We hebben een MINI Cooper S in de Autoblog Garage staan. Wie had dat gedacht?
Van een Alfa naar een BMW naar een Audi naar een MINI. Dat klink niet heel logisch en dat is het ook niet. Daarom gaan we je alles uitleggen in dit Autoblog Garage artikel. Want wat is er aan het handje? Nog niet zolang geleden had ik twee witte Duitse powerstations en nu niet meer. De BMW is inmiddels verkocht en de Audi A6 staat te koop.
Het begon zoals altijd met @bart1976. Elke keer als er iets moois bij hem voorbij komt, laat hij mij dat zien. Bij het zien van een inruiler, een BMW 530d Touring van de F11-generatie, werd ik bijzonder hebberig. Een blauwe Touring met bijna alle opties (gelukkig geen M Sport) en ja, ook met standkachel die men altijd vergeet! Maar ja, met een 530d Touring is een 325d Touring én een Audi A6 Avant wel heel erg overbodig. Toen kwam het idee om het wagenpark eventjes om te gooien. Dan heb ik de grote stationwagon voor de lange ritten en konden we zoeken naar een leuke auto voor mijn vriendin.
Al zo vaak een Mini beloofd
Zij wilde al heel erg lang en heel erg graag een MINI. Ik heb haar geregeld een MINI beloofd en toen ik het beloofde, meende ik het ook oprecht. Totdat ik een 159 kocht voor haar. En later een Audi A6. Maar op deze wijze zouden we een ideale garage hebben: een grote station en een compacte MINI.
De 5 Serie ging uiteindelijk niet door. Het was een hele toffe auto, maar het leek mij verstandiger om even door sparen voor op zijn minst een LCI met minder kilometers. De vraagprijs was dermate scherp dat ik wel even flink getwijfeld heb.
Maar het idee van een MINI bleef uiteraard wel hangen bij mijn vriendin. Aanvankelijk wilde ik de 325d nooit verkopen, maar gezien de kilometers (231.000 km) leek het mij het perfecte moment dat je er nog iets voor kan vangen. Dan konden we met het geld van de 325d een MINI kopen en kon ik sparen voor een nette 530d Touring terwijl de Audi A6 te koop staat.
Keuze MINI: generatie
Maar ja, welke MINI? Er zijn er namelijk een hele hoop. Aanvankelijk wilde ik een F56 Cooper S. Net even wat volwassener, goed te kietelen en een fijne zitpositie. Dus we gingen zoeken en we vonden enkele leuke exemplaren. Een proefritje zorgde ervoor dat we toch afweken van het plan. Een F56 is een leuke hot hatch, maar eigenlijk iets te volwassen. Keurig, maar te braaf.
Ook vind ik de F56 persoonlijk erg lelijk. Die neus is veel te groot (voetgangersveiligheid) en die achterlichten zijn een goedkope afleiding. Zeker met de Union Jacks. Kijk, de designer van de eerste MINI – Peter Stephenson – stond er destijds op dat de achterlichten ‘in’ het achterscherm zat. Dat is vrij kostbaar om te produceren. Liever heb je gewoon de lichten aan een kant en dat het achterscherm zich daaromheen vormt, zoals bij een F56. Het klassieke MINI-design is naar mijn mening ook iets tijdlozer.
Nu wil ik niet zeggen dat er nooit een F56 zal komen, maar een MINI mag wel iets meer fun zijn nu het nog kan. Daarom gingen we kijken naar een R56. Dat type is gebouwd van 2006 tot 2014. Nu moeten natuurlijk alle alarmbellen gaan rinkelen, want deze generatie MINI is zo betrouwbaar als een TBS’er op proefverlof. Het gaat soms goed, maar als het fout gaat is het meteen serieus. Daarom keken we enkel en naar een LCI, dus een 2010-2014 model. Er is keuze uit diverse varianten: First (75 pk), One (90 pk), Cooper (122 pk), Cooper S (184 pk) en Cooper S Works (211 pk), de GP2 even buiten beschouwing gelaten.
Welke uitvoering?
