Uiteraard beginnen we met een goed setje velgen voor de BMW 325.
De BMW 3 Serie Touring is nu alweer een paar weken onderdeel van het gezin, naast mijn vriendin en de paar maanden oude Cocker Spaniel. De komst van die laatste was wel een leuke. Mijn vriendin wilde graag een hond. Ik hoefde niet zo nodig een hand. We hebben toen een compromis gesloten en nu hebben we een hond.
Gelukkig hoop ik zo ’the edge’ te hebben als het gaat om de auto. De auto gaan we uitgebreid behandelen. Hoe deze bevalt, wat de technische staat is en wat de verrassingen zijn. En toch eerst de velgen. Dat komt omdat het grote onderhoud al heeft plaats gevonden, maar nog niet ‘af’ was op het moment van schrijven. Bepaalde dingen waren dermate lastig, dat een specialist er even naar moet kijken. Houd deze pagina’s dus in de gaten!
Velgen
Uiteraard beginnen we meteen met een setje velgen. Dat moet. De reden is simpel, daarmee maak je de auto meteen ‘van jou’. Ik snap dat je een BMW standaard moet houden, maar dat gaat met deze niet gebeuren. Dat wil niet zeggen dat we de E91 zonder zorg gaan upgraden. We gaan heel erg secuur te werk met het kiezen van de aanpassingen. Het is waarschijnlijk onmogelijk, maar mijn doel is om alle upgrades OEM of OEM-plus te maken.
Geen M
Dat betekent fabriekskwaliteit en als er een upgrade is, moet deze aantoonbaar beter zijn dan de fabriekskwaliteit. Mijn tweede uitdaging is om zoveel mogelijk de grote ‘M’ te omzeilen. Nee, niet de M van McDonald’s, maar van ///M. Op dit moment is M een ware religie en zie je de meest rare creaties voorbijkomen met de driekleur. Dat wil ik niet. Of je moet een echte M hebben, of je doet het niet. Althans, dat is mijn overtuiging. Daarom was mijn eerste ‘upgrade’ ook de M-badge eraf halen. Dat is heel erg eenvoudig: een beetje stickerverwijderaar in laten trekken en dan met flosdraad verwijderen. Vervolgens de lijmresten weghalen met wederom stickerverwijderaar en daarna wassen en oppoetsen. Klaar!
Velgen voor de BMW 325
We beginnen dus met de wielen. Dat was nog een enorm lastige keuze. Er is namelijk zoveel mogelijk voor de BMW E91. Er waren een paar dingen die ik wilde vermijden. Ten eerste imitatie. Dat vind ik enorm knaak. Jaap ook. Op internet stikt het van de M8 Competition wielen voor 599 euro of 899 euro met verse set Hi Fly banden. Dat is serieus geld voor ontiegelijke troep. Dan heb je velgen van onduidelijke kwaliteit (schaal het niet te hoog in) en banden die nét legaal zijn. Dat het überhaupt verkocht mag worden.
19″ velgen voor de 325
Aangezien ik de E91 veel te comfortabel vind, durfde ik de stap naar 19 inch te maken, alhoewel 18″ waarschijnlijk de meest ideale maat is voor deze auto. Er zijn diverse soorten velgen: gegoten (goedkoop), iets beter gegoten (duurder), flowformed, gesmeed en multi-piece. Die laatste twee opties zijn erg gaaf, maar ook zeer prijzig. Dan zit je snel aan 1.000 euro, per velg. Alles eronder is dan waarschijnlijk van niet al te beste kwaliteit. Gegoten wielen zijn vaak erg zwaar en de kwaliteit is niet altijd denderend. Flowformed wielen zijn dus de beste optie, althans in mijn geval.
OEM of OEM Plus
Maar dan het merk wiel. Het zou gaan om OEM of beter. Dus de originele BMW velgen zijn dan prima, of iets wat daarboven zit. BMW heeft al jarenlang een innige samenwerking met BBS en daarbij heeft ondergetekende een BBS-fetish. Het zijn één van de weinige velgen die ik als daadwerkelijke upgrade zie, naast merken als RS Watanabe, OZ, ATS, Rays, Speedline of Enkei. Maar toch had BBS mijn voorkeur.
BBS
Nu gaan BBS en BMW heel erg goed samen. Enorm veel velgen van BMW, worden niet door BMW zelf gemaakt, maar door BBS.
We gaan binnenkort veel dieper in op het merk BBS en waarom het zulke gave wielen zijn, maar voor mij ging het om een paar dingen: ze moesten eronder passen, de kwaliteit staat op een zeer hoog niveau en ze kunnen tegen een stootje. Met name dat laatste wordt veel te vaak vergeten. Velgen krijgen geregeld een opdonder op de openbare weg. Kortom, BBS-wielen zoeken maar!
Bonenteller
Maar dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan. BBS is vaker failliet dan dat ze met een nieuw model komen, zo lijkt het. Het is al jaren hetzelfde liedje, ze investeren enorm veel in R&D en kwaliteitsbewaking, maar doen niet zoveel aan de afdeling ‘bonenteller’. De legende wil dat de accountants bij BBS alleen Papiamento en Mandarijn spreken. Ergo, om de paar jaar gingen ze failliet. De laatste tijd gaat het best lekker. Ze zijn voornamelijk in de autosport en vooral de OEM-markt bezig. Aftermarket producten verkopen ze wel, maar vrij beperkt.
Nieuwe hippe merken
Daarmee is BBS compleet anders dan veel aftermarket aanbieders. De laatste 20 jaar zijn er enorm veel hippe wielenfabrikanten bij gekomen. Dat is niet altijd een zegen. Met name bij de gegoten velgen moet je goed opletten. Vaak zijn het namelijk marketingbureau’s met een enorme online présence en events, maar met een fabriek ergens in China die de velgen in elkaar flanst. Daar zitten soms ook goede wielen tussen, maar vaak staat het niet in verhouding tot de verkoopprijs. Naast het feit dat ik niet hip ben, heb ik ook niets met de hippe trends. Dus geen ‘deep conave’ velgen van nieuwe spelers op de markt voor mij.
BMW en BBS
Wat velgen betreft mag het van mij lekker traditioneel. Persoonlijk ben ik altijd een fan geweest van de honingraat velgen. Ja, ik weet het: velen vinden ze fout. Maar ik kan ze enorm waarderen en op een 3 Serie is het tenminste historisch verantwoord. BBS wielen zijn stiekem best populair, alleen weten we dat niet.
