1.500 kilometer heen. Honderden kilometers door Italië. 1.500 kilometer terug. Kan dat met een oude sloop-Alfa?
Autoblog Garage update! Als je doordeweeks over de Autobahn rijdt, valt mij het altijd op hoe nieuw de auto’s zijn. Hooguit een generatie oud, voorzien van puike motoren, indrukwekkende LED-verlichting en gigantische infotainment-schermen. Ze zoeven je om de oren als je je aan Nederlandse maximumsnelheden houdt.
Gemiddeld genomen zijn het vaak ook best dure auto’s. Het begint bij Passats en Tiguans, maar met name de Duitse Drie zijn zeer goed vertegenwoordigd op het moment. Overal zie je Audi’s, BMW’s en Mercedessen. Niet dat ze allemaal met 250 in de begrenzer jakkeren, maar het gaat er vaak serieus aan toe als je s’avonds door Duitsland rijdt.
Laatste check
Wat dat betreft vond ik het eerlijk gezegd ergens wel spannend. Met een stokoude Italiaanse auto door Die Heimat scheuren, met veel kilometers en relatief weinig vermogen en de slechtste halogeenverlichting ter wereld. Vandaar dat ik (nogmaals) groot onderhoud had laten uitvoeren, in de vorm van een inspectie, nieuwe en krachtigere Brembo-remmen en een Sony navigatie-unit met Apple CarPlay.
1.500 kilometer
De vakantie stond gepland in Montalcino, Italië: een ritje van 1.500 km. De aanschaf van de 159 is een soort van uit de hand gelopen grap. Kijk, voor dagelijks verkeer in Nederland komt het wel goed. In verband met belasting van de auto en de betrouwbaarheid. Echter, tijdens zo’n vakantie ga je een auto anders gebruiken. Aangezien het een familievakantie was, bood de Pater Familias heel vriendelijk aan om deze Audi A5 Sportback mee te nemen tijdens de vakantierit. Niet alleen voor ons comfort, maar ook om te zorgen dat de karavaan (onder leiding van deze Porsche Cayenne) niet telkens hoeft te wachten bij het eerstvolgende pompstation. En bedankt, pa.
Linkerbaan
Het eerste gedeelte Nederland was allemaal niet zo spannend. Dat ging prima. Motortje even warm laten tokkelen en cruisen. In Duitsland natuurlijk meteen het gas erop. Vaak heeft men ‘medelijden’ of klachten dat dit slechts de basisdiesel is. Het Squadra-kuurtje doet wonderen, want op de linkerbaan kun je redelijk mee komen. Tot 180 km/u gaat het allemaal prima. Daarboven neemt de acceleratie behoorlijk af en het geluid juist enorm toe. Nu waren behoorlijk wat files, wegopbrekingen en omleidingen, waardoor een hoog gemiddelde er nooit in ging zitten. Dat was overigens ook niet de intentie, de vakantie begint al als je in de auto stapt. Een beetje relaxen kan geen kwaad.
Grenscontrole
Bij de Zwitserse grens hadden ze niet het idee dat we (mijn vriendin en ik) met vakantie waren. Voor het eerst zijn we aangehouden en werd de gehele auto onderzocht op smokkelwaar. Tsja, Nederland is nu een populair exportland en het zijn niet meer de respectabele zakenmannen die oude 159’s rijden. Het rijden in Zwitserland is overigens niet spannend. De constant wisselende maximum snelheden zijn irritant. Gelukkig hadden we een goed hotel in Lugano.
De tweede dag was het vroeg opstaan, zoveel mogelijk onbijt naar binnen bunkeren en zo lang mogelijk doorrijden. Oh, en de 159 volgooien met verse diesel: dat is in Italië wat prijziger, dus vlak voor de grens nog even geregeld.
Clichés
Clichés zijn verschrikkelijk. Het zijn enorm dooddoeners. Zinnen gefabriceerd door de firma open deur. Maar we gaan het toch even doen: een auto rijdt het beste in het land van herkomst. De 159 had het naar zijn zin in Italië. Uiteraard namen we de E35 na Milaan. Dat begint als de saaiste snelweg ter wereld, maar wordt mooier naarmate je zuidelijker gaat. Zeker na Bologna.
Italiaanse snelweg
De snelweg krioelt tussen de bergen door. Er zijn flinke klimmen, dalingen en bochten. Oh, zo veel bochten. En het mooiste is, die bochten staan allemaal onder een andere helling. Wat ook mooi is, is dat in Italie een 1.4 liter motor het absolute maximum lijkt te zijn, maar niemand rijdt er langzamer dan 150. De Alfa 159 was op deze stukken uitstekend in zijn element. Toegegeven, het was vaker volgas dan in Duitsland, maar er waren ook meer bergen te trotseren. De manier waarop de auto in de bochten duikt en met name grip houdt is serieus indrukkwekkend.
