We ‘stekkeren’ inmiddels al weer heel wat weken door Nederland met onze Mercedes EQC duurtester. Kijken of de rest van de redactie er ook mee overweg kan.
Zelfredzaamheid is een mooie eigenschap. Die werd bij mij onlangs getest toen @wouter duidelijk maakte dat hij met de Peugeot 508 Duurtester een retourtje Hannover (voor de Volkswagen ID.3) ging doen. Daarna een retourtje Italië (vakantie). Zo stond er dus ineens een elektrische auto in de vorm van een Mercedes EQC duurtester voor mijn deur voor de periode van 3 weken. EV Rijden is zo moeilijk niet als je maar je zaken op orde hebt voordat je ze nodig hebt!
My first Laadpas
We rijden de Mercedes EQC duurtester om content mee te maken, van onze partner Mobility Service. En op de vraag of daar ook een laadpas bij geleverd moest worden gaf Wouter vrolijk het antwoord: neen! Heer Karssen heeft immers al meerdere EV’s op de oprit gehad voor langere tijd EN heeft een laadpaal en dus ook een ‘pas/token-dinges’. Ik daarentegen had eigenlijk voorheen altijd de luxe van ev+laadpas wanneer ik een elektrische demo ter beschikking had. Tijd voor een EIGEN laadpas dus.
Even in de privatelease-modus wist ik het natuurlijk zelf allemaal beter en vroeg ik Mobility Service niet om advies. Ik had natuurlijk ook ons artikel over laadpassen voor op vakantie kunnen raadplegen, maar ook hier nam ik niet de tijd voor. Ik wilde gewoon snel 1 of 2 laadpassen ter beschikking hebben (Zoals mijn filosofie bij bankkaarten/creditcards: 1 is geen!).
Omdat ik wist dat ik niet voor 10.000 km stroom nodig zou hebben in die paar weken koos ik 2 passen uit waar de abonnementskosten precies € 0 euro zijn, van namen die ik ken. Ik kwam uit bij Total en ANWB. Het moet gezegd: beide passen had ik binnen 3 werkdagen in huis. Bij Total kon ik kiezen voor een ’token’ die nu aan de sleutelbos hangt, bij de ANWB moest het een pas zijn.
Die zit dus ergens in de portemonnee die in Apple Pay tijd steeds vaker vergeten wordt. Total werkte direct en tot op heden na 5+ laadbeurten zonder problemen. De ‘pijn’ wordt 1 maal per kwartaal geïncasseerd vertelde de website mij. Ik betaal bij Total € 0,35 starttarief (Hallo, 1999 belde ze willen hun vaste lijn abonnementsstructuur terug…). Het verbruik bij Total kan je aflezen op de website bij Total-Edrive, behalve dan dat dit TOTAAL (ja, ik maak hem gewoon) niet het geval is. Online loopt het overzicht hopeloos achter. Na een kleine maand is er nog geen data beschikbaar.
De ANWB pas… Tsja, na 4 keer de code online te willen activeren met telkens een foutmelding was ik er klaar mee. Als ooit de Total optie weigert wordt dat dus alsnog op de telefoon proberen die te activeren. Zorgen voor later!
My first Laadpaal-boete
In de week dat ik voor een ‘laadpaal-artikel’ met de gemeente Lansingerland contact had over boetes uitschrijven en openbare-laadpalen scoorde ik uitgerekend mijn eerste laadpaalboete in die gemeente. Lang verhaal kort. Met de hele wijk op vakantie en alle parkeervakken leeg zet ik op vrijdagmiddag de Mercedes EQC Duurtester aan de laadpaal voor de deur (vrij parkeren) om erachter te komen dat de paal aan beide kanten geen sjoege gaf. Een telefoontje naar de helpdesk bevestigde dat: “inderdaad meneer ik kan de modem ook niet benaderen, dat wordt volgende week pas gefixt”.