Wellicht dat ze daarom zo vaak failliet gaan. Op de E30, E34, E36, E39: de honingraat velgen vond ik altijd prachtig. Ook de M3 CSL en 1M velg: BBS. De velgen onder de 911 van Wouter? BBS. Bijna alle velgen van Ferrari? BBS. Zo kunnen we echt een complete lijst maken met bijzondere auto’s met BBS wielen. Misschien moeten we dat maar eens gaan doen binnenkort.
Maar welke velgen dan doen? Die van de 1M zijn geweldig, maar passen niet helemaal lekker op de E91. Er zijn diverse fabrikanten van goede replica’s, maar ik wilde dus pertinent geen replica velgen. Je weet bijna nooit wat de kwaliteit is. Ook zijn het M-velgen en heb ik niet eens een M-pakket. Ik wilde graag iets met een honingraat, maar dat ging lastig worden. BBS maakt maar een paar modellen en slechts een gedeelte daarvan past op mijn 3 Serie.
Diverse model-lijnen
De BBS CH-R is een populair wiel en hield ik altijd in het achterhoofd: fraai design, flowformed en qua kosten nog te doen. Een BBS LM, RS-GT of Super RS is erg fraai, maar niet te betalen. Forged Line – Exclusive Series van BBS zit op zo’n 2.500 euro (per velg). De ‘Die Forged Series‘ doen nog altijd 1.300 euro (per wiel), wat je ook minimaal kwijt bent voor Multipiece Forged Line velgen, zoals de LM. 5.000 euro voor een setje velgen (zonder banden) is een beetje te gek. Daar kun je gewoon bijna 3 maanden Alfa Romeo van rijden.
Flowformed
De BBS CH-R valt onder de Performance Line en zijn zogenaamde flowformed velgen. Het is eigenlijk een combinatie tussen een gegoten voorzijde en een ‘gerold’ middenstuk. Naast de CH-R vallen ook de CI-R, CC-R (niet te verwarren met de band van John Fogerty), CH-R 2 en SV. Heel erg leuk allemaal, maar toen zag ik op de Amerikaanse BBS-site de RX-R, eindelijk een flowformed velg met honingraat! Yes! Deze wilde ik!
BBX RX-R velgen voor de 325
Er moest dus een setje BBS RX-R velgen komen. Maar dan begint het dus eigenlijk pas. Kijk, bij de Alfa Romeo was het supermakkelijk. Het Prodrive-wiel is er namelijk in één maat en die past perfect. Maar onder de BMW was er van alles mogelijk: 17” tot 20”. Dan zijn er nog verschillende breedtes, ET-waardes en al dan niet een breedset. Ook hier gaan we binnenkort (veel) verder in op de materie. Voor mij zelf wilde ik graag 18 of 19 inch.
Breedset
Over het algemeen rijden we vooral heel erg veel snelweg kilometers. In Nederland zijn de wegen van goede kwaliteit, dus hier kun je tenminste lekker genieten van 19-duims wielen. Dan de breedte. Op de BMW is een breedste mogelijk. Dat wil zeggen dat de achterwielen breder zijn dan de voorwielen. Je ziet het weleens op een voorwielaandrijver, maar dat is gewoon stom. Op een BMW hoort het ook een beetje. Alle krachtige M modellen hebben ook een breedset. Ik heb hier niet voor gekozen vanwege een paar redenen.
Een breedset is niet zo praktisch: zeker niet als blijkt dat de banden voor-achter niet gelijk slijten, iets dat goed mogelijk is met 430 Nm op de achterwielen. Je kan ze dus niet van voor naar achteren omwisselen. Nu valt het volgende waarschijnlijk heel erg mee, maar een breedset zorgt voor meer onderstuur dan vier gelijke banden. Dus heb ik eigenlijk gedaan wat Martijn ook gedaan heeft: gewoon vier achterwielen gekozen. Dat betekent dat de velgen 19” in diameter zijn en 9” breed.
Standaard had ik 17” in diameter en qua breedte 8”. Dus het klinkt aparter dan dat het is. Betreffende de naafkapjes: die zijn een beetje ‘hate it or love it’. Ik vind ze wel geinig. De RX-R velg komt uit Duitsland, maar de rode naafkapjes komen uit Japan. Het zijn dezelfde kapjes die gebruikt worden op speciale edities van de LM. De kapjes worden daadwerkelijk in Japan gebouwd. Het is een soort hoedtik voor de nerds.
Naast het feit dat de standaardvelgen veel te klein waren, zat mij nog iets dwars. Iets waarvan elke E90-derivaat last van lijkt te hebben: de wielen staan véél te ver naar binnen. Op zich is dat niet erg, maar het staat niet zo fraai. Omdat ik geen zin had om met (dikke) spacers in de weer te gaan, heb ik gekozen voor een ET-waarde van 32, in plaats van 42 (dan staat ‘ie tien millimeter verder naar binnen). De oplettende lezer zal dan concluderen dat ik BBS RX303 velgen voor de 325 heb gezocht. En dankzij het internet: ook gevonden! Het resultaat is precies wat ik wilde, niet te groot, OEM-plus, geen concave en de wielen staan precies goed. Het design vind ik zelf bijzonder fraai, maar is uiteraard erg smaak afhankelijk. Wel valt op dat de auto aan de voorzijde te hoog staat.
Banden
Dan de banden. Ook daarvoor moest ik even op onderzoek uit. Zo maar een 19” band monteren wil niet automatisch werken. Ik heb gekozen voor 245/35 ZR19 rondom. Op een 9J velg zorgt dat voor een klein beetje stretch, zij het minimaal. Als je echt voor de look wil gaan, zijn 235 banden of smaller aan te raden. Maar het moet vooral goed rijden. 255 is net even te breed voor de voorzijde, zonder dat de voorband de wielkast raakt.
Dan het merk en het type band. Dat was ook nog even een zoektochtje. De nummer 1 band op dit moment is de Michelin Pilot Sport 4S. Volgens journalisten, ervaringsdeskundigen, internethelden, bandentests en alle geleedpotigen is dat dé band die je moet hebben. Dat was ook te zien aan de prijs, overigens. Nu zal de PS4S zeker zijn geld waard zijn, maar kom op: ik heb een 3 Serie met 200 pk, het is geen M4 Competition ofzo.
Dunlop Sportmaxx
Dus ben ik het internet wezen afstruinen naar banden. Ik heb met de Alfa 159 geleerd dat je onderdelen moet zoeken als je ze nog NIET nodig hebt. Aangezien de Continentals nog prima waren, ben ik in de tussentijd gaan zoeken. Mijn keuze was gevallen op de Dunlop SportMaxx RT. Niet vanwege de hoge scores in de bandentests, want dat was niet het geval. Sterker nog, het is interessant hoe ver scores van een band uiteen liggen. Er is echt geen peil op te trekken.