Porsche bijhouden
Met name omdat de kwaliteit van de snelwegen niet al te best is. Je voelt dat de Eibach veren veel moeten incasseren en de Bilstein dempers het glad mogen strijken. Iets wat wonderbaarlijk goed lukt, overigens. Een Audi A5 of BMW 3 Serie kan het uiteraard ook, maar zijn veel straffer en harder. De 159 heeft nu een bepaalde soepelheid in zijn chassis die zeer prettig is. Zeker in de langere bochten op hogere snelheid was het bijhouden van de Porsche Cayenne geen enkel probleem.
Brembo remmen
In Montalcino aangekomen is het van hetzelfde laken en pak. De auto voelt zich thuis. Kijk, op Nederlandse wegen rijdt bijna elke auto ‘wel goed’. Alle wegen zijn van goede kwaliteit, het is allemaal plat en er zijn nauwelijks bochten. De tekortkomingen van een auto merk je niet direct, maar de pluspunten ook niet. Wederom is het het bochtenwerk waar de 30-TG-VN excelleert. Die Brembo remmen-upgrade is het tijdens aanremmen in bochten eigenlijk niet nodig. Je neemt namelijk veel snelheid mee. Die remmen komen wel van pas als je bij een afdaling vol in de ankers moet. Zeker als je een paar keer moet remmen, merk je dat ze veel beter hun remkracht behouden.
Soepel
Tijdens zo’n afdaling merk je wel dat je met een zwaardere D-segment stationwagon onderweg bent. Maar ook op de krappe Italiaanse bochtige bergwegen in en rond Montalcino is de auto zeer soepel. Je stuurt in, de auto ‘zet’ zich in vervolgens heb je nog alle keuze: strakker insturen, ietsje laten vieren, bijremmen of juist gasgeven: er zit een stuk communicatie in de auto waarmee je meer vertrouwen in de auto hebt. Wat dat betreft is de 159 een hele veilige auto.
Is het dan allemaal hosanna? Tot nu toe wel, eigenlijk. Dat komt natuurlijk ook omdat het verwachtingspatroon zo laag was. Alle grappen over sleepwagens heb ik nu gehoord (en ze blijven leuk). Het uitblijven van geluiden is ook erg prettig. Toen ik de 159 net had, waren er nogal veel bijgeluiden, trillingen en rateltjes. Die zijn er allemaal uit, ondertussen. Ook als je ‘m mishandelt op slechte Italiaanse wegen, geeft de auto serieus geen krimp. Dat had ik niet verwacht.
Apple CarPlay in de Alfa 159
Een speciale vermelding verdient de navigatie unit met Apple CarPlay. In principe maken gadgets mij niet zoveel uit, maar het feit dat je gewoon met Waze, Spotify en dergelijke onderweg bent is heel erg prettig. Zo’n unit kost niet zo heel erg veel, zeker niet als je kijkt hoeveel plezier je ervan hebt. Dit geldt trouwens ook voor als je een superieur Android toestel hebt: je kan switchen tussen Android Auto, Apple Car Play en het eigen Sony ‘OS’. Als we dan toch iets moeten aanmerken is het toch de motor. Die is in principe goed en voor Nederland meer dan krachtig voldoende, maar het houdt niet over.
Motor het minimum
Als je af en toe Duitsland rijdt, heb je met 160 pk en 360 Nm voldoende om mee te komen. Maar het is wel het minimum. Op krappe en met name steile wegen moet de motor redelijk wat toeren maken om de massa in beweging te krijgen. Het is niet onoverkomelijk en prima te doen, maar dat probleem heb je met de vijfcilinder gewoonweg niet. Zeker vanuit stilstand kan de auto gemakkelijk afslaan en moet je vertrouwen op de (verse) koppeling. Ook neemt het verbruik toe in deze contreien: 1 op 14 ongeveer. Maar daar zitten veel ritjes met een ‘enthousiast’ karakter tussen.
Wegen naar Rome
Na een kleine week gingen we door en trok de karavaan naar Rome. Mocht je ooit de tijd hebben voor een autovakantie: ga naar Italië en rijd het stuk tussen Montalcino en Rome. Dan juist met name de binnenwegen in plaats van de snelweg. Er zijn vele wegen naar Rome, maar deze was het leukst. De wegen zijn niet overal even glad, maar het is bijna altijd uitdagend. Ook het andere verkeer doet vrolijk mee. Opa’s in Fiat Uno’s die je voorbij rijden terwijl je denkt dat het al best hard gaat. Hey blijft leuk.
In Rome heeft de 159 een weekje geresideerd in een ondergrondse garage. Gezien de infrastructuur en rijstijl van de Romanen geen onprettige gedachte.
1.500 kilometer terug
Einde vakantie: auto inpakken. In principe heb ik geen stationwagon nodig. We zijn met zijn tweeën (plus sinds kort een kleine pup) en de 159 biedt meer dan voldoende ruimte. Het is wel lekker dat je alles eenvoudig kwijt kunt. De terugweg zelf was vrij zakelijk: vroeg op en doorkarren. Na zo’n rit heb je aanmerkelijk meer vertrouwen in de auto. In Italië is 140-150 een prettige snelheid. Mijn vriendin kwam er ook achter hoe je het beste kunt inhalen op de snelweg. Je moet niet links achter een auto blijven rijden en wachten, je moet ‘m even vriendelijk in de kont kruipen, dan gaan ze vanzelf naar rechts. Bizar genoeg werkte het ook nog. Kirrende geluiden werden gemaakt. Zwitserland was dermate saai dat deze zin al te veel is. Overnachten deden we in Lörrach en dat moeten jullie allemaal doen.
