Ik heb afscheid genomen van de rode Mazda MX-5 ND en daarmee verdwijnt de vrolijke Japanse roadster uit de Autoblog Garage.
Sommige concepten wil je gewoon eens geprobeerd hebben. Ik in ieder geval wel. In dat kader kocht ik anderhalf jaar geleden een Mazda MX-5 ND. Doelstelling was om eens een leuke roadster gehad te hebben. En dan geen normale auto waarvan het dak is gezaagd, maar een auto die in de basis ontworpen is om open te rijden. Tel daarbij op dat het sportief moest zijn en dan blijft er niet veel keuze meer over.
Mijn hart ligt (toch wel) bij Duitse auto’s. Toen ik de MX-5 overwoog zag ook 99% van de Autoblog Garage er Duits uit. Ik wilde eens buiten de gebaande paden denken. Zoals een puber die zoekende is naar wat hij wil in het leven, was ik zoekende wat nu écht belangrijk is voor mij als het op autorijden aankomt. Uit een soort tunnelvisie koos ik voor een rode Mazda MX-5 ND met de Recaro stoelen. Dit moest het worden.
Miata Is Always The Answer?
We kennen allemaal het bekende gezegde wel. Maar klopt dat dan ook? Voor mij was het bezit van de MX-5 een soort ontdekkingsreis. De ND vervult zijn rol heel goed als kleine sportauto. Ik zie het als een David vs Goliath. Qua rijgevoel komt de kleine David ontzettend dicht in de buurt van de Goliath-sportwagens. Het sturen, de manier waarop je de auto de bocht insmijt, de balans.
Je komt vrij snel de grens tegen moet ik zeggen. Want met het uitaccelereren van een bocht wil je eigenlijk zo snel mogelijk de volgende bocht tegenkomen. Een recht stuk is absoluut geen uitdaging met dit type auto.
De MX-5 ND is wel een winnaar op een dijkweg. Lekker cruisen met het dak open. Als je even de ruimte hebt zo’n bocht aanvallen. Dat geeft een heerlijk gevoel. In dat kader kun je je bijna geen betere roadster of open auto voorstellen. Als je niet te lang bent tenminste.
Vervolgens ergens parkeren, een ijsje scoren en ondertussen naar je MX-5 kijken. Bijkomend voordeel is dat het een sympathiek autootje is. Het is onmogelijk om géén duimpje omhoog te krijgen met de MX-5. Op de 2.0 GT-M zit ook een mechanisch sperdifferentieel. Deze heb ik eigenlijk alleen echt aangesproken als het nat of glad was buiten. Dan is het heel makkelijk en controleerbaar spelen met zo’n kleine auto. Met droog asfalt en een goede set achterbanden heb je niet echt het gevoel dat het sper veel werk moet verrichten. Daar heb je simpelweg te weinig vermogen voor.
Waarom afscheid genomen?
Ik heb twee categorieën in mijn hoofd. Eentje is de long term auto en eentje is de verwisselbare hobby spielerei. Mijn vorig jaar gekochte E46 gaat helemaal nergens heen en is een blijvertje. De 16 jaar oude coupé bevalt me enorm. De tweede categorie auto wisselt bij mij wel sneller. Een paar roadtrips, mods, leuke herinneringen opbouwen en vervolgens weer Marktplaats Auto aanslingeren op zoek naar het volgende avontuur. Dat is voor een deel de reden waarom ik na anderhalf jaar afscheid heb genomen van de ND. Voor mijn gevoel heb ik ermee gedaan wat ik wilde doen. En dan lonkt het verlangen weer naar wat nieuws. Bovendien zinspeelde ik al op een mogelijk afscheid in de vorige update.
Een tweede reden heeft te maken met een veranderde thuissituatie. Mijn vriendin kreeg eerder dit jaar een nieuwe baan waardoor twee auto’s al helemaal niet meer nodig waren. Door de coronacrisis werk ik bovendien meer vanuit huis. Als hoofdredacteur van Apparata.nl zijn onder andere face-to-face gesprekken op kantoren van bedrijven verplaatst naar videogesprekken die ik thuis op de bank kan voeren. Kortom, de MX-5 stond meer stil dan ooit.