Wat je wel altijd ziet: A-merk banden scoren bijna altijd (zeer) goed. B-merk banden doen het vaak iets minder, maar tegen een lagere prijs. C-merk banden zijn nog goedkoper, maar dat merk je aan alles. De reden voor de Dunlops kwam voornamelijk door wat Britse bandentests. De Dunlop scoorde tussen de andere A-merken behoorlijk gemiddeld, maar werd wel geroemd om het progressieve karakter. Om naar de grens toe te rijden was een prettige bezigheid en er zat wat ‘gevoel’ in. Sommige banden zijn heel capabel qua metingen (en scoren dus goed), maar vertrouwen (of lol) geven ze niet altijd.
Geen runflats
Ik had ervaring met Dunlop banden op de Alfa Romeo, want de winterbanden waren heuse Dunlops. Dunlop maakt(e) ook die gave boogreclames op Le Mans, Tsukuba en Mount Panorama. Dus heel erg cool en historisch verantwoord. En hoe rijdt het? De combinatie zit er nog net om, dus de verwachtingen zijn hooggespannen. Van 17 naar 19 moet wel enorm inleveren zijn op comfort, nietwaar? Eh, nee. Eigenlijk niet. Het comfort is eigenlijk gelijk gebleven. De reden is simpel: de 17” banden waren runflats, deze 19” velgen zijn dat niet.
Wel is de auto ‘hongeriger’ voor bochten. Aanvankelijk lijken de voorwielen iets koersvaster te zijn, maar als je instuurt, volgt de auto veel enthousiaster de gekozen lijn dan voorheen. Omdat de E91 gezegend is met een communicatieve besturing, voel je nog meer doorkomen. Wat dat betreft sterkte dit mijn keuze om een hele late E91 te verkiezen boven een iets nieuwere F21. Die is duidelijk afstandelijker en (veel) meer op comfort afgestemd. Over comfort gesproken, er is een enorm verschil in geluidsproductie tussen de Continentals en de Dunlops. De Dunlops zijn echt een stuk stiller.
Kortom, de velgen-banden combo heeft tot nu toe goed uitgepakt. Het enige wat nu wel minder is, is dat het duidelijk is dat de BMW nogal op zijn kont hangt. Zeker als er een hoop bagage in zit. Op de meeste foto’s is de auto namelijk helemaal tot de nok toe volgepakt bagage. Er wordt namelijk dag en nacht met de auto door Nederland gecrosst met volle bepakking. Maar even kijken of we iets aan de ongelijke hoogte kunnen doen…
baserace zegt
Willem; je blijft me verbazen… zeer vermakelijk leesvoer maar mooi? Beauty is in the eye of the beholder zullen we maar zeggen…
willeme zegt
@baserace: dat is het leuke met velgen. Je kan er van maken wat je wil. Ik hou de originele velgen gewoon achter de hand voor als de volgende eigenaar het niets vind ;)
rikus zegt
@willeme: Heerlijk stuk. Heel herkenbaar hoe je op kunt gaan in de zoektocht naar velgen. Zelf al meerdere malen gedaan en zo’n “proces” kun je met weinig mensen delen. Mijn vrouw interesseert het niet, m’n 11 jarige zoon vind alles lelijk wat niet Audi RS6 is, werkelijk iedereen om mij heen wie ik alle details van zo’n zoektocht zou vertellen heeft na 30 seconden luisteren ineens “pieperdienst”. Erg leuk om dit te lezen. Mooie velgkeus ook trouwens, met de centercaps als leuk detail. Dat BBS zo vaak failliet is gegaan wist ik niet, en ik kijk enorm uit naar dat artikel. Bedankt voor dit artikel!
mcshine zegt
Geen breedset is gewoon jammer. En Dunlop is geen A-merk.
baserace zegt
@mcshine: Op zich heb je gelijk (onderdeel van Goodyear volgens mij) maar maken echt wel goed rubber
Groninger zegt
@mcshine: Dunlop is weldegelijk A merk. Als je er geen verstand van hebt zeg het dan ook niet.
willeme zegt
@mcshine: Officieel geld/gold Dunlop als A-merk. Mijn vorige winterbanden hadden zelfs een Porsche N01 codering en op sommige markten wordt Dunlop standaard gebruikt op Porsches.
Kleber, Kumho, Hankook, Falken, Toyo, Vredestein zijn imho (vaak uitstekende) B-merk banden.
Overigens is het type vaak belangrijker dan het merk. Een Phaeton is een VW en een A1 is een Audi, maar doe mij die VW dan maar ;-).
roland78 zegt
Mand.
reactief zegt
Ja, ga jij maar terug in je mand, want dit is gewoon leuk om te lezen!
chills zegt
Nieuwe velgen voor de witte BMW van willeme.
Dat moet korter!
Nieuwe velgen voor de BMW.
Nog korter!
Nieuwe velgen.
Nee nog korter!
Velg!
MaartenD zegt
Ik heb net een behoorlijk lang artikel gelezen over velgen en het was nog interessant ook Chapeau Willeme! Je weet zelfs van een drol een gebakje te maken! :)
willeme zegt
@maarten020: thanks! Het moet natuurlijk wel leuke content opleveren, deze hobby ;-)
rickvanbuuren zegt
Tof hoor! En wat een prachtverhaal heb je er weer van gemaakt ????
willeme zegt
@rickvanbuuren: thanks!
reactief zegt
Mooie velg gekozen. Persoonlijk had de velg toch 18 inch mogen zijn en hadden de banden er iets breder op mogen liggen. Maar de ET is goed gekozen.
Voorzijde mag inderdaad wel een stukje omlaag. Ben benieuwd naar het vervolg!
grasvreter zegt
Nette velgen, en heel goed dat je die M badge weg hebt gehaald. Zou ook het 1e zijn wat ik zou doen. Ik vind M en AMG echt enkel voorbehouden aan de echte M en AMG wagens.
Oh en succes met je hond man. Lijkt mij echt verschrikkelijk. Constant rekening moeten houden met het feit dat je het diertje nog moet uitlaten, het geblaf, niet zomaar even een weekendje/lange dag weg kunnen zonder opvang te regelen. Huizen van mensen met honder ruiken vaak ook naar hond, ook zo heerlijk.
Maar goed ieder zijn ding natuurlijk, het is zoals je leest absoluut niet mijn ding.
SvenskaAeroplanAB zegt
Mooi Willeme! Ik zou nog wel even BMW naafdopjes bestellen…
willeme zegt
@svenskaaeroplanab: die heb ik liggen, maar de BMW naafdopjes passen er niet op ;)
Ot92 zegt
@willeme Ach… zo heeft elke nadeel zijn voordeel. Nu ben je sneller/makkelijker te spotten.
damrakker zegt
@svenskaaeroplanab: exact mijn mening. Prachtige set maar dat rood in de naaf breekt het af.