Autobahn
En wel hierom. Iedereen droomt over lege stukken Autobahn. De ‘6’ tussen Lörrach en Frankfurt is een perfecte snelweg. Meestal is deze heel erg vol, maar niet op zondagochtend om 07:00. Je bent dan een van de weinige automobilisten op een zesbaans Autobahn met veel overzichtelijke rechte stukken. Uiteraard uitgeprobeerd wat de topsnelheid is: 215 km/u op de GPS. Keurig. De rest van de terugweg ging de snelheid wat naar beneden. Het verbruik stijgt enorm, evenals de hoeveelheid herrie. De fijnste kruissnelheid met de Alfa 159 is 170 km/u. Relatief grote stappen, snel thuis. Vlak na de lunch zaten we al aan de koffie bij mijn schoonouders.
Geslaagde roadtrip
Kortom, het was een geslaagde roadtrip. Ja, je kan dus met een oude auto met relatief veel kilometers een grote trip maken. Dat is niet zo moeilijk. Het is natuurlijk een dooddoener, maar zorg dat je auto technisch in goede conditie is. Dus niet alleen ‘APK-geldig’, maar geen piepjes, kraakjes oen zeker geen dingen die ‘eraan zitten te komen’ niet aanpakken. Dat is misschien ook mijn OCD, ik kan geen reden bedenken waarom je zou doorrijden met een kapot wiellager, versleten demper of ratelende versnellingsbak.
Glimlach
Maar het punt is dus gemaakt. Je kan een oude auto van de sloop redden, er flink wat pecunia in investeren en als je de juiste auto hebt gekozen, kun je er ook veel plezier aan beleven en dus 3.500 km in twee weken tijd mee rijden. Zorg dan wel dat je een auto hebt met karakter, dat als je een keer over je schouder omkijkt dat je denkt “toch wel een gaaf ding”. Dat heb je niet zo snel met een Mitsubishi Outlander of Honda Civic. De 30-TG-VN is niet de snelste, meest betrouwbare of modernste auto, maar hij weet op zijn eigen manier een glimlach op je gezicht te produceren.
Naast de huidige auto’s in de Autoblog Garage kun je ook onze belevenissen lezen met auto’s die al weer uit de Garage zijn verdwenen, zoals de Alfa Romeo Giulia duurtest. We hadden in 2019 ook voor drie maanden een BMW-Motorrad F850GS. Zo was er ook de BMW M135i van Wouter. Wouter mocht in de winter van 2019/2020 drie maanden lang genieten van een DS7 Crossback duurtest. In 2018 hadden we de beschikking over een Peugeot 308 GTI duurtest. Maar de eerste Porsche in de Autoblog Garage, dat was de Porsche 911 Carrera S 992 Autoblog Academy. Met pijn in ons hard namen we ook na drie maanden weer afscheid van de Renault Megane RS Trophy duurtest.
vaakbenjetebang zegt
‘Stokoud’? Joh, het ding is een jaar jonger dan de jongste auto hier in de vloot… en ik ben met een nog aardig wat oudere, ‘echte’ Alfa in hartje winter richting de poolcirkel getrokken om wat rond te rijden op sneeuw en ijs – en nog met het ding teruggekomen ook. Zo slecht zijn ze niet.
knapzuur zegt
@vaakbenjetebang: zelf met een eveneens 14 jaar oude Alfa Romeo GT zo’n monster rit gemaakt van ruim 4.000 km in en naar Italië, uiteraard via de Stelvio pas. Overigens na 1000 km turbo druk storing, die 2.000 later weer weg was, S.H.I.T. Een paar maanden later was het dan echt over voor de bella, net geen 300.000 maar daarvan zijn veel kilometers op de limiet gereden.
SpiderIV zegt
@vaakbenjetebang: ook met de spider ?
willeme zegt
@vaakbenjetebang: De auto is relatief gezien stokoud. 14 jaar en een vrij zwaar leven. Vandaar dat ‘ie ook bij de sloop stond vorig jaar ;-). Dit was geen garagequeen of barnfind.
mikje90 zegt
@willeme: Leuk artikel weer willeme, mooie foto’s ook. En nee je hebt geen OCD, je bent gewoon een autoliefhebber die goed voor zijn spullen zorgt en gelukkig niet knijpt op het onderhoud. En ik ga het nog een keer zeggen, Alfa’s zijn een een mooi product en ze laten je niet staan zolang je er maar goed voor zorgt.
mikje90 zegt
@mikje90: ik moet trouwens wel eerlijk toegeven, dat ik afgelopen week de deurgreep van de passagiers kant vast had maar dat de deur nog dicht zat?. Maar dat is karakter toch?.
