De MX-5 is er weer een stukje leuker op geworden. Check waarom.
Het is officieel winter. Het is vaak nat buiten. Een beetje koud, nog niet echt heel glibberig. In elk geval niet het ideale weer om open kilometers te maken met de MX-5. In deze periode ligt mijn focus dan ook niet zozeer op rijden, maar op modden. De auto nog beter (en mooier) maken dan hij al is. Dat mooie is natuurlijk subjectief, dat hoef je niet met me eens te zijn.
Mods
Over het uiterlijk van mijn roadster ben ik zeer tevreden. Een standaard MX-5 ND is een goede basis, maar het mag wel wat uitbundiger. Door het Mazda Speed-pack in combinatie met de verlaging oogt mijn rode monster al een stuk cooler. Ik wilde nog een stapje verder gaan. Vanuit zowel optisch opzicht, als functioneel.
Na wat Googelen ben ik in contact gekomen met het team van Cabrio Supply uit Vaassen. Deze specialist in het leveren van cabriolet accessoires heeft mij geholpen de MX-5 verder aan te kleden. Ik kon er terecht voor een zwarte achterspoiler, een windscherm en een kleinere antenne. In een later stadium komt er tevens een nieuwe grille op de MX-5.
Het windrek voorkomt turbulentie in het interieur, waardoor open rijden op N-wegen (met zo’n 80 km/u) veel prettiger is dan voorheen. Met name nu in de winter, wanneer het aardig koud kan zijn. In eerste instantie wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten. Na wat open ritten te hebben gemaakt merk ik duidelijk het verschil. De (stoel)verwarming hoeft niet langer op standje barbecue om het warm te hebben: een koude, gure wind circuleert niet meer in de cabine. Heerlijk!
De kleinere antenne is vooral een optische oplossing: het oogt veel strakker dan die enorme standaard unit. Het is tevens een uitkomst voor mensen die de MX-5 stallen met een hoes over de auto. Zo hoef je niet langer de grote standaard antenne te verwijderen. Verschil in geluidskwaliteit ben ik nog niet tegenkomen. De digitale ontvangst van de radio komt prima door.
Niet alleen het exterieur is opgeknapt, ik heb ook een nadeel in het interieur aangepakt. In mijn artikel ‘5 voor- en nadelen Mazda MX-5 (ND)’ sprak ik over het dunne stuurwiel waar ik me aan ergerde. Inmiddels is dat opgelost door het standaard stuurtje te laten bekleden door CM Customs. Deze partij heeft in het verleden het stuur van Wouters (inmiddels ex) M135i gedaan en nu was het de beurt aan mijn auto.
Het stuurwiel is wat dikker en alcantara geworden met een rood lederen twaalf uur markering. De stiksels zijn rood geweven om te matchen met de overige rode details en de exterieurkleur van de auto. Het voelt stevig in de hand en ben er ontzettend blij mee. Met deze kleine aanpassingen maak ik de auto voor mijn gevoel steeds leuker en leuker. Gek hoe iets simpels als een spoiler of antenne het aanblik van je auto weer fris laat voelen.
Terugroepactie
In 2019 heb ik ongeveer 7.000 kilometer gereden met de MX-5. In het najaar kreeg ik een brief van Mazda op de deurmat in verband met een terugroepactie. De omschrijving van de terugroepactie klonk als volgt:
De lasnaad waarmee een metalen steun aan de bodemafdekplaat is bevestigd, is onvoldoende sterk. De steun kan tijdens het rijden loskomen van het voertuig en medeweggebruikers in gevaar brengen.
Navraag bij de RDW & Mazda Nederland leverde op dat er in totaal 169 exemplaren van de MX-5 zijn teruggeroepen voor deze actie. 146 in Nederland geleverde auto’s en 23 geïmporteerde exemplaren van de roadster. De terugroepactie zelf was een kleine klus. Mijn dealer heeft de bodemafdekplaat vervangen, een werkje van nog geen 10 minuten.
