Het moment die je wist dat ging komen is daar: er is een nieuwe duurtester in de AB-Garage!
Het moment is daar: we hebben een nieuwe duurtester in de Autoblog-garage. De Alfa Romeo is nu al een tijdje weg. Net als een familielid raak je eraan gehecht en ga je ‘m missen wanneer ‘ie er niet meer is. Met de Alfa Romeo 159 was dat niet anders. Ondanks de GM-genen, hoge kilometerstand, voorliefde voor satan-sap en het feit dat het een ‘praktische’ stationwagon is, wordt de 30-TG-VN gemist. Het is wat dat betreft goed om te weten dat mijn zwager nu zonder problemen met de auto rondrijdt.
Wat dat betreft heb ik ook zeker geen spijt gehad van de 159. We hebben er mooie en leuke tijden mee beleefd. Het was het een auto die sommige dingen heel erg goed deed en waarbij sommige dingen beduidend minder waren. Dat zorgt voor uitzinnige euforie en opborrelende irritatie op hetzelfde moment. Maar het is wel meer emotie dan je normaal gesproken hebt voor een object bestaande uit metaal, plastic, rubber en gelukkig een beetje leer. Zonder dalen geen pieken, zonder wrijving geen glans en zonder Bulletje geen Mini Playbackshow.
Knoop doorgehakt
De eerlijkheid gebeid te zeggen dat ik bij de laatste APK in december al de knoop had doorgehakt dat er een nieuwe duurtester moest komen. Wat ik aan het doen was, was natuurlijk heel erg leuk. Maar ik heb ook een lieftallige vriendin die er mee moet rijden. Dankzij haar kilometers is een diesel gerechtvaardigd, aangezien ik mijn kantoor thuis heb. Er worden gewoon veel kilometers mee gemaakt en de kosten liepen de spuigaten uit. Over die kosten gesproken: houd Autoblog goed in de gaten, daar doen we binnenkort een boekje over open. Er is een hele hoop aan gerepareerd. De kans is aannemelijk dat de auto het nu wel een tijd goed blijft doen. Ondanks dat de 159 nu wél goed zal zijn, was er wat vertrouwen weg. Dus er moest een nieuwe duurtester komen. Maar welke?
Giulia
Dat was nog een hele klus. Toen ik de 159 had, dacht ik altijd dat de opvolger een Giulia zou worden. Die is weliswaar veel minder mooi dan de 159, maar het is wel een betere auto én een betere Alfa. Alleen was het moment te vroeg daar. De Giulia’s zijn nu nog iets te duur of de uitvoering en km-stand was niet naar wens. Ook was een stationwagon gewenst en uit angst (voor succes waarschijnlijk) maken ze die niet. De Stelvio is geen vervanger voor een stationwagon en stond zeker niet op mijn shortlist. Ja, het is een dynamische SUV, maar het is nog altijd een SUV. Ook hebben we al een Alfa Giulia duurtester gehad.
Diesel
Zo moest ik even een shortlist maken voor mijzelf: wat vond ik belangrijk en wat minder? Vast stond dat het een diesel ging worden. Ondanks dat alles slecht is aan de diesel tegenwoordig, heeft de zelfontbrander zijn voordelen. Denk aan een acceptabel verbruik, heel erg veel koppel en de betaalbaarheid van de brandstof (1,12!). Omdat diesel in een verdomhoekje zit, zijn de occasionprijzen ook goed te doen. Een nieuwe grote diesel kopen zou ik niet direct durven aanraden, maar eentje van 10 jaar oud: waarom niet?
Jaguar XF Sportbrake
Enfin, de shortlist voor de nieuwe duurtester! De Giulia viel dus (helaas) af. Nummer twee voor meest waarschijnlijke nieuwe duurtester was de Jaguar XF Sportbrake. Samen met de 159 Sportwagon de mooiste stationwagon van de afgelopen 25 jaar. De Jaguar XF Sportbrake paste in het budget, wonderbaarlijk genoeg. Die magnifieke slagschepen zijn verrassend betaalbaar tegenwoordig. Een 2.2 diesel met weinig kilometers was goed te vinden in Nederland en Duitsland. Met een beetje zoeken en inleveren qua opties was de 3.0 V6 diesel zelfs mogelijk. Kortom, een opvolger was gevonden. Totdat ik zag wat het gewicht was: meer dan 1.800 kg voor de viercilinder en 1.900 kg voor de zescilinder modellen. Slik! Het wordt erger: die waarden gelden voor het kentekengewicht, in het echt ligt het gewicht nóg wat hoger.
BMW 5 Serie (F11)
Dat werd mij te gortig. En dan te bedenken dat de Alfa 159 Sportwagon met zijn 1.550 kilogram door iedereen op het internet te ‘zwaar’ wordt genoemd… Dus even verder kijken dan maar. Collega @jaapiyo wees mij vriendelijk op de bescheiden leeggewichten van de BMW 5 Serie Touring (F11). Een F11 is niet zo leuk als een Jaguar XF. Ja, je ziet ze overal rijden, maar wel vanwege een reden. Ze zijn bijzonder fraai, ruim, praktisch, comfortabel, luxueus en dus relatief licht!
Dus gekeken naar de 5 Serie (F11) als nieuwe duurtester. Er zijn heel veel exemplaren te vinden, in heel veel verschillende luxeniveau’s en er is veel keuze uit motoren. Het voordeel van een F11 is dat je een heel moderne en prestigieuze auto rijd, voor een zeer acceptabel bedrag. Ze zitten nu de in de sweet spot als je er eentje wil kopen. Je hebt 85% van de nieuwe 5 Serie ervaring voor een fractie van de prijs. Persoonlijk vind ik ‘m ook mooier opdrogen dan zijn voorganger én opvolger.
Huiveren
Maar ook de 5 Serie viel af. Niveauregeling op de achteras, alsnog een hoog gewicht, veel elektronica en het feit dat ik er eentje moest zoeken van het eerste of tweede bouwjaar deed mij ‘huiveren’. Ook waren ze alsnog veel te groot en te zwaar: een 525d zescilinder is ook gewoon 1.750 kg. Die heeft dan nog de ‘zwakke’ automaat, dan moet je eigenlijk kijken naar een 530d als je ooit iets aan de motor gaat doen en dan praat je al over 1.800 kg. Voor zijn soort is dat heel erg goed, maar voor onze situatie overkill. Daarbij was de Alfa juist zo leuk vanwege het bochtengedrag. Iets dat bij een zwaardere auto een stuk lastiger is om te bewerkstelligen. Na lang wikken en wegen viel de F11 af als potentiële nieuwe duurtester voor de AB-garage. De F11 is een heel goed antwoord op een vraag ik slechts ten dele heb gesteld.
Eisenpakket
Enfin, we gingen verder zoeken. Ik moest toen even een shortlist gaan maken met gegadigden. De eisen waren:
- D-segment (groot zat)
- Stationwagon (lekker praktisch)
- Diesel (acceptabel verbruik)
- Automaat (wilde mijn vriendin graag, past ook bij diesel)
- Xenon (voor beter zicht)
- Liefst leer (praktisch en fraai)
- Ongeveer 200 pk/400 Nm (net even wat vlotter dan de Alfa)
- Lichter dan 1.600 kg (niet zwaarder dan de Alfa)
- Jonger dan 10 jaar (zodat roest en dergelijke nog uitblijven)
- Minder dan 170.000 km (zodat we er nog een ton bij kunnen rijden zonder al te grote problemen).
Shortlist
Bij het maken van de shortlist voor de nieuwe duurtester, rolde er een shortlist met potentiële auto’s uit
- Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTD 20v Sporttronic (939A)
- Audi A4 Avant 2.7 TDI Multitronic (B8)
- BMW 325dA Touring (E91)
- Citroen C5 Tourer V6 HDi
- Ford Mondeo Wagon 2.2 TDCi
- Mercedes-Benz C250 CDI Estate (S204)
- Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Biturbo (A)
- Een Volvo
Wegstrepen
Toen begon het wegstrepen. De Alfa ging als eerste. Ik had al een 159 gehad en ondanks de sterkere motor, zou ik weer dezelfde modificaties moeten gaan uitvoeren. Het moet ook leuke content opleveren voor onze lieve en trouwe lezers! De 159 is nog steeds de mooiste auto uit de lijst, maar been there, done that. De Audi A4 2.7 is op papier een fijne auto, maar de 2.7 is niet bijster betrouwbaar, de bak is een Multitronic en de aandrijving is op de voorwielen.
