Heeft de I-PACE onze harten kunnen veroveren of is het moeilijk leven met de elektrische Jaaaaag?
De I-PACE
Hoe zat dat ook al weer? De I-PACE is zeker geen onbekende op het Nederlandse wegennetwerk, eind 2018 gingen er heel veel op kenteken, maar daarover later meer. De I-PACE is de eerste volledige elektrische productieauto van Jaguar, ze versloegen Audi, Mercedes, BMW en de rest met het op de markt brengen. De batterij van de I-PACE is circa 90 kilowattuur groot, dat is genoeg voor een actieradius van 480 km volgens de nieuwe WLTP testcyclus. Op de actieradius in de praktijk kom ik zo meteen terug, eerst de rest van de specs nog eens doornemen.
De twee elektromotoren van de I-PACE leveren een indrukwekkende 400 pk en 696 Nm aan koppel. Voor dat laatste getal geldt dat die Newtonmeters, net als bij andere EV’s, er direct vanaf stationair toerental zijn. Sprinten doet de I-PACE dan ook als de beste, het is ronduit verslavend om er mee in te voegen en sprintjes te doen. De sprinttijd naar de 100 van 4,8 seconde doet dan ook niet helemaal recht aan hoeveel lol je met de I-PACE kan hebben. Hoge snelheden rijden is niet de forte van EV’s, het stroomverbruik neemt dan fors toe. Daarom begrenst Jaguar de topsnelheid dan ook op 200 km/u, maar daar stoomt de I-PACE ontzettend makkelijk naar toe.
Ons exemplaar
Een I-PACE EV400 HSE in de kleur Caesium Blue met een Ebony interieur met sportstoelen in Windsor leder Ebony. Zwart dus, niet de meest spannende kleur, maar wel handig als er een gezinslid een ijsje, Happy Meal of een boterham met pindakaas besluit te eten. De lijst met standaarditems is nogal lang op de I-PACE en bovendien had ons exemplaar onder andere nog de volgende zaken aan boord: het Cold Climate Pack, elektronische luchtvering, een vast panoramisch dak, privacy glass en een head-up Display.
De Jaguar I-PACE EV400 Aut. S is er vanaf € 80.813 (incl BTW/BPM), maar die van ons was € 100.950,00. Als je je wilt uitleven in de configurator: het kan nog duurder, maar ik heb niets gemist, de XG-761-S was echt behoorlijk vol. Highlights om er een paar te noemen: de adaptieve LED koplampen gebruik je in de Randstad te weinig, maar werken briljant. De adaptieve cruise control met stuurfunctie was wel een lifesaver in de Randstad.
Verbruikskosten
Een elektrische auto is in principe goedkoop om te rijden, tenminste als je eenmaal hebt. Een elektrische auto heeft minder bewegende delen en bijvoorbeeld geen motorolie nodig, dus de onderhoudskosten gaan naar verwachting lager uitvallen.
In plaats van brandstofkosten zijn er kosten voor de stroom, maar ook die vallen in principe relatief gunstig uit.
Gemiddeld verbruik (kWh/100 km) 27,95
Verbruik km/kWh 3,58
Stroomkosten per km € 0,061
Die zes cent per kilometer aan stroomkosten zijn wel met de gepatenteerde Autoblog rijstijl. Range anxiety had ik alleen de eerste rit, daarna was het vooral genieten met 400 pk aan boord. Om een vergelijk te trekken, mijn M135i (met mij achter het stuur) verstookt iedere kilometer 15 cent aan benzine.
De inkomsten uit mobiliteit zijn nogal belangrijk voor de Nederlandse overheid, dus in Den Haag zijn ze nogal druk met de optimalisatie daarvan. Dat het daardoor niet goedkoper wordt voor de Nederlandse automobilist lijkt me wel evident. De I-PACE was in 2018 nog echt heel voordelig zakelijk te rijden met 4% bijtelling over de gehele aanschafprijs. Netto kosten om een I-PACE te rijden zijn dan zo’n 140 euro. Voor 2019 is er een cap gekomen voor de lage bijtelling, slechts tot 50.000 euro geldt de bijtelling van 4%, daarboven het normale tarief van 22%. Dat tikt hard door in de netto bijtelling, die dan ruimschoots over de 350 vliegt. Het is nog steeds niet heel duur voor het kaliber auto, maar het vormt wel een barriere om mensen in het EV-kamp te krijgen. Voor 2020 staan de plannen wat op losse schroeven, de bijtelling voor EV’s zou naar 8% gaan tot een prijs van 45.000 euro, daarboven weer die bijtelling van 22%.