johnhert zegt
@vaakbenjetebang: Voor sommige mensen is dit een waar avontuur vanwege de “oude” auto terwijl de helft van Nederland zo zijn vakantie doorkomt al dan niet met caravan…
willeme zegt
@johnhert: Ja, de helft van de mensen in nederland koopt zijn auto bij de sloop en gaat er dan mee rijden ;-).
autojunkiexl zegt
Leuk om te lezen. Ga zelf ook een roadtrip maken van de zomer. (Schotland). Man, wat krijg ik zin om de auto in te stappen.
sjouveur zegt
@autojunkiexl: North Coast 500? Afgelopen zomer heb ik die gereden (plus nog wat andere highlights in Schotland), echt sensationeel! Vooral in een lekker compacte wagen is het heerlijk sturen daar.
autojunkiexl zegt
@sjouveur: Yup, dat is eigenlijk de hele rede voor de trip. Tof om te horen dat het de moeite waard is. Is de trip niet voor niks. Ben een keer eerder in Schotland geweest en heb de NC500 toen niet meegepakt. Ik denk inderdaad dat het met een compacte auto nog spectaculairder is! Denk aan iets van een Alpine A110 ofzo. Desondanks ga ik ontzettend veel plezier daar beleven met de 4 serie coupe!
Tonnie zegt
@autojunkiexl: dat plan heb ik ook, nog tips??
autojunkiexl zegt
@thijsj: Ik had een site gevonden met de mooiste routes van Schotland. Daar heb ik mijn hele trip op gebaseerd, alleen die staat op mijn andere laptop. Zal het vanmiddag wel even opzoeken voor je.
autojunkiexl zegt
@thijsj:
Hier heb ik mijn route op gebaseerd:
https://www.visitscotland.com/nl-nl/see-do/tours/driving-road-trips/routes/planner/overview
Tonnie zegt
@autojunkiexl: ah super, dankje!
ukbob zegt
@autojunkiexl: North Coast 500…? Schotland is sowieso prachtig! Heel veel plezier
autojunkiexl zegt
@ukbob: Yup.
! Dankjewel! Kijk er echt naar uit om weer eens daar naar toe te gaan.
gertjan2012 zegt
Leuk verhaal en maakt absoluut wel een beetje jaloers. Zal hem ook aan mijn wederhelft laten lezen, ben benieuwd waar de komende zomervakantie dan naar toe zal zijn
gertjan2012 zegt
@gertjan2012: kleine aanvulling nog, ik heb al meerdere verhalen van je gelezen over dit project, maar kun je eens uit de doeken doen wat dit gehele project je zo’n beetje gekost heeft ?
willeme zegt
@gertjan2012: Als er behoefte is om te weten wat kost om een Alfa rijdend te houden, kunnen we er wellicht een keer een artikel aan wijden ;-)
gertjan2012 zegt
@willeme: Ik zeg GO !
galgootje zegt
@willeme: een keer een soort samenvoeging van alle artikelen in een monster artikel met de kosten, geïnvesteerde tijd etc erbij is awesome idd Willem!
willeme zegt
@galgootje: Zo’n lijstje/overzicht is natuurlijk heel confronterend ;-). Nu kan ik zeggen ‘Ach ik heb geen afschrijving’. Dat is beter dan: ik had een 159 met 60k op de klok moeten kopen.
PeugeotGTI zegt
Alfa’s met JTD(m) motoren zijn meestal behoorlijk betrouwbaar. Het grote geheim is onderhoud, onderhoud, onderhoud. Als je een Alfa behandelt als een aftraphok zal ze het niet lang volhouden. Zorg je dat alle beurtjes op tijd zijn, rij je haar netjes warm, vervang je wat dingetjes preventief, dan heb je in mijn ervaring gewoon een betrouwbare auto. Tweedehands zijn ze zo goedkoop dat je wat geld overhoudt voor de eerste ronde “dingetjes fixen”. Hoeveel dingetjes een auto heeft hangt uiteraard van de historie af, dus dat heb je zelf in de hand.
Mijn ervaring (met een 156 jtd) is dat het heerlijke reiswagens zijn. Puike stoelen, fijn onderstel, 700km op een tank en zoals hierboven beschreven voldoende vermogen om niet voor gek te staan. Zuinig zijn Alfa’s nooit, maar de smiles per gallon maken dat meer dan goed.
knapzuur zegt
@peugeotgti: dan reed je toch echt stevig door want juist op die langere ritten was 900-950 zeker de standaard met de 63 liter tank in de GT, neem even aan dat de 156 die ook had want 156 SW achterkant/onderhelft.
PeugeotGTI zegt
@knapzuur: Ik kan me herinneren dat het gemiddelde verbruik zo’n 1 op 15 à 16 was. De verbruiksmeter noemde ik altijd de gewetensmeter. Boven de 140 nam het verbuik exponentieel toe, richting de 1 op 12 à 13 ongeveer. En ja, ik reed stevig door in die tijd want dat kon toen nog.
lekbak zegt
@peugeotgti: die jtd is ook met slecht onderhoud bijna niet kapot te krijgen. De rest van de auto is een heel ander verhaal, maar die diesel blijft tot het eind der tijden draaien.
Met goed onderhoud kan die diesel wel een paar goed onderhouden 159’s dienen.