Dat zijn drie no-go’s, eigenlijk. Een A4 3.0 TDI quattro was op alle vlakken beter en stiekem vind ik dat een hele gave auto: een ultiem wintersportkanon. Maar helaas was een goed A4 3.0 TDI quattro te duur (ook in Duitsland) en te zwaar. Exit Audi, dus. De Citroen C5 is op papier leuk, maar dat stuurwiel irriteert mij door er alleen al aan te denken. Daarbij is de automaat van Aisin nét sterk genoeg voor de 450 Nm die het blok levert. Ze waren ook nog eens verrassend prijzig. Nu is het een bijzondere auto waar er niet heel veel van zijn gebouwd, maar als de prijs iets interessanter was, had ik ‘m zeker overwogen. Alhoewel de C5 net even te veel op comfort gericht was voor mijn smaak. En 450 Nm op de voorwielen in een auto die niet sportief pretendeert te zijn is een gedurfde keuze. En toch, als ik ‘m zo zie is het toch een dik ding:
Ford Mondeo
De Ford Mondeo was briljant op alle vlakken. Sterke motor, puik onderstel, keurig interieur, James Bond reed ‘m met Casino Royale, ze waren goed te vinden en alle 2.2 TDCI’s zijn volgehangen met veel uitrusting. De Mercedes C-Klasse mocht ook door: veel koppel, prima automaat, gunstig verbruik en de Estate heb ik altijd een nette auto gevonden. De Opel Insignia viel af: erg fraai, maar deed mij te veel denken aan de Alfa (hoog gewicht, product van GM). Ook was de Mondeo voor mij op alle punten de betere keuze, de Insignia is alleen mooier dan de Mondeo. Bij Volvo zou de V60 of V70 D5 in aanmerking komen.
Geen merkvoorkeuren
Ondanks dat ik (op Subaru na) geen merkvoordeuren heb, viel de Volvo af vanwege het merk. Ik heb niets tegen Volvo. De huidige generatie Volvo’s vind ik zelfs erg gaaf. Maar bij de vorige V60 (en V70) zou ik automatisch kiezen voor de beter rijdende, ruimere en technisch identieke Mondeo. Dan blijven dus over: de BMW, Ford en Mercedes. De Mercedes viel van dit trio als eerste af. Prima auto, maar de S204’s die ik kon vinden waren niet naar mijn wens. Ook was het een relatief potige viercilinder, terwijl je in een Benz eigenlijk een V6 wil, maar die was weer een beetje duurder en zwaarder. Ook was de Benz niet heel erg sportief. En we weten allemaal, een Mercedes sportief maken is heel erg tricky, zonder dat het fout wordt. Zoals je ziet doe ik hetzelfde als 99% van de AB Advies aanvragers. Ik weet namelijk heus wel wat de verstandige keuzes zijn. Deze zet ik dan aan de kant om uit te komen waar ik uit wíl komen. Dus mocht je een van de auto’s hebben die op mijn shortlist stond: het zijn goede auto’s (sommige zelfs gaaf!), maar ikzelf ging voor wat anders.
Mondeo of 3 Serie
Dus toen waren er nog maar twee: een Ford Mondeo 2.2 TDCI of een BMW 325d. Het hoofd zei Ford, het hart zei de BMW. Dus zoeken maar! Bij de Ford was het makkelijk: die waren redelijk vertegenwoordigd op mobile.de, bijna zonder uitzondering erg compleet en te vinden met lage km-standen. Bij de BMW 325d was het veel lastiger qua uitrusting. Van bizar dik tot extreem kaal: alles is mogelijk. Wil je er eentje met stoffen bekleding, handmatige airco, halogeen verlichting en geen navigatie? Het kan. Andersom kan ook: er zijn ook veel complete modellen. Aangezien het hart ging voor de BMW, ben ik uitgebreid BMW’s gaan zoeken. De Ford was een backup. Als het niets werd of de Alfa vroegtijdig de geest zou geven, kon ik altijd nog een nette Ford opsporen.
Zoektocht naar BMW 325d
De zoektocht naar een goede 325d bleek nog best lastig. In Duitsland zijn ze op zich wel te vinden, maar als je ze met lage kilometerstanden zoekt, wordt ook daar de spoeling heel erg dun. Ook was het even opletten qua opties. Ik ben een groot autoliefhebber, maar ik heb niet zoveel met opties. Meestal zijn er een paar die ik wel interessant vindt, maar ik zou het zelf niet hoeven. Zo’n 9 van de 10 keer vind ik het wel geinig, maar word ik er niet echt blijer van. Anders gezegd, ik had liever een kale zescilinder dan een volgepakte viercilinder.
Nu mag ik ze wel niet belangrijk vinden, maar de markt ziet dat anders. Een 325d M Sport met veel opties is aanzienlijk duurder dan een kaal exemplaar. Nu was ik niet uit op een M Sport. Bij de pre-facelift modellen vind ik het sportpakketje een toegevoegde waarde hebben, bij de post-facelift modellen niet. De nep-diffuser aan de achterzijde vind ik niet zo fraai. De voorbumper met die ‘V’ maakt de auto optisch juist smaller. Gelukkig maar, want het scheelt aanzienlijk qua prijs.
Ook waren er zoveel andere opties mogelijk, dat het heel lastig vergelijken is. Om de keuze zo ruim mogelijk te houden, heb ik mijn verplichte opties beperkt tot leer, xenon en navigatie. Bij een E91 is het bijzonder lastig om een aftermarket navigatiesysteem in te bouwen. Er zijn wel een paar oplossingen, maar het detoneert enorm in het interieur. Ook had ik geen zin een nieuw interieur te (laten) monteren. Deugdelijke verlichting miste ik stiekem wel op de 159 en het is lastig om dat achteraf te regelen. Kortom, ik had mijn lijstje met wensen en eisen compleet! Ein-de-lijk kon ik op zoek. Op een gegeven moment had ik op mobile.de een paar interessante exemplaren gevonden en toen… Toen brak die coronacrisis uit en was Duitsland op slot.
Marktplaats
Importeren uit Duitsland zou er dus niet in zitten voor de nieuwe duurtester. Dat was balen. Ik moest namelijk wel in Duitsland kijken. Daar stonden zo’n 10 exemplaren die (min of meer) aan de eisen voldeden. Maar Rutte en Merkel waren onverbiddelijk: het moest even wachten.
Ter lering en vermaak toch maar even op Marktplaats gezocht in Nederland en verrek: er was ‘keuze’. Uit één exemplaar! Het was wel een witte. Voor de goede orde, ik heb niets met de kleur wit, dus ik wilde meteen verder kijken. Maar mijn vriendin gaf aan wit juist wél leuk te vinden, in plaats van de ‘speelgoedkleuren’ (dat lichtblauw enzo) waar ik mee aan kwam zetten. De auto was niet heel erg luxe uitgevoerd, maar de kilometerstand was gunstig, het bouwjaar was dat ook en het kwam over als een originele, onverprutste auto. Toch maar even een mailtje gestuurd met een enorme lading aan vragen (zoals @michaelras kan beamen: ik ben een man van weinig woorden). Een paar uur later werden alle vragen allemaal keurig, uitvoerig en enthousiast beantwoord. Yes! Is dit hoe Tinder voelt voor petrolheads?
Import, schade, geen boekjes
Ik moest niet compleet blind zijn. Het was een importauto, er waren geen boekjes aanwezig en de auto had schade gehad. Normaal gesproken zijn het dus drie rode vlaggen. Na een beetje doorvragen, vielen een paar dingen heel erg mee. De eigenaar had ‘m 3,5 jaar. In al die tijd heeft hij al het onderhoud gehad bij de specialist en zitten alle factureren daarvan erbij. De schade stelde eigenlijk niet zoveel voor: met minder dan 10 km/u was er een keer wat geraakt met parkeren. Het was erg genoeg dat er wat gespoten moest worden, maar het waren dus slechts wat bumper-beschadigingen en een achterlicht dat vervangen moest worden. Oh ja, en een M-badge die er niet op hoort. Het was een importauto, maar er er was een redelijk bedrag aan BPM betaald bij import, wat in elk geval betekent dat ie niet als een complete harmonica over de grens is gekomen.
Interessant
Alles bij elkaar opgeteld klonk het erg interessant. De vraagprijs was keurig, de uitvoering op zich prima en de aandrijflijn was helemaal goed. Omdat de auto erg ver weg stond en je dankzij coronamaatregelen sowieso niet te veel de deur uit wil, heb ik alle vragen van te voren gesteld met daarna een prijsvoorstel. Kleine bekentenis: ik heb echt een enorme hekel aan prijsonderhandelingen. De prijs die ik bood vond ik fair (uiteraard), maar de particuliere verkoper ook. Allebei blij. Die laatste paar 100 euro eruit onderhandelen op locatie vind ik eerder gênant, dan dat ik er voldoening uit haal. Sowieso, het handjeklap zou niet plaats vinden, alles moest op 1,5 meter gebeuren. Nu waren we sowieso niet van plan innig te gaan knuffelen, dus dat ging geen probleem worden.
Positief
De bezichtiging was verrassend positief. Ja, de auto was niet perfect, maar het scheelde eigenlijk niet veel. Normaal gesproken kom je bij de bezichtiging erachter dat er nog een paar lijken uit de kast komen. Daar was nauwelijks sprake van. Er waren slechts een paar kleine puntjes: een klein plekje in de lak bij het achterscherm ontbrak en wat lichte beschadigingen op de velgen en banden. Niet heel erg schokkend. Het interieur rook niet super-fris, maar een beetje ozonbehandeling kan dat makkelijk verhelpen. Wel zag het interieur er heel erg netjes uit, op de beschadigde iDrive controller na. Ach ja, dat is wel te fixen.