Nog even over het laden
Iedereen vraagt naar de actieradius: 300 kilometer is goed te doen, maar het hangt erg van je rechtervoet af. Hoever je komt, hangt af van het weer, de bandenmaat, het gebruik van de airco, maar vooral ook van de gereden snelheid. We hebben het allemaal voor je getest.
De vervolgvraag gaat altijd over het laden, of dat wel een beetje te doen is. Daarvoor moeten we even onderscheid maken tussen DC snelladen en AC laden aan een reguliere paal.
Snelladen gaat prima met een maximale laadsnelheid die na een software upgrade verhoogd is tot 100 kW. De auto is daarmee bij de meeste snelladers niet meer de beperkende factor, maar de laadpalen helaas wel. Een groot gedeelte van de snelladers in Nederland zijn slechts 43 kW of 50 kW sterk, hooguit een snelwandeltempo dus. Van helemaal leeg tot 80% vol duurt dan zo’n anderhalf uur, boven de 80% acculading neemt de laadsnelheid bij EV’s sowieso af. Liever laden we dus aan een dikkere paal, onder andere Fastned heeft laders die 175kW halen.
Thuis en aan reguliere laadpalen kan het laden (te) lang duren. De I-PACE is uitgerust met een zogenaamde 1-fase lader, want die stroomaansluitingen zijn in het Verenigd Koninkrijk (maar ook bijvoorbeeld in Korea) veel gebruikelijker. Nederlandse elektriciteitsaansluitingen zijn meestal een drie-fase exemplaar, thuis vaak met 3x 25 ampère. Simpel gezegd kan de I-PACE er van die drie maar één gebruiken, waardoor laden uiteraard langzamer gaat.
De laadpaal bij mij thuis was prima om een plugin hybride mee te laden, maar de laadsnelheid van 3,7 kW is nogal matig. Om een compleet lege I-PACE weer vol te krijgen, moet deze dus een etmaal aan deze paal hangen. Hoe problematisch dat is, hangt volledig af van hoe je de I-PACE gebruikt. Rijd je dagen achter elkaar meer dan 200 kilometer en kan je alleen thuis laden, dan krijg je de I-PACE niet meer volgeladen. Ik rijd best wat kilometers, maar het viel mij mee. Ik heb slecht vier keer dat er een extra laadsessie moeten doen omdat de accu bij vertrek van huis niet vol was.
Er is overigens een oplossing: kiezen voor een eigen, helaas nogal prijzige DC snellader thuis. Als je er meteen een I-PACE bij koopt, dan krijg je korting. Een andere optie is een 7,4 kW paal, die echter een stroomaansluiting van 32A vraagt. Veel huizen in Nederland hebben echter een 3x25A aansluiting, daarmee blijft de laadsnelheid steken op zo’n 5,5 kW.
Conclusie
Ik type dit terwijl de Jag tevreden spinnend aan de laadpaal staat op de oprit. Ik geloof niet dat ik het erg leuk vind om hem te gaan inleveren. De range is bij Tesla beter, maar qua rijden verslaat de I-PACE zijn Amerikaanse tegenstrevers royaal. De I-PACE is echt een hele lekkere auto, wat dat betreft dus op en top een Jaguar.
