Prijstechnisch ligt onze Renault Mégane R.S. Trophy duurtester redelijk dicht in de buurt van een Alpine A110. Beide zijn echte rijdersauto’s. Welke geeft je aan het einde van de dag de grootste glimlach op je gezicht?
Laten we beginnen met de open deur dat smaak persoonlijk is. De conclusie van dit artikel is dan ook op basis van meningen. We hebben de Renault Mégane R.S. Trophy nu een tijdje in onze Autoblog Garage als duurtester en dat bevalt uitstekend. Het is echt een toffe bak. Er kwam echter een vraagstuk in mij naar boven. Ons exemplaar kost namelijk 60.470 euro. Een bedrag dat redelijk dicht in de buurt kom van de Alpine A110 (vanaf 64.300 euro). Op praktisch gebied wint de Mégane het natuurlijk makkelijk, maar hoe zit het met de fun? Reden voor mij en @michaelras om beide auto’s eens tegenover elkaar te zetten.
Hier in Nederland beide auto’s testen was te beperkt voor wat we wilden doen. We wilden namelijk uitzoeken hoe beide auto’s scoren op het gebied van rijplezier. Gewoon in de bebouwde kom, maar ook op de snelweg en natuurlijk op de betere stuurmanswegen. Reden voor Michael en ik om op een vroege zaterdagochtend richting het Eiffel-gebied te vertrekken. Hier heb je voldoende ruimte, rustige stukjes in de bebouwde kom en honderden kilometers snelweg om beide auto’s aan te voelen.
Head turner
Onze Mégane R.S. Trophy is een opvallende banaan, zo in het geel. Het leek echter niemand uit te maken in dit gezelschap. Iedereen keek naar de Alpine A110. En dat voor een nogal ingetogen spec, de A110 was donkerblauw uitgevoerd. Een fraai aanblik, al werden Michael en ik niet heel vrolijk van de retro velgen. Even een korte pauze bij een wegrestaurant, terugkomen bij de auto’s en zien dat mensen foto’s maken van de A110. Met een BMW M2 of een Porsche 718 in dezelfde kleur had er niemand naar omgekeken. Mocht je een A110 overwegen dan is dit iets om rekening mee te houden. Ook als je geen aandacht wil krijg je het toch met zijn opvallende koets.
Het rijden
Hoe twee auto’s met dezelfde krachtbron toch zo anders aan kunnen vullen. Bij de Mégane voelt de 1.8 turbomotor wat afstandelijk. De turbo moet even opspoelen en dan kicken de newtonmeters in je rug. De Renault is het leukst als je de ruimte hebt. Wat hoger in de toeren heb je alle kracht tot je beschikking en gaat ‘ie af. De A110 is onderin beter bij de les. Voor een snelle inhaalactie hoef je niet enorm terug te schakelen. Let wel: onze Trophy is een handbak, de A110 een automaat.
Een belangrijke factor is het verschil in gewicht. De Mégane mag dan meer vermogen hebben, de hot hatch weegt wel 1.430 kg. De Alpine weegt slechts 1.080 kg en dat voel je aan alles. Voor de meest betrokken rijbeleving moet je dan ook bij de A110 zijn.
Dankzij achterwielaandrijving, de middenmotor en een strakke zitpositie voel je koning te rijk in de A110. Het vette van de Alpine is dat je de motor achter je oren hoort werken. Vooral het turbogeluid is machtig en tovert een glimlach op je gezicht. Ik hou er wel van om al die mechaniek te horen. Het doe me denken aan mijn Mazda MX-5 ND waar je door het weinige isolatiemateriaal ook altijd wat gestommel hoort.
De Mégane bijt zich in een bocht en wil je zo hard mogelijk erdoorheen duwen. De A110 heeft een rustiger karakter en voelt als de wijzere broer die zijn jonge broertje laat spelen. Voor een sportauto kun je de A110 met behoorlijke snelheid over drempels gooien, het veert allemaal prima.
