Eindelijk: een dikke Volvo in de Autoblog Garage!
Het zal jullie misschien verbazen, maar dit is het allereerste Autoblog Garage-artikel over een Volvo. Weliswaar had @martijngizmo in het verleden een V50 T5, maar die heeft nooit de hoofdrol gespeeld in een artikel. Daarom is aan onze nieuwe duurtester de eer om de primeur te pakken.
We willen graag aan jullie voorstellen: de Volvo XC90. We horen jullie denken: is die nog relevant, nu de EX90 er is? Nou, daar gaan we tijdens deze duurtest achter komen. Feit is in ieder geval dat de XC90 nog steeds leverbaar is, naast de nieuwe EX90 (waarvan de eerste overigens nog geleverd moet worden in Nederland).
Plug-in hybride
De Volvo XC90 is op dit moment alleen nog maar als plug-in hybride te bestellen, dus dat is ook de variant die we nu in de Autoblog Garage hebben. Officieel heet deze versie de T8 Recharge AWD. Onder de kap is een 310 pk sterke viercilinder te vinden. De elektromotor lilt het systeemvermogen naar 455 pk. Niet verkeerd voor een zevenzits gezinsauto.
Wat het elektrische gedeelte betreft: de XC90 T8 Recharge heeft een accu met een capaciteit van 18,8 kWh, waar je volgens de WLTP 69 km elektrische mee kan rijden. Als je meer wil dan dat zul je toch echt de EX90 moeten kiezen.
Uitrusting
Over de uitrusting van onze Volvo XC90 duurtester hebben we niks te klagen, want alles zit er op en aan. Het betreft de Ultimate-uitvoering, die standaard al rijk uitgerust is. Deze uitvoering ga je overigens niet terugvinden in de configurator, want de topuitvoering heet nu Ultra in plaats van Ultimate. Dat je het even weet.
In deze uitvoering is de XC90 standaard onder meer voorzien van Pilot Assist, alle veiligheidssystemen die je maar kunt bedenken, zowel voor als achter stoelverwarming, Full-LED koplampen met adaptieve bochtenverlichting, een head-up display en een schuif-/kanteldak. De derde zitrij is ook standaard.
Om de uitrusting helemaal compleet te maken zijn er nog een aantal opties aangevinkt. De belangrijkste daarvan zijn luchtvering (€2.470) en een Bowers & Wilkins-audiosysteem (€3.110), wat het standaard Harman Kardon-systeem vervangt. Naast deze luxe hebben we ook nog een hele praktische optie: een trekhaak.
De XC90 is standaard uitgevoerd in Thunder Grey Metallic, maar deze auto heeft net een andere tint grijs (Platinum Grey Metallic), wat ook weer €1.295 heeft gekost. De exterieurkleur is niet heel spannend, maar het interieur is wel heel lekker uitgevoerd, in geventileerd nappaleder in de kleur Blond en Charcoal. Als je hier voor kiest krijg je ook meteen houtinleg en zo’n fraaie kristallen pookknop.
Prijskaartje
Aan al dat moois heeft wel een prijs. Als we onze Volvo XC90 duurtester zelf hadden moeten betalen, zou dat €113.822 gekost hebben. En dan hebben we nog geluk dat het een plug-in hybride is. Of deze oude Volvo – want dat is het toch wel een beetje – z’n geld waard is? Dat laten we weten naarmate we duurtester wat langer aan de tand gevoeld hebben.
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
Flutterbear zegt
Gebruikt beginnen de prijzen hiervan wel leuk te worden. Is deze aandrijflijn een beetje betrouwbaar?
DeWitteCondor zegt
Die eerdere generaties T8 waren dat niet volgens mij. Erg veel storingen, vooral elektronisch. Toen wat minder een issue omdat het vooral lease was. Die dingen werden toen halsoverkop en masse op kenteken gezet voor de gunstige bijtelling.
William zegt
T5 of D5 zijn veel minder complex. Indien bovengemiddeld goed onderhouden zal je daar minder kans op gezeik mee hebben. De even zo gecompliceerde concurrentie heeft dezelfde ellende. Is nu eenmaal inherent aan plug-ins. En veel gedownsizede motoren zijn niet gebouwd op 3 a 4 ton in tien jaar tijd probleemloos rijden. Ze zijn ontworpen voor een laag verbruik en dito CO2.
outlook zegt
Benieuwd hoe de luchtvering het houdt. Geweldige wagen natuurlijk.
