We hebben een nieuwe dieselbeuker in onze Autoblog Garage!
Waarom, waarom, waarom? Waarom was ik zo stom om mijn 330d te verkopen? Het brein van ondergetekende werkt absoluut niet op een logische wijze. Wellicht is het een probleem dat we elke dag omgeven zijn door auto’s. Daardoor krijgen we telkens nieuwe impulsen waarvan je denkt: “Ohhhh, dat is leuk!”
De BMW 330d was de ideale auto als je één auto hebt die ALLES goed moet doen. Het geval wil alleen dat ik al een Mini Cooper S heb voor de leuke ritjes. Ondanks alle vooroordelen (vrouwenauto, voorwielaandrijving etc) is het toch een van de leukste manieren om lol te hebben zonder je rijbewijs kwijt te hoeven raken.
Voor de Mini hebben we trouwens een paar heel erg leuke upgrades en er komen nog een paar bij, dus houd deze pagina’s van de Autoblog Garage dan ook goed in de gaten!
330d verkocht: wat nu?
De BMW 330d verkocht ik uiteindelijk redelijk vlot, waardoor ik verder kon gaan zoeken. Daarbij was ik nog niet helemaal zeker wat ik wilde. Vast stond was dat het een diesel zou worden. Mijn vader deed ook een duit in het zakje. Hij wilde namelijk ook een diesel hebben, terwijl hij er absoluut geen een nodig heeft. Zoals ondergetekende is mijn pa altijd druk met werk.
Daarvoor moet hij geregeld richting Zwitserland op en neer rijden en dan is zijn Audi e-tron niet de meest ideale auto. Tot dusver gebruikte hij daar specifiek de BMW 116d daarvoor, maar hij wilde liever iets groters. Heel veel groters. Zijn ideale auto was een dikke S-Klasse. Maar ja, hoe tof ik dat ook vind, dat durf ik niet aan en ik vind mijzelf te jong ervoor. Dus gingen we een auto zoeken waar ik voornamelijk mee ga rijden, maar die hij kan gebruiken voor lange trips naar Zwitserland (en verder).
Dus wat was de shortlist? Nou, een diesel met niet te veel kilometers op de klok (minder dan 2 ton) zodat je nog een tijdje kunt gaan rijden. Van alles passeerde de revue. Een Audi A5 of A6, BMW 435d, Jaguar XF Sportbrake en zelfs de Alfa Romeo Giulia. Ja, net als de vorige keren blijft het kriebelen en ja, mijn droomgarage bestaat uit een Giulia Quadrifoglio (hers) en Jaguar XF-RS Sportbrake (his).
Dieselbeuker met zes cilinders
Uiteindelijk moest ik wel even terug naar wat ik eigenlijk wilde: een dieselbeuker met zes cilinders. Voor de rest maakt het niet uit. Helaas valt de Giulia dan af, want die kun je alleen krijgen met een viercilinder diesel. De lijst met auto’s die de revue passeerden was enorm: Audi A5 Cabrio, Audi A6 Avant BiTDI, Jaguar XF en natuurlijk diverse BMW’s en Mercedessen. Uiteindelijk had ik een shortlist gemaakt met de echt interessante auto’s: een Alpina D5, 530d Touring handbak met alle opties, diverse 530d Tourings, een 435d Coupé, Mercedes E350 CDI Coupé en Nogaroblauwe Audi A6 BiTDI.
Mijn zinnen had ik gezet op een Havanna-beige Alpina D5. Weliswaar een vroeg exemplaar, maar met cognac leder. Het probleem was dat de verkoper uitermate schimmig was (Duitse handel) en ik tegenstrijdige berichten las over de kilometerhistorie. Oh, en het was de goedkoopste D5 met minder dan 2 ton op de klok. Er is natuurlijk ook zoiets als ‘met open ogen’ ergens intrappen. De A6 zag er tof uit, maar stond eveneens bij een zeer discutabele verkoper. De Mercedes was helaas in no time verkocht, evenals de 530d met handbak (!). De 435d was donkerblauw met cognac leer, maar had het kleine navigatiescherm (op zich niet erg), maar ook elektrische stoelen. Daarnaast, een paar technisch onderlegde BMW-specialisten gaven aan de ’35d’ en ‘50d’ motoren te omzeilen. Als je power wil, kun je beter een ‘30d’ kopen en die dan vervolgens iets oppeppen.
Aanbod in Nederland
En zo geschiedde! Voordat ik over de grens keek, nam ik ook even een kijkje op Marktplaats. Daar stonden 3 exemplaren van de BMW 5 Serie die naar mijn zin waren. Allemaal 530d Tourings van na de facelift. Een exemplaar was van 2016 (Jatoba met zwart kippenleer en Komfortsitze), maar die eigenaar reageerde helaas niet. Er was nog een andere 530d Touring (zwart met Merino leder en alle opties), maar die eigenaar ging toevallig net op vakantie. Dus bleef er eentje over. In principe had ik geen behoefte aan die auto, want het was een xDrive en ik wilde liever eentje met achterwielaandrijving.
Maar ja, net in het weekend dat ik wilde toehappen was de spoeling dus vrij dun en kon het zeker geen kwaad om te kijken. De auto stond niet bij een particulier, maar bij een autobedrijf in Stolwijk. Dit heeft als voordeel dat je een afspraak kunt maken en dat ze er gewoon zijn. Aangekomen bij de dealer vielen er een paar dingen op. Ten eerste is het ‘rookverbod in openbare ruimten’ een rekbaar begrip, want het rook in de showroom als een oude kroeg. Gelukkig stond de auto een paar etages hoger in het gezellig aangeklede bedrijf. Het eerste wat opviel: de auto was netjes! Veel auto’s van deze leeftijd zien er soms uit alsof ze twintig jaar oud zijn, maar deze zat bijzonder strak in de lak. Ook het interieur zag er keurig uit en rook origineel. Geen Rituals-smurrie, geen ozonbehandeling, geen rook. Geweldig.