Wit met rood, doet me altijd denken aan jaren 70 porno(goor)
Zwarte bbs naaf kapjes of een plak bmw badge erop en hij is af!
volvo480gtt zegt
Mooie wielen Willem. Staan erg goed, veel beter dan een set M-wielen.
Je schrijft dat hij wat op z’n kont hangt wanneer hij (vol)beladen is maar zo zou ik ‘m willen hebben wanneer hij onbeladen is, wel ook aan de voorkant dan.
willeme zegt
@volvo480gtt: dat heb je goed omschreven ;). Als ‘ie verlaagd wordt moet het wel ‘decent’ verlaagd zijn, een klein beetje heeft vaak enorm effect.
dondeboer zegt
Mooi passievol verhaal, leuk leesvoer. Zou zelf andere velgen hebben uitgezocht, maar dat is dus ’t mooie aan personaliseren. Beetje diversiteit in ’t straatbeeld is alleen maar mooi.
willeme zegt
@dondeboer: 90% vind het verschrikkelijk, 9% van het fraai en ik loop elke ochtend te kirren dat ik een BMW Touring met BBS kruis-spaakvelgen heb voor de deur heb staan ;-)
dondeboer zegt
@willeme: Heel herkenbaar. Velgen maken de auto, bijna alle auto’s die ik heb gehad heb ik zelf de ‘mooiste’ velgen bij gezocht. En soms was ik ook de enige die ’t mooi vond, maar dat boeide me destijds helemaal niet, mijn auto, mijn smaak. Nu helemaal in m’n nopjes met de 18″ Toora’s die sinds eind vorig jaar onder m’n Alfa GT zitten.
ukbob zegt
Kappen met posten van die prachtige E34 foto’s Willem! Jeugdsentiment, waardoor ik dit weekend weer onbedoeld internet afstruin naar zo’n mooie touring met grote pano dak en bij voorkeur net zo fout goud als op de foto’s..
leuke nieuwe velgen trouwens ;)
Kijk nu al uit naar meer updates van het witte monster!
monsieurleloure zegt
” Dat wil zeggen dat de achterwielen breder zijn dan de voorwielen. Je ziet het weleens op een voorwielaandrijver, maar dat is gewoon stom.”
Sneertje naar de Audi RS3 (-:
Lijkt wel of alle BMW’s aan de voorkant hoger staan dan de achterkant.
En met Dunlop heb ik ook goede ervaringen mee, ik had de Blue Response o.i.d. stille band met goede grip wat niet al te snel slijt. Samen met Michelin mijn voorkeur.
SpeedGeek zegt
@monsieurleloure: precies wat ik ook dacht. Mijn e30, e46 en de e87 van mijn vriendin hebben dit ook allemaal dus na mijn idee is dit typisch en bmw dingetje.
ericd zegt
Grote wielen kwestie van smaak. Maar functioneel? Nee. Afgezien van gummen op een droog circuit. Wordt het een beetje nat, moet je uitkijken voor aquaplanen. Zulke lage bandwangen, betekent dat de verloren gegane dempende werking door de ophanging moet worden opgevangen. Zulke brede wangen, en de ophanging gaat ook meer wringen. Nog afgezien van comfort en bandengeluid.
willeme zegt
@ericd: wat dat betreft is het lekker dat BMW standaard runflats monteert, dan kun je zonder comfortverlies upgraden naar een groter wiel ;-)
Groninger zegt
Oei… niet de velgen van mijn keuze. Gelukkig is smaak persoonlijk. Wel leuk verhaal weer.
dper4mance zegt
Waarschijnlijk veel geld aan wielen uitgeven en vervolgens op de banden besparen. Gooi er dan ook gewoon Michelins onder… Die PS4s zijn geniaal.
Opzich vind ik de wielen dik, alleen oogt het nog niet echt omdat de auto nog niet lekker op zijn poten staat. Achter mag er ook nog wel een spacer tussen, want voor vallen de velgen veel mooier in de kast dan achter.
willeme zegt
@dper4mance: bwoah, het zijn geen Hi-Fly, Rotalla of Wanli’s ofzo ;). Gewoon prima bandje dat ook op de A/CLA45 AMG geleverd werd. Althans, daar gaan we achterkomen! Gelukkig kun je banden altijd nog vervangen.
Spacertje weet ik niet. Volgens @jaapiyo zijn spacers enorm knaak en stiekem ben ik het wel met hem eens. Tenzij het moet (ivm ruimte voorlaging) oid uiteraard.
redbeams zegt
@willeme: Wilde net zeggen die dunlop banden zijn prima en kan gewoon mee met de grote merken.Wel doen de rode naafkapjes pijn aan de ogen.
jvthof zegt
@willeme: het zijn zeker prima banden… heb identieke onder de Kia Optima sw liggen. Qua grip en daardoor gevoel van veiligheid in snelle bochten zijn ze top… qua geluidsproductie ook. Alleen de slijtage, ze slijten harder dan gemiddeld naar mijn idee.
scalvaro zegt
Volgens mij moet je niet met @willeme uit eten gaan.
Voordat hij een keuze heeft gemaakt op de menukaart….
Maar het wordt wel een fraaie auto en een fijn stukje leesvoer bij het wakker worden, waarvoor dank.
SpiderIV zegt
@scalvaro: ? vooraf de menu kaart toesturen ??
willeme zegt
@scalvaro: mijn vriendin moest lachen toen ze jouw comment las. Ze vond het heel ‘herkenbaar’. Ik weet niet wat ze bedoelt ;-)
bbfix zegt
@willeme: hahahaha
racerx zegt
Op zichzelf vind ik het hele gave wielen, maar onder de auto ben ik er niet zo zeker van… Misschien een maatje kleiner, of toch even die BBS naafkapjes in de mancave tentoonstellen en gewoon een paar BMW exemplaren erin duwen in mijn geval; ik begin meestal autistisch te gillen als ik een BMW zie zonder BMW naafkapjes. Verder verbaast het me dat iemand zoveel woorden aan een velgen -en bandenkeuze kan spenderen zonder dat het saai wordt, lekker bezig Willem!
willeme zegt
@racerx: Dankjewel!