De First, One en Cooper vielen af. Die waren te traag. Niet dat het verkeerd is, maar ik wilde wel iets met een beetje fun. Een Cooper S of JCW dus. Nu moet je even opletten qua motor. De Cooper S LCI heeft altijd de N18-motor (N18B16A om precies te zijn). De JCW had de eerste twee jaar na de facelift nog de N14-motor en kreeg daarna pas de N18. Die exemplaren zijn logischerwijs ook een stuk duurder. Vandaar dat we keken naar een Cooper S.
Dan de vraag: welke carrosserievariant? Er zijn er namelijk vier! Ja, echt: de hatchback (R56), cabriolet (R57), Coupé (R58) en Roadster (R59). Het zijn er eigenlijk vijf, want je hebt ook nog de iets langere Clubman (R55). Die Coupé en Roadster vielen automatisch af want die hebben geen achterbank. Qua opties wilden we sowieso een Chili met xenon-verlichting en het ‘mooie’ leer. Liever geen panoramadak (want dan pas ik er niet in) en liever geen navigatiesysteem. Dan krijg je dat systeem in het midden van de klok. Alsof ze vergaten dat zo’n scherm nog ergens geplaatst moest worden.
Het is sowieso een wat ouder systeem, dus was het niet nodig. Qua carrosseriekleur mocht het best iets leuks worden. MINI’s kun je in allerlei kleuren krijgen. Mijn vriendin wilde graag groen met bruin interieur, ikzelf vind rood met een wit dak het leukst. Maar ja, bij een occasion heb je het niet voor het uitzoeken en dat bleek ook nu maar weer.
Banden trappen
We vonden enkele gegadigde auto’s en besloten in één weekend een paar exemplaren te bekijken. Op die manier krijg je ook een beetje context hoe een auto van die prijs eruit kan zien. De groene cabrio viel af. Op de advertentie leek het een droomcombinatie te zijn. Maar elke zin in de advertentie bleek niet helemaal waar te zijn (of helemaal niet). De auto an sich was ook niet denderend. Niets mis met een gebruikte auto, maar we hadden een andere verwachting naar aanleiding van de advertentie. Ook was de auto aan de prijs en een import.
Daarbij rijdt een cabrio toch wel als een, ja, als een cabrio. Dus een stuk wolliger, trager, lawaaiiger en beweeglijker. Nu zijn er auto’s in deze klasse die meer last hebben van torderen en valt het extra gewicht redelijk mee. Maar dat vingervlugge van de hatchback heeft de cabrio niet. Daarna nog een paar exemplaren bekeken die allemaal ‘meh’ waren. Allemaal een leuke kleur, maar niet echt nette auto’s. Dus ja, een kleurtje is leuk, maar niet boven alles.
Grijs!
De laatste auto die onze interesse had, was een grijze Cooper S. Vooral omdat ‘ie op de route lag. De auto stond in de buurt en had niet te veel kilometers gelopen. Ook lekker: het was geen import. De meeste MINI’s zijn wel import, namelijk. Dit betekent dat je de historie wat beter kunt bekijken. In dit geval vond ik het aantal eigenaren veel te hoog: 5 particuliere eigenaren en 11 bedrijven!
Dat is normaal gesproken een reden om weg te rennen. Ook waren de boekjes niet compleet en stond de auto al een half jaar te koop. Waarschijnlijk daarom. En grijs is wel erg saai, toch?
Historie controleren MINI Cooper S
Tegen beter weten in gingen we wel even kijken. De auto zelf was bovengemiddeld keurig. Veel strakker dan de groene Cabrio. Misschien is het omdat je verwachtingspatroon anders is. Neem bijvoorbeeld het onderhoud. Daar zaten enorme gaten in.
Maar gelukkig kon ik met het boekje plus KaSio-rapport (interne systeem dat BMW gebruikt voor onderhoud en facturering) wel zien dat de auto gewoon altijd bij de BMW-dealer is onderhouden. Sterker nog, in het boekje stond dat de laatste beurt bij 60.000 km was uitgevoerd, maar in het systeem bleek dat er groot onderhoud was uitgevoerd 500 km geleden!
Ook bleek het verhaal met de eigenaren iets genuanceerder te zijn. De auto is in het begin veel van eigenaar verwisseld. Waarschijnlijk is het een short-lease of voorloopauto geweest. Belangrijker is dat de auto in 2014 gekocht werd door een particulier en dat die persoon er tot 2022 mee heeft gereden. Meer dan zeven jaar lang! Kijk, als de auto eerst acht jaar en eigenaar heeft en daarna tien andere in een korte tijd, dan moet je wegblijven. Maar in dit geval durfde ik het wel aan.