Prima proefrit met de BMW 530d xDrive Touring
Dan de proefrit zelf. Ik had gelukkig voldoende F11’s gereden om een indruk te krijgen van wat wat is. Er zijn bijzonder veel configuraties mogelijk bij een F11 en allemaal rijden ze net eventjes anders. Het eerste dat opviel: hij is trager dan mijn oude 330d. Niet enorm veel, maar je merkt het echt wel. Wat ook opviel: het xDrive-systeem is bij de F11 minder irritant dan bij de F31. Of beter gezegd, totaal niet hinderlijk. Bij de F31 bemerk je het gewicht veel meer, met name aan de voorzijde. Misschien komt het door het hogere gewicht van de F11, waardoor die extra AWD minder pregnant aanwezig is.
Maar er viel nog meer op: dit stuurde eigenlijk heel erg goed. Hoe kan dat nu ineens? Dat gaan we u uitleggen! De auto in kwestie is een BMW 530d xDrive M Sport. Het is die combinatie die ik nog niet gereden had en dus erg prettig bleek. De M Sport uitvoering heeft straffere Bilstein-dempers en iets stijvere veren, maar belangrijker is dat deze ook dikkere anti-rollbars heeft. Dat is handig, want een F11 kan nogal als een boot aanvoelen. Dat was bij deze BMW 530d xDrive Touring veel minder het geval. Ook was de auto niet voorzien van adaptieve dempers, adaptive drive of dergelijke. Dat werkt uit de kunst, maar ik vind het zelf niet heel erg prettig. Ik heb liever één goede setting die alles kan.
BMW 530d xDrive Touring: Hydraulische stuurbekrachtiging!
Een ander punt is dat een xDrive andere besturing heeft. Die hebben namelijk nog een ouderwetse hydraulische stuurinstallatie. Ik heb persoonlijk heel veel moeite met elektrische stuurbekrachtiging. Er zijn een paar merken die het goed voor elkaar hebben (Porsche, Alfa Romeo), maar in de meeste gevallen is zo’n synthetische hoepel niet voor mij weggelegd. Niet dat de besturing van deze F11 perfect is, maar het biedt in elk geval wat gevoel en feedback. Kortom, ik was ineens enthousiast. Tijdens de proefrit ook even gekeken naar het aantal andere auto’s in Duitsland in deze specificatie, maar die waren dun gezaaid. De meeste hadden aanzienlijk meer dan 2 ton op de klok staan.
De onderhandeling verliep een beetje bijzonder. Ten eerste omdat ze bij Vaartland werken met afleverpakketten en andere kosten die erboven opkomen. Het was niet mogelijk om korting te krijgen, maar er kwam voor mij wel een hele hoop onvermijdbare kosten bovenop!
Om met @jaapiyo te spreken: Wut? De Vaartland-verkoper zei dat dat normaal was en dat klanten dat prettig vonden. Laat het weten in de comments als jij het ook prettig vind dat er achteraf nog flink wat kosten in rekening gebracht worden, want ik kan het mij zelf namelijk niet voorstellen. Ook wel grappig, ondanks dat ík de auto ging kopen ging de verkoper met mijn vader onderhandelen. Nu straalt mijn vader veel meer senioriteit uit dan ik en staat hij (veel) hoger op de maatschappelijke ladder dan ik, ík was zijn klant. Ik vond het vooral opzienbarend, doch niet boeiend. Dat soort zilverrug-issues gaan gelukkig aan mij voorbij, maar bijzonder was het wel.
Misleidende prijs (sorry jongens)
Het probleem was dat de geadverteerde prijs op basis van ‘zo meenemen’ was. Maar er waren al kosten gemaakt voor het spuiten van de voorbumper (steenslag), onderhoudsbeurt en nog wat dingen en die moest ik ook betalen van de Vaartland-verkoper. Garantie moest ik erbij kopen, zat er ook niet bij. Officieel ben je dan verplicht om het op zijn minst te vermelden, maar dat hebben ze in het hele traject níet gedaan. Totdat je tegenover ze zit. Want ja, ‘dat vinden klanten prettiger’. Om even een idee te geven, uiteindelijk was de auto (inclusief een paar honderd korting en volle tank brandstof) meer dan 1.000 euro duurder dan geadverteerd! Ik heb ze om een een reactie gevraagd (zoals het een ‘journalist’ betaamd) en enkel gehoord dat Autotrust zullen bellen voor de trilling in de auto. Maar houd er dus rekening mee als je een auto bij een garage koopt.
Fair enough…
Normaal gesproken zou ik zeggen: zoek het lekker uit en zou ik uit principe weglopen. Maar ik ben niet rijk genoeg om principes te hebben en daarbij ging ik ook het even objectief bekijken: alle punten die aangepakt waren, had ik zelf ook willen doen. Daarbij wilde ik extra garantie. De reden is namelijk de tussenbak. Daar zijn soms issues mee als je ze niet goed onderhoudt.
De wielen moeten exact even groot zijn (omtrek mag voor en achter niet afwijken) en je moet af en toe de tussenbak-olie vervangen. De verkoper (verder een prima meneer hoor, hij bedoelde het goed) gaf uiteindelijk een paar honderd euro korting voor de moeite en zou de tank volgooien. Dus: een auto kopen bij Vaartland is prima, maar houd in het achterhoofd dat ze nog even 1.000 euro aan kosten door je neus boren. Eerlijk is eerlijk: voor 1.000 euro meer had ik de auto ook gewoon gekocht, maar frappant is het wel. Een prima deal is een prima deal.
Kortom, we hebben een nieuw lid van de Autoblog Garage! In dit geval een auto waarvan we hopen dat deze wel een lange tijd kan blijven. Uiteraard hebben we ook even de specificaties en optielijst voor je:
Opties op de BMW 530d xDrive Touring?
De BMW 530d xDrive Touring heeft precies de opties die ik wilde, plus een paar extra opties die gewoon leuk zijn. De specificatie is voor mij helemaal goed. Zelf ben ik niet iemand die het heel erg belangrijk vindt of de auto wel of niet full options is. De meeste gebruik ik toch niet zo vaak.
Ik ben blij met de uni-lak. Wit is niet mijn favoriete kleur, alhoewel het de F11 zeker goed staat, Het is een historische kleur (Alpinweiss 3) en het grote voordeel is dat het redelijk makkelijk is bij te werken en om in goede condititie te houden. Dat was bij Imperialblau aanzienlijk lastiger. Ook prettig is de stof-alcantara bekleding. Het standaard Dakota-leer van BMW vind ik niet heel denderend (kippenleer zegt @bart1976 altijd), en ik was erg content met de stoffen bekleding in mijn 330d. Zeker in de zomer is stof erg fijn. In de winter ook trouwens. De sportstoelen zijn niet geheel elektrisch en dat betekent dat je een paar centimeter lager zit dan met de volledige elektrieke Komfortsitze. De zitpositie is echt geweldig.
