Nieuw in de Autoblog Garage is de komst van een plug-in hybride in vorm van de Mercedes A250e.
Je kunt natuurlijk meteen volledig elektrisch gaan rijden, maar er is ook nog een tussenweg. Een tussenweg die relevanter is dan ooit. De plug-in hybride is hot. Niet alleen omdat autofabrikanten de komende jaren er ontzettend veel gaan uitbrengen. Ook simpelweg omdat de techniek stappen heeft gezet de afgelopen jaren. Grotere accu’s, efficiënter laden en een betere actieradius. Dat willen we zelf wel eens ondervinden met de Mercedes A250e plug-in hybride.
Met een rijtest maken we altijd voor een korte periode kennis met een (nieuwe) auto. Zeker met dit soort auto’s is het dan lastig om er een goed consumentenoordeel aan te hangen. Met de Mercedes A250e in de Autoblog Garage nemen we langer de tijd om meer verdieping te kunnen bieden op dit onderwerp.
EQ Power
Oké, maar hoe zit dat met de A250e dan? Mercedes-Benz heeft de ambitie om de komende jaren een enorm aantal plug-in hybrides op de markt uit te brengen. Je hebt de A-klasse, maar ook de B-klasse, C-klasse, CLA, E-klasse, GLA, GLC en GLE met een stekker. Al deze modellen vallen onder het EQ Power label van Mercedes-Benz.
De A250e is de meest compacte van het stel. Met de ontwikkeling van de huidige A-klasse hield Mercedes al rekening met de komst van een hybride aandrijflijn. Zo zie je aan het uiterlijk nauwelijks dat het een plug-in hybride betreft. Een trucje dat we natuurlijk kennen van de Audi A3 e-tron en de Volkswagen e-Golf.
Mercedes A250e in de Autoblog Garage
Onze duurtester betreft een A250e hatchback Business Solution AMG. De kleur heet Poolwit. Een 1.3-liter viercilinder benzinemotor is gekoppeld aan een elektromotor. Daarmee komt het systeemvermogen uit op 218 pk en 450 Nm koppel. Volgens de fabrieksopgave bedraagt de elektrische actieradius 60 tot 68 kilometer. Je kunt tot 140 km/u volledig elektrisch rijden. De prestaties zijn een dikke prima. 0-100 in 6,6 seconden en een topsnelheid van 235 km/u is niets om je voor te schamen.
Zaken die onderdeel uitmaken van de Business Solution AMG uitvoering zijn onder andere AMG bumpers, een panoramisch schuifdak, een 10-inch instrumentencluster, een 10,25-inch mediadisplay en parkeerhulp met camera. Het zijn fraaie zaken, al mis je stiekem nog wel een paar dingen. Adaptieve cruise control had lekker geweest en de voorstoelen zijn niet elektrische bedienbaar. Om nog maar te zwijgen over het missen van een elektrisch bedienbare kofferklep, of beginnen we nu door te slaan? ;)
Mercedes A250e opladen
Het 15,6 kWh accupakket heeft 1 uur en 45 minuten nodig om van 10 naar 100% te laden met wisselstroom (AC). De maximale laadsnelheid bedraagt dan 7,4 kW. Onze duurtester is er niet mee uitgerust, maar optioneel kun je ook DC snelladen. Je hebt met deze techniek een maximale laadsnelheid van 24 kW. van 10 tot 80% laden duurt dan ongeveer 25 minuten. De meerprijs om te kunnen snelladen bedraagt 605 euro. Een optie die we wel echt gaan missen op onze A250e, want 7,4 kW laden of 24 kW laden is nogal een verschil.
Autoblog Garage Mercedes A250e prijs
De voordeligste A250e is de Business Solution Luxury Limited. Deze begint bij 41.195 euro. Ter vergelijking: een A180 Business Solution Luxury met maar 136 pk kost al 38.095 euro. Onze duurtester zoals je hem ziet op de foto’s had een nieuwprijs van 43.410 euro.