De Trophy staat op een setje Bridgestone Potenza’s S001. Niet de meest ideale banden voor in guur oktoberweer. Echt hoeken konden we niet met de duurtester, zelfs in de vierde versnelling geven deze banden nog wheelspin tijdens een regenbui. Wat dat betreft is de Mégane R.S. Trophy als een puber op een hardcore feestje met een pilletje op. Hij blijft maar gaan en daagt constant uit. Het is een giftige hot hatch en behoorlijk speels. De A110 moet je op z’n donder geven om datzelfde gevoel te krijgen. Dezelfde voldoening geven doet de auto niet. Maar het is wel een auto die meer indruk maakt op je vrienden dan een ‘Renault Mégane’. Als je daar om geeft.
Gebruiksgemak
Alpine heeft de A110 wat meer eigen gemaakt door er een ander infotainmentsysteem in te plaatsen in vergelijking met een Renault. Begrijpelijk, maar doe het dan ook goed. Het R-Link systeem van Renault is niet moeders mooiste qua graphics. Het werkt echter prima en als je het eenmaal doorhebt zijn alle zaken eenvoudig te vinden. Het systeem van de A110 is lastiger uit te vogelen en soms lopen Nederlandse en Engelse woorden door elkaar. Alsof het op een vrijdagmiddag nog even snel in elkaar is gezet. Is het zeiken? Misschien. Voor een auto met dit prijskaartje mag je toch wel verwachten dat dit goed in elkaar zit.
Zoals gezegd in het begin van dit artikel wint de Mégane het uiteraard op praktisch gebied. Maak niet meteen de illusie dat de A110 kansloos is. Er is een kleine kofferbak achterin en een grotere kofferbak aan de voorzijde. Hou er rekening mee dat de auto op beide locaties hitte afgeeft. Even boodschappen doen met een koude auto is geen probleem. Na ons avontuur in Duitsland had ik echter een half gebraden rugzak. De temperatuur kan behoorlijk oplopen in de kofferbakken.
De Mégane heeft tal van opbergvakken, de A110 is daar beperkt in. Onder de middentunnel zit een anti-slip gedeelte waar je sleutels en je portemonnee kunt leggen. Dit werkt aardig goed. Zelfs bij stevig sturen blijven de spullen op de plek liggen.
Eén van de sterkste punten van de A110 is de kwaliteit vanbinnen. Het interieur zit echt goed in elkaar. Mooie en soms zelfs exotische materialen zijn te vinden in de Alpine. Keurig afgewerkt en alle bedieningsknoppen zitten op logische plekken. Het is en blijft een Frans merk en dat betekent dat er iets eigenwijs moet zijn. In dit geval onverlichte knoppen op het stuur. Je zult de knoppen op het stuur uit je hoofd moeten leren, want ’s avonds in het donker zijn de knopjes niet meer te zien.
Maar van welke wordt je blijer?
Voordat we zelf een conclusie trekken hebben we een klein onderzoekje gedaan op Instagram. Welke auto zou de volger kiezen op basis van het uiterlijk? De uitkomst was een verrassing. 49% procent van de stemmen koos voor de Mégane R.S. Trophy. De Alpine was met 51% van de stemmen de winnaar. Wie had gedacht dat tussen deze twee auto’s kiezen zo moeilijk kon zijn!
Het was voor mij en Michael dan ook geen eenvoudige opgave. De Mégane stuurt geweldig, heeft lekker veel vermogen en combineert dit met een praktische koets. De Alpine is een exoot, trekt meer de aandacht en voelt als een echte sportwagen met zijn middenmotor in combinatie met een zacht randje.