Nu was ik natuurlijk al te laat thuis, dus snel de kabel weer in de auto (want als iets kapot is laat je de stekker er niet in, toch?) en hop het huis in. Ergens bekroop me het gevoel dat ik iets verkeerd deed. Een paar uur later bedacht ik me dat het niet slim was om de auto daar te laten staan. Ook al deed de paal het niet. Maar het kwaad was al geschied, een fraai schoongeregend geel papiertje prijkte onder de ruitenwisser. Toen ik hem een beetje tegen het licht hield zag ik wel dat ergens een 9 en een 0 stond. slik! De boete van € 104 (incl admin kosten) is inmiddels binnen en al voldaan. Of ik er tegen in beroep kan/moet.. Ik hoor het graag in de comments: wat denken jullie, kansloos of kansrijk?
De Mercedes EQC Duurtester op pad
In vakantietijd is de woonwerkrit van dorp naar 010 best goed te doen en omdat de parkeervergunning toch geregeld was nam ik de EQC elke dag mee naar kantoor de afgelopen weken. Bij de eerste drempel denk je nog dat je het verkeerd hebt gehoord, maar bij de tweede drempel weet je het zeker. De Mercedes ligt voor een SUV echt belachelijk snel op de grond. De combinatie van het deinende karakter van het onderstel met de laagdoorlopende bumper voor is geen gelukkige in de stad. Bijna kruipend over iets meer dan modale drempels is dus het devies.
Als je dan toch wat snelheid terugneemt valt op dat je met de EQV veel bekijks hebt. Dat zegt wellicht meer over het feit dat de Mercedes geen groot verkoopsucces is dan over de styling. Zo in het zwart is de Mercedes naar mijn bescheiden mening vrij anoniem. Maar iedereen die naar de auto staat te kijken wanneer je uitstapt weet WEL dat het een EV is. Meerdere malen de afgelopen week was de EQC dus een conversation-starter.
Op pad met de Mercedes verwacht je zwaar regenererende werking bij gas-los. Maar dat is zelfs niet het geval in de eco-modus. In die modus gooit Mercedes overigens een zware weerstand op het gaspedaal. Je kunt hem minder ver intrappen. Trap je door de duidelijke weerstand heen dan spurt de EQC nog steeds vooruit. Maar tot dat punt heb je bijna moeite om het overige verkeer voor te blijven. Die stand ging dus vrij vlot weer uit. De auto start overigens elke keer gewoon in ‘Normaal’.
Laden met de Mercedes EQC Duurtester
Tijdens de weken dat ik me ontfermde over de EQC ging de familie ook een weekje naar de Achterhoek. Met de Mercedes dus. Bij vertrek thuis gaf het display voor me een gezonde 350km range aan en inderdaad, 160km verder bleek daar nog een dikke 180km van over. 100 Kilometer per uur is dus zeker voor de range geen probleem. Nu is het overigens ook zo dat nog niet iedereen in het gezin fan is van de ‘instant-torque’ van een EV, dus echt door-geaccelereerd is er ook niet. Op de zaterdagmorgen dat dit artikel live gaat zijn we net terug van die ‘Achterhoek-trip’ dus dat betekent dat wanneer wij in de auto zaten de airco overuren draaide.
Om het even terug te rekenen naar verbruik per 100km. Ik kwam tijdens mijn paar weken tot ongeveer 21 kwh per 100km. Had ik deze Kilowatts allemaal lekker thuis kunnen laden dan was dit circa € 5 per 100km geweest. Maar er zijn natuurlijk meer manier om de verbruikskosten te berekenen zoals we al schreven in het artikel over kosten van elektrisch rijden.
Overigens, op zoek naar een laadpaal met een beetje power kwam ik uit bij Sanderman Tanken&Wassen in Rijssen. Ik voelde me daar even vrachtwagenchauffeur. “U bent aan het laden? Dan kunt u gewoon binnen koffie pakken hè!”. Heerlijk die Achterhoekse gastvrijheid!
Een klein uurtje laden geeft je ook tijd om tegelijk maar wat te ‘laadpaalspotten’. Deze heerlijke NIET EV combi kwam voorbij terwijl ik stond te puffen over mijn kopje gloeiend hete koffie met buitentemperatuur van 35+ graden.