Import
De nieuwe duurtester is dus geïmporteerd, maar de eigenaar had ‘m meer dan drie jaar in bezit. In die drie jaar is er niet veel mee gereden. Nu was het niet zijn eerste of tweede, maar derde auto in de vloot. Een hele leuke verrassing: alle boekjes, papieren, Fahrzeugbrief en dergelijke bleken er toch allemaal bij te zitten. Het lag nog in de map met alle andere documenten over de auto. Alle papieren, facturen en boekjes sloten op elkaar aan. Die kilometerstand van 141.000 km leek te kloppen. Zo zag de auto er ook uit en zo voelde de auto ook aan.
Proefritje
Een proefritje bevestigde mijn voorgevoel: een paar schoonheidsfoutjes, maar verder een keurige auto. Motor en bak maakten een goede indruk. Het onderstel was te soepel. Misschien nog oude dempertjes eronder. Mijn vriendin vond het allemaal prima, die had niet zin om NOG meer meningen te moeten geven op occasions die ik liet zien. En voilà: zo heb ik een nieuwe duurtester gekocht. Als klap op de vuurpijk kreeg ik het BMW horloge dat er nieuw bij was verkocht ook nog bij! Kortom, er is een nieuwe Autoblog duurtester!
Meer mogelijk
Net als met de 159 is het de bedoeling dat we geregeld kleine updates uitvoeren met de nieuwe duurtester, naast het nodige onderhoud. Wat kunnen we hiervan maken? In technisch opzicht gaat ook deze auto helemaal vertroeteld worden. Nu lijkt de staat heel erg aardig te zijn, maar het kan natuurlijk altijd beter. Ook biedt de E90-generatie van de BMW 3 Serie een enorm voordeel ten opzichte van de 939-generatie van de Alfa 159: qua upgrades is er zoveel meer mogelijk. Het gehele internet staat vol met aftermarket onderdelen. Van enorm fout tot heel erg gaaf. Ook is de E91 wellicht boeiender voor de lezers, daar er veel meer mensen geïnteresseerd zijn in dit model dan de 159. Er staan sowieso veel meer exemplaren in Nederland te koop en meer lezers hebben zelf ook ervaring met een E9X.
Zin ‘an
Kortom: we gaan een leuke tijd beleven met deze BMW 325dA Touring. Net als met de Alfa gaat er voornamelijk gereden worden met de auto. Alle upgrades en onderhoud met de nieuwe duurtester zullen we uiteraard uitgebreid gaan behandelen. Is de BMW 3 Serie een betrouwbare auto? Is een zescilinder nu echt zoveel beter? Wat kan er nog verbeterd worden? Heb ik een auto gekocht met verborgen gebreken? Is de 3 Serie een betere auto dan de 159? We gaan erachter komen. Je leest alles hier, op Autoblog. Ik heb der zin ‘an.
De basics:
Merk | BMW |
---|---|
Type | 3 Serie |
Uitvoering | 325dA Touring |
Fabriekscode | E91 (UX91, LCI) |
Transmissie | ZF 6HP26-automaat, 6 versnellingen |
Motor: | 2.993 cc zes-in-lijn turbodiesel (N57D30T0) |
Maximum vermogen | 204 pk bij 3.750 tpm |
Maximum draaimoment | 430 Nm bij 1.750 tpm |
Gewicht | 1.575 kg |
0-100 km/u | 7,4 seconden |
Topsnelheid | 238 km/u |
Verbruik (gecombineerd, volgens fabriek) | 1 op 16,1 |
Nieuwprijs | € 60.830 |
Eerste toelating: | 4 April 2011 |
Eigenaar sinds | 15 April 2020 |
Kilometerstand bij aanschaf | 141.000 km |
Modificaties | Géén! |
Rick-dos zegt
We gaan het meemaken. Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst en welkom bij de BMW familie. Vanaf vandaag hoor je niet meer bij de plebs en daarom hoef je vanaf nu ook niet meer je richting aan te geven.
willeme zegt
Thanks! Mijn vriendin zei het al: die knipperlichten zijn écht als nieuw! Zaten nog van die cellofaantjes op :-)
dutchneon zegt
degelijke keus hoor, maar man o man wat is het een saai hok naast de 159. Als je de bmw naast de Alfa ziet lijkt de 159 wel 10 jaar jonger!
racerx zegt
Grappig, voor mij geldt het omgekeerde.
willeme zegt
@Rick-dos: Thanks! Mijn vriendin zei het al: die knipperlichten zijn écht als nieuw! Zaten nog van die cellofaantjes op ;-):-)
karaya zegt
@Rick-dos
Als je bij het plebs wilt horen kan je met de 3-serie alle kanten op hoor. After-market heaven.
Goede keus van Willeme. Ben benieuwd.
snorrie zegt
@Rick-dos: vergeet ook de maximaal 1,5 meter regel niet.
Paul58 zegt
In mijn woonplaats rijden de meeste ‘plebs’ juist in golfjes en 3 series en civics (wel vaak wat ouder qua leeftijd). Plebs kunnen het onderhoud niet betalen om in een Alfa te rijden hehe;)
Kosten van preventief onderhoud zijn normaliter wel een stuk lager dan de kosten die je voor reperatie’s door achterstallig onderhoud betaald. Dit is in mijn ervaring de sleutel om italiaanse auto’s te rijden welke je een solide/betrouwbaar gevoel geven.
rhellema zegt
@willeme; van harte met je nieuwe aanwinst en dat je maar een hoop veilige maar bovenal plezierige kilometers mag maken. Alle verhalen omtrent deze automobiel zien we wel verschijnen.
willeme zegt
@rhellema: Dankjewel!
Ot92 zegt
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, veel veilige kilometers ermee.
Dat blok is lekker te chippen, volgens mij krijg je er zo’n 100 á 120pk bij. ?
kniesoor zegt
@B8: Om dan in 6,8 sec naar de 100 te gaan en een top van 250 te hebben ? Zou mij het geld en de moeite niet waard zijn.
OT: Wel een mooie uitvoering zo, bepaald geen dertien in een dozijn. Dat alleen is al een pre van dit exemplaar. Benieuwd hoe-ie de praktijk gaat bevallen,
kareljansen zegt
@amghans: Dat zou wel iets vlotter moeten kunnen met 300pk, toch?
bimmerfan zegt
@kareljansen: vindt de automaatbak ook niet super leuk.
willeme zegt
@bimmerfan: De automaat is identiek aan die van de 335d. Volgens ZF kan die sowieso 600 Nm aan. Gemiddeld zijn de waarden van ZF erg conservatief, 700 Nm is geen probleem. Dat zie je ook aan de vele gechipte 335d’s die er rondrijden ;-)
galgootje zegt
@willeme: mijn 335d had 862 mm op de dyno na kostbare electro-grapjes en wat buiswerk. Bak nooit issues mee gehad in bijna jaar en 110kkm. Leuke auto @willeme! Gefeliciteerd! Prachtig interieur, die kleur is zooo jummy! Veel fijne en veilige kilometers gewenst!
willeme zegt
@galgootje: thanks! 882 Nm? Wat heb je ermee gedaan? Meth injectie ofzo? :-)
johnhert zegt
@amghans: 100 pk en ruim 150 nm extra voor een paar honderd euro ? En de inspanning die jij moet leveren is ergens naartoe rijden, een paar bakken koffie drinken, wat op je telefoon spelen en voila !
specialveloce zegt
@johnhert: dat zou het eerste zijn wat ik zou doen na technische inspectie. Het gaat niet om nul naar honderd of top maar tussen sprints. Geweldig
alfalfa zegt
@johnhert: dat heet Freude am Fahren toch?
Ot92 zegt
@amghans Volgens mij moet je meer denken aan 5,5 a 6 seconden naar de 100, maar goed… wie boeit die 0-100 nog… 50-150 of 100-200 vind ikzelf bijvoorbeeld veel belangrijker,
Daarnaast zal een geblazen motor altijd veel fijner lopen nadat ie een remap heeft gehad.
rob5nismo zegt
Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop al vind ik het nog steeds jammer dat de alfa eruit is gegaan(wel te snappen want bodemloze geld put). Zo te lezen is de eerste aanpassing al bekend dat is het onderstel
willeme zegt
@bimmerfan: Thanks! Zo zou maar kunnen ;-) Alhoewel, misschien eerst even technisch laten nalopen om te kijken wat voor vlees/blik in de kuip heb.