M Sport
Normaal gesproken ben ik ook niet zo van de ‘M Sport’-modellen, maar ik moet zeggen dat het de F11 goed staat. Daarbij zitten dingen als een donkere hemel er al op (wat ik altijd wel wil). De aluminium inleg is ook prima (en ga ik niet vervangen voor een houtstronk @amghans!). Qua bijzondere opties is er niet veel te melden, maar de auto heeft wel een uitklapbare trekhaak, panoramadak, groot navigatiesysteem en bi-xenon koplampen.
Een weekje later konden we de auto ophalen! Daarbij vielen meteen een paar dingen op. In die buurt van Stolwijk zitten geen snelwegen. Slim. Daardoor komen niet alle issues meteen boven water. Op de terugweg viel op dat de auto nogal trilde namelijk op hogere snelheid. Nu is het ook een stukje gewenning. Verder brak het vakje linksvoor meteen, waren de instaprubbers kapot en nog wat kleine dingetjes.
Graadmeter BMW 530d xDrive Touring
Dus meteen maar even de auto naar mijn garage gebracht om de puntjes op de i te zetten en de 530d xDrive uit gebreid na te laten kijken door Evert van JVB Auto’s. Daar heb ik al jaren mijn BMW’s en de Mini in onderhoud en ik vertrouw op hun oordeel. Uiteindelijk waren de bevindingen helder: een goede auto, maar wel met achterstallig onderhoud. Er was nog best een hele waslijst aan issues. Kromme schijven, versleten remblokken, hevig gecupte banden, paar versleten rubbers, versleten hardyschijf, kapot Hydro-lager, koppelingschijf en ga zo maar door. Ai, ai, ai.
Eigenlijk had ik de BMW 530d xDrive Touring terug moeten brengen naar de verkopende partij. Maar ja, de meeste dingen vallen een beetje onder slijtage. Het is niet zo dat de auto niet reed of ernstige kuren vertoonde. Nu ben ik zelf ook een enorm pietje precies over het algemeen, wellicht dat anderen er gewoon mee doorrijden en het prima vinden. Let wel: het was een bewuste keuze om het zelf op te lossen.
Na het bezoek aan mijn garage (die de auto helemaal heeft nagelopen) viel de schade op zich wel mee. Het zijn natuurlijk grote, luxe en zware auto’s, dus ja, dan heb je wel wat issues. Daarbij zijn het allemaal van die slijtage dingen die je mag verwachten bij een auto met 170.000 km op de klok. Om een idee te krijgen van de kosten: de grote beurt, controle en vervangen van versleten onderdelen was 2.200 euro (zie specificatie onder), daar komt dan nog een bedragje bij voor de banden (1.136 euro voor Continental WinterContact 5’s, runflat met *-codering).
Kosten eerste onderhoudsbeurt
Item | Prijs |
Kantbeschermer deur voor 51 72 7278503 | € 167,77 |
Opbergvak bestuurderszijde 51 45 9206025 | € 69,42 |
Hydrolager voorzijde 31 12 6777653 | € 128,92 |
Koppelingsschijf 26 11 7610061 | € 116,04 |
Remschijf licht geventileerd voorzijde 34 10 6898723 | € 477,36 |
Rep.set remblokken voorzijde 34 11 8847063 | € 186,78 |
Sensor v versleten remblokken voor links 34 35 6791958 | € 30,99 |
Borgveer 34 11 6799386 | € 31,40 |
FSC HU-H kaart Europa Next Update 65 90 2406583 | € 71,07 |
USB update Road Map Europa Next 65 90 5B32756 | € 34,07 |
Band de/montage/ventiel/balanceren | € 78,00 |
Verwijderingsbijdrage band | € 6,80 |
Uitlijnen 3D | € 69,50 |
Gebruik uitleesapparatuur ISTA-P BMW ( maatregelplan ) | € 75,00 |
Kleinmateriaal+milieubijdragen | € 5,00 |
Arbeidsuren | € 359,63 |
Subtotaal | € 1.879,72 |
BTW | € 394,74 |
Totaal | € 2.274,47 |
Dat is dus meteen een hoop geld aan kosten nog voordat je een meter kan rijden. Wil je deze kosten vermijden, koop een Corolla bij de Toyota-dealer. De auto was nu wel klaar om op en naar naar Zwitserland te knallen (vandaar ook de nieuwe winterbanden). Dat deed de auto dan ook uitstekend. De 3-liter motor en achtrapsautomaat is echt een heerlijke combinatie. Het is relaxed, maar absoluut niet langzaam. Wat dat betreft is het een geweldige auto die op dat sort tripjes in zijn element is. We gaan er dan ook zeker heel veel plezier aan beleven!
Goedkoper dan een Dacia Jogger
Qua kosten: dit is gewoon wat je kunt verwachten. Je bent zo een paar duizend euro per jaar kwijt om de auto in goede conditie te brengen (en daarna te houden). Daarbij is de auto goedkoper dan een Dacia Jogger, dus mag je wel verwachten dat er kleine dingetjes zijn die niet perfect zijn. Het geeft wel aan dat kopen bij een particulier dus niet zo heel erg slecht idee is. Het scheelt je heel erg veel geld dat je toch wel kwijt bent om het achterstallige onderhoud te doen.