Even terugcirkelend naar het begin. Als je alles zelf uit wilt vinden dan kom je er ook wel. Welke passen werken en waar de laadpalen zijn, maar zeker als je met je gezin in de auto zit is het ook wel fijn dat je alles met een EV een beetje op orde hebt. Hoe je het ook wendt of keert, het is in het begin allemaal net even iets anders. Maar wat blijkt, eigenlijk is alles redelijk ‘hufterproof’ en als je 1 keer alles uitgevogeld hebt ben je klaar voor de komende tijd elektrisch rijden. Zo, eens even googlen op ev private-lease aanbiedingen, want de MINI is natuurlijk al weer een maand oud…
Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
rrk147 zegt
Ik ben benieuwd hoe hij gaat bevallen! Ik dacht dat deze het op voorhand af zou leggen tegen een Tesla of een de Audi E-tron. Maar 2 weken geleden zag ik ze behoorlijk veel rijden in Noorwegen, dus dan is het misschien toch wen goed alternatief. En het uiterlijk begint ook te wennen.
ethylestra zegt
@rrk147: hier in Noorwegen zie je ze inderdaad veel! Fijne vakantke gehad trouwens? Wij gaan ook voor een elbil want we wonen in Noorwegen. Is toch wel erg gunstig om hier electrictisch te rijden.
rrk147 zegt
Jaa, het was mijn eerste keer in Noorwegen, maar wat een mooi land! En hele aardige en nette mensen! We zijn (slechts) in zuid/west Noorwegen geweest, maar daar was al heel veel te zien! De fjorden zijn erg indrukwekkend, maar toch genoeg afwisseling in landschap. En daar veel gewandeld, maar ook veel mooie stuurmanswegen (trollstigen natuurlijk) met haarspeldbochten. Dat vond ik dan weer erg leuk met mijn Alfa GT 3.2 ;-). Zal binnekort nog wel wat foto’s op Autojunk zetten.
Qua laadnetwerk is Noorwegen ook wel goed voorzien lijkt mij. En de actieradius, werkt dat opladen goed met de bergachtige omgeving? Ik vond dat nog wel lastig, om niet te veel te remmen waardoor de remmen te warm zouden kunnen worden, dus dan lijkt mij dat recuperatief remmen ideaal.
flutterby zegt
Voor een laadpas kan je het beste even op laadpastop10.nl kijken. Kiezen voor een bekende naam van de “oude” wereld zou ik niet aanraden.
michaelras zegt
@flutterby: ja, eens! Ik deed een snelle Google actie en het idee was: laat ik er gewoon 2 pakken die bovenaan staan van namen die ik ken. Vooral omdat maandelijkse abonnementskosten €0 zijn. Dat de Total kaart gewoon geen inzicht geeft in verbruik is wel een directe fail.
E34M5Touring zegt
Zie ze nu mondjesmaat rijden. Je moet wel een topspec hebben vind ik. Anders is het in mijn ogen echt geen mooie auto. Heb er een aantal gezien in basis spec maar dan oogt ie niet lekker. Vooral met kleine wielen.
Die Wagoneer is wel echt dik, zou ik er ook wel 1 van willen. Cool stuff!
michaelras zegt
@E34M5Touring: qua ‘king of the camping’ factor deed de EQC het wel goed. Het lijkt alsof nog NIEMAND de Merc eerder heeft gezien. Deze velgen ga ik overigens langzamerhand wel aan wennen.
E34M5Touring zegt
Ja deze staan een stuk beter. Wel een opvallende auto idd.
Mr. Lebowski zegt
@michaelras hè Lansingerland, das hier om de hoek. Ik had graag gezien dat de gemeente Delft / Pijnacker Nootdorp net zo strikt was..
…dat gezegd hebbende, in jouw geval natuurlijk niet jouw fout dus ik zou m zeker aanvechten icm uitdraai storing van de laadpaalexploitant.
Je laadkabel eruit halen is namelijk het enige juiste, anders zit die los en is kans op diefstal groter.
Leuk artikel verder!
flutterby zegt
@Mr. Lebowski: Laadkabel wordt over het algemeen door zowel de auto als de paal op slot gezet. Echter met 1 telefoontje laat je de paal resetten en is die kant los. De kans dat je laadkabel gestolen wordt is echt nihil.
toyotafortuner zegt
Die Wagoneer! Wat een baas!