Hoeveel kost een MINI Cooper S nu?
De auto stond bij een zeer vriendelijke garage in Rouveen. We mochten een proefritje maken en daarbij viel op dat de auto voor een glimlach zorgde. Iets dat we in de cabrio of andere MINI’s niet hadden. Nu is het wederom het verwachtingspatroon, maar man, deze auto reed leuk!
Mijn vriendin had haar beslissing gemaakt. Ondanks dat grijs natuurlijk veel te saai is op een MINI, was dit simpelweg een veel betere auto. Daarbij was de verkoper bijzonder prettig in de omgang (ja, jij Halbe!). Dat klinkt stom, maar soms gun je gewoon iemand de koop.
Onderhandelen
Uiteraard heb ik keihard onderhandeld bij de auto. Hij stond al een halfjaar te koop, dus uitmelken die handel! Toch? Nee, niet echt. Ergens vind ik het gênant om onder uit de kan te bieden. Zoals @Wouter zou zeggen: het kost wat het kost en daar moet je niet moeilijk over doen. Natuurlijk hebben we korting gekregen (500 euro), maar voor mij was het belangrijk dat we voorlopig kunnen doorrijden. Dus heb ik wat dingetjes erbij bedongen in plaats van nóg meer korting.
Zo heeft de ten eerste auto een beurtje gekregen. Ondanks dat er groot onderhoud 500 km was uitgevoerd, was dat wel meer dan een jaar geleden. Ten tweede kreeg de auto een nieuwe APK. Dan ben je wat dat betreft meteen onder de pannen. Ten derde hebben ze even de airco even bijgevuld en ten vierde de koplampen opgepoetst. Die waren iets dof geworden. Dat zal waarschijnlijk terugkeren, maar het ziet er nu ietsje frisser uit. Ook kreeg de auto even een wasbeurtje van binnen en buiten. Daarbij is er gewoon garantie, heel erg prettig. En zo hebben we een MINI Cooper S gekocht!
Dan wil je natuurlijk weten hoeveel ik heb betaald uiteindelijk: 10.450 euro. De vraagprijs voor de MINI Cooper S was 10.950 euro. Een meer dan keurige prijs als je kijkt naar andere MINI Cooper S-imports uit Duitsland met meer kilometers. Het is natuurlijk altijd een momentopname, maar in principe is het een prima deal geweest. Althans, ik vind het een prima deal.
Verdere plannen met de MINI Cooper S?
Een ander leuk ding van de MINI Cooper S is natuurlijk dat er veel voor te krijgen is. Sterker nog, er zijn weinig auto’s waarbij er zo’n actieve fanbase is wereldwijd. Je kan alle kanten met de MINI. Uiteraard blijft deze auto niet standaard. Geheel toevallig zijn de eerste upgrades besteld toen we de auto kochten, dus houd de Autoblog Garage dan ook goed in de gaten!
De basics van de MINI Cooper S van de Autoblog Garage:
Merk | MINI |
Type | Hatchback |
Type | Cooper S |
Fabriekscode | R56, LCI |
Transmissie | Getrag GS6-53BG, (handbak!) |
Motor | N18B16A, 1.6 liter viercilinder turbo |
Maximum vermogen | 184 pk bij 5.500 toeren |
Maximum koppel | 260 Nm bij 1.600 toeren |
Gewicht | 1.115 kg |
0-100 km/u | 7 seconden |
Topsnelheid | 228 km/u |
Verbruik | 1 op 17,2 |
Nieuwprijs | € 34.771 |
Datum eerste toelating | 13 januari 2011 |
Eigenaar sinds | 9 februari 2023 |
Kilometerstand bij aanschaf | 105.488 km |
Kosten | € 10.450 (aanschaf) |
Modificaties | OEM MINI Union Jack dak |
OEM MINI Union Jack spiegelkappen | |
OEM JCW R113 velgen met Pirelli runflats |
Fotocredits: de mooie foto’s zijn van @machielvdd. Dankjewel Machiel!