PeugeotGTI zegt
@lekbak: Klopt helemaal, die JTD´s kunnen vele tonnen draaien. De rest van de auto is tegen die tijd meestal uit elkaar gevallen. Roest is bij Alfa een ding, net als electronica met evenveel temperament als de italianen zelf.
pa045 zegt
@PeugeotGTI: welke roest? En de enige elektronische delen die bij mij kapot gingen stond de firma naam Bosch op. Voor de rest blijven deze Alfa’s top.
PeugeotGTI zegt
@pa045: Roest aan de kofferklep, blaasjes in het dak, beetje aan het subframe, niets ernstigs maar het was er wel. Elektrische gremlins weet ik niet van welke firma die afkomstig waren maar er ging wel eens een sensor kapot ergens. Airbagsensor, abs, verder niets in mijn geval geloof ik.
pa045 zegt
@peugeotgti: nooit een aurbag- of ABS sensor stuk gehad. Wel vele Alfa’s en Fiats gereden. Ergste was een keer een stekkerverbinding onder de stoel.
En de roest: nooit een 145, 146, 147, 156, Gt, 166 of 159 gezien met roest op de koffer. Wel veel Audi A3’s, Benzen en BMW’s met roest op het plaatwerk. Al heb ik bij de BMW’s vaker het idee gehad dat dit lag aan een eerdere en slecht uitgevoerd schadeherstel.
PeugeotGTI zegt
@pa045: Benzen, Fords, Mazda’s, allemaal roestbakken. Wat dat betreft zijn Alfa’s geen uitzondering. Met de elektronica moet je denk ik een beetje mazzel hebben. In 200k km’s valt dat allemaal trouwens ook best mee.
willeme zegt
@pa045: Alfa 159’s roesten enorm bij de dorpels, achterklep en subframe voor. Lak is bijzonder slecht (laat makkelijk los). Als je niet goed de auto schoon houdt, kan dat ook roesten. In vergelijking met een Audi A4 ofzo is het best wel slecht gesteld qua roestpreventie.
pa045 zegt
@willeme: dit wist ik niet. Slechts ervaring gehad met 1 159.
nietcreatief zegt
@pa045: als je, wanneer het over een 156 gaat, vraagt: ‘welke roest?’ ben je wel een beetje af hoor ;)
Die beestjes zijn te snel gebouwd. Kregen geen tijd om van het beitsbad goed te drogen voor het vertinnerbad. Hierdoor kon de zinklaag niet goed hechten op voornamelijk de bodem, meest slechte punt was de aanhechting van de bestuurdersstoel.
Wat er nu nog over is zijn de 156’s die tijdens stakingen net het zuurbad uit waren en daarom wèl hebben kunnen drogen.
Begrijp me niet verkeerd, het zijn fijne wagens, we hebben er een gehad zonder roest gek genoeg. Maar doen alsof een 156 niet roestgevoelig is is doen alsof een Renault dauphine, Alfasud, ’90 Astra of eerste serie Porsche Cayenne niet roestgevoelig zijn.
pa045 zegt
@nietcreatief: nog steeds 1 in de familie van 2004 (en met meer dan 3 ton ervaring). Geen roest.
nietcreatief zegt
@pa045: dat is de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigd ;)
neleev zegt
Lijkt mij een heel erg gave trip om met mijn 1.7tbi te maken! Al zullen de brandstofkosten hoger zijn dan de verblijfkosten ben ik bang.
specialveloce zegt
@neleev: Dat valt wel mee. Ik heb met een squadra massimo getunde variant 1 op 10 gereden dus dat kost je 600 euro. Probeer maar met het vliegtuig en auto huren.
geertvn zegt
@neleev: bij lange ritten valt het verbruik goed mee! 8 liter per 100 km is mogelijk als je legale snelheden aanhoud.
srvwagen zegt
@neleev: Dat valt reuze mee, heb dezelfde motor in mijn giulietta (squadra gechipt) en reed 1 op 11 ongeveer. We reden stevig door.
pjotr zegt
Ik heb zulke trips gedaan met een Alfa 164, Spider IV en Spider 916. Zoveel plezier gehad!
tjorque zegt
@willeme: 160pk en 360Nm behelpen… sjah, alles went. En als autojournalist zit je wat dat betreft natuurlijk nog meer met een vloek/zegen situatie…
Ik heb met 150pk en 250nm in de octaaf ook al wel wat pret en voldoening (bij gebrek aan beter referentiekader waarschijnlijk). Maar ik spendeer er dan ook maar hooguit 5 a 6000km per jaar in.
Gelukkig heb ik de motorfiets voor de echte rijbeleving. En wordt binnenkort helemaal tot premium niveau omgewisseld ?
willeme zegt
@tjorque: Vergeet niet dat de Alfa een kentekengewicht heeft van 1.550 kg. Dat is leeg, zonder brandstof, smeringen, reservewiel, personen, bagage, etc. Misschien weet @onehp het uit zijn hoofd, maar volgens mij ben je met een volgepakte auto dan al gauw met twee ton op pad. In de tussentijd zullen er vast wel een paar pk’s en Nm’s verloren zijn gegaan. Dus ondanks dat het prima te doen is in Nederland, merk in je bergachtige gebieden dat wat extra paarden zeker niet verkeerd zijn ;-)
tjorque zegt
@willeme: meer paarden is altijd beter, dat wil ik zeker niet zeggen. Maar zoals het nu is is het ook niet behelpen.