Net als de Instagram-poll, hadden ook wij een wisselende uitkomst. Voor mij komt de Mégane R.S. Trophy als winnaar uit de bus. Het package dat Renault met deze auto levert voelt heel compleet. De Alpine kan voor mij over 10 jaar als ‘winnaar’ uit deze test komen: als ze als occasion een stuk betaalbaarder worden dan dat ze nu zijn. De Alpine is cool, maar niet 64.000 euro cool naar mijn bescheiden mening.
@michaelras kiest de A110 als ‘winnaar’. “Rijden met de lichtvoetige Alpine en zijn superieure grip ten opzichte van de Megane in dit herfstweer maakt de keuze makkelijk. Daarnaast beschikt hij over een softere afstelling van het onderstel in vergelijking met de Trophy en dat was dit rondje Eiffel een welkome verrassing.”
Eerder reden Casper en Martijn in dit duo. Wat zij ervan vonden kun je zien in de video hieronder:
n0zem zegt
A110S, best of both worlds. Wel nog ff doorsparen, helaas…
ethylestra zegt
Ik zou gaan voor een Mazda mx-5 ND RF. Heb je voor de helft van een a110 en heb je nog geld over voor een BBR stage 1 turbo pakket. Of als je meer een naturally aspirated fan bent, een bbr super 200 pack.
Onehp zegt
@ethylestra: ja maar niet de RF. Lichtere softtop en hardtop voor de winter.
borrelnoot zegt
Voor dit soort prijzen ga je toch niet dit aanschaffen. Voor 60k koop je een prachtige M2 van 1 á 2 jaar oud met 15000 op de teller. Dan overweeg je toch geeneens een Renault?
reactief zegt
@borrelnoot: Smaken verschillen! Die M2 zou ik zelfs zonder prijsverschil (nieuw) niet boven de Alpine verkiezen!
En trouwens, prijzen van nieuwe auto’s vergelijken met wat je tweedehands kunt kopen slaat nergens op.
borrelnoot zegt
@reactief: snap je punt over nieuw met 2e hands vergelijken. Maar je (ik wel tenminste) kijkt toch ook naar wat je te besteden hebt en wat je daar nieuw of net met de kop eraf voor kan krijgen? Dan kan ik niet begrijpen dat je een Renault van 60k koopt.
Tonnie zegt
@borrelnoot: ik wel, gaaf ding. Welke badge erop zit maakt me niet zoveel uit. Als ik voor een hot hatch zou gaan, dan graag de hyundai i30n. Heel gaaf en heel makkelijk hard te rijden. En qua nieuw vs 2e hands, als je een nieuwe wilt kijk je niet maar 2e hands, als je 2e hands wilt, kijk je niet naar nieuw.
reactief zegt
@borrelnoot: Ja, maar waarschijnlijk ben jij dan ook geen type die nieuwe auto’s koopt!? Ik ook niet trouwens.
Want de vergelijking loopt wel stuk als je nieuw en tweedehands vergelijkt.
Je kunt namelijk ook een tweedehands Mégane kopen die wederom een stuk goedkoper is dan die tweedehands M2.
Neem je restwaarde me is die Alpine trouwens niet zo gek. Want tweedehands blijven die krengen erg prijzig.
hamerhaai zegt
@borrelnoot: ik handel zo ook niet, maar kan het me wel voorstellen. 60k uitgeven aan iets helemaal nieuws heeft ook wel weer zijn charme tov 50k neerleggen voor iets waar een ander het nieuwe al heeft afgesnoept..
Bovendien moet ooit iemand dat ding nieuw kopen wil jij hem tweedehands kunnen kopen ;)
reactief zegt
De A110 graag, absolute droomauto voor mij. Dus die moet er over een paar jaar gewoon komen bij mij. En wel graag met deze retro velgen! Vind ik juist tof.
De Mégane kan me gestolen worden. Hey vorige model vind ik wel leuk, maar deze doet me helemaal niets.