PunicaOase zegt
Mooie auto ??
willeme zegt
@punicaoase: dankjewel!
moto84 zegt
Heel veel plezier met de auto. Ik heb zowel de 159 (TI) als de BMW gehad en hoewel ik altijd met een glimlach naar de alfa liep was het de BMW waar ik altijd het vertrouwen had dat hij me niet zou laten staan (ook nooit gebeurd). De BMW rijd ook veel verfijnder. Ben benieuwd wat je er mee gaat doen
willeme zegt
@moto84: Ik moet zeggen dat ik altijd een groot fan van de 159 was qua rijeigenschappen. Ik zal nooit vergeten hoe de 159 die lange snelwegbochten in Italië verslond. Verkeer deed 130-140, Alfa deed 170 achter snellere machines. Op het rechte stuk viel het tegen, maar je kon die 159 echt in de bochten smijten. Dat vertrouwen geeft de E91 (nog) niet. Qua verfijning ben ik het op zich wel met je eens.
moto84 zegt
@willeme: ja de 159 stuurt wat dat betreft heerlijk, had wel vaker een boze vriendin naast me aangezien de alfa met TI pakket dermate laag was dat ik meerdere malen op weekendjes weg de onderkant aan het schrapen was ?. Vooral in de Ardennen enzo was het het bagage best lastig af en toe
rw1994 zegt
@moto84: Ja ik heb menig verkeersdrempel geraakt… Momenteel ook rustig aan het kijken naar een opvolger…ben bang dat het toch een F11 wordt, het liefste een 535d natuurlijk :D
ouwedibbes83 zegt
@willeme: hoe had je zo snel door dat t onderstel te soepel voelde? Al eerder met een E91 gereden of komt t door je ervaring? Mooi dat je voor de BMW bent gegaan trouwens!
willeme zegt
@ouwedibbers83: Eigenlijk al na 50 meter. Na een flink stuk gereden te hebben werd het alleen maar duidelijker. We hebben gelukkig behoorlijk veel E90/E91/E92 ervaring, dus het was bekend hoe zo’n auto ongeveer moet aanvoelen ;-)
bbfix zegt
Een hele verademing in het downsize-klimaat. Zo’n mooie 6 pitter… van harte Willeme, ben benieuwd naar het verdere verloop!
karhengst zegt
@bbfix: Tegenwoordig peuren ze meer vermogen en koppel uit een vierpitter diesel, maar ik kan me voortsnellen dat bij een gematigde rijstijl dit een stuk verfijnder loopt, met een bruter geluid als hij dan op z’n staart wordt getrapt.
willeme zegt
@karhengst:
ik ga hier nog een keer uitgebreid op terugkomen, maar 204 pk en 430 Nm uit een zescilinder is niet hetzelfde als een 240 pk en 500 Nm uit een viercilinder (dat VAG blok pak ik nu even als voorbeeld).
kennone zegt
Mooie bak. Ik zou gelijk bij de tjoening boer een afspraak maken. Een flinke winst is er uit dit blok te halen.
850t5restate zegt
Ik weet niet of ik dat zou aanraden. Ik rij met de voorganger van dit blok in mijn e61, een m57 306d3, 197pk en 400nm. Echt snel zat en de automaat heeft het al zwaar genoeg ermee. Mijn automaat is al eens aan de beurt geweest. Tunen is echt funest voor je automaatbak, zeker bij een dikke turbodiesel waar er meteen 150 tot 200 Nm meer belasting bij komt. En je gaat het vaak aanspreken dus de slijtage neemt enorm toe. De rekeningen voor revisie zijn niet mals, daar kun je wel een mooie 159 voor uitzoeken.
willeme zegt
@850t5restate: de bak in de 197 pk versie kan niet veel meer power hebben, deze heeft gelukkig de veel sterkere ZF automaat uit de 335d (en phantom ;-))
850t5restate zegt
Mja, t blijft een risico met de 6hp bakken, zeker de koppelomvormers zijn door de constructie en afstelling inherent slijtagegevoelig heb ik begrepen.
Misschien wel de moeite waard om preventief een rindje brandstofsysteem te doen, brandstoffilter en reiniging. En de werking van de dpf laten checken. Met name als je (egr) thermostaat niet meer goed werkt kan hij soms onvoldoende op temperatuur komen om goed te regenereren, als je geen watertemperatuur kunt zien op je dash kom je daar niet snel achter.
Eerst maar eens lekker genieten van je nieuwe auto, zo’n zes in lijn diesel is wel een heerlijk beest.
fastforward zegt
Wat een leuk geschreven verslag van de zoektocht. Veel plezier!
willeme zegt
@fastforward! Dankjewel ;-) Het zijn de leukere artikelen om te mogen maken!
fastforward zegt
@willeme: de reis is net zo interessant als het resultaat. Mooie uitvoering, mooi interieur. Ben benieuwd naar de updates.
frederik zegt
Zelf ook een E91 (325i) gehad, dat was een hele fijne auto. Perfecte combinatie van praktisch, redelijk comfortabel en tegelijk ook écht leuk op een bergweggetje. Daarna voor de F11 gegaan (535i) maar eigenlijk is die wat te zwaar om er echt plezier mee te hebben. Veel geluk ermee!
mpgc zegt
Leuke auto en leuke uitvoering. Wit staat hem ook goed. Vind deze na de LCI er ook een stuk op vooruitgegaan, met name aan de voorzijde. Ook laatste drie serie zonder de electronische stuurbekrachtiging ?
frederik zegt
@mpgc: De stuurbekrachtiging is een goed punt, de E90 stuurt veel fijner dan de generaties erna.
sportevo zegt
1 ding snap ik niet. Toen je de auto op marktplaats zag bleek het o.a. een importauto te zijn, wat een rode vlag voor je is. Maar eerder in het verhaal ga je wel zelf in Duitsland kijken. Dan is het toch ook een importauto en spreek je jezelf toch tegen?
Daarnaast snap ik de aversie tegen een importauto (nog steeds) niet. Alsof een ‘origineel’ Nederlandse auto altijd betrouwbaar is.
kareljansen zegt
@sportevo: Niet? Auto’s die voor Nederland worden geproduceerd krijgen in de fabriek altijd een speciale behandeling. Wat extra liefde zeg maar, die mis je met een importauto.
davelepeef zegt
@kareljansen: :)
bbfix zegt
@kareljansen: hahaha
willeme zegt
@sportevo:
Goede vraag! Persoonlijk vind ik natuurlijk dat ik mijzelf niet tegenspreek ;-). Ik zal het even toelichten. Een origineel Nederlandse auto heeft bijna altijd een sluitende KM-historie en het is iets eenvoudiger om erachter te komen of er grote schades zijn geweest. In die zin heeft een Nederlandse auto mijn voorkeur.
Als ik een auto uit Duitsland haal, zie ik zelf hoe de auto de grens overgaat. Dan zie je de staat en kun je zelf een inschatting maken. Soms worden schadeauto’s geïmporteerd naar Nederland: bij die auto’s hoeft er nauwelijks BPM betaald te worden. Deze wordt dan goedkoop opgelapt en tadaa: een importauto.
Dus de aversie is simpel, ondanks dat de boekjes, papieren en staat aangeven dat er 141.000 km op staat, moet ik dat aannemen. Het kan ook 180k of 220k zijn. Met schade. Of niet. Dat kan natuurlijk ook. Een rode vlag is niet direct een no-go, maar wel dat je even moet opletten. Althans, zo zie ik dat ;-)
sportevo zegt
@willeme: daar kan ik wel inkomen. Maar het is altijd opletten, ook bij een Nederlandse auto. Iemand die ik ken heeft zich ooit laten bedriegen. Kocht bij een handelaar een auto met NAP, alleen lag die op zijn kantoor thuis. Goedgelovig als hij was heeft hij de auto gekocht. Goedkoop, lage kilometerstand, te mooi om waar te zijn. De ellende kwam al snel en toen hij de garage die op de kentekenplaathouder stond belde konden ze hem niet veel vertellen. De auto was een 8 of 9 maanden geleden voor het laatst bij hun in de garage geweest. Wat ze hem wel konden vertellen was dat de teller toen ruim 150000km hoger stond dan nu.
willeme zegt
@sportevo: daar heb je volkomen gelijk in. Je moet altijd je ogen open houden en dan nog kun je erin trappen! Met import is de kans dat er ‘iets’ is gebeurd wat groter. Of in elk geval wat lastiger te controleren.
dakarbemo zegt
Misschien eens tijd om een Autoblog obd2 scannertool benchmark test te doen? Super handig voor occasion jagers en mensen die dealers niet vertrouwen. In de software van zon auto staat de kmstand op verschillenden volgens mij echt programmeerbare plekkies opgeslagen en zie je dus super snel of er mee gerommeld is als die kmstanden niet matchen
bpc zegt
Gewoon een kabelsetje voor de laptop aankopen en de merkgerelateerde open source software downloaden en je komt al een heel eind, in iedergal verder als met die voor een particulier betaalbare foutcode lezertjes
atrak zegt
Daar vergis jij je behoorlijk in, zelfs private lease autotjes met max 10K km per jaar worden gerust elk jaar 10K teruggedraaid en zelfs dealers zien het niet tijdens onderhoud.
allesmetturbo zegt
Mooi verhaal en mooie upgrade!