2019
Het gemiddelde verbruik is uitgekomen op 7.4/l 100 km. De ervaring leert dat de MX-5 nog een stuk zuiniger kan zijn. Ik gebruik de auto echter als hobbyauto en daar horen sportieve ritjes bij. Maak de fout niet om er E10-brandstof in te gooien. De Skyactiv-motor loopt beduidend lekkerder op een Euro98 (premium) brandstof, wat ik dan ook uitsluitend tank.
Eén van de leukste herinneringen aan vorig jaar is een weekend roadtrip naar Hamburg. Op de autobahn tikte de Autoblog Garage MX-5 op de GPS een snelheid aan van 226 km/u. Vervolgens haal je weer heel snel je voet van het gaspedaal, want met de soft top en de minimale geluidsisolatie is het absoluut geen prettige auto om op hoge snelheid mee te rijden.
Daaraan terugdenkend tuur ik uit het raam en mag het van mij weer snel warmer weer worden. Op naar de lente, op naar een jaar om nieuwe (leuke) herinneringen te maken met de MX-5!
Naast de huidige auto’s in de Autoblog Garage kun je ook onze belevenissen lezen met auto’s die al weer uit de Garage zijn verdwenen, zoals de Alfa Romeo Giulia duurtest. We hadden in 2019 ook voor drie maanden een BMW-Motorrad F850GS. Zo was er ook de BMW M135i van Wouter. Wouter mocht in de winter van 2019/2020 drie maanden lang genieten van een DS7 Crossback duurtest. In 2018 hadden we de beschikking over een Peugeot 308 GTI duurtest. Maar de eerste Porsche in de Autoblog Garage, dat was de Porsche 911 Carrera S 992 Autoblog Academy. Met pijn in ons hard namen we ook na drie maanden weer afscheid van de Renault Megane RS Trophy duurtest.
volvov70 zegt
Leuk stukje tekst weer, ik herken veel (vooral dat het weer warmer moet worden) dingen ook bij mijn Abarth 500C :). Wat misschien een tip voor je is: de A-stijlen die nu zilver zijn wrappen/plastidippen in zwart (kleur van de spoiler) of antraciet (kleur van je velgen). Maar dat is puur persoonlijk natuurlijk.
RubenPriest zegt
@volvov70: Een zwarte sierlijst is standaard op een MX-5. De zilveren sierlijst is een vrij zeldzame optie die je bijna niet ziet. Als ik het aanbod van ND’s op Autoscout in NL bekijk (100+) zit er niet één tussen met deze optie. Dus nee, ik laat het juist zilver om iets anders te hebben dan de rest.
volvov70 zegt
@RubenPriest: Ah vandaar! Ik wist niet dat het juist een optie was, en al helemaal niet dat het zo zeldzaam is, dan snap ik wel dat je het zo houdt inderdaad om uniek te zijn. Reden dat ik het zei was dat je eigenlijk max 3 kleuren op een auto kunt hebben, in jouw geval rood zwart en antraciet, om hem “clean” te laten, meer kleuren wordt hij wat speelser (wat ook zeker niet verkeerd is!).
RubenPriest zegt
@volvov70: ja ik snap je hoor. In dit geval zijn het niet allemaal felle kleuren. Het zilver komt wel weer enigszins terug met de glimmetjes in het interieur (delen van stuur, versnellingspook, knoppen voor climate control).
FieRo zegt
@RubenPriest: het ding is, denk ik, dat die omlijsting het enige zilverkleurige element is aan de buitenkant. Misschien dat zilverkleurige zijspiegelkappen het er meer bij kunnen trekken maar dat is een gok (kitsch risico).. Mijn ervaring is: als het niet lijkt of het goed bij het totaal past: niet doen. De rest wat je hebt gedaan is namelijk netjes en subtiel. Er is vast een reden dat anderen die optie niet gekozen hebben. Verder een mooie wagen, veel plezier ermee!