De Mercedes A250e gaat onder andere concurreren met de nieuwe Volkswagen Golf 8 GTE. Een prijs van die auto is nog niet bekend. Ook van de nieuwe A3 is het nog wachten op een plug-in hybride variant. De A250e is wat dat betreft op een gunstig moment gelanceerd. Mercedes heeft het rijk voor zichzelf, voor nu.
Vragen?
We doen dit niet alleen voor jullie, maar ook met jullie. Laat vooral in de comments weten wat je graag wilt zien met deze A250e. De eerste grote test staat al op de planning. Op vakantie naar het buitenland: hoeveel kilometer kun je realistisch elektrisch rijden tijdens een roadtrip?
quinn zegt
Ben benieuwd, qua specs, prijs en looks is / wordt dit volgens mij wel echt een verkoopsucces. Het beste van alles in 1 auto.
jometdebanjo zegt
@quinn: 1.3 het beste??
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Voor dagelijks gebruik is dat echt prima hoor, zeker icm de elektromotor.
ghost zegt
@quinn: ik was als huidige A-rijder toch wel enthousiast maar na configuratie uitkomen op €59k vond ik toch een domper voor een auto waar amper BPM op komt. Voor dat geld rijdt je ook een C300e, bedoel maar..
karhengst zegt
Maar dan rij je waarschijnlijk een behoorlijk kale C-klasse. Nu is dat natuurlijk een totaal andere klasse wagen, maar als je van snuisterijen is het natuurlijk een vrij irrelevant vergelijk.
Desondanks is 59k belachelijk veel voor een C-segment hatchback, zelfs al is een een fraai model als de A-klasse.
El-Loco zegt
Ik verkoop deze apparaten, en het gaat behoorlijk goed. Vraag is heel groot. In Duitsland helemaal, want wegens subsidies is de levertijd een jaar (van horen zeggen). Alleen de snellaadoptie wil niemand hebben, want even stoppen bij Fastned om je hybride bij te laden doet precies helemaal niemand.
jpoers zegt
Vreemd, want ik had gewild dat ik die optie had op mijn Optima PHEV.
Als je nu soms staat de laden duurt het een paar uur voor er wat fatsoenlijks inzit.
En op steeds meer plekken kan je snelladen, bijvoorbeeld als je een brainfreeze staat te trekken bij restaurant de gouden bogen.
karhengst zegt
Als je een overzicht wilt van levertijden en hoe die van de hybride-modellen zich verhoudt t.o.v. de reguliere “Verbrenners”, dan is dit een leuk overzicht:
https://blog.mercedes-benz-passion.com/2020/09/aktuelle-lieferzeiten-der-modelle-in-der-uebersicht/
In Duitsland zet men alles op alles om de gehalveerde bijtelling voor BEV’s/PHEV’s te kunnen vorderen, evenals de verlaagde BTW die dit jaar nog geldt te kunnen gebruiken. Als je nu een GLC bestelt ben je pas echt de sjaak wanneer dit géén PHEV is, want dan is de levertijd zo ongeveer een jaar, ipv hooguit een maand of 6.
Wat overigens nog zwaarder meespeelt is dat men van Europa opgelegd heeft gekregen de CO2 uitstoot te moeten reduceren, met een flinke straf indien de doelen niet gehaald worden. Hoe ze het dan in 2021/2022 willen gaan doen wanneer alsnog alle benzine/diesel modellen uitgeleverd gaan worden is voor mij echt een raadsel.
reset zegt
Mooie auto, goede range. Toch twijfel ik bij het levensvatbaarheid van een phev. Over een ruime jaar of 3 in 2024 is het half tarief MRB verdwenen. En dan zit je met een zwaardere auto. Daarnaast nog de gewoonlijke kosten van onderhoud aan een ICE. Tegen die tijd zijn EV’s meer van aanwezig wat ongunstig is voor de restwaarde.