Mazda MX-5 ND kosten
De NA en NB hebben het karakter lekker goedkoop te zijn. Het zijn nog analoge auto’s. De NC is dat al minder en de ND is gewoon een moderne auto. Met een moderne auto kun je ook moderne prijzen verwachten. In het verleden is de voorruit bijvoorbeeld vervangen en de verzekeraar moest 750 euro betalen voor deze klus. Er zitten sensoren voor veiligheidssystemen in de ruit en die systemen moeten dan ook weer gekalibreerd worden.
De WA+ plus verzekering kwam uit op 50 euro per maand en de motorrijtuigenbelasting voor Zuid-Holland bedraagt 106 euro per kwartaal. Het verbruik ligt behoorlijk laag van de auto. Ik zat op zo’n 7L/100 km. Voor 20 euro zat de tank al halfvol. Zelfs als je gaat stampen blijft het verbruik acceptabel. Al met al schappelijke kosten. Ik kocht de auto met een al reeds uitgevoerde servicebeurt. In de periode dat ik de MX5 had hoefde er ook geen onderhoud uitgevoerd te worden. Olie bijvullen was tevens niet nodig.
Mocht je voor een ND willen shoppen kan ik een paar tips geven. Bespaar niet op de verzekering en kies voor minimaal WA+. De onderdelen zijn, mede door het gebruik van aluminium, duur van deze auto.
Ten tweede is het belangrijk om met dit soort auto’s echt goed afstand te bewaren tot je voorligger. De rode lak is prachtig, maar ook ontzettend gevoelig voor steenslag. Je ziet er alles op. Mazda verkoopt voor 25 euro een lakpotje van Soul Red bij de dealer.
Ten derde kan ik het aanraden om een lange proefrit te nemen van bijvoorbeeld een weekend. Een korte rit kan een romantisch beeld schetsen. Ervaar de auto ook eens in de regen. Misschien valt het niveau van comfort je dan toch tegen.
Mazda MX-5 ND afscheid – opvolger
Ik verwacht niet dat het gat in de Autoblog Garage met het afscheid van de Mazda MX-5 ND snel gevuld gaat worden. Uiteraard heb ik wel het één en ander aan kandidaten in mijn hoofd. Wat precies hou ik nog even voor mezelf :) .
Ik wil minimaal weer een zescilinder. Het maakt niet heel veel uit of het een atmosferisch of een turboblok is. Ik beleef zoveel meer lol aan een grotere motor dan bijvoorbeeld een hot hatch met een geblazen viercilinder. Hoe snel die hot hatches van tegenwoordig ook zijn. Een hatchback vind ik niet bijzonder genoeg. De lijnen en een kont van een coupé, daar heb ik nu eenmaal een zwak voor.
De komende maanden ga ik me eens rustig oriënteren en inlezen. Uiteraard zal ik je op de hoogte houden van mijn E46. En dan zijn er nog alle andere auto’s van de collega’s in de Autoblog Garage. Wanneer de opvolger er gaat komen en wat het gaat worden lees je natuurlijk hier op Autoblog.
ericd zegt
Mooi verhaal. Mooie foto’s.
stationcar zegt
Je doet hem weg omdat hij zoveel stilstaat, maar je gaat wel op zoek naar wat anders? ?
Die redenering volg ik niet helemaal.
Overigens is wisselen van auto natuurlijk altijd erg leuk, en is het stil staan natuurlijk de perfecte aanleiding, ook al is de redenering krom als een hoepel.
Veel plezier met je zoektocht in ieder geval, het is de reis waar het om gaat, niet persé de eindbestemming ?