RubenPriest zegt
@fiero: Thanks! Geld is vaak de reden dat mensen het niet doen, de optie is bijna 500 euro. Vandaar ook dat de goedkopere 1.5 veel populairder is dan deze 2.0. Moet je voor de gein is deze spec nu configureren op de site van Mazda. Ik kom op 50.707 euro en dat is exclusief de niet meer te configureren Recaro’s.
metalmike zegt
@fiero: Het doet mij vooral denken aan een Chrysler Crossfire die standaard een grijs/zilveren raamstijl had. Geen positief punt wat mij betreft, maar zoals gezegd, smaken verschillen.
sntial zegt
@RubenPriest: paarse velgen zijn ook “uniek” maar daarom niet mooi :)
RubenPriest zegt
@sntial: gelukkig staat in de eerste alinea dat smaak subjectief is;)
w0o0dy zegt
@rubenpriest: ik zou zeggen dat de optie zelden besteld wordt omdat het lelijk is, maar goed. Ieder zijn ding. Ik zou het niet willen en niet zo laten. Met een wrap heb je het wel verborgen maar bestaat de optie in feite nog wel..
theblazerunner zegt
@w0o0dy: lekker negatief, ik vind het een erg mooie ND en ook heel subtiel en smaakvol aangepakt!
JamesBond007 zegt
Mooi en leuk stukje! Je upgrades voegen echt wat meer toe. Toch kan ik niet ontkennen dat ik zelf de zilveren omlijsten van je voorruit niet bij het geheel van de auto vind passen. Dat zou ik of zwart, of in de kleur van de carrosserie spuiten. Is dat iets wat jij nog wilt doen of vind je het juist wel prima?
RubenPriest zegt
@jamesbond007: zie mijn reactie hierboven :)
tjorque zegt
Ik ben zelf niet zo’n soft top liefhebber
Verder vind ik het een heel mooi speeltje ?
Een zilveren hardtop had misschien (vind ik) ook nog wel cool geweest. Of over de top? Ik zou het met Photoshop geprobeerd hebben als ik kon ?
Ook al heb ik er nog nooit mee gereden, deze auto had ik graag met een klein turbootje gehad. (Ombouwen is in België niet toegestaan jammer genoeg)
Ik ben nu eenmaal lid van de club “alles word beter met turbo’s” ?
SpiderIV zegt
@tjorque: daar is iets voor en dat heet Fiat 124 spider
tjorque zegt
@spideriv: dat weet ik, maar die vind ik enkel mooi van ver. Als ik er te lang naar kijk wordt dat een kappersauto…
Terwijl de mx5 er beter uit ziet dan ooit te voren vind ik ?
baklava zegt
Mooi! Stuurtje is echt een stuk beter geworden zo.
Nu tijd voor een Corksport uitlaat.
t1mothys zegt
Zo, erg fraaie auto zo :)
RubenPriest zegt
@t1mothys: Bedankt!
Dutchdriftking zegt
Leuk verhaal over een erg fijn karretje!
RubenPriest zegt
@dutchdriftking: Bedankt!
kevindb zegt
Heb de mannen van Cabrio Supply gisteren nog over de vloer gehad om hun nieuwe collectie MX-5 hoezen te passen op alle modellen. Ze noemden al dat ze jou auto zo fantastisch vonden.
Ik ben het volledig met ze eens overigens! Komt er ook nog een lipje aan de voorkant op om de bodykit af te maken?
En er zijn uitvoeringen die het dashboard ook gedeeltelijk alcantara hebben. Heb jij dat ook of gaat dat nog komen misschien? Ik hou de updates in de gaten!
RubenPriest zegt
@kevindb: de lip aan de voorkant zat er ooit op, maar heb ik er af gehaald en ligt thuis in de schuur. Zelfs in de eerste versnelling, schuin over een drempel schraapte de lip en zitten er ook krassen op. ergo: te laag voor woonwijken in de bebouwde kom. Alcantara dashboard is inderdaad fraai, maar voorlopig laat ik het even hierbij.
vlaggie zegt
Mocht je ooit wat pk/nm willen toevoegen. Check dan even de BBR upgrades bij De Cabriohoeve in Gasselte!