De auto bevalt verder uitstekend, overigens. Je kan beter in één keer door de zure appel heen bijten dan je een jaar lang ergeren aan alle kleine dingetjes die niet 100% zijn. Wat ga ik verder doen met de auto? Nou, sowieso heel erg veel rijden! Roadtrips, Autobahn-sessies en natuurlijk woon-werk verkeer. Natuurlijk gaan wij jullie lieve lezers zo veel mogelijk op de hoogte houden van de 530d. En het zou geen WillemE-auto zijn als er geen modificaties gepland staan, natuurlijk. Dat is namelijk het mooie van een BMW, omdat het hele land ermee vol staat zijn er voldoende upgrades voor te krijgen. Dus we gaan even lekker aan de slag met de auto!:
De basics van de BMW 530d xDrive Touring duurtester
Merk | BMW |
Type | 5 Serie |
Uitvoering | 530d xDrive Touring Steptronic M Sport |
Fabriekscode | F11 (LCI) |
Transmissie | ZF 8HP70-automaat, 8 versnellingen |
Motor | 2.993 zes-in-lijn, N57D30T |
Maximum vermogen | 258 pk bij 4.000 toeren |
Maximum koppel | 560 Nm bij 1.500 toeren |
Gewicht | 1.890 kg |
0-100 km/u | 5,9 seconden |
Topsnelheid | 248 km/u (begrensd) |
Verbruik | 1 op 17,5 (volgens de fabriek…) |
Nieuwprijs | € 90.516 |
Eerste toelating | 2014 |
Eigenaar sinds | 21 februari december 2024 |
Kilometerstand bij aanschaf | 178.000 km |
Modificaties | Winterbanden Continental WinterContact 5, runflat |
Opties en uitrusting BMW 530d xDrive:
- 01CA Selectie COP relevante auto’s
- 01CB CO2 omvang
- 01CC Auto-start-stop-functie
- 01CD Brake Energy Regeneration
- 0205 Automatische transmissie
- 0230 Extra pakket EU-specifiek
- 0258 Banden met noodloopeigenschappen
- 02NB BMW LM velg M dubbelspaak 351
- 02VB Bandenspanningsweergave
- 0316 Achterklepbediening automatisch
- 0320 Ontfall, type-aanduiding
- 0337 M Sportpakket
- 03AC Aanhangwagenkoppeling
- 03MC Individual dakreling hooggl. Shadow Line
- 0402 Panoramadak elektrisch
- 0423 Vloermat velours
- 0428 Gevarendriehoek en verbandspakket
- 0430 Binnen-/buitenspiegel, aut. dimmend
- 0431 Binnenspiegel, automatisch dimmend
- 0481 Sportstoel
- 0488 Lendensteun bestuurder en passagier
- 0494 Stoelverwarming bestuurder/passagier
- 04MR Interieurlijsten aluminium hexagon
- 04U2 Rijbelevingstoets incl. ECO PRO
- 04UR Sfeerverlichting
- 0502 Koplamp reinigingsintallatie
- 0508 Park Distance Control (PDC)
- 0534 Automatische airco
- 0548 Kilometersnelheidsmeter
- 0575 Extra 12V-stopcontacten
- 05A1 LED Mistlamp
- 0609 Navigatiesysteem Professional
- 0676 HiFi-Luidsprekersystemen
- 0698 Area-Code 2 voor DVD
- 06AC Intelligente noodoproep
- 06AE Teleservices
- 06AK Connected Drive Services
- 06AM Real-Time Traffic Information
- 06AN Concierge Services
- 06AP Remote Services
- 06NS Comforttelefonie met uitg. smartphone
- 0710 M leerstuurwiel
- 0715 M aerodynamiek-kit
- 0760 Hoogglans Shadow line
- 0761 Individual verglazing zonnenscherm
- 0775 Dakhemel antraciet
- 07DT BMW Service inclusive
- 07RS Pakket Comfort
- 07XP Navigatiepakket Connected Drive
- 0801 Alleen voor Duits
- 0851 Taal Duits
- 0879 Boorddocumentatie Duits
- 08KA Olieverversingsinterval 24 mnd/30.000 km
- 08TF Actieve voetgangersbescherming
- 08TH Verkeersbordherkenning
- 08V1 Sticker
- A105 AGM-accu 105 Ah
- POLS Stoffen bekleding
Meer in deze serie:
- BMW M135i van Martijn
- BMW 530i Touring van Wouter
- BMW M2 Competition van Ruben
- BMW Z4 sDrive35is van Machiel
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Lynk & Co 01 van Michael
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- MINI Cooper S van WillemE
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
- Volkswagen Golf V GTI van Loek
- Volvo XC90 T8 Recharge duurtester
Van Epschoten zegt
Dapper dat je bij Vaartland durft te kopen. Na Jetcars een nogo voor mij. Wel een erg mooi en uitgebreid verslag.
willeme zegt
@megaturbopowerboost:
Thanks!!
Overigens is het ook allemaal weer niet zó eng en kan je het ook een beetje verwachten. De auto’s staan vrij scherp geprijsd en met een complexe auto als de 5 Serie zijn dit soort kosten snel gemaakt. Met een Kia Cee’d, Renault Clio of Toyota Avensis is het een paar honderd euro om ‘m goed te krijgen, nu ietsje meer. Je moet nooit van je laatste geld een Duitse auto kopen en helemaal niet van geleend geld!
kevindb zegt
Gefeliciteerd met de auto. Een autobedrijf is wettelijk verplicht de auto te adverteren voor een prijs waar je de auto ook daadwerkelijk voor kunt aanschaffen. Vaartland doet dit niet dus is hiermee dus illegaal bezig! Vandaar dat verplichte afleverkosten ook niet meer bestaan en je overal de keuze krijgt om afleverpakketten erbij te kopen waar een extra service, onderhoudsbeurt, garantie etc. tegenover staat. Je moet de auto onder alle omstandigheden meenemen zoals de auto is op het moment van verkoop voor de geadverteerde prijs. Overigens als zij ervoor kiezen om een voorbumper te spuiten voor verkoop dan is dat hun keuze en het dus niet logisch dat je dat verplicht bij moet betalen. Nu ben jij voor Vaartland de perfecte klant, “het zal wel, ik doe er verder niets mee en betaal braaf wat de verkoper mij zegt” Iets meer kennis van dit soort zaken had je een hoop geld kunnen besparen.
fanboy zegt
@Van Epschoten: Ik heb er anders wel eens een goede auto gekocht, die nog vrijwel in nieuwstaat was. En tja, elektrisch, dus niet zo’n risico als zo’n moderne Duitse diesel.
Anyway, ik heb ook wel eens zo’n Duitse diesel gekocht in perfecte staat bij een prima dealer. En alsnog had ik duizenden euro’s kosten in een jaar.
PunicaOase zegt
Heb er geen ervaring mee, maar als ik dit zou meemaken zou ik bedanken en weggaan. Als men al zo acteert bij de verkoop wil ik niet weten hoe men omgaat met garantie of een ander opduikend probleem..