RubenPriest zegt
Ik ga op zoek naar wat anders, maar niet op de korte termijn. Een andere reden waarom de MX5 veel stilstond is omdat ik steeds minder zin had om ermee te gaan toeren. Een opvolger zal dan weer minder stil komen te staan omdat ik daar meer mee ga rijden, dat is het idee :)
w0o0dy zegt
Umm opvallend liefdeloos afscheid, daar kan ik me als 14 jaars bezitter van een Mx-5 Na8 niets bij voorstellen. Geweldig analoog speeltje dat in al die tijd maar een enkele keer geen grote grijns op mijn gezicht heeft getoverd.
SpiderIV zegt
@w0o0dy: idd. Heb dan al ruim 20 jaar de “concurrent van Alfa” maar absoluut het puurste karretje dat meer lol geeft dan al het moderne sterielere spul.
RubenPriest zegt
Ik denk ook oprecht dat een NA voor een paar duizend euro meer lol kan bieden dan een moderne ND van 20.000 euro+ die nog afschrijft. En liefdeloos; tja. Ik kwam van een M3 V8 en die vier cilinders meer gaven me een veel bredere grijns.
tge2 zegt
@RubenPriest: Ik denk dat het concept van de MX5 je dan niet echt geraakt heeft. Ik heb recentelijk kort een nieuwe Z4 mogen besturen, maar als er iets mechanisch is, is dat het wel. Daarbij is een ND-tje nog puur analoog te noemen. Lekker zelf schakelen, dakje handmatig verwijderen en verder weinig poespas.
tge2 zegt
@RubenPriest: Daarbij moet ik vermelden dat zo een Z4 erg leuk is, maar dat ik er voor geen goud mijn MX5-je op zou inwisselen.
RubenPriest zegt
Toen ik mijn ND kocht verkoos ik deze ook boven de Z4. Al was het alleen maar omdat ik niet alleen maar BMW’s wilde hebben. En daar heb ik geen spijt van. Z4 had ‘meer van hetzelfde’ geweest nadat ik van 5 jaar BMW rijden kwam.
baklava zegt
Ik snap nooit dat mensen zo kort met een auto doen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik snap niet dat mensen lang met ’n auto doen… Na 2 jaar begint ’t bij mij altijd weer te kriebelen. Soms al eerder. Ik heb nooit langer dan 3 jaar een auto gehad. Verandering van spijs doet eten.
tge2 zegt
Ik heb er recentelijk eentje aangeschaft na ruim 7 jaar een NC te hebben gehad. Ik kan me lastig voorstellen dat je dit kleine brok rijgenot zo snel beu kunt zijn, maar ieder zijn meug.
willeme zegt
@tge2: het is ook maar echt wat je ding is. Ik begrijp het op zich wel. Mijn broertje heeft een Honda S2000 gehad. Het was de ultieme net-niet auto die maar zelfden ‘in zijn element’ was. Maar in de tussentijd moet je er wel elke dag mee rijden. Het is krap, er is weinig comfort, snelheid is geen genot. In het geval van de S2000 had je een motor die 90% van de tijd er geen zin had en die andere 10% was het weer te veel.
Misschien had @RubenPriest het andersom kunnen doen: een jongere BMW en een oude MX-5 voor er bij ;-). Maar ja, achteraf is het makkelijk praten :-D Ten slotte: JUIST door dit soort ervaringen kunnen de lezers een beeld krijgen hoe het is om de auto te bezitten en er dagelijks mee te rijden. Want tijdens een rijtest is een MX-5 uiteraard briljant. En alle eigenaren en fanboys in de comments zijn ook louter positief.
tge2 zegt
@willeme: Fanboy of niet, zelfs een moderne MX5 komt tegenwoordig als enige nog het dichtst bij écht autorijden. Al die geautomatiseerde powerroadsters uit Duitsland zijn allang niet meer, laat ik de term eens gebruiken, “puur” te noemen, vind ik. Overpowered, gekoppeld aan een gecomputeriseerde automatische versnellingsbak terwijl je je snelheid afleest van en iPad-ish dashboard. Uiteraard kan je hier tot in de eeuwigheid over door ouwehoeren, maar ik blijf hier wel bij.