Donstil zegt
Ik rij ook elektrisch en dat van die kabel is wel les 1 idd. Als je ergens staat met een laadpaal altijd de kabel erin als je niet kunt laden door een probleem, ding vergrendeld toch aan de auto kant.
Mijn volgende wordt ook een EQC denk ik, fraai ding en ruimte genoeg. Even sparen nog.
kevertje zegt
Als duurtester zou ik je met deze EQC wel eens de rit willen zien doen die vele Nederlanders en Belgen ondernemen, richting Z-Frankrijk. Traject Luxemburg-Metz-Nancy-Lyon-Marseille of naar Montpellier richting Spaanse grens of misschien nog leuker Parijs-Clermont Ferrand-Millau-Beziers ook weer richting Spaanse grens. Benieuwd of je zelfs ooit aankomt zonder problemen en met welke timing. Het klinkt allemaal heel mooi als je wat woon-werk-verkeer moet doen en een enkele ‘wat verdere’ tocht, maar al de rest blijft een gok en avontuur, eerder een soort van ‘electro-safari’.
Mr. Lebowski zegt
@kevertje: ik ga over 3 weken. Hou je op de hoogte ;-)
flutterby zegt
@kevertje: Dat gaat prima, afgelopen maand ben ik er geweest en bij elke stop om de 200-300 km zag ik een vrije snellader staan. Wat dat betreft zijn mijn kinderen een grotere beperking dan de infrastructuur. Overigens heb ik maar twee Tesla Superchargers gezien, maar die staan meestal ook niet direct langs de snel of tolweg maar 1-2 minuutjes van de afslag.
kevertje zegt
Om de 200-300km? In het beste geval 1,5-2,0 uur laden x 5 keer, dan ben je dus een dag extra heen en een dag extra terug onderweg, zeker als er nog auto’s voor je staan te laden. Met een gemiddelde diesel rij je dat traject op één extra tankbeurt van nog geen 10 minuten. Als je een kwartier moet aanschuiven aan de pomp, ben je nog steeds geen halfuur kwijt. Ik wil daarmee niets kwetsend of offensief uitdrukken – alleen maar: zolang het op deze manier moet zal het voor mij niet elektrisch zijn. Ranges van 300 of zelfs 400km zijn echt ridicuul en ternauwernood geschikt voor een klein land. Ik rijd zo’n lange trajecten niet één keer per jaar maar in groot veelvoud. Als ik me de helft van de reistijd met weg-restaurants moet verspijkeren, gaat m’n gezondheid ook niet meteen beteren. Zelfs als ik van mijn lokatie naar bv. de kust rijd in Belgie mag ik al flink beginnen rekenen om met één laadbeurt over en weer te geraken. Ik denk dat weinigen beseffen dat parkeren daar zowieso al een miserie is, laat staan mét stekker. Ik denk dat iedereen ondertussen beseft dat de doorbraak van EV’s er alleen zal komen als je de magische drempel van 1000-1200km écht ook in de winter kan halen. Dat wordt al een eeuwigheid beloofd en er staat een pak technologie in de coulissen klaar om dat mogelijk te maken, maar hélaas, in de showroom van Mercedes, Audi, Jaguar enz. kan je alleen zeer beperkende en ontzettend dure luxe kopen met veel blauwe displays en eco-blabla, maar dat is het dan ook, rij een paar straten uit, even de autostrade op en de meter begint al te zakken.
flutterby zegt
@kevertje: Ik reed gewoon op benzine hoor en stops waren praktisch altijd vanwege de kinderen. Op de Model 3 SR na heeft elke Tesla in ieder geval minder stops nodig dan mijn kinderen. Grappig genoeg heb ik wel een half uur staan wachten voor het tanken.
mrjlr zegt
Is het gezichtsbedrog door de hoek waarin de foto is gemaakt of is de Jaguar I-Pace echt een stuk groter dan die EQC?
griffendahl zegt
Wel leuk, 3 foto’s van de auto bij het artikel, alle drie vrijwel dezelfde hoek…
realhustler zegt
Ik zou bezwaar indienen, of het werkt, geen idee, maar gewoon melden dat je wilde laden maar dat de paal het niet deed. En alle vakken waren verder leeg.