Alleen die hete adem of het pikante het stof van die cayenne voor/achter helpt natuurlijk niet… :)
In mijn situatie is natuurlijk er nog een bijkomende factor: vrouw is niet helemaal akkoord met te hoge snelheden (als de kinderen achterin zitten).
Ik mijmer er af en toe ook over om de Octavia een kuurtje tot 180pk en 290Nm te geven.
Maar: 1) in België mag dat helemaal niet. 2) het onderstel moet dan ook aangepakt worden. 3) is de auto dat allemaal wel waard 4) hij is nog niet afbetaald ?
5) dan is het nog moeilijker om me te gedragen ?
tjorque zegt
@tjorque: correctie “meer pk’s is altijd beter, dat wil ik niet ontkennen”
tazmania zegt
@tjorque: vroeger was een Golf TDI met 110pk de bom. Ik had vroeger een Bora met 115pk en 320nm. Dat was écht niet behelpen. Nu is zo’n 159 wel zwaarder, maar ondergemotoriseerd is ie niet, en dan is behelpen een relatief begrip.
grasvreter zegt
Stok oud is toch wel overdreven. Ik heb een 1993 Mitsubishi Galant, en een 1998 Galant station GLS, met beiden zou ik zo’n rit aandurven, en 100% zeker weten dat ik niet stil kom te staan. Met de oudste heb ik alleen geen airco, dus dat is afzien als de zon begint te schijnen.
Mooi verhaal hoor, hoeveel heeft de alfa eigenlijk op de klok?
willeme zegt
@grasvreter: Er staat nu 325.000 km op de klok, ongeveer. Met stokoud bedoel ik niet alleen de leeftijd van de auto, maar ik hoeveelheid die auto al ‘geleefd’ heft. De eigenaar tussen @polpol33 en mij heeft de auto flink mishandeld. Hij stond niet voor niets bij de sloop ;-)
grasvreter zegt
@willeme: aah fair enough. En 325k is ook niet niks. Je ziet het er zo op de foto’s niet aan af wat ie al heeft meegemaakt!
jippie zegt
Ik kan me best voorstellen dat in Italië wat extra pk’s wel erg welkom zijn. Hij staat trouwens wel erg mooi op z’n hoeven zo.
hotze zegt
Mooi verhaal! Van ’t voorjaar naar Sardinië geweest, Italië heeft toch veel speciaals tov andere landen, iets rauws en puurs. Jaren terug naar het zuiden gekacheld in de hoop op beter weer daar. Maar ook in Napels kan het in mei goed stortregenen. In een ‘Spaanse Alfa’ (Leon), die ook al naar Almeria was geweest (ZO-Spanje). Was ook een fijne reisbak, 130 pk prima te doen. Later Leon’s met Eibach-onderstel gereden; kan de fun die dat toevoegt en door Willem bejubeld, bevestigen. Top, kan niet wachten om Italië weer te doorkruisen.
olivier420 zegt
Leuk om te lezen ! Irritant van die grenscontrole.
Ik ga min of meer dezelfde route in mei pakken maar dan met een model3 LR. Zal net als de alfa een “spannend” gevoel opleveren ;-)
kempenaer zegt
@olivier420:
Ik zou een paar goede boeken mee nemen voor bij de lader!
olivier420 zegt
@kempenaer: Mwoah.
In die 4x dat ik 20-35 minuten moet laden ben ik nog wel bezig met luiers verschonen, eten geven en zelf even naar de wc gaan.
Weinig tijd voor lezen ;-)
lekbak zegt
Ik vind het zenuwachtige gedrag wat overdreven hoor. Een auto van minder dan 20 jaar oud en minder dan 3 ton op de klok (bij aankoop tenminste) is niet stokoud. Bij een jtd hoef je je helemaal geen zorgen te maken, die loopt nog gewoon tegen de tijd dat ze zee tegen de Alpen aan staat te klotsen over 35 jaar.
Dit was wat auto betreft gewoon een reguliere vakantie zoals honderdduizenden Nederlanders die elk jaar zonder problemen afleggen. Sterker nog: deze auto is nieuwer en moderner dan de gemiddelde auto in particulier bezit in Nederland…
willeme zegt
@lekbak: Tsja. Dat is het verschil tussen ‘de waarheid in de commentsectie’ en het verschil op asfalt ;-). Toen ik de Alfa net had, zou ik het zeker niet aanbevelen om met hoge snelheden over de Autobahn te knallen, de auto flinke te misbruiken in de bergen en dan weer terug te scheuren. Zo’n rit is toch even wat anders dan een paar honderd kilometer per dag keurig 100 km/u rijden op een ZOAB weg. De auto was al ruimschoots de 3 ton gepasseerd overigens.
willeme zegt
@lekbak: Gemiddelde auto in Nederland is 11 jaar oud, volgens mij. Deze is nu 14 jaar oud.
lekbak zegt
@willeme: waarvan bijna elke zakelijke auto minder dan 5 jaar oud is. Ik denk dat dit op z’n best op het gemiddelde zit voor een particulier.