De BMW naafkapjes passen er niet op. Dus moet je imitatie bestellen. En dat kan mijn OCD dan weer niet hebben ;-)
mpgc zegt
@willeme: Die obsessive compulsive disorder levert dan wel weer leuke artikelen op :-)
racerx zegt
Dat ben ik met je eens ;-)
escort77 zegt
@willeme: heb je ook een andere kleur voor de velgen overwogen? Geen zwart, dat is snel sjonnie, maar iets als steelgrey of gunmetal zou waarschijnlijk ook mooi staan onder een witte auto.
willeme zegt
@escort77: de RX303 kun je in drie kleuren krijgen: grijs, goud en bicolor met zwart erbij dus.
Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van achteraf verven op velgen en brons was misschien wel mooi geweest, maar de gouden RX303’s zijn ook echt goud. Die bicolor vind ik persoonlijk niet zo heel erg mooi. Naast de velgen staan er nog een paar dingen op de planning, dus wie weet!
ouwedibbes83 zegt
@willeme: die gouden zouden onder een donkerblauwe wagen denk ik erg mooi uit de verf komen. Deze velg kan die kleur heel goed hebben! Een van de mooiste moderne BBS designs.
thomasthomas zegt
Had een setje originele BMW style 193 eronder gezet, persoonlijk veel mooier (ook in Ferric Grey erg gaaf). En zo’n 3 serie daar moet gewoon breedset, dit ziet er wat ielig uit. Dunlop banden vind ik persoonlijk wel goed al had ik paar euro meer uitgegeven voor de real deal Michelin runflat.
willeme zegt
@thomasthomas: Zoveel mensen, zoveel wensen ;-). Ik heb even zitten nadenken over een breedset. Vind het wel heel erg chill om de banden voor en achter te kunnen wisselen. Ook als ik hierna een ander setje banden erop zet (en dat kunnen Michelins zijn…)
Overigens is een breedset ieliger, want ik heb in principe vier achterwielen ipv twee achterwielen en twee smallere voorwielen.
Dutchdriftking zegt
@willeme weet je dat dit een klassieker remake is? BBS maakte deze ooit in 15 inch voor de Golf 3 VR6. Ik had graag een oem upgrade naar 16 of 17 inch gehad, helaas leverde BBS die niet. De wielen en de auto zijn geniaal. De combinatie weet ik nog niet helemaal.
willeme zegt
@dutchdriftking:
Ja, klopt! Soort hommage aan de BBS RX volgens mij. Toen ik ze voor het eerst onder een Golf VII GTI Performance zag wist ik dat ik deze per se wilde hebben. Alleen had ik toen een Alfa (waar BBS geen velgen voor levert).
Dutchdriftking zegt
@willeme: klopt. Erg jammer dat ze er niet in kleinere maten zijn. Aan de andere kant, ooit een plaatje gezien van iemand die de 15 inch had gebruikt als basis voor een drie-delige velg. Bijzonder mooi maar ook extreem prijzig.
nicolasr zegt
Mooi verhaal. Al vind ik het een beetje vloeken in de kerk hoor, een E91 optisch aanpakken. Sowieso moet een auto origineel blijven in mijn optiek.
Maar da’s het leuke van een mening, je hoeft er helemaal niks mee te doen!
Geniet lekker van die fijne auto!
donaldjgarrison zegt
Ik monteer altijd eibach pro line icm met het slecht wegdek pakket onder mijn e91’s. Slecht wegdek pakket haal je bij de dealer voor 16 euro en betreft een kunststof schijf van 6 mm welke bovenop de schroefveer aan de achterzijde komt. Zo staat je e91 recht kijkende naar bovenkant band/wielkastrand. Als je enkel de eibachs monteert zonder die dingen dan hangt hij achter nog iets. Wel zou ik ook opteren voor dikkere anti rolbars. Want er zit ook na montage van veren nog net iets te veel rol in.
Verder zweer ik bij runflats. Normale banden vind it te soepel en tevens het wegcontact is te veel weg gefilterd. Ik had trouwens altijd een breedset genomen. Zelf heb ik 8j voor en 9j achter (styling 225m). Die lopen achter ook iets meer concave dan voor. Die BBSen welke je gemonteerd heb zijn te vlak en iel naar mijn mening. Past absoluut niet bij de auto. Ook zeker icm deze velgen is een M pakket een must. Dit ziet er kaal en vreemd uit zo.
willeme zegt
@donaldjgarrison:
Bedankt voor de tips! Dat hangen aan de achterkant viel mij ook al op bij veel 3 Series. Sommigen hebben het niet, de meesten wel. Fijn om te weten dat er een eenvoudige oplossing voor is!
Qua uitvoering: het mooie is dat je met de E91 alle kanten uit kan. 225M is erg fraai, die moet idd op een M-Sport. Ik ben zelf niet zo’n fan van de M-Sport (met name die nep-diffusser), maar je bent dan wel in een keer klaar. (en dat is met deze auto niet de bedoeling ;-)).
jeremykou zegt
@donaldjgarrison: goeie tips, thanks! Ik heb voor mijn E90 LCI 330d net een set Eibach Pro’s binnen met nieuwe dempers, draagarmen, toplagers enz. Ik heb gekozen voor M3 toplagers aan de voorkant welke 10mm verlagen van zichzelf om de ingezakte kont tegen te gaan, maar nu ga ik twijfelen of het dan niet te laat wordt. Afijn, ik heb nog tijd tot 3 augustus om na te denken haha!
Pas trouwens goed op met die Styling 225M’s, die staan erom bekend dat ze scheuren, wat ik helaas ook zelf heb mogen ondervinden dus ik heb nu 18” Styling 193M’s onder mijn E90 LCI met M-pakket. Zilveren 193’s in de zomer en Ferric Grey 193’s in de winter. ?
donaldjgarrison zegt
@jeremykou: ja klopt die velgen zijn vrij zwak. Heb er 3 jaar geleden een kapot gereden in Zwitserland (haarscheur). Gelukkig kon ik met elke dag pompen gewoon rijden. Maar die heb ik dus laten lassen. Ik vind deze velgen dusdanig mooi dat ik ze vorig jaar om heb laten zetten naar mijn nieuwe 325i Carbon sport Edition. Onder dit model zitten standaard namelijk die blinkende M Performance 19”ers. En ik hou niet van gepolijste velgen onder de e91.
Als ik jou was zou ik voor niet lager gaan. Ik rij altijd stapvoets over drempel maar laatst raakte de auto de drempel thv de bodemplaat in het midden, dus niet de bumper. Ook hier bij het tankstation moet ik schuin het terrein verlaten anders schraapt de voorbumper. En trouwens als je voor 10mm lager gaat dan staat hij ook te nadrukkelijk naar voren. Dan ziet het er enigszins vreemd uit.
jeremykou zegt
@donaldjgarrison: Ja ik herken het gevoel. Laat me raden, rechtsachter? De mijne was echter goed door dus ik heb verlies genomen en de velgen verkocht. Nu dus originele 18” en dat staat ook aardig. Het is in ieder geval origineel dus dat is altijd goed. ??