Vind ik toch wel een dingetje, met elektrisch. Hier in de straat is een laadpaal, dus 2 vakken zijn gereserveerd voor ladende auto’s. Gevolg? De vakken zijn bijna altijd leeg, want de Tesla van de mensen die de paal gevraagd hebben laad bijna nooit daar (ws op het werk, is veel goedkoper), en verder is er niemand met een elektrische auto. Ja heel soms spot ik eentje van een paar straten verder. Dus twee parkeerplekken altijd leeg, terwijl de rest best vol is. Echt zonde van de ruimte. En ook, je komt thuis, plugt je auto in, 7 uurtjes later is hij vol, midden in de nacht. Moet je hem dan verplaatsen? Misschien wordt het tijd dat er veel meer laadpalen zijn, en dat iedereen gewoon ervoor mag parkeren, elektrisch of niet, laden of niet. Geen parkeer discriminatie. Desnoods wat langere kabels gebruiken.
rogerzz zegt
De EQC. Vanafprijs van 72k. Ik zit te denken of het nou duur of ‘goedkoop’ is. Niet dat ik het cash beschikbaar heb liggen, maar over een paar jaar een relatief dikke bak met hopelijk veel afschrijving? Erg benieuwd naar. Over 2-4 jaar doe ik mijn zalige diesel denk ik weg, altijd leuk om nu al aan wat alternatieven te denken..
Diesel Rocks zegt
Over 4 jaar is van die 350 km actieradius nog 300 km over en als je wilt blijven rijden zoals je in een diesel gewend bent kom je niet verder dan 200 km voordat je een laadpaal moet zoeken. Mijn advies, hou je heerlijke diesel zo lang mogelijk vast. Ze gaan niet verboden worden, ze zijn schoner dan benzine auto’s en als er steeds meer volledig elektrische auto’s bijkomen dan kunnen we langer vooruit met de wereldwijde olievoorraden. De populariteit van het elektrisch rijden verlengt juist het bestaan van de verbrandingsmotor. Ik verwacht meer van hybride auto’s aangezien de accu technologie ook over 30 jaar nog op hetzelfde niveau zal zijn als vandaag en 30 jaar geleden.
rogerzz zegt
Ik ben er geestelijk ook nog lang niet klaar voor. Gisteren getankt, 1180km range met 70 liter diesel (op basis van mijn rijstijl, met zuinige 100km/u ritjes kan ik meer halen). Met 400km range denk ik altijd, zo maar eens een pomp opzoeken.. Ook ben ik wel benieuwd of waterstof ineens booming wordt, en de snelheid van innovatie van elektrische auto’s is de laatste jaren zo bizar gegaan dat ik huiverig ben om nu iets te kopen. Deze EQC lijkt mij redelijk future-proof en laadt snel genoeg lijkt mij.
Maar ik zal je een goedkeurend knikje geven als ik je 435d zie, geniet er nog van :) Ik heb een iets minder dikke diesel met slechts 420nm. Alleen gaat mijn auto over 4 jaar echt naar de 450.000k kilometer als ik zo door rijdt, dat haalt ie op zijn sloffen met hoe ik er mee om ga (erg netjes, op tijd de beurten, geen besparingen, veel snelweg, rustig over drempels/spoorwegen) – maar ik hou er wel rekening mee dat ie ooit weg moet :'(
flutterby zegt
@diesel435d: Diesel schoner dan benzine? Als het je alleen om CO2 uitstoot gaat wel, ja. Echter is CO2 helemaal niet vies. Het is enkel makkelijk meetbaar en er is teveel van.