Tonnie zegt
@reactief: helemaal mee eens, dus wel concurrentie op de occasionmarkt… Ik wil ook die gave retrovelgen, maar dan ook een iets veller retrokleurtje, dat lichtere alpine blauw!
reactief zegt
@thijsj: Gelukkig vind ik die lichte blauwe kleur juist niet zo mooi. Zelf vind ik de witte gek genoeg erg leuk, terwijl ik wit normaal niet mooi vind op auto’s.
sudbina zegt
@reactief: de Alpine een droomauto, meen je dat echt joh?
Is jouw droombaan dan misschien ook boekhouder of ambtenaar of iets dergelijks?
Het is een leuk speleding, waar vast een niche voor is, maar het is toch in alle opzichte een net niet auto..
reactief zegt
@sudbina: Je hebt droomauto’s die haalbaar zijn, zoals deze Alpine en droomauto’s waar het altijd bij dromen blijft. Dat eerste geldt hierbij voor mij!
Jij zegt dat alles aan deze auto net niet is, voor mij is deze auto in bijna alles precies goed! Zoals gezegd, smaken verschillen!
De sneer naar een baan als ambtenaar of boekhouder is onnodig. Ieder zijn ding. En geloof mij, de 100% ideale baan bestaat niet. Er is altijd wel één vlak waarop iets beter kan.
Voor mij is de ideale baan trouwens geen baan, maar zelfstandig werken, zoals ik ook doe. Ik ga elke dag met veel plezier naar mijn werk, maar toch kijk ik soms met ‘jaloezie’ naar vrienden die bakken met geld verdienen, veel vakantiedagen hebben, een super goed pensioen opbouwen en in de avond gewoon echt vrij zijn. Maar ik zou voor geen goud willen ruilen en andersom hoor ik van hen vaak de droom om ook iets zelfstandig te gaan doen, om vervolgens geen concessies in zekerheden te willen doen. Ofwel, keuzes!
airditude zegt
Lol blijft lastig he, kiezen tussen twee. Zou wat zijn als elke test geschreven wordt op de manier waarop reaguurders een keuze maken :,-).
tjorque zegt
A110 ?
viezefreddyw zegt
Ik zal wel voor gek verklaard worden maar ik zou kiezen voor de gele rakker. Geweldige auto vind ik het. Maar de prijs is echt bizar… Dat dit vergelijk gemaakt kan worden slaat eigenlijk nergens op.
emping zegt
@viezefreddyw: zo gek is dat niet gezien de uitslag van de poll en de meningen van de AB testers.
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor. Doe mij maar zo’n oranje Mégane.
Onehp zegt
Hangt helemaal af van de persoonlijke situatie. Kun je leven met de beperkte brijkbaarheid, altijd de Alpine voor mij. Echter zelfs als je een praktische auto ter beschikking hebt, zo wil ik dat mijn favoriete rijdersauto ‘alles’ kan. Niet leuk om te moeten zeggen, had ik maar de andere genomen als je een leuk weggetje ondekt.
Dus in de praktijk is het de Mégane RS, ik heb kinderen.
Dat gezegd, ik had voorheen een GT86 met aanpassingen, en die wint het van beide hier. Want ook relatief licht (de mijne was mss 80kg meer dan de Alpine) en wel stukken praktischer voor dagelijks gebruik, Tein coilovers met veerweg en hydraulische bumpstops ook, én manueel. Wel wat trager maar atmosferisch en dat is echt veel waard qua rijplezier en respons, aangepast weerom voor goed koppel in het middengebeid.
Ja aangepast, en ik kies mijn autos ook daarop, welke mogelijkheden zijn er om de auto te verbeteren naar eigen smaak. Veel beter dan shoppen in de optielijst of van auto wisselen als er je ‘iets’ wilt veranderen….