RubenPriest zegt
@vlaggie: Ik vind 4.350 euro incl montage verschrikkelijk veel geld voor wat je er voor terugkrijgt qua pk’s. Dus BBR gaat er niet komen.
poes zegt
Andere grill? Welke grill? ;-) Verder prachtig wagentje. Eigenlijk by far het leukste wat je momenteel kunt kopen voor een relatief schappelijk bedrag. Ooit wil ik er ook eentje, in deze kleur :-)
RubenPriest zegt
@poes: in de tekst staat “in een later stadium komt er tevens een nieuwe grille”. Later, dus niet nu.
vpowert zegt
@rubenpriest: Weet je al welke grille? De Spyder grille van Carbon Miata misschien? Die vind ik echt heel fraai!
RubenPriest zegt
@vpowert: bingo!
vpowert zegt
@rubenpriest: Nice! Ben heel benieuwd hoe die staat met een Nederlandse plaat erop :-)
hansjeb zegt
Heb de mx5 ook in deze kleur, maar dan de 1.5. Bij diverse proefritten komt deze wat levendiger over dan de 2.0. Mag ook wat meer toeren draaien en voelt toch wat lichter in de neus. 2.0 Is ook fantastisch. Ik overweeg om dit jaar te gaan voor de stage 1 turbo kit. Dan komt er een dikke 80 pk bij. Deze is speciaal voor de 1.5 maar wel erg duur. Voor de 2.0 is er de BBR kit met scherpere nokkenassen. Gaat ie naar 205 pk en schijnt ie een stuk levendiger van te worden. Mazda heeft natuurlijk niet voor niets de 2.0 onlangs aangepast. Is dit nog iets voor je in de toekomst?
RubenPriest zegt
@hansjeb: Leuk! Nee, deze is gechipt van 160 naar 184 pk en dat vind ik wel best zo. BBR upgrade kost duizenden euro’s en dat geld hou ik liever in mijn zak voor een opvolger.
phoenixgent1 zegt
@rubenpriest: Fijne bak, heb quasi dezelfde hier in Gent. Heel benieuwd naar de extra pk’s waarover je spreekt. Voel je echt het verschil? Want er lijken me behoorlijk wat chippende cowboys op de markt die extra pk’s beloven, maar dat in de werkelijkheid niet waarmaken. Soit: ik ben geïnteresseerd :). Is jouw redline bijvoorbeeld verhoogd? Zeker omdat ik ook geen zin heb in BBR-prijzen. Dank en veel rijplezier nog.
RubenPriest zegt
@phoenixgent1: Hi! Ik heb de auto gekocht in gechipte toestand. Ik weet zo niet 1 2 3 waar het is gedaan, wel dat er expliciet met de aankoop werd gesproken over 184 pk. Er is helaas geen uitdraai mee verstrekt. Voordat ik de auto kocht had ik zowel een standaard 1.5 als 2.0 gereden. Het grootste verschil zit hem in de kracht onderin. Waar de standaard 2.0 echt toeren nodig heeft om enigszins vooruit te komen, wil de auto na de chip sneller vlotten. De redline is helaas niet verhoogd. De MX-5 loopt nu 226 GPS km/u. Dan is de koek ook wel op.
Maar op hoge snelheid is het toch een takkeherrie in de cabine, dus hard rijden is niet waar de MX-5 de meeste fun geeft. Integendeel. Bochtjes maken en lekker cruisen met het dakkie open is het leukste vind ik.
kniesoor zegt
Kan me goed voorstellen, dat je het stuurtje zo wilde aanpassen. Staat geweldig en alcantara is lekker grippy, de ideale bekleding voor een stuurmansauto ! ??
geelbarrel zegt
@amghans: helemaal mee eens! Ik vind nu in mn Alfa Giulia het stuur ook iets te iel. De Fiat 500c GQ van mn vrouw heeft dikkere greep. Dus ik ga een checken of dit adresje een goed alternatief is voor omwisselen met een (gebruikt) Quadrifoglio stuur.
jean1989 zegt
Wil je nog verder gaan met upgrade, kijk maar eens bij flyin miata. Hebben wij een BBK van op de 124spider zitten.