Diesel Rocks zegt
Electrosafarie, laadpalentoer, dat zijn de nieuwe woorden van 2020. Nu vinden we het misschien nog spannend om daar reisverslagjes over te schrijven maar wie serieus op vakantie wil zal uiteindelijk toch echt twee keer nadenken om een EV te pakken. Een actieradius van 350 km, mits je rijdt als een oud dametje met een incontinentie probleem, en dat in een auto van bijna een ton. We kopen of krijgen een peperdure auto en vervolgens rijden we spotgoedkoop versuft van paal naar paal waar de regionale energiecentrale op ons verzoek nog wat extra bruinkool in de oven werpt, zodat we even later onze weg kunnen vervolgen met een zelfvoldane milieubewuste grijns op de smoel. Autorijden anno 2020.
Mr. Lebowski zegt
@speedyconzalig: hè gekkie. Ben je weer bezig? Het zit hoog hè dat elektrisch rijden. Net als bij de Autoweek fora. Heerlijk om te lezen.
m550d zegt
@Mr. Lebowski: hij heeft toch gewoon gelijk?
Mr. Lebowski zegt
@m550d: Zucht. Nou gaan we dan.
Er zijn talloze onderzoeken die aantonen dat een BEV schoner is dan een IC. En al 100x keer aangehaald hier. Dus ik ga daar niet eens op in.
Van laadpaal naar laadpaal is wel waar. Net als dat jullie van diesel naar dieselpomp rijden. ‘T is wel wat ongemakkelijker met een EV Jep… give you credits for that.
Dat rijden als een oud dametje dan… ik rij doorgaans 130-140 km/u en red nu 350-400 km op een accu, dus ik maak me niet druk want ik rij per dag hoogstens 150 km. En tussendoor wel eens een tussenacceleratie met leuke BMWs. Die zijn langzamer. Allemaal. Ik kom graag een keer de “gekietelde 435d” tegen van bovenstaande.
Dan die zelfvoldane smoel. Oh yes. Zeker. Maar niet vanwege het milieu. Wel Vanwege bovenstaande :)
Prettig weekend.
Ps ben wel degelijk fan van dikke diesels. De m550d in het bijzonder. Geen beter middel om naar zuid Frankrijk te blazen. Period.
Ik krijg alleen heel erg de kriebels van dat gejank om EVs.
Diesel Rocks zegt
Ik ben nog nooit van tankstation naar tankstation gereden met een diesel. Dan zou je 9 tot 12 uur non-stop moeten rijden. Lijkt me niet haalbaar. BEVs rijden in ons land op een combinatie van gas, biobrandstof en een beetje kolen, en nog minder ‘groene’ energie. Biobrandstof alleen al heeft een 15% hogere CO2 uitstoot dan bruinkool. Gas is daarin beter maar je moet ook het verlies tijdens de omzetting naar en van elektriciteit meetellen. Een brandstofauto heeft dat verlies niet.
Tussenacceleratie in een BEV is alleen snel bij relatief lage snelheden. Zelfs vanaf 120 km/u rij ik een Model 3 performance zo voorbij. Die geven het sowieso op vanaf 160 km/u en als ze dat niet doen dan zijn het locals die ik in mijn achteruitkijkspiegel de eerstvolgende afslag zie nemen. Echt hard ga je niet met een BEV als je een reisdoel hebt want je bereikt stort in als een baksteen.
Met 140 km/u haal jij geen 400 km op een lading, dat maak je mij niet wijs, Met een BEV moet je sowieso zorgen dat je nog minstens 50 km bereik over hebt.
Mr. Lebowski zegt
@speedygonzalig oké man. Je hebt gelijk. Een model3 performance wordt helemaal zoek gereden door een 435d met een chipje.
…Ik zal dan denk wel een speciale hebben ofzo…
…Net zo speciaal dat ik rustig 20 kw/100 km verbruik heb bij 130-140km/u. En als je nagaat dat er 75kw (oké vooruit 72.5kw bruikbaar) in zo’n accu-tje gaat dan krijg je…..
Leave it up to you men. Als je nog kan rekenen althans, want dat is op de andere fora ook niet je sterkste kant.
Fijn weekend lieverd. Denk je aan je hart? Gekkie
Diesel Rocks zegt
Ah ik zie het al, je bereik van 400 km bij 140 km/u is theoretisch. Verder valt me de haat in je reacties op. Stop daar mee, het is niet gezond en het komt je argumentatie niet ten goede. Het is niet mijn schuld dat je in een Tesla moet rijden.