Knoopie zegt
Mooi ding! Helaas kan ik uit ervaring zeggen dat er ook veel aan stuk kan gaan.. Voor het chippen moet je even opletten welke versnellingsbak je hebt. Vanaf half 2010 zijn er sterkere bakken gemonteerd, degene daarvoor zitten al op hun max koppel. Voor mooie upgrade: een setje Bilstein B8 met sportveren (-1,5 cm). Rijdt ie meteen een stuk beter mee.
willeme zegt
@knoopie: thanks!
Er zit een hele sterke automaat in. Het is een 2011 325d, dus de bak van de 335d. Dat gaat wel goedkomen, denk ik ;)
Betreft betrouwbaarheid: elke auto heeft wel zijn issues. Levert alleen maar content op ;-).
pignon zegt
Gefeliciteerd met de aankoop. Lekkere motor met nog wat onbenut potentieel. Combinatie exterieur- en interieurkleur kan ik erg waarderen.
willeme zegt
@pignon: dankjewel!!! Motor heeft inderdaad wat reserves … ;)
grasvreter zegt
Goed verhaal, lekker kort. Ziet er goed uit die wagen, nice ook dat de boekjes er toch bij zaten. Viel spa-ringelS
timmehhh zegt
Mooie auto! Hoop dat je de typeaanduiding van de kofferklep tovert.. ;-)
willeme zegt
@timmehhh: Dat hoop ik ook ;-). Het is overigens een originele badge, dus ik kan ‘m nog op Marktplaats zetten. M Badge, geheel M uitgevoerd!
davelepeef zegt
Mooie keuze. Ik zou zelf graag ’n Mondeo willen (knappe S Edition) maar BMWs zijn in samenstellingen te krijgen zoals je ze bij Ford niet zal tegenkomen. Mooie keuze gemaakt!
arta zegt
Alle logica zegt; kies voor de Mondeo. Maar ik snap de keuze helemaal. Fijne motor en bak combi.
Alleen die HSB en onderhoud voor dit soort auto’s…
Heb je TCO-plaatjes gemaakt? (Wil je dit überhaupt wel weten?) en waar ligt het omslagpunt voor diesel?
Een zes pitter op Benzine vind ik namelijk nog fijner en zal wellicht net zo duur zijn op t moment.
willeme zegt
Ja, MRB is wat hoger, maar met een keer tanken heb je dat er eigenlijk al uit. Er wordt veel mee gereden. Met de Alfa hebben we 60-65k gedaan in een maandje of 14, 15. Dus dan betaalt het zich goed uit. Ook is diesel iets goedkoper in aanschaf. En een 9 jaar oude E91 gaat nooit spotgoedkoop worden in onderhoud, maar daar krijg je veel plezier voor terug. Althans, dat is de bedoeling ;-).
volvaudi zegt
Super keuze maar ik heb nog nooit een Mondeo met D5 gezien. Kwa betrouwbaarheid was dat nog beter geweest… een V60
willeme zegt
@volvaudi: Bij de Mondeo heb je de 2.2 diesel met 200 pk, zoals in de tekst staat ;-). Qua betrouwbaarheid een Volvo maar over geslagen. Naast het feit dat die generatie niets voor mij is, vind ik ze niet denderend. Met name qua roest en dergelijke. Ook vind ik het knap dat Volvo zulke goede onderstellen zo saai kon krijgen. Maar ja, als het om betrouwbaarheid ging kon ik beter een Honda Civic kopen. Het moet ook leuke content opleveren, natuurlijk!
racerx zegt
Heel fijn hoor, nog een echte BMW met mooie zespitter diesel, die dingen klinken koud bijna als een Leopard II motor.
Heel veel plezier ervan en hopelijk heb je er weinig ellende mee. De E91 staat ook op mijn shortlist, samen met de W204 estate, om mijn E60 540i op te volgen.
willeme zegt
@racerx: beide zijn erg gaaf. Het is ook net even welk exemplaar je tegen komt. Qua betrouwbaarheid gaan we het zien wat de E91 doet … ;)
shibby zegt
Mooie aanwinst @willeme! Met ‘coding’ op basis van bijv. de Carly app kun je al het eea aanpassen zonder met de hardware aan de gang te moeten.
willeme zegt
@shibby: Van Carly motors? Op zich is de auto vlot zat. Met name onderin sleurt ‘ie er flink aan. Maar niets went zo snel als veel koppel. Herschrijven ze de ECU of is het een bypass-module?
shibby zegt
@willeme: nee Carly is een module dat je via de ODB en je smartphone allerlei zaken kunt aanpassen en features kunt inloggen, zo schijnt bij de E9x een sportknop een kwestie van een schakelaartje aansluiten te zijn
willeme zegt
@shibby: verrek. Ik zat te denken aan de tuning van Carly Motors, een gerespecteerd BMW tuner in Nederland ;-).
Ik zie op de site dat je zo’n OBD dinges geval hebt voor 60 euro. Dat is op zich het geld niet. Wel leuk om eens naar te kijken.
galgootje zegt
@willeme: dat is het zeker! Goede investering idd zoals @shibby zegt!
Dutchdriftking zegt
Kijk, we gaan de Alfa missen (al ben ik blij dat deze weg is, sinds jij hem hebt gehad zijn de prijzen voor deze alleen maar gestegen) maar dit is een waardig opvolger!
bimmerfan zegt
Mooie keuze als je ooit de BMW zescilinder diesel hebt gehad wil je niet meer anders! En wat blijft de e9x toch een super mooi model, maar goed dat is ook te zien in de restwaarde want zoek maar is een mooie op. Zelf de e91 335d gehad en probleemloos een ton bij opgezet.
camber24 zegt
Ik had en heb niet zoveel met Alfa, al vond ik de verhalen over de 159 wel heel erg gaaf om te lezen. Met BMW en met name met de 3-serie heb ik dan wel weer meer. Hiervan zal ik dan ook gaan smullen, ik kijk uit naar meer!! Heel veel plezier en veilige kilometers gewenst.
johnhert zegt
Fijne kar hoor ! Nu op zoek naar bijpassende sportstoelen. De standaard zetels van een e90 lijken qua comfort zó uit een Aygo geplukt te zijn.
willeme zegt
@johnhert: Thanks! Vind de sportstoelen van de E91 niet zo fijn, eigenlijk. Zeker niet invergelijking met de briljante zetels van een Audi A4 of de fijne sportzetels van de Mercedes W204. Ze zien er wel beter uit, dat dan weer wel. Helaas was er in de E91 geen ‘comfortstoel’ qua optie. Maar wellicht komen we wat leuks tegen ;-)
karhengst zegt
@willeme: zijn stoelen overigens ook maar in enige vorm uitwisselbaar of houdt ieder merk daar compleet zijn eigen standaard aan?
En heel veel plezier met de aankoop. Ik ben ook niet van wit maar deze zo kan het hebben, met name dankzij de fraaie interieurkleur!
johnhert zegt
@willeme: De kleur van het interieur vind ik erg mooi, maar wel weer wat lastiger om bijpassende stoelen te vinden. Van een e60 zijn ze net te breed vermoed ik. Die hebben wel fijne fauteuils in het gamma gehad !
ericc zegt
Dus deze 9 jaar oude Biemer is sneller dan elke nieuwe Volvo ?
pier zegt
@willeme eigenlijk heb je nu de auto gekocht die de Alfa wilde zijn. De 159 werd niet voor niets geïntroduceerd in München destijds. Misschien wat minder emotie in zijn algeheel, maar dat gaat die zescilinder goed maken! Veel rij- en knutselplezier gewenst!
Paul58 zegt
Dat klopt wel uiteraard maar in dat geval had Alfa gelijk met RWD moeten beginnen;) Gelukkig heeft Alfa met de Giuilia eindelijk weer een model wat helemaal aansluit op sportiviteit. Een 159 is toch meer een Opel Vectra in een mooi jasje. Echter is het bochtengedrag wel aardig, wat ik ook van Willeme begrijp. Dat zit bij veel Alfa’s sowieso wel snor.
Deze BMW is in ieder geval een mooie opvolger. Veel pezier met deze auto, gaat wel lukken denk ik! Zelf redelijk veel km”s in een 330d xdrive F30 gereden (niet mijn auto geweest) met ZF bak. Heerlijke auto en een ultieme wolf in schaapskleren, 5.3 naar de 100 en 1000km rijden met een tank, was een heerlijke auto.
sr20det zegt
Gefeliciteerd met de aankoop!
En even over dat importeren, ik ben gister naar Duitsland gegaan om mijn Passat CC op te halen.
2 weken geleden zonder problemen de grens over gegaan om de auto te kunnen bekijken.
willeme zegt
@sr20det: Thanks! De artikelen lopen bij mij een paar weken achter op de actualiteit, Duitsland was vorige maand nog helemaal op slot.
sr20det zegt
@willeme: dacht ik ook, maar er was geen controle niets bij de grens haha
potver7 zegt
Mooie wagen met een heerlijke spec.