Thanks voor je tips. Je hebt gelijk. Mijn 330d heeft dus het originele M-onderstel. Als ik dan Eibachs zou plaatsen zou de achterkant theoretisch op dezelfde hoogte moeten blijven. Volgens Eibach is hun verlaging tov een M-onderstel 20mm voor en 0mm achter. De achterkant staat in mijn ogen nu ook gewoon al goed, alleen de voorkant mag inderdaad wel zakken. Is jouw 325i achter gezakt na het plaatsen van de Eibachs?
Een carbon edition is trouwens echt heel gaaf! Donkerblauw met bruin leer hoop ik? ?
evdw zegt
Ik vind dit hele mooie BBS velgen de maat is ook heel mooi passend bij deze wagen.
De naafdopjes zijn al veel woorden aan vuil gemaakt en zijn idd niet zo mooi, zeg ik voorzichtig.
Haal ze er dan af en spuit ze tijdelijk zwart totdat je wel de juiste kapjes hebt gevonden want dat rood met goud is vreselijk.
tazmania zegt
De keuze voor de velgen vind ik mwah. Maar ik verheug me wel op de komende artikelen van jouw hand over deze auto.
cvoo zegt
Geweldig stukje weer @ Willeme! Mooi ook dat je nooit voor de doorsnee keuze gaat én voor kwaliteit gaat. Zelf zou ik deze velgen niet kiezen, maar het misstaat zeker niet! Voor het onderstel wederom n Bilstein b12 setje? Ik ben benieuwd naar het verhaal bij de BMW specialist:-).
willeme zegt
@cvoo: De RX-R wielen zijn zeer smaakfafhankelijk. Heel even dacht ik eraan om toch te kiezen voor een ‘geaccepteerde’ velg (1M imitatie, M Sport oid) maar deze zijn kwalitatief (veel) beter en ik vind ze heel erg gaaf.
Specialist is inmiddels achter de rug, dus daar kan wel even een update over binnenkort ;-). Onderstel komt volgende week eronder, dus voorlopig hebben we nog wat updates voor de Autoblog Garage!
moveyourmind zegt
Had nog niet meegekregen welke auto het voorrecht had gekregen om de roemruchte 159 op te volgen. Weer een mooie wagen uitgezocht.
Mooi om te zien dat je niet de smaak van de massa volgt, maar gewoon je één van jongensdromen uit laat komen. Overduidelijk dat je al tientallen jaren geleden enorm graag ooit een BMW met BBS-velgen had willen hebben. Niet de eerste en het zal niet de laatste jongensdroom zijn die je werkelijkheid laat worden. Geweldig dat wij hiervan mee mogen genieten en er bij mij gelijk ook automobiel jeugdsentiment op komt borrelen.
ukbob zegt
@moveyourmind: Willeme heeft ook een heel vermakelijk artikel geschreven over de keuze voor deze bmw als opvolger van de Alfa: in True Style is t natuurlijk nogal een epistel, maar ‘t leest als een dolle :)
moveyourmind zegt
Thanks, ga dat artikel straks gelijk lezen.
crepito zegt
Aiii.. icm met wit is het alles behalve fraai, imo
johanw zegt
zo zonde, meteen pauper uitstraling gekregen…doe dan gewoon een setje 19 inch 225m velgen erop, dat is gewoon dik en chique ineen….en blijft ook nog origineel, maarja daar betaal je 2e hands al flink voor en dat doet men veelal niet en dan krijg je deze uitstraling “sjonnie”.
willeme zegt
@johanw: Thanks! 225M is ook erg fraai, maar M-velgen een niet-M kan mijn OCD niet aan ;-). Qua prijs prima te doen trouwens, het is gewoon gietspul dat je in Duitsland voor redelijke bedragen kan krijgen. Gebruikt 500-700 en nieuw 1.500.
johanw zegt
maar je hebt toch ook m series die bmw uitbrengt…zo heb ik alweer 5 jaar geleden een tijdje een bmw 335i touring, volledig m afgewerkt vanuit de fabriek met de 225m velgen.
op de allereerste foto staan nog de originele bmw velgen zo te zien, die vind ik al heel mooi onder de auto staan, best dik voor relatief eenvoudige velgen. Zo te lezen ben je een liefhebber die het origineel wilt behouden, ik zou dan voor zoveel mogelijk bij bmw blijven, ook met bmw velgen. In ieder geval moet er een bmw naafkap op, denk dat dat al heel veel verschil zal maken, die rode dop past er niet bij ;-)
verder succes met de auto, ik kan het altijd wel waarderen als een auto vertroeteld wordt, los van of het iemand zijn smaak is.
willeme zegt
@johanw: ik wil voornamelijk goede kwaliteit idd.. Iedereen doet al hetzelfde met E9X-modellen: M sport paketje, Style M225, M363 of M313 breedsetje en klaar. Op zich heel gaaf, begrijp mij niet verkeerd. Ik vind dit alleen leuker. Het is ook een daily diesel, dus ‘origineel’ hoeft niet zozeer. Beter dan origineel mag wel ;-). Ook bij BMW maken ze goedkope keuzes op sommige vlakken die verbeterd kunnen worden.
Auto wordt inderdaad helemaal perfect gemaakt, uiteraard. Technisch moet ‘ie in topconditie zijn. Kan het altijd wel waarderen als mensen wat liefde in hun auto steken, ongeacht de auto en de upgrades.
jeremykou zegt
@johanw: Pas goed op met die 225M’s, die scheuren net zo snel als de andere 19’ velgen van BMW van die tijd. Ik heb ze ook gehad op mijn vorige 330i en ook ik ben slachtoffer geworden van een scheur. Niet prettig als je op Schiphol staat. Mijn LCI 330d met M-pakket staat nu op 18’ Styling 193M met Michelins. Rijdt nog een stuk prettiger ook, en deze velgen zijn kwalitatief beter en met de hogere wang van de band sowieso minder kwetsbaar. In de zomer zilveren 193’s en in de winter Ferric Grey 193’s. ??
wjeurs zegt
Vroeger was ik altijd heel erg tegen aftermarket aanpassingen. Technisch en motorisch vond ik het wel interessant, maar optisch absoluut niet. Ik kom daar de laatste tijd wat van terug maar zou op aftermarket velgen bijvoorbeeld wel altijd nog zorgen voor een origineel logo van het merk in de velg. Niet om te pretenderen dat het OEM onderdelen zijn, maar ik vind het beter staan om (ook voor mij) onbekende reden.
soundgarden zegt
Leuk verhaal! Minder leuke velgen. Passen totaal niet bij het kakakter van dit model, hoe erg je het ook probeert te beargumenteren :P grotere velgen icm witte lak nooit een goeie combi geweest. Antraciet en een inchke kleiner, dat zie ik echter wel zitten onder deze beemer.
willeme zegt
@soundgarden: thanks! Verhaal is voor de lezers, velgen moet ik maar kijken ;).