Mr. Lebowski zegt
@speedyconzalig: Haha jij bent echt een karikatuur van jezelf.
Naast rekenen heb je ook moeite met begrijpend lezen. Het is dus gewoon daadwerkelijk bereik tussen de 350-400km, want 72.5 / ~ 20 = 360 km.
Ik heb medelijden met je meisje / vriendje. Of ik hoop dat je in die discussies niet zoveel omdraait / verkeerd interpreteert.. As je rustig terug leest weinig haat van mijn kant. Wel enorm veel frustraties aan die van jou. Geniet nou is wat meer van je BMW vriend.
Proost
Diesel Rocks zegt
@Mr. Lebowski: Hé sufkop, welkom op autoblog.
probono zegt
@diesel435d: als ik je ooit tegenkom zal ik de zelfvoldane (on-)bewuste grijns van jouw smoel eens goed beoordelen: zit er daadwerkelijk een simpele ziel boven die niet zo snel leert, of iemand die frustraties botviert omdat hij het thuis niet mag……
flutterby zegt
@diesel435d: Je zou maar een ton voor een auto neer moeten tellen en als een drugsverslaafde elke week naar de drugsdealer (pomp) die niet vies is van moord, afpersen en onderdrukking omdat je anders niet eens fatsoenlijk op je werk kan komen of boodschappen kan doen. Nee, ik rijd liever op bruinkoolstroom, windstroom of zonstroom afhankelijk van dag.
Helaas heeft elektrische rijden nog zijn beperkingen en is het zeker nog niet voor iedereen geschikt, maar als je de keuze heb is het op alle meetbare fronten beter dan ICE.
Diesel Rocks zegt
Je spreekt jezelf tegen. Als elektrisch rijden zijn beperkingen heeft en lang niet voor iedereen geschikt is, dan is het dus juist niet op alle fronten een betere keuze dan ICE.
flutterby zegt
@diesel435d: misschien moet je de zin nog eens lezen.. Als je de keuze hebt is het beter.
Situaties waar je geen keuze hebt:
– Thuis niet tot slecht kunnen laden.
– Caravan/camper; gewoon niet doen. Vouwwagen en tent zijn discutabel.
– Een auto van 5-6 jaar valt buiten je budget.
– Maandelijks lange afstanden met een aanhanger.
Dat sluit vele uit, maar daarnaast zijn er ook vele met meerdere auto’s die de verdeling anders moeten maken; een grote vakantie auto én een elektrische kilometervreter ipv de meeste kilometers alleen in je primaire auto rijden die je enkel in de vakantie écht nodig hebt.
Diesel Rocks zegt
EV is prima voor wie het geschikt is. Maar de droom dat binnen 10 jaar iedereen een elektrische auto rijdt is een Fata Morgana, zoals je zelf aan aangeeft: Vele mensen vallen af. Daarnaast zijn er ook mensen die niet steeds willen klooien met een laadkabel en steeds moeten uitrekenen of men het reisdoel kan halen, of de airco aan mag, of de verwarming aan mag, hoe lang je nog achter die vrachtwagen moet rijden. Ik ben meer fan van de instant mobiliteit met onbezorgde luxe, die je met een ICE altijd tot je beschikking hebt. BEV heeft nog een lange weg te gaan wat dat betreft.
flutterby zegt
@diesel435d: 10 jaar is lang hoor, herinner je 2010 nog? Daarnaast zullen de genoemde beperking het komende decennia steeds minder worden. Voor de Spaanse kampeerders is het al langer veel voordeliger (en tijd besparend) om je caravan in Spanje te stallen (en dus niet mee te sleuren). Voor de andere beperkingen is het puur een kwestie van tijd tot de laadinfrastructuur zich uitbreid. Kosten is al geen probleem, het is met name beschikbaarheid.