RubenPriest zegt
Dat is natuurlijk je goedrecht. Ik ben juist wel verzot op die moderne automaten met dubbele koppeling. Dat het niet “puur” is volgens sommigen kan me gestolen worden.
frank2b zegt
Het Alpha-avontuur van @Willeme las als een spannend jongensboek. Een lange Alpine roadtrip met deze Mazda zou ook erg leuk leesvoer zijn geweest! Hoezo laat je je als petrolhead leiden door woon-werk verkeer? Neem dat wagentje mee uit op een mooie toer, dat heeft-ie verdiend! En vertel ons dan daarover.
Ik hoop toch echt dat de autobloggarage wat meer verschillende smaken gaat laten zien. Van Mazda naar Mondeo tot Mercury of Morgan, er is zóveel leuks! Wanneer je rijervaringen wilt lezen dan zoek je als autobloglezert tóch meer de breedte. Dat de plastics in de Beemer meer premium zijn dat weten we nu onderhand wel. Wat dat betreft kijk ik uit naar de opvolger – wie weet deze keer nou eens niet iets Duits?
RubenPriest zegt
Ik en mijn vriendin hebben de MX-5 in 2019 meegenomen naar een mooie weekendtrip in Hamburg. Dat was zeker hartstikke leuk hoor. Maar ik vond het niet voor herhaling vatbaar, althans niet met een MX-5. I don’t fit the profile denk ik :), liever comfortabel 200+ over de autobahn jakkeren. En dan kom je -hoe saai ook- vaak uit bij iets Duits.
jarnobakker zegt
Volgende een Kia Stinger ??
RubenPriest zegt
Met de 3.3 V6! Helaas is dat geld in de fik steken op Nederlands kenteken, want de restwaarde gaat nooit goed uitpakken.
jarnobakker zegt
@RubenPriest: hier komt hij er . alleen weet ik nog niet wanneer .
RubenPriest zegt
@jarnobakker: nog een paar jaartjes wachten. Dan zit de grootste afschrijving erop met een beetje geluk
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@rubenpriest ga je autoblogtraditie volgen en voor de 6-cilinder boxer uit Stuttgart? ?
RubenPriest zegt
Van deze comment kreeg ik een glimlach op mijn gezicht. Voorlopig ben ik niks van plan qua aanschaf, maar alle mogelijkheden staan nog open voor spielerei seizoen 2021 :)
kle500 zegt
@RubenPriest: Doe dan voor de verandering wel de Cayman. Lijkt me ook veel interessanter om te lezen.
kniesoor zegt
Leuk om eens zo’n soort verslag te lezen, geeft een interessant inkijkje in hoe het rijden met een MX-5 in de praktijk bevalt (vanuit het oogpunt van de schrijver). Dan lees je weer eens wat anders dan alleen hosannapraat. Prima.
Benieuwd wat de opvolgerT wordt !
alfaholic zegt
Audi S5 sportback?
O plaat zegt
Toen mijn vriendin opzoek was naar een 2 zit cabrio zijn we ook naar de ND gaan test rijden. Uiteindelijk vond ze hem prachtig maar de rij ervaring vond ze minder tof of gebied van rauwe kracht en snelheid. Uiteindelijk koos ze voor een Mini Roadster JCW. Die vonden we beiden toffer vooral op snelwegen en in het optrekken. Wel chapeau dat je zo snel een auto kan weg doen. Ik heb elke auto die ik gekocht heb nog steeds staan, zelf mijn brommer van 12 jaar geleden heb ik nog staan. Ik kan moeilijk afscheid nemen van techniek. Al zal mijn MK1 jetta echt ooit eens weg moeten als ik mijn droomcabrio ooit aanschaf. Maar tot die dag blijft het mijn ‘reserve’ wagen als ik aan de 66er Mustang en T3 sleutel.
tge2 zegt
@shiva: https://bbrgti.com/products/bbr-mx-5-nd-stage-1-turbo?variant=18947165159488
RubenPriest zegt
Ik woon in de stad, waar niet echt de ruimte is om een autocollectie te beginnen :) dus de keuze om de auto weg te doen is/was niet heel moeilijk.