Ik vind zelf antraciet niet zo mooi op 18”, maar misschien heb ik het juiste model nog niet gevonden, dat kan ook ;)
Robert zegt
Ik heb zo even een hoop opgestoken over waar je allemaal op moet en kunt letten bij het kiezen van een nieuwe velg/band combinatie. Gaaf.
@willeme, ik zie uit naar de volgende delen ??
willeme zegt
@RRRobert: thanks!!
koeckenbacker zegt
@willeme, als je de voorkant een centimetertje lager wilt, veerpootlagers van een z4 passen erop. Die zijn een centimetertje lager en dan lijkt hij optisch ook rechter te liggen. Ik heb het icm eibach veren. Staat netjes. Mocht je het willen zien, kan ik een fototje opsturen
donaldjgarrison zegt
@koeckenbacker: niet nodig. Dan komt hij te laag voor. Ik heb de Eibachs icm het slecht wegdek pakket gemonteerd. Hiermee komt hij achter 6mm hoger en staat hij recht. Te bestellen bij de dealer voor 16 euro.
koeckenbacker zegt
@donaldjgarrison: oke. Mijn keuze voor eibachs en z4 schotels was omdat ik hem zo mooi vlak kreeg met eibachs, en toch die verlaagde looks. Hij is ook een stuk beter in balans als met de originele veren. Hier was ik bij mijn e87 ook al heel tevreden over.
willeme zegt
@koeckenbacker: bedankt voor je aanbod! Daar maak ik graag gebruik van. Zou je een fotootje kunnen sturen naar [email protected]?
Met zo’n Z4 veerpootschotel zal die icm de B12 helemaal perfect staan, denk ik.
spollie zegt
Niet helemaal mijn smaak velg dit… en waarom in hemelsnaam geen breedset?! Alsof je constant je velgen van voor naar achter gaat omwisselen. Als je achterbanden versleten zijn vervang je ze toch gewoon? En als ze schuin afslijten is je uitlijning niet in orde. Dit is het gewoon net niet, maar goed smaken verschillen.
Voor mijn E92 335d heb ik gekozen voor een BBS CH-R breedset (voor 8,5″ en achter 9,5″) met Michelin PS4S (235 voor en 265 achter). Van achter staat dit lekker dik en dankzij de wat smallere voorbanden kun je nog wel normaal sturen. Aan de achterkant nog bijna geen slijtage overigens na 30k km.
willeme zegt
@spollie: BBS CH-R is serieus gaaf. Waren mijn nummer 2 wielen die een stuk makkelijker te krijgen waren dan de RX-R. Breedset hoefde van mij niet zo nodig. Het idee van vier achterbanden had ik van mijn collega @martijngizmo, die het deed op zijn M135i. Smaken verschillen: breedset CH-R is dik, ik vind persoonlijk RX-R’s mooier.
donaldjgarrison zegt
Je bandomtrek klopt helemaal niet. Standaard zoals op mijn 325i touring ligt er 255-30-19 op en 9j velg. Al met al is jouw combinatie bijna 60 mm groter in omtrek. Hiermee wijk je meer dan 3km/h af bij 100km/h. Niet dat dit allemaal veel uitmaakt. Maar ik had gewoon een originele breedset gepakt in 8 en 9j. Deze set zoals je hem eronder hebt oogt ook vrij klein. Komt met name omdat je banden gewoon 20mm groter zijn in diameter.
willeme zegt
@donaldjgarrison:
Klopt gewoon. Zit keurig binnen de 1,5% marge. Die paar centimeter op bijna twee meter rolomtrek maken niet zo’n enorm verschil. Ik had ook voor ’30’ banden kunnen gaan, dan wordt de rolomtrek juist kleiner dan normaal. Ik vind de look zo juist beter dan een standaard BMW breedset (auto is overigens nog lang niet af ;-))
114i210pk zegt
Chippen dit potentiële monster! Ik ben serieus verknocht aan dit blok. Mijn vader heeft ook een 325d, alleen is deze gechipt naar om en nabij de 280 pk en bijna 600 nmtjes aan koppeltjes. Ik word hier heel vrolijk van. Geniet van je wagen…
alfapeter zegt
Minstens één maat te groot.
mark383 zegt
We hebben dezelfde smaak, Willeme! Echt schitterend en een mooie hoedtik naar de old skool BBS honingraat velgen. Ik had alleen 18 inch gekozen, hou wel van een beetje vlees om m’n velgen.
PS: Geweldig al die plaatjes van de jaren 80/90 honingraat velgen. Ik was heel benieuwd wat er zou komen!
2wheeler zegt
De velgen zin gaaf en de naafdopjes ook, maar in het geval van die laatste wel op een lekkere hete hatchback of een JDM. Ik vind ze op een witte station niet zo goed staan. Just my $0.02 en verder ben ik heel erg benieuwd wat er nog meer met de auto gaat gebeuren!
Fr13ndlyGh0st zegt
Wat ik nu gek vind van je @Willeme, is dat je benoemd dat gegoten wielen zwaarder zijn en gesmede wielen te duur zijn, dus dat FlowFormed de beste prijs/kwaliteit/gewicht optie is (ben ik helemaal met je eens trouwens!). Maar ik had wel verwacht dat jij als Autoblog-historicus en feitjesman, op zijn minst het gewicht van de velg(en) had genoemd. En had benoemd hoe veel lichter ze zijn dan de huidige/OEM wielen, en wat dat voor positief effect heeft op het onafgeveerde gewicht, en dus de handling. Gemiste kans ;)
Verder wel weer een erg fijn stuk weer! Kijk nu al uit naar je artikel over het eerste onderhoud en dergelijke!
willeme zegt
@janjanssen: ze wegen 12 kilogram per stuk. Dat is 3 kilogram minder dan de OEM 19” velgen van BMW die bovendien iets smaller zijn. Het scheelt een beetje per model en specificatie, dus een direct vergelijk is een beetje lastig. Ze zijn 2 kilo zwaarder dan de 17” wielen die ik had, maar die waren dan ook aanzienlijk kleiner. De RX-R is exact even zwaar als de 19 1M velg (ook BBS trouwens). Dus past in mijn OEM-plus zoektocht ;-)
Leo Duursma zegt
Met die grote velgen ogen de remschijven veel te klein, voor mij moeten ze veel groter.