Deze auto’s bevinden zich ook in de Autoblog Garage:
- Audi A6 (4F) Avant van WillemE
- BMW 130i van Michael en Wouter
- BMW M135i van Martijn
- BMW 535i xDrive Touring van de baas van Wouter
- Jaguar XJ8 van Nicolas
- Lexus IS250 van Ruben
- Lexus NX450h+ duurtest
- Maserati GranTurismo MC Stradale van Ruben
- Mazda CX-5 van Michael
- Mercedes SLK 350 (R171) van Machiel
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Porsche Boxster van Nicolas
- Porsche Cayenne van Nicolas
- Renault Mégane E-Tech EV60 duurtest
- Volkswagen Golf V GTI van Loek
Meer lezen? Dit zijn DE 12 gamechangers van het nieuwe millennium!
Richmond zegt
Ik heb helaas mijn mini Cooper s R56 net moeten wegdoen. Motor was kapot gegaan. Maar wat een leuke auto was dat.
willeme zegt
@benja01: wat was er mee gebeurd dan? N14 of N18? We zonde, die van jou was heel erg gaaf!
Richmond zegt
Oliepomp begaf het met gevolg schade. Ik had een uit 2009 dus de N14.
dawwg zegt
Heb verschillende Cooper S R53s gehad waar ik af & toe mee rally-cross’de. 2x zo duur in onderhoud op jaarbasis in vergelijking tot aanschafprijs.; althans dat is mijn trackrecord. Verstevigd ala JCW en ook met stage-1 en -2 upgrades.
Reguliere slijtage onderdelen zijn gelukkig niet duur (remmen, banden), maar motorisch & mechanisch – goed onderhoud of niet – is het soms wel tricky. Stuurkolommen, motorophangingen, alle pompen die je kunt bedenken, klepdeksel, carterpakking, etc. En dat is dan zonder specifieke (elektronische) gremlins … Oja, en als ik 1 op 8 haalde op de snelweg (130km/u) dan had ik een goede dag !
Maar goed: heb er altijd met super veel plezier meer gereden en geld aan uit gegeven; je kan er makkelijk met 60km/u en op 3 wielen de rotonde mee rondt :) In die context is het helemaal geen dure auto.
hogelandman zegt
Mooie auto. En een wazige historie zegt dus niet altijd alles.
willeme zegt
@hogelandman
Dankjewel! Nee, niet altijd. Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat ik mijn boekjes van de 325d op kantoor had liggen en ze elke keer vergat mee te nemen naar de garage. Met de verkoop uiteindelijk alles rechtgezet, maar ik begrijp wel dat het een keer kan gebeuren . Gelukkig kun je veel achteraf uitzoeken.
michaelras zegt
Wordt er wel hebberig van, maar MINI altijd zonder stickers bitte ;-)
willeme zegt
@michaelras: het zou mij echt niets uitmaken, eigenlijk :-D.. Het is origineel (da’s namelijk wel belangrijk), ze kunnen eraf en op een grijze auto is een beetje afwisseling wel geinig. Wacht maar tot ‘ie af is. Dan mag je ‘m kopen en de stickers eraf halen ;-)
Johanneke zegt
Lekker man! Ik vind de styling van de Mini erg tof. En hot hatch altijd leuk.
Wat is (in grote lijnen) het verschil tussen de N14 en N18 motor? Daar ben ik wel benieuwd naar. Zijn deze niet verwant aan de PSA THP?
willeme zegt
@4g63: Dankjewel!
Beide motoren zijn PSA motoren. Of in elk geval, die Prince motoren die BMW en PSA ontwikkeld hebben. Je vindt ze in heel vel modellen. In de Mini heb je de N14 en N18, in de 1 Serie de N13. In basis zijn het dezelfde motoren.
Bij de N14 ging echt alles kapot dat veel geld kost om te vervangen. Oververhitte turbo’s, kapotte zuigers, falende distributiekettingen en ga zo maar door. Bij de N18 zijn veel issues verholpen. De klepseals zijn nog wel een dingetje, ook bij de N18.
Het zijn geen motoren waar je een beurtje of 2 kunt overslaan en met wat ratelgeluiden door kunt rijden (wat mensen dus wel doen). Ook bij de N18 moet je regelmatig olie wisselen en alles in de gaten houden. Als je er vroeg bij bent kost het alleen vervanging.