Persoonlijk vind ik 1600 kg voor het formaat auto nog steeds behoorlijk obese. Zeker als lichtvoetig bochtenwerk je ding is. Ter vergelijking: in Frankrijk worden 7-persoons MPV’s gebouwd die 300-400 kg lichter zijn. Natuurlijk, niet te vergelijken qua rijbeleving en luxegevoel, maar kom op zeg…
Ik zou wel eens willen weten wat er gebeurt als BMW een nieuw platform zou ontwikkelen waarin gewichtsbesparing net zo hoog op de prioriteitenlijst staat als Freude am Fahren, en ze niet kijken of de uitkomst in lijn is met wat de zuid-Duitse conculega’s doen…
willeme zegt
@potver:
De 325dA Touring is even zwaar als de Alfa. In de BMW krijg je een zes-in-lijn, automaat én achterwielaandrijving voor in de plaats. Relatief gezien valt dat best mee. De F31 330d is ongeveer even zwaar en een half maatje groter en ruimer. Dus op zich erg knap.
Ja, een Dcia Lodgy of zo is ruimer en lichter, maar rijdt niet zozeer ‘beter’ ;-).
torsen zegt
@potver7: Als ik 7 zits MPV’s uit frankrijk zoek met een Diesel en een automaat die ook nog eens in minder dan 10 seconden naar de 100 gaan dan gaat het gewicht vrij rap omhoog.
Dit soort zaken blijven altijd een kwestie van compromissen maken.
Dat zal voor BMW niet anders zijn. Lichter is vaak snel duurder tenzij je comfort gaat inleveren.
sudbina zegt
Zien jullie kans de publicatie frequentie de komende tijd wat op te schroeven? (heb mn poot gebroken, verveel met de rambam) Meer van dit soort stukken alstublieft! ;-)
Tonnie zegt
Mooie lage bestelbus! Ik zou ‘m eerst in een ander kleurtje wrappen?. Verder wel een mooie uitvoering met dat bruine leer en fraaie wielen. Veel plezier ermee!
flik2punt0 zegt
Leuk geschreven, zoals altijd. De alfa was mooi en leuk. En normaal vind BMW s niet zo leuk maar dit model zeker als station. En wat betreft het m pakket Ben ik het helemaal met je eens. En je vrouw had gelijk wit staat echt wel goed. Soms staat het heel goedkoop maar nu zeker niet. Veel veilige kilometers toegewenst!
lekkerlinksrijden zegt
Gefeliciteerd Willeme, welkom bij de familie. Doe er niet te veel aan exterieur, iets eraf mag wel, de “M” badge op de achterklep us niet mooi. Als je dat hebt gedaan goeie poetsbeurt binnen en buiten en klaar. Dus wat blijft erover? Het torretje, daar kan wel wat meer vermogen uit zonder risico op motorschade. Veel prettige km’s
willeme zegt
@lekkerlinskrijden: Qua uiterlijk zullen er wel wat dingen veranderen. Smoked achterlichten, M8 Competition imitatiewielen, Rieger bumperkit, Hi Fly competitie banden, paar tribals erop en natuurlijk een nationale vlag op de hoedenplank ;-).
erikw zegt
Veel plezier met de nieuwe aanwinst.
Leuk artikel, dáárom lees ik Autoblog en niet om de clickbait artikelen.
willeme zegt
@erikw: vergeet niet dat dankzij de andere artikelen juist dit soort artikelen mogelijk zijn ;-).
edward330d zegt
Mooie auto @willeme. Ik mag mijzelf ook al jaren verplaatsen in deze configuratie overigens wel met een motor kuurtje wat hem bijzonder potent maakt. Persoonlijk zijn voor mij sport stoelen navi prof en xenon een must…
Ik zou hem nog wel even verwennen met een mooie 18 inch breedset dat doet wonderen bij zón auto. Veel plezierige km gewenst.
willeme zegt
@edward: Dankjewel! Ik wilde vooral een zescilinder. Op zich maken opties mij niet uit, alhoewel een achteraf ingebouwd navi-systeem in een E90 er niet uit ziet en ook niet lekker werkt. Sportstoelen zat ik zelf niet zo lekker in, dus die sloeg ik even over. Vind ze er wel fraaier uitzien.
Toevallig heb ik sinds deze week een setje wielen liggen, dus een update komt er zeker aan!
racingr zegt
Goede keuze! Heerlijke wagens. Ik rij zelf al 3,5 jaar in een E91 330D
Tot nu toe geen seconde verveeld, heerlijk op de snelweg, maar stuurt ook lekker op een bochtige weg.
Toen ik hem aanschafte had ik ook weinig eisen, maar de sportstoelen vond ik wel een must. Geen seconde spijt, zitten echt goed en te verstellen in alle richtingen.
pa045 zegt
@willeme: veel plezier en mooie kilometers gewenst met jouw nieuwe auto.
Voor mij liever een Alfa. Dan hoor ik maar tot het plebs zoals @rick-dos beweert.
willeme zegt
@pa045: dankjewel! Ik ben in elk geval een echte petrolhead, want ik heb een Alfa Romeo gehad ;-).
stephane8200 zegt
Gefeliciteerd. Fijne auto’s en fijne motor. Een van de mooie herinneringen die ik heb is in het Peak District National Park met een 335xd sedan. Ook een witte maar dan met rood lederen bekleding. Lekker sturen en hele mooie omgeving.
willeme zegt
@stephane8200: dankjewel! 335xd is een F30 neem ik aan? Wat voor Ringmobiel rijd je tegenwoordig? Of ben je nu eindelijk verstandig geworden? ;-)
stephane8200 zegt
@willeme: dat was een F30 inderdaad. Die ‘serie’ heb ik in allerlei varianten gereden toen ik in Engeland werkte (sedan, coupe, cabrio, M3, M4, benzine en diesel). Fijne auto’s.
Ringmobiel heb ik niet meer. Wel nog wat ander speelgoed. Met een kind nu en veel sporten kom ik er haast nooit meer. Als ik nog wel eens ga huur ik daar wel iets.
Verstand komt met de jaren of door noodzaak ;)
spacemoon24 zegt
Mooi artikel! Gefeliciteerd met de aankoop, al zal ik de Alfa ook gaan missen. Misschien over een tijdje de 159 er weer bij halen om te vergelijken met de BMW? Een witte BMW is even wennen maar ik ben al groot fan van het interieur. Ik kijk uit naar de komende artikelen en ben ook erg benieuwd naar het kostenplaatje van de Alfa.
spacemoon24 zegt
@spacemoon24: Oh en wel nog even het M logo eraf krabben?
willeme zegt
@spacemoon: thanks! en ja, dat plaatje hoort er niet op…
torsen zegt
Lekker artikel! Een aankoopadvies met als bonus de kant van de koper erbij die we normaal niet te zien krijgen.
Enige twijfel die ik had was bij de eis voor het ingebouwde navigatiesysteem.
Dat zijn toch zaken die bij auto’s uit die periode verouderd zijn en ik kan me voorstellen dat je dan in de praktijk eerder de navigatie van je telefoon aan zet dan die van je auto.
Zal bij de zoektocht waarschijnlijk niet veel uitgemaakt hebben want kan me niet voorstellen dat er veel 325’s zonder navi uit de fabriek rolden.
Op de foto’s verliest hij het nog wel duidelijk op looks tegenover de 159. Met de prodrive wielen was die wel echt af.
Denk dat een setje M3 CSL replica wielen in gunmetal niet zouden misstaan bij het wit.
Maar misschien hou je hem liever iets meer incognito.
willeme zegt
@torsen:
Dankjewel! Klopt, in principe is het verouderd. Deze E91 is een van de laatste en heet het CIC-systeem dat nog kan worden voorzien van upgrades. Maar een beetje iPhone 11 maakt gehakt van dat systeem op alle fronten. Dus een Brodit-houdertje is handiger. Voordeel van iDrive is dat je alle auto-instellingen ook kunt bedienen en dat de staat qua onderhoud ook vermeld staat. Maar hier ga ik nog een keer iets dieper op in. Wel kan ik verklappen dat er veel E90’s zijn zonder navi.. Zelfs op de M3 was het een optie.
Over de velgen gesproken: ik heb al een setje liggen thuis …
torsen zegt
Combinatie met iDrive is natuurlijk wel lekker inderdaad. Blijft een mooi systeem.
Heb je niet getwijfeld om er voor ééntje zonder ingebouwde navi te kiezen, gezien het aanbod, en er gewoon een moderne autoradio met Carplay in te zetten?
Gezien de eerdere cliffhangers ga je vast niet meer prijs geven over wat je hebt liggen, haha!