Maar dat is een stuk statistiek (wat in mijn ogen belangrijk is omdat het iets zegt over de koopkracht van de particulier) wat volgens mij niet beschikbaar is in Nederland.
willeme zegt
@lekbak: Wat maakt het uit? Leaseauto’s worden ook verkocht. Auto’s die op de zaak aangeschaft worden ook. Nieuwe auto’s zijn altijd populair in de lease geweest. Dat was 30 jaar geleden ook al het geval. Auto’s van de zaak bestaan al erg lang. Alleen betaal je er pas sinds 2003 succesbelasting (‘bijtelling’) over.
kempenaer zegt
Nederlander heeft een waardeloze reputatie wat drugshandel betreft, logisch dat Nederlanders er in het buitenland vaak uitgepikt worden voor controle.
Mooie wagen, fantastisch land.
Die joekels van gele platen zien er op geen enkele auto uit, maar daar kan deze nobele Alfa Romeo natuurlijk niets aan doen.
mattr zegt
Is chiptunen nog een optie om er wat meer vermogen uit te krijgen of de motor daar al te oud/gaar voor?
willeme zegt
@mattr: De motor is standaard goed voor 120 pk en 280 Nm ongeveer. De tweede eigenaar (autobloglezer @polpol33) heeft de auto destijds bij Squadra laten chiptunen naar 160 pk en 360 Nm. Er zijn nog wel een paar kleine dingetjes die je kan doen, maar een groot verschil kan het niet maken. In Nederland is het overigens meer dan voldoende. De elektromachines rijden standaard op de rechterbaan en het is goed meekomen met het overige verkeer. Maar de genoemde A5 Sportback rijdt rondjes omheen. Wil je meer power, ga dan voor een 2.4 JTD of een latere 2.0 JTD.
dirkiii zegt
@willeme: of de 1.9 16v met een kracht kuurtje gaan die ook richting de 190pk en 400nm
willeme zegt
@dirkiii: Da’s wel heel gunstig. 180 pk is wel een beetje het maximum volgens mij. 2.0 JTD kun je dan beter pakken.
dirkiii zegt
@willeme: de 2.0 kan naar +- 200pk en 450nm
De 1.9 kan dat niet hebben ivm de versnellingsbak.
thearchitect zegt
Bij monsterrit met een Alfa dacht ik in eerste instantie aan 200 km… :))
Paul58 zegt
@thearchitect: zoooooo flauw en gedateerd maar moest stiekem wel een beetje lachen!! Zo lang iedereen nog in het fabeltje geloofd kunnen de alfisten relatief goedkoop leuke auto’s kopen en blijven rijden hehe;)
Wat ik persoonlijk wel wat minder vind tov andere merken is de degelijkheid van bijvoorbeeld het onderstelsel (oa draagarmen) echter is dit makkelijk te vervangen of te verstevigen. Zo heeft elk merk wel iets. Qua algemene betrouwbaarheid altijd goed ervaringen gehad.
Verder een erg leuk artikel om te lezen en de 159 blijft een fraaie verschijning (zelfs na zoveel km en aftrap-capriolen van de vorige eigenaar)!
rob5nismo zegt
Leuk verhaal over een leuke road trip nog vele km’s gewenst en ga door met de upgrades
allesopdefiets zegt
Achja, t is maar net wat je referentiekader is natuurlijk. Deze auto stokoud en ondergemotoriseerd noemen klinkt wel erg verwend. In 2019 twee keer op vakantie geweest met een Focus 1.4 uit 2003 naar Frankrijk en Oostenrijk. 75pk op de Autobahn is meer behelpen kan ik je zeggen. En zelfs dan is een kruissnelheid tussen de 150 en 170 zonder problemen mogelijk.
maldini zegt
Mooie trip met een mooie wagen! Moet je voor deze 159 nu wel of geen roettax aftikken?
willeme zegt
@maldini: Nee, zelfs deze stokoude, gietijzeren achtklepper zit nog heel ruim binnen de marge.
dondeboer zegt
Mooi verhaal. Jaar of 12 terug met een Fiat Bravo 1.9 75tds met ‘een onlogische kilometerstand’ naar Italië geweest, 5500km in drie weken. Heerlijke auto. Met 75 brute turboPK’s van 0 naar 100 in 15 seconden, als je de wind meehad. Ondergemotoriseerd? Welnee, je moet gewoon anders rijden, en ervan genieten dat je overal voluit kan gaan. Mooi man. Voor hedendaagse begrippen is m’n Alfa GT v6 niet eens zo heel snel, maar in de praktijk moet ik me constant inhouden. Die Bravo met z’n luie, onverwoestbare bult gietijzer in t vooronder kon je lekker uitwringen.