Johanneke zegt
Thanks 👍
jensonb zegt
leuke kappers auto; mannen in mini’s geen gezicht.
Johanneke zegt
Aan stereotypes moeten voldoen deed ik ook. Toen ik een onzekere puber was.
baardmijt zegt
Ach, van een man in een Audi word ik ook niet warm.
willeme zegt
@jensonb: het is wetenschappelijk bewezen dat ik een uitermate grote jongeheer heb. Dus dan is het niet erg om in een Mini te rijden.:
https://www.autoblog.nl/nieuws/kan-die-auto-van-jou-een-beetje-hard-3453544
Sowieso: nooit druk maken om wat anderen denken! (‘geen gezicht’ is rekening houden).
jensonb zegt
kan kloppen, anders had je wel BMW gereden. Ik denk dat je nu met hem in de hand zit om alle reacties te lezen. Have fun! Succes met knippen volgende week.
willeme zegt
@jensonb:
Ik houd ‘m niet vast. Dat is ongepast gedrag. Het is hier niet de NOS Sportredactie!
Dutchdriftking zegt
Leuke auto, en een mooie basis voor heel veel mods. De A6 in de verkoop doet nog steeds zeer, maar als er een mooie F11 voor terug komt snap ik het wel. Als je toch nog één keer een diesel wilt, waarom geen D5s?
willeme zegt
@dutchdriftking:
Alpina’s zijn krankzinnig duur om te kopen en onmogelijk om te verkopen. Dus dan betaal je teveel bij aanschaf en krijg je die meerwaarde absoluut niet terug. Ik vind ze supergaaf en zou er ooit graag eentje willen, maar dat geld verdampt wel heel snel voor een getunede BMW. Dan kun j beter de basis pakken en zelf er iets moois van maken ;-).
alfaqv zegt
Leuke auto, wellicht een wat saaie samenstelling qua kleur, maar dat biedt dan juist de mogelijkheid om er wat leuks van de te maken. Ik kijk uit naar de updates.
Vraagje hoe krijg je toegang tot dat KaSio systeem? Ik ben eens nat gegaan met het importeren van een 135I, Dekra gekeurd, geen schade-auto. Bij inruil bleek er een onderhoudsbeurt te zijn, 4 pagina’s lang. Hele achterkant vervangen inclusief remsysteem en uitlaat, bij 15.000km….
Had ik dat geweten, had ik hem nooit gekocht voor dat geld.
willeme zegt
@alfaqv: Ik kan gebruik maken van een ‘Uli’ die helpt. Hij kan in het system van KaSio. Maar je kan het ook opvragen bij een BMW dealer of een specialist die er gebruik van maakt.
sanderz28 zegt
Leuk ding al ben ik grote fan van de r53. Ik had wel een panodak en ben 1,90+ maar had geen last van het dak, sterker nog ik vond het 1 van de best zittende auto’s die ik gehad heb.
Veel plezier ermee!
willeme zegt
@sanderz28: dankjewel, Sander!
berrychello zegt
Leuk, zo’n Mini!
Kleurtje is idd jammer maar je kan niet alles hebben. Ik zou de wielen zilvergrijs spuiten en het dak en spiegels gewoon in één kleur doen. Verstralertjes voor de grille en klaar!
willeme zegt
@berrychello: dankjewel!
motorhead zegt
Leuke auto, mooie staat!
Aan te raden mod: Quaife differentieel. Heb ik in mijn R55JCW gezet toen de motor er toch weer een keertje uit was, en dan is het niet zo veel werk. Echt gaaf hoe je zo’n ding dan met je gaspedaal scherper de bocht in kan trekken.
Navi is blijkbaar een smaak dingetje. Vind het scherm midden in de teller fraai gedaan, en juist die kale grote teller een beetje saai. Verder bedien je het als idrive, dus top.
Over de N14/N18 vraag; volgens mij is het grootste conceptuele verschil dat de N18 ook vvt op de uitlaat heeft.
Anyhow: have fun.
willeme zegt
@motorhead:
Dankjewel!!
Ja, dat sperdiff is zeker welkom! Nu kan de auto zijn power redeloijk goed kwijt, maar het blijft een voorwielaandrijver natuurlijk.