Onehp zegt
Overigens, hoe kan de A110 zo goedkoop zijn in NL? Zelfde prijs als in Zweden, maar een Megane is 30000 euro goedkoper dan de A110 alhier…
willeme zegt
@onehp: verbruik en dus de CO2 uitstoot: de Alpine is licht, klein motor, slimme automaat. In deellast kan die waarschijnlijk erg zuinig rijden ;-)
nietcreatief zegt
@willeme: Gewicht is, juist in deellast, eigenlijk minder interessant voor het verbruik dan je zou verwachten.
Zo op het oog is de Mégane hoger, breder en minder spits dan de a110.
Wat betekent dat ie op zowel frontaal oppervlak, als op Cw-waarde een hoger getal geeft in de luchtweerstand formule.
Ter vergelijk: mijn ouwe 33 was zò klein(en aardig gestroomlijnd) dat ie op deellast, 100 op de a2, ruimschoots zuiniger liep dan een Prius. Ondanks de 8klepper carburatie techniek die altijd wat te rijk stond afgesteld.
De 33 liep bij het vergelijk 1:22 over de hele tank gemeten, dus met een paar weken woon-werk stoplicht verkeer erbij. De Prius deed volgens de boordcomputer 1:18 bij 100 op de cruise control.
willeme zegt
@nietcreatief: Beetje afhankelijk welk gedeelte van de test je bekijkt. Acceleratie is ook onderdeel van de WLTP en juist daarbij is een laag gewicht handig. Deze hoeven niet volgas (staat ook een minimale tijd voor) waardoor je ‘m lekker op koppel makkelijk naar hogere snelheden kan krijgen.
Aerodynamica wordt gek genoeg heel erg onderschat tegenwoordig, daar heb je volkomen gelijk in. Daarbij wordt er teveel gekeken naar Cw-waarde, terwijl men het frontaal oppervlak vaak ‘vergeet’. En juist dat maakt een groot verschil. Ik kan mij nog een ritje Duitsland in een Audi A2 herinneren. Die gekke 1.4 liep 195 km/u op sommige stukken, maar het verbruik viel reuze mee.
nietcreatief zegt
@willeme: Daar heb je dan weer helemaal gelijk in.
De WLTP zal wel een realistischer minimum tijd hebben dan de oude NEDC (0-72 ofzo in 30 seconden of zoiets was dat?)
Precieze cijfers heb ik ff niet op mijn netvlies.
Dat frontaal oppervlak is dan ook ècht iets waar al die crossovers de plank misslaan. Veel te groot voor de hoeveelheid auto die erdoor beschikbaar komt.
henkp1 zegt
Beide zijn magistrale auto’s en hun prijzen meer dan waard!
Als ik de ruimte nodig had, zou ik dus de Mégane kiezen, maar als ruimte geen issue zou zijn, dan de A110!
Ik vind het allebei fantastische auto’s; ik verkies hen boven elk van hun concurrenten.
Mégane: ziet er goed uit, geweldige rijdersauto en praktisch.
A110: ziet er geweldig uit, geweldige rijdersauto en beremooi.
Komt nog eens bij dat de auto’s kwalitatief top zijn (jawel!) en relatief voordelig in gebruik, onderhoud en afschrijving.
Uitstekende deals dus.
Waar is m’n spaarvarken…. en een hamer?
AstonMartinDriver zegt
Heb een jaar geleden al voor mijn A110 gekozen ?
focusrs1 zegt
De A110 vind ik een mooie auto, de oude nog mooier zelfs, de megane hoef ik gratis nog niet.
jeffreym3 zegt
Typisch gevalletje appels met peren vergelijken.
Ik vind eigenlijk dat we de prijzen van onze buren moeten gaan gebruiken, want ik word niet vrolijk van die achterlijke prijzen in dit land. Laatst gekeken op autoscout.de voor een mooie en volle Megane RS uit 2018. Weinig op de teller. 33.000 euro. Wilde ik deze in Nederland gaan rijden: ruim 50.000 euro! De markt voor leuke auto’s is hier helemaal kapot gemaakt!