Maar ik durf toch wel een paar gokjes te doen:
– Het zijn originele BMW wielen of ze lijken er in ieder geval op
– Ze zijn niet zwart. (alhoewel dat wel weer kan bij een witte auto)
– 19″
torsen zegt
Ik ga maar een ritje maken anders ben ik over drie uur nog aan het zoeken. :’D
jaapiyo zegt
Het zijn helaas geen LM’s geworden.
willeme zegt
@torsen: zonder te veel te verklappen (dat doet @jaapiyo anders wel ;-)): je zit er niet ver naast !
frederik zegt
@torsen: Ik had een 325i zonder navigatie en dat was eigenlijk wel lekker old school. Wordt mooier oud dan zo’n schermpje van tien jaar oud of meer.
torsen zegt
@frederik: Ik was laatst m’n cloudopslag wat aan het opschonen en ik kwam foto’s tegen van m’n vorige auto (Leon uit 2013) en pas toen ik de foto’s van het interieur zag viel me op hoe klein en verouderd het scherm was t.o.v. m’n huidige leasert.
Groninger zegt
@frederik: het BMW CIC navigatiesysteem van 10jr oud werkt beter dan de meeste navigatiesystemen van nieuwe non premium auto’s…
frederik zegt
@groninger: Ik heb het ook in m’n F11 en gebruik het echt nooit. Google Maps op de iPhone is zoveel beter, altijd up to date en met actuele verkeersinformatie.
Groninger zegt
@frederik: google maps werkt idd ook goed, alleen als je bijvoorbeeld het CIC systeem vergelijkt met het huidige systeem van een Peugeot 308 dan merk je wel dat dat stukken beter werkt.
snorrie zegt
Leuk verslag. Nu al benieuwd naar het vervolg.
eelco74 zegt
Even nog een kleine correctie, de aisin aw8 automaat die in de citroen en ook in de alfa 159 zit, kan maximaal 400 nM Koppel aan en geen 450. Nu zit er nog wel wat reserve in. Maar ik weet dat volvo m ook combineerd met de v8 in de xc modellen en daar gaat ie vaker kapot dan met minder krachtige motoren. In de 159 kreeg de automaat dan ook niet de 210 pk variant de 2.4 diesel, maar bleef de oude 200pk. Met precies 400nm koppel.
Ik koos zelf na de 159 voor de s205 c klasse, omdat ik de 3 serie (na misschien wel te hoge verwachtingen) er vond tegenvallen. Niet qua rijden, maar wel hoe het voor voor zoveel geld en overkwam. Net of het model te lang met te kleine stapjes was door ontwikkeld. Wellciht ook wel de schuld van de kwaliteit van de c klasse, waar mercedes van de 204 naar de 205 een reuze stap heeft gemaakt.
crashingduke zegt
Wit staat ‘m goed. Veel plezier er mee. En ik verheug me al op de verhalen die komen gaan.
Groninger zegt
Leuke aankoop @willeme ! Rijden fantastisch en zijn betrouwbaarder dan Alfa, al was je 159 ook zeker een mooie auto. De huidige wielen die je er onder hebt zijn ook een breedset toch? Onder mijn E91 zit momenteel een 19 inch breedset en dat rijdt echt heel goed. Wel runflats monteren, anders voelt de auto achter zweverig aan.
willeme zegt
@groninger: De maat die ik nu heb is 225/45 17 rondom. De velgen heb ik inmiddels al binnen, de banden moet ik nog even uitzoeken. Runflats ben ik zelf niet zo’n heel groot fan van. Voor welke velgen heb jij gekozen? En welk merk banden? En welke breed plus steek? 8J voor en 9J achter, met 225 voor en 265 aan de achterzijde?
Groninger zegt
@willeme: ik had 265 30 19 RFT banden achter van Kumho, ik had deze set compleet aangeschaft via MP. Dit reed prima en lag strak op de weg, volgens mij heb ik 10,5J velgen achter als ik mij niet vergis… maar weet het niet zeker. Heb de auto nu te koop staan, en omdat de achterste banden af waren er heb ik een goedkoop setje non RFT’s achter laten monteren, en ik merk nu dat de auto een stuk zweveriger is achter.
willeme zegt
@groninger: ja, banden van het merk knaak houden BMW’s niet zo van. Je moet voor en achter in elk geval dezelfde kwaliteit monteren, het liefst een identieke band.
Ik ben nog even aan het kijken voor de bandjes. De prijsverschillen zijn echt enorm. Maar ja, bij een goede steak doe je ook geen Joppiesaus ;-).
Groninger zegt
@willeme: klopt dat is zo, ik was in ieder geval wel te spreken over Kumho. Goede prijs/kwaliteit verhouding.
Groninger zegt
@willeme: voorzijde heb ik trouwens 235 35 19.
Robert zegt
Ik zou op voorhand nooit voor een witte hebben gekozen, maar nu ik de foto’s zo zie… potver wát een mooie wagen! En dan in combinatie met dat cognac/zwart lederen interieur… Well done @willeme!
Ik heb zelf geen ervaring met BMW, maar ik heb van meerdere ‘kenners’ te horen gekregen dat je bij dit merk *altijd* voor een post-facelift model moet kiezen, omwille van de betrouwbaarheid, dus dat zit wel goed. Volgens jullie eigen aankoopadvies loont het om preventief de EGR klep en/of de swirlflaps te vervangen. En de run-flat banden. Of is dit al gebeurd? Ik kijk uit naar dit nieuwe feuilleton aan Autoblog-garage verhalen.
willeme zegt
@RRRobert: thanks! Vind ‘m ook telkens fraaier worden, ondanks de witte lak ;-). Qua techniek ga ik m binnenkort helemaal na laten kijken en naar nieuwstaat brengen. Plus een paar upgrades …
shalomleon zegt
@willeme waarom is er geen skoda octavia vrs aan te pas gekomen? Dat is pas appart en lijkt aan al je eisen te voldoen
willeme zegt
@shalomleon: Het is een aparte uitvoering van een normale auto. Op zich een nette wagen. Nadeel was dat ik was aangewezen op de tweede generatie, en die vind ik echt heel erg knaak. De derde vind ik best fraai, maar de exemplaren die ik vond Duitsland waren niet naar wens en alsnog te prijzig voor wat je ervoor terugkrijgt.
Rob zegt
Dit is natuurlijk het segment waar BMW het beste in is; stationwagon diesels.
Een Ford Mondeo met de juiste wielen en bumpers is ook fraai, maar begrijp helemaal waarom je voor de BMW hebt gekozen.
Wit is niet mijn smaak, maar moet wel zeggen dat de bruine bekleding er dan wel lekker uitspringt. Verrassend mooie combinatie. Verder “schreeuwt” dit model om de fraaie en net iets te grote 5-spaak wielen:
https://www.e90post.com/forums/attachment.php?attachmentid=823453&stc=1&d=1361698335
Maar goed, dat is slechts mijn mening ;-)
frank2b zegt
Leuke zoektocht @Willeme!
Ben benieuwd wat je met de BMW gaat meemaken.
Ik had wél een beetje gehoopt dat de Mondeo de eer te beurt zou vallen, was wel benieuwd naar die wagen. Je hoort er eigenlijk weinig van, namelijk.
willeme zegt
@frank2b: thanks! Ja, de Mondeo zou ook leuk geweest zijn. Alleen is het wat lastiger om daar de komende tijd leuke dingen over te schrijven. Maar het niet veel gescheeld ;-).
tge2 zegt
Ik had een Mazda 6 gekozen. Een BMW is te cliche.
willeme zegt
@tge2: Mazda6 is ook cliche. Iedereen wil er eentje kopen ;-). Met de Alfa al een (relatief) zeldzame auto gehad, heeft ook wel wat nadelen hoor. Onderdelen en upgrades zijn zeer beperkt. Zelfs voor de Mondeo is niet veel te krijgen, voor de 6 al helemaal niet. Daarbij heeft de Dreier wat meer potentie met achterwielaandrijving, ZF automaat en drie liter zescilinder ;-).
tge2 zegt
@willeme: Ik zou gevallen zijn voor de heerlijke handbakken van Mazda. Ik heb er ervaring mee, weinig andere merken die eraan kunnen tippen. Automaten doen me sowieso al niet zoveel, ik werk liever zelf. Maar dat is slechts ondergetekende roepende in de woestijn. :-)
vpowert zegt
De Mazda 6 had ik ook direct bedacht, maar dat is eigenlijk een te verstandige keuze. Stuurt goed, is betrouwbaar, 175pk diesel chip je zo naar 200pk en heeft een navigatiesysteem waar je zelfs CarPlay / Android Auto op kunt krijgen… Maargoed, daar zijn weinig sappige verhalen over te schrijven. Laat staan het kletsen over het geluid van een zes-cilinder en de lol van achterwielaandrijving. De Mazda 6 is echt top, de BMW is leuker.
Ik kan niet wachten op de vervolg verhalen, @willeme! :-)
frederik zegt
@tge2: De meeste clichés zijn waar. :)
mondeoscti202 zegt
Aan het aantal reacties te zien is dit topic een stuk populairder dan de Swift van Casper. Heerlijk geschreven ook, echt smullen weer. Veel plezier met je aankoop!
bernoulli zegt
Even wennen van de mooie 159 naar de lelijkste 3-serie die ze gemaakt hebben. Desalniettemin zal het vast gaan bevallen.