Dutchdriftking zegt
Een dikke witte Duitse station, bij voorkeur op diesel. Geen verrassing, wel heel fijn. 1.900kg zal wel pijn doen in de wegenbelasting gok ik zo. Is er overigens een reden waarom je voor de run flat banden bent gegaan? Ik dacht dat dat nogal ondingen waren. Hoe dan ook, lekker van gaan genieten, we lezen graag mee met de upgrades.
willeme zegt
@dutchdriftking: je hebt gewoon drie maanden geheim gehouden! Chapeau! Motorrijtuigenbelasting is 227 euro per maand. Mijn Audi A6 3.0 TFSI was 105 euro per maand, maar dat verschil heb je na 1.000 km er alweer uit met het extreme verbruik van die benzineauto’s in vergelijking met de diesels. De A6 deed 1 op 6,5, de 525i van Wouter (als Wouter niet reed) krap 1 op 8. Dit doet met gemak 1 op 12-13 en dan rijdt je echt heel erg door. Om de hoek tank ik voor 1,80 Total Excellium tegen 2,42 voor de premium benzine voor de mini. Dus het wordt dan al vrij snel goedkoop.
Betreft de banden: ik heb even geen risico’s genomen en ben gegaan voor een *-codering en runflat. De auto gaat veel gebruikt worden in Alpen gebieden en in de winter is het wel een fijne gedachte. Een andere reden: het is een ’45’ band, dan is het comfort ook te overzien. Met een grotere velg is dat lastiger.
Dutchdriftking zegt
@Willeme: ook weer zo. Bij de 159 is 1 op 15 goed haalbaar (zoveel scheelt het dus niet eens) TOV de 1 op 9 van de 1750tbi modellen. Dan is diesel zo gek nog niet. Met een hogere wang heb je inderdaad minder last van een harde runflat band, dat is logisch. Hoe dan ook, onwijs dik apparaat, zin in alle komende artikelen.
duts zegt
Gaaf!
Evert van JVB sleutelt ook geregeld aan onze auto’s. Fijne garage.
kniesoor zegt
Geen boomstronk op dashboard en deuren ? Ben trots op je ! Hebben m’n ‘stichtelijke’ praatjes toch nog effect gesorteerd 😁
Mooie kar en voor de vele lange ritten, die er kennelijk mee gemaakt gaan worden, vast een comfortabeler metgezel dan een 3 Touring. Maar wel iets minder jeugdig ogend dan zo’n 3. Afijn, marginaal geneuzel allemaal, veel genoeglijke kilometers gewenscht !
willeme zegt
@amghans
Thanks! Nu vind ik een boomstronk altijd heel erg gaaf, maar een 5 Serie is al een beetje een ouwelullenbak en met hout wordt het wel erger. Daarbij is het keurig aluminium met reliëf en alles. Dus ik denk dat ik het lekker zo laat dit keer.
We gaan er nog eens dieper op in, maar de verschillen tussen de 3 en 5 zijn groter dan de nummers doen suggereren. De 1, 2, 3 en 4 Serie hebben allemaal dezelfde ‘vibe’, terwijl de sprong naar de 5 gevoelsmatig (heel erg) groot is.
Vergeet niet dat marginaal geneuzel over auto’s het hoogste is!
pignon zegt
Gefeliciteerd! Lijkt me echt een heerlijke auto om te rijden. Zeker eens met stoffen bekleding; leer ziet er vaak mooi uit, maar qua temperatuurbeleving niet altijd even fijn. Leuke foto van de hond in de geopende achterruit ;)
willeme zegt
@pignon: dankjewel! Het rijdt ook voortreffelijk!
En ja, stof is echt een ondergeschoven kindje. Zoals Jaap altijd zegt: het Duitse stof is relatief van hoge kwaliteit, terwijl het reptielenleer vooral functioneel is (of je moet extra betalen voor Merino leer). En dan nog zit je met een hete bips in de zomer.
baf07 zegt
Vaartland, als je daar weg gaat voel je je hoe dan ook genaaid. Zelfs als je niets gekocht hebt…Maar, ben toch wel benieuwd naar de initiële verkoopprijs!
JelmerS zegt
Een witte 1900kg diesel met 170k aan km’s en een aantal verborgen gebreken, heel apart dat je dan A: meer gaat betalen dan gevraagd (zeker zonder inruil) en B: het achterstallig onderhoud voor eigen rekening neemt. Die verkoper is volgens mij verkoper van de maand geworden met deze deal. Had een aankoopkeuring die AB graag adviseert niet een betere financiële uitgangspositie geboden? Je geeft aan ervaring te hebben met de F11 maar blijkbaar zijn toch veel zaken niet opgevallen tijdens de proefrit.
Verder een prima wagen voor wat jullie ermee willen doen lijkt me. Veel plezier en benieuwd naar de aanstaande modificaties.
willeme zegt
@jelmerS:
Goede vragen! Tijdens het kopen van de auto vielen de gebreken niet op. Met name omdat ik niet harder dan 100 heb gereden. De ‘gebreken’ vielen op bij snelheden boven 120-130 en waren relatief subtiel. Een aankoopkeuring zou denk ik niet heeeeeel veel uitgemaakt hebben (maar was wellicht een wijze beslissing geweest, zeker). Je kan ook debatteren of het een gebrek is of een slijtage onderdeel dat ‘eraan zit te komen’. Ik vervang altijd iets als het eraan komt, sommigen pas als het kapot is.
Overigens was de spoeling niet enorm en was de auto verder helemaal naar wens. Het gebrek en elektrische stuurbekrachtiging vond ik erg prettig. Verder was het een erg nette auto om te zien, ook niet onbelangrijk. Geen plekjes, krasjes of deukjes.
Het is een totaalplaatje. Daarbij heb ik er extra garantie bij gekocht voor peace of mind, mocht de tussenbak uren vertonen.
mark997gt3 zegt
Vaartland volgens mij net bedrijf. Zij willen de goedkoopste in de markt zijn. Moeten dus volume maken.
Dat gaat goed samen. Je wordt beetje gelokt door de prijs, dan nog wat kosten. Bij Ryanair afgekeken denk ik.