ibssr zegt
Mooie en faire test. Toch zou ik Ik zou nog één keer voor een old school sportsedan gaan en pak de Giulia met Massimo chip en 319 pk/490 Nm! Immers de 200 pk sterke 2.0 Turbo viercilinder benzinemotor van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio is door alleen maar de chip te veranderen een stuk potenter dan de fabrieksopgave van 200 pk/330 Nm. Hiervoor betaal je 690 euro. Je krijgt dan niet alleen een andere chip, maar ook aanpassing van onder meer het stop-/startsysteem en de snelheidsbegrenzer. Bovendien krijg je verschillend koppel in de rijmodi A, N en D. In werkelijkheid neemt het vermogen met Massimo dus toe met maar liefst 94 pk en het koppel met zelfs 126 Nm. Gewoon omdat het nu nog kan.
n0zem zegt
@ibssr: disclaimer; advertorial
lekkerlinksrijden zegt
Tot nu toe is alles wat op Halsema-sap loopt alleen maar interessant voor de leasemarkt. Privé is het maar voor enkelen weggelegd, 2e hands misschien
camber24 zegt
@lekkerlinksrijden: waarom? Ook privé interessant, zie de rekensom. 6 cent per kilometer. Moet je wel een ton op je spaarrekening hebben staan, maar dat is iets anders. Denk dat de vergelijking niet met een gemiddelde auto moet zijn, of met een sedan uit een totaal andere klasse (hierboven). Wanneer je dit ding vergelijkt met de aanschaf van een vergelijkbare X5 of Q7 ben je per maand goedkoper uit. En vergeleken met een Tesla rijdt dit ding blijkbaar veel beter. Ik vind het een mooie duurtest, goed artikel.
lekkerlinksrijden zegt
@camber24: dat bedoelde ik ook, want hoeveel mensen geven privé een ton uit aan een auto? Dat zijn er maar weinig. Ook de dure sedans zijn voornamelijk lease en privé worden ze weinig gekocht
porsche928 zegt
@lekkerlinksrijden: ik rij mijn Tesla S privé. Dat is goedkoper dan zakelijk.
lekkerlinksrijden zegt
@porsche928: jij behoort dan tot de groep enkelen ;-)
jpoers zegt
@lekkerlinksrijden: begin klein met de boodschappen auto (renault Zoë, Nissan leaf) ze zijn iets duurder dan de vergelijkbare auto’s maar voor de stadsvlo rijden ze veel beter dan die pruttelblokjes waar toch geen rijbeleving in zit.
sanderp zegt
@lekkerlinksrijden: Voor 6k loopt ons 2e boodschappenwagentje op “Halsema-sap”. Prima betaalbaar voor de consument dus en in maandelijkse lasten veel goedkoper dan vergelijkbare auto’s op fossiele sappen.
jag1960 zegt
@lekkerlinksrijden: wat is Halsema-sap voor TeleThierry onzin?
wigoo zegt
Sinds januari ook trotse leaser van een IPace. Voor mij extra aantrekkelijk omdat mijn werkgever 250 euro extra leasebudget geeft als je volledige EV gaat rijden. Voor mij privé kost de SE (+ nog wat opties) dus hetzelfde als een gemiddeld aangeklede Passat station.
Ben grotendeels met de review eens: rijdt geweldig en laadsnelheid is minder een probleem dan je zou denken. Ik heb in 7.5 maand tijd 1x bij een snellader gestaan en ik heb klanten door het hele land. Ik heb een 7.4kw lader op mijn oprit.
Eerlijk is eerlijk: ik ben er (nog) niet mee op vakantie geweest. Laatst zitten kijken, maar het aantal snelladers in Frankrijk valt nog behoorlijk tegen, meestal zijn het alleen enkele en dan weet je niet zeker of als je daar aankomt die ook vrij is. Duitsland lijkt beter door het Ionity netwerk. Ook jammer: die ene keer dat je wel ‘s avonds 150km naar huis moet rijden en je nog <50% accu hebt valt het wel tegen: gewoon met c. 150km/h in de linkerbaan gaan zitten zorgt dan wel voor range-anxiety…(zeker als het waait) wel jammer voor zo’n topauto waarmee je dan gewoon naar huis wilt knallen.
Ook tegenvallend vind ik de remmen: door het regeneratief remmen zijn die erg gevoelloos. Ook de software van de infotainment is niet helemaal perfect, maar lijkt na recente updates wel beter.