Dutchdriftking zegt
Tja, de zelfspot is weer héérlijk! Een dijk van een wagen is het toch!
tazmania zegt
Mooi voorbeeld van duurzaam autorijden! Het gros van de NL’ers wil best wat aan het milieu doen, maar wil ook graag iedere 4 jaar een nieuwe privatelease auto op de stoep. Lang leve de consumptiemaatschappij.
MaartenD zegt
Mooie trip hoor..leuk!
C6_R zegt
Fraaie praatjes en plaatjes! Die bovenste en onderste foto op dat plein, mama mia! Daar krijg je toch bijna plaatsvervangende trots van!
galgootje zegt
Auto’s zijn betrekkelijk goed op orde te houden, kost wat, maar dan houd je ook wat. Kijk nog eens deze video: https://youtu.be/LYDL9f_YZHc want het monster heeft inmiddels 329.000 gelopen en gaat nog als een zonnetje. Geweldige drive, altijd aandacht, trots om ‘m nog op de oprit te hebben staan!
nieuwerkerk zegt
Even achterom kijken naar je geparkeerde auto zou ik bij enkele soorten Honda Civic ook wel kunnen hoor (Outlander idd niet)
Leuk verhaal
fpsdoug zegt
Leuk artikel weer @willeme !
Ik zie wel wat gelijkenissen met mijn huidige 159 sw.
Dat was de goedkoopste 1750 tbi die er te koop was. Import, meer dan 200k op de teller en van binnen en buiten niet helemaal fris meer. Het scheelt dat ik eerder 159 (jtdm) heb gereden, dus wel wist hoe het aan moest voelen. De basis leek me in orde, dus de gok gewaagd.
Toch wat dure garagebezoekjes en investeringen gehad, maar nu weer een fantastisch fijne (en mooie!) auto voor de deur.
Wij doen binnenkort ook een retourtje Italië met de bella, hopelijk net zo probleemloos als jullie!
Succes met je 159 :)
edward_hendriks zegt
Hoezo stokoud? De nieuwste auto waarmee ik naar Italië ben gereden komt uit 2001! Wel een leuk verhaal.
bennyblisto zegt
Die velgen staan wel echt prachtig! Kan me heel goed voorstellen dat je hier een glimlach van krijgt als je over je schouder kijkt. Esthetiek is ook wat waard en kan veel voldoening geven!
stupendo zegt
Ik zette mijn Croma 1.9 mjet 8v (zelfde motor als in deze 159) vaak op 168 km/h (teller) op de cruise control. Dat schoot lekker op en de Croma was behoorlijk stil. Eén tandje hoger op 170 begon ie een bak meer herrie te produceren. Bovendien zat je nog net binnen de 50-te hard grens (toen nog 120 km/hmax).
Ik ga al 20 jaar met de Spider 1986 elk jaar op vakantie naar het “moederland”. Das echt wel andere koek dan met een hyper – en ultramoderne 159… En met die Spider zit ik ook niet zelden op de linkerbaan in Duitsland. Duitsers rijden trouwens massaal links. Nederlanders rijden echt best wel goed. Waarom? Massaal heel dicht op elkaar bij 100 km/uur en meer. Dat gaat relatief heel vaak goed.
En je hebt geen slopertje gekocht maar een oudere auto met gigantisch achterstallig onderhoud. Als je een sloper had, dan had je er toch op zijn minst ook nog laswerk aan gehad.
monsieurleloure zegt
Blijft leuk die ouwe meuk. Heb ook wel eens 2700 km met een ouwe Lybra 2.4 jtd met 400.000 km plus gereden. Nooit het gevoel gehad dat ie het niet zou halen. Laatste trip was 5000 km met een 20 jarige Lexus met 250.000km waarbij het onderhoud onbekend was. Dat zijn de leukere trips. Durf te stellen dat die ouwe meuk betrouwbaarder is dan het recente spul, met alle milieubesparende fratsen.
andre159 zegt
Wat een super blog om te lezen, en voor mij de reden om mij hier aan te melden.
Inmiddels zo’n 2 en een half jaar geleden kocht ik als tussenoplossing een oude (2004) alfa 156 de 1.8 TS. Het ding zag we werkelijk waar niet uit, in ieder paneel wel een deuk, verkeerde kleur deur, heel veel lichte krassen in de lak en her en der begon de blanke lak wat los te laten. Interieur zag er daarin tegen nog heel behoorlijk uit en met 178.000 km op de teller. Angstig vanwege de bekende alfa verhalen besloot ik (voor de gein) toch maar een proefrit te maken, hij had immers wel zijn prijs mee (850 euro) en als tussenoplossing zijnde kon er me eigenlijk niets gebeuren dacht ik. De proefrit beviel zo goed dat ik besloot tot koop over te gaan. De bedoeling was om de alfa voor max 2 maanden te rijden, dan zou ik wat geld vrij hebben voor een fatsoenlijke auto. Nu ruim 30 maanden verder rijd ik deze oude bak nog steeds. Inmiddels 235 op de teller, 0,0 onderhoud of reparatie gehad op een draagarm na. Zelfs nog geen kleine beurt en het torretje loopt en schakelt als een zonnetje. Misschien heb ik geluk, maar al van al die oude spookverhalen herken ik echt niets.