvarken heeft al een stuk minder te klagen.
Merk ook op dat veel irritatie bij de upgrades zit: knopjes stuur, trekkende remmen, niet passende winterwielen.
Upgrade die ik wel aanraad: xenon of led in halgeenfitting. Ik heb van beide exemplaren met prima apk-bestendig lichtbeeld en normale kleur gevonden. Voor onder €150
piedlourd zegt
Waar?
willeme zegt
@mout: Klopt. De upgrades kosten geld. Meer dan de helft van de upgrades waren wel omdat het echt niet meer kon. De voorremmen waren helemaal op en moesten al vervangen worden. De dempers waren gaar. En als je dan toch nieuwe onderdelen gaat monteren, waarom geen betere? Winterwielen passen prima. Remmen zijn intussen gefixt (komt bij het volgende verslag). Alleen die knopjes op het stuur even na laten kijken. Het prutsen met zo’n auto is natuurlijk ook de helft van de lol ;-)
rw1994 zegt
@willeme: Er moet blijkbaar nog een interface tussen radio en stuurwiel.
willeme zegt
@rw1994: ja, bij de Sony is er een wel een stekkertje voor en er zit een stekkertje aan het stuurwiel. Moet nog even een frutseltje tussen. Het kan wel gewoon werken, begreep ik van het sony instructieboekje dat hilarisch wegleest :-D
kennone zegt
Ik zat serieus een jonge 1.7TBI te overwegen maar denk dat ik deze toch maar laat staan als ik dit zo lees.
willeme zegt
@kennone: Jonge TBI is altijd facelift. Die zijn een stuk beter. Als je er eentje hebt die goed onderhouden is en niet al te veel heeft gelopen, kun je er een prima auto aan hebben.
techniekmeneer zegt
Ik weet niet of ik er respect voor moet hebben, of medelijden…
barchettadriver zegt
Je begint nu op het punt te komen waar je per reparatie moet overwegen of het nog de moeite waard is. Je had voor meer er ook een kunnen kopen zonder deze uitgaven, maar dat weet je ook niet zeker.
Qua motor is die 8V 1.9 het meest betrouwbare blok wat je je kunt wensen. Mijn Stilo had hetzelfde blok, en in 300.000 kilometer was het louter iedere 30K olie/filter en een keer tussendoor een setje gloeibougies gehad. Motorisch probleemloos, en da’s heel wat waard. Met 290K erop weggegaan omdat er teveel onkosten ineens aankwamen.
Haal op de sloop een ander deurtje in kleur. Laat die wielkastrand uitdeuken en spuiten want dat is ie zonder meer nog waard. Rij je ook niet meer voor schut. Is een schade van 500€ zonder bon.
Of haal gewoon een andere uit Duitsland, gebruik die die je nu hebt als onderdelendonor, en je rijdt weer probleemloos een paar ton erbij. Voor 1600€ heb je er een met motorschade, zet je t blok over en je bent weer klaar.
Overigens, ik kan je ook zeer de opvolger van onze Stilo aanraden; Mondeo BA7 (Mk4). Tot nog toe ook nagenoeg probleemloos (heb pas als eerste reparatie het pompje van de ruitensproeier moeten vervangen, 10€ ) en rijdt ook nog extreem goed. Bij ons was de 159 ook een optie, maar vond m wat te krap. Hobby is skiën, en met alle materialen zelf in bezit sleep je nogal wat mee en is een grote bak geen luxe.
marcellos zegt
Ik ben benieuwd wat de onderhoudskosten werkelijk waren? Als dat 5k was is dat 10ct per kilometer. Niet iets om wakker van te liggen lijkt me. Uiteraard veel geld maar vergelijk dat eens met de afschrijving plus onderhoud op een jonge BMW 320D om maar iets te noemen.
Ik rij zelf al 20 jaar in een Alfa 164 TS, bijna 600k op de teller. Onderhoud 12ct per km dus bij 25dkm per jaar 3k aan garagerekeningen. Elke keer dat ik instap in die auto ben ik blij!
willeme zegt
@marcellos: heel erg veel meer dan 5.000 euro, helaas. Aan de andere kant interesseert dat mij niet zo heel erg veel: de 159 rijdt nog altijd heel erg fijn en ergens raak ik aan dat gekke ding gehecht ;-)
marcellos zegt
@willeme: Oef, heel erg veel meer dan 5k is wel wat pijnlijk. Gehecht raken aan je Alfa kan ik over meepraten :)
morr0 zegt
Aah wat een lieve cocker :D
Mijn cocker is ook Alfa liefhebber :)