SimonMc zegt
Jammer dat je het al weggeeft in de headerfoto. Eventueel het silhouet laten, de auto grijs met een vraagteken er in, à la pokemon’s ” wie is het “?
Modificatie nr. 1 moet natuurlijk die “M” er af doen, zijn. Flosdraadje er achter en lijmresten met WD-40 opkuisen ( moest je dit niet weten ).
Wit is ook niet m’n ding, en gezien dit een experiment-auto is, waarom niet (zelf) wrappen? Tegenwoordig vind je voor alles wel een tutorial op YouTube, en zeker in deze huidige periode, waarom niet zelf wrappen?
willeme zegt
@SimonMc: ik heb twee linker handen en ben niet zo’n fan van wrapping. Daarbij staat de auto perfect in de lak. Echt nul steenslag. Dat is wel lekker. Maar er staan een wel een behoorlijk aantal updates in de planning ;-) dus wie weet!
silenro zegt
Fraaie vervanging @Willeme. Wit ben ik zelf ook geen fan van, maar mijn betere helft weer wel (dus dat heeft ze gemeen met jou vriendin). Interieur is erg mooi, heb zelf zwart leer maar cognac staat ontegenzeglijk fraaier.
En ook de keuze voor de Guilia is bij mij voorbij gekomen, maar het gebrek aan een station is en blijft doodzonde.
Maar aan de 6 cilinder diesel ga je heel veel plezier beleven mag ik uit ervaring zeggen!
willeme zegt
@silenro: de Giulia vind ik echt geweldig, maar het gebrek aan een zescilinder diesel en stationwagon is jammer. Die 2.2 is op zich OK, maar een station hoort gewoon in deze klasse.
bakkerst zegt
Toch even nieuwsgierig waarom de ‘rationele Alfa’ niet benoemd wordt, waar is de Mazda 6 in dit overzicht?
Dat is namelijk mijn voorkeur voor wanner mijn eigen Alfa vervangen moet worden.
willeme zegt
@bakkerst: voor mij: te weinig vermogen en ben geen fan van de automaat. Dus ik zou automatisch voor de Mondeo gaan. Het zou wel de auto zijn die ik zou aanraden aan anderen ;-).
bakkerst zegt
Tja, het ontwerp spreekt me enorm aan, ook van het interieur. een automaat hoeft van mij sowieso niet, even als aanpassingen of achterwiel aandrijving. Heck hier in Polen zou ik eerder 4wd kiezen dan achterwiel aandrijving, het sneeuwt hier net wat vaker en langer dan in Nederland, en de wegen zijn net wat vaker vies. ZOAB hebben we hier ook niet wegens strenge vorst in de winter..
Van harte gefeliciteerd aan je vriendin met de keuze ? ik hoop dat ze gaat genieten van ‘jouw’ auto ?
bmwkevin zegt
Onlangs een 325d gekocht. Ook een redelijk kaal exemplaar. Enige wat ik echt wilde was idd ook een navi, climate control en sportstoelen. Net als de schrijver vind ik veel opties overbodige luxe en hecht er ook weinig waarde aan. Toevalling eentje vlakbij mijn woonplaats gevonden, proefritje gemaakt en direct gekocht. Afgestempelde boekjes van de dealer maakte het besluit nog eenvoudiger haha. Tot nu toe geen spijt gehad, al had ik we graag het m onderstel gewild, merk ik. Auto heeft toch de neiging wat over te hellen in bochten, zeker in vergelijking met mijn m pakket uitgevoerde e36. Misschien nog op zoek naar een mooi alternatief voor het standaard onderstel. Iemand suggesties?
ouwedibbes83 zegt
@bmwkevin: schroefden van Bilstein? B8 werd al gesuggereerd in de reacties
willeme zegt
@bmwkevin:
Leuk om te horen! Welk bouwjaar en kleur/wielen heb jij?
Qua onderstel is er veel mogelijk voor de E91. Ik vind ‘m zelf ook veel te week. Niet dat het storend is, maar een BMW mag van mij wel iets scherper. De F30 is nog zompiger, maar met de standaard 17″ wielen is de auto niet enorm strak. Het is keurig, maar mist ‘magie’.
Er zijn diverse oplossingen voor dit ‘probleem’. Je kan beginnen met een paar verlagingsveren van H&R, dat is topspul dat relatief betaalbaar is. Ik weet niet hoe oud jouw auto is en hoeveel kilometers deze gelopen heeft, maar de veren/dempers vervangen voor een Bilstein Pro Kit (met Eibach verlagingsveren) is meestal een enorme verbetering. Zeker ten opzichte van de M-veren (ben ik zelf niet zo’n fan van). Met de Bilstein B12 kit behoud je comfort (wordt soms zelfs iets beter!) en wordt de auto een stukje strakker.
Een andere optie is een schroefset van Bilstein of KW. Dan stijgen de kosten overigens wel enorm. Maar dan kun je de auto behoorlijk naar smaak afstellen. Heb je een Touring of een Sedan/Coupe?
bmwkevin zegt
Mijn auto is een zwarte LCI sedan uit 2008 en staat op dezelfde wielen als die van jou (style 285 zo uit m’n hoofd) en heeft net geen 250.000 kilometers achter de kiezen. Hier en daar wat optische slijtage, maar goed daar was de prijs ook naar. De boekjes en de reputatie van de 6 cilinder diesel blokken van BMW gaven het vertrouwen, zelfs bij deze km stand.
Maar het mag inderdaad allemaal net iets scherper. Aangezien de auto nog op de eerste set schokdempers staat, is de meest verstandige keuze te gaan voor volledig nieuwe (schroef)set. Hoewel dat in eerste instantie een aardige uitgave lijkt (wat het ook wel is hoor), zal ik er een hoop rijplezier voor terug krijgen, althans dat hoop ik.
Ik prefereer ook stug over comfort. Ik wil eigenlijk ieder steentje kunnen voelen, want als ik autorijd wil ook daadwerkelijk autorijden. Vaak voor gek verklaard hierom, want ja, ik rijd toch zo’n slordige 40.000 km pj. Maar aan de andere kant, wil ik ook niet dat de vullingen uit mijn kiezen trillen.
Omdat ik zo’n pietlut ben hierin, wordt de zoektocht ook niet echt gemakkelijker. Daarom zijn dit soort topics altijd zo fijn om te lezen! Bovenstaande aanbevelingen neem ik zeker mee in mijn besluit. Bedankt daarvoor!
b00st zegt
Mijne (325d Touring uit 2010) net verkocht 2 maand geleden. Topwagen, 7j probleemloos mee gereden. Zeker chippen, +110pk :) Veel plezier er mee!
https://prod.pictures.autoscout24.net/listing-images/00cb789e-4c67-5a43-e053-e250040a76b5_c9dd1b02-651d-4b92-ba33-e00781d6f00e.jpg/1280×960.jpg
mark383 zegt
Ha willeme, leuk artikel weer om te lezen! Wat ik me afvroeg: toen je uit de alfa stapte en in de bmw, voelde het toen wel als een upgrade? (afgezien van de motor icm achterwielaandrijving natuurlijk) Ik bedoel, je had de alfa aardig voor elkaar toch? Qua looks, qua onderstel, qua infotainment en qua interieur (na de pindakaas upgrade) in elk geval wel. Dat laatste vind ik overigens geen sterk punt van de E90. Hij knapt imho enorm op door de standaard grijze interieurlijsten te vervangen door wat nephout. Zoals in het interieur van een E90 Alpina.
willeme zegt
@mark383:
Ha Mark! Leuke vraag. Wat je vooral merkte was dat de BMW zéér netjes was onderhouden. Nul krasjes (op 1 plekje na) ook in het interieur. Voor een auto met met 140k op de lok was ‘ie verrassend strak. Dus dat verschil zag je meteen. Tel daarbij op dat je de meest soepele zescilinder en zijdezacht schakelende automaat hebt. Dan ben je snel verkocht ;-).
Maar zoals je zegt zijn er dingen die de Alfa beter deed. Allereerst: de Alfa Romeo vind ik veel mooier. Er staat een zwarte Ti bij mij op de route als ik de hond uitlaat en ik kijk altijd even om. Dat deed ik ook bij mijn eigen auto. Zeker na de verlaging en met die wielen vond ik het een plaatje.
Het leer in de Alfa Romeo is gewoon mooier dan van de BMW. Het is van een duurdere kwaliteit. Het is zachter, soepeler en minder strak over de stoelen getrokken. Ondanks dat ik iDrive prima vind werken, was de Sony met Apple CarPlay vele malen beter als het aan komt op infotainment. Ook omdat Waze en dergelijke samenwerken met je smartphone en je dus twee relevante schermen hebt.
Leuk idee van het hout. Ik zag toevallig een Amerikaanse 328i E91 die dat ook had, gaf ‘m wel extra cachet en uitstraling. Daarbij wil iedereen liever aluminium, dus misschien kan ik er een mooie deal uithalen ;-)