Uiteindelijk zitten hun vliegtuigen allemaal vol omdat ze ook met bijkomende kosten gewoon de goedkoopste zijn. Dat geldt voor Vaartland ook.
goteza zegt
De manier waarop ze dd goedkoopste in de markt lijken is alsnog beschamend. Verplichte kosten dienen vermeld te worden.
sportevo zegt
Dat is toch een wet geworden? Adverteren met een prijs waar de kosten rijklaar maken inzitten?
willeme zegt
@sportevo: klopt: je mag niet kosten doorberekenen die onontkoombaar zijn.
vetnek zegt
Allereerst gefeliciteerd met de aankoop en mooie spec F11!
Wat betreft het aankoopproces en de zaken die daarna aan het licht gekomen zijn zou ik persoonlijk een zeer hoge mate van cognitieve dissonantie hebben na deze aankoop..
willeme zegt
@vetnek: dankjewel! Ik ben er ook erg blij mee. Betreft dat doorberekenen van kosten: dat verdient naar mijn idee niet de schoonheidsprijs idd.
Noordman zegt
Ik zou nooit bij Vaartland kopen. En het bewijs wordt ook nu weer geleverd. Betalen voor dingen die er gewoon bij horen. En een auto waar best veel aan mankeert. Verder las ik betaamd waar dat betaamt moet zijn.
Johanneke zegt
167 euro voor een stukkie rubber in je deur…??????
Veel plezier met de auto! Naar smaak maken, over anderhalf jaar verkopen, en op naar de volgende dieselbeuker 😉😉
willeme zegt
@4g63: Ja, deurrubbers zijn duur tegenwoordig. Ik denk dat ik in deze ietsje langer door ga rijden. Voor het geld weet ik even niet zo snel iets dat fijner is. Maar ja, ik denk altijd dat ik tot eeuwigheid van dagen in de auto’s blijf rijden.
DeWitteCondor zegt
Proficiat Willeme. Ik vind het een heel fraaie wagen, heb er zelf ook een zwak voor. Ik vind de config ook erg mooi. Hoewel ik niet zo’n fan ben van wit, staat t m wel erg goed.
Mijn vader heeft jaren geleden ook een auto bij Vaartland gekocht, nota bene ook Stolwijk vestiging. Exact hetzelfde meegemaakt wat jij beschrijft. Ook daar het verhaal dat de klant het zo wil, maar uiteindelijk strippen ze zoveel mogelijk van de prijs (maar dus ook qua afleveringsvoorwaarden) om aantrekkelijker te adverteren qua prijs. Vervolgens komt er nog een beuk geld bovenop voor beurt, beetje lakwerk en garantie. Uiteindelijk daarna onder aan de streep inderdaad alsnog redelijk marktconforme prijs, maar het is wel misleidend vind ik. Helemaal als er al zaken zijn aangepakt die niet worden vermeld en waar je een meerprijs voor moet betalen.
willeme zegt
@dewittecondor:
Bedankt! Ben er ook erg blij mee!
De prijsopbouw is op zijn minst wonderlijk, maar de uiteindelijke prijs was nog altijd dikke prima. Qua onderhoud ben ik zelf best wel een pietje precies, dus wat ik niet acceptabel vind, kan er voor velen nog prima mee door.
Ze hadden op zijn minst in de advertentie en in het contact voor de koop het moeten melden, dan was er niets aan de hand geweest.
crashingduke zegt
Dat je een proefrit mocht maken. Ik ben er ooit geweest en kreeg te horen dat ik een proefrit mocht maken als het koopcontract was getekend. Dat in combinatie met die afleverpakketten was voor mij een reden ergens anders een auto te kopen. Onderaan de streep zul je misschien nog steeds een goede deal bij hun kunnen sluiten, maar het is mij dan te veel moeite.
Richmond zegt
Veel verkopers willen alleen een proefrit als je serieus bent, omdat ze “moeite” moeten doen. Uit de showrooms rijden, poetsen etc
DeWitteCondor zegt
Het is wat, ze zullen het maar druk hebben. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een auto gepoetst werd voor een proefrit.
Dutchdriftking zegt
Van een proefrit wordt deze vies en moet dus opnieuw gepoetst worden 😉
willeme zegt
@crashingduke: Over die proefrit deden ze helemaal niet moeilijk, eigenlijk. Dat bood de verkoper zelf aan en hij stuurde ons ook een flink eind op pad. Helaas dus geen snelwegen. Volgende keer toch 140 rijden op een B-weg :-D
autodrop zegt
Heerlijk stukje leesvoer op de zaterdag ochtend. Gefeliciteerd met de aankoop.
3 maanden geleden ook op een zoektocht geweest naar de ideale alleskunner. Ik herken je verhaal over hoe je te woord wordt gestaan bij sommige dealers om nog maar te zwijgen over “premium afleverpakket!!!”. Keuze viel bij mij op een V60 T5 uit 2019. Well all in met garantie kunnen vinden :).
Maar wat mij nu wakker gaat houden… hoe oud is de illustere Willem… blijkbaar jong genoeg om gepasseerd te worden bij Vaartland, maar wel een batterij aan automobielen ervaring. Maar ook een vader die “jong” genoeg is regelmatig naar Zwitserland te crossen. We zullen het nooit weten…
vetnek zegt
Gewoon te vinden via LinkedIn hoor.. niet zo ingewikkeld :-)
wza1979 zegt
Ik ben eens bij Vaartland geweest. Moest eerst de auto kopen en dan een proefrit maken.
Ben gelijk weg gegaan.
frederik zegt
Ja wat een bullshit is dat. Had ik laatst ook ergens (ging om een Quattroporte 5), toen zei ik: mijn tijd is ook geld waard en nu ben ik voor niets gekomen. Toen toch een proefrit gemaakt, onderstel bleek versleten en mijn vertrouwen in de verkoper was toch al weg.
Allison Burgers zegt
Ik vind het een mooie auto! Veel plezier ermee.
willeme zegt
@batterijlikker: Dankjewel!!! Dat gaat vast wel lukken!
Cuprafan123 zegt
En de vraag der vragen. Naar hoeveel pk kan deze getild worden? En gaat Willem dat ook doen?
willeme zegt
@cuprafan123: het is in basis dezelfde motor als mijn 325d en 330d. Dus qua vermogen naar zo’n 315 pk en qua koppel naar 640 Nm. Als de auto helemaal goed is, zal ik Van Vught Tuning in Marum even belletjes contacteren. De auto is op zich snel genoeg, maar mag van mij wel ietsje vlotter, met name bovenin valt ‘ie een beetje dood.