1000bochten zegt
Mooi die zwarte wielen!
Hoewel ik kleur zeker kan waarderen, vind ik deze Mini echt wel leuk en smaakvol uitgevoerd. Als je vanuit het kader van de Autoblog garage dan toch mods wil gaan doen, zou ik me richten op motorische upgrades en misschien een mooi setjes Recaro’s erin ;-)
willeme zegt
@1000bochten: thanks! Ik vond het aanvankelijk wat saai, maar omdat ‘ie zo netjes is, vind ik het wel leuk eigenlijk. Daarbij is het niet lelijk. Recaro’s zijn heel erg vet ja, maar weet niet of mijn vriendin dat kan waarderen ;-).
michiel_vandelft zegt
Leuke auto Willem, gefeliciteerd!
Als ik dit voor mijn vriendin zou kopen, zit ik zeker gebakken. *Neemt notities*
Over die kleurstelling, hoewel het niet zo knallend is als een rode, vind ik het grijs icm met de “S” uitmonstering juist wel chique staan. En chique/stijlvol, dat hoort een Mini juist ook te zijn in mijn ogen. Een dure designer handtas (geen opzettelijke referentie) is ook niet pimpelpaars.
Zou er een cognac of British racing green interieur te vinden zijn? Zou een leuke upgrade zijn imo!
Joost zegt
Knappe kar @willeme! Ik vind m wel wat hebben, in dat grijs. Je bedenkt het van tevoren niet, maar staat m goed!
Beetje een mean mini!
willeme zegt
@ijoost: Thanks! Ja, zo had ik er nog niet naar gekeken!
baserace zegt
Het zondagochtend artikel waarvan ik al verwachtte dat ie zou komen: leuk verhaal weer willeme; ben nu al nieuwsgierig naar alle modificatie verhalen ;-) vertel eens: wat ben je allemaal van plan?
willeme zegt
@baserace:
dankjewel!
Qua modificaties is er bij een Mini heel erg veel mogelijk. Ik wilde in tegenstelling tot de vorige auto’s eentje die ‘al af is’. Ik zou in principe nu met de Mini kunnen rijden zonder ‘m aan te passen. Ben er op deze wijze al erg blij mee!
De plannen kan ik uiteraard niet verklappen. De eerste modificatie is overigens al gedaan ;-).
Naast mods wil ik ook preventief het een en ander aanpakken. Zodat de auto ook lang goed blijft.
randy zegt
Mooie wagen! En een erg fijne motor. Veel koppel, vermogen zat en nog lekker zuinig ook.
Ik rij de Franse tegen hangen met ongeveer hetzelfde blok. De DS4 thp200. Alleen de turbo en intercooler zijn iets anders.
https://www.autoweek.nl/forum/threads/randy%E2%80%9981s-citro%C3%ABn-ds4-thp-200-sport-chic-velgen-gespoten.9781/
Klepdeksel, klepseals, thermostaathuis en hogedruk brandstof pomp zijn berucht. De ketting problemen waar iedereen het altijd over heeft zijn inmiddels al wel opgelost.
Op tijd olie verversen en goede brandstof tanken scheelt een hoop ellende.
Mijne krijgt binnenkort verse klepseals, downpipe met 200cel racekat, dikkere intercooler buizen en een stage 2 chiptuning. Kan eindelijk het beest wakker worden😁
willeme zegt
@randy: Daarom een net exemplaar gekocht waar de vorige eigenaar heel lang mee gedaan heeft.
Ik verwissel de olie elke 6 maanden of om de 10.000 km en tank alleen V-Power 98 E5. Ben benieuwd wat we allemaal tegen gaan komen de komende jaren aan onderhoud!
Robert zegt
Tja, op het eerste gezicht is een antracietgrijze auto niet de meest spannende keuze, maar met zo’n Union Jack in matching color scheme op het dak en de spiegelkappen ziet het er toch gelijk heel leuk uit. Die zwarte velgen zijn dan weer niet mijn ding, maar ik vermoed dat dit één van de eerste upgrades gaat worden (naast een zorgvuldig afgewogen keuze voor een upgrade van het onderstel), of niet @willeme? Zelfs een setje Minilite (replica) velgen, zoals standaard al leverbaar was, zal beter staan dan de huidige set.