Al met al ben ik zeer tevreden en voeg ik iedere dag met een grote glimlach in op de snelweg, maar ik me voorstellen dat als c. 90k je normale budget is, je iets kritischer bent.
niex zegt
@wigoo: dan ben je slim met je 7kW paal thuis, maar niet veel mensen hebben 32A tot hun beschikking. Blijft een misser die ene fase!
olivier420 zegt
@wigoo: He! Die werkgever ken ik met die 250 euro ;-)
Gulli zegt
@wigoo: ik heb een diesel waar ik als ik zou willen 1200km op een tank mee haal. Dus het veelgehoorde argument is dan; eEn Ev KaN nOoIt Zo VeR aLs EeN dIeSeL!! Maar wanneer rij ik die 1200km op een tank? Als ik op vakantie ga, met een beetje mazzel is dat ‘s zomers en ‘s winters, dus zeg 4x zo’n afstand (2x heen en ik wil ook nog naar huis dus ook 2x terug). In het hele jaar. Sterker nog: tijdens die ritten rij ik ook niet in 1 ruk door maar stoppen we elke 2 uur om te eten/plassen/benen te strekken.
De rest van het jaar zal ik hooguit een keer 200km binnenlands rijden omdat we naar het oosten van het land gaan ofzo.
En verder? Naar m’n werk heen en weer, dat is maximaal 100km per dag.
Dus ik denk dat voor een hoop mensen een EV prima zal zijn, alleen even iets meer plannen die ene keer dat je op een dag wat meer kilometers dan normaal maakt.
evdw zegt
Wat doet al dat EV nieuws hier op Autoblog als ze pretenderen een blog voor petrolheads te zijn?
Zijn petrolhead dan misschien toch wel gewoon erg geïnteresseerd in electrische auto’s?
veloce zegt
@evdw: hadden ze toch Groen7 voor?
Crosscabouter zegt
@evdw: Ik snap je opmerking over ‘petrolhead’, maar zodra er motoren, boten of vrachtauto’s voorbij komen is het ook niet goed. Dan lees ik ‘motorblog, truckblog, botenblog’. En die gaan ook op petrol….. Ofwel, ‘petrolhead’ mag m.i. gelezen worden in de breedste zin van het woord. Dus ook een IPace of een ZR1.
Gulli zegt
@evdw: ik hou van iedere vorm van gemotoriseerd vervoer. Of het nou een Ferrari DeFerrari is of een elektrische step ? Voor mijn part gooien ze er dalijk als de PAL-V aan lijkt te slaan iedere maand een sectie over vliegende auto’s in. Kom maar op!
pignon zegt
@gulli: inderdaad! Breed geïnteresseerd ?
evdw zegt
@gulli: Ja ik ook, mij maakt het ook niet uit. Ik vind heel veel leuk om te lezen. Maar dan zijn we hier eigenlijk op de verkeerde blog óf de blog laat niet helemaal zien wat te met hun uitspraak uitdragen.
jerudo zegt
@evdw: zeikblog is het ook al niet, toch lijkt hier behoorlijk wat afgezeikt te worden. We mogen van geluk spreken dat Autoblog voor een breder publiek wat leuke nieuwtjes de wereld instuurt. En tot nader order is een petrolhead nog steeds iemand die een autofan is, ongeacht van de aandrijving.
tenaci zegt
@evdw: ik snap dan niet dat al die ‘die-hard’ benzinehoofden wel al die diesels hier pruimen. Mij maakt het geen zal uit. Ik vind die nieuwe manier van aandrijven schitterend. Een heel andere maar zeer spectaculaire manier van rijden. Tijden veranderen, altijd.
maotje zegt
@evdw: een ev is ook een auto.
evdw zegt
@maotje: Ja dus? Ik heb het over de ondertitel “Dé autosite voor petrolheads”.
focusrs1 zegt
Blijf het een leuke auto vinden – zou hem zelf alleen wel verlagen.