Ik ben benieuwd naar de totale bereik van de benzine van deze phev, als dat maar 600km is op de tank… Over een jaar of twee toch naar volledig elektrisch ?
timowouters zegt
@reset: ik ben juist enorm teleurgesteld toen ik zag sat je 60-68 km rijdt met een 15,6 kwh accu. Dat betekent 180-204km bij een 45 kwh accu. Dat is extreem slecht. Een MG ZSEV bijv. doet 300 met 45 kwh. Ik begrijp dat de auto een benzine motor moet meesleuren, maar de elektrische range is niet bepaald om over naar huis te schrijven.
goedverhaal zegt
Ik vermoed dat dit aan het totaalpakket van een PHEV ligt. De elektromotor zal zijn aangepast aan optimale samenwerking met een verbrandingsmotor. Dus moet die elektromotor het alleen doen, dan zal dit niet zo optimaal zijn als bij een EV, die niet hoeft samen te werken met een verbrandingsmotor. Lijkt me best complex een lekker rijdende PHEV te maken, waar je de samenwerking nauwelijks opmerkt.
vaakbenjetebang zegt
Dat zie ik juist precies omgekeerd. BEV’s zijn voor veel mensen nog niet goed genoeg praktisch inzetbaar, en het ligt niet voor de hand dat dat in een jaartje of 5 al heel veel anders zal zijn. Zo’n PHEV is voor de gemiddelde consument dan het beste van 2 werelden. Typische woon/werk-ritjes en dergelijke kun je volelektrisch doen, terwijl je ook op ieder gewenst moment kunt besluiten om naar Schubbenkuttenveen of voor mijn part Zuid-Frankrijk te rijden zonder de reis te hoeven voorbereiden als ware je een ontdekkingsreiziger in de 17e eeuw.
ometom zegt
@vaakbenjetebang: helemaal mee eens
jometdebanjo zegt
@reset: gewoon volledig wegenbelasting betalen. Geen korting meer. Ze moeten het vooral gelijk trekken. Geen voortrekkerij en geen extra voordelen meer. Kost klauwen met geld. Die kortingen en subsidies gaat nergens over. 22% over het gehele bedrag voor iedereen. Net als vroeger die 25%. Kijk maar naar de Mitsubishi Outlander. Ze vertrekken gewoon uit Nederland
deSjonnies zegt
Het lijkt me verschrikkelijk om geen elektrische zelf sluitende kofferklep te hebben, laat staan dat je het zonder elektrisch verstelbare stoelen moet doen!
Het lijkt wel een middeleeuwse kerker .
ghost zegt
@deSjonnies: ????
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ghehe. Zo’n elektrische achterklep is toch wel heeel fijn kan ik je vertellen, maar elektrisch verstelbare stoelen zijn, als je hoofdzakelijk als enige bestuurder bent, totaal overbodig. 1x instellen en niet meer aankomen.
sanderp zegt
@F36GC: Maarja, als je vriendin/vrouw of zoon zo nu en dan de auto leent is elektrisch verstelbare stoelen met geheugen toch wel erg lekker.
pindakoning zegt
Toch denk ik wel dat over drie de restwaarde van zo’n phev beter is dan zijn broertje met enkel een verbrandingsmotor
pindakoning zegt
@pindakoning: was @reset
pindakoning zegt
@pindakoning: dat was aan reset
mb-driver zegt
Panoramisch schuifdak is geen onderdeel van het Business Solution AMG pakket. Dat kun je los als extra selecteren of het Business Solution Plus pakket selecteren. Dan heb je naast het dak ook o.a. die elektrisch verstelbare stoelen met 3 geheugenposities. Mand!
karhengst zegt
Leest je hond ook mee?