Dutchdriftking zegt
@willeme: dit wat? https://www.facebook.com/vanvughttuning/posts/bmw-f11-530dhybrid-turbo-from-gottunedwagner-intercoolervvt-custom-remap-still-w/3720137424686917/
frederik zegt
Wat ik me wel afvraag; hoeveel is er garantie bij een in principe onbetrouwbaar bedrijf als deze nou waard? Stel dat die tussenbak stukgaat, dan willen zij die fixen maar welke beun de haas gaat dat dan doen? Eigenlijk ben ik afgestapt van betalen voor garantie om deze reden, afgezien van een echt betrouwbare specialist of een merkdealer.
willeme zegt
@frederik: de garantie gaat via Autotrust. Dus naast de garantie die je sowieso al hebt, kan ik daarnaast ook aanspraak maken op de Autotrust-garantie.
kuip zegt
Gefeliciteerd! Mooie auto! Staat verrassend goed dat wit. Heb zelf ook net een lci F11 gekocht, een 535i in jatoba bruin met bruin nappa leder.
X-drive ben ik bewust vandaan gebleven, die is erg gevoelig en duur als het mis gaat.
Ben benieuwd naar de aanpassingen en misschien tune?
willeme zegt
@kuip: oef, dat is een mooie specificatie! Er komen uiteraard de nodige modificaties aan, maar ik ga eerst zorgen dat alles perfect in orde is.
Rokende Wielen zegt
Ik begon met lezen en las “Stolwijk” zonder de naam van het bedrijf nog te weten maar dacht direct aan Vaartland. Je verhaal bevestigt maar weer eens de vele reviews van dit bedrijf. Ik heb bij zoektochten ook interessante auto’s bij hen zien staan. Vaak te mooi om waar te zijn voor die prijs. Dat zie je terug bij de reviews. Het lijken me vooral doorschuivers via de poetser en fotostudio. De garantie van Autotrust blijkt volgens ervaringen te passen bij de Vaartland-experience.
Maar, ben het wel met je eens dat je de mankementen die er vaak aan zitten (vaak een van de redenen waarom de auto is weggedaan) beter zelf in eigen regie kunt aanpakken dan onderdeel maken van de aflevering want de winst moet voor de verkoper natuurlijk nog steeds maximaal zijn.
Allison Burgers zegt
Heb 2 jaar geleden een keer contact met ze opgenomen voor een laatste model TT roadster. Donkergrijs, bruin interieur. Mooie reincarnatie van het oermodel. Zelfs na een paar pogingen voor een afspraak hoorde ik niks terug. Week later stond die auto bij hun toko in Breda.
Dat was de eerste en laatste keer Vaartland.
mark383 zegt
Mooie auto, wit staat ‘m goed. Volgende update: een setje BBS velgen met zomerbanden? Ik zou voor de CH-R gaan denk ik.
Wel bijzonder dat de dempers in het M-tech pakket bij Bilstein vandaan komen, wist ik niet.
JM Automotive in Barneveld kan ik trouwens ook van harte aanbevelen als BMW en MINI specialist.
por100 zegt
Mag ik vragen welke tegenstrijdige doorgegeven kilometerstanden je bij de Duitse handelaar kreeg? Voor ons tweedehands kopers is dat altijd nuttige info.
Of had je gewoon een carfax rapport besteld?
Veel succes met de Beemer! Ga je hem over 2 jaar weer zo scherp (en vol met updates) op MP zetten? Want die vorige 330d kwam voor mij op een verkeerd moment, maar anders wist ik het wel.
willeme zegt
@por100:
Ik heb het geluk @bart1976 te kennen. Hij kan voor mij de chassisnummers door het Kasio-systeem halen zodat je de kilometerstandhistorie kunt bekijken. In het geval van de Alpina stond exact diezelfde auto een paar jaar eerder te koop in België met een ton meer op de klok ;-).
bunnylebowski zegt
Nice, Welkom bij de F11 club @willeme ! De zescilinder benzine broeder bevalt mij nog steeds uitstekend.
Zelf juist wel blij met adaptief onderstel, lekker comfort + op de lange snelweg ritten en ‘s avonds in sport om beetje te knallen.
Mega mooi, want kan ik lekker inspiratie opdoen nav jouw mods.
Begin alvast ff met je koplampen dicht laten kitten. Die gaan sowieso lekken.
Dikke Beuker man. Geniet !
bunnylebowski zegt
@willeme te laat met editten maar weer een lekkere extra +1 voor de muziek keuze ;). Qua trilling lees ik niet terug of dit nou is opgelost na de €2,200 en nieuwe banden, maar de F11 xdrive is echt extreem gevoelig. Met zo’n Pietje precies als ikzelf en ik gok ook jouzelf is die * codering belangrijk net als originele velgen. Ik laat m 2x per jaar uitlijnen bij Bandimax die zo’n wat geavanceerder uitlijn systeem hebben (naam ff kwijt).
degrotemuis zegt
Ik denk Hunter Roadforce? Fijn spul, die werken vaak wel waar regulier balanceren tekort schiet.
Mooie nieuwe Willem. Wel weer een typische en bijzondere Vaartland ervaring, zeker op het gebied van kosten waarvoor je niet kan kiezen ze niet te maken. Zelf al eens een auto daar laten staan door die onzin. Jammer dat je ook betaalt voor een onderhoudsbeurt die schijnbaar niets voorstelt, want daarbij had een deel van het onderhoud dat je achteraf zelf uit hebt laten voeren zeker meegenomen moeten worden naar mijn mening. Garantie via Autotrust zo te zien, dus dat komt vast goed indien nodig. En nu vooral lekker gaan genieten van die dikke diesel!
bunnylebowski zegt
@degrotemuis Jep die is het
willeme zegt
@bunnylebowski:
Dankjewel!
Het adaptieve onderstel werkt helemaal goed, hoor. Het is meer persoonlijk dat ik van een wat meer analoge setup houd. Met elektrische besturing, active steering, actieve rollbars en adapatieve dempers wordt de 5 Serie objectief gezien beter. Het werkt uit de kunst. Persoonlijk vind ik het niet prettig, dus een afwijking van mijn kant ;-).