6 cent de km lmao die van mij doet aan brandstof 21..
sanderp zegt
@focusrs1: Verlagen zou hem wel goed doen, verbeterd de lijn, de range en de overall looks van de wagen. Overigens moet je echt die standaard velgen niet willen, man wat staan ze lelijk.
cloverleaf zegt
Zodra er 800km plus (heen en weer naar Luxemburg) in de winter gehaald kan worden met een EV ben ik om! Dan maar niet meer “goedkoop” tanken op de terugweg!
jpoers zegt
@cloverleaf: een gemiddelde benzine auto heeft daar al moeite mee. Misschien verhuizen naar Limburg dan heb je minder bereik nodig.
Gulli zegt
@jpoers: of verhuizen naar Luxemburg als je toch bezig bent ?
cloverleaf zegt
@gulli: in Luxemburg spreek ik nog enigzins de taal…
cloverleaf zegt
@jpoers: daarom heb ik ook een diesel. LUX-NED-LUX makkelijk op een tank
evdw zegt
@cloverleaf: Waarom wil je zo graag 800km aan 1 stuk met je reet in die auto blijven zitten zonder te stoppen? Wat heeft dat voor meerwaarde? Gek op aambeien?
cloverleaf zegt
@evdw: 400 heen. En 400 terug. Nergens staat aan 1 stuk. Waar ik moet zijn kan niet opgeladen worden. Vandaar.
En ja. Ik ben dol op aardbeien.
jpoers zegt
@cloverleaf: waar je moet zijn kan niet worden opgeladen. Of het moet ergens in een grot zijn lijkt mij dat sterk er zijn meer stopcontacten dan tankstations. Snelheid van laden is iets anders 220v laad namelijk niet heeel snel. Maar heb je geen haast komt die accu echt wel vol.
evdw zegt
@cloverleaf: Oke nou in dat geval is er niets aan de hand en kan je gewoon een EV (Tesla) kopen. Net als overal in Europa is er gewoon een supercharger in de buurt dus dan kan je daar laden.
kempenaer zegt
Ik hou van verandering als het vooruitgang betreft.
Deze actieradius met dit soort laadtijden is achteruitgang, behelpen dus.
Gewicht, prijs, actieradius, laadduur. Het is gewoon niet goed genoeg. Vandaar ook die fiscale bevoordeling, anders krijg je niemand op een fanaticus na, niet in zo’n auto.
Ik wacht af tot de accutechniek substantieel verbetert, maar dat valt blijkbaar niet mee, ze zijn er al meer dan 200 jaar mee bezig…
Jammer wel, want de electromotor is een prima apparaat dat zich ruimschoots bewezen heeft, weliswaar een beetje steriel qua beleving maar wel goed en eenvoudig.
In combinatie met een pantograaf en bovenleidingen werkt het uitstekend!
kempenaer zegt
@kempenaer:
– niet
Ram-G-maN zegt
Ik kan maar niet wennen aan het ontwerp. Dat hele cab forward design tot aan de keuze voor een crossover-achtige exterieur delen. De Nissan Leaf ziet er zelfs beter uit in alle opzichten.
trasimo zegt
Wouter ik geloof best dat de iPace goed rijdt, maar “qua rijden verslaat de I-PACE zijn Amerikaanse tegenstrevers royaal”?
Er wordt door zo’n beetje elke autojournalist toch ook wel erg hoog opgegeven over de rij-eigenschappen van vooral de Model 3. Zelf heb ik in juni als (ex) BMW liefhebber m’n F20 (125i) weggedaan voor een Model 3 dual motor AWD en ik heb de BMW nog geen seconde gemist. Ik heb zelf nog niet in de iPace gereden maar die mag wel van erg goede huize komen om zulke rij-eigenschappen ‘royaal te verslaan’.
billymobiel zegt
@trasimo: Denk dat hij die even niet op het netvlies had. Een S en Z zijn toch meer comfortabel, dan sportief. Verder ben ik het met je eens. Wil je een goed sturende EV, neem dan een Model3. Die is misschien kwalitatief minder, maar een stuk betaalbaarder. Kennis van me heeft recent zijn I-pace voor een Model3 ingeruild en nog geen seconde spijt.
billymobiel zegt
@billymobiel: X i.p.v. Z?