Diesel Rocks zegt
10 jaar is niet lang genoeg. De gebruikte batterij techniek in een BEV is al 30 jaar oud en afgezien van enkele productie verbeteringen niet wezenlijk veranderd. Al die tijd zijn honderden wetenschappers op zoek naar een nieuwe chemische samenstelling. Er is sindsdien bijna jaarlijks en grote doorbraak gemeld maar geen van de uitvindingen kunnen in de praktijk gebruikt worden. Te giftig, te brandbaar, explosief, te zwaar, te instabiel, te traag met opladen, na 50 keer opladen onbruikbaar, etc. Allemaal zaken waar een consument niet op zit te wachten. Ik denk dat we meer kunnen verwachten van synthetische brandstoffen in de toekomst, want daar zijn de mogelijkheden nagenoeg onbeperkt.
eklasse zegt
@michaelras : Sta je met een elektrische auto op een parkeerplaats, aangegeven met het derde verkeersbord, ’alleen voor elektrische auto’s’, en ontvang je toch een parkeerboete omdat je niet aan het opladen bent? Dan is deze onterecht, en kun jij jouw deze parkeerboete ongeldig laten verklaren.
degrotemuis zegt
@michaelras
Leuk dat je ook de kans hebt gekregen om de EQC eens een paar weken te testen. Wel een beetje jammer dat Wouter liever niet een EV pakte voor zijn vakantie. Dat reisverslag had me meer getrokken dan het verslag van Mobility Service medewerkers die een Tesla pakken op vakantie. Het Supercharger netwerk maakt Ad hoc door Europa reizen toch een stuk eenvoudiger.
Die boete inderdaad aanvechten. Je kan aantonen dat de paal in storing stond, de intentie tot laden was er, daarom had je de auto ook laten staan. Natuurlijk had je de auto beter weg kunnen halen of van kabel kunnen voorzien, daar kunnen de lege plaatsen ernaast ook tegen je werken, maar nee heb je, ja kan je krijgen.
Mooie Wagoneer combi! Maar heb je echt een klein uur gestaan in Rijssen? Dat zou niet zo lang moeten duren. Het is een 160kW CSS paal zo te zien, dan zou je met de 112 kW die de EQC haalt in ongeveer 30-40 min van 10-80% laden. Heb jij te lang geladen, of haalde de EQC de snelheid niet?
eklasse zegt
@degrotemuis: ‘nee heb je, ja kan je krijgen’ is niet van toepassing. Alles mbt laadpalen is geregeld in de wet.
https://laatmeladen.nl/parkeren-bij-laadplaats/
Dus @michaelras , kijk even welk bord er staat en ga in beroep indien van toepassing.
degrotemuis zegt
@eklasse Ik weet dat er het nodige vastligt in de wet. Maar ook met bijvoorbeeld ob20 uit je link zou ik bezwaar indienen. Wetten bieden nog altijd ruimte voor interpretatie. Net zoals er jurisprudentie is dat niet in het RVV opgenomen onderbord ob19 toch geldig is verklaard in bepaalde omstandigheden omdat het een in het verkeer gebruikelijk bord is, kan hier ook geïnterpreteerd worden dat de auto hier plaatsen wel mocht.
De intentie om te laden was er, maar de laadpalen stond in storing. Er was contact met de laadpaal exploitant over de werking van de paal in een poging de storing snel opgelost te krijgen. De auto stond er derhalve om te laden, voldeed daarmee aan de regels die aangeven dat de auto daar alleen geparkeerd mag worden met het doel om te laden. Het helpt niet dat er op dat moment geen kabel aan de auto hing, dat maakt de case wel een stuk zwakker, maar het is een bezwaar waard.
bjvdb zegt
@michaelras: Super leuk artikel, goed kijkje in het reilen en zeilen in een EV.
Maar ik zie een foto op een P-plaats in Enter en Sanderman uit Rijssen. In de Achterhoek?? Welkom in Twente man!
michaelras zegt
@bjvdb: ok ok, topografie was niet mijn beste vak ? Twente idd
bjvdb zegt
@michaelras: Weer wat geleerd toch!
Ben je nog bij Baan Twente geweest om wat meer leuk speelgoed te spotten?
clubbtraxx zegt
In het zwart smoelt ie een stuk beter van voren dan in andere kleuren.
Zo valt die rare zwarte strip onder de grille door niet zo uit de toon.
Vind ik echt een design misser dat ding.