Koplampen zien er nog (heel erg) goed uit, dus ik denk dat die al een keer vervangen zijn. Maar dichtkitten lijkt mij zeker niet onhandig, kan veel gezeur opleveren.
bunnylebowski zegt
@willeme die van mij waren ook uitstekend maar zijn na 1.5j toch lichtelijk gaan lekken. Ze doen het allemaal helaas.. BMW fora is genoeg te vinden hierover of lekker de garage laten doen. Beetje polymax op de naden is voldoende
RickB zegt
Je oude staat te koop in Harderwijk. Niet heel ver bij Willem vandaan. Althans, ik zie veel foto’s vanuit Nunspeet voorbij komen. ;-)
willeme zegt
@RickB: ik zag het staan! De nieuwe koper heb ik al gesproken ;-)
RickB zegt
Mooi, ik ben benieuwd wanneer ze ‘m bij ons op komen halen. ;-)
mattr zegt
Mooie auto! Waarom ben je blij dat hij geen ozon behandeling heeft gehad? Ruik je dat? Dacht altijd dat het een goede manier was om een auto weer fris te maken
willeme zegt
@mattr: Nou, een Ozon behandeling is nodig als er geurtjes in zitten die je er uit wil hebben. Het is altijd een heel chemisch luchtje. Op zich veel beter dan rook, natte hond of een combinatie van die twee. Maar deze rook gewoon zoals een BMW hoorde te ruiken. Dat is na 10 jaar geen garantie natuurlijk.
Ot92 zegt
Leuke 530d f11 hoor @willeme Veel plezier en veilige kilometers ermee
Ikzelf ben ook een keer bij Vaartland (Heerenveen) geweest voor een Audi a3 sedan 8v FL 1.4 TFSI. Helaas was ie niet in een al te mooie staat, maar daar was de prijs ook naar. Verder mocht ik ermee rijden en doen wat ik allemaal wilde voordat ik überhaupt iets ondertekent had. Mij hoor je niet over ze klagen.
mc96 zegt
Gefeliciteerd Willeme. Mooie auto met mooie specs in een kleur die m goed staat. Ik vind bij de F11 de M sport versie ook echt mooier dan de normale. De F11 wordt ook mooi oud. Verhaal over de gebreken en het aankoop proces zijn ook eerlijk en informatief. Zoals je zegt. Met een auto met 170K op de teller zijn er dingen die aan vervanging toe gaan komen. Als je dat gelijk goed aanpakt houd je zo’n auto nog jaren op hoog niveau.
willeme zegt
@mc96: Dankjewel!
pyrat zegt
Prachtige auto en uitvoering, F10/11 is 1 van de mooiste 5-series. Rare verkoopmethode idd, maar de gebreken zijn wel typische slijtage dingen.
Ik had met mijn vorige auto ook rond de 170k best veel onderhoud qua slijtage onderdelen.
Vraag me af of je niet beter een auto rond de 200k kunt kopen, dan is al dat onderhoud gedaan. En veel mensen doen hem dan weg omdat onderhoud zo duur is, terwijl ze hem eigenlijk net goed hebben gemaakt.
Met 150-170k ben je gegarandeerd aan de beurt.
mashell zegt
Maar die 150k km is niet universeel voor elke auto. Bij de meeste wagens ligt dat punt dat er een slijtage golf is voorbij de 200k. Dat kun je weten omdat leasemaatschappijen tot zo’n 200k zakelijk willen leasen.
pyrat zegt
Bij mijn huidige lease auto was 5 jaar met 30k per jaar de max (150k totaal). Wat ik om me heen zie is die 170/180k toch wel kritiek puntje qua slijtage.
Ben geen expert, maar viel me gewoon op. Als je 2ehands koopt is auto van 200k + niet eens zo’n slechte keus..
verdebosco zegt
Je mag wel veel harder in je koopproces worden. Zoveel extra kosten voor en na aankoop op je nemen slaat nergens op. Of Iets meer geduld, een specifieke zoekopdracht op Autoscout (melding) of een BMW-specialist geven een beter resultaat voor een auto die je nog een hele tijd wil rijden.
Fahrzeugidentifikationsnummer zegt
Mooie auto. Heb zelf de laatste keer sterk getwijfeld tussen een 3- en 5-serie touring. Uiteindelijk is het toen toch weer een 3-serie geworden.
Voor deze 5-serie staat volgens de RDW nog een terugroepactie open voor de airbag.
cossiekiller zegt
Knappe auto Willem!! Veel fijne en veilige kilometers!
Hint: de BBS LM-R met een gun metal grey hart ;-)
willeme zegt
@cossiekiller: Jaaaaaaaa! Die wielen zijn geweldig. Toevallig ook in de juiste maat. Nadeeltje: een setje kost 5 mille :-D
ffw88 zegt
Jeetje, zoveel verstand van auto’s en dan op zo’n (gehaaste?) manier een auto kopen. Komt bij mij over alsof je spijt hebt van de verkoop van je vorige auto. Hopelijk staan er leuke upgrades op de planning om deze valse start snel te vergeten.
Ik schrik soms als ik lees of hoor wat sommige mensen neerleggen om hun auto rijdende te houden met (preventieve) onderhoud. Maarja ..ik rijd dan ook een iets minder spannende maar betrouwbare Honda Accord station.
Anyway, veel plezier met je nieuwe ride!
michiel_vandelft zegt
Ha @willeme, van harte proficiat met je/jullie aankoop, lijkt me een enorme fijne metgezel deze 530d! Met betrekking tot de 35d motor, ik snap de betrouwbaarheids issues, maar bijvoorbeeld de 530d tillen naar het vermogen van de 535d, lijkt me dat het niet hetzelfde zou zijn. Door de dubbele twin scroll turbo heb je in de 35d een andere vermogensafgifte, n.m.i wat soepeler en maakt bovenin een stuk meer toeren.
Heeft het je toch niet gekriebeld een blokje om te gaan met de 535d?
Ik heb uiteindelijk bijvoorbeeld een 120d gekocht, nadat ik ook met de twin turbo 123d had gereden, die ik een veel fijnere powerband en vermogensafgifte vond hebben. Het jammere was dat de 123d een vrij korte eindoverbrenging heeft en daarom tov de 120d op de snelweg wat zenuwachtig is.
Arnold zegt
Mooie dikke rammer Willem!
Leuk om zo het hele verhaal te lezen en ben vooral ook benieuwd naar de updates die je gaat doen want hier kun je nog wel leuke OEM Plus vinkjes op plussen :)!