595 zegt
@karhengst: korter
denniyo zegt
Dit gaat een regelrechte verkoop topper worden! Los van het feit dat hij prijstechnisch gezien gewoon zeer scherp in de prijslijst staat en hij een vrij behoorlijke elektrische range heeft, ziet het complete plaatje er naar mijn bescheiden mening zeer goed uit en licht het lekker op je netvlies, daarnaast zit je in deze uitvoering ook lekker in de opties, alles wat je wilt hebben zit er op! Daarnaast is de grootste reden voor zijn grote te verwachten suc6 is in mijn ogen natuurlijk het feit dat hij ook nog eens 1600KG mag trekken! Kortom alle ingrediënten zijn aanwezig om samen met zijn compacte broertjes de lease topper van 2020/2021 te worden en daarnaast ook nog eens voor particulieren enigzins betaalbaar!
denniyo zegt
@denniyo: *ligt uiteraard my bad
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
En dan ook: *verkooptopper (1 woord), *leasetopper (1 woord) en *enigszins, als je toch jezelf aan ’t verbeteren bent, ?
goedverhaal zegt
@ denniyo U verkoopt A-klasses, begrijp ik uit dit objectieve stuk proza?
mcshine zegt
DC laden aan 24kw, dat is eigenlijk geen snelladen te noemen, AC haal ik hier al 22kw. Bij een plug-in zie ik de meerwaarde daarnaast er ook niet van. Bij een full-EV is het essentieel.
lekbak zegt
@mcshine: hoe haal jij 22kw dan? Volgens mij is een (standaard) huisaansluiting maximaal 3x230x25=17,25kw. En dan mag je dat op slechts 16a afzekeren dus dan kom je op 11kw.
Maar volgens mij gaat het er meer om dat je van een publieke snellader gebruik kunt maken zodat je boven de standaard 3,6 tot 11kw van een gewone paal kunt komen.
escortje zegt
Ik heb een CLA 250e shooting brake besteld. In juli besteld met een levertijd eind maart 2021….
Deze is nu gelukkig vervroegd naar eind december 2020 omdat Mercedes de productieplaatsen voor PHEV voorrang geeft.
Ze willen zo snel mogelijk veel PHEV’s op de weg hebben. Mercedes geeft nu gratis en Wallbox incl. installatie twv €2k cadeau. Ik had een week voor deze actie bestelden, viel mij erg tegen dat de dealer mij niet geïnformeerd heeft.
Ik ben benieuwd naar de actieradius bij volledig elektrisch rijden in de praktijk.
En ik ben ook benieuwd naar het vermogen in combinatie met voorwielaandrijving. Rij nu tijdelijk een GTE en die vreet banden. De actieradius van de GTE valt behoorlijk tegen.
goodvibrations zegt
@escortje: GTE vreet banden ?.. Heeft ook echt wel met de rechtervoet te maken.. Zo veel vermogen zorgt gewoon voor meer slijtage.
renskuhh zegt
@escortje: 60km elektrische is best makkelijk te halen
mpgc zegt
Interessant pakket deze MB. Begrijp niet waarom BMW voor de 1 serie en de 2 GS niet aanbiedt. De technologie hebben ze zo klaarliggen.
Pascal zegt
Inderdaad, de Mini biedt BMW immers ook al aan als zowel BEV als PHEV…
Pascal zegt
Aan de ene kant is zo’n PHEV natuurlijk het beste van beide werelden en aan de andere kant is het het allebei net niet.
Ik zou dan liever ofwel gewoon volledig BEV gaan (heb ik nu gedaan met de Model 3) en dan genieten van lekkere performance, nauwelijks onderhoud, autopilot en de lage bijtelling, of als ik een veelrijder was gewoon een dikke diesel nemen en helemaal niet stekkeren.
Neemt niet weg dat Mercedes prachtige auto’s bouwt, maar voor 60k shop ik toch liever voor bovenstaande opties.
jometdebanjo zegt
Wederom misleiding. Maak er A180e van