Via bijv. Autoweek of Finnik een uitgebreid rapport met historisch overzicht kopen (5 euro) is sowieso eigenlijk een no-brainer, als je echt serieus interesse hebt in een occasion. Ik zweer erbij, en dit heeft mij (en vrienden die ik met een zoektocht heb geholpen) al meer dan eens behoed voor een automotive kat in de zak.
willeme zegt
@robert: dankjewel, het is absoluut en keurige configuratie. Ik vind het zelfs best fraai.
Qua wielen: ik heb het genoteerd en kan je vertellen dat het probleem is verholpen, alleen wel op een originele wijze ;-).
Finnik-rapport, KaSio-rapport en dergelijke moet je altijd doen. Ik heb voor Finnik een account aangemaakt en een tegoed voor meerdere kentekens gedaan. Verdien je altijd terug inderdaad en zeker een een no-brainer.
fettasedano zegt
Bedankt voor uw informatieve artikel.
Dat is wel een ingewikkelde aangelegenheid zeg , een mini uitzoeken . Dit bouwjaar niet maar toch weer wel met die motor, mits dit en dat. Pfoe! Ik was geiinteresseerd in mini maar ik kijk toch maar weer naar een saaie Toyota.
pitapita zegt
Niks mis mee, zo’n GR Yaris hoor!
willeme zegt
@fettasedano: graag gedaan ;-). Bij veel auto’s is het verstandig om je even in te lezen over welke motorkeuze het meest verstandig is. Ook bij een Toyota kan dat het geval zijn.
henk123456 zegt
Je schrijft 4 varianten, maar er is van deze generatie toch ook een clubman? Of is die weer verwant aan de countryman?
willeme zegt
@henk123456:
Nee, je hebt helemaal gelijk! Ik zet ‘m erbij! Het is wel de enige die een langere wielbasis heeft. Maar verder zijn ze gelijk. Scherp!
kniesoor zegt
Deze carrosseriekleur is een ideale basis om op te fleuren met wat (mat of satijnglans, beslist geen volglanzend) fluorescerend oranje of groene accenten. Ik ben geen designer, dus zou niet direct kunnen zeggen waar je dit oranje/groen zou kunnen inpassen. Maar er zijn hier vast wel begenadigd crea-bea’s, die dat wel kunnen.
En for heaven’s sake : voor één keer geen boomstronken in het interieur a.u.b., dat kan bij deze oto ècht niet !!!!1elf!! 🙂
willeme zegt
@amghans:
Oohhh, er is een Mini Cooper S Goodwood geweest en die had houtinleg! Dat is wel dik! Als die lijstjes te vinden zijn, ga ik ze kopen. Bedankt voor de tip ;-)
kniesoor zegt
Moge de houtworm met je zijn, o eigenwijze ! 🙂
Jagris zegt
Hele leuke wagen WillemE!
Maar goed dat je niet voor een vroege r56 bent gegaan. Ik heb er zelf ook een tijdje geleden voor gekeken, maar heb er toch geen gekocht omdat ik verschillende “horrorverhalen” over hoorde. Een kennis had er niets dan kosten aan, bij de laatste onderhoudsbeurt een rekening van 2.500 euro.
Ik hoop voor je dat het bij de jouwe beter zal zijn, rijplezier is in ieder geval wel gegarandeerd!
willeme zegt
@jagris: ja, aanvankelijk wilde ik een R56 JCW, maar de horror-verhalen waren een beetje eng. Nu zijn er wel specialisten die het voor scherpe prijzen de zuigers, turbo, injectoren, thermostaat en dergelijke kunnen aanpakken, maar dan nog is het best spannend!
red5 zegt
Ik zag vanmiddag een soortgelijke staan in ‘s-Hertogenbosch. De jouwe Willeme?
willeme zegt
@rd5: nee, dat was ik niet! Maar wel een keer leuk om naar Brabant te gaan met de MINI!
cossiekiller zegt
Mooi ding!
Pas toch maar op met die Recaro’s…
Als.je zus eens meemoet en het is net met deze auto..
willeme zegt
@cossiekiller:
hahahahaha, lees ik nu pas :-D. Maar goede tip. 2 Recaro’s en en OV-chipkaart regelen dus …