Ralf zegt
~ Sapperdeflap dat is herkenbaar. Heb sinds kort een sparkling graphite E91 325i uit 2006 (pre-LCI, met de 2.5 zescilinder <100.00km) en ben van maatje winkelwagen (16-inch) ook naar 19-inch gegaan. Qua wiel precies andersom geredeneerd: wilde een mooi wiel maar OEM. Ik hou ook al van mayonaise bij mijn biefstuk, dus ben op een refurbished originele breedset Style M220 uitgekomen. M3 wiel dus op de huisvaderversie. Spuug me maar in het gezicht ;-).
Zelfde conclusies trouwens: ten eerste achterste wielkast mooi gevuld (met 255/35ZR19), voor staat-ie net te hoog (235R19). Maar eens naar slechtwegdekpakketje kijken en/of Eibach. En ik heb ook voor Dunlop Sportmaxx gekozen. A-merk voor een redelijke prijs en ze zijn vooral stil. Het verbaast me dat er tussen een 16-inch runflat en een normale 19-inch band zo weinig comfort verdwijnt.
Tipje is om hem op 19-inch opnieuw te laten uitlijnen. Maakt hem toch weer een beetje strakker.
willeme zegt
@Ralf: bij elke wijziging laat ik de wielen even uitlijnen. Wel zo handig idd.
Betreft de velgen: iedereen moet zeker monteren wat ‘ie mooi vind. Die M3 velgen misstaan overigens absoluut niet. Zeker bij het pre-LCI model. Dunlop Sportmaxx bevalt tot nu toe echt heel erg goed. Veel beter dan de continentals. Foto’s kun je eventueel uploaden op AutoJunk ;-).
Sjoerd zegt
@willeme Is er een reden waarom je niet voor de Dunlop Sport Maxx RT 2 bent gegaan? Ik laat me graag inspireren door jouw blog met mijn nieuwe E91 330i, maar dan wil ik het wel goed doen en de normale RT’s zijn niet mijn maat velgen (18 inch) verkrijgbaar.
willeme zegt
@freighliner: goed nieuws! Het zijn de Dunlop SportMaxx RT 2’s ;-).
Ik keek net even op de factuur naar aanleiding van je mailtje.
Nu liggen er Conti’s op voor de wintermaanden, maar moet zeggen dat die aanzienlijk minder prettig zijn dan de Dunlops. (nu is het wel appels en peren vergelijken, Conti’s zijn Allseason in een andere maat). De Dunlops zijn comfortabeler, stiller en bieden meer scherpte. In alles zijn ze (veel) beter. Het enige echt grote nadeel schijnt te zijn dat ze hard slijten. Aan de andere kant, ik heb er 15.000 km probleemloos mee kunnen rijden en ze zijn nog niet op. Wellicht dat rijstijl daarin een rol speelt.
Sjoerd zegt
Bedankt! Dat is inderdaad goed nieuws; Scheelt me nog een dag zoeken :-) De Bilstein Pro’s en Eibach verlaging bleek al geïnstalleerd te zijn door de vorige eigenaar, dus ik kan direct door naar de grote beurt. Jouw auto begint trouwens echt mooi vorm te krijgen, ik kijk uit naar het volgende artikel!
willeme zegt
@freighliner: goed dat je het zegt, volgende week zaterdag komen er een hele hoop kleine upgrades aan voor de auto. Volgende week eerst naar de garage brengen ;-).
Sjoerd zegt
Nice! Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de Goodyear F1 Asymmetric 5. En ik heb ook een Carplay scherm gekocht; Na het lezen van jouw ervaring moet ik alleen nog wat moed verzamelen om hem te installeren (met 0 ervaring). Ik kijk uit naar je volgende upgrades.
Jan van der Graaf zegt
Willeme, bedankt voor het precies noemen van de ET waarde van de 9″ brede velgen. Mijn E91 was licht onderstuurd met 4 gele Koni’s (en PU stabi rubbers, de oude standaard rubbers bleken overigens nog geen Shore 60 te zijn).
Nu kon ik uitrekenen dat ik 10 mm spacers kon monteren in de hoop de balans aan te passen. In het kort:
5 mm verlaagd, door de langere arm die op de veer drukt.
Camber iets negatiever, 8 mm op de velgrand gemeten.
Prima dus, en ik vond de auto ook wat minder zoekerig op de rechte weg. En verder? Geen idee, na ca 25 km, de volgende dag, reed een oen op een voorrangskruising de hele rechter zijkant in elkaar. Nu maar afwachten of de verzekering hem nog wil kan/wil laten maken. Zucht.
willeme zegt
@graafjan:
Hallo Jan, graag gedaan! 3 Series zijn over het algemeen een tikkeltje onderstuurd. Je moet inderdaad even wat aanpassen om het iets strakker te krijgen.
Is het allemaal gelukt met de verzekering?
gerrit_wessels zegt
Lees met interesse de ontwikkeling van een toch al mooie E91. Er is wel een terugroepactie op de auto. Rij zelf ook in een 6 cylinder diesel E91, ook van bouwjaar 2011 en heb de terugroepactie 2 jaar terug al uit laten voeren.
Het betreft de stekkerverbinding op de aanjagereindtrap
DV zegt
Hi Willem, leuk verhaal, mooie auto, mooie velgen.
Zelf heb ik een e91 uit 2006. Graag wil ik hier nieuwe velgen opzetten. ik heb een m breedset op het oog met de volgende maten 225-45-18 8J – 255-40-18 8,5J. Weet jij of dit zou passen onder mijn e91?
alvast dank.
Groet, D
willeme zegt
@dv123:
hallo DV:
Allereerst, dankjewel!
Of het past kan ik niet direct zeggen. In principe past 8J voor en 8,5J achter meer dan prima. Ik heb zelf hier 9 rondom liggen (alhoewel het aan de voorkant dus krap wordt). Maar 8 voor en 8,5, geen enkel probleem.
De banden passen sowieso niet, helaas. De rolomtrek van jouw banden is te groot. De breedte is uitstekend voor de breedte van de velgen. 225 voor en 255 is wat de fabriek ook aanhoudt.
De bandenmaat die je moet hebben voor de velg: 225/40 18 voor en 255/35 18 achter. Check wel eventjes de ET-waarde. Als het bijvoorbeeld E60-wielen zijn, dan gaan die nooit passen. Die hebben een veel aggressievere ET-waarde (rond de ET20) terwijl je bij de E90 rond de ET35 moet zitten.
Die banden kun je nog vervangen, maar de ET-aanpassen is een stuk lastiger (maar niet onmogelijk, overigens).