DeWitteCondor zegt
Het jammere van de XC90 is dat je ermee dood gegooid wordt, maar bovenal dat het design, en dan vooral het interieur, gedateerd oogt. Sinds introductie is daar praktisch niks aan veranderd. Ik vind dat niet horen bij een semi premium auto van 113k.
kennone zegt
En voor dat geld ook nog een schrale 4pitter er in die heel veel benzine lust ala het elektronische gedeelte niet mee helpt.
Richmond zegt
Dus meer geld moet inherent zijn aan het aantal cilinders?
piebepost zegt
Tijdloze schoonheid.
DeWitteCondor zegt
Nou nee. Waarom zou je dit nieuw kopen als je er ook een van 8 jaar oud met precies dezelfde looks kan kopen? Doet nogal afbreuk en ook niet heel prettig voor je afschrijving.
flow82 zegt
Wat een geld voor een Volvo…
Specht zegt
De ultieme boomer auto *Kots*.
En verder kunnen Volvo rijders niet autorijden, de wereld zou een betere en veiligere plek worden zonder Volvorijders.
SpiderIV zegt
Maar vooral zonder Tesla rijders, Golf GTI rijders, MB A AMG rijders, ander MB rijders, Toyota Yaris rijders, Renault Modus rijders, 0000 rijders e.d. e.d.
fiscaal zegt
😃
540ix zegt
😂 de ultieme breeding car inderdaad… als je echt niets met auto’s hebt dan zo’n Volvo. Maar dan wel met een tronie rondrijden van “kijk mij nu eens in mijn dikke bak….” Zo, dat ben ik even kwijt 😉
ar75track zegt
Grappig. Ik heb EU racelicentie, heb iets met Alfa’s. Maar mijn daily is een V60-T6. Die je overigens met een fijne dosis trailbraking goed vlot de bocht om krijgt. Dus je hebt iets met vooroordelen of ik ben een uitzondering. Gezien je Alfa logo heb je vast iets tegen de standaard vooroordelen over van je merk uit Arese ;-)
joki zegt
Zou een V70R van begin de jaren 2000 niet iets zijn “voor erbij”?
Edge zegt
Benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik vind het de fraaiste SUV in zijn klasse, maar hoor helaas ook best veel klachten over de auto, voornamelijk over de hybride aandrijflijn die veel kuren schijnt te vertonen.
fiscaal zegt
Vooral de ervaring met de luchtvering en B&W ben ik benieuwd naar. Wij rijden nu sinds een jaar met één vd 1e serie en deze twee dingen vallen mij een beetje tegen. Verder een erg fijne auto.
outlook zegt
Exact dit. Zelfde ervaring hier t.a.v. de luchtvering. Zodra het 25 graden plus is, stromen de storingen binnen. Advies ga vooral niet met deze auto naar de Volvo dealer… ze zien jouw portemonnee als oplossing voor hun financiële problemen. Schandalig prijzige diagnoses die bij een beetje een goede garage voor een fractie van het bedrag worden gemaakt. Idd ben ik niet erg enthousiast over de Volvo Dealers
William zegt
“Rijk uitgerust” maar geen elektrisch verstelbare stuurkolom dacht ik. Zou zogenaamd niet veilig zijn volgens Volvo. De EX90 krijgt dat juist wel als ik t goed heb gelezen. Reservewiel zal ook wel ontbreken op zo’n T8.
grandmasterb zegt
Ik heb de T6 gehad (de benzineversie) van de XC90, maar binnen 1 jaar weer ingeruild op een vrijwel nieuwe BMW X5 met V8, mede omdat ik het V8 geluid en de power miste (ik had daarvoor een Jeep SRT-8 met V8 die prachtig klonk en zeer snel optrok, maar had i.v.m. gezinsuitbreiding een 7-zits suv nodig). De Volvo reed bij normaal gebruik best lekker, maar wil je flink optrekken, dan maakt de viercilinder wel erg veel geluid, een V8 klinkt veel beter (ik snap niet dat Volvo in deze prijsklasse alleen viercilinders heeft). Ook miste ik power, ik heb nog Polestar tuning laten doen, maar dat hielp nauwelijks. Erg irritant vond ik de remingrepen, als na een bocht een auto rechts keurig in het parkeervak langs de weg stond, ging de Volvo regelmatig een noodstop uitvoeren, daar kreeg je bijna een hartverlamming van.